Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1658
Offentligt
1462924_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1658)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik den 11. juni 2001
Dette rådsmøde 2357 (9397/01 Presse 225) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 8. juni 2001. Dansk delegationsleder: Arbejdsminister Ove Hygum
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
LIGEBEHANDLING AF MÆND OG KVINDER MED HENSYN TIL BESKÆFTIGELSE (FO) Rådet nåede til
enstemmig politisk enighed med henblik på en fælles holdning vedrørende det foreslåede direktiv om ligebehandling af
mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkår
*
INTEGRATION AF KØNSASPEKTET
*
-Kønsaspektet i andre rådssammensætninger: Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om
integration af kønsaspektet i andre rådssammensætninger end beskæftigelse og social- og
arbejdsmarkedspolitik. Rapporten omhandler navnlig, hvordan der tages hensyn til kønsaspektet i Rådet
-Ekspertmøde (den 15.-16. maj 2001 i Sigtuna) Formandskabet orienterede Rådet om udfaldet af det
ekspertmøde, som det havde tilrettelagt den 15.-16. maj 2001 i Sigtuna. Mødet fokuserede på integration af
kønsaspektet i Europa (anvendelse, erfaringer og vejen frem)
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE: Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning til
forslaget til direktiv om indførelse af en generel ramme for information og høring af arbejdstagerne i Det Europæiske
Fællesskab med henblik på formel vedtagelse efter endelig udformning i Jurist-lingvist-Gruppen. Forslaget sigter mod at
fastsætte minimumskrav for information og høring af arbejdstagere i virksomheder og forretningssteder , som opererer i
en enkelt medlemsstat
*
MINIMUMSFORSKRIFTER FOR ARBEJDSTAGERNES SUNDHED OG SIKKERHED (STØJ) (FO) Rådet nåede til
enstemmig politisk enighed om en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om minimumsforskrifter for
beskyttelse af arbejdstagere mod risici for deres sundhed og sikkerhed, som skyldes eksponering for støj
*
STRATEGI FOR EN BÆREDYGTIG UDVIKLING Rådet havde en debat på grundlag af Kommissionens meddelelse
om bæredygtig udvikling af 15. maj 2001 med henblik på Det Europæiske Råds møde den 15. og 16. juni 2001 i
Göteborg.
*
SOCIAL BESKYTTELSE
*
-Rapport om bæredygtige pensionssystemer: Rådet noterede sig en rapport fra Udvalget for Social
Beskyttelse om bæredygtige pensioner, som forelægges Det Europæiske Råd på mødet den 15. og 16. juni
2001 i Göteborg. Rapporten er en opfølgning af den foreløbige undersøgelse om pensionernes
bæredygtighed på lang sigt
-De nationale handlingsplaner til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse Rådet noterede sig
oplysninger fra kommissær Anna DIAMANTOPOULOU om det igangværende arbejde i Udvalget for
Social Beskyttelse vedrørende bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER. Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport
om den foreslåede revision af forordning nr. 1408/71 vedrørende koordinering af medlemsstaternes sociale
sikringsordninger for så vidt angår vandrende arbejdstageres rettigheder
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0002.png
DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB. På baggrund af den enighed, der blev opnået med hensyn til det europæiske
selskab i december 2000, har formandskabet fremlagt et revideret forslag om medarbejderindflydelse i det europæiske
andelsselskab.
*
EVENTUELT
*
-FN's verdenskonference om racisme. Kommissær DIAMANTOPOULOU orienterede Rådet om
Kommissionens forberedelser af FN's verdenskonference om racisme, som afholdes fra den 31. august til
den 7. september 2001 i Durban (Sydafrika).
-Det Europæiske Handicapår. Rådet noterede sig, at Kommissionen agter at erklærer 2003 for europæisk
handicapår, og at den for nylig har fremlagt et forslag herom.
-Hvidbog om kemikaliepolitik. Rådet noterede sig et indlæg fra den tyske delegation, som henledte Rådets
og Kommissionens opmærksomhed på, at der i opfølgningen af hvidbogen om EU’s fremtidige
kemikaliepolitik også bør tages hensyn til beskyttelse af arbejdstagerne mod farlige stoffer.
-Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker. Rådet noterede sig et indlæg fra den tyske
delegation om det ønskelige i at give Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) en formel
lejlighed til at drøfte de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og yde et effektivt bidrag til
processen.
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
TOLDUNION
-Lovgivning om udstedelse af EUR.1-dokumenter og andre dokumenter Rådet vedtog en forordning om
fremgangsmåder til en forenkling af udstedelse af EUR. 1 – Varecertifikater m.m
*
-Forordning om den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter. Rådet
vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/96 om midlertidig suspension af den fælles toldtarifs
autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter.
*
-Revisionsretten : Særberetning nr. 23/2000 om toldværdiansættelse af importerede varer Rådets konklusioner. Rådet har
med stor interesse noteret sig den meget detaljerede beretning fra Revisionsretten, og især redegørelsen for de problemer,
som toldmyndighedernes fortolkning og anvendelse af fællesskabsbestemmelserne om toldværdiansættelse af
importerede varer giver anledning til.
*
MILJØ
-Grænseoverskridende transport af affald, som er bestemt til nyttiggørelse. Rådet vedtog konklusioner, der giver
Kommissionen beføjelser med hensyn til Fællesskabets afstemning på OECD-Rådets møde den 14. juni 2001 i Istanbul
om udkastet til den reviderede beslutning om grænseoverskridende transport af affald, som er bestemt til nyttiggørelse.
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. beskæftigelse, social- og arbejdsmarkedspolitik behandlet på andre
rådsmøder siden det foregående Arbejdsministerrådsmøde den XX 2001:
Rådsmøde Økofin d. 12. marts 2001 (alm. del – bilag 1030)
Kodifikation af direktivet om arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med overførsler: Vedtog den kodificerede udgave
af direktiv 77/187/EØF
Rådsmøde Økofin d. 7. maj 2001 ( alm. del – bilag 1262 )
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden – offentliggørelse i De Europæiske Fællesskabers Tidende: Rådet
besluttede at offentliggøre denne.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, X. udg.:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0003.png
Bruxelles, den 31. august 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (11-06-2001) - Press: 225 - Nr: 9397/01
9397/01 (Presse 225)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2357. samling i Rådet
- BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK -
den 11. juni 2001 i Luxembourg
Formand:
Mona SAHLIN
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for
arbejdsmarkedsspørgsmål, integrationsspørgsmål
og storbypolitik i Kongeriget Sverige
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LIGEBEHANDLING AF MÆND OG KVINDER MED HENSYN TIL BESKÆFTIGELSE.
*
INTEGRATION AF KØNSASPEKTET
*
-Kønsaspektet i andre rådssammensætninger
-Ekspertmøde (den 15.-16. maj 2001 i Sigtuna):
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE.
*
MINIMUMSFORSKRIFTER FOR ARBEJDSTAGERNES SUNDHED OG SIKKERHED (STØJ)
*
STRATEGI FOR EN BÆREDYGTIG UDVIKLING
*
SOCIAL BESKYTTELSE
*
-Rapport om bæredygtige pensionssystemer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0004.png
-De nationale handlingsplaner til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER
*
DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
*
EVENTUELT
*
-FN's verdenskonference om racisme
-Det Europæiske Handicapår
-Hvidbog om kemikaliepolitik
-Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
TOLDUNION
-Lovgivning om udstedelse af EUR.1-dokumenter og andre dokumenter
*
-Forordning om den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
*
-Revisionsretten : Særberetning nr. 23/2000 om toldværdiansættelse af importerede varer Rådets konklusioner
*
MILJØ
-Grænseoverskridende transport af affald, som er bestemt til nyttiggørelse
*
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 eller 02/285
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Laurette ONKELINX
Franck VANDENBROUCKE
Renaat LANDUYT
Danmark:
Ove HYGUM
Tyskland:
Gert ANDRES
Vicepremierminister og arbejdsminister
Minister for sociale spørgsmål og pensioner
Flamsk arbejdsminister og minister for turisme
Arbejdsminister
Statssekretær, medlem af Forbundsdagen, under
forbundsministeren for arbejds- og
socialspørgsmål
Arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Vicearbejdsminister
Minister for beskæftigelse og solidaritet
Statssekretær under ministeren for beskæftigelse
og solidaritet, med ansvar for solidarisk økonomi
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
Grækenland:
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Juan Carlos APARICIO PÉREZ
Juan CHOZAS
Frankrig:
Elisabeth GUIGOU
Guy HASCOËT
Irland:
Tom KITT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0005.png
arbejdsspørgsmål, forbrugerrettigheder og
international samhandel
Italien:
Fabio FABBRI
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Minister for familiespørgsmål, social solidaritet
og ungdomsspørgsmål, minister for fremme af
kvinders vilkår
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Arbejdsminister og minister for solidaritet
Social- og sundhedsminister
Arbejdsminister
Erhvervsministeriet, med ansvar for
arbejdsmarkedsspørgsmål, integrationsspørgsmål
og storbypolitik
Minister med ansvar for ligestilling
Statssekretær, erhvervsministeriet
Statssekretær med ansvar for ligestilling
Statssekretær under ministeren for social sikring
Nederlandene:
Willem VERMEEND
Annelies VERSTAND-BOGAERT
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Portugal:
Paulo PEDROSO
Finland:
Maija PERHO
Tarja FILATOV
Sverige:
Mona SAHLIN Minister
Margareta WINBERG
Anna EKSTRÖM
Lise BERGH
Claes ÅNSTRAND
Det Forenede Kongerige:
Peter HAIN
Viceminister, Handels- og Industriministeriet,
minister for energi og konkurrenceevne i Europa
***
Kommissionen:
Anna DIAMANTOPOULOU
Medlem
***
Endvidere deltog:
Clive TUCKER
Raoul BRIET
Formand for Beskæftigelsesudvalget
Formand for Udvalget for Social Beskyttelse
***
LIGEBEHANDLING AF MÆND OG KVINDER MED HENSYN TIL BESKÆFTIGELSE
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed med henblik på en fælles holdning vedrørende det foreslåede direktiv om
ligebehandling af mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt
arbejdsvilkår. Udkastet til direktiv vil ændre et direktiv, som er 25 år gammelt (direktiv 76/207/EØF). Rådet så med
tilfredshed på enigheden som et vigtigt skridt me d henblik på yderligere at fremme gennemførelsen af traktatens princip
om ligestilling mellem mænd og kvinder.
