Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1079
Offentligt
1463489_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1079)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 932 (Løbenr. 18406)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. april 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 21. marts 2001 (Alm. del – bilag 969) vedlægges
Fødevareministeriets besvarelse af de deri stillede spørgsmål nr. 153, 154, 155 og 156.
Folketingets Europaudvalg
København, den
J.nr.: 1999-531-0003
LFM 0504
Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af 21. marts 2001 udbedt sig min besvarelse af nedenstående
spørgsmål (alm. del – bilag 969):
Spørgsmål 153:
"Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 16. marts 2001 – oversende et skema over
medlemslandenes forskellige tilskudsordninger på BSE-området."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0002.png
Svar:
Nedenstående skema over medlemslandenes forskellige tilskudsordninger på BSE-området bygger på
indberetninger fra statskonsulenter og ambassader, indkommet mellem den 21. november 2000 og den 11.
april 2001, samt på Kommissionens arbejdsdokument om BSE-relateret statsstøtte i medlemslandene fremlagt
i Rådet (landbrug) den 26. februar 2001. I de tilfælde, hvor oplysningerne i skemaet alene bygger på
Kommissionens arbejdsdokument, er te ksten
kursiveret.
Skemaet er ikke fuldstændig på alle områder, idet det på nuværende tidspunkt ikke har været muligt at få
præcise oplysninger fra medlemslandene. Der pågår fortsat overvejelser om finansieringen af
rådskonklusionerne i de enkelte medlemslande, og de ansvarlige myndigheder i de respektive medlemslande
arbejder på at få opstillet et skøn over omkostningerne ved BSE-foranstaltningerne.
Indberetninger fra medlemslandene til både Fødevareministeriet og Kommissionen er behæftet med en vis
usikkerhed, da der er store forskelle mellem de enkelte medlemslandes opgørelser over omkostninger og
eventuelle BSE-relaterede støtteordninger. Eksempelvis dækker visse medlemslande omkostningerne til BSE-
foranstaltningerne ved at opkræve ekstra afgifter hos enten forbrugere eller producenter.
a. Særligt risikomateriale (SRM) og slagtemetoder
Af de indkomne indberetninger fremgår det, at erhvervet som hovedregel selv må bære omkostningerne
ved afskaffelse af SRM, men at der i flere medlemslande er foreløbige ordninger, hvor staten dækker
omkostningerne i det indeværende år. En del medlemslande overvejer eller har endvidere indført ekstra
afgifter for at dække udgifterne til bortskaffelsen af SMR.
a.
Krav om BSE-testning af alle dyr over 30 måneder pr. 1.1.2001
BSE-testningen af alle dyr over 30 måneder støttes af staten i en række medlemslande - eksempelvis
Portugal, Italien, Østrig og Sverige. Derimod dækkes udgiften i en del andre medlemslande af erhvervet -
eksempelvis Frankrig, Holland og Belgien. Enkelte medlemslande overvejer at dække udgiften ved at
indføre ekstra afgifter - eksempelvis Spanien og Østrig.
a. Forbud mod anvendelse af kød- og benmel som foder til dyr, der indgår i fødekæden
Af de indkomne indberetninger fremgår det, at de fleste medlemslande har ydet støtte til bortskaffelsen
af kød- og benmelslagre fra december 2000. Mange medlemslande har endvidere ydet støtte til kød- og
benmelsproducenterne i en overgangsperiode, men på sigt lægger de fleste medlemslande op til, at
erhvervet selv skal dække omkostningerne i forbindelse med en eventuel forlængelse af forbudet mod
kød- og benmel.
a. Markedsstøtte
Opkøbsordningen for oksekød afløser den nuværende ordning med opkøb til destruktion, der ophører
den 1. juli 2001. Opkøbsordningen vil gælde for alle medlemslande fra den 1. juli 2001 med undtagelse af
Storbritannien.
