Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 755
Offentligt
1464633_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 755)
forbrugerministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 470 (Løbenr. 14280)
Medlemmerne af FolketingetsEuropaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
31. marts 1999
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. april 1999 - dagsordenspunkt rådsmøde (forbrugerministre) den
13. april 1999 - fremsendes vedlagt Erhvervsministeriets notat over de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for
rådsmødet.
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Indholdsfortegnelse rådsmøde (forbruger) den 13. april 1999
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0002.png
1. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser og om ændring af Rådets direktiv 90/619/EØF, direktiv 97/7/EF og direktiv 98/27/EF
(KOM(1998) 468 endelig udgave)_____.side 2
2.
Rådsresolution
om
2001____________..side 19
Kommissionens
handlingsplan
for
forbrugerpolitikken
1999-
3. Kommissionens forslag til direktiv om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse
hermed (KOM (1998) 217 endelig udg.)__________________.side 25
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser og
om ændring af Rådets direktiv 90/619/EØF, direktiv 97/7/EF og direktiv 98/27/EF (KOM(1998) 468 endelig
udgave).
Resumé
Dette
nye notat
afløser aktuelt notat fremsendt til Europaudvalget den 23. oktober 1998. Notatets pkt. 2, 4 og 5 svarer i det
væsentlige til pkt. 2-4 i det grundnotat om forslaget, som er fremsendt til Europaudvalget den 19. januar 1999.
1. Baggrund
I 1997 vedtog Rådet og Parlamentet et direktiv om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler om fjernsalg (97/7/EF).
Fjernsalg af finansielle tjenesteydelser er undtaget fra dette direktiv, der skal være gennemført i medlemslandene i år 2000.
I Kommissionens meddelelse om "Finansielle tjenesteydelser: Øget forbrugertillid" (KOM(97)309) - som var en opfølgning
af grønbogen "Finansielle tjenesteydelser: opfyldelse af forbrugernes forventninger" (KOM(96)209) - anførte Kommissionen,
at man ville fremsætte et direktivforslag om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser. Direktivforslaget skulle være en parallel til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0003.png
det generelle fjernsalgsdirektiv, jf. ovenfor, men tilpasset de særlige f orhold, der gør sig gældende ved aftaler om finansielle
tjenesteydelser.
Kommissionen præsenterede direktivforslaget for Rådet (forbrugerministre) den 3. november 1998.
Direktivforslaget er fremsat med henvisning til hjemlen i Traktatens artikel 100 A, jf. artikel 189 B, hvorefter Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal (fælles beslutningstagen).
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (forbrugerministre) den 13. april 1999 med henblik på en orienterende
drøftelse.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget.
2. Direktivforslagets indhold
2.1. I modsætning til andre forbrugerbeskyttelsesdirektiver på det civilretlige område, indeholder direktivforslaget ikke en
klausul, der gør det muligt for medlemslandene at gennemføre eller opretholde strengere bestemmelser med henblik på
beskyttelse af forbrugerne.
2.2. Direktivforslaget omfatter forbrugeraftaler om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser.
Forslaget omfatter enhver aftale mellem en erhvervsdrivende - "leverandøren" - og en forbruger vedrørende finansielle
tjenesteydelser, når aftalen indgås udelukkende ved brug af en eller flere former for kommunikationsteknologi, dvs. uden at
leverandøren og forbrugeren er fysisk til stede samtidig. Som leverandør anses også erhvervsdrivende, der alene optræder
som mellemmænd ved leveringen og/eller ved indgåelsen af aftalen m ellem parterne.
Forslaget omfatter kun aftaler med forbrugere, der bor i et EU-land (EØS-land).
Aftalen skal endvidere være indgået som led i et system for fjernsalg, som er organiseret af leverandøren. Reglerne skal
således kun gælde, hvis leverandøren har opbygget en struktur, der er indrettet med henblik på at indgå aftaler ved fjernsalg.
Eksempler på kommunikationsteknologi er telefon, breve, telefax, elektronisk post, Internet, radio og fjernsyn.
Forslaget indeholder et bilag med en vejledende og ikke-udtømmende liste over tjenesteydelser, som er omfattet af direktivet.
Direktivet omfatter en række ydelser, der bl.a. falder ind under almindelig bank-, realkredit-, forsikrings-, pensions- og
investeringsvirksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0004.png
2.3. Hvis en finansiel tjenesteydelse omfatter flere handlinger efter hinanden eller en række enkelthandlinger gennem en vis
periode, omfatter direktivet kun den første af disse handlinger. Direktivet omfatter f.eks. en aftale om åbning af en
bankkonto, men ikke efterfølgende pengeoverførsler, hævning af penge m.v. Dette skal gælde, uanset om de pågældende
handlinger efter den nationale lovgivning anses for omfattet af den samme aft ale, eller de anses for hver især at følge af
selvstændige aftaler.
2.4. Efter forslaget skal leverandøren, inden der indgås en aftale, på en klar og forståelig måde give forbrugeren oplysning om
samtlige aftalevilkår. Oplysningerne skal gives skriftligt eller på et andet varigt medium, som forbrugeren råder over og har
adgang til. Det kan f.eks. være en diskette, cd-rom eller harddisken på forbrugerens computer, hvor lagringen sker, uden at
forbrugeren selv skal indlæse oplysningerne.
Forbrugeren skal herefter have en betænkningstid på mindst 14 dage. Leverandørens tilbud skal således formentlig have en
acceptfrist på mindst 14 dage, og skal være uigenkaldeligt i denne periode. Fristen løber fra den dag, hvor forbrugeren har
modtaget oplysningerne om aftalevilkårene.
Er prisen for tjenesteydelsen afhængig af svingninger på kapitalmarkedet, skal forudgående oplysninger om prisen ikke være
bindende for leverandøren i 14 dage. Prisen fastsættes i disse tilfælde først ved aftalens indgåelse.
2.5. Forbrugeren kan vælge at acceptere et tilbud uden at have modtaget aftalevilkårene skriftligt eller på andet varigt
medium. I så fald har forbrugeren fortrydelsesret. Forbrugeren har også fortrydelsesret, hvis han har modtaget aftalevilkårene
på den nævnte måde, men er blevet tilskyndet på "illoyal måde" af leverandøren til at indgå aftalen inden udløbet af
betænkningstiden på 14 dage. O mvendt er der ikke fortrydelsesret, hvis forbrugeren uden at være blevet presset hertil har
indgået aftalen inden udløbet af betænkningstiden.
Fortrydelsesfristen er som hovedregel 14 dage, men 30 dage ved aftaler om livsforsikringer, individuelle pensionsforsikringer
og realkreditlån. Fristen regnes fra den dag, forbrugeren modtager aftalevilkårene skriftligt eller på andet varigt medium.
