Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 515
Offentligt
1464028_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 515)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 134 (Løbenr. 7021)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. december 2000
Offentlige indkøbsaftaler og miljø - Fortolkningsmeddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmøde
(miljøministre) den 18.-19. december 2000 som dagsordenspunkt 18.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 15. december 2000, dagsordenspunkt rådsmøde
(miljøministre) den 18.-19. december 2000, vedlægges Miljø- og Energiministeriets supplerende aktuelle notat
vedrørende det nye dagsordenspunkt.
MILJØstyrelsen
12. december 2000
Kontoret for renere teknologi og produkter 1034-0020
Internationalt kontor RT/10 {{SPA}}PS/6
SUPPLERENDE AKTUTELT NOTAT
RÅDSMØDET (MILJØ) DEN 18. {{SPA}} 19. DECEMBER 2000
Dagsordenspunkt 18 - Offentlige indkøbsaftaler og miljø - Fortolkningsmeddelelsen
1. Status
Kommissionen udsendte i juni 2000 udkast til fortolkende meddelelse om
mulighederne for at tage miljøhensyn ved offentlige udbud i henhold til EU's
gældende udbudsdirektiver.
Diskussionerne af miljøspørgsmål i relation til den igangværende revision af
udbudsdirektiverne må forventes genoptaget, når den endelige
fortolkningsmeddelelse - som bebudet af Kommissionen på Indre Markeds
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464028_0002.png
Rådsmødet den 30. november 2000 - er blevet forelagt for kommissærkollegiet
i første kvartal 2000.
Punktet er sat på dagsordenen med henblik på information fra Kommissionen vedrørende status og udveksling af
synspunkter.
2. Formål og indhold
Formålet med fortolkningsmeddelelsen er at angive de muligheder, de gældende udbudsdirektiver giver for inddragelsen
af miljøhensyn i offentlige udbud.
Ifølge udkastet giver direktiverne nogle muligheder men lægger også en række begrænsninger. Det er således kun lovligt
at stille krav til produktionsprocesser, hvis disse har direkte og målelig indflydelse på produktet. Dette indebærer som
udgangspunkt, at der ikke kan stilles krav om, at et produkt skal opfylde anerkendte miljømærkekriterier i deres helhed,
idet disse typisk vil indeholde krav til processen. Endvidere ka n der ifølge udkastet ikke stilles krav om, at leverandøren
har et miljøledelsessystem i form af EMAS eller ISO 14001, da disse systemer omhandler miljøforholdene hos
producenten og ikke har nogen direkte relation til kontraktgenstanden.
Med hensyn til tildelingskriteriet "økonomisk mest fordelagtige bud" er fortolkningen, at de delkriterier, der indgår heri,
skal give ordregiveren en direkte økonomisk fordel, hvilket begrænser muligheden for at inddrage miljøaspekter.
3. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Disse principper omtales ikke i den fortolkende meddelelse
4. Konsekvenser for Danmark
Den fortolkende meddelelse har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark.
5. Høring
Udkastet er blevet diskuteret med repræsentanter for medlemslandene i Det Rådgivende Udvalg for Offentlige Indkøb.
Endvidere har landene mulighed for at komme med skriftlige kommentarer frem til 15. december 2000.