For medlemslande, der kan teste alle dyr over 30 måneder for BSE og som er fritaget for at destruere dyr
i medfør af den gældende destruktionsordning, vil forslaget dog gælde fra dets ikrafttræden. Det vil sige
Danmark og Holland. Belgien og Østrig har også kapacitet til at teste alle dyr over 30 måneder og kan
derfor vælge at anmode om at komme ind under den nye opkøbsordning inden den 1. juli 2001. Tyskland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0003.png
og Luxembourg, de r anvender den nuværende destruktionsordning og samtidig har fuld testkapacitet, vil
kunne vælge at bruge begge ordninger samtidig frem til den 1. juli 2001.
Regelsættet består i en opkøbsordning, der ligner den eksisterede interventionsordning. Medlemslandene
afgør, om de opkøbte dyr skal destrueres eller oplagres. Kommissionen bidrager med 70 % af
opkøbsomkostningerne inklusiv slagtning. Medlemslandene betaler resten af opkøbsprisen samt
omkostningerne til oplagring eller destruktion.
a. Forskning
De fleste medlemslande har igangsat forskningsprojekter vedrørende BSE, men det er svært at opgøre
selvstændigt. I særdeleshed Frankrig lægger stor vægt på forskningen i BSE og smitteoverførslen til
mennesker.
b.
Andre foranstaltninger
Medlemslandenes andre foranstaltninger i forbindelse BSE spænder over et vidt spektrum af foranstaltninger,
der afhænger af det enkelte medlemslands aktuelle situation og produktionsformer.
I medlemslande som Tyskland, Frankrig og Spanien har de regionale myndigheder endvidere igangsat egne
tiltag i forbindelse med BSE, hvorfor det ikke er muligt at tegne et ensartet billede af foranstaltningerne i
forbindelse med BSE på landsplan i disse medlemslande.
Enkelte medlemslande som Frankrig og Italien har valgt at udsætte betalingen af visse skatter og afgifter for
erhvervet i en kortere periode.
På grund af faldende forbrugertillid til oksekød i en del medlemslande er der iværksat særlige
informationskampagner for at genopbygge tilliden til oksekød.
a) Særligt risikomateriale (SRM) og slagtemetoder
Belgien
Finland
Frankrig
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af erhvervet.
• Omkostningerne dækkes af erhvervet.
• Bortskaffelsen af SRM finansieres gennem en afgift
på sidste omsætning af kød. Denne afgift har hidtil
været på mellem 0,5% og 0,9%, men øges ved lov af
29.12.2000 til mellem 2% og 3,8%.
• Der foreligger ikke noget samlet overslag over
omkostningerne i 2001.
Grækenland
Holland
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af erhvervet.
• Staten betalte 100% af omkostningerne i først
kvartal 2001, men efter 1.4.2001 dækker erhvervet
omkostningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0004.png
Irland
Italien
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Omkostningerne dækkes siden 12.1. 2001 delvist af
Det italienske interventionsorgan, AGEA med en
kompensation på 435 ITL ( = 1,77 Dkr.) pr. kg SRM
og 1.450 ITL ( = 5,90 Dkr.) pr. kg proteiner fra
SRM.
• Der er afsat 48 mia. ITL ( = 195 mio. Dkr.) til
destruktion af SRM.
Luxembourg
• I 2001 og 2002 dækker staten omkostningerne til
bortskaffelse af SMR, men derefter skal erhvervet selv dække
omkostningerne.
• Omkostningerne dækkes af staten.
• Erhvervet bærer foreløbigt omkostningerne, men
der forudses politiske forhandlinger om spørgsmålet.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Omkostningerne dækkes af erhvervet.
• Omkostningerne til destruktionen af SRM skønnes
at løbe op i 190 mio. DM ( = 726 mio. Dkr.).
• Delfinansiering af omkostningerne forhandles endnu
mellem det tyske landbrugsministerium og
delstaterne.
Portugal
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tyskland
Østrig
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af en kommunal
miljøafgift.
b) Krav om BSE-testning af alle dyr over 30 måneder pr. 1.1.2001
Belgien
• Omkostningen ved en BSE test ligger på omkring 800 Dkr.
pr. dyr, der ydes indtil 1.7.2001 statsstøtte. Omkostningerne
anslås til 112 mio. Dkr.
• Yderligere omkostninger betales af erhvervet.
Finland
Frankrig
• Omkostningerne ved BSE-tests dækkes i henhold til
Kommissionsbeslutning 98/272.
