Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1464777_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 103)
forbrugerministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 45
REU, Alm. del - bilag 96
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
8. april 1998
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 17. april 1998 - dagsordenspunkt rådsmøde (forbrugerministre)
den 23. april 1998 - fremsendes vedlagt Erhvervsministeriets notat over punkter, der forventes optaget på dagsordenen
for mødet.
Notat til Folketingets Europaudvalg
vedrørende rådsmøde (Forbruger) den 23.
april 1998
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køb af forbrugsvarer og forbrugsgarantier
2. Effektiv anvendelse og håndhævelse af fællesskabets forbrugerlovgivning
3. Fremtiden for Fællesskabets informationssystem om ulykker i hjemmet og i fritiden (EHLASS)
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv vedrørende søgsmål med nedlæggelse af påstand om
forbud inden for området beskyttelse af forbrugernes interesser
5. Kommissionens meddelelse om udenretlig bilæggelse af tvister på forbrugerområdet
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af en generel ramme for
fællesskabsinitiativer til fordel for forbrugerne
Faktuelt grundnotat er oversendt separat til Folketingets
Europaudvalg. Grundnotatet vedlægges som genoptryk
7. Kommissionens evalueringsrapport om prioriteter med hensyn til forbrugerpolitik
1. Kommissionens forslag til direktiv om køb af forbrugsvarer og forbrugsgarantier (KOM(95) 520 endelig
udgave).
1.
Baggrund.
Som nævnt i aktuelle notat af 22. oktober 1997 om dette direktivforslag, opfordrede Rådet i forbindelse med vedtagelse
af fælles holdning til direktivforslaget om urimelige kontraktvilkår
i forbrugeraftaler i 1992 Kommissionen til at undersøge retningslinjerne for medlemsstaternes "garantiordninger"
vedrørende varers egenskaber i forbrugerkøb og eventuelt på grundlag af denne undersøgelse forelægge et forslag til
direktiv om harmonisering af de nationale lovgivninger på dette område for Rådet.
Kommissionen afgav herefter i november 1993 en grønbog om forbrugsgarantier og eftersalgsservice (KOM(93) 509
endelig udgave af 15. november 1993).
Grønbogen var her i landet til høring hos en række myndigheder og organisationer, og Danmark afgav herefter over for
Kommissionen en udtalelse om grønbogen den 21. april 1994. I udtalelsen anførte Danmark bl.a., at en harmonisering af
mangelsreglerne ville være særdeles vanskelig, og at man snarere burde koncentrere sig om at undersøge mulighederne
for en vis harmonisering af medlemsstaternes regler om garantier.
Kommissionen tilkendegav imidlertid på et rådsmøde (forbruger) den
30. marts 1995, at man på baggrund af høringssvarene fra medlemslandene i første omgang ville fremsætte et forslag til
harmonisering af reglerne om mangler i forbrugerkøb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0002.png
Kommissionen fremsatte herefter den 18. juni 1996 forslag til direktiv om køb af forbrugsvarer og forbrugsgarantier.
Direktivforslaget, som er et minimumsdirektiv, vedrører alene spørgsmålet om de lovbestemte mangelsregler ("legale
garantier") og de "handelsmæssige" (frivillige) garantier. Hjemlen for direktivforslaget er artikel 100 a, jf. artikel 189 b,
hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal (fælles beslutningstagen).
Kommissionen forelagde forslaget på rådsmødet (forbruger) den 25. november 1996.
Direktivforslaget blev herefter behandlet på en række møder i Rådets arbejdsgruppe om forbrugerspørgsmål, og
formandskabet har fremlagt forskellige kompromisforslag.
På rådsmødet (forbruger) den 3. november 1997 havde Rådet en orienterende debat om nogle af de spørgsmål, som
forslaget regulerer.
Direktivforslaget har herefter fortsat været behandlet i Rådets arbejdsgruppe. Formandskabet har fremlagt en lang række
yderligere kompromisforslag, som indeholder udkast til ændrede formuleringer af bestemmelserne i direktivforslaget.
Formandskabets seneste kompromisforslag indeholder på en række punkter væsentligt ændrede formuleringer, jf.
nedenfor under punkt 2.
Europa-Parlamentet vedtog den 10. marts 1998 en udtalelse om direktivforslaget med 40 ændringsforslag til
Kommissionens oprindelige forslag. Kommissionen har herefter den 31. marts 1998 i medfør af EF-Traktatens artikel
189 A, stk. 2, fremlagt et ændret forslag (KOM (1998) 217 endelig udg.), hvor man helt eller delvis har godkendt 26 af
Parlamentets ændringsforslag.
Formandskabet har tilkendegivet, at man på rådsmødet (forbruger) den 23. april 1998 ønsker vedtaget en fælles hold
ning på grundlag af formandskabets seneste kompromisforslag.
2.
Direktivforslagets indhold.
I direktivforslaget behandles som ovenfor nævnt dels de lovbestemte mangelsregler, dels de
"handelsmæssige" (frivillige) garantier. Spørgsmålet om eftersalgsservice, som blev berørt i grønbogen, er under
henvisning til subsidiaritetsprincippet ikke omfattet af forslaget. Indholdet af Kommissionens oprindelige direktivforslag
er refereret i det aktuelle notat af 22. oktober 1997, hvortil henvises. Under pkt. 2.1-2.8 nedenfor gennemgås kort
indholdet af de enkelte bestemmelser i formandskabets seneste kompromisforslag.
2.1. Anvendelsesområde og definitioner.
Forslagets anvendelsesområde er begrænset til forbrugerkøb, dvs. køb, som en forbruger i et ikke-erhvervsmæssigt
øjemed foretager hos en erhvervsdrivende sælger. Ordlyden af definitionerne af "forbruger" og "sælger" er af
formandskabet forslået ændret i forhold til det oprindelige forslag, således at definitionerne kommer til at svare til
definitionerne i tidligere forbrugerbeskyttelsesdirektiver.
Anvendelsesområdet er endvidere begrænset til køb af "forbrugsvarer". I formandskabets kompromisforslag foreslås
forbrugsvarer defineret som alle løsøregenstande, idet formandskabet dog som noget nyt har foreslået, at aftaler om køb
af vand og gas - bortset fra køb af afmålte mængder (mineralvand på flaske m.v.) - samt af elektricitet undtages fra
direktivet. At forslaget alene vedrører køb af løsøregenstande betyder navnlig, at køb af fast ejendom ikke er omfattet af
direktivforslaget, men også f.eks. værdipapirer falder uden for løsørebegrebet. Det foreslås endvidere, at direktivet ikke
skal gælde ved tvangssalg, herunder salg på tvangsauktion, og at det i national ret kan bestemmes, at direktivets
bestemmelser heller ikke skal gælde ved salg på anden offentlig auktion, hvor forbrugerne har mulighed for personligt at
være til stede.
Formandskabets forslag indeholder endvidere en bestemmelse om, at aftaler om levering af forbrugsvarer, der skal
tilvirkes (bestillingskøb), er omfattet af direktivforslagets anvendelsesområde, medmindre forbrugeren efter aftalen selv
skal levere en væsentlig del af de nødvendige materialer.
Formandskabet har desuden foreslået, at også begreberne "producent" og "reparation" defineres. "Producent" foreslås
defineret på samme måde som i direktivet om produktansvar, hvorefter begrebet ikke omfatter importører inden for EU,
f.eks. en person, der alene importerer en vare fra Tyskland til Danmark.
Endelig defineres begrebet "garanti" efter formandskabets forslag som enhver erklæring fra sælgeren eller producenten
om at ville give forbrugeren visse nærmere angivne beføjelser i tilfælde, hvor varen ikke lever op til beskrivelsen i
garantierklæringen eller den tilknyttede reklamering. Begrebet omfatter både mundtlige og skriftlige garantierklæringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0003.png
Direktivets anvendelsesområde omfatter både køb af nye og af brugte varer.
2.2. Mangelsbegrebet.
I kompromisforslagets artikel 2, stk. 1, fastslås den grundlæggende regel, at forbrugsvarer ved leveringen til forbrugeren
skal opfylde de krav, som fremgår af købsaftalen. Fastlæggelsen af, hvad der forstås ved "levering" er overladt til
national ret, og direktivet regulerer således ikke spørgsmålet om risikoens overgang.
Kravet om kontraktsmæssighed suppleres i stk. 2 med en "formodningsregel", hvorefter en vare skal formodes at være i
overensstemmelse med købsaftalen, hvis den lever op til visse nærmere angivne krav, navnlig at varen skal svare til
sælgerens beskrivelse, at varen skal opfylde de specielle formål, som forbrugeren har tilkendegivet over for sælgeren, at
varen skal opfylde de formål, som varer af den pågældende type normalt opfylder, og at varen skal have den kvalitet og
brugbarhed, som er normal for varer af den pågældende type, og som forbrugeren med rimelighed kan forvente, bl.a.
under hensyn til de oplysninger om varens egenskaber, som er givet af sælgeren eller producenten.
Bestemmelsens krav til varen skal i princippet alle være opfyldt, for at der efter bestemmelsen opstilles en formodning
for, at varen er mangelfri.
Efter forslagets artikel 2, stk. 3, er en egenskab ved en vare ikke en mangel, hvis forbrugeren på tidspunktet for
aftaleindgåelsen kendte eller ikke med rimelighed kunne være uvidende om den pågældende egenskab.
Erklæringer fra varens producent kan som ovenfor nævnt have betydning efter "formodningsreglen". Efter
kompromisforslagets artikel 2, stk. 4, skal sælgeren imidlertid ikke være "bundet" af producentens erklæringer, hvis
sælgeren beviser
- at sælgeren hverken kendte eller burde kende erklæringen,
- at den fejlagtige oplysning er blevet rettet inden aftaleindgåelsen, eller
- at erklæringen ikke kan have haft betydning for forbrugerens beslutning om at købe varen.
Efter kompromisforslaget skal en manglende kontraktsmæssighed, som skyldes forkert installation af varen, sidestilles
med en mangel ved varen, hvis installationen som led i købsaftalen er udført af sælgeren selv eller på dennes ansvar.
2.3. Forbrugerens beføjelser, når varen er mangelfuld.
Med hensyn til det centrale spørgsmål om, hvilke beføjelser forbrugeren har, når varen er mangelfuld, kunne forbrugeren
efter Kommissionens forslag som udgangspunkt frit vælge mellem fire misligholdelsesbeføjelser (reparation, ombytning,
afslag i prisen, ophævelse af aftalen), dog således at medlemsstaterne kunne begrænse forbrugerens rettigheder i tilfælde
af mindre væsentlige mangler.
Formandskabets kompromisforslag går ud på, at forbrugeren ikke kan vælge helt frit mellem
misligholdelsesbeføjelserne. I stedet er forbrugerens beføjelser inddelt i følgende "hierarkiske" system:
1)
Forbrugeren har i første omgang krav på enten gratis ombytning eller gratis reparation af varen. Forbrugeren
kan vælge mellem disse to beføjelser, medmindre den valgte beføjelse ikke er mulig eller er
"uforholdsmæssig" ("disproportionate"). Et krav om ombytning, henholdsvis reparation skal efter forslaget anses som
"uforholdsmæssigt" i forhold til den alternative beføjelse, hvis opfyldelsen af kravet påfører sælgeren omkostninger, som
må anses for urimelige under hensyn til varens værdi og manglens betydning, samt under hensyn til, om den alternative
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Hvis forbrugerens krav om ombytning eller
reparation ikke er uforholdsmæssigt, skal kravet opfyldes inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for
forbrugeren.
2) Hvis forbrugeren hverken har krav på reparation eller ombytning, fordi dette er umuligt eller uforholdsmæssigt,
eller hvis reparation eller ombytning ikke er sket inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for forbrugeren, kan
forbrugeren i stedet kræve et forholdsmæssigt afslag i varens pris eller hæve aftalen. Retten til at hæve aftalen gælder
dog kun, hvis der er tale om en væsentlig mangel.
2.4. Sælgerens regreskrav.
Direktivforslaget regulerer navnlig forholdet mellem sælgeren og forbrugeren. En mangelfuld vare vil imidlertid ofte
have passeret flere omsætningsled, før forbrugeren køber den af den endelige sælger. Uanset om manglen er forvoldt ved
en handling eller undladelse hos producenten eller en tidligere sælger eller anden mellemmand, kan forbrugeren efter
direktivforslaget gøre manglen gældende over for den endelige sælger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0004.png
Efter kompromisforslagets artikel 3a, skal den endelige sælger, medmindre andet er aftalt, kunne gøre det krav, som han
har måttet opfylde, gældende mod den eller de ansvarlige i tidligere omsætningsled i overensstemmelse med den
nationale lovgivning.
Der har tidligere været tvivl om forståelsen af denne bestemmelse, men det ligger nu klart, at bestemmelsen skal forstås
således, at den alene indeholder et forbud mod, at medlemsstaterne fastsætter eller opretholder regler, der indebærer, at
sælgeren ikke under nogen omstændigheder kan gøre regreskrav gældende mod et tidligere led i omsætningen. Reglen
hindrer ikke, at medlemsstaterne fastsætter nærmere regler om regresadgangen, f.eks. regler om, at sælgeren kun kan
gøre krav gældende mod sin kontraktspart.
2.5. Fristregler.
Formandskabets kompromisforslag indeholder ligesom det oprindelige forslag visse fristregler (artikel 4), men
bestemmelserne er væsentligt ændret.
Nogle medlemslande - bl.a. de nordiske lande - har reklamationsregler i den nationale lovgivning, dvs. regler om, at
forbrugeren mister sin ret, hvis ikke manglen påberåbes over for sælgeren inden en vis tid efter leveringen. Andre lande
har regler om, at sælgeren hæfter for mangler, der viser sig inden en vis tid efter leveringen (en såkaldt legal garanti). I
nogle lande afskæres retten til domstolsprøvelse, hvis forbrugeren ikke indbringer sagen inden en vis frist, som kan være
ret kort.
Formandskabets kompromisforslag indebærer bl.a., at medlemsstater, der ønsker det, kan give eller opretholde regler
om, at forbrugerens rettigheder "forældes", under forudsætning af, at forældelsen ikke indtræder tidligere end 2 år/30
måneder fra varens levering. Det betyder, at disse medlemsstater kan fastsætte en generel reklamationsfrist, som blot
ikke kan være kortere end 2 år/21/2 år. De lande, der har regler om en "legal garanti", kan bevare disse regler, blot
"garantien" gælder i mindst 2 år/30 måneder fra leveringen.
Der vil først på rådsmødet den 23. april 1998 blive taget endelig stilling til, om fristen skal være 2 år eller 21/2 år. Der
synes på nuværende tidspunkt at være flertal for en frist på 2 år.
Det er endnu tvivlsomt, om formandskabet i det endelige kompromisforslag, som forelægges for Rådet, vil medtage en
regel om, at forbrugeren inden for 2 års/30 måneders-fristen skal gøre sit krav gældende inden en vis kortere tid efter, at
forbrugeren har eller burde have opdaget manglen ("relativ" reklamationsfrist). I det seneste kompromisforslag er der
medtaget en bestemmelse om, at medlemsstaterne kan fastsætte regler om, at forbrugeren skal reklamere inden 2
måneder efter, at han har opdaget en mangel.
Kompromisforslaget indeholder ligesom det oprindelige forslag en bestemmelse om, at mangler, som viser sig senest 6
måneder efter leveringen, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre dette er uforeneligt med
varens eller manglens art. Hvis en mangel viser sig inden for seks måneder fra leveringen, vil det således som
udgangspunkt være op til sælgeren at bevise, at manglen ikke forelå ved leveringen.
2.6. Regler om garantierklæringer.
Kompromisforslagets artikel 5 indeholder visse regler om garantier. For det første fastslås det, at en garanti, der ydes af
en sælger eller en producent, skal være bindende for garantigiveren i overensstemmelse med, hvad der fremgår af
garantierklæringen eller tilknyttet reklame.
Ved enhver erklæring om ydelse af garanti skal sælgeren oplyse om, at forbrugeren har visse ufravigelige rettigheder,
som ikke berøres af garantien. Der skal også gives de oplysninger, som er nødvendige for at kunne benytte garantien,
herunder bl.a. hvor længe garantien varer.
Efter kompromisforslaget skal forbrugeren på begæring have garantien skriftligt.
Det fastslås, at disse krav ikke berører spørgsmålet om ga rantiens gyldighed. Forbrugeren kan således påberåbe sig en
garanti, der er gyldig efter almindelige aftaleretlige regler, selv om sælgeren ikke har opfyldt de ovenfor nævnte
formkrav m.v.
Kompromisforslaget indeholder endvidere en regel om, at medlemsstaterne kan bestemme, at (skriftlige) garantier, der
markedsføres på deres territorium, skal affattes på et eller flere af fællesskabets officielle sprog.
En bestemmelse i Kommissionens oprindelige forslag om, at en skriftlig garantierklæring skal give forbrugeren en bedre
retsstilling end efter lovgivningen, er ikke med i kompromisforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0005.png
2.7. Reglernes ufravigelighed og internationale anvendelse.
Efter kompromisforslaget kan de rettigheder, som forbrugeren har efter reglerne i direktivet, ikke fratages forbrugeren
ved forudgående aftale (artikel 6). Kompromisforslaget indeholder dog en ny regel om, at det i national ret kan tillades,
at parterne aftaler en kortere reklamationsfrist for brugte varer, dog ikke under 1 år.
Efter formandskabets kompromisforslag er bestemmelsen om direktivets territoriale anvendelse ændret til en regel om
forbud mod visse lovvalgsaftaler (artikel 6, stk. 2). Hvis købsaftalen har nær tilknytning til et EU-lands territorium, kan
forbrugeren således ikke miste sine rettigheder efter direktivet ved en lovvalgsaftale, der peger på et tredjelands
lovgivning. Direktivet om urimelige kontraktvilkår indeholder en tilsvarende bestemmelse.
2.8. Minimumsklausul m.v.
Efter forslaget berører direktivets regler ikke andre rettigheder, som forbrugeren har efter den nationale lovgivning, f.eks.
retten til at kræve skadeserstatning i anledning af en mangel (artikel
7).
Medlemsstaterne kan endvidere fastsætte nationale regler, der giver forbrugeren en bedre beskyttelse end den, der følger
af direktivet (minimumsdirektiv).
2.9. Forbrugerens direkte krav mod tidligere led i omsætningskæden ("springende regres").
Formandskabets kompromisforslag indeholder en ny bestemmelse (artikel 8 a), hvorefter Kommissionen senest 5 år efter
direktivets offentliggørelse i EF-tidende skal afgive en rapport til Rådet om bl.a. behovet og mulighederne for at
harmonisere medlemsstaternes regler om direkte krav mod producenten i tilfælde, hvor denne er skyld i en mangel.
3.
Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har den 10. marts 1998 afgivet sin første udtalelse om direktivforslaget. Parlamentet har i udtalelsen
fremsat et antal ændringsforslag til Kommissionens oprindelige forslag.
4.
Gældende dansk ret.
4.1.
Reglerne om mangler i forbrugerkøb findes i købeloven, der bl.a. indeholder et afsnit med særlige regler om
forbrugerkøb. Disse særlige regler kan som hovedregel ikke ved aftale fraviges til skade for forbrugeren.
Købeloven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom, det vil bl.a. sige for køb af såvel ting som rettigheder.
I købelovens § 76 er det angivet, hvad der i forbrugerkøb anses for en mangel. Der foreligger for det første en mangel,
hvis varen ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller hvis sælger i øvrigt ved aftaleindgåelsen har givet
urigtige eller vildledende oplysninger, der kan antages at have haft betydning for forbrugerens vurdering af varen. Det
samme gælder, hvis de urigtige eller vildledende oplysninger er givet af sælgeren eller et tidli gere salgsled på varens
indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab.
Varen er også mangelfuld, hvis sælgeren har undladt at give forbrugeren oplysning om forhold, der kan antages at have
haft betydning for forbrugerens bedømmelse af varen.
Endelig vil en vare være mangelfuld, hvis den er af en anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge
aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være. Hvis en vare solgt "som beset" eller med tilsvarende forbehold
(f.eks. på auktion), hæfter sælgeren dog kun, hvis varen er væsentligt ringere end den skulle være.
Købeloven regulerer ikke forbrugerens mulighed for at gøre krav gældende mod tidligere omsætningsled. Der findes
heller ikke i købeloven regler om en sælgers regreskrav mod mellemhandlere eller producenten. Det er imidlertid antaget
i retspraksis, at sådanne krav i visse tilfælde kan gøres gældende.
Lider varen af en mangel, kan forbrugeren under nærmere angivne betingelser hæve købet eller kræve forholdsmæssigt
afslag, omlevering eller afhjælpning, jf. købelovens § 78. Ophævelse og krav om omlevering forudsætter dog som
hovedregel, at der er tale om en væsentlig mangel.
