Europaudvalget 1995-96
EUU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1478253_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EI'ROPAUDVAEGET
TRU.
A1n.
deI
SAU.
AIm.
del
Medlenmerne
af Folketinqets
Europaudval_g
og
deres
sf.edf
ortrædere
- bl]ag
- Þilag
302
310
Asiatisk Plad¡
2
DK-1448
København
Tl1. +45 33 92
00
00
K
Fx
+45 31 54
05
33
Tèlor 31292
ETR
DK
Ti:legr.
adr. Etrangcres
Gi¡okonto
3
00
18
06
Bil¡g
1
Kon¡o¡
t{.t
loulnal
rù.
400.c.2-0
l.
narts
1996
ít
henblik
nødet
i
Folketingets
EuropaudvaLg
den
marts
1996
-
dagsordenspunkt
raásmãaã
-?
iransporrnini
_
B.
stre)
den
1.1
.
narrs
tgsè
_
f..rs"nãã.
.)àat.gt
Trafik_
og
Erhvervsninisreriets"norat
;¿ã;;;;"å;
der
forvenres
opraget
pa
¿agsorãeiã;-Ë;;
de
punkrer,
rãdsmøder.
Med
(lótW+r6æ
^/1
(l
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0003.png
UÐENRIGSI,IINI
STERTET
Nordgruppen
N.5
j
-nr.
400.4.
5-0-6
Den
1.
marts
1996
Foreløbig
oversÍgt. 2.
udqave
L.
Henstillinq
¡ned
henblik
Rådets
afgørelse
om
be-
nyndigetse
af
Kommissionen
til at
indlede
forhand-
linger
ned
USÀ
om
lufttransport.
-
Drøftelse.
DOK,
SEC(9s)21-20
dok.
SEC(95)
646
endelig
udg.
Iufttransport.
Rapport
fra
Kommissionen.
Forhandlingerne
¡nellem
EU
og
Sch$reiz
orn
()
2.
vej-
og
J.
vikling af det
transeuropæiske
transportnet.
DoK.
KoM(94) L06
endel-ig
udg.
DoK.
Ko¡n(95)
48
endelig
udçt.
4.
Fæl-Ies
holdning vedtaget
af
Rådet
den
28.
septenber
L995
med
henblik
Europa-Parl-amentet
og
Rådets
beslutninq
om
FæILesskabets
retningslinier for
ud-
Drøftelse
.
Forslag
til
Rådets
direktiv
on
indbyrdes
tilnærmel-
se
af
rnedlemslandenes
lovgivning
on
teknisk
kontrol
med
motorkøretøjer
og
påhængskøreiuøjey
hertiL.
Fæl1-es
holdning.
DoK.
KoU(95) 4l-5
endelig
udg.
Meddefelse
om
en fæl-Ies
politik for
organisering af
markedet
for
indlandsskibsf
art
ned
ledsaseforan-
t
staltninger,
-
ForsLag
tif
Rådets
direktiv
orn
befragtningssyste-
mer
og
prisdannelse inden
for
natj-onat og
interna-
tional
varetransport
ad
indre
vandveje
i
Fællesska-
bet
.
-
Forslag
til
Rådets forordningT
om
ændring
af for-
ordning
Lfof/8g
on
strukturel
sanering inden
for
indl-andsskibsf
arten.
-
Forslag
til
Rådets
forordning
om
ændring
af for-
ord-ning
(EøF)
nr.
f1O7/7O
om
støtte,
der
ydes
in-
den
for
sektoren
for transporter
med
jernbane,
ad
l-andeve
je
og
sejlbare
vandveje.
DOK.
KOM(
95
)
l-99
endel-ig
udg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0004.png
6.
Forsl-ag
til-
Rådets
forordning
om
indberetning af
statistiske
oplysninqer
om
passager-,
fragt-
postflyvning
.
DOK. KOM(95)
353
endelig
udg.
Eventuelt.
og
7.
()
a-t
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0005.png
Trafikministeriet
5.
kontor
Til
Folketingets Europaudvalg
Dato
28.
februa¡
1996
1994-2229-27
Faktuelt
notat
vedrørende
forslag
til
Rådets
beslut-
ning
om beføjelser
til
Kommissionen
til
at
forhandle
med
USA
luftfartsområdet
Kommissionen
fremsendte
den
15.
maj
1995
et
forslag
til
Rádsbe-
slutning
om
mandat.til
Kommissionen
tjl
at
indlede forhandlinger
med
USA
lufffartsområdet.
,
..
Ràdet drøftede
forslaget
mødet
den
19.-20.
juni
1995, hvor
der
biev opnáet
enighed om
et sæt
rådskonklusioner, hvorefter
behand-
lingen af
forslaget
skulle
fortsætte,
idet
Kommissionen blev
opfor-
dret
til
at
foretage
en
analyse
til
påvisnin.
af, om det med forhand-
i)
linger pá fællesskabsniveau
vil
være
muligt at
opná
et
bedre resul-
tat
for
sa-rntlige
medlemsstater.
