Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1064
Offentligt
1463504_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1064)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets redegørelse for rådsmødet
(transportministre - søtransport-delen) den 5. april 2001.
Referat fra rådsmøde (Transport) den 5.
april 2001 vedrørende søtransport
Maritim sikkerhed - "ERIKA II pakken"
Rådsmødet var i nogen grad præget af den
olieforureningsulykke, der for nylig fandt
sted i Østersøen.
6. april 2001
Sag 199911817
/HLC
EM0350
Danmark gav en række faktuelle
oplysninger om ulykken og understregede,
at ulykken understreger behovet for globale
løsninger inden for skibsfarten. Danmark
understregede endvidere, at forslagene i
ERIKA II pakken ikke kunne have
afværget ulykken.
Danmark oplyste endvidere, at man vil
indstille til Helsinki Kommissionen, at der
snarest muligt indkaldes til et møde
mellem østersølandenes ministre for
henholdsvis søfart og miljø.
Rådet havde herefter en indledende
orienterende debat om ERIKA II pakkens
tre forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463504_0002.png
1 a) Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om oprettelse af et
europæisk overvågnings-, kontrol- og
informationssystem for skibsfarten
Flere lande var positive over for forslaget.
Andre lande tilkendegav, at de så positivt
spørgsmålet
om
fremme
af
søsikkerheden,
men
understregede
samtidig vigtigheden af, at indsatsen blev
koncentreret om tiltag med en reel
nytteværdi.
Mange lande pegede på, at en række
løsninger bør findes i IMO. Andre lande
fandt,
at
EU-reglerne
godt
kan
gennemføres
sideløbende
med
de
internationale regler.
1 b) Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om oprettelse af en fond
for erstatning af olieforurening i europæiske
farvande og dertil knyttede foranstaltninger
Et flertal af medlemsstater gav sammen
med Danmark udtryk for, at en eventuel
supplerende erstatningsordning burde
etableres internationalt. En række af disse understregede, at en regional fond kun komme på tale, hvis det ikke
var muligt at nå en international løsning. En række lande støttede, at man i EU drøftede en fælles strategi for at
fremme de internationale forhandlinger. Kun to lande støttede derimod helhjertet en regional løsning her og nu.
1 c) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et europæisk søfartssikkerhedsagentur
Det store flertal af lande støttede den principielle idé om et agentur. Når det kom til de enkelte elementer havde
flere lande en række punkter, hvor de ønskede ændringer i forslaget. Et flertal af lande, herunder Danmark,
havde betænkeligheder vedrørende den foreslåede sammensætning af bestyrelsen, som kun tillader, at fire
medlemslande er repræsenteret. Herudover var der kritik af industriens og Europa-Parlamentets re
præsentation. Efter helt sædvanlig tradition ønskede tre medlemsstater at benytte lejligheden til at fremhæve,
hvorfor agenturet netop skulle placeres hos dem. Nogle lande gav også udtryk for, at man skulle se på agenturets
arbejdsopgaver.
Formanden konkluderede, at skibsfart er et globalt erhverv, der kræver globale løsninger. EU skal i denne
sammenhæng fungere som en motor for bedre internationale løsninger. Formanden konstaterede, at der var bred
opbakning til forslaget om et agentur, og at forslaget om forhøjelse af lofterne for olieforureningserstatning skal
løses internationalt.