Sælgeren har efter købelovens § 79 mulighed for at tilbyde at foretage afhjælpning eller omlevering med den virkning, at
forbrugeren som udgangspunkt ikke kan kræve forholdsmæssigt afslag eller hæve købet. Hvis sælgeren tilbyder
afhjælpning, kan forbrugeren desuden ikke kræve omlevering. Det anførte gælder dog kun, hvis afhjælpning eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0006.png
omlevering kan ske inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for forbrugeren. Forbrugeren kan
under nærmere angivne betingelser også kræve skadeserstatning, jf. købelovens § 80.
Vil forbrugeren påberåbe sig en mangel, skal forbrugeren give sælgeren meddelelse herom inden rimelig tid efter, at
forbrugeren har eller burde have konstateret manglen. I modsat fald mister forbrugeren retten til at påberåbe sig manglen,
jf. købelovens §
81. Dette gælder dog ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.
Forbrugeren kan påberåbe sig en mangel indtil et år efter leveringen (ved køb af byggematerialer dog fem år fra
byggeriets aflevering, men højst seks år fra overgivelsen af materialerne til køberen), medmindre sælgeren har påtaget
sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed, jf. købelovens § 83. Hvis
varen medfører fare, f.eks. for personskade, kan der efter reglerne i lov om produktsikkerhed gives påbud om at trække
varen tilbage. I så fald gælder fristen i købelovens § 83 ikke, og forbrugeren kan påberåbe sig manglen, selv om der er
gået mere end et år efter leveringen, jf. produktsikkerhedslovens § 12, stk. 3.
4.2.
Garantier er efter dansk ret i første række reguleret af almindelige aftaleretlige regler. Der stilles ikke i dansk ret
formkrav til garantier.
Efter markedsføringslovens § 4 må erklæring om ydelse af garanti eller lignende kun anvendes, såfremt erklæringen
giver modtageren en væsentligt bedre retsstilling end efter lovgivningen.
5.
Nationale høringer.
Kommissionens oprindelige direktivforslag har været til høring hos berørte organisationer m.v. Høringssvarene er
refereret i faktuelt notat af 13. november 1996, der blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 24. september 1997,
og hvortil henvises.
Et kompromisforslag fra det luxembourgske formandskab har været til høring i slutningen af 1997. Et notat om
høringssvarene er sendt til Folketingets Europaudvalg den 2. april 1998.
Direktivforslaget har været drøftet på foreløbig 3 specialudvalgsmøder med deltagelse af de hørte organisationer m.v.
Direktivforslaget vil blive drøftet på endnu et specialudvalgsmøde den 14. april 1998. Der vil snarest herefter blive sendt
et notat til Europa-Udvalget om de holdninger til forslaget, som organisationerne giver udtryk for på mødet.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
I det følgende redegøres for de lovgivningsmæssige og finansielle konsekvenser, som må antages at ville være forbundet
med en vedtagelse af formandskabets seneste kompromisforslag.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at formandskabet forud for rådsmødet den 23. april vil fremlægge endnu et samlet
kompromisforslag, der på visse punkter afviger fra det foreliggende forslag.
Formandskabets kompromisforslag vil på enkelte punkter øge forbrugerbeskyttelsen i forhold til de gældende danske
regler. Det gælder navnlig reglen om, at forbrugeren kan gøre mangelskrav gældende i op til 2 år efter leveringen (det vil
dog samtidig være nødvendigt at bruge direktivforslagets minimumsklausul for at kunne opretholde den gældende regel
om, at købelovens reklamationsfrist ikke gælder, hvis sælgeren har givet en garanti eller har handlet i strid med
almindelig hæderlighed).
Det gælder i et vist omfang også bestemmelsen om en "relativ" reklamationsfrist, som medfører, at en forbruger altid kan
vente med at reklamere, indtil der er gået mindst 2 måneder fra det tidspunkt, hvor forbrugeren faktisk har opdaget
manglen.
Endvidere vil der formentlig skulle gennemføres en regel om, at sælgeren har bevisbyrden for, at en forkert oplysning
om varen ikke har kunnet have betydning for forbrugerens bedøm melse af varen.
Kompromisforslagets bestemmelse om forbrugerens misligholdelsesbeføjelser indebærer, at købelovens regel om en
"afhjælpningsret" for sælgeren ikke vil kunne opretholdes, men på grund af forslagets regel om, at et krav om
omlevering ikke må være "disproportionate" (uforholdsmæssigt) i forhold til et krav om afhjælpning, vil forskellen i
praksis næppe være stor.
Det vil formentlig også være nødvendigt at indføje formodningsreglen i formandskabets forslag artikel 4, stk. 2, i
købeloven. Der skal således indføjes en bestemmelse om, at en mangel, der viser sig inden 6 måneder efter leveringen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0007.png
formodes at have været til stede ved leveringen (med den virkning, at forbrugeren kan gøre mangelsbeføjelser
gældende), medmindre denne formodning er uforenelig med varens eller den pågældende mangels art.
Forslaget stiller på en række andre punkter forbrugeren ringere end efter reglerne i den danske købelov.
Der kan bl.a. peges på, at den danske købelov har et bredere anvendelsesområde, idet den gælder ved ethvert køb af ting
(bortset fra fast ejendom) eller rettigheder.
Reglerne i købeloven om, hvornår en vare er mangelfuld, giver forbrugeren en væsentlig bedre beskyttelse, navnlig fordi
en vare uanset parternes aftale altid anses for mangelfuld, hvis sælgeren eller et tidligere led i omsætningskæden har
givet urigtige eller vildledende oplysninger, der har haft betydning for forbrugerens bedømmelse af varen.
Købeloven indeholder i modsætning til kompromisforslaget også regler om bl.a. forbrugerens ret til i visse tilfælde at
lade en mangel afhjælpe for sælgerens regning og til i visse tilfælde at holde købesummen tilbage, når der konstateres en
mangel.
Det kan også nævnes, at forbrugerens undersøgelsespligt efter købeloven ikke gælder, hvis sælgeren har handlet svigag
tigt. Endvidere gælder købelovens generelle reklamationsfrist som ovenfor nævnt ikke, hvis sælgeren har handlet i strid
med almindelig hæderlighed. Pligten til at reklamere inden rimelig tid, efter at en mangel har vist sig (den "relative"
frist), gælder efter købeloven ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.
Det nuværende danske beskyttelsesniveau vil kunne opretholdes ved at anvende minimumsklausulen i
kompromisforslagets artikel 7, stk.
2.
6.1. Nærmere om de lovgivningsmæssige konsekvenser.
6.1.1. Anvendelsesområde og definitioner.
Formandskabet har oplyst, at direktivforslagets definitioner af begreberne "forbruger" og "erhvervsdrivende" i alle
sprogversioner vil blive bragt i overensstemmelse med definitionerne i direktivet om urimelige kontraktvilkår, som har
dannet grundlag for det gældende forbrugeraftalebegreb i aftaleloven, købeloven og andre civilretlige love.
Kompromisforslagets anvendelsesområde (løsørekøb) er, bl.a. som følge af undtagelserne vedrørende tvangssalg og salg
af gas, elektricitet m.v., noget snævrere end anvendelsesområdet for den danske købelov.
De gældende danske regler vil kunne opretholdes som følge af minimumsklausulen.
Direktivforslagets garantidefinition er snævrere end det garantibegreb, som anvendes i dansk ret, hvor en "garanti" er
den tekniske betegnelse for et løfte, hvorved afgiveren påtager sig en økonomisk risiko, som et foretagende medfører for
løftemodtageren. En bredere definition vil kunne anvendes i national ret i medfør af minimumsklausulen.
Bestemmelsen om bestillingskøb i direktivforslaget svarer indholdsmæssigt omtrent til § 2 i den danske købelov, og
forslaget skønnes ikke at ville nødvendiggøre ændringer her af.
6.1.2. Mangelsbegrebet.
Det må lægges til grund, at kompromisforslagets mangelsbegreb ikke er ufravigeligt, idet parterne ikke i medfør af
direktivet er afskåret fra frit at aftale, hvilke krav en vare skal leve op til for at være kontraktsmæssig (mangelfri).
Det må antages at følge af minimumsklausulen, at medlemsstaterne vil kunne undlade at gennemføre direktivets regel
om, hvornår varen formodes at være mangelfri, hvis den nationale lovgivning stiller forbrugeren bedre end direktivet på
dette punkt.
Købelovens mangelsbegreb vil således kunne bevares stort set uændret. For at sikre en korrekt gennemførelse af den
nævnte "formodningsregel", vil det dog muligvis være nødvendigt at supplere den almindelige mangelsdefinition i
købeloven med en regel, der præciserer, at varen i mangel af anden aftale skal formodes at være mangelfuld, hvis den
ikke lever op til visse mindstekrav.
6.1.3. Forbrugerens beføjelser, når varen er mangelfuld.
Bestemmelserne i formandskabets udkast om forbrugerens misligholdelsesbeføjelser afviger på flere punkter fra
gældende dansk ret. Efter bestemmelsen i købelovens § 78 om sælgerens afhjælpningspligt kan forbrugeren kræve
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0008.png
afhjælpning, medmindre dette vil forvolde sælgeren uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Efter
formandskabets kompromisforslag skal der mindre til for at anse et krav om afhjælpning for "uforholdsmæssigt". De
gældende regler vil kunne opretholdes som følge af minimumsklausulen.
Direktivforslaget indeholder som ovenfor nævnt ikke regler om, at forbrugeren kan holde købesummen tilbage, indtil
krav om afhjælpning er opfyldt. Forslaget indeholder heller ikke regler om, at forbrugeren kan hæve købet også ved
uvæsentlige mangler, hvis et berettiget krav om afhjælpning ikke op fyldes inden rimelig tid. Disse bestemmelser vil
også kunne opretholdes i medfør af minimumsklausulen.
Det vil ikke være muligt fuldt ud at opretholde reglen i købelovens § 79, hvorefter sælgeren som udgangspunkt kan
afværge køberens ret til omlevering ved at tilbyde reparation, idet forbrugeren efter direktivet som udgangspunkt har ret
til at få en ny vare, hvis dette er muligt og ikke er "uforholdsmæssigt". Med den foreslåede regel om, hvornår en
beføjelse er "uforholdsmæssig", vil den praktiske forskel i forhold til de gældende danske regler om sælgerens
"afhjælpningsret" dog næppe være stor. For at sikre fuld overensstemmelse med direktivet vil det imidlertid være
nødvendigt, at strukturen i købelovens bestemmelser ændres, således at der ikke længere gælder en egentlig ret for
sælgeren til at afhjælpe.