Formålet med direktivudkastet er at modernisere bestemmelserne i den gældende tekst under hensyn til EF-Domstolens
retspraksis, samt bestemmelserne i de to direktiver om ikke-forskelsbehandling, som blev vedtaget sidste år på grundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0006.png
af traktatens artikel 13 (direktiv 2000/43/EF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset race eller
etnisk oprindelse og direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigel se og erhverv).
Efter tekstens endelig udformning i Jurist-lingvist-Gruppen vedtages den fælles holdning formelt som et punkt uden
debat på en kommende samling i Rådet, inden den fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling i henhold til
den fælles beslutningsprocedure.
Det nye direktiv tilføjer nogle vigtige bestemmelser til det gældende direktiv :
- medlemsstaterne forpligtes til at tage hensyn til målsætningen om ligestilling mellem mænd og kvinder
ved udformningen og gennemførelsen af love og administrative politikker, hvilket er et middel til at sikre, at
princippet om integration af kønsaspektet kan anvendes på alle niveauer i den politiske beslutningsproces;
- der indføres to definitioner på direkte og indirekte forskelsbehandling for at sikre overensstemmelse
mellem kønsbegrundet forskelsbehandling og direktiverne om ikke-forskelsbehandling fra 2000, der
omhandler andre årsager til forskelsbehandling;
for første gang anerkendes chikane, herunder seksuel chikane, som en form for forskelsbehandling, idet
bestemmelserne om ligebehandling af kvinder og mænd således tilpasses bestemmelserne om ikke-
forskelsbehandling i de to direktiver fra 2000, der er baseret på artikel 13;
en instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af køn defineres også som forskelsbehandling.
Endvidere:
- præciseres retten til at indrømme undtagelser, idet medlemsstaterne pålægges at begrunde forbud mod, at
kvinder udfører visse former for arbejde;
- styrkes beskyttelsen af kvinder, der vender tilbage til arbejdet efter barselsorlov, idet det nærmere
fastsættes, at kvinder har ret til at vende tilbage til deres job eller en tilsvarende stilling, hvor vilkårene ikke
er mindre gunstige for dem;
- indføres beskyttelsen af mænd på faderorlov, når en sådan orlov allerede findes i en given medlemsstat;
- fastsættes vedtagelsen af positive foranstaltninger til fremme af ligestilling mellem mænd og kvinder,
herunder kønsspecifikke organisationer.
I direktivudkastet hedder det endvidere, at medlemsstaterne skal udpege organer til fremme af ligebehandling, at
arbejdsmarkedets parter skal spille en aktiv rolle med hensyn til at fremme ligebehandling, og at der skal tilskyndes til
dialog mellem arbejdsmarkedets parter og dialog med NGO’erne for at sikre de vigtigste aktørers deltagelse i processen.
INTEGRATION AF KØNSASPEKTET
-
Kønsaspektet i andre rådssammensætninger
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om integration af kønsaspektet i andre rådssammensætninger end
beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik. Rapporten omhandler navnlig, hvordan der tages hensyn til
kønsaspektet i Rådet (forskning) og Rådet (udviklingssamarbejde). Rapporten udmønter målsætningen i traktatens artikel
3, stk. 2, om at integrere kønsaspektet i alle Fællesskabets aktiviteter. Proces sen startede under det franske formandskab
med en analyse af Rådet (uddannelse) og Rådet (det indre marked).
Rådet noterede sig også det kommende belgiske formandskabs tilsagn om at fortsætte dette arbejde. Den belgiske
delegation angav, at den under det belgiske formandskab agter at fokusere på forbindelser med tredjelande (navnlig i
forbindelse med Barcelona-processen) og spørgsmålet om integration af kønsaspektet i de overordnede retningslinjer for
de økonomiske politikker.
i)
Rådet (forskning) : ligestilling mellem mænd og kvinder
Rapporten om ligestilling mellem mænd og kvinder i Rådet (forskning) omhandler kvinders stilling inden for videnskab
og de forskellige initiativer, som er blevet taget for at fremme kvinders rolle på dette område. Dette er sket gennem
vedtagelse af rådsresolutioner, nedsættelse af ekspertgrupper og udarbejdelse af henstillinger og rapporter. Der er
planlagt flere initiativer i forbindelse med det nye rammeprogram for forskning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0007.png
ii)
Hensyntagen til ligestillingsaspektet i Rådet (udviklingssamarbejde)
I rapporten om Rådet (udviklingssamarbejde) undersøges det, hvilken plads spørgsmål om ligestilling mellem mænd og
kvinder har indtaget ved forberedelsen af samlingen i Rådet (udviklingssamarbejde) den 31. maj 2001, og hvilke
afgørelser, der blev truffet under samlingen. Afgørelser og politikdokumenter med relevans for ligestilling, som er blevet
forelagt Rådet, minder aktørerne i udviklingssamarbejdet om at tage hensyn til kønsa spektet og respektere de politikker,
der allerede er vedtaget på området.
Ekspertmøde (den 15.-16. maj 2001 i Sigtuna)
Formandskabet orienterede Rådet om udfaldet af det ekspertmøde, som det havde tilrettelagt den 15.-16. maj 2001 i
Sigtuna. Mødet fokuserede på integration af kønsaspektet i Europa (anvendelse, erfaringer og vejen frem). Formålet var
at samle eksperter i integration af kønsaspektet for at kunne drøfte dette emne og udveksle erfaringer om god praksis,
idet hensigten var at bevæge sig fra et teoretisk stade til konkrete praktiske spør gsmål.
Kommissær Anna DIAMANTOPOULOU orienterede under dette punkt om arbejdet i gruppen på højt plan, der mødtes
parallelt med Sigtuna-mødet. Det er en uformel gruppe, som blev oprettet efter det uformelle ministermøde i januar 2001
i Norrköping og bedt om at finde frem til en strategi for integration af kønsaspektet samt om at overveje relevante
ordninger. Gruppen på højt plan har især set på muligheden for integration af køns aspektet i de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker.
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning til forslaget til direktiv om indførelse af en generel ramme for
information og høring af arbejdstagerne i Det Europæiske Fællesskab med henblik på formel vedtagelse efter endelig
udformning i Jurist-lingvist-Gruppen. Forslaget sigter mod at fastsætte minimumskrav for information og høring af
arbejdstagere i virksomheder og forretningssteder, som opererer i en enkelt medlemsstat. Hensigten med direktivet er
også, at supplere de to eksisterende direktiver, som indeholder bestemmelser om information og høring i særlig
situationer som kollektive afskedigelser, overførsel af virksomheder samt det såkaldte direktiv om europæiske
samarbejdsudvalg, som finder anvendelse på virksomheder med mere end 1000 ansatte, der opererer i to eller flere
medlemsstater.
Rådet nåede til enighed på grundlag af et kompromisforslag fra formandskabet med en tilføjelse om
gennemførelsesperioden. Medlemsstater, hvori der på datoen for vedtagelsen af dette direktiv hverken findes noget
almindeligt, permanent og lovpligtigt system til information og høring af arbejdstagerne eller arbejdstagerrepræsentation
på arbejdspladsen, vil foruden den normale treårige gennemførelsesperiode få i alt yderligere fire år til at tilpasse sig
bestemmelserne i direktivet om det mindste antal arbejdstagere, for hvilke bestemmelserne om information og høring
finder anvendelse. I de første to år af denne yderligere periode kan de begrænse anvendelsen af disse bestemmelser til
virksomheder, som beskæftiger mindst 150 arbejdstagere, eller forretningssteder, der beskæftiger mindst 100
arbejdstagere. I de følgende to år sænkes tærsklen yderligere til virksomheder med mindst 100 ansatte eller
forretningssteder med mindst 50 ansatte.
Italien og Det Forenede Kongerige tilkendegav, at de vil aflægge rapport til deres nyudnævnte regeringer, inden de giver
deres endelige tilslutning. Formanden konkluderede, at hun var overbevist om, at den fælles holdning vedtages
enstemmigt, når den på en kommende samling i Rådet formelt vedtages som et punkt uden debat.
Udkastet til direktiv fremsendes derefter til Europa-Parlamentet til andenbehandling i henhold til den fælles
beslutningsprocedure.
Udkastet til direktiv finder efter de enkelte medlemsstaters eget valg anvendelse på :
- virksomheder, som beskæftiger mindst 50 arbejdstagere i en medlemsstat, eller
- forretningssteder, der beskæftiger mindst 20 arbejdstagere i en medlemsstat.
Virksomheder defineres som offentlige eller private virksomheder, som driver erhvervsvirksomhed. Forretningssteder er
enheder, hvor der drives forretning, eller en anden del af en virksomhed, hvor der drives erhvervsvirksomhed.
Sidstnævnte kan defineres i overensstemmelse med national lovgivning og praksis.
Retten til information og høring omfatter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0008.png
- information om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhedens eller forretningsstedets
aktiviteter og økonomiske situation;
- information og høring om situationen, strukturen og den forventede udvikling med hensyn til
virksomhedens beskæftigelse samt om eventuelle planlagte foregribende foranstaltninger, navnlig i tilfælde
af trusler mod beskæftigelsen;
- information og høring om de beslutninger, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets
tilrettelæggelse og ansættelseskontrakterne.
