Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1527
Offentligt
1463051_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1527)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Kommissionens forordning om ændring af bilag I, II og VI i Rådets forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni
1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på
landbrugsprodukter og levnedsmidler, dokument AGRI/52006/2001.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, II og VI i Rådets forordning (EØF) Nr.
2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på
landbrugsprodukter og levnedsmidler
Dokument AGRI/52006/2001
Resumé
Forslaget vedrører ændring af bilag I, II og VI i Rådets forordning (EØF) NR. 2092/91 af 24. juni 1991
om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på
landbrugsprodukter og levnedsmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0002.png
Forslaget indebærer, at forordningens bestemmelser om omlægningstid ændres. Endvidere foreslås det, at tidsfristen for anvendelse af en række
hjælpestoffer ophæves, således at stofferne fortsat kan anvendes efter 31. marts 2002. Det drejer sig om stofferne komposteret husholdningsaffald,
nogle plantebeskyttelsesmidler samt hjælpestoffet natriumhydroxid.
Beskyttelsesniveauet i Danmark skønnes ikke generelt berørt af forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 13. juni 2001 fremsendt forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, II og VI i
Rådets forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om
anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for
landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler (herefter "økologiforordningen"),
særligt artikel 13, anden pind. Økologiforordningen er senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) Nr. 436/2001
af 2. marts 2001 om ændring af bilag II til Rådets forordning om økologi sk produktionsmetode for landbrugsprodukter
og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler.
Forslaget behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal,
udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet,
der kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden
en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordning en.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en
allerede vedtaget retsakt.
Formål og indhold
Der er med det foreliggende forslag tale om at præcisere regler for omlægningstiden for arealer samt at fastlægge,
hvorvidt en række hjælpestoffer kan anvendes efter den 31. marts 2002.
Det foreslås, at omlægningstidspunktet ikke kan regnes bagud i tiden i forhold til det tidspunkt, hvor ansøgningen om
autorisation indsendes. Der er tale om en præcisering af bestemmelser i økologiforordningen.
Ifølge forslaget kan omlægningstiden nedsættes til mindre end 12 måneder, såfremt der er tale om brakarealer, MVJ-
arealer, fredede arealer o.l. Ifølge gældende forordning kan omlægningstiden nedsættes under hensyntagen til den
tidligere udnyttelse af arealerne.
Det foreslås, at planteprodukter kun må indeholde rester af pesticider, der ikke er tilladt i økologiske jordbrug, i
koncentrationer, der ligger over detektionsgrænsen, hvis producenten kan bevise, at indholdet skyldes en forurening, som
han ikke selv er herre over, f.eks. sprøjtning i nærheden af marken. Forslaget berører ikke eksisterende regler om
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i forordningen eller på landbrugsområdet i & oslash;vrigt.
For landbrugsproduktionen foreslås det, at en række hjælpestoffer fortsat kan anvendes efter den 31. marts 2002. Dette
omfatter gødningsstoffet kompost, plantebeskyttelsesmidlerne metaldehyd, pyrethroider, kobber og mineralske olier. For
plantebeskyttelsesmidlet kobber indsættes samtidigt en maksimumsgrænse på 8 kg/ha/år. Samtidigt fjernes
plantebeskyttelsesmidlet tobak (vandlig opløsning) fra listen over tilladte midler. Det foresl& aring;s videre, at det skal
gøres obligatorisk for de medlemsstater, der tillader kobber, at forske i alternativer. Medlemsstaterne skal en gang årligt
rapportere til Kommissionen om forskningsresultaterne.
Vedrørende levnedsmidler foreslås det, at natriumhydroxyd fortsat kan anvendes ved oliefremstilling fra rapsfrø efter 31.
marts 2002. Stoffet kan i forvejen anvendes ved sukkerfremstilling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0003.png
Området er reguleret ved økologiforordningen samt bekendtgørelse nr 697 af 16. juli 2000 om økologisk
jordbrugsproduktion som ændret ved bekendtgørelse nr. 821 af 31. august 2000 om ændring af bekendtgørelse om
økologisk jordbrugsproduktion.
Konsekvenser
Forslaget betyder, at de danske regler på området ophæves.
På EU-plan medfører forslaget en indskrænkning i mulighederne for nedsat omlægningstid, idet kun brakarealer o.l
omfattes. I de gældende regler kan der som udgangspunkt meddeles nedsat omlægningstid for alle arealer, såfremt
betingelserne i forordningen er opfyldt. I forhold til den danske administration af området vurderes det, at forslaget
tilnærmer EU-reglerne til dansk praksis.
Angående spørgsmålet om beregning af omlægningstidspunkt vil dette medføre behov for at flytte ansøgningsfristen i
forbindelse med ansøgning om autorisation til økologisk jordbrugsproduktion. Dette vil få konsekvenser for de fælles
ansøgningsskemaer om tilskud og autorisation.
De plantebeskyttelsesmidler, hvor tilladelse udløber den 31. marts 2002, anvendes ikke i Danmark pga. manglende
tilladelse hos miljømyndighederne eller som følge af, at de relevante afgrøder ikke dyrkes i Danmark.
Plantebeskyttelsesmidlerne nævnt i økologiforordningen må kun anvendes, såfremt de er godkendt til brug af
miljømyndighederne i det enkelte medlemsland. Kobber og mineralske olier er ikke godkendt hos de danske
miljømyndigheder, hvorimod metaldehyder samt pyrethroider indgår i godkendte produkter. Insekticidet Pyrethroid
anvendes dog ikke i økologisk jordbrug i Danmark.
Beskyttelsesniveauet i Danmark skønnes ikke generelt berørt af forslaget, men det må påregnes, at de pågældende
plantebeskyttelsesmidler kan forekomme i produkter ved import, hvilket også gør sig gældende for konventionelle
produkter.
Forslaget om, at planteprodukter kun må indeholde rester af pesticider, der ikke er tilladt i økologiske jordbrug, hvis
producenten kan bevise, at indholdet skyldes en forurening, som han ikke selv er herre over, er uklart i sin formulering.
Det fremgår således ikke, om bestemmelsen kun finder anvendelse på jordbrugsbedrifter eller også på import- og
forarbejdningsvirksomheder. Er import- og forarbejdningsvirksomheder omfattet kan bestemmelsen forbedre de danske
fødevaremyndigheders mulighed for at reagere på fund af pesticidrester i økologiske produkter. Da økologiforordningen
i dag kun regulerer
anvendelsen
af pesticider, og ikke
indholdet
af pesticidrester i produkterne, har der hidtil ikke kunnet
træffes afgørelser om, at økologireglerne var overtrådt alene på baggrund af fund af indhold af pesticidrester over
detektionsgrænsen, idet myndighederne først skal bevises, at resti ndholdet skyldes en ulovlig anvendelse. Bestemmelsen
vil betyde, at bevisbyrden flyttes over på virksomhederne, hvilket vil være en kontrolmæssig forbedring for de danske
fødevaremyndigheder.
Forslaget har ikke statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
Forslaget har været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg, §2-udvalget (landbrug) og §2-udvalget (frugt og grønt).
Landboforeningerne, Landbrugsrådet samt Dansk Familielandbrug
har fremsat følgende kommentarer til forslaget
om ændring af bilag I, II og VI i Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991.
Man finder, at der ikke bør være begrænsninger for, hvornår på året en produktion kan anmeldes til påbegyndelse af
omlægning. Anmeldelse bør kunne ske til Plantedirektoratet hele året, hvorimod der fortsat bør være faste terminer for
tilskud. Det vil være en styrkelse af den nuværende ordning, at anmeldelsen sker før omlægning, så det er muligt at
foretage kontrol i hele omlægni ngsperioden.
Man finder forslaget vedrørende detektionsgrænser for pesticidrester problematisk. Det vurderes, at der ikke vil være
problemer med detektionsgrænserne i økologiske produkter i praksis. En evt. analyse bør alene foretages ud fra mistanke
om svindel. Analyser af pesticidrester er ganske bekostelige, og man vil sandsynligvis kunne kontrollere mere rationelt
på andre måder.
