Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1440
Offentligt
1464613_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1440)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
1. oktober 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Miljø- og Energiministeriets grundnotat vedrørende
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om nationale emissionslofter for visse luftforurenende stoffer.
Grundnotatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
MILJØstyrelsen
29. september 1999
Transport- og Luftkvalitetskontoret PBS/UT/GT/17
J.nr. 1034-0044
MEM 0220-MST
Grundnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om nationale emissionslofter
for visse luftforurenende stoffer.
KOM(99)0125
Resumé: Forslaget indgår i EU's strategi til bekæmpelse af forsuring,
eutrofiering og ozon. Forslaget vil indføre nationale emissionslofter for fire
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464613_0002.png
stoffer svovldioxid (SO
2
), kvælstofoxider (NO
x
), flygtige organiske forbindelser
(VOC) og ammoniak (NH
3
). Dette direktivforslag er fremsat sammen med et forslag
til direktiv om luftens indhold af ozon, idet der er en nøje sammenhæng mellem
emission af
kvælstofoxider (NO
x
), flygtige organiske forbindelser (VOC) og dannelse af ozon.
Der er derfor en nøje afstemt balance mellem emissionsloftet for NO
x
og VOC og de
forslåede grænseværdier for ozon. Den overordnede miljømålsætning for de
nationale emissionslofter er bl.a. inden udgangen af 2010 at mindst halvere
størrelsen af de arealer i EU, hvor de kritiske forsuringsbelastninger er
overskredet i forhold til 1 990.
1. Status
Kommissionen
oversendte
medlemsstaterne.
den
16.
juli
1999
ovennævnte
forslag
til
Forslaget har hjemmel i artikel 175, stk. 1, TEF (tidligere artikel 130 S) og
skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om
fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidl. artikel 189B).
Baggrunden for forslaget er Kommissionens forpligtelse til i henhold til EU's
forsuringsstrategi og Rådskonklusionerne af december 1997 at fremsætte forslag
til begrænsning af både den fotokemiske forurening med ozon og forsuringen. Det
foreliggende direktiv er fremsat af Kommissionen sammen med et direktiv om
luftens indhold af ozon.
Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 30. september
1999.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Formandsskabet har sat punktet på dagsordenen med henblik
politisk drøftelse. Punktet er annonceret som åben debat.
en
indledende
2. Formål og indhold
Formålet med direktivet er at begrænse emissionerne af forsurende og
eutrofierende stoffer og ozonforløbere for at forbedre beskyttelsen af miljøet
og menneskers sundhed mod risikoen for negative virkninger fra forsuring,
eutrofiering af jordbunden og troposfærisk ozon, idet målet på langt sigt er, at
de kritiske niveauer og belastninger ikke overskrides, og at alle mennesker
beskyttes effektivt mod de erkendte sundhedsfarer som følge af luftforurening.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464613_0003.png
Forsuring,
eutrofiering
(overgødskning
af
landarealer
der
resulterer
i
belastning af økosystemer og iltsvind i vandområder) og ozon er miljømæssigt
sammenhængende problemer forårsaget af emissioner af svovldioxid (SO
2
),
kvælstofoxider (NO
x
), flygtige organiske forbindelser (VOC) og ammoniak (NH
3
).
Det er Kommissionens udgangspunkt, at der ved at betragte de fire stoffer over
en kam sikres den nødv endige sammenhæng i EU's bekæmpelsesstrategi.
Den overordnede miljømålsætning for de nationale emissionslofter er bl.a. inden
udgangen af 2010 at mindst halvere størrelsen af de arealer, hvor de kritiske
forsuringsbelastninger er overskredet i forhold til 1990. Denne målsætning skal
være opfyldt i samtlige kvadrater på 150 x 150 km, som EU-landene af
beregningsmæssige årsager er opdelt i.
Kommissionen har ud fra den overordnede målsætning og i samarbejde med
International Institute for Applied System Analysis (IIASA) i Østrig for hvert
af de fire stoffer beregnet et forslag til emissionslofter for hvert af de 15
EU-lande ved hjælp af den generelt accepterede beregningsmodel, RAINS. I
beregningerne er der taget hensyn til den geografiske placering af de områder,
hvor den kritiske belastning er overskredet, kildernes beliggenhed, den bedste
til
gængelige
teknologi
samt
at
reduktionerne
bør
ske
den
mest
omkostningseffektive måde. Beregningsgrundlaget har løbende været diskuteret med
nationale eksperter.