Informationen sker på et passende tidspunkt, på en passende måde og med et passende indhold, således at
arbejdstagerrepræsentanterne sættes i stand til at foretage en passende analyse og i givet fald at forberede høringen.
Høringen sker:
- på et passende tidspunkt, på en passende måde og med et passende indhold;
- på et relevant ledelses- og repræsentationsniveau;
- på grundlag af relevante informationer fra arbejdsgiver og den udtalelse, som arbejdstagerrepræsentanterne
har ret til at fremsætte;
- således at arbejdstagerrepræsentanterne kan mødes med arbejdsgiver og få et begrundet svar på eventuelle
udtalelser;
- med henblik på at nå til en aftale om de beslutninger, som falder ind under arbejdsgivernes
ledelsesbeføjelser.
Den praktiske tilrettelæggelse af information og høring defineres og gennemføres i overensstemmelse med national
lovgivning og praksis. Medlemsstaterne kan overlade det arbejdsmarkedets parter frit ved aftale at fastlægge denne
tilrettelæggelse.
Udkastet til direktiv omhandler også behandlingen af fortrolige oplysninger, der videregives fra arbejdsgivere til
arbejdstagernes repræsentanter.
Medlemsstaterne sikrer, at der kan træffes hensigtsmæssige foranstaltninger, hvis en arbejdsgiver eller
arbejdstagerrepræsentanterne ikke efterkommer direktivet, således at der sørges for passende administrative eller retlige
procedurer til sikring af, at de forpligtelser, der følger af dette direktiv, kan håndhæves. Medlemsstaterne bør også sørge
for passende sanktioner, som finder anvendelse, hvis direktivet overtrædes. Sanktio nerne skal være effektive, stå i
forhold til overtrædelsens omfang og have en afskrækkende virkning.
MINIMUMSFORSKRIFTER FOR ARBEJDSTAGERNES SUNDHED OG SIKKERHED (STØJ)
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om
minimumsforskrifter for beskyttelse af arbejdstagere mod risici for deres sundhed og sikkerhed, som skyldes
eksponering for støj, navnlig med hensyn til risici for hørelsen. Det nye direktiv vil træde i stedet for det gældende
direktiv 86/188/EØF om beskyttelse af arbejdstagere mod risici ved at være udsat for støj under arbej det.
Hensigten med direktivforslaget er, at det skal være det andet særskilte direktiv efter "opsplitningen" i 1999 af
Kommissionens oprindelige forslag fra 1993, som i et enkelt instrument kombinerede 4 typer fysiske agenser (støj,
mekanisk vibration, optisk stråling og elektromagnetiske felter og bølger). Det første direktiv omhandler vibrationer,
hvor Rådet snart forventes formelt at vedtage en fælles holdning, efter at der blev opnået politisk enigh ed i Rådet den
27.-28. november 2000.
I direktivudkastet fastsættes eksponeringsgrænseværdier og eksponeringsaktionsværdier. Eksponeringsaktionsværdierne
bygger på niveauer for omgivende støj og udløser forskellige grader af beskyttelsesforanstaltninger.
Eksponeringsgrænseværdierne fastsætter eksponeringsgrænser, som dog tager hensyn til anvendelse af personlige
høreværn. I hvert tilfælde ledsages en daglig eller ugentlig, gennemsnitlig støjek sponeringsværdi dB(A) af en maksimal
lydtryksværdi (pmax) for at tage hensyn til høje momentane støjniveauer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0009.png
Rådet nåede til enighed på grundlag af formandskabets kompromistekst, som fastsætter følgende
støjeksponeringsværdier :
- eksponeringsgrænseværdier på 87 dB(A) og en maksimal lydtryksværdi (pmax) på 200 Pa;
- øvre eksponeringsaktionsværdier på 85 dB(A) og en maksimal lydtryksværdi (pmax) på 200 Pa;
- nedre eksponeringsaktionsværdier på 80 dB(A) og en maksimal lydtryksværdi (pmax) på 112 Pa.
Hvis støjeksponeringen overskrider de øvre eksponeringsaktionsværdier, skal arbejdstagerne anvende personlige
høreværn, som arbejdsgiveren stiller til rådighed for dem, når den nedre eksponeringsaktionsværdi overskrides.
Udkastet til direktiv pålægger også arbejdsgiverne visse forpligtelser på følgende områder
- identificering og vurdering af risici;
- undgåelse eller nedsættelse af eksponering;
- personlige værnemidler;
- begrænsning af ørets eksponering for støj;
- information og uddannelse af arbejdstagerne;
- høring af arbejdstagerne samt arbejdstagerdeltagelse.