• Omkostningen ved en BSE-test ligger på omkring
300 - 400 FRF (= 341 – 455 Dkr.) pr. dyr.
• Omkostningerne dækkes af erhvervet.
Grækenland
• Omkostningerne anslås til ca. 675 Dkr. pr test, der
er indtil 10.4.2001 foretaget 2600 BSE-tests.
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af staten.
Holland
• I 1. kvartal 2001 skete finansiering 100% via staten,
mens staten kun delvist finansierer i 2. kvartal 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0005.png
Derefter er det hensigten, at erhvervet selv skal bære
omkostningerne.
Irland
• Omkostningerne anslås at være 170 mio. Dkr. i 2001.
• Staten yder en støtte på 85 mio. Dkr. til BSE-tests.
Italien
• Omkostningerne anslås at være 100 mia. ITL (= 358
mio. Dkr.) i 2001.
• Omkostningerne dækkes af staten.
Luxembourg
Portugal
Spanien
• Omkostningerne ved BSE-tests dækkes indtil 1.7.2001 af
staten.
• Omkostningerne ved BSE-tests dækkes efter
1.4.2001 af staten.
• Centralregeringen og autonomierne deler
omkostningerne til materiel og personale til BSE-
undersøgelser (beløbet endnu ikke opgjort).
• Omkostningerne dækkes eventuelt af en særlig afgift
på kød.
Storbritannien
Sverige
• Staten dækker omkostningerne ved BSE-test af 250 dyr, som
led i et forsøg.
• Omkostningerne anslås at være 19 mio. SEK ( = 16 mio.
Dkr.) i 2001.
• Omkostningerne dækkes af staten.
Tyskland
• Omkostningerne anslås at være 327 mio. DM (=
1,25 mia. Dkr.) i 2001
• Delfinansiering af omkostningerne forhandles endnu
mellem det tyske landbrugsministerium og
delstaterne.
Østrig
• Omkostningerne skønnes at være på 1.000 ATS pr.
dyr (= 542 Dkr.). Ultimo 2001 ventes 240.000 dyr at
være testet, dvs. en omkostning på ca. 240 mio. ATS
( = 130 mio. Dkr.).
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af
Katastrofefonden, delstaterne, Landbrugsministeriet
og Sundhedsministeriet. Inden 1.5.2001 skal der
findes en permanent finansiering, evt. med et BSE-
gebyr til slagterierne, en hævelse af den kommunale
miljøafgift eller fødevaremomsen.
c) Forbud mod anvendelse af kød- og benmel som foder til dyr, der indgår i fødekæden
Belgien
• Opkøb af lagre af kød- og benmel pr. 15.12.2000, hvor til
staten yder en støtte på 39 mio. Dkr.
• Yderligere omkostninger betales af erhvervet.
Finland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0006.png
• Støtte på 25 mio. Dkr. til opkøb af kød- og benmel, der
trækkes tilbage fra markedet.
• Støtte til destruktion af 24 dyr importeret fra Storbritannien.
Frankrig
• Staten giver kompensation til kød- og
benmelsproducenterne for kød- og benmel
produceret efter den 15.11.2000 samt lagre som
virksomhederne lå inde med denne dato.
• For selve forarbejdningen til kød- og benmel udgør
kompensationen 1600 FRF/ton for kød- og benmel
(= 1.820 Dkr.), 1850 FRF / ton (= 2.104 Dkr.) for
kogefedt og 1900 FRF/ton (= 2.161 Dkr.) for
knoglefedt.
• Det franske erhverv har opgjort de samlede
omkostningerne ved forbudet til 5 mia. FRF årligt
(= 5,7 mia. Dkr.).
Grækenland
Holland
• Statsstøtte til destruktion af kød- og benmel
overvejes.
• Staten finansierede 100% i første kvartal 2001 og for
aktuelle lagre vil staten udrede omkostningerne til
transport, derefter menes lagrene bortskaffet.
Derefter dækker erhvervet omkostningerne.
• Statsstøtte på 26 mio. Dkr. til opkøb af kød- og benmel.
• Yderligere statsstøtte på 85 mio. Dkr. til destruktion af
selvdøde dyr.
