Dansk formandskab

Landene skiftes om at lede forhandlingerne i Ministerrådet i et halvt år ad gangen. Formandskabet skal være neutralt og effektivt.

Det danske logo fra formandskabet i 2012 på Ministerrådets bygning. Kilde: Kommissionen

Landene skiftes til at lede arbejdet i Ministerrådet. Formandslandet har lov til at udvælge og fremme de sager og lovforslag, det synes godt om. De udvalgte sager udmeldes i et officielt program for formandskabet, og de står efterfølgende øverst på dagsordenen for det daglige arbejde i Ministerrådet. Inden Danmark overtager et formandskab undersøger regeringen de lovforslag, som er på  Ministerrådets forhandlingsbord eller snart lander der. Regeringen udvælger sager, som er vigtige for Danmark, og hvor der er sandsynlighed for, at vi kan opnå resultater. 

Kan man mele sin egen kage?

Formanden har ikke magt til at presse egne interesser igennem – man er kun forhandlingsleder. I de seks måneder formandskabet varer, skal man loyalt søge kompromisser, der tilgodeser alle lande. Når man overtager formandskabet er det vigtigste, at man ved, hvad man vil, så man hele tiden er parat til at foreslå kompromisser, som man selv synes er fornuftige.

Der er sjældent at lande bliver beskyldt for at misbruge rollen som forhandlingsleder. Men det er også sjældent, at forhandlinger i Ministerrådet ender med konklusioner, som er direkte imod formandskabets egne interesser. 

Magten i Ministerrådet afbalanceres, når landene på denne måde skiftes til at være formand og lede arbejdet. Alle lande vil som formænd være tilskyndet til at behandle de andre lande fair og forhandle brede kompromisser på plads, fordi de på den måde øger sandsynligheden for at andre lande senere vil være fair.

Det danske EU-formandskab i 2012 havde sparet kildevandet til alle møderne. Regeringen ønskede at være sparsommelig og miljørigtig, og det fik nogle journalister til at tale om et postevandsformandskab.  Den vigtigste opgave som formandsland er at lede og arrangere møder. i 2012 blev det til 160 møder i Aarhus, Horsens og København 1.480 møder i Bruxelles og Luxembourg, undervejs der deltog i  alt 10.268 i møderne. 

Resultater

Set indefra det politiske maskinrum i Bruxelles bedømmer man et formandskab på de fremskridt, som skabes i de mange forskellige politiske forhandlinger som løbende foregår. Det bringer anerkendelse at løse hårdknuder. For os andre, som står uden for maskinrummet er de tydeligste resultater, når der vedtages nye love.
EU’s energieffektivitetsdirektiv er et eksempel på et tydeligt og flot resultat af det danske formandskab: Hundredetusinde nye arbejdspladser, som skal forbedre EU-landenes energieffektivitet og spare milliarder af euro.
Der blev indgået mange aftaler under det seneste danske formandskab: Markant skrappere regler for skibes udledning af svovl, minimumsstandarder for kriminalitetsofre, bedre samarbejde om og minimumsstraffe for it-kriminalitet. Aftalen om Patentdomstolen, lavere priser på udenlandsk dataroaming, sms og samtale. Endelig en række af EU’s reaktioner på finanskrisen: nye regler for handel med aftaler om aktier (derivater), den såkaldte Finanspagt med skrappere regler for hvor store underskud landene må have på deres budgetter.
 

 Det danske formandskab i 2002 havde ét stort overordnet mål. EU skulle indgå en aftale om at optage nye medlemmer. Det havde alle årene været en dansk mærkesag, at hvert af de øst- og centraleuropliske lande skulle have mulighed for at blive medlem, hvis de levede op til klare kriterier. Danmark ønskede, at EU skulle være et fællesskab for de mange ikke en klub for de få. Aftalen kom på plads og i førsteomgang blev medlemskredsen udvidet med 10 nye medlemslande.

Denne artikel dækker disse relaterede emner:


Sideansvarlig: Rasmus Baastrup

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: 33 37 33 37
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik