EU-Kommissionen trækker Danmark for EU-Domstolen

04.11.2016

Kommissionen mener, at Danmark bryder EU’s regler for udenlandske chaufførers kørsel med varer inden for Danmark, også kaldt cabotagekørsel.

Denne artikel dækker disse emner:

Hvad handler EU’s regler om cabotagekørsel om?

Cabotagekørsel bliver reguleret med forordning 1072/2009, som gælder direkte for Danmark. Formålet med forordningen er at gøre det muligt for udenlandske lastbilchauffører at køre flere ture efter de har afleveret deres varer i et andet medlemsland. Det skal nedsætte antallet af tomme lastbiler på vejene. 
Forordningens artikel 8 tillader, at udenlandske chauffører må køre op til tre cabotageture inden for syv dage, efter lastbilen er blevet losset. 

Hvad handler sagen mod Danmark om?

Eksempel paa, hvordan cabotageture kan beregnes.

Trafikstyrelsen har lavet en vejledning om cabotagekørsel, der skal hjælpe politiet til at håndhæve cabotagekørselsreglerne i praksis. I vejledningen står der, at cabotagekørsel enten kan bestå af flere læsse- eller lossesteder. De danske myndigheder definerer en tur med et læsse- og lossested som en enkel cabotagekørsel. Danmark vil dermed forhindre, at udenlandske virksomheder udnytter regler for cabotagekørsel for at drive transportvirksomhed i Danmark. Derimod mener EU-Kommissionen, at den danske vejledning begrænser udenlandske transportvirksomheders muligheder for at tilrettelægge deres operationer i Danmark.

Hvad er sagens forløb?

Sagen ligger nu hos EU-Domstolen. Hvis Domstolen finder, at Danmark har brudt EU-regler, skal Danmark straks efterkomme dommen og lave om på de nationale regler. Hvis Danmark nægter at efterkomme dommen, kan Domstolen pålægge Danmark at betale en bøde.

Flere informationer



Senest opdateret: [30.05.2017]

Ring til os på
Tlf: 33 37 33 37
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik