Dom i sag C-611/14: Reklamer må ikke vildlede om priser

26.10.2016

EU-Domstolen bekræftede i dag, at alle priser skal fremgå af en reklame, hvis en produktpris er opdelt i flere priser. Domstolen fastslog dermed, at den danske markedsføringslov er forenelig med EU-retten.

Denne artikel dækker disse emner:

Mand der ser fjernsyn

Hvad handler sagen om?

I 2009 reklamerede Canal Digital på tv og internettet for deres tv-abonnementer. Reklamerne oplyste den månedlige udgift (99 kr. eller 149 kr.) meget tydeligt i reklamens speak og tekst. Som en del af tv-abonnementet skulle forbrugeren dog også betale en seks måneders kortservice til 389 kr. I tv-reklamerne blev denne oplysning vist på bunden af skærmen i en skrifttype, der var svært eller helt umuligt at se. I bannerreklamerne på internettet var det kun den månedlige pris, der var oplyst. 

Canal Digital blev tiltalt ved retten i Glostrup for overtrædelse af forbuddet mod vildledende prisoplysninger i § 3 af markedsføringsloven. Markedsføringsloven implementerer EU's direktiv om urimelig handelspraksis. Canal Digital mente dog, at forbuddet var i strid med EU’s direktiv. I 2014 stillede retten i Glostrup derfor en række præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen om, hvordan direktivet skal fortolkes. 

Hvad sagde EU-Domstolen?

EU-Domstolen fastslog, at forbrugerne skal være i stand til at forstå, hvad den samlede pris af et produkt er. Altså at et abonnement også omfatter andre priser end den månedlige pris. At kun fremhæve et priselement af flere er derfor vildledende markedsføring, hvis forbrugere så tror, at de får et særtilbud og køber et produkt, som de ellers ikke ville have købt. Domstolen bekræftede dermed, at den danske markedsføringslov er forenelig med EU's direktiv om urimelig handelspraksis.

Danmarks interesse i sagen

Den danske regering afgav i 2015 et indlæg i sagen. Den danske regering mente nemlig, at forbuddet mod vildledende prisoplysninger er et kerneområde af den danske markedsføringslov. Hvis Domstolen ikke havde bekræftet at markedsføringsloven var forenelig med EU-retten, ville en række reklamer i fremtiden være lovlige som ellers var forbudte. Regeringen mente, at det ville markant forringe forbrugerbeskyttelsen i Danmark.

Her kan du finde flere informationer

Senest opdateret: [19.01.2017]
Sideansvarlig: Julia Ballaschk

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: 33 37 33 37
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik