Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1462617_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 148)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 97 (Løbenr. 2431)
PØU, Alm. del - bilag 8 (Løbenr. 2488)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Økofin den 17. oktober 2000
Dette rådsmøde 2297 (12126/00 presse 379) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 13. oktober 2000. Dansk
delegationsleder: Økonomiminister Marianne Jelved og Statssekretær Michael Dithmer
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FISKALE SPØRGSMÅL håber på at kunne afslutte sagen endeligt på samlingen den 27. november
*
- SKATTEPAKKEN: Rådet gjorde status over arbejdet med de tre aspekter af skattepakken: beskatning af
renteindtægter, renter og royalties og adfærdskodeks (erhvervsbeskatning)
- E-HANDEL OG MOMS: Rådet gjorde status over arbejdet med Kommissionens forslag til ændring af
sjette momsdirektiv for at drage konsekvenserne af udviklingen i e-handelen. Der var en del uenighed, men
formandskabet
ØKONOMISKE SPØRGSMÅL
*
-BESKÆFTIGELSESPAKKEN: Rådet nåede frem til visse indledende retningslinjer, som skal indarbejdes i
den fælles rapport, som Rådet og Kommissionen vil forelægge for Det Europæiske Råd i Nice
-TILPASNING AF SKATTE- OG DAGPENGESYSTEMERNE FOR AT FREMME
BESKÆFTIGELSEN: Rådet drøftede mulighederne for at tilpasse skatte- og dagpengesystemerne med
henblik på at forbedre virkningerne af beskæftigelses-incitamenter, især for mindre kvalificerede
arbejdstagere og pålagde Udvalget for Økonomisk Politik at undersøge disse spørgsmål yderligere
-MILJØ OG VÆKST
(FO):
Rådet drøftede rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik om indarbejdelsen
af spørgsmål om miljø og bæredygtig udvikling i de økonomiske politikker og pålagde Udvalget at
færdiggøre rapportudkastet til vedtagelse den 27. november
-FORBEREDELSE AF MINISTERMØDET I G20 (den 24.-25. oktober 2000 i Montreal): Rådet noterede
sig forberedelsen G20-mødet, hvor formandskabet skal tale på Fællesskabets vegne
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
-FØRSTE DIREKTIV OM INVESTERINGSINSTITUTTER: Rådet nåede efter kompromis fra
formandskabet til enighed om indholdet af ændring af direktivet fra 1985 om samordning af love og
administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer
(investeringsinstitutter).
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ØKOFIN
*
-Moms*: Rådet vedtog ændring af direktiv 77/388/EØF - sjette momsdirektiv - for så vidt angår
bestemmelse af betalingspligten for merværdiafgiften
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0002.png
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
*
-ASEM-topmødet: Rådet noterede sig en statusrapport over forberedelserne af det tredje ASEM-topmøde
(den 19.-21.oktober 2000 i Seoul)
-Forbindelserne med CØEL - autonome foranstaltninger vedrørende landbrugsprodukter: Rådet vedtog fire
forordninger om visse indrømmelser
HANDELSPOLITIK
*
-Antidumping - katodestrålerør til farvefjernsyn: Indien, Republikken Korea/Litauen, Malaysia og
Folkerepublikken Kina: Rådet vedtog forordningen om indførelse af en endelig antidumpingtold
-Antidumping - rørfittings af jern og stål: Taiwan:Folkerepublikken Kina:
-Antidumping - magnesium: Rådet vedtog ændring af forordning (EF) nr. 763/2000 om udvidelse af den
endelige antidumpingtold, der indførtes ved forordning (EF) nr. 584/96
-AVS - Stabex og Sysmin: Rådet godkendte den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-
Ambassadørudvalget
MILJØ
*
-Ozonlaget - Montreal-protokollen: Rådet vedtog afgørelse om ændringen til Montreal-protokollen
REVISIONSRETTEN
*
-Særberetning nr. 9/99 om forsknings-, udviklings- og demonstrationsaktiviteterne inden for landbrug og fiskeri (FAIR)
{{SPA}} konklusioner
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Moms
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Økofin behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
Økofinministerrådsmøde den 29. september 2000:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 2. udg.:
• Bekæmpelse af hvidvaskning af penge {{SPA}} EUU-dagsorden pk. 1 Bestemmelse af betalingspligt for moms:
politisk enighed (FO) {{SPA}} EUU-dagsorden pk. 2 c
• EIB-lån til Tyrkiet
(FO)
{{SPA}} EUU-dagsorden pk. 6
• EIB-lån til Kroatien
(FO)
{{SPA}} EUU-dagsorden pk. 7
Bruxelles, den 31. oktober 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (17-10-2000) - Press: 379 - Nr: 12126/00
12126/00 (Presse 379)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0003.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2297. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 17. oktober 2000 i Luxembourg
Formand:
Laurent FABIUS
Den Franske Republiks økonomi-,
Finans- og industriminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
FISKALE SPØRGSMÅL
*
- SKATTEPAKKEN
- E-HANDEL OG MOMS
ØKONOMISKE SPØRGSMÅL
*
-BESKÆFTIGELSESPAKKEN
-TILPASNING AF SKATTE- OG DAGPENGESYSTEMERNE FOR AT FREMME BESKÆFTIGELSEN
-MILJØ OG VÆKST
-FORBEREDELSE AF MINISTERMØDET I G20 (den 24.-25. oktober 2000 i Montreal)
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
-FØRSTE DIREKTIV OM INVESTERINGSINSTITUTTER
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
*
-Moms*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
*
-ASEM-topmødet
-Forbindelserne med CØEL - autonome foranstaltninger vedrørende landbrugsprodukter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0004.png
HANDELSPOLITIK
*
-Antidumping - katodestrålerør til farvefjernsyn: Indien, Republikken Korea/Litauen, Malaysia og
Folkerepublikken Kina
-Antidumping - magnesium: Folkerepublikken Kina
-Antidumping - rørfittings af jern og stål: Taiwan
-AVS - Stabex og Sysmin
MILJØ
*
-Ozonlaget - Montreal-protokollen
REVISIONSRETTEN
*
-Særberetning nr. 9/99 om forsknings-, udviklings- og demonstrationsaktiviteterne inden for landbrug og
fiskeri (FAIR) - konklusioner
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 64 23, 02/285 84 15 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frans VAN DAELE
Danmark:
Marianne JELVED
Michael DITHMER
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Yannos PAPANTONIOU
Spanien:
Rodrigo de RATO y FIGAREDO
Frankrig:
Laurent FABIUS
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Vincenzo VISCO
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Gregor WOSCHNAGG
Portugal:
Ambassadør, fast repræsentant
Økonomiminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Forbundsfinansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Minister for statens finanser, budget og
økonomisk planlægning
Minister for statens finanser og budget
Finansminister
Ambassadør, fast repræsentant
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0005.png
Joaquim PINA MOURA
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Sven HEGELUND
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Finansminister
Vicestatsminister og finansminister
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
"Paymaster General"
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES MIRA
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Mario DRAGHI
Norman GLASS
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
FISKALE SPØRGSMÅL
-
SKATTEPAKKEN
Rådet gjorde status over arbejdet med de tre aspekter af skattepakken: beskatning af renteindtægter, renter og royalties
og adfærdskodeks (erhvervsbeskatning). I denne forbindelse påhørte Rådet indlæg fra hr. LE FLOC'H, formand for
Fiskalgruppen i dens sammensætning på højt plan, fr. PRIMAROLO, formand for Gruppen vedrørende en
Adfærdskodeks, og kommissær BOLKESTEIN.
Hvad angår
beskatning af renteindtægter
skal Fiskalgruppen som følge af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Feira behandle alle spørgsmålene vedrørende hovedindholdet af direktivet, som der skal opnås enighed om inden årets
udgang. Alle disse spørgsmål, med undtagelse af kildeskattesatsen, er allerede blevet drøftet i Gruppen.
Et flertal ser ud til at nå til enighed om de fleste af de behandlede spørgsmål, især direktivets anvendelsesområde
(definitionen af renter), deling af skatteprovenuet og ordningen med en betalingsagent.
Der bør foretages en yderligere teknisk behandling af følgende tre spørgsmål:
· arten af de oplysninger, som skal videregives, samt beregningsgrundlaget for kildeskatten for så vidt angår
kuponvask, nulkuponer og akkumulerende fonde;
· behandlingen af organer som partnerskaber, trusts...;
· proceduren til identifikation af den faktiske modtager og arten af de oplysninger, som skal videregives om denne
modtager.
Visse spørgsmål er af særlig stor betydning i forbindelse med en samlet politisk enighed om direktivets hovedindhold:
· behandlingen af vedtægtsmæssige investeringsfonde;
· princippet om, at kildeskat ikke er slutskat;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0006.png
· gensidigheden af videregivelse af oplysninger;
· kildeskattesatsen samt fordelingsnøglen for det kildeskattebeløb, der skal deles mellem den betalende agents stat
og rentemodtagerens bopælsstat;
· den såkaldte "grand-father"-klausul.
Formanden appellerede indtrængende til alle delegationerne om at bestræbe sig på at indtage mere fleksible holdninger,
således at der kan findes en løsning, der er acceptabel for alle. I denne forbindelse erindres der om, at formandskabet er
fast besluttet på, at der skal gøres fremskridt med samtlige elementer i skattepakken, og at dette skal ske i samme tempo,
i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Feira.
Hvad angår
beskatning af renteindtægter
pålagde Rådet Fiskalgruppen at fortsætte arbejdet beslutsomt, således at den
kan forelægge det et samlet kompromis på samlingen den 27. november.
Med hensyn til
direktivet om renter og royalties
bør Fiskalgruppen bestræbe sig på at afklare de udestående spørgsmål,
f.eks. at direktivet ikke finder anvendelse i visse særtilfælde og overgangsperioden for Grækenland, Spanien og Portugal,
samtidig med de to øvrige elementer i skattepakken.