Kommissionens
alalyse
forelá
til
Rådsmødet
den
7.-8.
december
1995,
hvor
Rådet
fortsatte
d¡øftelserne
om
spørgsmåfet
om
for-
handlinger
med
USA.
det forestående Rådsmøde
vil
forma¡rdskabet
frenlægge
en
ræk-
ke
spørgsmál
vedrørende
det
fortsatte
arbejde
med forslaget
handlingsmandat.
til
for-
G:
\
!ÀÀDSlf,
5!:î\
t!0i96'.Fñl¡¡f
i.ô)ç
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0006.png
Trafikministeriet
2. kontor
Dato
W.
îebrua¡ 1996
J.nr.
1996-641-14
(j
Faktuelt
notat
vedrørende
forhandliager
mellem
Fællesskabet
og
Schweiz
på vej- og
luft-
transportområderne.
Ba{Írutld
o{
'iúdhold
i
henhold
til
tra-r¡sitaJtalen
mellem
Fællesskabe¡ og Schweiz vedro-
i
rende godstransport
ad
landevej
og
med
jembane,
som
t¡adte
kraft
den
22.
januax
1993,
skal der
indledes
forhaadlinger
mellem
parterne
vedrørende
gensidig markedsadgalg
pà vejtransportom'
ràdet.
I
en
protokolerklæring
til
aftalen
ha¡
parterne enci,idere
afgi-
)
vet
en
hensigtserklæring vedrørende samarbejde
og liberalisering
pa
luftfartsomradet
pa
grundlag
af
relevante
fællesskabsbe-
stemmel.ser.
SpørgsmaJet
om
Fællesskabets
fremtidige
forbindelser
med
Schrvei,:
blev
beha¡dlet
pa
Radsmødet (generelie
aniiggender)
den
8.-9.
november
i993.
Pa
dette
møde
blev
Fællesskabets
ønske
om
a:
beva¡e
tætte relarioner
ril
Schrueiz
undersreget,
og
Rader erklærede
sin
vilje dI at
indga en
¡eekke
sektoraftaler med Schweiz, herunder
pa
transporromradet.
Kommissionen
Af en
fæIles
erklæring
fra
Ràdet
og
fremgar
det,
at
Feellesskabets
mal.
er at
opna
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0007.png
¿.
albalancerede gensidige fordele
for
parteme
sãvel
inden
fo¡
hver
enkelt
sektoraftale
som
mellem
de
forstellige
sektoraftaler'
Rådsmødet
(traasportministre)
den
13.-14.
marts
1995
blev der
med
kvalificeret
flertal
vedtaget
forharrdlingsdirektiver
til
Kommissionen pá
såvel
vejtransport-
som
lufttrarsPortområdet'
For sà vidt angår
veitra¡sportområdet
er det
i
forhandlingsdirektivet fastsat,
at
aftalen
skal
indeholde
de
vigtigste
gennemførelsesprincipper
og bestemmeiser
i
relation
tii
den nye
$
(;
36
e
i
den
sch'¡veiziske
forfatning
vedrørende
gennemførelsen
aJ
Alpeinitiativet
med
henblik
på at
sikre
foreneiighed
med
fællesskabsbestemmelserne.
lufttransportomrádet
gives
Kommissionen
i
forhandlings-
direktivet mandat
til
at
forha¡dle
en luftfartsaftale mellem EU
og
Schweiz,
med
dei
formál
at
skabe regler
for
civil luftfart
i
overensstemmplse
med hovedlinieme
i
de
regier,
der
i
dag
gælder
inden for
EU.
Tidllgcre
forel¡e
ggel¡e
Sagen
om vedtagelse
af
forhandlingsdirektiver mellem
Fæliesskabet
og
Schweiz
vej-
og
lufttransPortomrademe
har
været
forelagl
Folketingets Europaudvalg
den
10.
marts
1995
med
henbìik
pa
forhandiingsoplæg
forud
for
Radsmødet
den 13.-14'
ma¡ts
1995'
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0008.png
Trafikministeriet
6.
kontor
Dato
J.n¡.
29.
februa¡
1996
1994-8146-4
Til
Folketingets Europaudv¡lg
Fahuelt
notat
vedrørende
forslag
til
Europa-Parla-
ments-
og
Rådets
beslutning
om
retningslinierne
f,or
udvikling
af
det
transeuropæiske
transportnet
1.
Baeqnr¡d
oe
iadhold
Der
henvises
til
faktuelle notater
fremsendt den
6.
juni
1994, den
11.
november 1994, den 3.
marts
1995
og
den
10.
juni
l99S i
for-
bindelse
med
møder
i
Folketingets
Europaudvalg
samt
fa.kuelt
no-
tat
fremsendt
ae.n
lS.
september
1994
i
forbíndelse med
rnøde
i
i.i
Statsministeriet
den
23.
september 1994 mellem
partiernes gruppe-
forsrænd.
Rådet
har
den
28.
september
f
eóà
22
f""tf"gt
fælles
holdning
(EF)
nr.
med
henblik
på endelig
vedtageise
af Rádets
og
Europa-
Parlamentets
beslutning om
Fæliesskabets
retningsiinier
for
udvik-
/95
)
ling
af det transeuropæiske
trârisportnet.
Artikel
129 D
i Traktaten
er
anvendt
som
hjemmel.
