Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1567
Offentligt
1464582_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1567)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
27. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets notat om de større, væsentlige EU-sager på
Justitsministeriets område, der må forventes af komme op under det franske formandskab i indeværende halvår.
Vedlagt sendes et orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der forventes at komme
op under det franske formandskab (2. halvår 2000), idet Justitsministeriet skal anmode Udenrigsministeriet om at oversende
notatet til Folketingets Europaudvalg.
Tidspunktet for oversendelsen til Folketingets Europaudvalg bedes meddelt Justitsministeriet (kontorleder Tove Rune,
ministerens forkontor, lokal 22703), idet notatet herefter vil blive sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
<DOCUMENT_START>
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme
op under det franske formandskab (2. halvår af 2000)
Forbrugerbeskyttelse
1. Direktivforslag om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser
Kommissionen har den 14. oktober 1998 fremsat et direktivforslag om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser (KOM
(1998) 468 endelig udgave). Det er hensigten, at forslaget skal supplere det "generelle" direktiv om forbrugerbeskyttelse
ved fjernsalg, som ikke gælder finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen har fremlagt et ændret forslag (KOM (1999) 385 endelig udgave), som har været drøftet på en række
møder i Rådets arbejdsgruppe.
I modsætning til det "generelle" fjernsalgsdirektiv indeholder Kommissionens ændrede forslag ikke en generel
minimumsklausul, hvorefter medlemslandene kan gennemføre eller opretholde strengere bestemmelser med henblik på
beskyttelse af forbrugerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0002.png
De fleste medlemslande har tilkendegivet, at der bør være tale om minimumsharmonisering.
På rådsmøderne den 8. november 1999 og 7. december 1999 (henholdsvis forbruger og indre marked) var der en
drøftelse om nogle hovedspørgsmål, navnlig spørgsmålet vedrørende harmoniseringsgraden. Rådet opfordrede i den
anledning Kommissionen til at udarbejde en oversigt over medlemslandenes regler om informationspligt ved fjernsalg af
finansielle tjenesteydelser.
På rådsmødet (forbruger) den 13. april 2000 noterede Rådet sig Kommissionens redegørelse for status vedrørende
udarbejdelse af den pågældende oversigt.
Kommissionen fremlagde oversigten over medlemslandenes regler om informationspligt ved fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser den 26. juli 2000.
Det forventes, at det franske formandskab vil arbejde for at finde en løsning på de udestående spørgsmål (navnlig
vedrørende harmoniseringsgraden) med henblik på opnåelse af politisk enighed/fastlæggelse af fælles holdning.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (indre marked, forbruger og turisme) den 30. november 2000
med henblik på opnåelse af politisk enighed.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30. oktober 1998, den 8. april, den 3. december
1999, og den 7. april 2000. Sagen har endvidere været forelagt Europaudvalget med henblik på forhandlingsoplæg den 5.
november 1999.
Aktuelle notater er fremsendt til Europaudvalget den 23. oktober 1998, den 31. marts 1999, den 1. og den 26. november
1999, samt den 31. marts 2000. Grundnotatet er fremsendt til Europaudvalget den 21. januar 1999.
Indre marked
2. Direktivforslag om ændring af hvidvaskdirektivet
Rådet vedtog den 10. juni 1991 direktiv 91/308/EØF om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det
finansielle system til hvidvaskning af penge (hvidvaskdirektivet).
Det gældende hvidvaskdirektiv pålægger den finansielle sektor en række pligter med henblik på at få kendskab til og
efterfølgende underrette politiet om transaktioner, der kan have tilknytning til hvidvaskning af penge.
Set i lyset af udviklingen i kriminaliteten siden 1991 har Europa-Parlamentet i to rapporter anmodet Kommissionen om
at ajourføre og udvide hvidvaskdirektivet. Det Europæiske Råd har den 16.-17. juni 1997 godkendt en handlingsplan til
bekæmpelse af organiseret kriminalitet, der bl.a. indeholder en henstilling om yderligere initiativer til bekæmpelse af
hvidvaskning af penge. Endvidere har der været afholdt en række møder i kontaktgruppen, der er nedsat i henhold til
hvidvaskdirektivet.
På denne baggrund har Kommissionen den 14. juli 1999 fremsat forslag til ændring af hvidvaskdirektivet.