Endelig bekræftede Rådet mandatet til Gruppen vedrørende en
Adfærdskodeks
om beslutsomt at fortsætte sit arbejde
med at fastlægge en ramme for fastfrysning og afvikling af de nationale foranstaltninger, som anses for at være til skade
for konkurrencen, og at aflægge rapport på samlingen den 27. november om de fremskridt, der er gjort.
-
E-HANDEL OG MOMS
Rådet gjorde status over arbejdet med Kommissionens forslag til ændring af sjette momsdirektiv for at drage
konsekvenserne af udviklingen i e-handelen. Rådet påhørte en redegørelse fra kommissær BOLKESTEIN, som mindede
om, at formålet med Kommissionens forslag er at afhjælpe de konkurrencemæssige ulemper, som europæiske
virksomheder har i forhold til erhvervsdrivende i tredjelande. Ifølge de gældende afgiftsregler ka n erhvervsdrivende i
tredjelande foretage visse operationer med afgiftsfritagelse, som deres kunder inden for Fællesskabet drager fordel af,
mens erhvervsdrivende inden for Fællesskabet er tvunget til at lægge moms på de regninger, de sender til deres kunder i
tredjelande.
Kommissær BOLKESTEIN understregede ligeledes e-handelens jobskabelsespotentiale. Afgiftsystemet skal derfor
fremme og ikke bremse dette potentiale. I denne forbindelse forsvarede han især Kommissionens forslag om, at
erhvervsdrivende i tredjelande, der leverer elektroniske tjenesteydelser i Fællesskabet til fordel for ikke-afgiftspligtige,
skal registreres ét bestemt sted.
Under en kort drøftelse om sidstnævnte spørgsmål gik et flertal af delegationerne imod Kommissionens forslag, fordi det
ikke indebærer faktisk beskatning i forbrugslandet. Disse delegationer støttede et forslag fra formandskabet om, at
erhvervsdrivende i tredjelande skal registreres i hver af de medlemsstater, hvor de foretager operationer. Kun en
delegation gik ind for Kommissionens forslag. En anden delegation gik ind for en tredje løsningstype med central
registrering i en enkelt medlemsstat og fordeling af indtægterne mellem de medlemsstater, hvor forbruget finder sted, på
et makroøkonomisk grundlag.
Formandskabet appellerede til delegationerne om at gøre deres yderste for, at Rådet kan afslutte denne sag endeligt på
samlingen den 27. november.
ØKONOMISKE SPØRGSMÅL
-
BESKÆFTIGELSESPAKKEN
Rådet nåede frem til visse indledende retningslinjer, som skal indarbejdes i den fælles rapport, som Rådet og
Kommissionen vil forelægge for Det Europæiske Råd i Nice:
- beskæftigelsespakken udgør et godt grundlag for den fælles rapport fra Rådet og Kommissionen, som skal
forelægges for Det Europæiske Råd i Nice;
- Rådet udtrykker tilfredshed med det arbejde, der er udført for at gøre retningslinjerne mere praktisk anvendelige
og mere konkrete; man bør dog undgå at sprede dem for meget, således at man risikerer at glemme de vigtigste
prioriteter;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0007.png
- det synes i de forskellige dokumenter, som Kommissionen har forelagt i beskæftigelsespakken, og især i
retningslinjerne, at være nyttigt at analysere effektiviteten af udgifterne til fordel for beskæftigelsen, snarere end
systematisk at anbefale, at de forhøjes;
- der skal, når det er relevant, tages større hensyn til de regionale skævheder;
- det er vigtigt at fastlægge de kvantificerede mål, der er foreslået i visse retningslinjer, mere præcist, hvis man vil
foretage en klarere vurdering af deres iværksættelse på et senere tidspunkt.
Som konklusion opfordrede Rådet EPC til at tage hensyn til disse retningslinjer under drøftelserne med
Beskæftigelsesudvalget med henblik på vedtagelsen af hele beskæftigelsespakkken.
-
TILPASNING AF SKATTE- OG DAGPENGESYSTEMERNE FOR AT FREMME BESKÆFTIGELSEN
Rådet havde en drøftelse om mulighederne for at tilpasse skatte- og dagpengesystemerne for at forbedre virkningerne af
beskæftigelsesincitamenter, især for mindre kvalificerede arbejdstagere. Man var særlig opmærksom på fænomenerne
"arbejdsløshedsfælde", som foreligger, når folk afskrækkes fra at søge arbejde, og "fattigdomsfælde", som foreligger, når
der ikke er nogen økonomisk interesse i at arbe jde længere eller at søge et mere kvalificeret arbejde. Disse to fænomener
kan være stærkt påvirket af det høje indkomstskatteniveau og tabet af sociale ydelser ved ansættelse.