Dette indebæ-
rer,
at retrringslirrierne
skal
vedtages
af Ràdet efter
proceduren
i
ar-
tikel
1898,
dvs. der
er
ta,le
om
en
fælles
beslutning
med
Europa-
Pârla
ñ'
entet.
Europa-Parlam
entet
har
den
14, december
199S
vedtaget sine æn-
dringsforslag
til
den
fælles
holdning. Kommissionen
har
den
24.
ja-
nua¡
1996 afgivet
sin udtalelse
(KOM
(96)
16
end. udg.).
ialt
1
I
1
ændringsforslag.
en
stor del
af
disse svarer
til
Europa-Parlamentets
ændringsforslag
til
Kommissi-
Pa-rlamentet
har fremsat
G:\ô_KONTORISHL\IENFAK.DOC
G:
\R;-ÀDSM\óKT\
:t039,5\
TENFÈi.DC,a
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0009.png
2.
onens oprindelige forsiag. Kommissionen
har
accepteret de
39
for-
slag.
De accepterede
forslag
fordeler
sig
følgende
omràder.
22
ændringsforslag, Kommissionen
har
accepteret,
vedrører
ændringer
til
la¡rdkortene
og
beskrivelserne
i
annekseme
til
ret-
ó,e
ningslinierne.
En
række
af ændringsforslagene vedrører miljøaspekter
ved
tran-
seuropæiske
transportnet.
Pa¡lamentet foresiä¡
i
den
forbindelse
en
ny
artikel
vedrørende
krav
om
vurdering
Feellesskabs-
og
natio-
nalt
niveau af miljøeffekter ved det trarrseuropæiske net
og
projek-
terne
forbundet
hermed.
Endvidere ønsker
Pa¡lam.entet
at
tilfører
retningslirlierne
et
anneks
med
en
liste
over
prioriterede projekter
med en
bemærkning om,
at
projekterne
denne
ikke-udtømmende liste skal
pabegmdes
se-
nest fem
ár
efter
beslutningens ikrafttræden.
Parlamentet foreslâ¡ endvidere,
at
havnes betydning
for
udviklingen
af
kort-distance
søfart fremhæves
i
retrringslinierne.
Dette
begrun-
des
i
denne
transportforms
miljømæssige fordele.
Af
de
resterende
ændringsforslag,
som Kommissionen
har
accepte-
ret,
vedrører enkelte
indre
valdveje
og
nettets
forbindelser
med
tredjelande,
men
langt den
største
del
(ca.
20)
af
disse
resterende
forslag betragtes
som
værende af ovewejende
redaktionel
ka¡akter.
De
ændringsforslag, som Kommissionen
ikke
ha¡
accepteret,
er
i
stort
omfang
aJ
redaktionel
og
strukturel
ka¡akter
angàende
forhol-
det mellem
a¡tikleme
og
bilagene. Endvidere
a-fuiser
Kommissionen
i
stort
omfang
de
forslag
til
enkeltprojekter,
som pa¡lamentet
ha¡
foreslået
nedtaget
i
bilagene.
den
28.
januar
1996
bet<ræftet
sin
fæiles
holdning.
Der
vil
derfor blive
indka-ldt
til
møde
i
Forligsudvalget
i
overenstemmel-
se
med
artikel
189
B,
stk.
3,
i traldaten
om
oprettelse
afDet
Euro-
Ràdet
har
pæiske Fællesskab.
2,
Gældende dansk
ret
G:\RAADSMUKÑ
90695\TENFAK
c]oc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0010.png
3.
Der eksisterer
ikke
gældende
dansk
ret pa omradet.
3.
Høri¡q
Det oprindelige forsiag
og
Kommissionens ændringsforslag har
væ-
ret drøftet i
Specialudvalget for Transportspørgsmal.
Udvalgets
medlemmer
ha¡ ikke haft
bemærkninger.
4.
Lovgiv¡i¡gsaæssige eller stat¡tiaansielle ko¡sekye¡ser
Forslaget
skønnes
ikke
at
have
lovgivníngsmæssige eller
statsfman-
sielle konsekvenser.
5. Samfundsøkoao¡¡iske
konsekve¡ser
Retningslinierne skal
bidrage
til
at
gøre
medlemsstaternes udførelse
aJ
de
infrastrukturprojekter,
der
indgàr
i
det tra¡.seuropæiske
net,
sammenhængende
og
komplementær med
henblik
pà en
optimal
kombination
af
transpordormer
og
kapacitetsudn¡rttelse.
6.
Tidlisere
forçlæeeelse
i
Europaudvalqet
Forslaget
ha-¡'været
forelagt
til
orientering for
Folketingets Euro-
paudvalg
d.
10.
juni
1994, for
partiernes
gruppeformænd pä
møde
i
St¿.tsministeriet d.
23.
september 1994, Folketingets
Europaudvalg
d.
18.
novemb
er
!994
og
d.
16.
juni
1995.
Forslaget
blev
forelagt med
henbljk
pá forhandiingsoplæg
paudvalgets
møde
d.