Forslaget indeholder bestemmelser, der udvider reglerne om, hvilken kriminalitet der er relevant i forbindelse med
hvidvaskning. Det gældende direktiv indeholder alene en indberetningspligt ved mistanke om hvidvaskning af udbytte
fra narkotikakriminalitet, mens forslaget udvider indberetningspligten til også at omfatte kriminelle handlinger med
forbindelse til organiseret kriminalitet samt svig, bestikkelse eller andre ulovlige handlinger vedrørende EU-midler.
Endvidere udvider forslaget kredsen af virksomheder og private, der omfattes af pligten til at foretage indberetning ved
mistanke om hvidvaskning. Det gældende direktiv indeholder i princippet kun en indberetningspligt for den finansielle
sektor. Med forslaget lægges der op til, at direktivet udvides til også at omfatte følgende erhvervsgrupper: revisorer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0003.png
eksterne regnskabskyndige, ejendomsmæglere, advokater (dog kun for så vidt angår visse ak tiviteter), forhandlere af
meget værdifulde varer, pengetransportvirksomheder samt kasinoer.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har den 26. januar 2000 afgivet en udtalelse om direktivforslaget.
Forslaget har været behandlet i Europa-Parlamentet den 5. juli 2000.
Folketingets Europaudvalg har modtaget aktuelle notater af 21. september 1999 samt 31. maj og 7. juli 2000. Sagen
har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2000 med henblik på forhandlingsoplæg.
Forslaget har været på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 5. juni 2000, hvor formandskabet orienterede om status
i forhandlingerne. Endvidere har forslaget været drøftet på ECOFIN-rådsmødet den 17.juli 2000.
Forslaget er på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 29. september 2000 med henblik på opnåelse af politisk
enighed.
Dyrebeskyttelse
3. Direktivforslag om konstruktion og typegodkendelse af motorkøretøjer til transport af visse dyr
Kommissionen har den 7. juli 1997 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil til transport af visse dyr og om ændring af direktiv 70/156/EØF for så vidt angår
typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.
Forslaget indeholder tekniske forskrifter om bl.a. ventilation, gulvareal, på- og aflæsningsfaciliteter og materialevalg, og
formålet er at sikre fri bevægelighed for typegodkendte motorkøretøjer til transport af dyr via en harmonisering af
reglerne og på en måde, der tager hensyn til dyrenes velfærd under transporten. Der foreslås bestemte krav til
typegodkendelse af sådanne køretøjer med henblik på e n fakultativ harmonisering af disse regler inden for EU.
Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 3. oktober 1997.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har afgivet en kritisk udtalelse om direktivforslaget den 10. december 1997.
Europa-Parlamentet har godkendt forslaget med 24 ændringer den 16. juli 1998.
Kommissionen har fremsat et ændret direktivforslag den 4. marts 1999, hvori 9 af Europa- Parlamentets ændringsforslag
er medtaget.
Forslaget har senest været drøftet i Økonomigruppen (Motorkøretøjer) den 24. marts 2000, hvor der fortsat var stor
uenighed om visse af forslagets elementer blandt medlemsstaternes delegationer og Kommissionen. Der er ikke på
nuværende tidspunkt indkaldt til yderligere møder.
Forslaget har endnu ikke været drøftet på rådsmøder, men er sat på dagsordenen for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger
og Turisme) den 30. november 2000.
Civilretligt samarbejde (retlige og indre anliggender)
4. Forslag til forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af fremmede
retsafgørelser (Bruxelles I)
Kommissionen har fremsat et forslag til Rådets forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse
af fremmede retsafgørelser.
Forordningen skal træde i stedet for EF-domskonventionen af 27. september 1968 med senere ændringer (Bruxelles
I-konventionen).
Forordningsforslaget bygger på det udkast til ændring af EF-domskonventionen, som blev godkendt på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 27.-28. maj 1999.
Efter artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0004.png
Danmark deltager således ikke i afstemningen om forordningen, og såfremt forordningen vedtages, vil den ikke gælde
for Danmark.
Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 25. oktober 1999.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har den 1. marts 2000 afgivet en udtalelse om forordningsforslaget.
Sagen har været forelagt Europaudvalget den 24. marts 2000 med henblik på forhandlingsoplæg.
Forordningsforslaget var på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. marts 2000, hvor
formandskabet orienterede om status i forhandlingerne.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. november-1. december 2000.
Politimæssigt og strafferetligt samarbejde
5. Indledning
Det franske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på gennemførelsen af handlingsplanen for et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der blev godkendt på Det Europæiske Råds møde i Wien i december
måned 1998. Dette vil ske i overensstemmelse med de politiske målsætninger og prioriteter, der er fastlagt i
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 1 6. oktober 1999.