Udfasningen af kobber støttes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0004.png
Anvendelsen af komposteret husholdningsaffald støttes, såfremt det ikke indeholder skadelige stoffer i forhold til de
nuværende grænseværdier. Man ønsker mulighed for at anvende husholdningsaffald i biogasanlæg. Anvendelsen af
natriumhydroxid til oliefremstilling efter 31. marts 2002 støttes.
Landsforeningen Økologisk Jordbrug
har fremsat følgende kommentarer til forslaget om ændring af bilag I, II og III i
Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991:
Det støttes, at omlægningstidspunktet ikke kan regnes bagud i forhold til det tidspunkt, hvor ansøgningen om
autorisation indsendes. Det ønskes, at omlægningstiden altid skal være 1 år, og det kan ikke støttes, at omlægningstiden
kan nedsættes til mindre end 12 måneder.
Angående detektionsgrænser for pesticidrester er det LØJs holdning, at økologiske produkter alene skal kontrolleres på
produktionsformen, og at kontrol af indholdsstoffer i de færdige produkter ikke er forenelig med en økologisk
produktionskontrol. En analyse for rester af pesticider kan afsløre rester, der stammer fra en jordbrugspraksis, der ligger
forud for den økologiske omlægning, og bør derfor ikke anvendes i en produktionskontrol.
Anvendelse af kompost efter 31. marts 2002 støttes.
LØJ finder, at de nævnte plantebeskyttelsesmidler ikke bør være tilladt til anvendelse i økologisk produktion, hvorfor det
er uheldigt, at de fortsat skal kunne anvendes efter 31. marts 2002. Selv om flere af midlerne i dag ikke er godkendt til
brug af danske miljømyndigheder, finder man det uheldigt, at EU fortsat vil legalisere midler, som er i strid med de
økologiske principper om miljøvenlighed og forsigtighed. Med EU's accept af m idlerne sendes et forkert signal og gives
samtidig en uheldig konkurrencesituation, hvor nogle lande kan bruge midler, som andre lande ikke kan. Når midlerne
alligevel optræder i bilagene til Rådets forordning, må det være en betingelse, at der er fastsat en udløbsdato, og at der er
beskrevet, hvordan der udarbejdes en handlingsplan for udfasning af midlerne, så de så skånsomt som muligt kan fjernes
fra bilagene ved en nærmere fastsat dato.
Specielt for kobber finder LØJ det uheldigt, at maksimumgrænsen er fastsat til 8 kg/ha/år. Det vurderes, at der i praksis
kan anvendes meget mindre doser ved korrekt sprøjteteknik og brug af varslingssystemer. Der henvises til tyske og
hollandske erfaringer, hvor økologiske frugtavlere har opnået den ønskede effekt ved brug af doser ned til 2 kg/ha/år.
Desuden ønsker det som minimum tilføjet, at sprøjtninger med kobb er skal foregå før frugtsætning i såvel frugt som
vinavl, og at anvendelsen skal begrænses til disse kulturer.
Fødevareindustrien har fremsat følgende kommentarer til forslaget om
ændring af bilag I, II og III i Rådets
forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991:
Man finder det nyttigt med en præcisering af mulighederne for nedsættelse af omlægningstiden.
Forslaget vedrørende detektionsgrænser for pesticidrester støttes, såfremt der samtidig stilles krav om en vis
stikprøvefrekvens.
Økonomaforeningen har fremsat følgende kommentarer til forslaget om
ændring af bilag I, II og III i Rådets
forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991:
Man kan tilslutte sig forslaget, såfremt det ikke medfører svækkelse af de nuværende danske regler indenfor den
økologiske produktion. Man tager eksempelvis afstand fra anvendelse af kobber som plantebeskyttelsesmiddel.
