Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1570
Offentligt
1463008_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1570)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat om Europa-
Kommissionens stævning af 7. juni 2001 vedrørende Danmarks gennemførelse af direktiv 76/160/EØF om
kvaliteten af badevand.
MILJØstyrelsen
20. juli 2001
Biocid- og kemikalievurdering J.nr.: 2034-0184
LFO/13
Notat
til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Orientering om Europa-Kommissionens stævning af 7. juni 2001 vedrørende Danmarks gennemførelse
af direktiv 76/160/EØF om kvaliteten af badevand.
Europa-Kommissionen har den 7. juni 2001 fremsendt en stævning til den danske regering vedrørende overtrædelse af
direktiv 76/160/EØF (badevandsdirektivet). Kommissionens påstand er, at Danmark ikke har truffet de nødvendige
foranstaltninger for at sikre badevandets kvalitet i overensstemmelse med grænseværdierne i direktivet, og at Danmark
ikke har fulgt den i direktivet påkrævede mindste prøvetagningshyppighed.
Stævningen er et led i en række sager, som Kommissionen har rejst over for flere medlemslande (S, FIN, D, F, UK, NL,
B, ES, P og I). I de afgjorte sager har Kommissionen fået medhold.
Kommissionen har ikke anerkendt de danske argumenter, der er fremført i svaret på den begrundede udtalelse. Danmark
har fremført, at den generelt forebyggende indsats i spildevandsrensningen, hvor der i en 10 års periode er brugt eller
afsat 15-20 mia. danske kroner, udgør en overordentlig stor sikkerhed for, at badevandsdirektivets grænseværdier
generelt overholdes og er en sikkerhed for, at de nødvendige sundhedshensyn tilgodeses. Hvor der i konkrete tilfælde
konstateres overskridelser, gribes der ind på passende måde.
Angående prøveudtagningen har Danmark anført, at reglerne om hyppigheden af prøveudtagningen er indskærpet over
for kommunerne, og at der er grebet ind over for de kommuner, der ikke tog nok prøver. Det drejer sig i alt om 7 steder,
hvor prøveudtagningen var utilstrækkelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463008_0002.png
En række målestationer (34 ud af 1307) har i enkelte år overskredet grænseværdierne, ligesom nogle få målestationer har
gentagne overtrædelser, uden at nogen kilde har kunnet spores. Det antages derfor, at overskridelserne er forårsaget af
naturlige forhold, fx meteorologiske forhold, fugle, mikrobiel nedbrydning af tang etc.
Det er ikke muligt, at undgå disse tilfældige overskridelser. I besvarelsen af stævningen vil der primært blive
argumenteret med, at der foreligger absolut umulighed for Danmark for at opfylde direktivets krav. Regeringen vil
forsøge at dokumentere omfanget af den naturlige påvirkning af badevandet i relation til de fastsatte grænseværdier.
Danmark erkender, at der siden 1995 er registreret overskridelse af de fastsatte grænseværdier ved et mindre
antal badevandsområder (17-20 ud af ca. 1300 målestationer), men Danmark har gennemført massive
investeringer på spildevandsområdet og grebet konkret ind over for forureningskilder, hvor
badevandskvaliteten ikke har været i orden.
Endelig kan det oplyses, at Kommissionen forbereder et forslag til ændring af badevandsdirektivet, som forventes at
være mere i overensstemmelse med danske synspunkter. Kommissionen har lagt op til, at der sker en tilpasning af
kvalitetsparametrene i overensstemmelse med den tekniske og videnskabelige udvikling samt en mere effektiv udnyttelse
af prøvetagningsresourcerne. Det er således ikke kun længere et spørgsmål om kvalitetsovervågning , men også et
spørgsmål om forståelse af de processer, som vedrører bestemmelse af vandkvaliteten, og de forureningskilder, der
påvirker vandkvaliteten. Det nævnes desuden, at bedømmelsen af badevandskvaliteten ikke kun skal ske på baggrund af
øjebliksværdier og på en badesæsons resultater, men at vurderingen skal ske på baggrund af flerårige tendenser f.eks. 3-5
år.