Der vil under det franske formandskab blive afholdt rådsmøder (retlige og indre anliggender) med deltagelse af justits-
og indenrigsministrene henholdsvis den 28. september og den 30. november - 1. december 2000. Herudover vil der den
17. oktober 2000 blive afholdt fælles rådsmøde mellem økonomi- og finansministrene og justits- og indenrigsministrene
med henblik på at drøfte bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet.
6. Narkotika
På Det Europæiske Råds møde i Helsinki den 10. - 11. december 1999 godkendte stats- og regeringscheferne Den
Europæiske Unions Narkotikastrategi 2000-2004. Strategien har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 4. oktober 1999 og den 2. december 1999. Aktuelt
notat blev oversendt til udvalgene henholdsvis den 23. september 1999 og den 18. november 1999.
Efterfølgende er der udarbejdet en omfattende handlingsplan, der tager sigte på at udmønte strategien i konkrete tiltag.
Handlingsplanen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlig og indre
anliggender ) den 29. maj 2000 samt for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (generelle anliggender) den 13.
- 14. juni 2000. Aktuelt notat blev oversendt til udvalgene henholdsvis den 17. maj og den 18. maj 2000.
Handlingsplanen blev godkendt på Det Europæiske Råds møde i Santa Maria da Feira den 19. - 20. juni 2000, og det
forventes, at det franske formandskab vil arbejde for handlingsplanens gennemførelse. Det franske formandskab
forventes i den forbindelse bl.a. at ville lægge vægt på at styrke den tværgående koordination af narkotikainitiativer
inden for EU.
Det forventes herudover, at det franske formandskab vil prioritere bekæmpelsen af syntetiske stoffer, herunder ecstasy,
højt. Det franske formandskab har tilkendegivet, at man vil forsøge at klarlægge, hvilke syntetiske stoffer, der misbruges
i medlemslandene, samt misbrugsmønstrene i de enkelte medlemslande. Det forventes, at der under fransk formandskab
vil blive taget initiativ til at effektivisere procedurerne i henhold til den fælles aktion af 1 6. juni 1997 om udveksling af
oplysninger, risikovurdering og kontrol med nye syntetiske stoffer, således at EU kan reagere hurtigere, når nye
syntetiske stoffer observeres på det europæiske marked. I forbindelse hermed forventes det, at det franske formandskab
vil arbejde for etableringen af et europæisk netværk, der kan fungere som en vidensbase, og for et europæisk center for
uddannelse i narkotikabekæmpelse. Den fælles aktion af 16. juni 1997 blev fo relagt for Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 26. - 27. maj 1997. Aktuelt notat blev oversendt til
udvalgene den 16. maj 1997.
Det franske formandskab forventes tillige at arbejde for at styrke det operative samarbejde med henblik på at bekæmpe
forskellige former for ulovlig handel med narkotika. Yderligere forventes det franske formandskab at videreføre det
arbejde, der blev påbegyndt under det portugisiske formandskab, med henblik på anvendelsen af Internettet i forbindelse
med narkotikahandel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0005.png
Endelig forventes det, at det franske formandskab vil lægge særlig vægt på at udbygge EU´s eksterne relationer på
narkotikaområdet, herunder i forhold til Latinamerika og de central- og østeuropæiske lande.
7. Terrorisme
Det forventes at det franske formandskab vil lægge vægt på at styrke samarbejdet mellem medlemslandene med henblik
på udveksling af oplysninger vedrørende terrorisme.
8. Politisamarbejde
8.1. Udveksling af DNA-analyseresultater
Det franske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på at lette udvekslingen af DNA-analyseresultater
mellem medlemslandene.
Der er i den forbindelse udarbejdet et udkast til rådsresolution om standardisering af de såkaldte DNA-markører og
udveksling af DNA-analyseresultater. Forslaget har indtil videre været behandlet på arbejdsgruppe-niveau, og det
forventes, at arbejdet kan afsluttes under det franske formandskab.
8.2. Miljøkriminalitet
Det franske formandskab forventes at fremme overvejelserne om mulige initiativer med henblik på uddannelsen og
udrustningen af de nationale politistyrker som led i bekæmpelsen af miljøkriminalitet. Formandskabet har således bl.a. til
hensigt at afholde en række seminarer for polititjenestemænd vedrørende miljøkriminalitet.
