Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1386
Offentligt
1464535_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1386)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 624 (Løbenr. 24846)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
21. juli 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat om Kommissionens meddelelse om
strategi til forbedring af momssystemet i det indre marked, KOM (2000) 348 endelig.
5. kontorJ. nr. 5.99-221-47
august/2/2000
L:\5KT\Joe\eurudv.meddel.wpd
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens meddelelse om strategi til
forbedring af momssystemet i det indre marked
KOM(2000)348 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464535_0002.png
Resumé:
Kommissionen lægger i meddelelsen op til, at den forudsete overgang til det endelige momssystem med
beskatning i oprindelseslandet udskydes på ubestemt tid. Kommissionen anser stadig et system baseret på
beskatning i oprindelseslandet som et langsigtet mål for Fællesskabet, men foreslår som ny strategi, at der
gennemføres forbedringer af det eksisterende system for i højere grad at tilpasse det til det indre marked.
Strategien indehold er et handlingsprogram i tre etaper. I første etape (2000/2001) skal de forslag, der
allerede ligger i Rådet vedtages. I anden etape (2000/2001) fremsætter Kommissionen nye forslag, der
skønnes at have meget høj prioritet (bl.a. e-handel og posttjenester). I tredje etape (2001 -) foretages en
gennemgang af en række centrale emner inden for det bestående regelsæt med henblik på tilpasninger.
1. Baggrund
Kommissionen har den 7. juni 2000 udsendt Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet - Strategi til forbedring af momssystemet i det indre marked.
I meddelelsen lægger Kommissionen op til en revurdering af sin strategi for udviklingen af
momssystemet, således at den tidligere bebudede overgang til det endelige momssystem med beskatning i
oprindelseslandet udskydes på ubestemt tid. I stedet vil Kommissionen nu koncentrere sig om en
modernisering af det eksisterende momssystem.
Som begrundelse henvises til det historiske forløb, hvor Kommissionen tilbage i 1987 fremlagde forslag til et nyt
momssystem, der skulle være tilpasset det indre marked. Forslagene kunne imidlertid ikke vedtages til gennemførelse pr. 1.
januar 1993, og i stedet vedtog Rådet den såkaldte momsovergangsordning, der muliggjorde ophævelse af grænsekontrollen
og kunne fungere i det indre marked, indtil den endelige momsordning kunne vedtages.
I 1996 fremlagde Kommissionen herefter et program for overgangen til det endelige momssystem. I modsætning til
forslagene fra 1987, der skulle være gennemført på én gang (big bang) med 1. januar 1993 som skæringspunkt, lagde
Kommissionen i 1996-programmet op til en gradvis overgang. Indledningsvis skulle gennemføres en modernisering og
skabes mere ensartet anvendelse af momsreglerne, men således, at det ledte frem mod overgangen til det endelige
momssystem, hvor beskatningen skulle ske i oprindelseslandet, og en virksomhed i EU kun skulle registreres i ét
medlemsland.
Som led i første fase af 1996-programmet fremsatte Kommissionen flere forslag til ændring af momsreglerne:
- Momsudvalgets status (KOM(97) 325),
- 8. momsdiretiv samt fradragsretten for biler, hotel- og restaurationsydelser (KOM (98) 377),
- Betalingspligten (fiskal repræsentant) (KOM (98) 660) og
- Gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer (KOM (98) 364).
Der har imidlertid ikke i Rådet været tilslutning til vedtagelse af disse forslag, og Kommissionen erkender på den baggrund, at
der ikke er udsigt til snarlig gennemførelse af 1996-programmet. Kommissionen fastslår, at overgang til et endeligt
momssystem baseret på oprindelse stadig er det langsigtede mål for Fællesskabet, men vil nu koncentrere indsatsen om at
forbedre funktionen af det bestående momssystem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464535_0003.png
2. Indhold
Den nye strategi fokuserer på 4 hovedmål:
-
Forenkling
og
modernisering
- Mere
ensartet regelanvendelse
og
- Ny iværksættelse af
administrativt samarbejde
Med henblik på realisering af målene opstiller Kommissionen et handlingsprogram i 3 etaper:
Første etape (2000/2001): Rådet vedtager de 4 forslag, der allerede er fremsat.
Anden etape (2000/2001):
Nye forslag m.v. vedr.: Moms af posttjenester (juni/juli 2000)
Elektronisk handel (fremsat 7/6-2000)
Faktureringsregler (herunder elektronisk) (efterår 2000)
Administrativt samarbejde og gensidig bistand (december 2000) Normalmomssatsen (juli 2000)
Rapport om anvendelsesområdet for reduceret sats (dec. 2000)
Tredje etape (2001): Evaluering og fastlæggelse af fremtidige prioriteter.
Under tredje etape nævnes en bred vifte af områder, hvor Kommissionen og medlemsstaterne ser behov for ændringer. Der
nævnes bl. a. tilskudsordninger og offentlige myndigheder, finansielle tjenesteydelser og forsikringsydelser, opfølgning på
visse domstolsafgørelser, visse regler vedr. levering af varer (montering og installering hos kunden, salg gennem forsyningsnet
(el, vand, gas) samt beløbsgrænser for fjernsalg ), styrkelse af det administrative samarbejde, sammenhængen mellem told- og
afgiftsregler, generel undersøgelse af beskatningsstedet for tjenesteydelser, rationalisering af valgmuligheder og undtagelser,
rationalisering af reducerede momssatser samt særordning for små og mellemstore virksomheder,
Listen er ikke udtømmende, og der foreslås for indeværende ikke bestemte prioriteter. Kommissionen vil i begyndelsen af
2001 udarbejde en situationsrapport om gennemførelsen af første og anden etape. Efter en diskussion heraf i Rådet vil
Kommissionen udarbejde arbejdsprogram med fastlæggelse af prioriteterne for det videre arbejde. Aktiviteterne i tredje etape
vil i vidt omfang afhænge af Rådets behandling af forslagene under f&osla sh;rste og anden etape, da en ophobning af forslag
i Rådet skal undgås.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Meddelelsen forholder sig ikke til de to principper, men vurderes ikke i sig selv at have betydning herfor.
4. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomisk/administrative konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464535_0004.png
5. Høring
Meddelelsen er sendt til høring i Advokatrådet, Entreprenørforeningen, Erhvervenes Skattesekretariat, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Finansrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk A/S, Danske
Finansieringsselskabers Forening, Rådet for Dansk Forsikring og Pension, Dansk Handel & Service, Landbrugsrådet, Det
Danske Handelskammer, Håndværksrådet, Dansk Indust ri, Danmarks Rederiforening, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Landsorganisationen i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Speditør Forening, Dansk Transport og
Logistik, Erhvervenes Transportudvalg, Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune samt EF-Specialudvalget vedr. Skatter og Afgifter.