Formandskabets kompromisforslag indeholder som ovenfor nævnt ikke en begrænsning svarende til købelovens regel
om, at forbrugeren normalt kun kan kræve omlevering, hvis der er tale om en væsentlig mangel. Efter
kompromisforslaget skal der imidlertid ved afgørelsen af, om en beføjelse er "uforholdsmæssig", bl.a. lægges vægt på
"omfanget af den pågældende mangel". I praksis vil dette formentlig føre til samme resultater som købelovens
væsentlighedsbetingelse. For at sikre fuld overensstemmelse med direktivet, vil det dog formentlig være nødvendigt at
ændre købeloven på dette punkt.
6.1.4. Sælgers regreskrav.
Direktivforslagets bestemmelse om sælgerens ret til at gøre krav gældende mod tidligere led i omsætningen vil ikke
kræve lovændringer.
6.1.5. Fristregler.
Kompromisforslaget indebærer, at det vil være nødvendigt at forlænge den generelle reklamationsfrist i købelovens § 83,
stk. 1, fra 1 til 2 år/21/2 år. Købelovens regel om, at reklamationsfristen ikke gælder, hvis sælgeren har påtaget sig at
indestå for varen i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed, vil som ovenfor nævnt kunne
opretholdes som følge af minimumsklausulen.
Fristreglerne i kompromisforslaget indebærer endvidere, at det ikke vil være muligt at opretholde købelovens regel om,
at forbrugeren som udgangspunkt skal reklamere inden rimelig tid efter, at han har eller burde have opdaget manglen.
Reglen vil skulle ændres, således at forbrugeren ikke kan miste sine rettigheder som følge af manglende reklamation
eller passivitet, før der er gået 2 måneder fra det tidspunkt, hvor forbrugeren opdagede manglen.
6.1.6. Reglen om, at fejl, der viser sig inden 6 måneder, som udgangspunkt formodes at have været til stede ved
leveringen.
For at sikre fuld overensstemmelse med direktivet vil det formentlig være nødvendigt at indføje denne formodningsregel
i købeloven.
6.1.7. Garantireglen.
Der vil skulle indføres regler i markedsføringsloven om, at forbrugeren efter anmodning skal have en garanti skriftligt.
For at sikre fuld overenstemmelse med direktivet vil det muligvis også være nødvendigt at præcisere i loven, at
garantierklæringer skal angive, at forbrugeren har visse rettigheder i henhold til lovgivningen, og på let forståelig måde
angive de nødvendige betingelser for at gøre garantien gældende.
6.2. Erhvervsøkonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.
Kommissionen har indhentet en rapport om forslagets økonomiske konsekvenser hos et eksternt analysefirma.
I rapporten anføres det, at de erhvervsdrivende forventer, at omkostningerne for de handlende som følge af de foreslåede
regler samlet vil stige med op til 6,6% af de nuværende salgspriser, afhængigt af varetypen. Analysefirmaet anfører dog,
at disse forventninger forekommer at være overdrevent pessimistiske, og at et mere realistisk bud vil være, at
omkostningerne vil stige med op til 2,7%.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0009.png
Rapporten forelå først i marts 1998, men analyserne om forslagets konsekvenser er baseret på Kommissionens
oprindelige forslag fra 1996. Det nu foreliggende forslag fra formandskabet indeholder imidlertid væsentlige ændringer
på de fleste centrale punkter.
Ændringerne i forhold til Kommissionens oprindelige forslag må formodes at have en vis betydning for vurderingen af
direktivets økonomiske følger, men i Danmark vil den i praksis væsentligste udvidelse af forbrugerbeskyttelsesniveauet
dog ligesom efter det oprindelige forslag formentlig være forlængelsen af købelovens generelle reklamationsfrist fra 1 til
2 år. Det kan herom anføres, at det ved mangler, der viser sig senere end 1 år, formentlig ofte vil være vanskeligere for
forbrugeren at bevise, at manglen var til stede ved leveringen.
Hertil kommer muligvis - afhængigt af det endelige udfald af forhandlingerne - en afskaffelse af forbrugerens pligt til at
reklamere inden rimelig tid efter, at han opdagede eller burde have opdaget manglen.
6.3. Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Faktuelt grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den
24. september 1996. Aktuelt notat er fremsendt til udvalget den
24. oktober 1997.
Direktivforslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. november 1996 og den 31. oktober
1997.
2. Effektiv anvendelse og håndhævelse af fællesskabets forbrugerlovgivning.
1.
Baggrund og indhold
Det britiske formandskab har ønsket en debat på rådsmødet om effektiv anvendelse og håndhævelse af fællesskabets
forbrugerlovgivning.
Debatten vil tage sit udgangspunkt i et af Kommissionen udarbejdet debatoplæg. Debatoplægget er udarbejdet på
baggrund af et "non-paper" forud for et møde den 13. januar 1998 i Bruxelles for højtstående embedsmænd med ansvar
for forbrugerpolitik i medlemsstaterne samt disses tilkendegivelser i forbindelse hermed.
I debatoplægget nævnes bl.a., at den traktatmæssige beskyttelse i art. 129 a om fællesskabets bidrag til virkeliggørelse af
et højt forbrugerbeskyttelsesniveau kun bliver nået, hvis retsakter, især direktiver, bliver korrekt implementeret, og hvis
de bliver effektivt håndhævet af medlemsstaterne.
Hvor overvågning af implementeringen af den europæiske forbrugerlovgivning kan varetages af Kommissionen på
baggrund af nationale notifikationer, er overvågningen af den praktiske anvendelse en problemfyldt opgave, som kræver
støtte fra og samarbejde med de enkelte medlemsstater. Når alt kommer til alt, afhænger ansvaret for håndhævelsen af
lovgivningen af den enkelte medlemsstat, og Kommissionen har kun begrænset mulighed for at få tilstrækkelig
information om den praktiske anvendelse.
Disse vanskeligheder kan lettes, hvis de nationale aktører, herunder forbrugerorganisationer, forpligter sig selv til at
overvåge håndhævelsen af lovgivningen.
Kommissionen modtager imidlertid kun få rapporter vedrørende håndhævelses-spørgsmål, og Kommissionen er kun
sjældent informeret om eventuel opfølgning på den praktiske anvendelse af EU-retlige mekanismer i de enkelte
medlemsstater.
Der er iværksat forskellige såvel fællesskabs- som nationale initiativer til at forbedre effektiviteten og håndhævelsen af
forbrugerlovgivningen. På
fællesskabsplan
har Kommissionen udarbejdet adskillige studier og rapporter på området, og
der er etableret en database om national retspraksis vedrørende urimelige kontraktvilkår. Med henblik på at sikre
forbrugernes retssikkerhed er der endvidere fremsat forslag til råds- og parlamentsdirektiv vedrørende søgsmål med
nedlæggelse af påstand om forbud inden for området beskyttelse af forbrugerens interesser, samt vedtaget en
handlingsplan for udenretlig tvistløsning. Dertil kommer Kommissionens Karolus-program, som bl.a. har til formål at
udveksle praktisk erfaring vedrørende håndhævelse mellem de respektive medlemsstater. Endelig er der etableret
RAPEX-notifikationssystemet af notifikationer om farlige produkter og overvågning af sikkerhedsprocedurer samt
EHLASS-programmet om information om ulykker i hjemmet og i fritiden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0010.png
nationalt plan
er der bl.a. etableret International Marketing Supervision Network, som har til formål at øge det
praktiske samarbejde mellem markedsføringsmyndighederne i OECD-landene, samt lande, der opfylder betingelserne for
at blive medlem af OECD. Hertil kommer samarbejdet i PROSAFE (Product Safety Enforcement Forum of Europe),
som er et samarbejde mellem produktsikkerhedsmyndighederne i medlemsstaterne vedrørende
produktsikkerhedsspørgsmål samt et tilsvarende samarbejde vedrørende fødevaresikkerhed i FLEF (Food Law
Enforcement Forum). Yderligere findes der et omfattende regionalt samarbejde sted, bl.a. samarbejdet inden for Nordisk
Ministerråd.
I Kommissionens debatoplæg 1998 bemærkes, at der skal findes løsninger til at forbedre gennemsigtigheden af
medlemstaternes lovgivning, markedsovervågning og håndhævelsesmekanismer samt til forbedring af samarbejdet
mellem forskellige nationale myndigheder.
I den sammenhæng foreslår Kommissionen som mulige debatemner bl.a. drøftet hensigtsmæssigheden af et krav til
medlemsstaterne om at rapportere til Kommissionen om håndhævelse af lovgivning vedrørende europæiske
forbrugerdirektiver, samt det eventuelt fordelagtige i, at Kommissionen udarbejder analyser om implementeringen, de
ansvarlige håndhævelsesmyndigheder, m.v. Hertil kommer et forslag om eventuelt at opfordre medlemsstaterne til at
organisere offentlige høringer om effektiviteten af forbrugerlovgivning, samt det eventuelt hensigtsmæssige i at give
Kommissionen beføjelser til at overvåge sikkerheden af industriprodukter på linie med fødevare- og
landbrugslovgivningen. Endvidere nævnes muligheden af at forbedre Det Internationale Markedsføringsnetværks
funktion .
2.
Gældende dansk ret
Lovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet, herunder håndhævelsesregler, er i dag reguleret af bl.a.
markedsføringsloven, lovgivning om Statens Husholdningsråd samt produktsikkerhedsloven, der varetages af
Forbrugerstyrelsen, levnedsmiddellovgivningen, som varetages af Veterinær-og Fødevaredirektoratet, m.v. Hertil
kommer en omfattende særlovgivning samt almindelige civilretlige regler.
3.
Høring
Da Kommissionens debatoplæg først er modtaget meget sent i forhold til den danske beslutningsprocedure har en høring
eller behandling
i specialudvalg endnu ikke været mulig.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Debatten forventes ikke i sig selv at medføre lovgivningsmæssige eller statsfinancielle konsekvenser.
5.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Debatten forventes ikke i sig selv at få samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
6.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Debatoplægget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget
3. EHLASS-programmet
1.
Baggrund og indhold
EHLASS er en forkortelse for European Home and Leisure Accident Surveillance System. Programmet har siden 1986
fungeret som et fællesuropæisk hjemme- og ulykkesregistreringssystem. EHLASS begyndte som et pilotprojekt og er
flere gange blevet forlænget, senest den 7. december 1994, hvor Europa-Parlamentet og Rådet vedtog at videreføre
projektet til og med 1997.
EHLASS-programmet har HAFT hjemmel i art. 129A, kvalificeret flertal, og er vedtaget efter proceduren i traktatens
artikel 189B, fælles beslutning.