8.3. Beskyttelse af betalingsmidler
Det forventes, at det franske formandskab vil stille forslag om at styrke samarbejdet mellem medlemslandenes
politimyndigheder med henblik på bekæmpelse af pengefalsk samt forfalskning af kreditkort og andre ikke-kontante
betalingsmidler. Formandskabet har i den forbindelse bl.a. til hensigt at afholde en række ekspertmøder for
polititjenestemænd om beskyttelsen af ikke-kontante betalingsmidler.
8.4. Det Europæiske Politiakademi
På mødet i Det Europæiske Råd i Tampere den 15. - 16. oktober 1999 blev der opnået enighed om, at der skal oprettes et
europæisk politiakademi til efteruddannelse af personale ved de retshåndhævende myndigheder, i første omgang
bestående af et netværk af nationale politiskoler.
På denne baggrund er der udarbejdet et udkast til rådsafgørelse om foreløbig oprettelse af Det Europæiske Politiakademi.
Forslaget forventes vedtaget under det franske formandskab. Et grundnotat om forslaget blev oversendt til Folketingets
Retsudvalg og Europaudvalg den 24. august 2000.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 29. maj 2000. Aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til
Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2000.
8.5. Aflytning af telekommunikation
Det franske formandskab forventes i lyset af den teknologiske udvikling på især mobiltelefonområdet at fortsætte
arbejdet med henblik at sikre de retshåndhævende myndigheders mulighed for at iværksætte aflytning i
overensstemmelse med national ret.
9. Europol
9.1. Efterforskning i medlemslandene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0006.png
Under det franske formandskab forventes Rådet af færdigbehandle et forslag til Rådets henstilling vedrørende Europols
muligheder for at opfordre medlemslandene til at iværksætte efterforskning af konkrete sager eller sagskomplekser.
9.2. Fælles efterforskningshold
Under det franske formandskab forventes Rådet at færdigbehandle et forslag til Rådets henstilling vedrørende Europols
støttefunktion inden for rammerne af Europol-konventionen i forhold til fælles efterforskningshold, der oprettes af
medlemslandene.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 27. marts 2000. Aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 16. marts 2000 og til
Folketingets Europaudvalg den 17. marts 2000.
9.3. Hvidvaskning af penge
På Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999 opfordrede stats- og regeringscheferne Rådet til at
udvide Europols kompetence til at omfatte hvidvaskning af penge generelt, uanset hvilken type strafbart forhold det
hvidvaskede udbytte stammer fra.
Det franske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på en udvidelse af Europols mandat i
overensstemmelse hermed.
9.4. Videreudvikling af Europol
Det franske formandskab vil fortsætte bestræbelserne på at styrke Europols operative støttefunktion i forhold til
medlemslandenes politimyndigheder, herunder gennem en forbedret informationsudveksling.
Herudover forventes det franske formandskab at tage initiativ til nærmere drøftelser af behovet for eventuelle ændringer
af Europol-konventionen.
Sagen vedrørende en revision af Europol-konventionen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. - 3. december 1999. Aktuelt notat blev oversendt
til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 18. november 1999.
10. Strafferetligt samarbejde
10.1. Gensidig retshjælp i straffesager
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000 undertegnede medlemslandene EU-konventionen om
gensidig retshjælp i straffesager. Formålet med konventionen er at smiddiggøre og forenkle samarbejdet i straffesager
mellem EU-landene samt at gennemføre bestemmelser om begæringer om visse særlige former for gensidig retshjælp,
herunder aflytning af telekommunikation og afhøring ved hjælp af videokonfe rence. Den forklarende rapport
vedrørende konventionen forventes færdiggjort under det franske formandskab.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999 opfordrede stats- og
regeringscheferne medlemslandene til fuldt ud at yde gensidig retshjælp i efterforskningen og retsforfølgningen af grov
økonomisk kriminalitet, herunder i sager med skatte- og afgiftsmæssige aspekter.
Det franske formandskab har på denne baggrund fremlagt et udkast til en konvention om forbedring af gensidig retshjælp
i straffesager, navnlig for så vidt angår bekæmpelse af organiseret kriminalitet, hvidvaskning af udbyttet fra strafbart
forhold og økonomisk kriminalitet. Formålet med konventionsudkastet er bl.a. at sikre, at medlemslandene ikke under
henvisning til bestemmelser om bankhemmelighed afslår at imødekomme anmodninger o m retshjælp. Endvidere er
formålet at sikre, at medlemslandene ikke kan afslå anmodninger om retshjælp med den begrundelse, at anmodningen
vedrører overtrædelser af fiskal karakter. Endelig vil konventionen skulle sikre, at medlemslandene på anmodning kan
give hinanden oplysninger om bankkonti oprettet i de enkelte medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0007.png
Det må forventes, at det franske formandskab vil lægge vægt på, at forhandlingerne om konventionen fremskyndes mest
muligt med henblik på at opnå enighed om væsentlige dele af konventionsudkastet under det franske formandskab.