Fortrydelsesretten gælder ikke ved aftaler om visse finansielle produkter, hvis pris er afhængig af svingninger på
kapitalmarkedet, og ved aftaler om skadesforsikringer, der tegnes for en periode på h& oslash;jst 1 måned
(korttidsforsikringer).
Hvis forbrugeren vil benytte fortrydelsesretten, skal han give leverandøren meddelelse herom skriftligt eller på et andet varigt
medium, som leverandøren råder over og har adgang til.
2.6. Leverandøren skal inden aftalens indgåelse oplyse forbrugeren om retten til 14 dages betænkningstid i tilfælde, hvor alle
aftalevilkår er blevet oplyst på den foreskrevne måde. Det skal også oplyses, at der er fortrydelsesret, hvis aftalevilkårene ikke
er blevet oplyst, eller hvis der foreligger en illoyal tilskyndelse fra leverandørens side, jf. ovenfor.
Leverandøren har bevisbyrden for, at denne oplysningspligt er opfyldt, jf. pkt. 2.10. nedenfor. Kan han ikke godtgøre dette,
skal forbrugeren have ret til at hæve aftalen og kræve skadeserstatning.
2.7. Fortrydelsesretten er betinget af, at forbrugeren betaler for den del af tjenesteydelsen, som allerede er udført på det
tidspunkt, hvor fortrydelsesretten gøres gældende. Det gælder dog kun, hvis leverandøren kan godtgøre, at forbrugeren inden
aftalens indgåelse har fået oplysninger, der gjorde det muligt for denne på forhånd at vurdere, hvor stort et beløb der i givet
fald skulle betales.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0005.png
2.8. Hvis den pågældende tjenesteydelse ikke kan leveres - der kan eksempelvis være tale om, at en aftale om at købe nogle
aktier til forbrugeren til en bestemt pris ikke kan effektueres, fordi aktierne ikke er til salg til denne pris - skal leverandøren
give forbrugeren meddelelse herom snarest muligt, og forbrugeren har krav på at få erlagte beløb tilbagebetalt. Kan
tjenesteydelsen leveres delvis, bortfalder aftalen også, medmindr e parterne bliver enige om at opfylde den resterende del af
aftalen.
2.9. Udfører leverandøren en tjenesteydelse for forbrugeren uden forudgående aftale eller anmodning fra forbrugeren, er der
ikke dermed indgået en bindende aftale, selv om forbrugeren forholder sig tavs, og forbrugeren skal således ikke betale
vederlag m.v. Denne regel om, at forbrugeren ikke kan blive bundet ved passivitet berører ikke medlemslandenes regler om
stiltiende forlængelse af gyldigt indgåede aftaler.
2.10. Forslaget indeholder en generel regel, hvorefter leverandøren har bevisbyrden for, at han har opfyldt sin oplysningspligt
efter forslaget. Leverandøren har endvidere bevisbyrden for, at der er indgået en aftale, og i givet fald, at forbrugeren har
givet samtykke til, at aftalen fuldbyrdes, jf. ovenfor under pkt. 2.8.
Efter forslaget skal et aftalevilkår, hvorefter forbrugeren har bevisbyrden for, at leverandøren ikke har opfyldt sin
oplysningspligt m.v. efter direktivet, anses for et urimeligt aftalevilkår, der kan tilsidesættes efter de regler i national ret, som
gennemfører direktiv 93/13/EØF om urimelige kontraktvilkår (aftalelovens §§ 36 og 38 c).
2.11. Efter forslaget må leverandører ikke rette kommerciel henvendelse til forbrugere ved brug af telefax eller et automatisk
opkaldssystem uden menneskelig indvirken, medmindre forbrugeren forudgående har givet samtykke hertil.
Henvendelse til forbrugere ved brug af andre former for kommunikationsteknologi, som tillader individuel kommunikation
(f.eks. telefon, brev eller elektronisk post), skal også begrænses, men det er overladt til medlemslandene at bestemme, om der
enten skal være forbud i alle tilfælde, hvor forbrugeren ikke forudgående har givet samtykke til henvendelsen, eller kun i
tilfælde, hvor forbrugeren forudgående har tilkendegivet, at han ikke ønske r at blive kontaktet på den pågældende måde.
Indgås der en aftale på grundlag af en henvendelse i strid med det nævnte forbud, skal forbrugeren bl.a. have ret til at hæve
aftalen og kræve skadeserstatning.
2.12. Efter forslaget må direktivets beskyttelsesregler ikke ved aftale kunne fraviges til skade for forbrugeren.
Selv om et tredjelands (ikke EU/EØS-lands) lovgivning i øvrigt gælder for aftalen, kan forbrugeren efter forslaget ikke miste
beskyttelsen efter direktivet, hvis forbrugeren bor i et EU-land (EØS-land) og aftalen har nær tilknytning til et territorium
inden for EU (EØS).
2.13. Efter forslaget skal medlemslandene sikre, at der findes egnede og effektive retsmidler til brug for løsning af tvister på
direktivets område.
2.14. Fristen for gennemførelse af direktivet er i forslaget fastsat til den 30. juni 2002.
3. Kommissionens overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0006.png
Kommissionen fremhæver i sin begrundelse for forslaget, at anvendelse af fjernkommunikationsteknik er egnet til
grænseoverskridende aftaleindgåelse. Med henvisning hertil finder Kommissionen det nødvendigt, at der vedtages
harmoniserede regler om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser. Kommissionen finder, at uensartede regler i medlemslandene
vil kunne hindre udviklingen af det indre marked. Et direktiv er desuden nødvendigt som supplement til det ge nerelle
fjernsalgsdirektiv.
4. Gældende dansk ret
4.1. Lov om visse forbrugeraftaler ("dørsalgsloven") indeholder regler om fortrydelsesret ved fjernsalg af varer, men ikke ved
aftaler om fjernsalg af tjenesteydelser. Ved visse forsikringsaftaler er der dog fortrydelsesret, men den gælder, uanset om der
er tale om fjernsalg eller ej.
I forbindelse med gennemførelsen af det generelle fjernsalgsdirektiv, jf. ovenfor under pkt. 1, vil der imidlertid skulle indføres
regler om fortrydelsesret også ved fjernsalg af tjenesteydelser.
Ved forsikringsaftaler (bortset fra aftaler om visse korttidsforsikringer) har forbrugeren en fortrydelsesfrist på 14 dage, der
regnes fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har modtaget underretning om, at forsikringsaftalen er indgået, eller hvor
forbrugeren efterfølgende har fået forsikringsbetingelserne i hænde.
Hvis forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, sker dette ved at underrette forsikringsselskabet herom. Der gælder ingen
formkrav. Underretningen kan således gives mundtligt, herunder telefonisk, skriftligt eller på anden måde, men efterfølgende
skal forbrugeren i praksis kunne bevise, at han har givet underretningen rettidigt.