10.
ma¡ts
1995.
i
Euro- \
,t
"
G:\RAAOSM\2KnI 9!695\TENFAK.OOC
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0011.png
Trafikministeriet
4.kontor
Dato
28.
februa¡
1996
1995-443-rO2
í'ì
Faktuelt notat
vedrørende
forslag
til
Rådets
direktiv
om indbyrdes
tilnærmelse
af
medlemsstaternes
lov-
givning
om
teknisk
kontrol
med
motorkøretøjer
og
påhængskøretøjer
dertil,
KOM(951
1.
Baeeruad
os
indhold.
4
15.
Direktivforslaget
er
frensat
den
8.
september
1995.
Forslaget
angivel
TEU
art.
75
som
hjemmet
og
skal
vedtages
efter
samarbejdsproceduren (Art.
189C) med
kvalificeret flertal.
Forslaget er
primært
en
kodifikation
aJ
teksten
i
det oprindelige
Di-
(-)
rektiv
77
/
143
/EØF
om
indbyrdes tilnærmelse
af
medlemsstatemes
lovgivning
om
teknisk kontrol
med motorkøretøjer
og
pfüængskøre-
tøjer
dertil,
senest
ændret ved Kommissionens
direktiv
94l23lEF.
Derudover
foreslàs det.
-
at
formulerifrgen i
Artikel
4,
stk. 3, om
"køretøjer
af
historisk
inte-
ressd
gøres
bredere,
således
at
Eedlemsstaterne
efter samrád med
Kommissionen for
disse køretøjer
kan
fastsætte
deres
egne
sta¡rda¡-
der
til
brug
ved
kontrollen
på alle
kontrolpunkterne
og
ikke
kun for
vidt
angår kravene
til
bremser,
at
der
i
Artikel
9
indsættes
et
nlt
stk.
2, hvorefter
Kommissionen
senest
3
å¡
efter
indførelsen
af
kontrolpunkter
for
høstþhedsbe-
gtænsere
skal
undersøge, om det
foreslåede er
tilstreekkeügt,
eller
¡:
?l;¡::¡:
¡!Íi
!I
::I?6.
5ì:nrT.
'':i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0012.png
om
de
til
den
tid
indhentede erfaringer giver
anledning
til
at ændre
kontrolpunkteme,
-
at
der
i
Bilag
II
(om
kontrolpunkterne)
foretages en
teknisk
over-
flytrring
af
hgreuogne
og
ambulancer fra
listen for
sto¡e
køretøjer
til
listen for
bl.a. personbiler,
idet
disse køretøjer
teknisk iigner
per-
sonbilerne mest,
og
-
at
der
i
indledningen
til
Bilag
lI
indsættes
en
bestemmelse om,
at
"medlemsstaterne skal
påse,
at
køretøjer,
der
ikke
opfylder
mind-
stekravene
til
bremsesystem
og
udstødning,
ikke
benyttes
i trafrk-
ken".
samt
- at
punkt
7
.9
om
fartsloiuere i
B'iTag
II
udbygges,
tii
brug
for
kon
-
trollen i
et
nyt
punkt
7.10
om
hnstighedsbegrænsør
(der
ikke
er
medtaget
i
det
nuværende
direkliv).
Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger
ikke
endnu
men forventes
inden
rádsmødet.
2.
Gældeade
dq¡s& ret.
Reglerne
om
teknisk
kontrol
(syn)
aI
køretøjer er reguleret
i
Færd-
selsloven
og
i
adrninistrative
bestemmelser
udstedt
i
medfør heraf,
specielt Registreringsbekendtgørelsen
og
Detailforskrifter for
Køre-
il
tøjer.
Det fremgår
af
S
78
i
Færdselsloven, at
Trafikministeren
(tidligere
Justitsministeren) kan
fastsætte bestemmelser om
periodisk
efter-
sJm
aJ
bestemte køretøjer.
Af
færdselslovens
$
71 fremgås, at Sta-
tens Bilinspektion
foretager
køretøjstekniske
undersøgelser
og
yder
bistand
ved andre myndigheders
behandling
af færdselssager.
Af
S
34
i
Registreringsbekendtgørelsen
(Justitsministericts
bekendt-
gørelse
ar
1992, senest ændret
ved
Tralikmini-
steriets
bekendtgørelse
nr.
1175
af2l.
december 1995)
fremgår
10.
janu
nr.
18.
af
det, at
Stâtens
Bilinspelfion
skal
pàse,
at
køretøjet er
i
forskrifts-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0013.png
J.
mæssig
stand,
hvilket
bl.a.
indebærer, at køretøjet
skal
opfylde
kravene
til
indretning
og
udsþr
(Detalforskrifter
for
Køretøjer).
Tekniske krav
til
køretøjer
er
normalt
aIhængige af
tidspunktet
for
køretøjets første
registrering,
hvorfor kravene
tii
¿eldre
køretøjer
generelt
er
lempeligere end for
nyere
køretøjer.
Det er
ikke i
direktivforslaget
defineret, hvad
der
forstås ved
køretø-
jer,
der
Lnr
histonsk
betydning.
Det
ka¡r oplyses, at
i
forhold
tit
Færdselsloven
er
en
veterarbil
defineret
som et
køretøj,
der
er pro-
duceret
før
den
1.1.1951.
(
':
De danske
krav
om
montering
af
hastighedsbegrænsere
er
udstedt
i
henhold
til
Rådets
dtektiv
92
l6
lE.ØF
og
frndes
i
Traflkministeriets
bekendÇørelse
nr.
116
af
14.
februa¡
1994
som
ændret
ved
Tra-
fikministeriets
bekendtgørelse
nr.
467
af
12.
juni
1995
om
installa-
tion
og
plombering
af
hastighedsbegreensere
i
lastbiler
og
busser
og
Detailforskrifter
for
køretøjer.
Den væsentligste
kontrol
af
fartskrivere
sker ved
en
funktionskon-
trol,
der
foretages
a.f
et
autoriseret
v¿erksted med
2
å¡s
mellemrum.
IGav om
fa¡tskriver
fremgår af
Rådets
forordninger
(EøF)
3820/85
og
(ÐØFl
382I
/85
af20.
december 19 j5 som
er gennemført
i
dansk
ret i Arbejdsministeriets
bekendtgørelse
rv.
649
1018
aJ
15. december 1993.
aJ
24.
september
1986,
som
er
¿endret
ved
Arbejdsministeriets
bekendtgørelse
nr.
3.
Høriuc.
Der er
foretaget en
høring
af
berørte myndigheder
og
organisatio-
ner.
Automobil
Importørernes Sammenslutning,
Centralforeningen
af
Autoreþaratører,
Danske Vognmænd, Statens
Bilinspektion,
Ðntre-
prenørforeningen,
Erhvewenes
Transportudvalg,
Landsforeningen
Da¡ma¡ks
Bilruter,
Turistvognmændenes La¡rdsforening,
Vogn-
mandsfagets
Arbejdsgiverforening,
Dansk
Veteranbil
klub
og
Dan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0014.png
4
marks Automobilforha¡dler
Forening
har ingen
bemærkninger
til
forslaget.
Foreningen af Danske Eksportvognmænd mener, at
der
ved perio-
disk
syn
ai
køtetøjet
alene
bør
foretages
kontrol
af
fartsk¡ive-
rens/kontrolapparatets
tilstedeværelse,
installationspladens tilste-
deværelse
sâñt
apparatets
korrekte plombering/forsegling
men
ikke
en egentlig fur¡Ictionstest. Foreningen mener
derimod,
at der
bør
foretages en
funktionstest
af
hastighedsbegrænseren,
og
her-
under
en
kontrol
af
dækkenes
omkreds.
Motorlristorisk
Sa'nråd
har
udtalt,
at
ma¡
finder
det
vigtigt,
at
der
er
mulighed for
at
fastsætte
nationale
særregler for vetera¡rmotor-
\l
køretøjer,
at
de
nationale
standa¡der
ikke
er
strengere
end
dem,
som
køretøjet
oprindeligt skulle opSlde,
at
man
ønsker,
at
der ved-
tages en
rullende definition
af
begrebet "veterankøretøj",
og
endelig
at sâñtfige
køretøjer
over en
vis
alder
fritages
for pligten
til
perio-
disk
syn.
...
4. Loe{iv¡ir¡qsr¡ræ$igle
o{
statsfraansíelle
kot¡sekveuser.
Forslaget kræver
ikke
lovændring.
Forslaget
skør¡nes
ikl<e
at
have
statsfinansielle
konsekvenser.
f.
l
5. Samfuadsøko¡or¡igke
ko¡¡ekee¡ger.
Forslaget
skø¡rnes
ikke
at
have
sa:¡.fundsøkonomiske
konsekven-
ser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0015.png
NOTAT
TIL
FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
ERHVERVS
MIN
ISTERI ET
t)8ro
28-feb.1996
Jouhal
ù-
95-670-r4
/3SO
Møde
i
Folketingets
Europaudvalg
den
t.
mairts
1996
veilrørende
møde
CTra¡q¡ort)
den
11.
marts
1996
i
Bruxelles.
Riils-
!)
Meddelelse
om
fæIles
politik
for
organiseringen
¡f
markedet
for
indlandsskibsfart
med
ledsageforalstalüringer'
-
Forslag
til
Rådets
direktiv
om befraghinçsystemer
og
prisdannelse
inden
ior
national
og
international
varetransport
ail inil¡e
vandveje
i
Fællesskabet,
-
Forslag
til
RÂdets
¡e¡6¡âning
(EÐ
om ændring af
fororùing
(EØÐ
nr.
110L/E9
om
shuktu¡el
sanering
inden
for
inilla¡dsskibsfarten
-
Forstag
til
Rådets
fomrd¡f¡g
(E-F)
om
ænil¡ing af
forord¡ing
(EØÐ
nr.
lwflv
om
støÉe'
som ydes
indm
for
sektoren
for
transporter
med
jernbane,
ad landeveje og
sejlbere
vandveje
KOM
(9Ð199 eudelige udgave.
1.
Baeq'm¡d
oe
indhold
Kommissionen
oversendte
den
15. september 1995
en
Meddelelse om fælles
politik
for
organiseringen
af
ma¡kedet
for
indlanclsskibsfart
med
ledsage-
foranstaltninger-
Den indeholder
3
fonlag
om
indre vaudveje:
1)
2)
3)
Forslag
til
Rådets
direkiv
om
befragmingssystemer og prisdaonelse
inden
fo¡
national
og international
vsretransport ad
i¡d¡e
vandveje
i
Fællesskabet,
Forslag
til
Rådets
forord¡ing (EÐ
om
ændring
af fotordning
(EØÐ
nr.
1101/E9 om
struknrel
sanering inden
for
indla¡rdsskíbsfaræn, og
Forslag
til
Rådets
forordni¡g
(EF) om
ændring
af forord¡ing
(EØÐ
nr- ILOØO
om
støtte, som ydcs inden
for
sektoren fon
tansporter
ared
jembanq
ad
landeveje
og
sejlbare
vandveje.
'Den
udestår
fortsat
en række
problemer
i
forbindelse med
ransport
på de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0016.png
indre
valdveje.
Ma¡kedet
for
transport
de
indre
vandveje
er fortsat
ikke
fuldt
ud
liberaliseret.
Således
har
mal
i
nogle
medlemslande opretholdt
urnussyst€mer, der
i
¡ealiææn
fordelte beftagtningeme' og ordninge¡
med
fasæ
piser.
Endvide¡e
er
der
behov
for
ea
strulo¡¡el
sanering.
Rådet
har nu
i
flere
omgange drØftet disse
proble¡ner og opfordret Kommissionen
til
at
ternko--e
løsningsforslag-
fÞtte
er
nu sket
ved
de[
fremsendæ med-
delelse, den såkaldte
indrc
vandvejspakke,
KOM
(95)199-
På Rfulsmødet
(t¡ansport) den 7,-8.
decenber
1995 havde
Rådet eu orien'
terende drøftelse ¿f
Kommissionens
meddelelse- Rådet
vedtog hercfrer
et
sæt
ko¡klusioner,
hvor
Rådet
giver
sir
priacipielle
tilslutring
til'
at
liberali-
seringsprocessen
inden
for
or¡rådet
skal
være
afsiunet inden
år
2000' Det
føþer
endvidere heraf, at Rådet
fendt,
at
der
var
behov
fo¡,
at liberaliserin-
geo
ul.u-
ledsages
af
en
omfanende
strukn¡rel
sanering
med
heoblik
redulcion af
flådekapaciteten
med
ca.
l5%.
Samtidigt konstderedes
det, 8t
rcgleme
for finalsieringen
af
denne
aktion
fastlægges
senere.
Meddelelseo
om
en
fælles
politik
for
organiseringen
af
ma¡kedet
for
inalla¡dsskibsfart
med
ledsageforanstaltuinger og
de
3
forslag
er
sat
på dags-
o¡de¡en for
Rådsmødpt
(trâ¡sPort)
den
11.
marts
1996
metl
henblik
fælles
holdning. Der
tre
forslag
har
hjemnel
i
75
og
kan
vedtages
med
kvalifi-
c€ret
flenal
efter
fremgangsmåden
i
art
189 C.
Ad
1) Forslaget
6l
Rådets
Direktiv
om
befragtningssystemer og
pris-
¡lennelss
inden
for
natÍonal og intematioaol
varetramPort
ad
indre
vandveje
i
fæIlesskabet
Forslaget indeholder en
udfasaing
af
de eksisterende tumussystemer på de
índre vandveje
ftem
mod
å¡
2000
som
et led
i
liberaliseringen på
on¡ådet
Bcgrundelsen herfor er, at doÍrstolsafgørelser
on
prisordninger
for
vejtrafik
har
fastslået,
æ
braricheorganiserede
rumusordninger
er
uforenelige
med
konkurrenceregleme.
a)
Et
markedsregulerende
foranstaltninger,
hvor
fragtpriseme
fasæættes
cenralt
(oftest af
myndigùederne)
og
er
obligatoriske,
og hvor
den
disponible last fordeles mellem
intercsserede
fragrførere efte¡
et
system,
de¡ indebærer, ât den
fragúører,
der har ventet længst på en last,
har
førsteret
úl
at væIge
den
ladning,
der skal
transPorteres-
Statsregulerede
turnusordninger
er
tilladte,
nå¡
de nationa.Ie
myndigheder
visse
betingels-e¡
fastsætter
transporttakster og
drifuvilkår
for
at regulere markedet.
I
Belgien,
Frankig
og
Holland
cksisterer
der
nrniussystemer med stasfastsatæ priser-
ftrnussystem
er
et
sæt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0017.png
for
som
Direktivforslaget
er
et
slcridt
i
reming
af
fuldstændig
libcraliæriag'
af
det
ind¡e
na¡ked'
at
frem
til
en
situation' hvor
der
lJ
i
",u,Uf".i"i"o
hersker
frr
befragming og
fti
prisdanneìse
transPorteme'
efter
Opstår
der
alvorlige forstynelser
markedet,
kan
Kou¡missionen
ñ"dJ"t"tt"t
uæffe
særtige
foranstalminger'
herunder især
.ri-oaning
ft.