10.2. Gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser
Gensidig anerkendelse af retsafgørelser er i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 15. - 16. oktober 1999 i
Tampere omtalt som hjørnestenen i det strafferetlige samarbejde inden for EU.
Det forventes, at Rådet under det franske formandskab vil fastlægge et program for foranstaltninger til gennemførelse af
princippet om gensidig anerkendelse af afgørelser på det strafferetlige område.
Herudover må det forventes, at det franske formandskab på grundlag af det arbejde, som blev påbegyndt under det
portugisiske formandskab, og på grundlag af drøftelserne på det uformelle møde blandt EU-landenes justits- og
indenrigsministre den 28. - 29. juli 2000 i Marseille prioriterer udarbejdelsen af et instrument om gensidig anerkendelse
af afgørelser om beslaglæggelse.
Gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser om beslaglæggelse har været forelagt for Folketingets Retsudvalg og
Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000. Aktuelle notater blev
oversendt til udvalgene henholdsvis den 17. maj og den 18. maj 2000. Endvidere har gennemførelsen af konklusionerne
fra Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999, herunder de d ele af konklusionerne, der vedrører
gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser, været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til
orientering forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 29. oktober og den 2. december 1999. Aktuelle
notater blev oversendt til udvalgene henholdsvis den 20. oktober og den 18. november 1999.
10.3. Eurojust
Med henblik på at styrke bekæmpelsen af grov organiseret kriminalitet besluttede Det Europæiske Råd på sit møde i
Tampere den 15. - 16. oktober 1999, at man inden udgangen af 2001 bør tage skridt til at oprette en enhed (Eurojust)
bestående af nationale offentlige anklagere, retsembedsmænd eller polititjenestemænd, der udstationeres af hver enkelt
medlemsstat i henhold til national ret.
Eurojust skal have til opgave at lette den passende koordinering mellem medlemsstaternes retsforfølgende myndigheder
og støtte efterforskningen i straffesager vedrørende organiseret kriminalitet, især med udgangspunkt i Europols analyser.
Eurojust skal endvidere arbejde tæt sammen med det europæiske retlige netværk, der blev oprettet mellem
medlemslandene i 1998, om forenkling af behandlingen af anmodninger om retshjælp i straffesager.
På grundlag af de indledende drøftelser under det portugisiske formandskab, er der fremlagt et forslag om oprettelse af
Eurojust, som vil blive behandlet under det franske formandskab. Endvidere vil der under det franske formandskab blive
indledt overvejelser om den eventuelle oprettelse af en midlertidig Eurojust-enhed.
Oprettelsen af Eurojust har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000. Aktuelle notater blev oversendt til Folketingets Retsudvalg
og Europaudvalg hhv. den 17. maj og 18. maj 2000. Endvidere har gennemførelsen af konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999, herunder de dele af konklusionerne, der vedr&osl ash;rer
oprettelsen af Eurojust, været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmøderne
(retlige og indre anliggender) den 29. oktober og den 2. december 1999. Aktuelle notater blev oversendt til udvalgene
henholdsvis den 20. oktober og den 18. november 1999.
11. Strafferet
11.1. Falskmøntneri
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000 vedtog Rådet en rammeafgørelse om den strafferetlige
beskyttelse mod falskmøntneri.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 2. december 1999, den 27. marts 2000 og den 29. maj 2000. Aktuelle notater blev oversendt til
Folketingets Retsudvalg henholdsvis den 18. november 1999, den 16. marts 2000 og den 17. maj 2000 ligesom aktuelle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0008.png
notater blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 18. november 1999, den 17. marts 2000 og den 18.
maj 200 0.
Et forslag til et supplerende instrument på området er under udarbejdelse i Kommissionen, ligesom det franske
formandskab har bebudet, at formandskabet - afhængigt af indholdet af Kommissionens forslag - muligvis også vil
fremsætte et forslag til et supplerende instrument på området.
11.2. Bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med ikke-kontante betalingsmidler
Det franske formandskab har til hensigt at færdiggøre arbejdet med det udkast til rammeafgørelse om bekæmpelse af
forfalskning af andre betalingsmidler end kontanter, der blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 29. maj 2000.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 29. maj 2000. Aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til
Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2000.