De foreslåede emissionslofter, der skal være overholdt senest år 2010, fremgår
for de enkelte medlemslande af Annex I til direktivet, og for Danmark af
nedenstående tabel.
SO
2
1990 2010 %
182 77
-58
NO
x
1990 2010 %
282 127 -55
VOC
1990 2010 %
178 85
-52
NH
3
1990 2010 %
122 71
-42
til
Tabel 1. De danske emissioner for 1990 og Kommissionens forslag
emissionslofter for år 2010, angivet i 1000 tons samt reduktionsprocenterne.
Desuden indeholder forslaget bestemmelser om
opstilling af nationale programmer inden 1. oktober 2002 til sikring af at
emissionslofterne kan opfyldes i 2010 og revision senest 1. oktober 2006,
udarbejdelse af både nationale emissionsoversigter for de fire stoffer og
fremskrivninger af deres emissioner frem til 2010,
medlemslandenes rapportering til Kommissionen, og
etablering en komité for at assistere Kommissionen (komiteprocedure IIIa).
Overvågningen er inddelt i en overvågning dels af kritiske belastninger, hvor
der ikke antages at være tale om nævneværdige skadelige virkninger på nærmere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464613_0004.png
bestemte følsomme miljøfaktorer, dels af kritiske niveauer, hvor der ved en
overskridelse kan indtræde direkte skadelige virkninger.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærheds- og proportionalitetsprincippet er overholdt,
idet grænseoverskridende miljøproblemer må løses med en samordnet indsatst og
idet forslaget opstiller emissionslofter for medlemsstaterne baseret på en
omkostningseffektiv fordeling af emissionsreduktioner mellem medlemsstater.
Forslaget er en udfyldning af EU´s forsuringsstrategi.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at opfyldelse af allerede eksisterende lovgivning og miljømæssige
målsætninger i det væsentlige vil være tilstrækkelig til at sikre de nødvendige
reduktion i emissionen af de fire stoffer. Der tænkes fx her på de nationale og
internationale målsætninger for CO
2
og andre drivhusgasser, kraftværkskvoterne
for SO
2
og NO
x
, svovl-indholdet i brændsler, kravet om katalysatorer på nye
personbiler samt Vandmiljø-handlingsplan II.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionen har i forbindelse med forslaget fremlagt en vurdering af de
økonomiske konsekvenser af forslaget for hvert medlemsland. Det fremgår heraf,
at implementeringsomkostningerne for Danmark er skønnet til at være 5 mio. euro
pr. år. Det skal bemærkes, at de 5 mio. euro (ca. 40 mio. dkr) er de beregnede
meromkostninger udover allerede eksisterende og vedtagne virkemidler, nationale
som internationale. Ekstraomkostningerne på 5 mio. euro pr. år skal sammenlignes
med de årlige omkostninger på 623 mio. euro pr. år (ca. 4.7 mia. dkr) for
allerede eksisterende og vedtagne/planlagte virkemidler.
Der vil ikke være tale om kommunaløkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau.
Forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet ganske væsentligt såvel i EU
som i Danmark, som angivet i nedenstående tabel 2.
Ikke
Ikke
Plantevæksteksponering Befolkningseksponering
beskyttet beskyttet
(mio. ha. x
(mio. person ppm.h)
økosystemer økosystemer overskridelse ppm.h)
mod
mod
forsuring eutrofiering
(i % af
(i % af
total
total
økosystem) økosystem)
REF
NEL REF
NEL
REF NEL Forskel
REF
NEL
Forskel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464613_0005.png
Danmark 2.3
EU-
4.3
total
1)
1)
1.5
2.9
37.6
40.2
28.9
34.9
3
468
1
301
-67%
-36%
53
7183
36
5764
(REF)
-32%
-20%
og
ved
de
nye
Tabel 2. Beskyttelsesniveauerne ved referencescenariet
emissionslofter (NEL) for Danmark og for EU (år 2010).
1) For Danmark og EU-total var tallene i 1990 henholdsvis 13,8% og 24,7%
5. Høring
Der er ikke foretaget en ekstern høring af forslaget. Forslaget har været drøftet i EF-specialudvalget for miljø,
hvor der ikke fremkom bemærkninger.