Italien
• Der er iværksat offentlig oplagring af kød- og
benmel, der ydes producenten en støtte på 490.000
LIT (= 1.993 Dkr.) pr. tons.
• Det italienske interventionsorgan, AGEA har afsat
ca. 150 mia. ITL (= ca. 610 mio. Dkr.) til offentlig
oplagring af kød- og benmel.
Luxembourg
Portugal
Spanien
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Staten betaler 400 mio. Dkr. i 2001 til destruktion af
kød- og benmel.
• Opkøb af max. 186.000 tons kød- og benmel over 6
måneder, hvilket forventes at koste max. 318 mio.
Dkr.
• Omkostningerne deles mellem staten og
autonomierne.
• Forslag om destruktion af alle selvdøde dyr fra
bedrifterne, hvortil staten har afsat max. 2,4 mia.
pesetas (= 109 mio. Dkr.).
• Omkostningerne dækkes med 33% tilskud fra staten
(max. 2,4 mia. pesetas), 33 % fra autonomierne og
33% betales af erhvervet selv.
Irland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0007.png
Storbritannien
Sverige
Tyskland
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Omkostningerne dækkes af erhvervet.
• Det foreløbige skøn over omkostningerne ved
afskaffelsen af gamle lagre af kød- og benmel er på
190 mio. DM(= 2,5 mia. Dkr.).
• Tyskland destruerer alt kød- og benmel.
• Finansiering af omkostningerne forhandles endnu
mellem det tyske landbrugsministerium og
delstaterne.
Østrig
• Østrig destruerer alt kød- og benmel (årlig
produktion: 70.000 – 80.000 tons) og forventer, at
forbudet gøres permanent.
• Omkostningerne dækkes foreløbigt af
Katastrofefonden, delstaterne, Landbrugsministeriet
og Sundhedsministeriet. 1.5.2001 skal der findes en
anden finansieringsordning, evt. et BSE-gebyr til
slagterierne, en hævelse af den kommunale
miljøafgift eller fødevaremomsen.
d) Markedsstøtte
Belgien
• Belgien kan vælge destruktionsordningen eller
opkøbsordningen indtil 1.7.2001, derefter er Belgien
omfattet af opkøbsordningen.
• Efter den 1.7.2001 er Finland omfattet af
opkøbsordningen.
• Indtil den 1.7.2001 er Frankrig omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Frankrig omfattet
af opkøbsordningen.
• Det anslås, at de statslige udgifter ved
destruktionsordningen indtil 1.7.2001 bliver 1,3 mia.
FRF ( = 1,48 mia. Dkr.).
• Der er pr. 28.3.2001 trukket 134.400 dyr ud af
markedet.
Grækenland
• Indtil den 1.7.2001 er Grækenland omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Grækenland
omfattet af opkøbsordningen.
• Grækenland har indtil videre ikke anvendt opkøb til
destruktion.
Holland
• Holland er omfattet af opkøbsordningen fra dens
ikrafttræden.
Finland
Frankrig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0008.png
Irland
• Indtil den 1.7.2001 er Irland omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Irland omfattet af
opkøbsordningen.
• Det anslås, at de statslige udgifter til destruktionsordningen
indtil 1.7.2001 bliver 1,418 mia. Dkr.
Italien
• Indtil den 1.7.2001 er Italien omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Italien omfattet af
opkøbsordningen.
• Det anslås, at de statslige udgifter ved
destruktionsordningen indtil 1.7.2001 bliver 50 mia.
ITL ( = 203 mio. Dkr.).
• Der forventes at blive opkøbt 320.000 dyr.
Luxembourg
• Luxembourg kan vælge både destruktionsordningen
og opkøbsordningen indtil 1.7.2001, derefter er
Luxembourg omfattet af opkøbsordningen.
• Indtil den 1.7.2001 er Portugal omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Portugal omfattet
af opkøbsordningen.
• Indtil den 1.7.2001 er Spanien omfattet af
destruktionsordningen, derefter er Spanien omfattet
af opkøbsordningen.
• Det anslås, at de statslige udgifter ved
destruktionsordningen indtil 1.7.2001 bliver 9,3 mia.
pesetas (= ca. 400 mio. Dkr.).