11.3. Bekæmpelse af svigagtig adfærd i forbindelse med offentlige kontrakter
Det franske formandskab har tilkendegivet, at formandskabet har til hensigt at fortsætte arbejdet med henblik på
vedtagelsen af en rammeafgørelse om bekæmpelse af bedrageri og illoyal konkurrence i forbindelse med indgåelse af
offentlige aftaler.
11.4. Miljøkriminalitet
Det franske formandskab agter at fortsætte arbejdet med det danske forslag til rammeafgørelse om bekæmpelse af
alvorlig miljøkriminalitet. Forslaget til rammeafgørelse blev fremsat den 23. september 1999, og Europa-Parlamentet har
den 7. juli 2000 afgivet udtalelse om forslaget.
Et notat om udmøntningen af det danske initiativ vedrørende bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet bilagt et udkast til
en fælles aktion om bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet blev den 21. januar 1999 sendt til Folketingets Retsudvalg
og Europaudvalg.
Endvidere er forslaget til rammeafgørelse om bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet den 23. september 1999
oversendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg.
11.5. Menneskesmugling
Det franske formandskab har den 30. juni 2000 fremsat et forslag til rammeafgørelse om bekæmpelse af
menneskesmugling.
Forslaget har - i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møder i Tampere den 15.- 16. oktober
1999 og Santa Maria da Feira den 19. - 20. juni 2000 - til formål at sikre effektive strafferetlige regler på området,
herunder et passende sanktionsniveau.
Det forventes, at der vil blive søgt opnået politisk enighed om forslaget under det franske formandskab.
11.6. Hvidvaskning af penge
Det franske formandskab har fremsat forslag til en rammeafgørelse om efterforskning samt beslaglæggelse og
konfiskation af udbyttet fra strafbart forhold. Formålet med forslaget til rammeafgørelse er - i overensstemmelse med
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tampere den 15.- 16. oktober 1999 - at styrke de strafferetlige regler med
henblik på bekæmpelse af hvidvaskning af udbyttet fra strafbare forhold. Forslaget har karakter af en videreudvikling af
den fælles aktion af 3. december 1998 vedrørende hvidvaskning af penge, identifikation, opsporing, indefrysning,
beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold.
Det forventes, at der under det franske formandskab vil blive søgt opnået politisk enighed om forslaget til
rammeafgørelse.
11.7. Beskyttelsen af ofre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0009.png
Det franske formandskab forventes at fortsætte behandlingen af et tidligere fremsat forslag til rammeafgørelse om
beskyttelsen af ofre. Formandskabet har i den forbindelse tilkendegivet, at forslaget snarest vil blive søgt offentliggjort
og forelagt Europa-Parlamentet til udtalelse.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 29. maj 2000. Aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til
Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2000.
Formandskabet har til hensigt i løbet af 2. halvår af 2000 at søge at opnå politisk enighed i Rådet om forslaget til
rammeafgørelse.
12. Kriminalitetsbekæmpelse
12.1. Hvidvaskning af penge og økonomisk kriminalitet
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000 blev der opnået politisk enighed om et forslag til
rådsafgørelse om samarbejdet mellem de enheder i medlemslandene, der beskæftiger sig med bekæmpelse af
hvidvaskning af penge. Rådsafgørelsen forventes vedtaget under det franske formandskab. Folketingets Retsudvalg og
Europaudvalg er senest orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre an liggender) den 29. maj 2000. Et
aktuelt notat om sagen blev fremsendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til Folketingets Europaudvalg den
18. maj 2000.
Det franske formandskab forventes herudover at indlede drøftelser om en samlet EU-strategi for bekæmpelsen af
økonomisk kriminalitet.
Desuden har det franske formandskab til hensigt at iværksætte drøftelser om initiativer vedrørende henholdsvis
grænseoverskridende betalinger og transaktioner samt gennemsigtighed i forbindelse med virksomhedstrukturer og
bankkonti.
Det franske formandskab forventes ligeledes at tage initiativ til overvejelser om mulige foranstaltninger med henblik på
at styrke samarbejdet med tredjelande vedrørende bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
Endelig agter Kommissionen at fremlægge resultaterne af en undersøgelse vedrørende bekæmpelse af hvidvaskning af
penge i Rusland, Ukraine og Moldova.