Hvad angår direktivets anvendelsesområde er arbejdstagere beskæftiget inden for søfart og luftfart, som var udelukket
fra anvendelsesområdet for direktivet fra 1986, nu omfattet. Der er imidlertid en længere gennemførelsesperiode på
yderligere fem år for besætninger om bord på søgående skibe foruden de generelle tre år.
STRATEGI FOR EN BÆREDYGTIG UDVIKLING
Rådet havde en debat på grundlag af Kommissionens meddelelse om bæredygtig udvikling af 15. maj 2001 med henblik
på Det Europæiske Råds møde den 15. og 16. juni 2001 i Göteborg. Dér skulle der vedtages en strategi for bæredygtig
udvikling i EU. Målet på langt sigt er, at økonomisk vækst, social samhørighed og miljøbeskyttelse styrker hinanden
indbyrdes.
Som afslutning på debatten konkluderede formanden, at Rådet havde noteret sig delegationernes indlæg samt
udtalelserne fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse om Kommissionens meddelelse. Hun
erklærede også, at hun vil informere formanden for Det Europæiske Råd om bemærkningerne, som vil indgå i det
forberedende arbejde til topmødet i Göteborg.
SOCIAL BESKYTTELSE
-
Rapport om bæredygtige pensionssystemer
Rådet noterede sig en rapport fra Udvalget for Social Beskyttelse om bæredygtige pensioner, som forelægges Det
Europæiske Råd på mødet den 15. og 16. juni 2001 i Göteborg. Rapporten er en opfølgning af den foreløbige
undersøgelse om pensionernes bæredygtighed på lang sigt, som er udarbejdet efter anmodning fra Det Europæiske Råd
på møderne i Lissabon, Feira og Nice, og som blev forelagt for D et Europæiske Råd på mødet i marts 2001 i Stockholm.
Efter at formanden for Udvalget for Social Beskyttelse havde fremlagt rapporten, udvekslede Rådet synspunkter, og
delegationerne understregede deres anerkendelse af udvalgets arbejde. Formanden konkluderede, at rapporten generelt
anses for et godt udgangspunkt for det fremtidige arbejde med hensyn til social beskyttelse.
Kommissionen hilste også rapporten velkommen og erklærede, at den er et nyttigt bidrag til den meddelelse, som
Kommissionen nu er i færd med at udarbejde, og som vil udvikle relevante arbejdsmetoder for det fremtidige samarbejde
i forbindelse med den åbne koordinationsmetode, som finder anvendelse på social beskyttelse. Kommissionen
planlægger at vedtage meddelelsen i midten af juni før det uformelle ministermøde i juli.
I rapporten om pensionssystemers bæredygtighed analyseres det, hvad der kræves for at sikre, at pensionssystemerne
yder pensionisterne en sikker, tilstrækkelig indkomst, som ikke udhuler de offentlige finanser eller pålægger de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0010.png
kommende generationer for stor en byrde, samtidig med at retfærdigheden og solidariteten bibeholdes, og der tages
hensyn til ændringer i enkeltpersoners og samfundets behov. Rapporten fremhæver navnlig tre punkter :
- værne om systemernes evne til at opfylde deres sociale mål med hensyn til at yde en sikker og passende
indkomst til pensionister og personer, som de forsørger, og garantere anstændige levevilkår for alle ældre;
- opretholde pensionssystemernes økonomiske bæredygtighed;
- øge pensionssystemernes evne til at reagere på ændringer i samfundets og borgernes behov.
Hovedkapitlerne i rapporten omhandler følgende emner :
- udfordringer for pensionssystemerne (demografi og bæredygtighed, nye beskæftigelsesmønstre,
udviklingen i familiemønstrene);
- imødegåelse af udfordringerne (sikring af pensionernes økonomiske bæredygtighed, sikring af den sociale
samhørighed, tilpasning af pensionssystemerne til et samfund i forandring);
- de nationale reformprocesser og Den Europæiske Unions rolle.
-
De nationale handlingsplaner til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
Rådet noterede sig oplysninger fra kommissær Anna DIAMANTOPOULOU om det igangværende arbejde i Udvalget
for Social Beskyttelse vedrørende bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse. Kommissionen har allerede modtaget
12 af de 15 nationale handlingsplaner. Kommissionen vil inden udgangen af juli fremlægge udkastet til en
sammenfattende rapport baseret på bidragene fra medlemsstaterne. Rapporten forventes afsluttet i oktober. Den vil
sammen med en kommende meddelelse udgøre grundlaget for en fælles rapport fra Rådet/Kommissionen til Det
Europæiske Råd i december 2000 i Laeken, hvori der redegøres for god praksis og innovative indgangsvinkler.
Der erindres om, at Rådet i oktober 2000 gav sin tilslutning til de relevante mål med henblik på bekæmpelse af fattigdom
og social udstødelse. En undergruppe i Udvalget for Social Beskyttelse arbejder med indikatorer, som forventes vedtaget
inden årets udgang i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2001 i Stockholm.