Der deltager i alt 65 skadestuer fra EU-medlemslandene i registreringen.
Programmet sikrer, at registreringen sker efter ensartede metoder. Ulykkesdata kodes efter samme klassifikation, som
anvendes i Landspatientregisteret, dog således, at kodningen i EHLASS følger klassifikationens mest detaljerede niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0011.png
Dvs., oplysningsniveauet i EHLASS er mindst 10 gange større end Landspatientregisterets. Desuden indeholder
EHLASS en kort beskrivelse i fri tekst for hvert skadestilfælde.
EHLASS-systemets anvendes i det skadesforebyggende arbejde i forbindelse med produktrelaterede ulykker. Systemet
gør det muligt på et tidligt tidspunkt at opdage og gribe ind over for potentielt farlige produkter. Samtidig muliggør
systemet en sondring mellem tendenser og enkeltstående tilfælde af produktrelaterede ulykker. Dette har bl.a. betydning
for myndighedernes indsats og anvendelse af ressourcer, idet det sikrer at indsatsen målrettes i forhold til reelle behov.
I forbindelse med Rådsmødet (Forbruger) den 3. november 1997 udvekslede Kommissionen på baggrund af en ekstern
rapport, "Evaluering af EHLASS-systemet for Europa-Kommissionen - Generaldirektoratet XXIV", synspunkter med
medlemslandene om EHLASS-systemets videreførelse og finansiering. Evalueringsrapporten har i hovedtræk peget på
·
at det er væsentligt med et produktrelateret ulykkesregistreringssystem.
· at anvendelsen af EHLASS-data gør det muligt at afdække risikobetonet adfærd, risikogrupper (køn, alder,
erhverv, sted etc.) og farlige produkter.
· at EHLASS-systemet har visse operationelle mangler. På trods af et højt nationalt anvendelsesniveau er
systemets direkte nytteværdi for Kommissionen lav, da systemets funktionsmåde ikke muliggør hurtig og direkte central
adgang til tilstrækkeligt repræsentative og pålidelige data. Ulemperne ved det nuværende system består først og
fremmest i fraværet af central koordinering og mangelen på en fælleseuropæisk database, hvilket hindrer en mere
detaljeret databehandling i forbindelse med konkrete, hurtige indsatser på produktsikkerhedsområdet i hele EU.
·
at systemet har et væsentligt potentiale.
På den baggrund anbefaler evalueringsrapporten, at der hurtigst muligt iværksættes det forbedrede EHLASS-system for
at give det et mere intenst liv i EU-fællesskabet.
1.1. Det nye EHLASS-program
Kommissionen har fremsat et forslag, der for 1999 skal integrere EHLASS i et fællesskabsprogram om
sundhedsovervågning ("Health Monitoring Programme"), der er placeret i DG V, jf. Europa-Parlamentet og Rådets
beslutning nr. 1400/97/EC af 30. juni 1997. Forslaget har til formål at effektivisere dataindsamlingen, at undgå
dobbeltarbejde og dermed mindske ressourceforbruget.
Formålet med overgangsfasen er at videreudvikle EHLASS til et moderne, fremtidsorienteret system, der inkluderer
etableringen af en central database - opkoblet til Internettet - til brug for tilgængelig identifikation af produkttyper, der
forvolder ulykker.
I den forbindelse finansierer Kommissionen udviklingen af nye systemer, der er planlagt til at kunne tages i brug ved
udgangen af 1998.
Programmet skal derudover gøre det muligt for medlemsstaterne at forberede og gennemføre en procedure for en mere
hyppig overførsel af data til den centrale database, der er under opbygning. Kommissionen har for 1998 foreslået, at data
indsamlet i perioden januar-juni skal overføres ultimo september, at data for juli-september overføres ultimo november,
og at data for oktober-december overføres ultimo februar 1999.
For at sikre programmet en bedre datarepræsentativitet er det foreslået, at medlemsstaterne ultimo februar 1999 bør
fremlægge en model til ekstrapolering af nationale data, der simulerer den samlede befolkning. Øvelsen tænkes at skulle
inddrage supplerende informationskilder på nationalt niveau.
For 1999 skal EHLASS ifølge Kommissionsforslaget være en fuldstændig integreret del af DG V-programmet
vedrørende sundhedsovervågning, der så omkostningseffektivt som muligt integrerer de hidtil adskilte programmers
målsætninger under et. Forslaget har den sideeffekt, at andre typer af ulykker skal medregistreres i EHLASS som fx
vold, selvmord og paraselvmord. Kommissionen anser forslaget for særdeles egnet, da det vil spare ressourcer, for de
personer, der i dag indsamler EHLASS-data, idet de samtidig vil kunne indsamle data om fx vold, selvmord etc.
Forslaget har været til 1. behandling i Parlamentet. Parlamentet og Kommissionen er stort set enige om indholdet, og det
vurderes, at programmet vil kunne vedtages inden udgangen af indeværende år.
Kommissionen er i øjeblikket i færd med på baggrund af Parlamentets 1. behandling at færdiggøre sin endelige stilling
til, hvordan målsætningerne i EHLASS-programmet bedst lader sig integrere i DG V's program om
sundhedsovervågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0012.png
EHLASS er sat på dagsordenen for Rådsmødet (Forbruger) den 23. april 1998 med henblik på udveksling af synspunkter
om status for arbejdet. Det forventes, at Kommissionen på mødet vil orientere om den fremtidige placering af EHLASS i
DG V (sundhed), og hvor langt forslaget derom er kommet. Dette forslag er sat på dagsordenen for Rådsmødet
(Sundhed) den 30. april 1998.
1.2.
Finansieringen
Kommissionen fremførte i forbindelse med Rådsmødet (Forbruger) den
3. november 1997, at den anså det som et væsentligt problem, såfremt den fortsat skulle forestå den overvejende del af
finansieringen af systemet. Kommissionen har hidtil ydet en refusion på 80% af medlemslandenes sygehusudgifter,
hvilket for 1997 beløb sig til i alt 2,4 mio. ECU (ca. 18,2 mio. kr.). Det har været byrdefuldt for DG XXIV, hvor
EHLASS er placeret, da systemet hidtil har lagt beslag på 13% af det samlede budget til forbrugerbeskyttelse.
Kommissionens nuværende opfattelse er, at det er nødvendigt at tilpasse programmet til det enkelte medlemslands
særlige vilkår, hvorfor den har udtrykt ønske om i løbet af 1998 at indgå i bilaterale forhandlinger med medlemslandene
med henblik på at udfærdige kontrakter, der skal sikre såvel finansieringen som målsætningerne i programmet for 1999.
Kommissionen foreslår i den forbindelse, at medlemslandene selv finansierer 65% af driftsudgifterne.
Kommissionen har til pilotprogrammets drift for 1998 afsat 1,8 mio. ECU (ca. 13,6 mio. kr.), der finansieres af DG
XXIV via en særlig konto til pilotprogrammer. Hjemlen til udbetalingen er beslutningen om de generelle rammer for
fællesskabsbeslutninger til fordel for forbrugerne. Denne form er valgt, da der ikke på anden vis kan findes hjemmel til
udbetaling af pengene til den fortsatte finansiering.
2.
Gældende dansk ret
Ingen.
3.
Høring
Forbrugerstyrelsen har i november 1997 sendt evalueringsrapporten til en række myndigheder m.v. med anmodning om
bemærkninger. Resultatet af høringen er følgende:
Dansk Selskab For Ulykkes- og Skadesforebyggelse
bemærker, at det er af stor vigtighed, at EHLASS-registreringen
fortsætter i såvel Danmark som i udlandet. Dataindsamling af den art giver rig mulighed for egentlig ulykkesanalyse,
monitoreringsfunktion og måling af kampagneeffekter. Endvidere er det væsentligt, at data søges gjort så ensartede som
muligt i medlemslandene, og at data gøres lettere tilgængelige via Internettet, så brugerfladen øges i forhold til det
nuværende niveau.
Forbrugerrådet
opfatter EHLASS som en meget central del af produktsikkerhedsarbejdet, og finder det absolut
nødvendigt, at registreringen fortsætter. Af hensyn til brugen af data i europæisk regi er det nødvendigt at forbedre
systematikken, så det
i højere grad er muligt at sammenligne data fra medlemslandene. På nuværende tidspunkt er data meget forskelligartede,
og kvaliteten varierer. Forbrugerrådet støtter i øvrigt op om ANECs (European Association for the co-ordination of
consumer reprensentation in standardization) kommentarer til EHLASS, som understøtter fortsættelsen af EHLASS,
oprettelsen af en central database, der gøres tilgængelig via Internettet, samt en hyppigere dataindsamling.
4.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
EU-Kommissionen har - som hidtil - også for 1997 ydet et tilskud til EHLASS-projektet på 80% af de samlede
omkostninger til sygehusdriften, dog maksimalt 28.000 ECU (ca. 210.000 kr.) pr. skadestue. Udgifterne derudover
finansieres nationalt.
I Danmark var de samlede årlige udgifter for 1997 ca. 1,9 mio. kr. Heri er medregnet Kommissionens tilskud på ca. 1,1
mio. kr. (5 skadestuer á 28.000 ECU = 140.000 ECU), hvilket svarer til ca. 60% af de samlede danske udgifter.
Forbrugerstyrelsen bidrager med 0,4 mio. kr., og fra 1993 har Sundhedsministeriet bidraget med 0,4 mio. kr. årligt.
Kommissionen budgetterer med et maksimumsbidrag for 1998 på
102.273 ECU (ca. 0,8 mio. kr.), hvilket er en reduktion på 25% i forhold til 1997. Under forudsætning af, at de samlede
udgifter ved driften af EHLASS fastholdes på 1997-niveau (ca. 1,9 mio. kr.) forventes det danske bidrag for 1998 at
stige med ca. 300.000 kr. Denne ekstra udgift er der taget højde for på finansloven.
De statsfinansielle konsekvenser for 1999 er ikke kendte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0013.png
5.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 1997 med henblik på forhandling ved
oversendelse af notater den _
4. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv vedrørende søgsmål med nedlæggelse af
påstand om forbud indenfor området beskyttelse af forbrugernes interesser. (KOM
(95) 712 endelig udg.) og (KOM (96) 725. endelig udg.)
1.
Baggrund og indhold
Forslag til direktiv er fremsat den 24. januar 1996. Forslagets hjemmel er artikel 100 A, hvilket indebærer fælles
beslutningstagen og kvalificeret flertal efter artikel 189 B.
Forslaget bygger på Kommissionens grønbog "Access to Justice" og de høringssvar, Kommissionen har modtaget.
