Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1579)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets notat vedrørende
søulykkesrapport om tankskibsulykken i Østersøen den 29. marts 2001.
Rapporten forefindes ikke i elektronisk form.
Søulykkesrapport om tankskibsulykken i
Østersøen den 29. marts 2001
Søfartsstyrelsens
Opklaringsenhed
har
onsdag den 25. juli 2001 offentliggjort
søulykkesrapporten om ulykken i Østersøen
den 29. marts i år, hvor tankskibet BALTIC
CARRIER og bulkskibet TERN kolliderede.
25. juli 2001
Sag 199918194
I rapporten konkluderes det, at hovedårsagen
til ulykken var et teknisk svigt i BALTIC
CARRIER’s styresystem, der pludseligt fik
skibet til at dreje ind foran TERN.
Som en medvirkende årsag til ulykken peger
rapporten på, at de to skibe sejlede i den kun l
sømil brede dybvandsrute, selvom FN’s
Internationale Maritime Organisation (IMO)
anbefaler, at skibe med en dybgang svarende
til de involverede skibes benytter ruterne ved
siden af dybvandsruten. Rapporten nævner
desuden som en medvirkende årsag, at den
vagthavende officer på TERN var gået ind til
kortbordet for at kontrollere skibets position,
netop ibene skulle passere hinanden.