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om den foreslåede revision af forordning nr. 1408/71 vedrørende
koordinering af medlemsstaternes sociale sikringsordninger for så vidt angår vandrende arbejdstageres rettigheder.
Hensigten med Kommissionens forslag fra december 1998 er at erstatte forordningen fra 1971, som er blevet ændret
adskillige gange for at modernisere og forenkle de gældende bestemmelser.
Det svenske formandskab har koncentreret sine bestræbelser inden for kapitlerne arbejdsløshed, efterløn og
familieydelser, ydelser til børn, der forsørges af pensionister, og ydelser til børn, der har mistet en af forældrene eller
dem begge.
Formandskabet har for at få politiske retningslinjer for det fremtidige arbejde forelagt to spørgsmål for ministrene : for
det første udvidelse af muligheden for eksport af arbejdsløshedsydelser fra 3 til 6 måneder for personer, der søger
arbejde i andre medlemsstater, og for det andet om det er ønskeligt at give arbejdstagere, der bliver arbejdsløse efter at
have opholdt sig i en medlemsstat og arbejdet i en anden medlemsstat, mulighed for at s øge arbejde i deres bopælsstat,
samtidig med at de modtager kontantydelser fra det tidligere beskæftigelsesland.
Formanden afrundede debatten ved at erklære, at udvekslingen af synspunkter havde vist, at der er behov for at analysere
emnet yderligere, og at de forskellige synspunkter var blevet noteret og ville blive taget op under det belgiske
formandskab.
Der mindes om, at der ved slutningen af hvert formandskab fremlægges en rapport for Rådet om de fremskridt, der er
gjort. Det svenske formandskab fremlagde den fjerde situationsrapport (efter det finske, portugisiske og franske
formandskab). Forud for det svenske formandskab er følgende dele af teksten blevet gennemgået første gang : afsnit I
(almindelige bestemmelser) og II (bestemmelse af, hvilken lovgivning der skal anvendes) samt kapitel 1 (sygdom og
moderskab), kapite l 2 (invaliditet), kapitel 3 (alderdom og dødsfald (pensioner)) og kapitel 4 (arbejdsulykker og
erhvervssygdomme) i afsnit III (særlige bestemmelser om de enkelte arter af ydelser).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0011.png
Den første gennemgang af forslaget er nu næsten afsluttet. Det er klarlagt, hvad der er enighed om, og hvad der er
uenighed om, og det kommende belgiske formandskab vil fortsætte arbejdet med parametrene for modernisering og
forenkling af bestemmelserne vedrørende koordineringen af de sociale sikringsordninger.
DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
Rådet noterede sig en mundtlig situationsrapport fra formandskabet om udkastet til direktiv om medarbejderindflydelse i
det europæiske andelsselskab.
Kommissionens oprindelige forslag stammer fra 1992, da arbejdet har afventet udfaldet af drøftelserne af statutten for
det europæiske selskab. Det europæiske andelsselskab (SCE) er et parallelforslag til det europæiske selskab, dvs. en
særlig retlig enhed for andelsselskaber, der opererer i to eller flere medlemsstater.
På baggrund af den enighed, der blev opnået med hensyn til det europæiske selskab i december 2000, har formandskabet
fremlagt et revideret forslag om medarbejderindflydelse i det europæiske andelsselskab. Der har fundet en første
detaljeret gennemgang sted i Rådets forberedende organer. Forslaget vil blive gennemgået yderligere, før det overdrages
til det belgiske formandskab.
EVENTUELT
-
FN's verdenskonference om racisme
Kommissær DIAMANTOPOULOU orienterede Rådet om Kommissionens forberedelser af FN's verdenskonference om
racisme, som afholdes fra den 31. august til den 7. september 2001 i Durban (Sydafrika).
-
Det Europæiske Handicapår
Rådet noterede sig, at Kommissionen agter at erklærer 2003 for europæisk handicapår, og at den for nylig har fremlagt et
forslag herom.
-
Hvidbog om kemikaliepolitik
Rådet noterede sig et indlæg fra den tyske delegation, som henledte Rådets og Kommissionens opmærksomhed på, at der
i opfølgningen af hvidbogen om EU’s fremtidige kemikaliepolitik også bør tages hensyn til beskyttelse af arbejdstagerne
mod farlige stoffer.
-
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Rådet noterede sig et indlæg fra den tyske delegation om det ønskelige i at give Rådet (beskæftigelse og social- og
arbejdsmarkedspolitik) en formel lejlighed til at drøfte de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og
yde et effektivt bidrag til processen.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
TOLDUNION
Lovgivning om udstedelse af EUR.1-dokumenter og andre dokumenter
Rådet vedtog en forordning om
- fremgangsmåder til forenkling af udstedelse af EUR.1-varecertifikater;
- udfærdigelse af fakturaerklæringer og EUR.2-dokumenter;
- udstedelsen af visse godkendte eksporttilladelser i henhold til bestemmelserne om
præferencehandelsordningerne mellem Det Europæiske fællesskab og visse lande og om ophævelse af
forordning (EØF) nr. 3351/83.
