Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1464065_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 477)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
vedr. udkast til forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet amitrol på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
MILJØstyrelsen
5. december 2000
Internationalt kontor 1034-0051
Kre/6
MEM 318 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet amitrol på bilag I til direktiv
91/414/EØF
Kommissionen har stillet forslag om optagelse af aktivstoffet amitrol på positivlisten til direktiv
91/414/EØF .
Stoffet vurderes at opfylde betingelserne I direktivets artikel 4 og 5. Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere
stoffet, skal der navnlig tages hensyn til effekter på nytte-leddyr, vandorganismer samt vilde fugle og pattedyr.
Amitrolholdige plantebeskyttelsesmidler er ikke godkendt til anvendelse I Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget men lægger afgørende vægt på, at sikker brug er påvist før optagelse både,
hvad angår risikoen for sprøjteføreren og, hvad angår fugle og pattedyr, eller at der indføres restriktioner på anvendelsen
i direktivet. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at AOEL værdien og værdien for hudgennemtrængelighed
gøres vejledende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464065_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 5. december 2000
Pesticidkontoret 1034-0051 ABA/VM/11
GRUNDNOTAT
om udkast til forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet Amitrol på bilag I til direktiv
91/414/EØF
1. Status
Kommissionen sendte den 10. oktober 2000 ovennævnte udkast til forslag til medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger proceduren for
optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddel direktivets artikel 8, stk 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på
markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes.
Udkastet er kort blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 18.-19. oktober 2000, og et revideret
forslag fremsendes inden afstemningen.
Der skal stemmes om forslaget den 11.-12. december 2000 ved revisionskomitéprocedure.
2. Formål og indhold
Amitrol er blevet vurderet af en rapporterende medlemsstat (Frankrig) og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har
deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet amitrol på
bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af amitrol ud fra det
ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i vin, frugtplantager, arealer med reduceret
jordbehandling (minimum tillage crop) samt ikke-landbrugsmæssige anvendelser så som jernbaner,
vejsider og industriarealer - vist, at det kan antages, at amitrol og amitrolholdige midler opfylder
betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464065_0003.png
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende amitrol, skal der ifølge udkastet
særligt tages hensyn til potentiel grundvandsforurening i følsomme områder og midlernes effekter på nytte-leddyr,
vandorganismer samt vilde fugle og pattedyr.
For alle områder henviser forslaget til, at landene nationalt skal godkende midlerne ved brug af principperne i bilag VI til
direktivet ("Ensartede Principper") samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen, og som er resumeret
på datablade i den vurderingsrapport, som knyttes til forslaget, og som bl.a. fastlægger bindende sundhedsmæssige
værdier.
Et tidligere direktivudkast har været til høring i Den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en udtalelse
(SCP/AMITR /002-Final) den 13. juli 2000. Hovedkonklusionen var, at de skjoldbruskkirteltumorer, der findes i gnavere
ikke har relevans for mennesker samt en bekræftelse af den valgte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level).
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Amitrolholdige midler er i dag ikke længere godkendt i Danmark.
Midlerne udgik ved revurdering i 1988 pga. manglende dokumentation.
Der
er
tale
om
en
Hvis amitrol optages på bilag I, træder optagelsen i kraft den 1. januar 2002. Producenterne kan
derefter søge om godkendelse af amitrolholdige midler i Danmark under henvisning til direktivet.
Miljøstyrelsen skal derefter foretage en vurdering ud fra de ovennævnte principper.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget ikke umiddelbart har konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark da der ikke er godkendt
amitrolholdige midler. En endelig risikovurdering for danske anvendelser er dog ikke udført, og der mangler en endelig
afklaring af risikoen for sprøjteførere og for vilde fugle og pattedyr i den vurdering, som den rapporterende medlemsstat
har fremlagt. Der kan efter dansk opfattelse ikke indføres lokale beskyttelsesforanstaltninger, s om sikrer fugle og
pattedyr, hvorfor dette bør afklares før optagelse og evt. restriktioner i anvendelsen indføres i direktivet (f.eks. at brugen
begrænses til ikke-landbrugsmæssige anvendelser).
I følge forslaget skal der endvidere tages særligt hensyn til beskyttelse af grundvand i følsomme områder samt effekter
på nytte-leddyr og på vandorganismer. Med hensyn til beskyttelse af grundvand og nytte-leddyr er der iflg. direktivet
mulighed for at kræve henholdsvis monitering og yderligere studier. Danmark er principiel modstander af at kræve
monitering i denne sammenhæng, da der bør være identificeret sikre anvend elser før godkendelse. Efter dansk opfattelse
er det dog kun for ikke-landbrugsmæssig anvendelse, at der kan være problemer ift. grundvandet og disse anvendelser er
så specielle, at der nationalt bør foretages individuelle vurderinger i forbindelse med konkrete godkendelser.
Beskyttelse af vandorganismer vurderes at kunne varetages ved at indføre sprøjtefri zoner til vandmiljøet.
Et forhold der generelt kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke bindende
sundhedsmæssige værdier, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler
om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder r egler for hvordan stoffets gennemtrængning
af huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi og en værdi for hudgennemtrængelighed anført
i rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark, for så vidt angår amitrol, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste
stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464065_0004.png
Ved optagelse af det første aktive stof imazalil på bilag I i juli 1997 vedtog Kommissionen en erklæring, der anfører, at
AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget harmoniserede
regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring var afgørende for at Danmark kunne stemme for forslaget om optagelse
af aktivstoffet imazalil.
Optagelse af amitrol på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer
og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for amitrol på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
• Høring
Sagen har været forelagt Miljø-specialudvalget. SID har fremført, at Danmark bør stemme mod forslaget så længe der er
risiko for sprøjteføreren, og AOEL værdien ikke er vejledende. Danske Vandværkers Forening finder, at anvendelse af
amitrolholdige midler vil udgøre en risiko for grundvandet både I forbindelse med landbrugsmæssig anvendelse og ikke-
landbrugsmæssig anvendelse, og finder, at Da nmark bør stemme imod forslaget.