Europa-Parlamentet vedtog den 14. november 1996 en række ændringsforslag. På baggrund heraf fremsatte
Kommissionen den 23. december 1996 et revideret forslag (KOM (96) 725 endelig udg.).
Ministerrådet nåede til politisk enighed om fælles holdning på Rådsmøde den 10. april 1997. På Rådsmøde den 30.
oktober 1997 blev den fælles holdning vedtaget.
Europa-Parlamentet har den 12. marts 1998 godkendt den fælles holdning og opfordret Rådet til så hurtigt som muligt at
vedtage retsakten endeligt i overensstemmelse med den fælles holdning.
Direktivforslaget har til formål at koordinere medlemsstaternes lovgivning med henblik på at forbedre muligheden for at
nedlægge forbud mod handlinger, som skader forbrugernes interesser, og som strider mod en række
forbrugerbeskyttende direktiver. Disse direktiver fremgår af et bilag til direktivforslaget.
I bilaget er medtaget direktivet om vildledende reklame, direktivet om aftaler indgået uden for fast forretningssted,
direktivet om forbrugerkredit, visse bestemmelser i direktivet om udøvelse af tv- og radiospredningsvirksomhed,
direktivet om pakkerejser, direktivet om reklame for humanmedicinske lægemidler, direktivet om urimelige
kontraktsvilkår i forbrugeraftaler, direktivet om timeshare og direktivet om fjernsalg. Kommissionen skal bl.a. i en
beretning hvert tredje år om direktivets anvendelsesområde gennemgå de direktiver, der er opført i bilaget.
Direktivforslaget skal åbne mulighed for, at en erhvervsdrivende kan sagsøges i sit hjemland for overtrædelser, der har
virkning i en anden medlemsstat. Herved skulle myndigheder/organisationer, der varetager forbrugernes interesser, få
bedre muligheder for at standse overtrædelser af direktiverne og dermed sikre en mere effektiv håndhævelse af
lovgivningen.
Det har således vist sig vanskeligt at komme overtrædelser til livs ved gennemførelse af en retssag, såfremt
virksomheden, der overtræder reglerne i en medlemsstat, ikke er bosiddende i samme land. Myndigheden vil tillige ofte
være afskåret fra at kunne anlægge en sag i virksomhedens hjemland, ligesom den ikke vil kunne få assistance fra
hjemlandets tilsynsmyndighed, der alene kan behandle sager, der har virkning over for dets egne borgere.
Direktivforslaget indebærer som minimum, at hver medlemsstat skal udpege en domstol/administrativ myndighed, der
skal have kompetence til at træffe afgørelse i en sag om nedlæggelse af et forbud. Der kan udpeges mere end en domstol.
Medlemsstaterne skal samtidig tillade, at en udenlandsk organisation/myndighed, der af sin hjemstat er udpeget som
kompetent til at anlægge sådanne sager, rejser sager ved domstolen/myndigheden. Medlemsstaterne udarbejder en liste
over den eller de myndigheder/organisationer, der tildeles denne kompetence.
Lovvalget, det vil sige spørgsmålet om, hvilket lands lov, der skal anvendes under forbudssager, der rejses efter dette
direktiv, afgøres af de nationale domstole, ligesom de nationale retsplejeregler finder anvendelse.
Herudover kan medlemsstaterne beslutte, at en udenlandsk myndighed/organisation først kan rejse sag, hvis den forinden
har rettet henvendelse til den lokale tilsynsmyndighed/organisation i den erhvervsdrivendes hjemland og givet denne
mulighed for at rejse sagen.
Ligeledes kan medlemsstaterne bestemme, at der forud for et søgsmål skal rettes henvendelse til den erhvervsdrivende.
En sådan henvendelse skal kunne afbryde en eventuel forældelse.
Direktivet skal være implementeret senest 30 måneder efter offentliggørelse i de Europæiske Fællesskabers Tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0014.png
2.
Gældende dansk ret
Retssager imod virksomheder etableret her i landet vil ifølge dansk rets internationale værnetingsregler kunne anlægges
ved en dansk domstol, uanset at retssagen vedrører en handling, der alene har virkning i et andet land. I en række tilfælde
vil retssag desuden kunne anlægges i forbrugernes hjemland efter EF-Domskonventionen.
Det afgøres efter dansk rets almindelige lovvalgsregler, om domstolen under en sådan retssag skal afgøre sagen efter
dansk ret eller efter lovgivningen
i den medlemsstat, hvor overtrædelsen har sin virkning (forbrugerens bopæl). Lovvalgsreglerne vil formentlig i
almindelighed føre til, at domstolen vil afgøre sagen efter lovgivningen i det land, hvor overtrædelsen har sin virkning.
Selvom domstolen anvender lovgivningen i dette land, vil den anvende de danske processuelle regler om forbudets
udstrækning og nedlæggelse samt om genoprettelse m.v.
Den lovgivning, der gennemfører flere af de i bilaget nævnte direktiver, indeholder bestemmelser om tilsyn. Tilsynet
udøves af forskellige myndigheder bl.a. Forbrugerombudsmanden, Sundhedsstyrelsen og Radio- og TV-Reklamenævnet.
Den tilsynsvirksomhed, der udøves af disse myndigheder, har offentligretlig karakter. De nævnte myndigheder kan alene
indlede sager med hjemmel i den danske lovgivning, ligesom anvendelsen af denne lovgivning forudsætter, at
overtrædelser har virkning i Danmark.
Mulighed for domstolene til at nedlægge forbud følger af retsplejelovens almindelige regler og markedsføringsloven.
Efter retsplejeloven kan fogedretterne nedlægge foreløbige forbud. Endvidere kan Forbrugerombudsmanden f.s.v.a.
overtrædelser af markedsføringsloven nedlægge foreløbigt forbud, som efterfølgende skal stadfæstes af Sø- og
Handelsretten.
En foreløbig undersøgelse af den lovgivning, der gennemfører bilagets direktiver, samt retsplejelovens og
markedsføringslovens mere generelle muligheder for nedlæggelse af forbud viser, at direktivets krav om, at alle
overtrædelser, der skader forbrugernes kollektive interesser, skal kunne forbydes, formentlig vil være opfyldt. Det kan
dog ikke udelukkes, at der kan forekomme overtrædelser, der ikke kan betegnes som værende i strid med god
markedsføringsskik, og som heller ikke vil kunne forbydes ved et fogedforbud. Det kan derfor vise sig nødvendigt i
forbindelse med en gennemførelse af direktivforslaget, at tilvejebringe yderligere hjemmel til nedlæggelse af forbudet.
Markedsføringsloven forudsætter, at interesseorganisationer kan være søgsmålskompetente til at anlægge forbudssager
efter markedsføringsloven. Efter dansk ret afgøres spørgsmålet om søgsmålskompetence i øvrigt ikke generelt men i
relation til den konkrete sag. Det er uklart, præcist hvilke krav en forbrugerorganisation skal opfylde, for at den kan
anses for at have retlig interesse i en sag.
Forbrugerombudsmanden kan anlægge sager vedrørende overtrædelser af markedsføringsloven.
Udenlandske interesseorganisationer er søgsmålskompetente efter samme regler som danske organisationer. Der kræves
således ikke tilladelse hertil, og den pågældende organisation skal ikke have en offentlig dansk godkendelse for at kunne
føre retssager.
Det er uafklaret, i hvilket omfang udenlandske offentlige myndigheder kan anlægge sager, der har karakter af
håndhævelse af offentligretlige beføjelser i det pågældende land.
3.
Høring
Forslaget har været fremsendt i høring til Dommerforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Assurandørsocietet, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Postordreforening, De Samvirkende Købmandsforeninger i Danmark, Handelskammeret, FDB, FDM, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Håndværksrådet og Realkreditrådet.
Forslaget har senest den 10. marts 1997 været forelagt specialudvalget for forbrugerbeskyttelse, hvor organisationerne
tillige er repræsenteret.
Der er fremkommet følgende bemærkninger:
Advokatrådet
er positive overfor forslaget, men finder det indeholder nogle uklarheder. Art. 2 om udpegning af domstol
eller myndighed med kompetence til at træffe afgørelse bør ændres, så der åbnes mulighed for at udpege mere end en
domstol eller myndighed, ligesom art. 3 om udpegelseskriterierne for godkendte organisationer bør præciseres, og art. 5
om forudgående varsel bør ændres eller udgå, da den er vanskelig at administrere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0015.png
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
kan tiltræde en styrkelse af de kollektive interesser på dette begrænsede område.
Rådet finder, at art. 3 om myndigheders og/eller organisationers søgsmålskompetence bør præciseres til kun at omfatte
civile søgsmål, og at art. 2, stk. 1, lit. c om dagbøder ved forsinkelse bør ændres.
Dansk Handel & Service
er positive overfor tiltag, der kan fremme en mere effektiv håndhævelse af reglerne, men
stiller sig tvivlende overfor forslagets retsgrundlag, ligesom man ikke finder det godtgjort, at de eksisterende regler ikke
er tilstrækkelige. Det bør samtidig overvejes, om ikke søgsmålskompetence kun bør gives til offentlige myndigheder.
Forbrugerrådet
anfører, at forslaget kun berører et lille hjørne af problemstillingen "access to justice". Man er positiv
overfor intentionerne bag forslaget, men finder, at dets udformning er administrativt og retssikkerhedsmæssigt
problematisk, da listen over direktiver, der skal omfattes af forslaget, administreres af forskellige myndigheder og
indeholder en sammenblanding af offentlig- og privatretlig regulering. Forbrugerrådet finder, at direktivforslagets
anvendelsesområde skal udvides til også at omfatte national lovgivning, der giver en større beskyttelse af forbrugerne
end direktivernes tekster, og at forslaget i øvrigt ikke skal være begrænset til de direktiver, der er medtaget i bilaget.
Dansk Industri
finder som udgangspunkt ikke, der er behov for forslaget. Opretholdes det bør art. 3 om myndigheders
og/eller organisationers søgsmålskompetence ændres, således at man enten udpeger myndigheder eller organisationer
som søgsmålskompetente, og at interesseorganisationer kun kan udpeges i lande, hvor der ikke findes en offentlig
myndighed.
4.Lovgivningsmæssige
og statsfinansielle konsekvenser
Implementeringen af direktivet vil kræve ændring af markedsføringsloven, retsplejeloven og eventuelt anden
speciallovgivning, idet både myndigheder og domstolenes kompetence skal udstrækkes til også at omfatte danske
firmaers handlinger i udlandet, ligesom udpegede udenlandske organisationer/myndigheder skal have mulighed for at
klage til en myndighed eller anlægge sag ved domstolene her i landet.