12.2. IT-kriminalitet
Det franske formandskab vil indlede overvejelser om eventuelle foranstaltninger med henblik på bekæmpelse af IT-
kriminalitet, der i givet fald kan supplere de initiativer, der er iværksat i andre internationale fora, herunder i
Europarådet.
Kommissionen forventes i øvrigt i løbet af efteråret at afgive en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om
bekæmpelse af IT-kriminalitet.
12.3. Deling af konfiskerede aktiver
Det franske formandskab forventes at fortsætte drøftelserne af et tidligere fremsat forslag til instrument vedrørende
deling af konfiskerede aktiver i henhold til national ret.
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 27. - 28. maj 1999. Et aktuelt notat om sagen blev oversendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg den 12.
maj 1999.
12.4. Organiseret kriminalitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0010.png
Det franske formandskab har til hensigt at fortsætte arbejdet med henblik på gennemførelsen af før-tiltrædelsespagten
med ansøgerlandene om bekæmpelse af organiseret kriminalitet, der blev opnået enighed om den 28. maj 1998, samt den
samlede EU-strategi for forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet og handlingsplanen for samarbejdet med
Rusland om bekæmpelse af organiseret kriminalitet, der begge blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 27. marts 2000.
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev orienteret om før-tiltrædelsespagten forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. maj 1998. Et aktuelt notat blev oversendt den 13. maj 1998.
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev orienteret om EU-strategien for forebyggelse og bekæmpelse af
organiseret kriminalitet samt handlingsplanen for samarbejdet med Rusland om bekæmpelse af organiseret kriminalitet
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. marts 2000. Et aktuelt notat blev oversendt til Folketingets
Retsudvalg den 16. marts 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 17. marts 2000.
Endvidere forventes det franske formandskab at fortsætte koordinationen mellem medlemslandene og mellem
medlemslandene og Kommissionen i forbindelse med forhandlingerne om en FN-konvention om organiseret kriminalitet
og supplerende tillægsprotokoller. Forhandlingerne forventes i øvrigt afsluttet inden årets udgang.
I Rådets resolution af 21. december 1998 om forebyggelse af organiseret kriminalitet pålægges Kommissionen sammen
med Europol at udarbejde en rapport om kriminalitetsforebyggelse, der bl.a. skal fremkomme med forslag til EU-
initiativer på området, undersøge muligheder for at integrere kriminalitetsforebyggelse i lovgivningsprocessen og foreslå
en evalueringsmekanisme på området. Denne rapport forventes at foreligge inden årets u dgang.
12.5. Kriminalitetsforebyggelse
Det franske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med henblik på gennemførelsen af de dele af konklusionerne fra
Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999, der vedrører kriminalitetsforebyggelse.
Formandskabet vil i den forbindelse lægge særlig vægt på etableringen af et netværk blandt eksperter på området.
Det franske formandskab har ligeledes til hensigt at afholde tre seminarer på det kriminalitetsforebyggende område om
henholdsvis brugen af sociale mæglere, ungdomskriminalitet og bykriminalitet.
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg er forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000
orienteret om status for gennemførelsen af konklusionerne om kriminalitetsforebyggelse fra Det Europæiske Råds møde
i Tampere. Et aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til Folketingets Europaudvalg
den 18. maj 2000.
13. Schengen-samarbejdet
13.1. De nordiske landes indtræden i det praktiske Schengen-samarbejde
På et møde den 29. maj 2000 i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med deltagelse af Norge og Island tog ministrene
de foreløbige resultater af Schengen-landenes evaluering af de nordiske lande til efterretning. I tilknytning til mødet
bekræftede Rådet (retlige og indre anliggender) den politiske målsætning om inden udgangen af år 2000 at kunne træffe
afgørelse om at bringe Schengen-reglerne i anvendelse i forhol d til de nordiske lande med virkning fra den 25. marts
2001.
Det franske formandskab har tilkendegivet, at det vil prioritere arbejdet med den fortsatte evaluering af de nordiske lande
i overensstemmelse med den fastlagte tidsplan. Der er således planlagt evalueringsbesøg vedrørende de nordiske landes
tilrettelæggelse af den fremtidige kontrol ved de ydre Schengen-grænser, ligesom der under det franske formandskab
forventes truffet foranstaltninger med henblik på de nordiske landes indlæggelse af oplysnin ger i Schengen-
informationssystemet.