Portugal
Spanien
Storbritannien
• Storbritannien er ikke omfattet af
destruktionsordningen og bliver som det eneste EU-
land heller ikke omfattet af opkøbsordningen.
• Efter den 1.7.2001 er Sverige omfattet af
opkøbsordningen.
• Tyskland kan vælge både destruktionsordningen og
opkøbsordningen indtil 1.7.2001, derefter er
Tyskland omfattet af opkøbsordningen.
• Til brug for destruktionsordningen og senere
opkøbsordningen for oksekød er der afsat 362 mio.
DM ( = 1,382 mia. Dkr.) og 500 mio. DM ( = 1,91
mia. Dkr.) i reserve.
• Finansiering af omkostningerne forhandles endnu
mellem det tyske landbrugsministerium og
delstaterne.
Sverige
Tyskland
Østrig
• Østrig kan vælge enten destruktionsordningen eller
opkøbsordningen indtil 1.7.2001, derefter er Østrig
omfattet af opkøbsordningen.
• Østrig forventer ikke at gøre brug af
opkøbsordningen, men hvis det skulle blive tilfældet
bliver kødet oplagret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0009.png
e) Forskning
Belgien
Finland
Frankrig
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der er etableret en forskningsgruppe med deltagelse
af landbrugs- og fiskeriministeriet og forskellige
forskningsinstitutter med henblik på at styrke
forskningen vedrørende forebyggelse og behandling
af BSE og sygdommens konsekvenser for
mennesket.
• Forskningsbevillingerne til området øges med 140
mio. FRF (= 159,2 mio. Dkr.) til i alt 210 mio. FRF
(= 238,8 mio. Dkr.) i 2001 – bevillingerne
finansieres af staten.
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Luxembourg
Portugal
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tyskland
• Grækenland har ikke iværksat ekstraordinære BSE-
projekter.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Forbundsregeringen har som reaktion på de første
BSE-tilfælde i Tyskland styrket forskningen i
sygdommen BSE. Hertil har man på Østersøøen
Reims oprettes et særligt forskningsinstitut.
• Delstatsregeringen i Bayern har truffet beslutning
om et hjælpeprogram for BSE. Efter denne vil der
bliver stillet 10 mio. DM (= 38,1 mio. Dkr.) til
rådighed for et forskningsprogram.
Østrig
• Der er stillet midler i udsigt til en øget forskning
omkring BSE.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0010.png
f) Andre foranstaltninger
Belgien
Finland
Frankrig
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der er ingen yderligere BSE-relaterede udgifter, der dækkes af
staten.
• Producenterne får mulighed for at udskyde
betalingen af en del af de sociale ydelser i 3 år,
hvilket skulle medføre en likviditetslettelse på 1,24
mia. FRF (= 1,4 mia. Dkr.). Derudover anvendes
400 mio. FRF (= 455 mio. Dkr.) til lettelse af fiskale
ydelser.
• Producenterne i oksekødsektoren får likviditetsstøtte
i form af lån med et rentetilskud på 1,5% i 5 år inden
for en ramme på 500 mio. FRF (= 569 mio. Dkr.).
• Støtte til lukning af slagteriproduktion 100 mio. FRF ( =
114 mio. Dkr.).
• Arbejdsgivere kan få 1 års udsættelse med betaling af
arbejdsgiverbidrag, og staten overtager udgiften til
det supplerende arbejdsløshedsbidrag, svarende til
udgifter på 500 mio. FRF (= 569 mio. Dkr.).
• 450 mio. FRF (= 512 mio. Dkr.) skal anvendes til
udvikling af prote- inafgrøder for at kompensere for
forbudet mod kød- og benmel.
• 75 mio. FRF (= 85 mio. Dkr.) for at fremme
fjerkræeksporten.
• 27 mio. FRF (= 31 mio. Dkr.) til finansiering af
oksekødskampagner.
• Forøgelse af det nationale supplement til
ammekopræmien til 50 euro, hvilket giver en
merudgift i 2001 på 100. mio. FRF ( = 114 mio.
Dkr.).