Samtidig skønnes forslaget at indebære et øget ressourcebehov hos det kompetente organ, og såfremt sådanne udpeges,
hos de(n) søgsmålskompetente organ(er).
5.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget om nedlæggelse af forbud kan medføre en mere effektiv håndhævelse af forbrugerbeskyttende
bestemmelser til gavn for forbrugerne og de erhvervsdrivende, der overholder reglerne.
6.
Tidligere forelæggelser i Europaudvalget
Direktivet har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19. april og den 22. november 1996 tili orientering samt den
4. april 1997 til forhandlingsoplæg. Notater er fremsendt henholdsvis den
12. april og den 15. november 1996, samt den 25. marts 1997.
Endvidere er faktuelt grundnotat fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 18. juni 1996.
5. Meddelelse fra Kommissionen : Handlingsplan for forbrugernes klagemuligheder og bilæggelse af tvister på
forbrugerområdet inden for det indre marked, KOM (96) 13 endelig udg.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 14. februar 1996 med hjemmel i traktatens artikel 129 A fremsat en handlingsplan vedrørende
forbrugernes klagemuligheder og bilæggelse af tvister på forbrugerområdet i det indre marked, KOM(96)13 endelig udg.
Initiativerne i handlingsplanen bygger på Kommissionens grønbog "Access to Justice" og de høringssvar, som
Kommissionen har modtaget.
Handlingsplanen, der har til formål at tilvejebringe bedre løsning af grænsoverskridende forbrugertvister, kan opdeles i
to hovedelementer :
1) Fremme af udenretlige former for sagsbehandling og
2) forenklet adgang til domstolene.
På Rådsmødet ( forbruger ) den 25. november 1996 blev der vedtaget en række konklusioner, der iværksætter de
elementer i Handlingsplanen som vedrører den udenretlige eller uformelle procedure ved tvistløsning i forbrugerforhold i
Det Indre Marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0016.png
Konklusionerne indeholder i det væsentlige følgende :
1. Rådet giver på ny udtryk for sin interesse i at styrke forbrugernes tillid til det indre marked og sikre dem
adgang til fordelene ved udnyttelse af det indre marked.
2. Rådet finder, at denne interesse også omfatter forbrugernes adgang til en hurtig og effektiv bilæggelse af
tvister, særlig ved grænseoverskridende tvister. Rådet noterer sig, at en sådan mulighed allerede findes i nogle
medlemslande.
3.
Rådet støtter det generelle koncept for pilotprojekter med frivillig deltagelse i flere medlemsstater.
4. Rådet finder, at pilotprojekterne har til formål at indsamle viden og information og ikke har til hensigt at
harmonisere de nationale retssystemer og fremgangsmåder.
5.
6.
7.
Pilotprojekterne skal respektere de eksisterende nationale organer, systemer og lovgivning.
Pilotprojekterne bør være underlagt følgende kriterier: Uafhængighed, effektivitet og gennemsigtighed.
Pilotprojekterne bør hvile på samarbejde mellem allerede eksisterende organer og strukturer.
8. Rådet noterer sig Kommissionens intention om test af formularer på frivillig basis og finder, at udarbejdelse af
formularer bør ske på baggrund af erfaringer, som flere medlemslande allerede har i denne henseende.
9. Rådet noterer sig Kommissionens tidsplan og anmoder om en rapport indeholdende resultater af de omtalte
pilotprojekter inden 30. juni 2000 med henblik på en hensigtsmæssig opfølgning.
På rådsmødet ( forbruger ) den 23. april vil Kommissionen gøre status for arbejdet med udenretlig tvistløsning på
forbrugerområdet.
Kommissionen tager ikke på indeværende tidspunkt initiativ vedrørende den del af handlingsplanen, der vedrører
forenklet adgang til domstolene.
Derimod bliver der i Kommissionens meddelelse opstillet to løsninger vedrørende iværksættelse af frivillige procedurer;
henholdsvis
1. Bistand til en bedre dialog mellem erhvervsdrivende og forbrugere i form af en klageformular og
2. En henstilling, der angiver de kriterier, som Kommissionen finder det ønskeligt, at udenretlige klageorganer opfylder.
Betingelserne i henstillingen til de udenretlige organer, der skal løse tvisterne, er :
-
uafhængighed
-
åbenhed
-
kontradiktion
-
effektivitet
-
lovlighed
- frihed til at indbringe afgørelsen for domstolene
-
ret til repræsentation
Anvendelse af den foreslåede klageformular er ikke nødvendigvis forbundet med de kriterier, som udenretlige
klageorganer bør opfylde. Der foreligger to af hinanden uafhængige initiativer.
2.
Gældende dansk ret
Udenretlig løsning af forbrugertvister sker i Danmark i Forbrugerklagenævnet og ved en række af Forbrugerklagenævnet
godkendte private klage-og ankenævn, eller hvor der i lovgivningen er foreskrevet en særlig klageadgang. Herudover
findes der et mindre antal brancheordninger, der
i et vist omfang løser tvister mellem forbrugere og brancheorganisationens medlemmer. Disse ordninger lever ikke op til
de krav, Forbrugerklagenævnet stiller i forbindelse med en godkendelse. Bl.a. behandles ikke sager, hvor den
erhvervsdrivende ikke er organiseret.
En del ikke landsdækkende retshjælpsinstitutioner og advokat-retshjælpen yder bistand til tvistløsning.
Forbrugerklagenævnet og de godkendte private klagenævn kan træffe afgørelse eller fremsætte forligsforslag i en
klagesag. Afgørelserne, der ikke er bindende for parterne, kan indbringes for domstolene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0017.png
Forbrugerklagenævnet og de godkendte klagenævn behandler klager, der falder indenfor deres virksomhedsområder, og
klagen over den erhvervsdrivende i øvrigt kan behandles ved en dansk domstol efter retsplejelovens regler. Der kan
således ikke stilles krav om, at klageren skal være bosiddende her i landet. Forbrugerklagenævnet vil således kunne
behandle en tyskers klager over en vare købt i Danmark. Ligesom klager over erhvervsdrivende, der efter internationale
konventioner vil kunne sagsøges i Danmark, vil kunne behandles i nævnet. Forbrugerklagenævnet og de godkendte
ankenævn er ikke branchedækkende for hele forbrugerområdet.
Forbrugerklagenævnet kan afvise klager, der ikke skønnes egnet til behandling i nævnet. Nævnet vil således kunne
afvise en klage, hvor de internationale privatretlige regler fører til, at nævnet skal anvende udenlandsk ret ved afgørelse
af klagen.
Dansk ret åbner ikke mulighed for "class action" ( indtaling af ligelydende krav overfor samme erhvervsdrivende på
vegne af en ikke nærmere defineret personkreds). Dog kan Forbrugerombudsmanden jf. markedsføringslovens
§ 20 indtale ensartede erstatningskrav i henhold til loven på vegne af en flerhed af forbrugere.
3.
Høring
Sagen har været fremsendt i høring til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Assurandørsocietet, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Dansk Postordreforening, De Samvirkende Købmandsforeninger i Danmark, Handelskammeret, FDB,
FDM, Finansrådet, Forbrugerrådet, Håndværksrådet og Realkreditrådet. Udkast til Rådskonklusioner, har også været
behandlet i Specialudvalget vedrørende forbrugerbeskyttelse, hvor nævnte organisationer deltager.
Der fremkom følgende bemærkninger:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
finder, at Det Europæiske Fællesskab ikke skal regulere den nationale retspleje,
heller ikke ved harmonisering af en fælles europæisk klageformular.
Dansk Handel & Service
er som udgangspunkt positive overfor forslaget, og at der bør arbejdes seriøst videre med
problemstillingen. Man finder, at handlingsplanen skal bygge på frivillighed og respektere subsidaritetsprincippet, idet
man påpeger, at vedtagelse af retsplejeregler er et nationalt anliggende. Der bør tilføjes et kriterium om, at forbrugeren
forinden skal have rettet forgæves henvendelse til den erhvervsdrivende, ligesom der bør fastsættes en økonomisk
undergrænse. Etablering af en "postkasse" må afvises. Dansk Handel& Service tvivler på værdien af et system med en
fælles europæisk klageformular, og kan ikke tilslutte sig, at der åbnes mulighed for "class action". Derimod kan man
tilslutte sig forslaget om, at der udarbejdes en "guide to legal aid in the European Economic Area".
Dansk Industri
kan som udgangspunkt støtte forslaget om fastsættelse af en fælles kriterier for udenretlige procedurer
til løsning af grænseoverskridende tvister. Man finder, at en procedure dog først kan indledes i tilfælde, hvor forbrugeren
forinden har rettet forgæves henvendelse til den erhvervsdrivende. Dansk Industri deler ikke synspunktet om, at det
eksisterende civilretlige regelsæt modvirker fuldstændiggørelsen af det indre marked, og henviser til, at reglerne i
Bruxelles-konventionen er tilstrækkelige. Afslutningsvis finder man det positivt, at handlingsplanen tager afstand fra
indførelse af regler om "class action".
Forbrugerrådet
anser ikke forslaget for vidtgående nok. Rådet finder det dog positivt, at der tilstræbes at skabe fælles
minimumskrav til klagenævnsbehandling. Man finder desuden, at det vil være oplagt at indføre regler om "class action".
Forbrugerrådet finder endvidere, at det er muligt at konkludere på allerede iværksatte pilotprojekter sammenholdt med
nationale klagesystemer, som for eksempel det danske forbrugerklagenævnssystem. Forbrugerrådet finder, at der i
konklusionerne bør indføjes noget om omkostningerne, således at disse på ingen både bliver prohibitive. Forbrugerrådet
advarer imod at tro, at en standardiseret formulartekst kan bidrage væsentlig til løsning af grænseoverskridende tvister.
De største problemer er sprog, afstand og omkostninger.
Finansrådet
påpeger, at klageskemaet, der er gengivet i et bilag i handlingsplanen ikke er velegnet i forbindelse med
finansielle tjenesteydelser, hvor klagetemaet ofte kan være forholdsvis kompliceret og ikke lader sig forklare i et
standardskema. Det er samtidig usikkert hvilken juridisk status en beslutning truffet af et klagenævn skal have, og finder
det af afgørende betydning, at principielle og /eller komplicerede sager kan prøves ved domstolene.
Realkreditrådet
støtter
Finansrådets
holdning.