forøgelse
af
"o
foranstalulnger, der sigter
mod
at
hindre
enhver yderligere
Komrnissionen
o¿Uo¿¿"t
.f
É"osportkafaciteæn
på det
PÄgætdende
marked'
deltager'
bistås
her af
en
ådgioenae komirc,
hvon medlemsla¡riþne
ArI 2)
Forslag
til
Râdets
fomrdning
(EÐ
om
gn9ryC
af foronlning
on
strukturel
sanering
inden
for
indlandssHbsfarten'
æøó
"t-ffO-ffiS
(EØÐ
*
Forslaget
til
Rådeß fororclning
(EF)
om
ændrinq
{.jor-oraninø
lægger
op t'il
1101/8lg
om
srn¡ktu¡el
,-"rio!
inden
for
indlandsskibsfarten
ir-ti"U"
bidrag fra
Fællesskabet
for
1996'
L997
og
1998
til
ophupnings-
rådighed
for
srøne
til
indlanãsskibsfa¡æn. Fællesskabets
bidrag stilles
til
tit
fonde
i
de
berørte
uredlemsstater,
der
skal
stille
tilsva¡ende
beløb
.i¿rgL¿
Rådsnødet
(uaasporpiniste) den
2E'--septcmber
-1995
var
opnà'øt
potitisk
enigbed om et
fórsÉg
om,
at 5
mio' ECU,
der
allerede
indlaûds-
ir"i
pa
Ëu'r uuag;tor
1995'
btev
givet
i
ophugniogsstøfte
til
(2819195)'
.fiUtftt.
ForslagerbÞv
eadelig
vedtaget
den
5'
december 1995
Pa¡lame¡tet
bar
Rådet har
ikke
givet tilsagn om støtte
til
år*e
1996-98, men
budgettet
for
1996 afsst 5
mio
ECU.
Ad
3)
forslag
til
Rådets
forordning (EÐom
ændring
af
forortlning
*.
tlOfig
om
s!6tt9
som
ydes
inden
for
sektore¡r
for
tra¡s-
porter
metl
jernbane,
ad
landeveje
og
sejlbare vandveje'
Gøó
på de
indre
FounåIet
med
dette
fonlag
er
at
ftemme
bn¡gen
af
søuz¡sport
vardveje.
Denne
traasporúoru
er miljøvenlig'
sikker og
energibesparende
og
tidäger
til
aflaste
vejnettet.
Den
ñnansielle,
nationale
stØtte
fu
,ri"dl"rorõt"t"*"
kan
højst andrage 507o
af
den
sanrlede
investeriag. srøtten
kan
gi".s til
ínfrasur¡ktrui¡'¿esteringer i
offentlige
eller
Eivæe
terminaler
dl
omladning'
¿e
iJ¿¡e
vandveje
eller
investeringe¡
i
fast
eller
mobilt
udstyr
Stønenkangivesindtil3r'decemberlggg.Medtemssaterneskalindberette
til
Komnússìonen
om
ordningens
a¡vendelse
og
virkninger
med
henblik
eo
orientering af
Rådet
herom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0018.png
7.
3.
GæIdende
dansk
rêt
lovgivning
onrådet'
Danmark
har
ingen indre vandveje og
ingen
national
Hørine
været sendt
i
skriftlig
Konmissionens
neddelelse metl tilhørende forslag
har
Rederiforening,
Rederiforeaiagen
for
minclre Skibe'
il;Ë"g
.iI
-i:"#iot""i"æn
af
I
895,
Specialarbejderforbundet
i
Danmarh
Bilfærgemes
Da$
Navigagrforening'
Rederiforeniag,
Erù\¡Ervenes
Transportudvalg'
Meul
SØfaí, Maski¡mestrenes Forening, Dansk Sø-Resaurationsfore¡ing'
R"aioæt"gÊûtdot*rog"n af
l9l7
og
FæIlesseketariatet'
;.t-"kt
t'
8t
EU
deltsger
i
Da¡marks
Rederiforening er
af principielle
årsager
imo4
-ikke
m"aføret
en
hurtig reduktion
af
over-
orrlninier'
der
F*-ri"riog"o
af
de
betydelige
budget-
f-J,""i.
Endvirlere
å
der
udtrykt
modstand mod
1995-199E budgetteres
-J"si-À"
fo*.Lt"oser
for EU, idet
der
i
perioden
ligesom
Europa-
rn"dä
t¿gtfr
pe
45
mio- ECU
Ùf
ophugningsstpttc'
til
oye ordninger'
iot-i.Soi."
fàtt
nofa"r
sig ret
til
.at
søge
flere midler
marked
for
itit
og
fuklstænrligt
[eaeriforeniagn
ønsþr
"t
af
fororduing
indl""dsskibsãræn.
Med
hensyn
o
fonlaget om
ændring
af
de
i¡d¡e
úOlnO
om
¡afioml
støÉe
tíl
ûerrme
af
brugen
af
sønansport
q
rã¿*:",
î"*¿tæcer
Rederiforeningcn,
at
der
alcne
{a¡
gtuo
slf¡"
o¿"tyr,'¿i
U"oV*s
ved
egentlig
omlianing,
og
at det
mobile
uttstyr
ikle
u*t"
ttiU.,
¿á
ksn
udføe
transportoPgaver
i
international ko¡ku¡rence'
Hen¡dover
ha¡ der
ikke
været
benærkninger'
{'
)
I¡veivnhgsmressise eller
stntsfinansielle konselwenser
Fonlagene
kæver
ingen
lovænclringr
og skønnes
konsekr¡enser.
itrù<e
at
s¡atsfmansielle
Forslagene skøn¡es
ikke
æ
samfrrndsøkonomiske konsekvenser'
6.