Hotel-, Restaurant- & Turisterhvervets Arbejdsgiverforening (Horesta) har fremsat følgende kommentarer til
forslaget om
ændring af bilag I, II og III i Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991:
Det vurderes, at forslaget giver mulighed for øget brug af plantebeskyttelsesmidler specielt i importerede fødevarer. Det
vurderes, at dette vil svække Ø-mærkets troværdighed hos forbrugeren.
Specialarbejderforbundet (SID)
har fremsat følgende kommentarer til forslaget om ændring af bilag I, II og III i
Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991:
Man ønsker, at anvendelsen af hjælpestoffer gøres tidsbegrænset.
De Samvirkende Købmænd (DSK)
har fremsat følgende kommentarer til forslaget om ændring af bilag I, II og III i
Rådets forordning nr. 2092/91 af 24 juni 1991:
Man ønsker tidsfrister for anvendelsen af hjælpestoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0005.png
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
EN
AGRI/52006/2001-EN
Preliminary draft
COMMISSION REGULATION (EC) No .../...
of […]
LATION (EC) No .../...
amending Annexes I, II and VI to Council Regulation (EEC) No 2092/91 on organic production of agricultural
products and indications referring thereto on agricultural products and foodstuffs
THE COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES,
Having regard to the Treaty establishing the European Community,
Having regard to Council Regulation (EEC) No 2092/91 of 24 June 1991 on organic production of agricultural products and
indications referring thereto on agricultural products and foodstuffs, as last amended by Commission Regulation (EC)
No 436/2001, and in particular the second indent of Article 13 thereof,
Whereas:
• To clarify the possibility of extending or reducing the conversion period referred to in Annex I(1) to the above
Regulation, that period should be harmonised in the Member States and vis-à-vis products imported from third countries.
• The ban on the use of plant protection products other than those listed in Part B of Annex II or, in the case of
products originating in third countries, other than those accepted under an equivalence decision in accordance with
Article 11, should in principle mean an absence of residues of those products in plants and plant products obtained by
organic production.
Maximum residue levels should therefore be fixed for these products at the lower limits of analytical determinatio n as
laid down for a number of
substances in the Annexes to
Council Directive 86/362/EEC of 24 July 1986 on the fixing of
maximum levels for pesticide residues in and on cereals
and
Council Directive 90/642/EEC of 27 November 1990 on the
fixing of maximum levels for pesticide residues in and on certain products of plant origin, including fruit and vegetables,
as last amended by Commission Directive 2000/42/EC.
• However, this should be without prejudice to producers marketing plants or plant products obtained from organic
production but which have levels of residues of these products above the lower limits of analytical determination if those
residue levels are due to contamination for which they are not responsible.
• Article 6 of
Regulation (EEC) No 2092/91
lays down that only products composed of substances listed in Annexes I and II may be
used as plant protection products, fertilisers or soil conditioners in organic farming.
• Part A of Annex II, on fertilisers and soil conditioners, provides for the possibility of using composted household
waste during a provisional period expiring on 31 March 2002 only. Since the use of composted household waste meets a
real need in certain cases, it should be authorised for an indefinite period.
• Part B of Annex II, on pesticides, provides for the possibility of using extract of
Nicotiana tabacum
as an insecticide,
metaldehyde as a molluscicide in traps, pyrethroids (deltamethrin and lambdacyhalothrin) as an insecticide in traps,
copper as a fungicide and mineral oils as an insecticide and a fungicide during a period expiring on 31 March 2002 only.
• Extract of
Nicotiana tabacum
is no longer used in organic farming in the Member States. Its use is authorised for a
transitional period expiring on 31 March 2002. This period should not be extended.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0006.png
• Metaldehyde and pyrethroids (deltamethrin and lambdacyhalothrin) are used in organic farming only in traps and
their use thus meets the criteria of Article 7(1) of Regulation (EEC) No 2092/91. The use of these substances has been
shown to meet a real need in certain crops and should therefore be authorised for an indefinite period.