4.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne og iværksættelse af frivillige procedurer vedrørende udenretlig tvistløsning medfører ikke i sig selv
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Såfremt initiativet medfører en markant stigning af antallet af
klager til Forbrugerklagenævnet, kan det afstedkomme behov for tilførelse af ressourcer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0018.png
Rådskonklusioner og udkastet til Kommissionens meddelelse fra marts 1998 omhandler ikke spørgsmålet om
indbringelse af tvister for domstolene, men alene udenretlig tvistløsning, hvorfor initiativet ikke vil medføre ændring i
lovgivning eller administrative systemer.
5.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den generelle forbrugerbeskyttelse styrkes, men iværksættelse af procedurerne skønnes ikke at medføre
samfundsøkonomiske konsekvenser.
6.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Direktivforslaget om nedlæggelse af forbud og handlingsplanen udspringer begge af grønbogen " Access to justice", der
har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. november 1993, den 11. maj 1994, den 2. december
1994 og den 24. marts 1995. Notater er fremsendt henholdsvis den 12. oktober 1993, den 9.maj 1994, den 25. november
1994 og den 17. marts 1995.
Direktivforslaget om nedlæggelse af forbud og handlingsplanen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 19. april 1996 og den 22. november 1996. Faktuelle notater er fremsendt henholdsvis den 12. april 1996
og den 13.november 1996.
6.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse om etablering af en generel ramme for
Fællesskabets aktiviteter til fordel for forbrugerne.
(KOM (97) 684 endelig udgave)
1.
Baggrund og indhold
Med forslaget etableres en generel basisretsakt ifølge hvilken forbrugerpolitiske tiltag kan finansieres over Unionens
budget.
Forslaget fremsættes med hjemmel i art. 129 A og skal vedtages efter proceduren i Traktatens art. 189B
(fællesbeslutning).
Baggrunden for forslaget er en erkendelse af, at det for en succesfuld gennemførelse af et grænsefrit indre marked, er
helt nødvendigt, at forbrugerne har tillid til, at deres rettigheder og interesser sikres effektivt.
Kogalskabs-krisen har ligeledes skærpet EU's opmærksomhed om forbrugerområdet.
For at opnå disse mål, vil det i mange tilfælde være relevant og nødvendigt med økonomisk støtte til de valgte
foranstaltninger.
Der er med forslaget ikke tale om en detaljeret handlingsplan, men om en generel ramme, der bl.a. har til formål at
gruppere de initiativer, der iværksættes til fordel for forbrugerne, således at de får den størst mulige effekt og skal
desuden bidrage til, at der i højere grad tages hensyn til forbrugernes interesser i forbindelse med Unionens andre
politikker og aktiviteter.
Forslaget til basisretsakt opstiller en række aktiviteter og prioriterede områder til opfølgning af målsætningerne i artikel
129A.
Målene udmøntes konkret i aktiviteter, der kan opdeles i 4 områder, hvor det findes nødvendigt at yde en økonomisk
støtte på Fællesskabsniveau til fremme af forbrugerbeskyttelsen:
1. Forbrugernes sikkerhed og sundhed vedrørende varer og tjenesteydelser
2. Beskyttelse af forbrugernes økonomiske interesser
3.
Uddannelse og information af forbrugerne om rettigheder og beskyttelse.
4. Fremme og repræsentation af forbrugerinteresser for at sikre indflydelsen også på andre politikområder
De påtænkte aktioner skal omfatte:
1.
Kommissions aktioner til støtte og supplering af Medlemsstaternes forbrugerbeskyttelsespolitik.
2.
Økonomisk støtte til (de europæiske)forbrugerorganisationernes virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0019.png
3.
Økonomisk støtte til specifikke forbrugerbeskyttelsesprojekter som gennemføres af forbrugerorganisationerne i
medlemsstaterne til fremme af forbrugerinteresser.
Forslaget indeholder videre konkrete gennemførelsesbestemmelser, herunder retningslinier for udvælgelse af
støtteberettigede organisationer, aktiviteter, projekter m.v.
Forslagets rammebetingelser er foreløbigt begrænset til at gælde for femårsperioden 1. Januar 1999 til 31. December
2003, og der opereres med en samlet budgettildeling for de fem år på 114 mio. ECU.
Der opereres i forslaget med, at den finansielle støtte principielt ikke kan overstige 50 % af de udgifter, der er forbundet
med gennemførelsen af de støtteberettigede aktiviteter.
Forslaget er forelagt Europa-Parlamentet. Der forventes ikke at foreligge en udtalelse fra Europa-Parlamentet før
september d.å.
2.
Gældende dansk ret
Forbrugerbeskyttelsesområdet i Danmark er i dag bl.a. reguleret på Erhvervsministeriets område ved Lovbekendtgørelse
nr. 232 af 13. april 1988 om Statens Husholdningsråd, Lovbekendtgørelse nr. 282 af 10. maj 1988 om
Forbrugerklagenævnet (forbrugerklagenævnsloven), Lovbekendtgørelse nr. 456 af 17. juni 1991 om mærkning og
skiltning med pris m.v.(prismærkningsloven), Lovbekendtgørelse nr. 811 af 12. september 1994 om betalingskort
m.v. (betalingskortloven), Lov nr. 364 af 18 maj 1994 om produktsikkerhed (produktsikkerhedsloven) samt Lov nr. 428
af 1. juni 1994 om markedsføring (markedsføringsloven) samt ved en omfattende civilretlig regulering i
justitsministeriets regi.
3.
Høring
Forslaget har været i høring hos EU-specialudvalgets faste medlemmer samt Sundhedsministeriet og Forbrugerrådet.
Forbrugerrådet
opfordrer til, at Kommissionen - i forlængelse af forslaget om en generel ramme for
forbrugeraktiviteter - snarest tager initiativ til udarbejdelse af en flerårig handlingsplan på forbrugerområdet, idet det
eksisterende program udløber i 1998.
Forbrugerrådet efterlyser videre en konkretisering af, hvorledes Kommissionen forestiller sig, at forbrugerhensyn bliver
integreret
i de andre politikker, som Amsterdamtraktaten foreskriver det og peger i den forbindelse på vigtigheden af, at integrere
forbrugerinteresserne i andre EU-politikker end de i forslaget nævnte.
Forbrugerrådet går ind for, at der ydes generel finansiel støtte fremfor særlig projektfinansiering, men er bekymret over
de mulige konsekvenser af 50%-grænsen for støtte, særligt ift. mindre forbrugerorganisationers muligheder for
gennemførelse af projekter samt standardiseringsarbejdet gennem den europæiske forbrugerorganisation for
standardisering, ANEC.
Forbrugerrådet understreger vigtigheden af, at der laves en tidsplan for procedurer og for gennemgang og udvælgelse af
projekter, kontraktafslutning og udbetaling af de aftalte beløb.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark
5.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, eller at berøre det danske
forbrugerbeskyttelsesniveau.
7. Kommissionens statusrapport om prioriteter med hensyn til forbrugerpolitikken 1996 - 1998:
1.
Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0020.png
Kommissionens handlingsplan "De vigtigste emner for forbrugerpolitikken 1996-1998", dokument KOM (95)519
endelig udgave, blev udsendt ved meddelelse fra Kommissionen af 31. oktober 1995. Handlingsplanen blev præsenteret
på et rådsmøde (forbruger) den 9. november 1995 og indeholdt følgende punkter:
1.
En omfattende uddannelses- og oplysningsindsats over for forbrugerne.
2.
Fuldførelse, revision og ajourføring af de foranstaltninger, der skal sikre, at der i fuldt omfang tages
hensyn til forbrugernes interesser i det indre marked.
3. Forbrugeraspekterne af finansielle tjenesteydelser.
4.
Beskyttelse af forbrugernes interesser i forbindelse med varetagelse af samfundsvigtige offentlige
tjenester.
5. Bestræbelser på at sætte forbrugerne i stand til at udnytte de muligheder, der ligger i informationssamfundet.
6.
Bestræbelser på at skabe øget tillid hos forbrugerne på levnedsmiddelområdet.
7. Støtte til en konkret strategi for bæredygtigt forbrug.
8. Styrkelse og udvidelse af forbrugerdeltagelsen.
9.
Hjælp til de centrale- og østeuropæiske lande til at udvikle en forbrugerpolitik.
10.
Forbrugerpolitiske hensyn i udviklingslandene.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse vedtog Rådet (Forbruger) på mødet den 23. april 1996: De vigtigste
emner for forbrugerpolitikken - Rådets konklusioner (DOC.6786/96 CONSOM 36).
Konklusionerne angår især
-en fortsat udbygning af forbrugerpolitikken med henblik på at øge forbrugernes tillid til det indre marked, særlig for så
vidt angår grænseoverskridende transaktioner, herunder i relation til finansielle tjenester;
- at der tages hensyn til forbrugernes interesser på alle væsentlige politiske områder;
- at forbrugernes interesser beskyttes i medlemsstaterne i forbindelse med varetagelse af samfundsvigtige offentlige
tjenester;
- at der bør sikres en høj fødevarekvalitet og styrkelse af forbrugernes tillid til fødevarer,
- og at forbrugerne forberedes på informationssamfundet med henblik på at kunne drage fordel af de muligheder, som
den nye teknologi tilbyder.
På Rådsmødet den 23 april 1998 vil Kommissionen til Rådets efterretningkomme med en mundtlig redegørelse for de
under handlingsplanen hidtil opnåede resultater. En evalueringsrapport foreligger ikke, men redegørelsen vil tage
udgangspunkt i et arbejdsdokument fra Kommissionen, som er udsendt i sammenhæng med punkt 6. til Rådsmødet
(rammebetingelser for fællesskabsaktiviteter) og hvori en række af de hidtil iværksatte EU-forbrugerpolitiske initiativer
er beskrevet.
2.
Gældende dansk ret
Lovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet, herunder håndhævelsesregler, er i dag reguleret af bl.a.
markedsføringsloven, lovgivning om Statens Husholdningsråd samt produktsikkerhedsloven, der varetages af
Forbrugerstyrelsen, levnedsmiddellovgivningen m.v., der varetages af Veterinær-og Fødevaredirektoratet Hertil kommer
en omfattende særlovgivning samt almindelige civilretlige regler.
3.
Høring
Da Kommissionens evalueringsrapport ikke foreligger, og da ovenstående arbejdsdokument først er blevet præsenteret
på et meget sent tidspunkt i den danske beslutningsprocedure har en høring ikke været foretaget.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Evalueringsrapporten og indholdet af denne forventes ikke at få hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
5.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hverken evalueringsrapporten eller indholdet af denne forventes at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
6.
Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Handlingsplanen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den
19. April 1996.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464777_0021.png
(Løbenr. 1334)