Senest ved udleveringen af forsikringsbetingelserne skal selskabet give forbrugeren tydelig skriftlig oplysning om
fortrydelsesretten. Der skal anvendes en bestemt tekst, som er fastsat ved bekendtgørelse. Hvis der ikke er givet sådan
oplysning, er aftalen ikke bindende for forbrugeren.
Hvis forbrugeren bruger fortrydelsesretten, kan forsikrings selskabet ikke kræve vederlag for de dage, hvor forbrugeren har
været dækket af forsikringen.
Efter dørsalgsloven må erhvervsdrivende ikke uden forudgående anmodning rette telefonisk henvendelse til en forbruger på
dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på indgåelse af en aftale,
herunder aftaler om finansielle tjenesteydelser. Et løfte, som forbrugeren har afgivet i forbindelse med en erhvervsdrivendes
henvendelse i strid med denne bestemmelse, er ikke bindende for forbruger en.
Der gælder enkelte undtagelser fra forbudet mod uanmodet telefonisk henvendelse, bl.a. for henvendelser om tegning af
forsikring.
4.2. Aftaleloven indeholder fravigelige regler om indgåelse af aftaler, herunder om tilbud og accept af tilbud.
Et tilbud er efter aftaleloven bindende for afgiveren, indtil acceptfristen er udløbet, eller tilbudet er tilbagekaldt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0007.png
Hvis tilbudsgiveren har fastsat en frist for antagelse (accept) af tilbudet, skal antagende svar være kommet frem inden fristens
udløb. Tilbudsgiveren kan forbeholde sig ret til at tilbagekalde tilbudet inden udløbet af den fastsatte acceptfrist.
Er der ikke fastsat en acceptfrist, skal antagende svar være kommet frem til tilbudsmodtageren inden udløbet af det tidsrum,
som tilbudsgiveren måtte påregne, da han afgav tilbudet.
Et tilbud skal accepteres, for at der er indgået en aftale. En accept kan dog være stiltiende, og en aftale kan efter
omstændighederne også anses for indgået ved, at en part udviser passivitet.
4.3. Markedsføringsloven indeholder generelle regler om god markedsføringsskik, herunder bl.a. om erhvervsdrivendes al
mindelige vejledningspligt. Der vil efter denne lov kunne gribes ind over for markedsføring, som består i at udføre
tjenesteydelser, uden at forbrugeren har bedt om det.
4.4. Kreditaftaleloven indeholder generelle regler om kreditgiverens oplysningspligt og om formkrav til kreditaftaler m.v.
Reglerne gælder også, når en kreditaftale indgås ved brug af kommunikationsteknologi. Reglerne er ikke civilretligt
sanktioneret (f.eks. ved regler om, at aftalen er ugyldig), bortset fra, at kreditgiveren i givet fald afskæres fra at kræve visse
kreditomkostninger m.v. betalt.
4.5. Der er i dansk ret ikke generelle lovregler om misligholdelse af aftaler vedrørende tjenesteydelser, men de principper, der
ligger til grund for købeloven, vil kunne anvendes med de fornødne forskelle. I nogle henseender adskiller tjenesteydelser sig
således fra, hvad der er karakteristisk for køb af løsøre. Bl.a. er det ikke muligt for forbrugeren at tilbagegive en ydelse, der er
præsteret, og det betyder, at aftaler om tjenestey delser normalt kun kan hæves med virkning for fremtiden. Dette kan dog
medføre, at den del af ydelsen, der eventuelt allerede er præsteret, bliver uden værdi for forbrugeren, og i så fald kan der ikke
uden videre kræves vederlag herfor.
4.6. Den næringsretlige lovgivning på det finansielle område (bl.a. bank- og sparekasseloven, lov om forsikringsvirksomhed,
lov om en garantifond for indskydere og investorer, realkreditloven, lov om investeringsforeninger og specialforeninger og
lov om værdipapirhandel m.v.) indeholder visse regler om oplysningspligt. Reglerne gælder, uanset om der er tale om
fjernsalg eller ej.
Der er i vidt omfang tale om pligt til at oplyse om anden lovgivning og skattemæssige forhold m.v. med henblik på, at
forbrugeren kan bedømme tjenesteydelsen.
Efter lov om forsikringsvirksomhed skal der ved skadesforsikringsaftaler bl.a. gives oplysning om, hvilket lands lov der vil
gælde for aftalen, og om forbrugerens klagemuligheder. Ved livsforsikringsaftaler har selskabet en almindelig pligt til at give
tilstrækkelige oplysninger om selskabet og forsikringsaftalen til, at forbrugeren har mulighed for at forstå de væsentligste
elementer i forsikringen.
Ved udbud af andele i investeringsforeninger m.v. skal der foreligge et prospekt med en række oplysninger, bl.a. om
regnskabsmæssige forhold og om medlemmernes stemme- og indløsningsret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0008.png
4.7. EU-konventionen om, hvilket lands lovgivning der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser, er gennemført her i
landet, jf. lov nr. 188 af 9. maj 1984. Hvis parterne ikke har aftalt andet, er det efter konventionen som hovedregel loven i det
land, hvor forbrugeren bor, der finder anvendelse på aftalen. Det gælder bl.a., hvis der i bopælslandet forud for aftalens
indgåelse er reklameret eller fremsat særligt tilbud over for forbrugeren, og forbrugeren dér har foretaget de handlinger, som
fra hans side er nødvendige for at indgå aftalen. Efter konventionen kan parternes lovvalg i bl.a. de nævnte tilfælde ikke
medføre, at forbrugeren berøves den beskyttelse, der tilkommer ham i medfør af ufravigelige regler i loven i bopælslandet.
Der gælder særlige direktivbestemte lovvalgsregler for visse forsikringsaftaler, jf. bekendtgørelse nr. 560 af 27. juni 1994.
4.8. Efter markedsføringsloven kan Forbrugerombudsmanden anlægge retssag ved domstolene om påbud eller forbud
vedrørende handlinger i strid med loven.
Der findes på det finansielle område forskellige brancheklagenævn, der er godkendt af Forbrugerklagenævnet.
4.9. Der gælder ikke i dansk ret lovbestemte, særlige bevisbyrderegler på de områder, der er omfattet af direktivforslaget
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser m.v.
5.1. Som nævnt ovenfor under pkt. 2 indeholder direktivforslaget ikke en såkaldt minimumsklausul, hvorefter
medlemslandene kan opretholde eller vedtage regler, der giver et højere forbrugerbeskyttelsesniveau end de foreslåede regler.
Ved en gennemførelse af direktivforslaget i den nuværende udformning her i landet vil der på den baggrund ikke kun blive
tale om regler, der stiller forbrugerne bedre, men også om regler, der stiller forbrugerne dårligere end de gældende regler, jf.
nedenfor.
Det generelle fjernsalgsdirektiv, jf. ovenfor under pkt. 1, indeholder i modsætning til det foreliggende forslag en
minimumsklausul.
5.2. Der vil være behov for at supplere dørsalgslovens bestemmelser om fortrydelsesret ved fjernsalg af varer med visse
generelle lovregler om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser. Der vil i den forbindelse bl.a. være behov for at indføre en
lovgivningsmæssig skelnen mellem visse enkelthandlinger, der er omfattet af den samme aftale, med hensyn til, om
handlingen er den første af flere handlinger.
Bestemmelsen i direktivforslaget om, at den, der handler som mellemmand ved aftalens indgåelse, anses som leverandør, må
formentlig forstås sådan, at mellemmanden skal pålægges en form for hæftelsesansvar. Dette vil i givet fald kræve lovgivning.
5.3. Der vil formentlig skulle gennemføres udtrykkelige markedsføringsretlige regler om, at leverandøren har pligt til inden
aftalens indgåelse at give forbrugeren oplysning om samtlige aftalevilkår, og at oplysningen skal gives skriftligt eller på anden
varig måde.
5.4. Der vil formentlig skulle gennemføres bestemmelser, som på dette område fraviger aftalelovens generelle regler om
tilbagekaldelse af tilbud m.v. Forslaget synes efter ordlyden at måtte forstås således, at hvis leverandøren har opfyldt den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0009.png
ovenfor nævnte pligt til at meddele aftalevilkårene skriftligt eller på anden varig måde, skal de pågældende aftalevilkår være
bindende for leverandør en i 14 dage. Det betyder, at oplysningerne skal anses som et tilbud, der som hovedregel er
uigenkaldeligt i 14 dage.
5.5. Der vil endvidere skulle gennemføres nye regler om fortrydelsesret, som samtidig - når der er tale om fjernsalg - ændrer
dørsalgslovens særlige regler om fortrydelsesret ved forsikringsaftaler.
Ved visse forsikringsaftaler skal fortrydelsesfristen således forlænges fra 14 dage til 30 dage.
Dørsalgslovens regel om, at forbrugeren har fortrydelsesret, uanset om forsikringsaftalen er indgået før eller efter
modtagelsen af aftalevilkårene, vil ikke kunne opretholdes. Efter direktivforslaget har forbrugeren således som hovedregel
ikke fortrydelsesret, hvis han indgår aftalen efter at have modtaget aftalevilkårene skriftligt eller på anden varig måde. Der
skal som noget nyt stilles visse formkrav med hensyn til forbrugerens underretning til leverandøren om, at forbrugeren vil
bruge fortrydelsesretten. Der skal også som noget nyt gennemføres regler om, at forbrugeren som hovedregel skal betale for
den del af tjenesteydelsen, som er leveret - ved forsikringsaftaler skal der således betales for den periode, hvor forbrugeren
har været dækket af forsikringen.
5.6. Der vil skulle indføres særlige lovregler om leverandørens misligholdelse i tilfælde, hvor levering af den aftalte ydelse ikke
er mulig. Forbrugeren skal i disse tilfælde have et ubetinget krav på at hæve aftalen, også hvis det kun er en del af den
samlede ydelse, som ikke kan leveres.
5.7. Der vil formentlig skulle gennemføres en bestemmelse om, at forbrugeren ikke under nogen omstændigheder kan blive
bundet ved passivitet i tilfælde, hvor leverandøren har udført en tjenesteydelse uden forudgående anmodning herom.
5.8. Det vil være nødvendigt at gennemføre en særlig lovregulering af bevisbyrden i visse tilfælde, jf. pkt. 2.10. ovenfor.
Der vil endvidere være behov for at indføre en lovregel, der binder domstolene til at anvende aftalelovens regler om
tilsidesættelse af urimelige aftalevilkår med hensyn til aftaler, der pålægger forbrugeren bevisbyrden for, at leverandøren ikke
har opfyldt sin oplysningspligt efter direktivforslaget.
5.9. Der skal gennemføres nye civilretlige regler om uanmodet henvendelse til forbrugere ved anvendelse af
kommunikationsteknologi, jf. pkt. 2.11. ovenfor.
I den forbindelse vil det være nødvendigt at ændre dørsalgslovens bestemmelse om, at det er tilladt at rette uanmodet
telefonisk henvendelse om tegning af forsikring. Det er som ovenfor nævnt overladt til medlemslandene at bestemme, om
der skal gælde et forbud mod uanmodet telefonisk henvendelse, eller om det alene skal være forbudt at rette telefonisk
henvendelse i tilfælde, hvor forbrugeren har frabedt sig dette.
5.10. Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0010.png
6. Høring
Direktivforslaget har været til høring hos følgende organisationer m.v.:
Præsidenterne for Vestre og Østre Landsret, Præsidenten for Sø- og Handelsretten, præsidenterne for retterne i København,
Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Dansk
Markedsføringsforbund, Dansk Industri, Børsmæglerforeningen, Rådet for Dansk Forsikring og Pension, Finansforbundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Handel og Service, Finansrådet, Det Danske Handelskammer, Centralforeningen
for Danske Assurandører, Liberale Erhvervs Råd, Diners Club Danmark A/S, Realkreditrådet, Dansk Detail Kreditråd,
Pengeinstitutternes Betalingssystemer A/S, Dansk Postordreforening, Danske Finansieringsselskabers Forening, Dansk
Annoncørforening, Akademikernes Centralorganisation, Landsorganisationen i Danmark, InvesteringsForeningsRådet,
Værdipapircentralen, Danmarks Nationalbank, Kommunerne s Landsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Investeringsforeningers Fællesrepræsentation, Erhvervssammenslutningen G 1930, Foreningen af Markedsanalyseinstitutter i
Danmark, Landsforeningen Loyal Handel, Forbrugerrådet, Formanden for Forbrugerklagenævnet, Amtsrådsforeningen,
Københavns Fondsbørs A/S, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer og Samm enslutningen Danske Andelskasser.
6.1. Generelle bemærkninger.
Dansk Detail Kreditråd
finder, at der ikke er behov for et direktiv på området.
Det Danske Handelskammer
advarer generelt mod at lægge unødige begrænsninger på elektronisk handel, der er en ny
samhandelsform i vækst.
Finansforbundet
finder det vigtigt med ensartede regler, der kan fremme det indre marked, og som kan give en rimelig
forbrugerbeskyttelse uden at hindre en fornuftig udvikling af de finansielle ydelser og virksomheder.
Finansrådet
støtter en fuldstændig harmonisering af medlemslandenes regulering af fjernsalg af finansielle tjenesteydelser.
Det må forventes, at forbrugerne i stigende omfang vil bestille finansielle tjenesteydelser på tværs af landegrænserne. Det
anføres, at det foreliggende forslag generelt er meget upræcist og giver anledning til fortolkningstvivl.
Forbrugerrådet
finder det glædeligt, at der nu er taget initiativ til fælles regler på dette område, hvor der er et særligt behov
for forbrugerbeskyttelse. Direktivforslaget giver dog ikke en tilstrækkeligt høj grad af forbrugerbeskyttelse.
Advokatrådet
tilslutter sig, at der ved et direktiv etableres de juridiske rammer for et harmoniseret marked for fjernsalg af
finansielle tjenesteydelser. Behovet herfor er nu øget.
Forsikring & Pension
anerkender de overordnede intentioner med direktivforslaget, men finder, at det bør vurderes
nærmere, om der med forslaget opnås en fornuftig balance mellem hensynet til forbrugerne og hensynet til de finansielle
virksomheder. Forslaget er generelt meget kompliceret og uklart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0011.png
Formanden for Forbrugerklagenævnet
bemærker, at flere af direktivforslagets bestemmelser er vanskelige at forstå, og i
vidt omfang synes at harmonere meget dårligt med dansk rets almindelige og specielle regler på kontraktrettens område. Der
kan også stilles spørgsmål ved hensigtsmæssigheden af flere af forslagets bestemmelser.
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for retterne i København, Århus, Odense, Aalborg og
Roskilde, Den Danske Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen
bemærker generelt, at direktivforslaget
såvel sprogligt som juridisk-teknisk forekommer utilstrækkeligt gennemarbejdet. Bl.a. er der behov for en nærmere afklaring
af det mere præcise juridiske indhold af en række af de anvendte begrebe r.
6.2. Bemærkninger til direktivforslagets enkelte elementer.
Flere organisationer m.v. har en lang række bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser. Der er bl.a. en række
bemærkninger af overvejende teknisk karakter vedrørende bestemmelserne om direktivets anvendelsesområde. Nedenfor
redegøres for synspunkterne vedrørende nogle af forslagets øvrige hovedelementer.
6.2.1. "Maksimumdirektiv".
Finansrådet
og
Finansforbundet
støtter
en
fuldstændig
harmonisering
forbrugerbeskyttelseslovgivning på dette område. Dette vil medvirke til et effektivt indre marked.
af
medlemslandenes
Advokatrådet
kan også støtte en fuldstændig harmonisering, men lægger afgørende vægt på, at direktivet kommer til at
medføre en høj grad af forbrugerbeskyttelse.
Forbrugerrådet
finder, at fælles regler på området bør gennemføres som minimumsregler, og bemærker bl.a., at en
fuldstændig harmonisering på grundlag af det foreliggende forslag vil forringe beskyttelsesniveauet på nogle punkter. En
fuldstændig harmonisering er også uhensigtsmæssig, fordi man ikke nu kan have overblik over, hvilke problemer der vil
kunne opstå for forbrugerne på dette omr&ar ing;de.
6.2.2. Leverandørens oplysningspligt.
Forbrugerrådet
finder, at de oplysninger om retten til betænkningstid og fortrydelsesret, som forbrugeren skal have, bør
gives skriftligt allerede i forbindelse med, at aftalevilkårene fremsendes til forbrugeren.
Finansrådet
anfører, at det ikke altid vil være i forbrugerens interesse, at alle aftalevilkår skal være meddelt skriftligt eller på
et andet "varigt medium" inden aftalens indgåelse. Det gælder f.eks. ved forbrugeres telefoniske anmodning om tilladelse til
at overtrække en konto i sit pengeinstitut. Fremover vil der ikke længere kunne gives telefonisk samtykke hertil. I øvrigt
indgås aftaler mellem pengeinst itutter og forbrugere normalt skriftligt, og således, at forbrugeren modtager en kopi af aftalen
i forbindelse med indgåelsen.
Realkreditrådet
bemærker, at realkreditinstitutter i forvejen er underlagt en række oplysningsforpligtelser, bl.a. i medfør af
kreditaftaleloven. Det er også præciseret i de etiske retningslinjer for realkreditinstitutter, at et lånetilbud skal være skriftligt og
ledsaget af fyldestgørende oplysninger m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0012.png
Forsikring & Pension
finder, at forslaget ikke tager tilstrækkeligt hensyn til de EU-regler om oplysningspligt, som allerede
er gennemført på forsikringsområdet.
6.2.3. Betænkningstid og fortrydelsesret.
Forsikring & Pension
bemærker, at det er uklart, hvordan forslagets bestemmelser om betænkningstid og fortrydelsesret
skal anvendes ved forsikringsaftaler, idet disse her i landet normalt indgås sådan, at det er forbrugeren, som afgiver tilbud
(forsikringsbegæringen) til forsikringsselskabet, som derefter accepterer tilbudet Der er ikke taget hensyn til de gældende EU-
regler om fortrydelsesret ved tegning af livsforsikring. Med hensyn til liv sforsikringer vil forslaget medføre en kompliceret
retstilstand, som forekommer ugennemtænkt, idet der vil gælde en række forskellige frister for betænkningstid og
fortrydelsesret (7 forskellige kombinationer), afhængigt af, om aftalen er indgået ved fjernsalg, om alle vilkår er meddelt
forbrugeren inden tegningen af forsikringen, og om forsikringen skal dække i kort eller lang tid. Livsforsikringsaftaler bør helt
undtages fra forslaget regler om fortrydelsesret og betænkningstid, så de gældende danske regler kan opretholdes. Med
hensyn til skadesforsikringer bør forslaget også ændres, så de velfungerende og mere forbrugerbeskyttende danske regler kan
opretholdes.
Finansrådet
anfører, at reglerne om betænkningstid rejser en række problemer, bl.a. med hensyn til prisfastsættelsen.
Forbrugerne kan som regel selv sikre sig betænkningstid ved blot at vente med at indgå aftalen. Finansielle tjenesteydelsers
egenskaber kan ikke "ses", men fremgår af aftalen, og derfor er der ikke et større behov for fortrydelsesret m.v., alene fordi
en aftale indgås ved brug af fjernkommunikation - dog undtaget telefonsalg. Forslagets særlige bevisbyrderegler medfører i
sammenhæng med fristreglerne, at der i en række tilfælde vil være tvivl om, fra hvilket tidspunkt betænkningstiden eller
fortrydelsesretten løber. Det er vanskeligt at se begrundelsen for, at betænkningstiden/fortrydelsesfristen efter forslaget skal
være 14/30 dage, når fortrydelsesfristen er 7 dage i det generelle fjernsalgsdirektiv. Det bør præciseres, at ha ndel med
værdipapirer fra bankens egen beholdning og handel med fastrenteprodukter er undtaget fra reglerne Det bør overvejes at
indsætte en bestemmelse, hvorefter forbrugeren som udgangspunkt ikke kan gøre fortrydelsesretten gældende, hvis
udførelsen af tjenesteydelsen med forbrugerens samtykke er påbegyndt. Dette vil generelt være i forbrugernes interesse.
Realkreditrådet
bemærker, at det bør sikres, at det særlige danske realkreditsystem, hvor udlån og kapitalfremskaffelse er tæt
forbundet, ikke bliver omfattet af forslagets regler om fortrydelsesret. Et realkreditinstitut har ikke mulighed for at påvirke
kursudviklingen på obligationsmarkedet og dermed prisdannelsen på realkreditlånet. Forslaget bør endvidere udformes
således, at der fuldt ud tages hensyn til , at det ikke vil være muligt at oplyse prisen for et realkreditlån i forbindelse med
aftalens indgåelse, fordi kursen på obligationerne - og dermed prisen på lånet - først kendes, når obligationerne er solgt. Efter
aftalens indgåelse er der en vis ekspeditionstid, fordi obligationerne skal sælges via Fondsbørsen.
Forbrugerrådet
anfører, at bestemmelserne om betænkningstid og fortrydelsesret forekommer meget uoverskuelige, og at
de kan give store problemer i den praktiske hverdag for forbrugerne. Det er bl.a. uheldigt og kan give anledning til forvirring,
at forslagets regler på dette punkt er forskellige fra reglerne om andre tjenesteydelser og varer i det generelle
fjernsalgsdirektiv. Der bør gennemføres en klar, almen fortrydelsesret på det fin ansielle område. Bestemmelserne om
betænkningstid vil på en række nærmere beskrevne punkter medføre en ringere eller mere uklar retsstilling for forbrugerne
end en sådan generel fortrydelsesret.
Advokatrådet
anfører, at bestemmelsen om beregning af de beløb, forbrugeren skal betale ved brug af fortrydelsesretten, er
uklar. Der bør være mulighed for i national ret at fastsætte nærmere regler herom.
6.2.4. Uanmodede henvendelser m.v.
Forbrugerrådet
bemærker, at de danske gennemførelsesregler til sin tid bør udformes således, at enhver uanmodet
henvendelse til forbrugere kræver forbrugerens forudgående samtykke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0013.png
Forsikring & Pension
finder som udgangspunkt, at reglen om forbud mod uanmodede henvendelser m.v., der sker på
anden måde end ved brug af telefax eller automatisk opkaldssystem, ud fra samfundsmæssige hensyn bør udgå af forslaget. I
det mindste bør man undtage henvendelser med henblik på tegning af forsikring. Eventuelt kunne man i stedet kræve, at
leverandøren ved en uanmodet henvendelse skal give en tydelig begrundelse for henvendelsen samt visse grundoplysninger,
f.eks. om leverandørens navn og adresse.
Forsikring & Pension
bemærker, at hvis forslaget ikke ændres, bør de danske gennemførelsesregler udformes således, at
uanmodet henvendelse om salg af forsikring kan ske, medmindre forbrugeren udtrykkeligt har frabedt sig det.
7. Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30. oktober 1999.
Aktuelt notat er fremsendt til Europaudvalget den 23. oktober 1998. Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 19.
januar 1999.
Rådsresolution om Kommissionens handlingsplan for forbrugerpolitikken 1999-2001.
Resumé
Kommissionen har den 7. december 1998 vedtaget sin forbrugerpolitiske handlingsplan for årene 1999 til 2001.
På rådsmøde den 13. april 1999 ønsker det tyske formandskab vedtaget en rådsresolution om handlingsplanen. I udkastet
til resolutionen opfordres Kommissionen til at implementere sin plan og i den forbindelse lægge særlig vægt på følgende
emner:
Under overskriften
sundhed og sikkerhed; økonomiske og juridiske interesser
opfordres Kommissionen bl.a. til at
revidere det generelle produktsikkerhedsdirektiv samt forelægge et forslag om et rammedirektiv vedrørende
levnedsmidler. Kommissionen opfordres desuden til i sine forbrugerrelaterede aktiviteter at følge
forsigtighedsprincippet. Endvidere opfordres Kommissionen til særligt at koncentrere sig om informationssamfundet,
elektronisk handel, fj ernsalg, finansielle tjenesteydelser og åbning af et konkurrencebaseret marked vedrørende
offentlige nødvendighedstjenester.
Under overskriften
bedre mulighed for forbrugerne i EU til at komme til orde
opfordres Kommissionen til at bidrage
til styrkelsen af forbrugerorganisationerne samt styrke forbrugerrepræsentationen i standardiseringsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0014.png
Under overskriften
integration
opfordres Kommissionen til at sikre, at forbrugerebeskyttelseskrav tages i betragtning i
definitionen og implementeringen af andre fællesskabsaktiviteter samt til at varetage forbrugerhensyn i andre
internationale relationer.
Endelig opfordres såvel Kommissionen som medlemsstaterne til at forstærke forbugerpolitikken samt håndhævelsen
heraf.
2. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 7. december 1998 vedtaget sin forbrugerpolitiske handlingsplan for årene 1999 til 2001.
I handlingsplanen henviser Kommissionen til, at EU-traktaterne ikke i detaljer prioriterer og anviser forbrugerpolitiske
aktioner og foranstaltninger, men at Kommissionen, de øvrige fællesskabsinstitutioner og medlemstaterne i fællesskab har
ansvaret for i praksis at gennemføre Amsterdamtraktatens bestemmelser på området, når disse er trådt i kraft. Kommissionen
anfører, at selvom traktaten ikke indeholder detaljerede fortegnelser o ver hvilken vej man skal gå, er de forbrugerpolitiske
hovedopgaver som er angivet i artikel 153 en effektiv vejledning. Disse opgaver kan opsummeres som følgende mål:
Bedre muligheder for forbrugerne i hele EU for at komme til orde;
Et højt sundheds- og sikkerhedsniveau for forbrugerne i EU;
Fuld respekt for forbrugernes økonomiske interesser.
Inden for disse 3 hovedområder har Kommissionen i handlingsplanen beskrevet de vigtigste aktioner inden for hvert sit
delområde under følgende overskrifter:
1. Bedre muligheder til forbrugerne i hele EU for at komme til orde, herunder aktioner under følgende fire
overskrifter:
§
støtte til forbrugersammenslutninger
§
fremme af dialogen mellem forbrugerne og de erhvervsdrivende
§
udvikling af EU-rådgivningskontorerne
§
oplysningskampagner og uddannelse
2. Et højt sundheds- og sikkerhedsniveau for forbrugerne i EU, herunder aktioner under følgende fire overskifter:
§
skabelse af en beslutningsproces, som hviler på et videnskabeligt grundlag
§
produktsikkerhed
§
sikkerhed ved tjenesteydelser og tjenesteydelsesansvar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0015.png
§
håndhævelse og overvågning
3. Fuld respekt for EU-forbrugernes økonomiske interesser:
§
finansielle tjenesteydelser og euroen
§
evaluering og ajourføring af den eksisterende lovgivning
§
retshåndhævelse
§
hensyntagen til forbrugernes økonomiske interesser i de øvrige fællesskabspolitikker.
Formandskabet har fremlagt et resolutionsudkast om handlingsplanen. Rådet opfordrer Kommissionen til at implementere
handlingsplanen med hensyntagen til rådsbeslutning nr. 283/99/EF om etablering af en generel ramme for
fælleskabsaktiviteter til fordel for forbrugerne og i den forbindelse særlig lægge vægt på følgende emner:
Under overskriften
sundhed og sikkerhed; økonomiske og juridiske interesser
opfordres Kommissionen bl.a. til at
revidere det generelle produktsikkerhedsdirektiv og at følge op på sin Grønbog om generelle principper for
levnedslovgivningen i Unionen, og at forelægge et forslag om et rammedirektiv vedrørende levnedsmidler. Kommissionen
opfordres endvidere til i fremtiden i endnu højere grad at følge forsigtighedsprincippet i forbi ndelse med forslag til
lovgivning og andre forbrugerrelaterede aktiviteter samt at udvikle klare og effektive retningslinier for anvendelsen af
forsigtighedsprincippet.
Desuden opfordres Kommissionen til i ønsket om opretholdelse af markedsgennemsigtighed i forbrugerens interesse, særligt
at koncentrere sig om informationssamfundet, elektronisk handel, fjernsalg, finansielle tjenesteydelser og åbning af et
konkurrencebaseret marked vedrørende offentlige nødvendighedstjenester (el,- vand- og gasforsyning m.v.) samt fortsættelse
af arbejdet på beskyttelse af forbrugernes juridiske rettigheder, herunder med fore nklet og let adgang til
genoprettelsesprocedurer. Der henvises i den forbindelse til rådsresolutionen om forbrugerne i informationssamfundet -
vedtaget på rådsmøde (Forbruger) den 3. november 1998 - punkt 1.3, hvorefter genoprettelsesprocedurer skal finde sted i
forbrugerens eget land og så vidt muligt under anvendelse af forbrugerens egen lovgivning.
Under overskriften
bedre mulighed for forbrugerne i EU til at komme til orde
opfordres Kommissionen til at bidrage til
styrkelsen af forbrugerorganisationerne på såvel europæisk som nationalt plan, bl.a. ved at forstærke
forbrugerrepræsentanternes rolle på fællesskabsplan, samt til at undersøge, hvilke emner der er egnet til løsning af en dialog -
eventuel ved frivillige aftaler - mellem forbrugerne og erhvervslivet. I Betragtning nr. 7 til resolutionsteksten er det præciseret,
at selvregulering og frivillige aftaler kun under visse omstændigheder er hensigtsmæssige og kun i særlige tilfælde et alternativ
til lovgivning. Det er endvidere præciseret, at manglende håndhævelse eller efterlevelse af selvregulering og frivillige aftaler
kan nødvendiggøre vedtagelse af bindende regler.
Endelig opfordres Kommissionen til at forbedre effektiviteten af forbrugerrepræsentationen af standardiseringsprocessen.
Under overskriften
Integration
opfordres Kommissionen til at sikre, at forbrugerebeskyttelseskrav tages i betragtning i
definitionen og implementeringen af andre fællesskabsaktiviteter såvel som i forbindelse med ny som revision af allerede
eksisterende forbrugerrelateret lovgivning. Desuden bør der også tages hensyn til, at bæredygtige forbrugermønstre er en
vigtig del af forbrugerens interesser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0016.png
Endelig opfordres Kommissionen til under overskriften
Internationale relationer
at varetage forbrugerhensyn, særligt for
så vidt angår forbrugernes sundhed og sikkerhed og økonomiske interesser i internationale bilaterale og multilaterale fora,
samt at forbrugerpolitiske krav tages i betragtning i forbindelse med processen om udvidelsen af EU.
Rådet opfordrer endvidere såvel Kommissionen som medlemstaterne til at udvide deres dialog om forbrugerpolitik med
henblik på at forstærke effektiviteten af forbrugerpolitiske tiltag, og at forbedre håndhævelsen af fælleskabslovgivning
bl.a. gennem et administrativt samarbejde mellem fællesskabet og myndighederne i medlemstaterne med ansvar for
forbrugerlovgivningen, herunder fx samarbejde vedrørende forskning, information, r isikovurdering og
markedsovervågning.
Endelig opfordres medlemsstaterne til at sikre, at der også på nationalt niveau tages behørigt hensyn til
forbrugerpolitiske krav på andre relevante politiske områder samt at styrke de nationale forbrugerorganisationer og
bidrage til at forbrugerrepræsentationen i standardiseringsprocessen fremmes.
Afslutningsvis bekræfter Rådet sin hensigt om at udvikle en aktiv forbrugerpolitik på fællesskabsniveau, og tage hensyn
til forbrugerpolitiske krav i dets beslutninger på andre fælleskabsområder.
2. Nærhed og proportionalitet
Resolutionen indeholder i betragtningerne en generel henvisning til, at Fællesskabets forbrugerpolitik skal være i
overensstemmelse med principperne om nærhed og proportionalitet.
3. Gældende dansk ret
Lovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet omfatter i dag blandt andet markedsføringsloven, betalingskortloven,
prismærkningsloven, produktsikkerhedsloven, lov om Forbrugerklagenævnet, lov om Statens Husholdningsråd samt
produktsikkerhedsloven, der varetages af Forbrugerstyrelsen, levnedsmiddellovgivningen m.v., der varetages af
Fødevareministeriet. Hertil kommer en omfattende særlovgivning samt almindelige civilretlige regler.
4. Høring
Et udkast til rådsresolutionen har været sendt i høring hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Forsikring og Pension,
Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Postordreforening, De Samvirkende Købmandsforeninger, Det Danske
Handelskammer, FDM, FDB, Finansrådet, Forbrugerrådet, Dansk Varefaktanævn, Håndværksrådet, Realkreditrådet.
Forbrugerrådet
har i sit høringssvar mindet om, at subsidiaritetsprincippet som er nævnt i det oprindelige udkasts 6.
betragtning (det vedhæftede udkast betragtning nr. 5) bør anvendes med stor forsigtighed på forbrugerbeskyttelsesområdet
og ikke anvendes som undskyldning for ikke at gennemføre forbrugerpolitik på EU-plan. Forbrugerrådet har endvidere
påpeget, at det ikke alene er vigtigt i opfordringen til Komm issionen at henvise til sundhed og sikkerhed og økonomiske
interesser, men at der tillige bør være en henvisning til forbrugernes juridiske interesser, herunder let adgang til
klageprocedurer. Forbrugerrådet bemærker herudover, at aftaler mellem erhvervslivet og forbrugerorganisationer skal være
dialogbaserede, og at forbrugerorganisationerne på såvel nationalt som fællesskabsplan bør styrkes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0017.png
Endelig præciserer Forbrugerrådet vigtigheden af at sørge for, at Amsterdamtraktatens bestemmelser om
forbrugerindflydelse på andre fællesskabspolitikker gennemføres effektivt i praksis, og at det er vigtigt at sikre
forbrugerindflydelsen i standardiseringsprocessen. Afslutningsvis bemærker Forbrugerrådet, at selvregulering på det
forbrugerpolitiske område kun bør anvendes på særlige områder og kun efte r forudgående dialog med forbrugerne.
Dansk Handel og Service
hæfter sig ved, at der i resolutionsteksten er en henvisning til muligheden af, at
forbrugerbeskyttelsen i EU kan tilvejebringes gennem frivillige aftaler mellem forbrugerorganisationerne og erhvervslivet.
DHS finder, at frivillige aftaler og selvregulering både er et godt supplement til allerede eksisterende og et godt alternativ til
ny lovgivning.
Dansk Handel og Service er foruroliget over, at der i resolutionsteksten lægges op til at Kommissionen bør bevæge sig væk
fra den videnskabelige risikovurdering over mod et udefineret forsigtighedsprincip, som de finder er uforeneligt med det
eksisterende system baseret på videnskabelig risikovurdering.
Forsikring og Pension
har i relation til rådsresolutionen bemærket, at konkurrencemæssige aspekter i sig selv har tendens til
at øge forbrugerbeskyttelsen, og at eventuelt yderligere tiltag bør henvises til selvregulering i dialog med forbrugerne.
Der er ikke fremkommet yderligere bemærkninger til resolutionsudkastet.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådsresolutionen forventes ikke at få hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådsresolutionen forventes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens statusrapport om prioriteter for forbrugerpolitikken 1996 - 1998 blev forelagt Europaudvalget den 17.
april 1998 til orientering. Notat blev fremsendt den 8. april 1998. Et Kommissionsresumé af den forventede
handlingsplan for 1999 - 2001 vedrørende prioriteringer i forbrugerpolitikken blev forelagt Europaudvalget den 30.
oktober 1998. Notat blev fremsendt den 23. oktober 1998. Faktuelt grundnotat om handlingsplanen er fremsendt den 22.
marts 1999.
Kommissionens forslag til direktiv om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed (KOM
(1998) 217 endelig udg.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0018.png
Resumé
I dette
nye notat
redegøres for forløbet af forligsforhandlingerne vedrørende Kommissionens forslag til direktiv om visse
aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed.
For en nærmere redegørelse for direktivforslagets indhold, gældende dansk ret, høringer, lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser, henvises til grundnotat af 24. september 1996 og aktuelle notater af 8. og 16. april 1998.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte direktivforslaget den 18. juni 1996.
Hjemlen for direktivforslaget, som er et minimumsdirektiv, er artikel 100 a, jf. artikel 189 b, hvorefter Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal (fælles beslutningstagen).
Den 23. april 1998 blev der opnået politisk enighed om forslaget, og den fælles holdning blev formelt vedtaget af Rådet den
24. september 1998.
Europa-Parlamentet fremkom med sin 2. udtalelse om forslaget den 17. december 1998.
Der er indledt forligsprocedure efter traktatens artikel 189 B, stk. 3, jf. stk. 4. Forligsudvalget har den 18. marts 1999
godkendt et fælles udkast, jf. traktatens artikel 189 B, stk. 5.
Direktivforslaget er sat på dagsordenen for Rådsmødet (forbrugerministre) den 13. april 1999 med henblik på endelig
vedtagelse.
3. Direktivforslagets indhold
I direktivforslaget behandles dels de lovbestemte mangelsregler i forbrugerkøb, dels de "handelsmæssige" (frivillige) garantier.
Forslaget drejer sig navnlig om, hvilke beføjelser forbrugerne skal have, hvis en vare viser sig at være mangelfuld.
Det fælles udkast, som blev drøftet på mødet i forligsudvalget den 18. marts 1999, svarer i det væsentlige til Rådets fælles
holdning af 24. september 1998. Nedenfor gennemgås kort de punkter, hvor det fælles udkast indebærer ændringer af
betydning i forhold til den fælles holdning.
3.1. Anvendelsesområde og definitioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0019.png
Den fælles holdning indeholdt en bestemmelse om, at aftaler om levering af forbrugsvarer, der skal tilvirkes (bestillingskøb),
er omfattet af direktivforslaget, medmindre forbrugeren efter aftalen selv skal levere en væsentlig del af de nødvendige
materialer.
I det fælles udkast er undtagelsen for tilfælde, hvor forbrugeren selv skal levere en væsentlig del af de nødvendige materialer,
udgået. Dette indebærer, at enhver form for bestillingskøb, hvor en forbruger anmoder en erhvervsdrivende om at fremstille
en vare til sig - f.eks. et sæt skræddersyet tøj - vil blive omfattet af direktivet.
Det foreslås, at en forbruger ikke skal kunne gøre mangelsansvar gældende mod sælgeren, hvis manglen skyldes fejl mv. ved
materialer, som er leveret af forbrugeren.
3.2. Mangelsbegrebet
Efter Rådets fælles holdning skal en mangel, som skyldes forkert installation af varen, sidestilles med en mangel ved varen,
hvis installationen som led i købsaftalen er udført af sælgeren selv eller på dennes ansvar.
I det fælles udkast foreslås i tilknytning hertil en ny regel, hvorefter en vare også skal betragtes som mangelfuld, hvis varen er
beregnet til at blive installeret af forbrugeren selv, og denne som følge af en fejl i en installationsvejledning kommer til at
installere varen - f.eks. samle et møbel - forkert.
3.3. Information og håndhævelse
Det fælles udkast indeholder en ny bestemmelse om, at medlemsstaterne skal træffe hensigtsmæssige foranstaltninger med
henblik på at orientere forbrugerne om deres rettigheder i henhold til direktivet.
Det foreslås endvidere, at der skal kunne nedlægges forbud mod erhvervsdrivendes overtrædelse af direktivet efter
proceduren i direktiv 98/27/EF om søgsmål med påstand om forbud på området beskyttelse af forbrugerens interesser.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har den 17. december 1998 afgivet sin 2. udtalelse om direktivforslaget. Parlamentet har i udtalelsen
fremsat et antal ændringsforslag til Kommissionens oprindelige forslag, som i et vist omfang er indarbejdet i den nu
foreliggende tekst. De ændringer, som er nævnt under pkt. 2, stammer således fra Europa-Parlamentets udtalelse.
5. Subsidiaritet og proportionalitet
Kommissionen finder, at forslaget er nødvendigt for at forbedre forbrugernes retstilling og mulighed for at udnytte det indre
marked. Kommissionen finder ligeledes, at forslaget bidrage til at hindre konkurrenceforvridning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464633_0020.png
6. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 24. september 1996. Aktuelt notat er senest fremsendt til
udvalget den 26. januar 1999.
Direktivforslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. november 1996 og den 31. oktober
1997.
Europaudvalget tiltrådte regeringens forhandlingsoplæg den 17. april 1998.