• The use of copper in the form of copper hydroxide, copper oxychloride, (tribasic) copper sulphate and cuprous oxide
and the use of mineral oils as fungicides are considered to be traditional organic farming practices in accordance with the
provisions of Article 7(1a) of Regulation (EEC) No 2092/91. These substances are indispensable to the cultivation of
various crops and given the current state of research it is unlikely that alternative solutions will be found in the short
term.
• The use of copper in the forms referred to above may have long-term consequences due to its accumulation in the
soil, which appears incompatible with organic farming’s objective of environmentally friendly farming. The conditions
for using copper should therefore be restricted by fixing a ceiling on use expressed in terms of kilograms of copper per
hectare per year.
• Member States which authorise the use of copper salts in the forms mentioned above should implement a research
programme to develop alternatives to their use in organic farming and should regularly inform the Commission and the
other Member States of the progress of this programme.
• Under Article 5 of Regulation (EEC) No 2092/91 the labelling and advertising of a product may refer to organic
production methods only where the product or its ingredients of agricultural origin have not been subjected to treatments
involving the use of substances not listed in Section B of Annex VI. However, sodium hydroxide is listed in that Annex
for use in the production of oil from rape seed (Brassica
spp.)
during a period expiring on 31 March 2002 only. The use
of th is substance has been shown to meet a real need in the production of organic rape seed oil.
• Extension of the period of use of plant health products by this Regulation is without prejudice to the decisions taken
on the use of these products in agriculture in general as part of the review programme provided for in Article 8(2) of
Council Directive 91/414/EEC of 15 July 1991 concerning the
placing of plant protection products on the market.
• The measures provided for in this Regulation are in accordance with the opinion of the Committee referred to in
Article 14 of Regulation (EEC) No 2092/91,
HAS ADOPTED THIS REGULATION
Article 1
Annexes I, II and VI to Regulation (EEC) No 2092/91 are amended in accordance with the Annex to this Regulation.
Article 2
Member States which authorise the use of copper salts in the form of copper hydroxide, copper oxychloride, (tribasic)
copper sulphate and cuprous oxide as fungicides shall implement a research programme to develop alternatives to the use of
these copper salts in organic farming and shall submit a progress report on this programme to the Commission and the other
Member States each year before 30 June.
Article 3
This Regulation shall enter into force on the seventh day following its publication in the
Official Journal of the European
Communities.
This Regulation shall be binding in its entirety and directly applicable in all Member States.
Done at Brussels,
For the Commission
Member of the Commission
ANNEX
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0007.png
1. Part A of Annex I - Plants and plant products - to Regulation (EEC) No 2092/91 is amended as follows :
1.1 Paragraph 1 is replaced by the following:
"1.1.The principles set out in this Annex must normally have been applied on the parcels during a conversion period of at
least two years before sowing or, in the case of perennial crops other than grassland, at least three years before the first
harvest of products as referred to in Article 1(1)(a). The conversion period shall commence on the date on which the
producer notified his activity in accordance with Article 8 and submitted his holding to the inspection system provided for in
Article 9.
1.2 However, the inspection body may decide, in agreement with the competent authority, to recognise retroactively as being
part of the conversion period any previous period in which:
(a) the land parcels were inspected as part of a programme implemented pursuant to Council Regulation (EEC) No 2078/92
of 30 June 1992 on agricultural production methods compatible with the requirements of the protection of the environment
and the maintenance of the countryside or Chapter VI of Council Regulation (EC) No 1257/1999 of 17 May 1999 on
support for rural development from the European Agricultural Guidance and Guarantee Fund (EAGGF) and amending and
repealing certain Regulations, or as part of another official programme, provided that the programme concerned guarantees
that products not listed in parts A and B of Annex II have not been used on those parcels, or
(b) the parcels were natural or agricultural areas which were not cultivated or treated with products not listed in parts A and
B of Annex II. This period can be taken into consideration retroactively only under the following conditions: either
satisfactory proof from an independent source has been furnished to the inspection body allowing it to satisfy itself that the
conditions were met for a period of at least five years, or, otherwise, the conversion period shall consist of a period o f at
least twelve months after the date of notification by the producer in accordance with Article 8.