Rådet pålagde Udvalget for Økonomisk Politik at undersøge disse spørgsmål yderligere med henblik på at indarbejde
dem i den samlede rapport om de offentlige finanser, som Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og EPC skal
udarbejde i samarbejde med Kommissionen inden foråret 2001, og som Rådet vil få en første oversigt over den 7.
november.
-
MILJØ OG VÆKST
Rådet drøftede en rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik om indarbejdelsen af spørgsmål om miljø og bæredygtig
udvikling i de økonomiske politikker på baggrund af anmodningen fra Det Europæiske Råd i Köln.
Denne rapport analyserer de forskellige økonomiske redskaber, som kan anvendes til beskyttelse af miljøet, og anfører
især, at det er nødvendigt i højere grad at indarbejde miljøbeskyttelsen i den multilaterale overvågning.
Rådet pålagde Udvalget for Økonomisk Politik at færdiggøre rapportudkastet på baggrund af dagens drøftelser med
henblik på vedtagelse på samlingen i Rådet den 27. november og som led i forberedelsen af Det Europæiske Råd i Nice.
-
FORBEREDELSE AF MINISTERMØDET I G20 (den 24.-25. oktober 2000 i Montreal)
Rådet noterede sig forberedelsen af ministermødet i G20, som finder sted den 24.-25. oktober 2000 i Montreal, Canada,
hvor formandskabet vil skulle tale på Fællesskabets vegne, og hvor der bl.a. vil blive behandlet følgende emner :
· situationen for verdensøkonomien;
· svar på udfordringerne fra globaliseringen;
· aktiviteter i Forummet for Finansiel Stabilitet;
· foranstaltninger til mindskelse af sårbarheden over for finansielle kriser.
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
-
FØRSTE DIREKTIV OM INVESTERINGSINSTITUTTER
Rådet nåede på grundlag af et kompromis fra formandskabet til enighed om indholdet af det første direktiv om ændring
af direktivet fra 1985 om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv
investering i værdipapirer (investeringsinstitutter).
Dette nye direktiv tager specielt sigte på at udvide listen over de aktiver, som et investeringsinstitut må investere i, til at
omfatte andet end værdipapirer som angivet i det oprindelige direktiv, og at fastlægge de nærmere bestemmelser herfor.
Denne udvidelse vedrører følgende finansielle instrumenter: godkendte andele i investeringsinstitutter og/eller andre
institutter for kollektiv investering som defineret i direktivet, indskud i kreditinstitutter, finansielle afledte instrumenter,
som handles på et reguleret marked eller over-the-counter, samt pengemarkedsinstrumenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0008.png
Den nye tekst synes i rimelig grad at imødekomme emittenternes og investorernes forventninger, idet den indfører den
nødvendige smidighed for førstnævnte og de nødvendige tilsynsgarantier for sidstnævnte med henblik på at sikre en
hensigtsmæssig udvikling af markedet for investeringsinstitutter.
Udkastet indeholder for de instrumenter, der nu er med i direktivet, særlige regler for forvaltning af risici og spredning
heraf. Således må et investeringsinstitut generelt højst investere 5% af sin formue i værdipapirer eller
pengemarkedsinstrumenter, der er udstedt af samme emittent, og højst investere 20% af sin formue i indskud i den
samme emittent. Desuden må investeringer i andele i investeringsinstitutter eller andre institutter for kollektiv investerin
g i princippet ikke overstige 10%, men medlemsstaterne kan forhøje denne grænse til 20%.
Investeringer i andele i andre institutter for kollektiv investering end investeringsinstitutter må dog ikke overstige i alt
30% af et investeringsinstituts formue.
Rådet nåede også frem til en proceduremæssig konklusion om spørgsmålet om samtidig gennemførelse af dette første
ændringsdirektiv og et andet, der især vedrører reglerne om "tjenesteyderen", forvaltningsselskaber og
investeringsinstitutters prospekter, som man ikke er kommet så langt med, og som Rådet har sat sig som mål at træffe
afgørelse om inden den 1. marts 2001. I denne forbindelse godkendte Rå ;det en erklæring, hvori det på ny bekræfter
sine konklusioner af 17. juli 2000, hvor det går ind for gennemførelsen af de to direktiver. Det understregede desuden
betydningen af fristen den 1. marts 2001 og noterede sig et forslag fra flere delegationer om samtidig gennemførelse,
som også vil blive drøftet igen den 1. marts 2001.
Endelig godkendte Rådet med hensyn til forbindelsen mellem direktivet om investeringsinstitutter og direktivet om
elektronisk handel, der blev vedtaget den 8. juni, følgende erklæring:
"Rådet og Kommissionen erkender de muligheder og udfordringer, som e-handel giver på området for finansielle
tjenesteydelser, og betydningen af hurtigt at udvikle en klar og sammenhængende politik for hele den finansielle sektor,
herunder investeringsinstitutter, som sælges online. Denne politik vil blive skitseret i Kommissionens kommende
meddelelse om e-handel og finansielle tjenesteydelser, som vil give alle interesserede parter lejlighed til at bidrage til
fastl&a elig;ggelsen af, hvordan man bedst kan gå til værks. Kommissionen vil fremlægge denne meddelelse inden årets
udgang, for at den kan drøftes med henblik på 1. marts 2001."
