Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1277
Offentligt
1463297_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1277)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets redegørelse for rådsmødet
(industri- og energiministre) den 14.-15. maj 2001.
Industripunkterne:
• Konkurrence og erhvervspolitik i EU –
Rådskonklusioner
Union
Rådet (industri) kunne tilslutte sig de
fremlagte konklusioner om iværksætterånd,
IKT
og
e-business
som
konkurrenceevnefaktorer.
Kommissionen
(Kommissær
Liikanen)
orienterede om, at man arbejder med at
målrette
benchmarking.
Enterprice
Scoreboard, som udkommer i slutningen af
året vil blive udvidet og målrettet på udvalgte
indikatorer.
Kommissær Liikanen orienterede om
Kommissionens meddelelse om bioteknologi.
Meddelelsen vil komme ultimo 2001 og
tillige indeholde en handlingsplan.
Endelig orienterede Kommissær Liikanen
om igangsættelsen af en møderække
mellem Kommissionen (Kommissær Byrne
og
Kommissær
Liikanen)
med
repræsentanter for den farmaceutiske
industri for at drøfte sammenhæng mellem
bioteknologi og forbrugere. Der er aftalt 3
møder frem til 2002. Kommissær Liikanen
29. maj 2001
Sag 01-874-7
/TR EMO354
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463297_0002.png
vil rapportere til Rådet (industri), når
møderækken er afsluttet.
• Integration af bæredygtig udvikling i
erhvervspolitikken i EU – Rådskonklusioner
Formanden oplyste, at det er en opgave for
Det Europæiske Råd at udstikke de
overordnede rammer for det videre arbejde,
og man ville derfor sikkert vende tilbage til
dette
spørgsmål
under
kommende
formandskaber.
Fra dansk side så man frem til det videre
arbejde med udmøntning af en egentlig
strategi, og afgav en erklæring til
konklusionerne. Rådet (industri) vedtog
konklusionerne.
Rådsmøde (Industri og Energi) den 14.-15. maj 2001
• Konkurrence
a) Forslag til en modernisering af den
procedureforordning, der gælder for
anvendelse af EU-konkurrencereglerne i
EF-traktatens artikel 81 og 82
Rådet holdt en orienterende drøftelse om forslaget, der blev fremlagt af Kommissionen i oktober 2000.
Med henblik på at fokusere drøftelsen på mødet havde formandskabet inviteret ministrene til at drøfte fire konkrete
spørgsmål:
• Spørgsmål 1: "Kan Rådet bekræfte, at det prioriterer forslaget højt og agter at arbejde aktivt hen imod vedtagelsen
af forordningen, så snart den har modtaget Europa-Parlamentets udtalelse?"
• Spørgsmål 2: "Finder ministrene, at forordningen udtrykkeligt bør give Kommissionen beføjelse til at anvende
midler af strukturel karakter, hvis sådanne er nødvendigt for effektivt at bringe en overtrædelse til ophør?"
• Spørgsmål 3: "Er ministrene enige i, at der bør indføres en ordning med beslutninger, hvorefter tilsagn accepteres
og gøres juridisk bindende med henblik på administrativ forenkling og større fleksibilitet til gavn for
Kommissionen og virksomhederne?"
• Spørgsmål 4: "Er ministrene enige i, at bestemmelserne om netværkets virkemåde bør udbygges ud fra
grundtanken om horisontalt samarbejde mellem konkurrencemyndighederne, herunder Kommissionen, en
grundtanke, der erkender Kommissionens ansvar for at sikre ensartet anvendelse af Fællesskabets
konkurrenceregler?"
Efter debatten konkluderede formandskabet, at Rådet:
• støtter decentraliseringsprincippet indeholdt i Kommissionens forslag
• anerkender behovet for at fortsætte de tekniske drøftelser med henblik på at opnå et afbalanceret og dueligt
system.
• noterer sig behovet for påbud med hensyn til strukturelle midler i særlige tilfælde, når der ikke er mulighed for at
løse konkurrenceretlige problemer på anden måde.
• noterer sig, at der er behov for en yderligere indsats med hensyn til muligheden for at gennemføre et system med
juridisk bindende tilsagn.
• anerkender både behovet for, at Kommissionen kan anvende forskellige beslutningsmodeller fastlagt under artikel
10 i forslaget for at sikre konsistens og behovet for et mere effektivt netværk af nationale
konkurrencemyndigheder, hvor deres respektive kompetencer tages i betragtning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463297_0003.png
• noterer sig Den Økonomiske og Sociale Komités udtalelse, og at det ser frem til at modtage Parlamentets udtalelse
i forbindelse med konsultationsproceduren.
