Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1388
Offentligt
1464534_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1388)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
20. juli 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende grundnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og største tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet. KOM
(2000) 137, endelig.
Dato:
20. juli 2000
Løbenr.:
TM0162
Supplerende grundnotat
direktiv om ændring af
tilladte dimensioner i
i international trafik
137, endelig.
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
Rådets direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de største
national og international trafik og største tilladte vægt
for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet. KOM(2000)
Der henvises til grundnotat af 23. maj 2000.
1. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer:
Amtsrådsforeningen, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Transport og Logistik,
Danske Busvognmænd, De Danske Bilimportører, Fjernbusforeningen Danske Ekspresbusser, Forbrugerrådet, FDM,
Foreningen af Politimestre i Danmark, HT, Kommunernes Landsforening, Specialarbejderforbundet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464534_0002.png
Følgende organisationer har ikke svaret:
De Danske Bilimportører.
Følgende organisationer har ingen bemærkninger til forslaget:
Dansk Transport og Logistik, FDM
Følgende organisationer har bemærkninger til forslaget:
Amtsrådsforeningen anfører, at for vejbestyrelserne vil indførelse af 15 m busser og deres større udsving uden nogen
tilladelsesordning medføre udgiftskrævende ombygninger m.v. af buslommer, busterminaler, snævre bygennemfarter,
rundkørsler og kryds. For den kollektive trafik kan 15 m busser have fordele for busser i rutetrafik, hvor busstørrelsen kan
udskyde indsættelse af dubleringsbus. De suden kan der indføres lav bagperron (handicapvenlighed m.v.) uden reduktion af
siddepladsantallet. Amtsrådsforeningen fremhæver bekendtgørelse nr. 367 af 2. juni 1997 om køretøjers største bredde,
længde, højde, vægt og akseltryk, hvorefter vejbestyrelsen i hvert enkelt tilfælde skal give tilladelse til rutekørsel med andre
busser end almindelige 12 m busser med maksimalt 0,8 m bagendeudsving. Lange busser i turistfart bliver lo vlige som følge
af direktivforslaget. De er ikke omfattet af tilladelsesordningen og kan blive et problem, hvor pladsforholdene er meget
snævre. Såfremt direktivet fremmes, lægger Amtsrådsforeningen vægt på, at den nuværende tilladelsesordning for busser i
lokal eller regional rutekørsel videreføres for busser, der er længere end 12 m.
Danmarks Automobilforhandler Forening har ingen bemærkninger til det aktuelle
direktivforslag, men DAF foreslår, at den danske regel om at overhænget bagtil
ikke må overstige 65% af akselafstanden tages op til revision.
Dansk Cyklist Forbund anfører, at det må forventes, at udsvinget med såvel
forenden som bagenden af bussen vil blive øget ved vendinger i takt med den
øgede længde. Dette understreger, som anført i bemærkningerne til forslaget, at
der bør lægges særlig vægt på sikkerheden for de bløde trafikanter. Dansk
Cyklist Forbund anfører derfor betimeligheden af, at det i forbindelse med
forslaget gennemførelse o g iværksættelse indskærpes over for de lokale
myndigheder, at det lokale vejnet gennemgås med henblik på at sætte
begrænsninger for særligt lange eller tunge køretøjer.
Danske Busvognmænd ønsker, at Danmark arbejder intenst på at få vedtaget
forslaget i sin nuværende form. Danske Busvognmænd er af den opfattelse, at
forslagets nuværende ordlyd netop imødekommer de tekniske indvendinger, der
tidligere har været fremsat fra dansk side. Så vidt Danske Busvognmænd er
orienteret, har kørsel med 13,7 m busser ikke givet anledning til problemer,
heller ikke vedrørende venderadier og bagendeudsvin g. Det vil for Danske
Busvognmænd være særdeles kærkomment, om der i hele EU bliver fastsat en fælles
norm for busser længde på 15 m. En sådan norm vil udelukke al diskussion om
ulige konkurrenceforhold. Danske Busvognmænd er i dag vidende om, at svenske
vognmænd udfører ikke bare transitkørsel gennem Danmark med 15 m busser, men
også foretager opsamling af danske rejsende, der skal sydpå. Dette er
konkurrencemæssigt helt uacceptabelt, og Danske Busvognmænd hilser derfor en
fælles norm på 15 m velkommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464534_0003.png
Fjernbusforeningen Danske Ekspresbusser fremhæver, at den gældende danske
bestemmelse om at almindelige bussers længde ikke må overskride 13,7 m har en
negativ indflydelse på danske busselskabers konkurrenceevne i forhold til især
Tyskland, hvor en maksimal længde på 15 m tillades i dag. Der kan medtages flere
passagerer i en 15 m bus end i en 13,7 m bus, hvilket har stor indflydelse på
busselskabernes økonomi. Efter Foreningen Danske Ekspresbu ssers mening er
direktivforslagets krav om mindst tre aksler for at længden kan overstige 12 m
unødigt restriktiv, idet det er muligt at fremstille busser på over 12 meters
længde, uden at det højst tilladte akseltryk overskrides.
Forbrugerrådet er enig i, at der kan være behov for ensartede regler på dette
område af hensyn til det generelle sikkerhedsniveau og under hensyn til den fri
bevægelighed i det indre marked. Imidlertid er der det særlige hensyn til de
såkaldte "bløde trafikanter", som bør overvejes. Busser på op til 15 meters
længde har større bagendeudsving end kortere busser, og derfor udgør de en
større sikkerhedsrisiko, når de skal manøvrere rundt i de mindre gader i f.eks.
bykerner. Derfor hæfter Forbrugerrådet sig ved, at direktivforslaget ligger
indenfor de krav til svingbælte og bagendeudsving, som er fastsat i de gældende
danske regler.
Foreningen af Politimestre i Danmark har betænkeligheder ved at dimensionerne
for almindelige busser tillades forøget under hensyn til problemer med
bagendeudsving under drejning. Foreningen anbefaler, at de nuværende danske
dimensionsgrænser fastholdes.
HT har søgt om tilladelse til kørsel med 15 m busser siden 1993 og udtrykker
derfor glæde over, at der nu åbnes mulighed for indsættelse af disse bustyper.
HT anfører, at direktivforslagets krav om at busser på over 12 m altid skal have
mere end to aksler vil mindske busproducenternes incitament til at udvikle
lettere og dermed mere brændstoføkonomiske busser. Desuden giver en ekstra aksel
to ekstra hjulkasser, hvilket i mange tilfælde forri nger kvaliteten af
passagerkabinen.
Kommunernes Landsforening ser ingen kommunale fordele ved at tillade øgede
dimensioner på busser, idet det efter KL's opfattelse vil forringe
færdselssikkerheden og øge slitagen på vejene.
SID anfører, at forbundet støtter direktivforslagets bestemmelser om 15 meters
maksimallængde, mindst 3 aksler på 15 m busser, og reglen om at en eventuel
skiboks skal medregnes i bussens længde.
2. Samfundsøkonomiske konsekvenser
15 m busserne vil især på ruter med mange rejsende kunne medføre reducerede
driftsomkostninger, idet 15 m busserne har større passagerkapacitet end 13,7 m
busserne og dermed vil kunne udskyde indsættelse af dubleringsbus. Den gældende
danske grænse på 13,7 m har negativ indflydelse på danske busvirksomheders
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464534_0004.png
konkurrenceevne i forhold til især Tyskland og Sverige, hvor kørsel med 15 m
busser tillades. Forslaget vil således gavn e de danske busvirksomheders
konkurrenceevne i forhold til udlandet.