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
ØKOFIN
Moms*
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF - sjette momsdirektiv - for så vidt angår bestemmelse af
betalingspligten for merværdiafgiften.
Formålet med direktivet er fra den 1. januar 2002 at afskaffe den pligt, som europæiske erhvervsdrivende i henhold til
merværdiafgiftordningen (moms) har til at udpege en fiskal repræsentant i de medlemsstater, hvor de ikke er etableret.
Dette direktiv udgør den første større forenkling, der er truffet afgørelse om i forbindelse med SLIM-arbejdet (Simpler
Legislation for the Internal Market). Det udgør ligeledes det første konkrete resulta t af den nye moms-strategi, som
Kommissionen foreslog i juni 2000.
Det fastsættes især i direktivet, at
{{SPA}} medlemsstaterne ikke længere kan kræve, at der skal udpeges en ansvarlig fiskal repræsentant
eller en fiskal agent eller en befuldmægtiget for de europæiske erhvervsdrivende, som foretager
afgiftspligtige transaktioner i en anden medlemsstat( 1); disse erhvervsdrivende har nu en valgmulighed;
{{SPA}} medlemsstaterne bevarer muligheden for at fastsætte, at aftageren er momspligtig ("reverse
charge"-systemet) i forbindelserne mellem afgiftspligtige.
{{SPA}} for så vidt angår ikke-etablerede afgiftspligtige personer fra lande, med hvilke der ikke findes
noget retligt instrument, som fastlægger regler for gensidig bistand på linje med Fællesskabets regler herom,
kan medlemsstaterne fortsat kræve, at der udpeges en fiskal repræsentant, der er betalingspligtig i den ikke-
etablerede afgiftspligtige persons sted, eller en befuldmægtiget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0009.png
Fiskal repræsentation har vist sig at være et komplekst, restriktivt og meget kostbart system for de erhvervsdrivende, der
udgør en stor hindring for de indre markeds funktion. Dette krav er i dag ikke mere berettiget, da der er en juridisk
ramme i EU, der organiserer den gensidige bistand mellem medlemsstaterne.
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
ASEM-topmødet
Rådet noterede sig en statusrapport over forberedelserne af det tredje ASEM-topmøde (den 19.-21.oktober 2000 i Seoul).
Topmødet begynder den 19. oktober om aftenen med en uformel middag for stats- og regeringscheferne. Topmødets
åbningsceremoni finder sted den 20. oktober om formiddagen, og derefter følger det første møde om politiske og
sikkerhedsmæssige spørgsmål. Det andet møde (den 20. oktober om eftermiddagen) drejer sig om økonomiske og
finansielle spørgsmål. Det tredje møde (den 21. oktober om formiddagen) drejer sig bl.a . om sociale og kulturelle
aspekter.
Forbindelserne med CØEL - autonome foranstaltninger vedrørende landbrugsprodukter
Rådet vedtog fire forordninger om visse indrømmelser i form af EF-toldkontingenter for visse landbrugsprodukter og om
tilpasning, som en selvstændig overgangsforanstaltning, af visse indrømmelser på landbrugsområdet, der er fastsat i
Europaaftalerne med Den Tjekkiske Republik, Letland, Rumænien og Den Slovakiske Republik.
Der erindres om, at Kommissionen i henhold til de direktiver, som Rådet vedtog den 30. marts 1999, har afsluttet
forhandlingerne med de pågældende tredjelande om en ny tillægsprotokol til Europaaftalerne.
Forordningerne vedrører selvstændige og midlertidige tilpasninger af landbrugsindrømmelserne i de nye protokoller til
Europaaftalerne med ovennævnte lande. Samtidig vil ovennævnte lande hurtigt og samtidigt gennemføre tilpasningen af
de indrømmelser på landbrugsområdet, der er fastsat i disse protokoller.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - katodestrålerør til farvefjernsyn: Indien, Republikken Korea/Litauen, Malaysia og
Folkerepublikken Kina
Rådet vedtog forordningen om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told
på importen af visse katodestrålerør til farvefjernsyn med oprindelse i Indien og Republikken Korea og om afslutning af
antidumpingproceduren vedrørende importen med oprindelse i Litauen, Malaysia og Folkerepublikken Kina.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af katodestrålerør til farvefjernsyn med diagonalmål af
billedskærm (dvs. den aktive del af billedrøret målt i ret linje) på over 33 cm, men højst 38 cm, med et forhold mellem
billedskærmsbredde og -højde under 1,5 og med afstand mellem to bånd af samme farve, midt på skærmen, på 0,4 mm
eller derover, med oprindelse i Indien og Republikken Korea, som tar iferes under KN-kode ex 8540 11 11 (Taric-kode
8540 11 11 * 94).
Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet:
Land
Indien
Republikken Korea
Toldsats (%)
20,5
19,7
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er fastsat.
Proceduren vedrørende importen af katodestrålerør til farvefjernsyn, som defineret i artikel 1, stk. 1, med oprindelse i
Litauen, Malaysia og Folkerepublikken Kina afsluttes.
De beløb, der er stillet som sikkerhed i form af midlertidig antidumpingtold på importen med oprindelse i Indien og
Republikken Korea i henhold til forordning (EF) nr. 837/2000, opkræves med et beløb svarende til den endelige told, der
indføres ved denne forordning. Beløb, der er stillet som sikkerhed ud over den endelige antidumpingtold, frigives.
De beløb, der er stillet som sikkerhed i form af midlertidig antidumpingtold på importen med oprindelse i Malaysia og
Folkerepublikken Kina i henhold til forordning (EF) nr. 837/2000, frigives.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0010.png
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Antidumping - magnesium: Folkerepublikken Kina
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2402/98 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af ubearbejdet, ulegeret magnesium med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
I november 1998 indførte Rådet ved forordning (EF) nr. 2402/98 en endelig antidumpingtold på importen af ubearbejdet,
ulegeret magnesium med oprindelse i Folkerepublikken Kina. Foranstaltningen havde form af enten:
a) forskellen mellem en mindste importpris på 2 622 ECU pr. ton og prisen cif Fællesskabets grænse i alle
tilfælde, hvor sidstnævnte pris var lavere end nævnte mindste importpris, og fastsat på grundlag af en
faktura udstedt af en eksportør, som havde sin virksomhed i Folkerepublikken Kina, til en ikke
forretningsmæssigt forbundet part; der blev ikke opkrævet told, når prisen pr. ton, cif Fællesskabets grænse,
var lig med eller højere end nævnte mindste importpris; eller
b) et beløb svarende til en værditold på 31,7% i alle andre tilfælde, som ikke er omfattet af litra a).
Den 22. juli 1999 modtog Kommissionen en anmodning om en fornyet undersøgelse i henhold til artikel 12 i Rådets
forordning (EF) nr. 384/96 (i det følgende benævnt "grundforordningen"). Anmodningen blev indgivet af Comité de
Liaison des Industries de Ferro-Alliages (Euro Alliages) på vegne af Fællesskabets eneste kendte producent af
ubearbejdet, ulegeret magnesium, Pechiney Electrométallurgie, Frankrig, med påstand om, at hele eller en del af antid
umpingtolden var absorberet, hvorfor de ovennævnte antidumpingforanstaltninger havde ført til en utilstrækkelig
ændring eller slet ikke havde ført til nogen ændring i videresalgspriserne eller de efterfølgende salgspriser i Fællesskabet.
Undersøgelsen viste, at de nyberegnede eksportpriser er faldet, og at dumpingmargenen er vokset i samme omfang, som
eksportpriserne er faldet. Antidumpingforanstaltningerne bør ændres for at tage hensyn til denne forstærkede dumping
Med henblik herpå affattes artikel 1, stk. 2, i forordning (EF) nr. 2402/98 således:
"2. Antidumpingtolden fastsættes til:
a) forskellen mellem en mindste importpris på 2 622 EUR pr. ton og prisen cif Fællesskabets grænse i
alle tilfælde, hvor sidstnævnte pris er
{{SPA}} lavere end nævnte mindste importpris (Taric-tillægskode A 156) og
{{SPA}} fastsat på grundlag af en faktura udstedt af en eksportør, som har sin
virksomhed i Folkerepublikken Kina, til en ikke forretningsmæssigt forbundet part.
Der opkræves ingen told, når prisen pr. ton, cif Fællesskabets grænse, er lig med eller højere end
nævnte mindste importpris
b) et beløb svarende til en værditold på 63,4% i alle andre tilfælde, som ikke er omfattet af litra a)
ovenfor (Taric-tillægskode 8900)."
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Antidumping - rørfittings af jern og stål: Taiwan
Rådet vedtog forordningen om ændring af forordning (EF) nr. 763/2000 om udvidelse af den endelige antidumpingtold,
der indførtes ved forordning (EF) nr. 584/96 på importen af visse rørfittings af jern og stål med oprindelse i
Folkerepublikken Kina, til også at omfatte importen af visse rørfittings af jern og stål afsendt fra Taiwan, uanset om de
er angivet med oprindelse i Taiwan, og om afslutning af undersøgelsen vedrørende impor ten fra tre taiwanske
eksportører.
Ved forordning (EF) nr. 763/2000 blev den endelige antidumpingtold på 58,6%, der indførtes ved Rådets forordning
(EF) nr. 584/96, udvidet til også at omfatte import af samme vare afsendt fra Taiwan, uanset om varen er angivet med
oprindelse i Taiwan, bortset fra varer, der fremstilles og eksporteres af de tre samarbejdsvillige taiwanske eksportører.