(EØF)
n¡.
Forslag
til
Rådets
forordning
(EÐ
om ændring
af
forordning
hgr
været
1101/89
om
strukturel
sanering
inden
for
indlandsskibsfa¡ten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0019.png
rorerastEuropauq-"tq:'-*.'^:.:1T:i*Yå*åt$iîi:iT-1,#:'.i
ar
i*åi"."#'å:åî#:lirÉltl$riffrr"mat¡;:19
1995-
l:#-*skr'+#*i:mffiuta"'iq¿,ffi
äFJih;ìxm;s**"sn';;':¡i"çlüi"ri"iå*
ilffi#"r'mîl¡çg'gPffij¡5ffi
i""";:';'*:*
lg3îÏr'rn
:sj:ru:î"fiå#,"Jä
"""'
22
november
t)
/)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0020.png
Trafikministeriet
5.
kontor
Dato
28.
februa¡
1996
95-2220-14
Til
Folketingets
Europ
audvalg.
Faktuelt
aotat
vedrø¡eade
forslag
til
Rridets
forordaing
o-
iadberetaing
ef
statigtiske oplyaaiager
ot¡
paaaager-'
fragt-
og
postflyvaing
(KOM
f95l 353
end.
udg.l.
1.
Baeen¡nd og
I'
t'
'
i¡dhold.
Kommissionen
frensendte
den
18.
september
1995
ovennæt'nte
direktivforsiag, KOM
(95)
353 endelig
udgave,
der
er fremsat
under
henvisning
til
Traktatens
artikel
213, hvorfor
forslaget
kan
vedtages
med simpelt
flertal.
Der
findes
i
dag
EU-regler
om
fællesskabsstatistjk
vedrørende
transport
ad
jernbane,
vej,
indre
vandveje
og
Formàlet med forslaget
er
at
bidrage
søvejen.
aJ
statistiske
i
.l
til
udarbejdelsen
oplysninger om passager-,
fragt-
og
postflyvning
og
luftfartøjsbevee-
gelser
(starter
og
landinger) mellem,
af
det
indre ma¡ked
for
luftfart.
til
eller
fra
fællesskabsluft-
havne,
idet
disse oplysninger
skal
bidrage
til
kontrol
og
vurdering
Medlemsstater
indsamler
l¡va¡talsdata
for
fællesskabslufthavne
med
mere
end
150.O00 passagerenheder
pr.
år.
For de
øwige
feel-
Iesskabslufthavne
behøver
medlemsstaterne
kun at
indberette
a¡-
ligt.
a
\R^ÁDsl¡
\sl!_1\
I
toseó\FAIiNors.Doc
'
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0021.png
Dataindsamlingen baseres
kilder.
i
videst
muligt
omfang
disponible
Kommissionen
skal
offentiiggøre
statistikker
med samme hyppig-
hed,
som der
indberettes,
og
Kommissionen
forelægger
efter
tre
ã¡s
datajndsamling
en
rapport
for
Ràdet om
de
indvundne erfaringer.
Forordningen
foreslàs
at
træde
i
kraft
t5rvendedagen
efter offent-
liqgørelsen
i
EF-tidende.
2. Geldeade
dausk
ret.
De
pâgældende
data
kan
indsamles med hjemmel
ma¡ks Statistik.
i
lov
om
Dan-
3.
Høri¡g.
Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Maersk
Air,
SAS,
Statens
Luftfartwæsen,
Biliund
Lufthavn,
Da¡rma¡ks
Statistik
og
Post
Da¡rma¡k
har
afgivet udtalelse
vedrørende
forslaget,
og
der
er enten
ingen bemærkninger eller
en
principiel tilslutning
til
forslaget,
men
der
peges
på, at
indberetningerne, der
i
videst
muligt
omfang
ska-l
sva¡e
til
de nuvæ¡ende indberetrringer der
foretages
til
den
intema-
tionale
luftfa¡tsorganisation
ICAO,
vr-
medføre øget ressourcean-
vendelse.
4.
Lov{ivni¡gemæssiqe
oq
statsliaaasielle
kooeekeenser.
Forslaget
kræver
som
a¡ført
ikke
ændring af
dansk lovgivning.
Forslaget
vurderes
at
have
mindre statsfinansielle konsekvenser
for Da¡ma¡k, idet
Danma¡ks
Statistik
og
Statens Luftfa¡tsvæsen
skønsmæssigt
anslår,
at
startomkostningerne
(EDB-programmel
m.m.)
vil
ligge
et niveau omkring 0,5 mio.
kr.,
mens de
árlige
driftsomkostninger
rurderes
at
ligge
omkring
0,l
mio.
k¡.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1478253_0022.png
('
()