1.3 The inspection body may, with the approval of the competent authority, decide, in certain cases, to extend or reduce the
conversion period beyond the period laid down in paragraph 1.1, having regard to previous parcel use.
1.4 In the case of parcels which had already been converted to or were in the process of conversion to organic farming, and
which have been treated with a product not listed in Annex II, the Member State may reduce the length of the conversion
period to less than the period laid down in paragraph 1.1 in the following two cases:
(a) parcels treated with a product not listed in part B of Annex II as part of a compulsory disease or pest control measure
imposed by the competent authority of the Member State within its own territory or in certain parts thereof for a specific
crop.
(b) parcels treated with a product not listed in parts A or B of Annex II as part of scientific tests approved by the competent
authority of the Member State.
In these cases the length of the conversion period shall be fixed taking into account all of the following points:
- the process of degradation of the plant protection product concerned must guarantee, at the end of the conversion period,
an insignificant level of residues in the soil and, in the case of a perennial crop, in the plant,
- the harvest following the treatment may not be sold with reference to organic production methods,
- the Member State concerned must inform the other Member States of its decision to require compulsory treatment or to
carry out scientific tests."
1.2. The final sentence of paragraph 3 is replaced by the following:
"Only in cases of immediate threat to the crop may recourse be had to products referred to in Annex II. The use of any other
plant health product is prohibited. The residue levels of plant protection products other than those listed in part B of Annex
II or, in the case of products originating in third countries, other than those accepted under an equivalence decision in
accordance with Article 11, must not exceed the lower limits of analytical determination in the plants and plant p roducts. A
higher level may be accepted only if the producer can prove to the inspection body or the competent authority of the
Member State that the residues are the result of a contamination for which he is not responsible, such as spraying near to the
place where the crop was planted.
For the active substances listed in the Annexes to
Council Directive 86/362/EEC of 24 July 1986 on the fixing of maximum
levels for pesticide residues in and on cereals
and
Council Directive 90/642/EEC of 27 November 1990 on the fixing of
maximum levels for pesticide residues in and on certain products of plant origin, including fruit and vegetables,
as last
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463051_0008.png
amended by Commission Directive 2000/42/EC, the lower limits of analytical determination to be taken into account shall
be those laid down in those Annexes.
For the active substances not regulated by those Directives, the lower limits of analytical determination to be taken into
account shall be those established in accordance with the national legislation in force on pesticide residues in agricultural
products or, in the absence of such legislation, the lower limits of analytical determination of the analysis method in use for
the product in question."
2. Annex II to Regulation (EEC) No 2092/91 is amended as follows :
2.1. Part A - Fertilisers and soil conditioners - is amended as follows:
In the Table, the restriction of the use of composted or fermented household waste to a period expiring on 31 March 2002 is
deleted.
2.2. Part B - Pesticides - is amended as follows:
In Table III - Substances to be used only in traps and/or dispensers - the restriction on the use of metaldehyde and
pyrethroids to a period expiring on 31 March 2002 is deleted.
In Table IV - Other substances from traditional use in organic farming - the provisions relating to copper are replaced by the
following:
Copper in the form of copper hydroxide, copper
oxychloride, (tribasic) copper sulphate, cuprous
oxide
Fungicide
Up to a maximum of 8 kg per hectare per year,
without prejudice to a more limited quantity if laid
down under the specific terms of the legislation in
the Member State where the product is to be used
Need recognised by the inspection body or
inspection authority
In Table IV - Other substances from traditional use in organic farming - the restriction on the use of mineral oils to a period
expiring on 31 March 2002 is deleted.
3. Section B of Annex VI to Regulation (EEC) No 2092/91 - Processing
aids and other products which may be used for
processing of ingredients of agricultural origin from organic production, referred to in Article 5(3)(d) and Article 5(5a)(e) of
Regulation (EEC) No 2092/91 - is amended as follows: the restriction on the use of sodium hydroxide to a period expiring
on 31 March 2002 is deleted.