Det er EF-institutionernes faste praksis at fastsætte individuelle antidumpingforanstaltninger for varer, de r fremstilles af
individuelle selskaber. Ordlyden i artikel 1 i forordning (EF) nr. 763/2000 begrænser fritagelsen for den udvidede told til
at omfatte varer, der fremstilles og sælges direkte til Fællesskabet af de pågældende tre samarbejdsvillige taiwanske
eksportører. På grundlag af resultaterne af den relevante undersøgelse anses det for passende, at fritagelsen kommer til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0011.png
omfatte al eksport af den af de berørte eksportører fremstillede vare, hvad enten der er tale om direkte eksport eller
eksport via en tredjepartsforhandler. Artikel 1 i forordningen bør derfor ændres, således at fritagelsen gælder for varer,
der fremstilles af de tre samarbejdsvillige taiwanske producenter, uanset identiteten af den operatør, der er ansvarlig for
at eksportere varerne til Fællesskabet.
Med henblik herpå affattes artikel 1, stk. 1 og 2, i forordning (EF) nr. 763/2000 således:
"1. Den endelige antidumpingtold, der ved forordning (EF) nr. 584/96 indførtes på importen af visse rørfittings af jern og
stål, henhørende under KN-kode ex 7307 93 11 (Taric-kode 7307 93 11 90), ex 7307 93 19 (Taric-kode 7307 93 19 90),
ex 7307 99 30 (Taric-kode 7307 99 30 91) og ex 7307 99 90 (Taric-kode 7307 99 90 91) med oprindelse i Kina, udvides
til også at omfatte importen af samme rør fittings afsendt fra Taiwan (uanset om disse rørfittings er angivet med
oprindelse i Taiwan) (Taric-tillægskode A999), med undtagelse af rørfittings, der er fremstillet af Chup Hsin Enterprise
Co. Ltd, Kaohsiung (Taiwan) (Taric-tillægskode A098), Rigid Industries Co., Ltd, Kaohsiung (Taiwan) (Taric-
tillægskode A099) og Niang Hong Pipe Fittings Co., Ltd, Kaohsiung (Taiwan) (Taric-tillægskode A100).
2. Den ved stk. 1 udvidede told opkræves på import, der er registreret i overensstemmelse med artikel 2 i forordning
(EF) nr. 1683/1999 og artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 5, i forordning (EF) nr. 384/96, med undtagelse af de varer,
der er fremstillet af de i stk. 1 nævnte selskaber."
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende. Den anvendes
med virkning fra den 15. april 2000.
AVS - Stabex og Sysmin
Rådet godkendte den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-Ambassadørudvalget med henblik på at træffe
afgørelse om oprettelse af en reserve til finansiering af afgørelser vedrørende Stabex og Sysmin i perioden fra 2. august
til 31. december 2000.
Reservens endelige størrelse, som omhandlet i artikel 3, stk. 3, litra b), i AVS-EF-Ministerrådets afgørelse af 27. juli
2000 om overgangsforanstaltninger, der skal gælde fra den 2. august 2000 indtil AVS-EF-partnerskabsaftalens
ikrafttræden, er:
i euro
a) STABEX
{{SPA}} potentielle overførsler for anvendelsesårene 1998 og 1999 168 000 000
{{SPA}} potentiel tilbagebetaling af restbeløb i henhold til anden finansprotokol (artikel 195, litra a) i
konventionen 72 000 000
b) SYSMIN
{{SPA}} udgifter til transaktioner, der skal indgås senest den 31. december 2000, og for hvilke der er
indgivet anmodning om støtte inden den 1. august 2000 55 000 000
c) RESERVENS ENDELIGE STØRRELSE
295 000 000
MILJØ
Ozonlaget - Montreal-protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af ændringen til Montreal-protokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Denne afgørelse tager sigte på at godkende den tredje ændring til Montreal-protokollen, der blev indgået i 1997, og som
er knyttet som bilag til afgørelsen.
Fællesskabet er part i Wienerkonventionen om beskyttelse af ozonlaget og Montreal-protokollen om stoffer, der
nedbryder ozonlaget. Der blev vedtaget en tredje ændring til protokollen i september 1997. Formålet med denne ændring
er at gennemføre strengere kontrol med handelen med stoffer, der nedbryder ozonlaget. Desuden indfører den øget
overvågning af og kontrol med handelen med disse stoffer, især methylbromid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0012.png
Rådet havde udsat indgåelsen af ændringen, indtil der var opnået enighed om EU-forordningen om stoffer, som
nedbryder ozonlaget. Denne blev vedtaget den 16. juni 2000 og offentliggjort i EF-Tidende den 29. september 2000.
Forordningen indfører kravene i ændringen til Montreal-protokollen på EU-plan og går endog videre end disse.
REVISIONSRETTEN
Særberetning nr. 9/99 om forsknings-, udviklings- og demonstrationsaktiviteterne inden for landbrug og fiskeri
(FAIR) - konklusioner
Som følge af de konklusioner, som Rådet vedtog den 8. maj 2000, om at forbedre gennemgangen af de særberetninger,
som Revisionsretten udarbejder som led i decharge-proceduren, noterede Rådet sig Revisionsrettens særberetning nr.