• 100 mio. FRF ( = 114 mio Dkr.) i støtte til
kalvekødsproducenter.
• Enkelte franske regioner har endvidere iværksat
deres egne støtteordninger i forbindelse med BSE-
foranstaltninger.
Grækenland
Holland
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Der igangsættes ingen informationskampagner om
oksekød, da forbruget af oksekød i Holland er
stabilt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0011.png
Irland
Italien
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Producenter, kødgrossister og slagtere har fået
udsættelse i 6 måneder fra 12.3.2001 med betaling af
skat og moms.
• Endvidere går 51 mia. ITL ( 207 mio. Dkr.) til
kompensation på grund af forsinket slagtning.
• Rentetilskud til virksomheder i den afledte produktion – 37
mio. Dkr.
• Forebyggende forholdsregler i 2001 – 37. mio. Dkr.
Luxembourg
Portugal
• Der foreligger ingen oplysninger.
• Kompensation for tab af markedsandele på omkring 34 mio.
Dkr.
• Kompensation for dyr til tyrefægtning på omkring 30 mio.
Dkr.
• Nationalt identifikationssystem for kød omkring 22 mio.
Dkr.
• Kontrol og overvågning omkring 42 mio. Dkr.
Spanien
• Informationskampagne for at øge forbrugernes tillid
til oksekød. Omkostningen forventes at være 1 mia.
pesetas (= ca. 45 mio. kr.), der deles ligeligt mellem
centralregering, autonomier og erhvervet.
• Forslag om ekstra slagtepræmie på 13.000 pesetas (=
590 Dkr.) pr. kvie.
• Forslag om slagtepræmie på 4.200 pesetas (= 190
Dkr.) pr. dyr.
• Forslag om eventuel nedsættelse af sociale udgifter
og energiudgifter.
• Enkelte spanske autonomier har endvidere iværksat
deres egne støtteordninger i forbindelse med BSE-
foranstaltninger.
Storbritannien
Sverige
Tyskland
• Støtteprogrammet, National Scrapie Plan undersøges af
Kommissionen.
• Der er ingen yderligere BSE-relaterede udgifter, der dækkes af
staten.
• Enkelte tyske delstater har endvidere iværksat deres
egne støtteordninger i forbindelse med BSE-
foranstaltninger.
• Landbrugsministeriet har fremlagt en tipunktsplan
for at øge fødevaresikkerhed bl.a. med etableringen
af et fødevaresikkerhedsagentur.
Østrig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0012.png
Spørgsmål 154:
"Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 16. marts 2001 – oversende et notat om
omkostningerne i Danmark i tilfælde af benyttelse af den tyske finansieringsmodel på BSE-området."
Svar:
Ministeriet har på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke mulighed for at omregne den tyske
finansieringsmodel til Danmark. Så snart oplysningerne foreligger vil ministeriet underrette udvalget herom.
Spørgsmål 155:
"Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 16. marts 2001 – oversende et notat over
medlemslandenes forskellige praksis vedrørende slagtningen (slagtevægte) inden for oksekødssektoren."
Svar:
Nedenfor angives en oversigt over gennemsnitlige slagtevægte for udvalgte kategorier af kvæg, fordelt på de
enkelte medlemslande. Som det fremgår, er der ret stor spredning mellem medlemslande Med hensyn til
gennemsnitlig slagtevægt for samme kategori dyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0013.png
Oversigt over gennemsnitlige slagtevægte på udvalgte kategorier af kvæg for år 2000*, fordelt på
medlemslande
Land
Kalve
Kvier
Køer
Ungtyre
Stude
Danmark
Sverige
Finland
UK
Irland
Tyskland
Østrig
Belgien
Nederlandene
Frankrig
Italien
Grækenland
Spanien
Portugal
Luxembourg
(98)
115
23 og 49
27
-
124
92
161
150
125
130-150
-
122
132
146
248
257
205
278
267
285
298
402
257
338
250-280
200-250
-
251
255
269
281
244
232
286
295
317
408
302
332
250-270
220-260
268
262
264
233
318
275
321
335
358
372
441
392
392
380
220-280
277
299
360
397
-
-
-
324
390
291
296
-
332
340
324
341
392
Tal indhentet direkte eller via statskonsulenter hos de respektive medlemslandes myndigheder
* 2000-tal medmindre andet angivet under de enkelte lande nedenfor
Danmark. Kategorien ungtyre indeholder også tyrekalve og kategorien kvier indeholder også kviekalve. Tallet
for slagtevægten for kalve er ikke repræsentativt, idet det dækker over et vejet gennemsnit af kalve, der aflives
umiddelbart efter fødsel og kalve afsat i markedet, der typisk vejer 160-180 kg.
