Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (1998) 0779
Offentligt
1507198_0001.png
13. marts 2015
J.nr. 15-0725147
Til Folketinget – Europaudvalget
Hermed sendes svar på KOM (1998) 0779 spørgsmål nr. 10 af 25. februar 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507198_0002.png
Spørgsmål 10
Ministeren bedes redegøre for, hvilke ændringer regeringen vil arbejde for i forbindelse
med revision af forordning 883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser. Spørgsmålet
stilles som opfølgning på samrådet med ministeren den 19. februar 2015 om børnechecken
(EUU alm. del samrådsspørgsmål F).
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det er socialministeren, som er ressortansvarlig for EU-
forordning nr. 883/2004 om koordinering af social sikring.
Regeringen har over det seneste år løbende taget spørgsmålet om velfærdsydelser og fri
bevægelighed op over for Kommissionen og andre medlemsstater. Målet er at sikre, at EU-
reglerne fremover i højere grad afspejler en virkelighed med meget store indkomstforskelle
og velfærdsniveauer blandt medlemsstaterne.
Generelt er det indtrykket, at der kan blive tale om langvarige og vanskelige forhandlinger i
forbindelse med en modernisering af forordningen. Det skyldes dels, at medlemsstaterne
har indrettet deres nationale velfærdssystemer på meget forskellig vis, dels at de problemer,
medlemslandene står over for, derfor er forskellige. Både Kommissionen og medlemssta-
terne lægger meget stor vægt på at sikre den fri bevægelighed for arbejdskraft. Hertil kom-
mer et stigende fokus på bekæmpelse af svig og misbrug samt på at smidiggøre administra-
tive processer.
I Kommissionens arbejdsprogram for 2015 er der bebudet en mobilitetspakke, der ”vil tage
sigte på at fremme arbejdskraftens mobilitet og sætte ind over for misbrug, bl.a. gennem en
bedre koordination mellem socialsikringssystemerne…”. Kommissionen har oplyst, at for-
slaget vil blive fremsat i 4. kvartal af 2015. Pakken vil bl.a. bestå i et oplæg til en revision af
forordning nr. 883/2004 vedrørende arbejdsløshedsforsikring og ydelser ved langtidspleje.
Desuden er det oplyst, at Kommissionens udkast forventes at indeholde bidrag fra det
nedsatte Refleksionsforum vedrørende forordning nr. 883/2004.
Socialministeriet deltager aktivt sammen med de øvrige berørte ministerier i ovennævnte
Refleksionsforum i regi af den Administrative Kommission for koordinering af de sociale
sikringsordninger i EU. Refleksionsforummet har til opgave at analysere de udfordringer,
som EU-landene står over for i relation til forordning nr. 883/2004. Kommissionen har
lagt op til, at medlemslandenes bidrag til debatten i dette forum vil blive analyseret med
henblik på inspiration til Kommissionens forslag til ændring af forordning nr. 883/2004.
Drøftelserne i Refleksionsforum tager bl.a. udgangspunkt i en rapport - ”Key challenges
for the social security coordination regulations in the perspective of 2020” - udarbejdet af
tænketanken trESS, der består af uafhængige eksperter og er finansieret af Kommissionen.
Flere eksperter har i denne rapport bidraget til idéer om en nytænkning af forordningens
koordinationsregler, herunder om familieydelser.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507198_0003.png
Fra dansk side er det på møder med Kommissionen samt en række medlemslande tilken-
degivet, at regeringen anser dele af forordningens koordinationsregler som forældede, idet
de hviler på principper, der stammer fra den første forordning på området fra 1958, som
blev vedtaget under andre økonomiske og politiske forudsætninger end i dag. Hertil kom-
mer ændringer af familiestrukturerne i mange medlemslande, herunder at begge ægtefæller
typisk er i beskæftigelse. Nogle af reglerne om familieydelser bygger således på familie-
strukturer, der i vidt omfang tager afsæt i én forsørger.
Der er således behov for overordnet at genoverveje og modernisere en række af princip-
perne i forordningen. Der har løbende været drøftelser med Kommissionen og øvrige med-
lemsstater herom, blandt andet om mulighederne for at bringe indeksering af ydelser i spil.
På området for familieydelser vil regeringen arbejde for, at ydelserne, som eksempelvis
omfatter den danske børne- og ungeydelse og børnetilskuddet, i fremtiden tilpasses ni-
veauet for leveomkostninger i barnets bopælsland frem for forældrenes beskæftigelsesland,
som er det afgørende efter de gældende regler. Hertil kommer, at moderne ligestillings-
betragtninger tilsiger, at ydelserne bør beregnes på grundlag af individuelle rettigheder og
ikke i form af afledede rettigheder. Det vil konkret betyde, at man ved udbetaling af fami-
lieydelser tager udgangspunkt i barnets bopælsland som kompetent stat.
Fra dansk side har man endvidere bl.a. stillet spørgsmål ved de relativt indviklede regler om
beregning af familieydelser, herunder reglerne om, at det land, der har de mest gunstige
ydelser, skal yde supplement.
Fsva. arbejdsløshedsdagpenge finder regeringen, at der skal kunne stilles krav om beskæf-
tigelse i en vis periode i beskæftigelseslandet, før der er ret til dagpenge. Gennem mange år
er det hensyn i Danmark blevet varetaget ved, at der er stillet krav om 296 timers arbejde
inden for 3 måneder, før der er ret til at medregne optjeningsperioder fra det tidligere be-
skæftigelsesland. Kommissionen har tidligere bebudet en sag mod Finland for et lignende
krav, og regeringen har i den forbindelse tilkendegivet, at Danmark vil støtte Finland i en
sådan sag, hvis den skulle blive anlagt.
Eftersom der i Kommissionens kommende forslag til ændring af forordning nr. 883/2004
er lagt op til en revision af reglerne om arbejdsløshedsforsikring arbejder regeringen for at
få præciseret reglerne, således at det kommer til at fremgå helt klart, at der kan kræves be-
skæftigelse i en vis periode – fx 2 eller 3 måneder – før der er ret til arbejdsløshedsdag-
penge.
I relation til de langsigtede overvejelser om at modernisere forordningen ønsker regerin-
gen, at forordningen skal tage højde for, at mange ydelser er tilknyttet et krav om aktive
foranstaltninger (aktivering, opfølgning ved sygdom mv).
Side 3 af 3