Rådets forordning (EØF) nr. 3351/83 tilsigtede en korrekt anvendelse af præferenceoprindelsesordningerne i forbindelse
med eksport fra Fællesskabet til visse tredjelande. Der har været mange ændringer på toldområdet, siden denne
forordning blev vedtaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0012.png
I forbindelse med det indre marked har det vist sig, at virksomheder, der eksporterer varer fra en anden medlemsstat eller
flere andre medlemsstater end den, de er etableret i, og som ønsker at anvende de forenklede procedurer i forbindelse
med udstedelse af oprindelsesattester, i visse tilfælde skal ansøge om en særskilt tilladelse for hver eksportmedlemsstat.
Den nye forordning forenkler denne situation, samtidig med at det sikres, at systemet med præferenceordninger for tsat
kan fungere efter hensigten.
Forordning om den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/96 om midlertidig suspension af den fælles
toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter.
Med den nye forordning foretages der hel eller delvis suspension af toldsatserne for en række nye produkter, der ikke er
opregnet i forordning (EF) nr. 1255/96 og fjerner et antal produkter fra listen i denne forordning, fordi deres beskrivelse
må ændres på grund af den tekniske udvikling.
Revisionsretten : Særberetning nr. 23/2000 om toldværdiansættelse af importerede varer – Rådets konklusioner
Rådet har med stor interesse noteret sig den meget detaljerede beretning fra Revisionsretten, og især redegørelsen for de
problemer, som toldmyndighedernes fortolkning og anvendelse af fællesskabsbestemmelserne om toldværdiansættelse af
importerede varer giver anledning til. Som Retten understreger det, hænger disse problemer ikke så meget sammen med
selve lovgivningen, men snarere med den praktiske anvendelse af denne lovgivning på administrativ t niveau. Den
gældende lovgivning gengiver således kun, både i EF-toldkodeksen i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 og i
gennemførelsesbestemmelserne hertil i Kommissionens forordning nr. 2454/93, de forpligtelser og regler, der findes i
Verdenshandelsorganisationens (WTO) aftale om anvendelse af artikel VII i GATT, sådan som de er blevet opstillet og
gjort klarere af Verdenstoldorganisationen (WCO). Som Kommissionen påpeger det i sit svar, skyldes de konst aterede
vanskeligheder for en stor del den særlige karakter af værdiansættelsesreglerne, som i særlige tilfælde giver de nationale
myndigheder en markant skønsmargen.
Principielt er Rådet enig med Retten i det generelle mål om, at der skal sikres en konsekvent anvendelse af
fællesskabsbestemmelserne. Handlingsprogrammet for toldvæsenet "Told 2002", der findes i beslutning nr. 210/97/EØF,
som for nylig er blevet ændret ved beslutning nr. 105/2000/EF omhandler i øvrigt udtrykkeligt udformningen af en
fælles målramme, som "har til formål at garantere en anvendelse af fællesskabsbestemmelserne, som sikrer samme
resultater overalt på Fællesskabets toldområde, navnlig for at undgå fordrejninger til skade for det indre marked, beskytte
Fællesskabets interesser, især dets finansielle interesser, og sikre borgerne og de erhvervsdrivende et ensartet
beskyttelsesniveau og samtidig sikre den nødvendige glidende afvikling af internationale handelstransaktioner". Desuden
er der nogle specifikke bestemmelser i programmet "Told 2002", som omhandler en række foranstaltnin ger og aktioner,
hvor både Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til at sikre en mere konsekvent anvendelse af den gældende
lovgivning. Rådet og Europa-Parlamentet har således ved at vedtage dette instrument givet medlemsstaterne og i
særdeleshed Kommissionen, som spiller en afgørende rolle for iværksættelsen af dette handlingsprogram, det
nødvendige retsgrundlag for en forbedring af de berørte myndigheders arbejdsmetoder, navnlig ved at fre mme
samarbejdet mellem dem gennem udveksling af oplysninger.
Det er på baggrund af ovenstående bemærkninger klart, at det rent lovgivningsmæssigt er Kommissionen, der skal
foretage indgående undersøgelser af de problemer, der opstår, og den skal om nødvendigt udøve sin initiativret og
fremsætte de forslag, som den måtte finde hensigtsmæssige. Kommissionen oplyser desuden i sit svar, at den ud over de
undersøgelser, som den påtænker at foretage af specifikke problemer, for tsat i fuldt omfang vil gøre brug af
Toldkodeksudvalget som koordinationsorgan mellem de berørte myndigheder.
MILJØ
Grænseoverskridende transport af affald, som er bestemt til nyttiggørelse
Rådet vedtog konklusioner, der giver Kommissionen beføjelser med hensyn til Fællesskabets afstemning på OECD-
Rådets møde den 14. juni 2001 i Istanbul om udkastet til den reviderede beslutning om grænseoverskridende transport af
affald, som er bestemt til nyttiggørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462924_0013.png