Sagen har været senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 2. december 1999 og den 29. maj 2000. Aktuelle notater blev oversendt til
Folketingets Retsudvalg henholdsvis den 18. november 1999 og den 17. maj 2000 ligesom aktuelle notater blev
fremsendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 18. november 1999 og den 18. maj 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0011.png
Endvidere er en redegørelse vedrørende det forberedende arbejde med henblik på Danmarks indtræden i det praktiske
Schengen-samarbejde oversendt til Folketingets Retsudvalg den 18. juli 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 20.
juli 2000.
13.2. Irlands ansøgning om delvis deltagelse i Schengen-reglerne
Det franske formandskab forventes at indlede forhandlinger med henblik på Irlands delvise deltagelse i Schengen-
reglerne.
13.3. Schengen-informationssystemet
Det franske formandskab agter at fortsætte det igangværende arbejde med henblik på videreudviklingen af Schengen-
informationssystemet (SIS II), ligesom der under det franske formandskab forventes iværksat overvejelser om
mulighederne for at styrke Schengen-informationssystemets praktiske anvendelse.
Sager vedrørende Schengen-informationssystemet forelægges løbende for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg,
herunder senest forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000, hvor et aktuelt notat blev oversendt
til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2000.
13.4. Ændring af Schengen-konventionens artikel 40, stk. 4 og 5, artikel 41, stk. 7, og artikel 65, stk. 2
Den 24. juni 1997 undertegnede Schengen-landene, herunder Danmark, med ratifikationsforbehold en protokol om
ændring af Schengen-konventionens artikel 40, 41 og 65 med henblik på at lette procedurerne i forbindelse med de
enkelte landes udpegning af de polititjenestemænd og myndigheder, der er omfattet af reglerne om grænseoverskridende
observation, grænseoverskridende forfølgelse og fremsendelse af udleveringsbegæringer m.v.
Ændringsprotokollen nåede ikke at træde i kraft, inden Schengen-reglerne blev integreret i Den Europæiske Union i
forbindelse med Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999.
På den baggrund er der tidligere fremsat forslag til en rådsafgørelse, der i sit indhold stor set svarer til indholdet af
ændringsprotokollen. Forslaget forventes vedtaget under det franske formandskab. Et grundnotat om forslaget blev
oversendt til Folketingets Retsudvalg den 18. juli 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 20. juli 2000.
13.5. Grænseoverskridende observation
Det franske formandskab forventes at iværksætte en undersøgelse af den praktiske anvendelse af Schengen-
konventionens artikel 40, stk. 1 og 7, vedrørende grænseoverskridende observation med henblik på en eventuel
tilpasning af reglerne.
13.6. Færdselsforseelser
Den 28. april 1999 undertegnede Schengen-landene en aftale om samarbejdet i forbindelse med færdselsforseelser.
Det forventes, at der under det franske formandskab vil blive indledt drøftelser om, hvorvidt denne aftale i lyset af
Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 bør erstattes af et EU-instrument. Aftalen blev i sin tid forelagt
for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg forud for mødet den 28. april 1999 i Schengen-
Eksekutivkomit&eacut e;en. Et aktuelt notat om sagen blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 14. april
1999 og til Folketingets Europaudvalg den 15. april 1999.
14. Databeskyttelse
Det franske formandskab forventes at fortsætte det igangværende arbejde med henblik på inden for det politimæssige og
strafferetlige samarbejde at sikre en effektiv beskyttelse af personlige oplysninger.
Et tidligere fremsat forslag om etablering af et fælles sekretariat for de kontrolmyndigheder vedrørende beskyttelse af
personlige oplysninger, der er oprettet i henhold til Europol-, Schengen- og CIS-konventionen, forventes vedtaget under
det franske formandskab.
Et grundnotat om forslaget blev fremsendt til Folketingets Retsudvalg den 18. juli 2000 og til Folketingets Europaudvalg
den 20. juli 2000.
15. Kollektiv evaluering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464582_0012.png
Det franske formandskab forventes på grundlag af den fælles aktion vedtaget af Rådet den 29. juni 1998 at fortsætte den
kollektive evaluering af det forberedende arbejde i kandidatlandene for så vidt angår retlige og indre anliggender.
16. Eksterne relationer
Det franske formandskab forventes at fortsætte forbindelserne med tredjelande vedrørende retlige og indre anliggender i
overensstemmelse med de prioriteter og politiske mål, der blev godkendt på Det Europæiske Råds møde i Santa Maria da
Feira den 19. - 20. juni 2000.
Sager vedrørende eksterne relationer på området retlige og indre anliggender forelægges løbende for Folketingets
Retsudvalg og Europaudvalg, herunder senest forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000, hvor
et aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. maj 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 18.
maj 2000.