• er enige i at forfølge arbejdet med Kommissionens forslag med høj prioritet.
b) 30. beretning om konkurrencepolitikken
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af beretningen.
1. EKSF
a) Kommissionens meddelelse om "EKSF-traktatens udløb: Finansielle aktiviteter efter 2002"
Rådet (industri) tilsluttede sig forslaget. Det bemærkes, at den endelige – formelle – vedtagelse af omtalte forslag
først ville kunne ske efter ratifikation af NICE-traktaten.
b) 15. rapport om overvågning af stålstøttesager efter EKSF-traktaten
Rådet (industri) noterede sig Kommissionens rapport uden kommentarer.
1.
Situationen inden for verdens skibsbygningsindustri - Rådskonklusioner
Kommissionen (Liikanen) præsenterede den 4. rapport.
Kommissær Monti erindrede om Kommissionens beslutning af 29. november 2000, om at stille forslag om en
mekanisme, der kunne udhule den unfair konkurrence fra koreanske værfter, såfremt man ikke nåede til et
tilfredsstillende forhandlingsresultat med Korea. Det blev understreget, at en sådan mekanisme vil være en
ledsageforanstaltning til en eventuel WTO sag, og ikke en langsigtet løsning. Kommissionen traf den 8. maj
beslutning om at foreslå ; en sådan mekanisme, såfremt forhandlingerne med Korea ikke har ført til et konkret
resultat pr. 30. juni 2001. Kommisssær Monti redegjorde herefter kort for indholdet i mekanismen, og det blev
understreget, at Kommissionen alene ville fremsætte forslag om mekanismen, såfremt der bliver indledt en formel
procedure i WTO.
Kommissionens repræsentant i dette spørgsmål (Kommissær Lamy) orienterede om forhandlingssituationen med
Korea.
Fra dansk side blev Kommissionen opfordret til, såfremt den beslutter sig for at fremsætte et forslag til
modforanstaltning, at indhente en udtalelse fra Rådets juridiske tjeneste om eventuelle modforanstaltningers
forenelighed med EU's internationale forpligtelser.
Rådet (industri) udtalte, at man: "Beklager dybt, at der ikke er gjort nogen fremskridt gennem bilaterale
forhandlinger med Korea på trods af de tilsagn, der blev givet i "forhandlingsprotokollater" fra april 2000 og
noterer sig, at Kommissionen ifølge dens afgørelse af 8. maj 2001 agter at foreslå en passende midlertidig
støttemekanisme, og støtter kraftigt, at Kommissionen ifølge samme afgørelse agter at igangsætte en WT
O-procedure, hvis der ikke nås en løsning med Korea inden den 30. juni 2001.". Dette fremgår af
rådskonklusionerne.
2.
Kommissionens hvidbog om strategi for en ny kemikaliepolitik
På formandens opfordring præsenterede Kommissionen (Kommissær Liikanen) hvidbogen og fremhævede EU's
kemikalieindustris volumen.
Rådet havde en efterfølgende udveksling af synspunkter, som kan sammenfattes i følgende:
• Registrerings/godkendelsessystemet bør gøres meget enklere, ellers bliver det alt for svært for SMVer at håndtere;
• Systemet skal være omkostningsgennemsigtigt, og man er generelt meget tvivlende overfor balancen i cost-
benefit;
• Industriens rolle og det innovative potentiale skal fremgå klarere. Kemikaliestrategien må ikke belaste industriens
markedsposition;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463297_0004.png
• Man bør være realistisk med hensyn til hvad der reelt kan gennemføres. Her tænkes særligt på byrdefordelingen
mellem medlemsstaterne og de centrale myndigheder. Der bør i den forbindelse tages særligt hensyn til, at en del
af den information der skal anvendes i det nye system er forretningshemmeligheder.
• Hensynet til miljø, forbrugere og industri må afbalanceres for at skabe et langsigtet og fremtidssikret system.
• Forsigtighedsprincippet bør være udgangspunktet.
• Det er vigtigt at fokusere på forbrugerbeskyttelse og forbrugeroplysning generelt.
• Rådet (industri) ønsker også at blive involveret direkte i arbejdet med kemikaliestrategien.
Formanden konkluderede, at hvidbogen var hilst velkommen i Rådet (industri), som havde en udbredt forventning om, at
der bliver taget hensyn til konkurrenceevnen – i særdeleshed i forhold til lande uden for Unionen. Det var vigtigt, at det
fremtidige system bliver omkostningseffektivt og smidigt med en så enkel lovgivning som mulig. Formanden ville sende
konklusionerne til Rådet (miljø).