Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 714
Offentligt
1464557_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 714)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 368 (Løbenr. 13295)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
10. marts 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat om den finske særordning for 3.
lande for indførsel af øl.
Bemærk Skatteministeriets datoændring i den elektroniske kopi af bilagsmaterialet. Der er ikke foretaget ændringer i
bilagsmaterialet i øvrigt.
6. kontorJ. nr. 6.2000-240-35
april/4/2000
L:\6KT\AHB\Notat\Fin-særord.wpd
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464557_0002.png
Grundnotat
om
den finske særordning for 3. lande
Indledning
Kommissionen har den 23. februar 2000 fremsat forslag, KOM (2000) 76 endelig til ændring af
henholdsvis Rådets direktiver 69/169/EØF af 28. maj 1969 og 92/12/EØF af 25. februar 1992 og
Rådets forordning nr. 918/83 af 28. marts 1983. I forslaget foreslås det at give Finland tilladelse til i en
overgangsperiode at fastsætte en mængdemæssig begrænsning på indførslen af øl fra tredjelande.
Forslagets indhold
Finland kan ifølge artikel 26 i direktiv 92/12/EØF og tiltrædelsenstraktaten frem til udgangen af år 2003
fastsætte mængdemæssige begrænsninger for afgiftsfri indførsel af alkoholholdige drikkevarer og tobak fra
andre EU-lande. Ifølge tiltrædelsestraktaten er grænsen for indførsel af øl fastsat til 15 liter per rejsende.
Denne grænse gælder både indførsel fra EU-lande og fra tredjelande.
Kommissionen foreslår, at Finland over den næste årrække hæver de mængdemæssige begrænsninger for
øl for rejsende fra EU-lande. Imidlertid vil Finland også skulle hæve de mængdemæssige begrænsninger,
der gælder for tredjelande tilsvarende.
Dertil kommer, at når særordningen givet i artikel 26 i direktiv 92/12/EØF udløber ved udgangen af år 2003, vil der ikke
være begrænsninger på indførsel af øl fra tredjelande ud over den værdimæssige grænse, som er fastsat i henholdsvis
forordning 918/38 og direktiv 69/169/EØF. Det følger således heraf , at rejsende mellem Fællesskabet og tredjelande kan
indføre varer henhold svis told- og afgiftsfrit, så længe varernes værdi ikke overstiger 175 EURO. Finland har beregnet, at
dette i praksis betyder, at rejsende fra de omkring Finland liggende nabolande, hvor priserne stadig er væsentlig lavere end i
Finland, kan indføre op til 200 liter øl per rejse, så længe øllet indføres i den rejsendes personlige bagage og ikke er til
erhvervsmæssige formål.
Af hensyn til de fiskale, økonomiske, sociale og sundhedsmæssige problemer som en betydelige stigning i indførslen af øl kan
give anledning til, har Finland for en overgangsperiode anmodet om en mængdemæssig begrænsning for rejsendes indførsel
af øl fra tredjelande. Finland vil således gerne frem til den 31. december 2005 kunne begrænse de rejsendes indførsel af told-
og afgiftsfrie øl fra tredjelande til mindst 6 liter per rejse.
Samtidig med denne begrænsning af told- og afgiftsfri indførsel fra tredjelande fastlægges i forslaget, hvorledes de
mængdemæssige begrænsninger for indførsel af øl fra EU-lande skal forhøjes trinvist frem til udgangen af år 2003.
Nærhed og proportionalitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464557_0003.png
Kommissionen har ikke vurderet sagen i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Retsgrundlag
Ændringerne til direktiverne skal vedtages efter artikel 93 i traktaten, hvilket vil sige med enstemmighed. Ændringerne til
forordningen skal vedtages efter artikel 26 i traktaten, det vil sige med kvalificeret flertal.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ændringsforslagene til direktiverne og forordningen har ikke konsekvenser for Danmark. Ændringsforslagene kræver ikke
lovændring.