9/99 om forsknings-, udviklings- og demonstrationsaktiviteterne inden for landbrug og fiskeri (FAIR) og vedtog
følgende konklusioner :
"Rådet noterer sig Revisionsrettens generelle konklusion, i henhold til hvilken det i forbindelse med det betydelige
bidrag fra særprogrammet FAIR til forskning inden for landbrug vil være nødvendigt for at sikre fuld effektivitet at
forbedre forvaltningsstrukturerne og -metoderne, navnlig inden for Kommissionens tjenestegrene. I denne sammenhæng
og for at imødekomme Revisionsrettens kritik på dette område ser Rådet med tilfredshed på Kommissi onens
bestræbelser, navnlig i forbindelse med 5. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling og med
gennemførelsen af det program, der fulgte efter særprogrammet FAIR (livskvalitet), for at forbedre gennemsigtigheden
og effektiviteten af informationssystemerne for brugerne (kontrahenterne) og de andre aktører, der har tilknytning til
dette særprogram.
For øvrigt erkender Rådet, at Kommissionen siden Revisionsrettens særberetning har bestræbt sig på at forbedre
kontrakternes kvalitet og andre aspekter af praktisk og administrativ art i forbindelse med programmerne for
videnskabelig og teknisk forskning generelt. Det understreger navnlig bestræbelserne inden for videnskabelig og teknisk
forskning, landbrug og fiskeri.
Rådet erkender, at det er af afgørende betydning, at der i tide tid foretages en evaluering af forskningsprogrammet FAIR,
således at tidligere erfaringer kan indgå i de kommende programmer.
Endvidere understreger Rådet, at det er nødvendigt at forbedre koordineringen mellem de tre generaldirektorater i
Kommissionen, der er ansvarlige for gennemførelsen af FAIR-programmet, som nævnt i Revisionsrettens særberetning. I
den forbindelse erkender det, at situationen, for så vidt angår 5. rammeprogram, er blevet forbedret betydeligt ved hjælp
af en reorganisering af Kommissionens berørte tjenestegrene og oprettelsen af en direktørgrup pe. Synergivirkningen
med Generaldirektoratet for Landbrug og Generaldirektoratet for Fiskeri bør imidlertid opretholdes for at tage hensyn til
de fastsatte målsætninger inden for den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik.
Rådet erkender ligeledes, at der er et umiddelbart behov for at løse problemerne i forbindelse med koordineringen mere
generelt og navnlig koordineringen og udvekslingen af oplysninger vedrørende andre fællesskabspolitikker og
-programmer, som er iværksat af medlemsstaterne inden for videnskabelig og teknisk forskning. Det vil behandle disse
aspekter, samt aspekterne vedrørende evalueringen, i nært samarbejde med Kommissionen og inden for rammerne af de
kommen de drøftelser om den femårige evaluering af forskningsaktiviteterne, om oprettelsen af et europæisk
forskningsrum samt om det kommende rammeprogram".
Footnotes:
( 1) Undtagen i det særlige tilfælde med forenklede frivillige procedurer i henhold til artikel 16 i sjette momsdirektiv som
betingelse for at kunne blive omfattet af disse procedurer.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 11. oktober 2000 (13.10)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462617_0013.png
12273/00
ADD 1
LIMITE
FISC 151
ADDENDUM TIL A-PUNKTS-NOTE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
Økofin-Rådet (samlingen den 17. oktober 2000)
Komm. forsl. Nr.: 13408/98 FISC 191 - KOM(98) 660 endelig
Vedr.:
MOMS
{{SPA}} Bestemmelse af betalingspligten for afgiften
Hoslagt følger til delegationerne erklæringerne til optagelse i mødeprotokollen for den samling i Rådet, hvor det
pågældende direktiv vedtages.
BILAG
Udkast til erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol
1. "Rådet og Kommissionen erklærer, at det stadig vil være muligt at kræve, at der som betingelse for at kunne anvende
de alternative forenklede procedurer i henhold til artikel 16 i direktiv 77/388/EØF udpeges en obligatorisk fiskal
repræsentant."
2. "Rådet og Kommissionen bekræfter den enighed, der blev opnået på Fiskalgruppens møde den 27. september 2000
vedrørende de vigtigste elementer i udkastet til direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer, således som
de er indarbejdet i dok. 11950/00 ADD 1 FISC 140. Rådet og Kommissionen konstaterer endvidere, at denne enighed er
betinget af en tilfredsstillende løsning på problemet vedrørende sp&osla sh;rgsmålet om direktivets retsgrundlag.
Rådet opfordrer De Faste Repræsentanters Komité til at afslutte arbejdet med dette udkast til direktiv, navnlig
vedrørende retsgrundlaget, således at direktivet kan blive vedtaget hurtigst muligt."