Finland skelner i statistikken ikke mellem ungtyre og tyre. Der er tale om dyr på 130 kg slagtevægt og derover.
Kvier er dyr med slagtevægt på 130 kg og derover.
Tyskland. Tallene er for 1999.
Østrig. Tallene er for 1999.
Belgien. Det oplyses f.s.v.a. Belgien, at der stort set ikke er nogen produktion af ungtyre, og at det ikke er
muligt at opdele i tyre og ungtyre. Der foregår som i Nederlandene en væsentlig produktion af tremmekalve,
der dog i statistikken er blandet sammen med andre kalve under 1 år. De høje slagtevægte for voksne dyr i
Belgien skyldes, at der er forholdsvis mange dyr af racen blåhvidt belgisk kvæg, der har meget muskelfylde. De
leveres normalt ved en slagtevægt på over 500 kg.
Frankrig. Der er tale om foreløbige tal.
Grækenland. Der foreligger ikke egentlige beregninger for gennemsnitsvægt for slagtekroppe. De angivne
intervaller er anslåede. Da Grækenland kun har relativt få intensive kvægbrug (til kødproduktion) og
hovedparten af slagtekroppene ikke er kødracedyr er der store udsving i slagtevægten. Dyrene slagtes
sædvanligvis i en ung alder, og langt størstedelen før de er 30 måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463489_0014.png
Spanien. Slagtevægtene er et gennemsnit for hele Spanien. Det er oplyst, at de gennemsnitlige slagtevægte for
hver af de 17 spanske autonomier varierer (lejlighedsvis betydeligt) i forhold til gennemsnittene for hele
Spanien.
Portugal. Tallene er for 1998.
Spørgsmål 156:
"Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 16. marts 2001 – oversende et notat vedrørende
definitionen på et BSE-frit land."
Svar:
Ingen medlemslande eller tredjelande er klassificeret eller kategoriseret endnu. Der findes således ingen juridisk
bindende definition af et BSE frit land.
Det nærmeste man kommer en aktuel juridisk bindende klassifikation, er i relation til import fra tredielande, jf.
Kommissionens beslutning 2001/270/EF, bilag 3, hvoraf det fremgår, hvilke lande, der er undtaget fra at
fjerne specificeret risikomateriale (SRM) i forbindelse med eksport til EU. En egentlig definition eller
kategorisering er der imidlertid ikke tale om.
Det kan endvidere oplyses, at Den Videnskabelige Styringskomite i sin rapport af 6. juli 2000:
"Final opinion of
The Scientific Steering Committee on the Geografical Risk og Bovin Spongiform Encephalopati (GBR)
har beskrevet den
geografiske risiko for BSE ud fra en vurdering af en række faktorer. Komiteen har herefter defineret 4
geografiske risikoniveauer og foretaget en overordnet vurdering af den geografiske risiko i 25 lande og fordelt
landene på disse niveauer . Ved denne vurdering er f.eks. USA blevet placeret i niveau 2, hvor BSE er
usandsynlig, men ikke udelukket. I niveau 1 er BSE "højst usandsynlig".
Kategoriseringen af både medlemslande og tredjelande vil ske i henhold til "Det store TSE-forslag", der vil
træde i kraft 1. juli 2001. Forslaget er ikke vedtaget endnu, men ventes snart vedtaget uden yderligere
behandlinger.
Efter forslagets artikel 5 skal medlemslande og tredjelande ansøge inden 6 måneder fra forordningens
anvendelsesdato (1. juli 2001), og Kommissionen har herefter 6 måneder til at træffe afgørelse efter en
komiteprocedure. En egentlig kategorisering kan således tidligst forventes at foreligge medio 2002.