Tysk model for vejskat kan indbringe Danmark trecifret millionbeløb

30.08.2017


Følger vi i Danmark vores naboer mod syd og indfører vejskat efter tysk forbillede, vil det efter beregninger fra Skatteministeriet indbringe staten 375 millioner kroner.

Denne artikel dækker disse emner:

Hvis bilferien går gennem Tyskland i 2019, skal du forberede dig på, at en tur på den tyske Autobahn kommer til kunne mærkes på pengepungen. For efter flere års forhandlinger har det tyske Forbundsråd nu godkendt et forslag fra Forbundsdagen, der betyder, at man fra om to år vil opkræve vejskatter på de tyske motor- og landeveje. For udlændinge gælder det dog, at de kun skal punge ud for at køre på motorvejene.

Forurening fastsætter prisen 

Vejskatten, der er døbt Pkw Maut, gælder kun personbiler og autocampere. Motorcykler, elbiler og handicapbiler er dermed fritaget. Prisen for en køretur på det 13.000 kilometer lange motorvejsnet afhænger af den enkelte bils euronorm. En euronorm fortæller, hvor mange stoffer, køretøjet udleder; altså hvor meget bilen forurener. Og jo mere bilen forurener, jo dyrere bliver vejskatten. 

Tværeuropæisk tovtrækkeri

Vejskatten modregnes de tyske bilisters ejerafgift. Da denne kompensation ikke gælder for udenlandske bilisterne, har blandt andre Østrig, Belgien og Holland tidligere truet med at indbringe vejskatten for EU-Domstolen med henvisning EU-Traktatens artikel 18 om diskrimination på baggrund af nationalitet. Også herhjemme har transportminister Ole Birk Olesen i et skriftligt svar til FDM givet udtryk for, at man vil sikre sig, at ordningen om tysk vejskat ikke bryder med traktaten.  

Vejskat vil indbringe 375 millioner til Danmark 

Ikke desto mindre har Skatteministeriet på forespørgsel fra Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg beregnet, hvad en lignende ordning ville kunne indbringe i Danmark. Svaret er cirka 375 millioner kroner, når udgifterne er trukket fra, hvis vejskatten bliver indført i Danmark i 2020.

Den danske ordning skal efter tysk forbillede kompensere de danske bilister 1:1 gennem afgifter, mens udenlandske bilister skal betale ved at købe 10-dages eller årsvignetter. Dog med den forskel, at de meget miljøvenlige biler overkompenseres i Tyskland, hvilket ikke er tilfældet i beregningerne fra Skatteministeriet. Skal de miljøvenlige biler overkompenseres i Danmark ville nettoindtjeningen af indførsel af vejskat blive cirka 300 millioner kroner.

Nettoindtjeningen på 300 millioner kroner er dog behæftet med usikkerhed, da Skatteministeriet har anvendt de tyske gennemsnit for vejskatten, mens de danske system- og administrationsomkostninger også er baseret på modellen i Tyskland.

 

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik