Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 900
Offentligt
1464550_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 900)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
6. april 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag til Rådets
direktiv om ændring af direktiv 68/193/EØF om handel med vegetativt formeringsmateriale af vin, dokument KOM (2000)
59 endelig.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontor
J.nr.:
Den 6. april 2000
MEB, ABO, DKR, OSC
\\depserver\faelles\2_afd\1_kt\lfm0000\lfm0367kom-2000-59 grund vegetativt formeringsmateriale vin.doc
LFM 0367
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464550_0002.png
om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 68/193/EØF om handel med vegetativt formeringsmateriale
af vin.
Dokument KOM(2000) 59 endelig.
Resumé
Forslaget tager sigte på at fjerne hindringer for den frie omsætning af vegetativt formeringsmateriale af
vin. Hindringerne har været mulige på grund af en række ensidige afvigelser fra de fælles normer.
Desuden tilpasses reglerne den videnskabelige og tekniske udvikling, herunder regler for GMO-sorter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 59 endelig udgave af 7. februar 2000 fremsat forslag om ændring af direktiv
68/193/EØF om handel med vegetativt formeringsmateriale af vin. Forslaget er oversendt til Rådet den 7. februar 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 (tidligere artikel 43) og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget ikke har konsekvenser for nærhedsprincippet, da det er baseret på TEF artikel 37 og
således henhører under Fællesskabets enekompetence. Et tiltag på EF-niveau er berettiget, da forslaget primært vedrører
harmonisering af den tekniske kontrol, som foretages i medlemslandene.
Formål og indhold
Ændringsforslaget har til formål at fjerne hindringer for den frie omsætning af vegetativt formeringsmateriale af vin.
Hindringerne har været mulige på grund af en række ensidige afvigelser fra de fælles normer.
Forslaget definerer begreberne sort og klon, og hvad der inkluderes i vegetativt formeringsmateriale af vin. Desuden kræves,
at alt formeringsmateriale har været underkastet officiel kontrol inden handel og er listet på nationale eller på EU's sortslister.
Handel defineres som værende salg, besiddelse med henblik på salg, udbud til salg og enhver overdragelse, levering eller
overførsel af formeringsmateriale til tredjepart, mod vederlag eller vederlagsfrit, med henblik på kommerciel udnyttelse.
Formeringsmateriale, der er fremkommet ved mikroformering, kan undtages fra den officielle kontrol.
F.s.v.a. genetisk modificerede sorter, anføres det, at forslaget skaber et retsgrundlag, der tager højde for udviklingen inden for
genetisk modificerede organismer (Rådets direktiv 90/220/EØF af 23. april 1990). GMO'er må kun godkendes, hvis der er
truffet alle foranstaltninger for at undgå risiko for menneskers sundhed og miljøet, og der skal foretages en
miljørisikovurdering svarende til den, der er fastsat i udsætningsdirektive t 90/220. Der skal fastlægges procedurer, der skal
sikre, at vurderingen af risikoen for miljøet og andre relevante elementer svarer til den, der er fastsat i udsætningsdirektivet.
Indtil en forordning har fastlagt disse procedurer, optages GMO-sorterne kun i den nationale fortegnelse efter at være
godkendt til at blive bragt i handelen efter udsætningsdirektivet. GMO-sorter skal klart anføres som sådanne i sortslisten og i
salgskataloger, og pakker af GMO-materia le skal være klart mærkede med dette.
Når det gælder vinformeringsmateriale beregnet til levnedsmiddel eller levnedsmiddelingrediens, henvises til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser. Før GMO-
sorter godkendes efter dette direktivforslag, skal det sikres, at de deraf fremstillede levnedsmidler og ingredienser ikke udgør
en fare for forbrugerne, ikke vildleder forbrugerne eller afviger så meget fra de produkter, de s kal erstatte, at normal
indtagelse af dem vil være ernæringsmæssigt uheldigt for forbrugerne. Hvis sorten hører under forordningen om nye
levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser, godkendes sorten kun efter dette direktivforslag, hvis den allerede er tilladt
efter forordning 258/97.
Endelig indføjes bestemmelser om, at pakninger med vegetativt formeringsmateriale skal være lukkede og forsynet med
officiel mærkeseddel, herunder mærkning om GMO.
Medlemslandene skal efterkomme dette direktiv senest den 1. januar 2001. Standardformeringsmateriale kan dog handles
indtil 1. januar 2009 som en overgangsforanstaltning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464550_0003.png
Endvidere forslås gennemførelsesbestemmelserne justeret i overensstemmelse med Rådets beslutning 1999/468/EF om
fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
(forvaltningskomitéprocedure).
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Der er kun meget lille vinproduktion i Danmark og kun enkelte, der dyrker vin på kommerciel basis. Danmark er derfor ved
Kommissions beslutning 75/287/EØF af 18. april 1975 (i lighed med Holland, Irland og UK) fritaget for "forpligtelsen til at
anvende Rådets direktiv 68/193/EØF af 9. april 1968 om handel med vegetativt formeringsmateriale af vin, bortset fra
artikel 12, stykke 1 og artikel 12a." Dette ses at indebære, at Da nmark ikke er forpligtet til at implementere direktivet i dansk
lovgivning, idet det dog fortsat er en forpligtelse, at formeringsmateriale omfattet af direktivet "kun er underlagt de i dette
direktiv fastsatte handelsbegrænsninger, hvad angår dets egenskaber, kontrolforanstaltningerne, mærkningen og lukningen."
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af direktivet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark , når det gælder fødevarer, hvorimod der
kan være usikkerhed om, hvorvidt direktivets formuleringer vedrørende GMO-bestemmelserne er tilstrækkelige i forhold til
miljøet.
Høring
Forslaget har været diskuteret i §2-udvalget, hvor Landbrugsrådet har udtrykt en positiv holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.