Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 634
Offentligt
1463913_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 634)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafik-ministeriets
dagsordenspunkterne 5-20 fra rådsmøde (transportministre) den 20.-21. december 2000.
redegørelse
for
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Løbenr.
: 4. januar 2001
: 121-27
: TM0182
:
Referat vedrørende Rådsmøde (transport) den 20. og 21. december 2000 (Trafikministeriets område)
Dagsordenspunkt 5. Etablering af et Europæisk Agentur for Luftfartssikkerhed (EASA)
Rådet modtog Kommissionens forslag om fælles regler inden for luftfartsområdet samt etablering af et europæisk
agentur for luftfartssikkerhed positivt.
Rådet bad Coreper om at arbejde videre med Kommissionens forslag og inviterede Kommissionen til at indgå i drøftelser
med europæiske tredjelande om tilknytning til Fællesskabssystemet ved dettes oprettelse.
Det er intentionen, at Rådet kan nå til en fælles holdning på samlingen i juni 2001.
Dagsordenspunkt 6. Forslag til forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91 om
harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart
Rådet noterede sig status i arbejdet med forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463913_0002.png
Dagsordenspunkt 7. Forslag til direktiv om kabinebesætninger inden for civil luftfart: sikkerhedskrav og bevis
for faglige kvalifikationer
Rådet noterede sig status i arbejdet med forslaget og bad Coreper om at arbejde videre med sagen med henblik på at få
fastlagt en fælles holdning.
Dagsordenspunkt 8. Et fælles transatlantisk luftfartsområde
Efter en drøftelse om emnet konstaterede formandskabet, at de fleste af medlemslandene og aktørerne inden for luftfart
generelt var positive over for etableringen af et fælles transatlantisk luftfartsområde.
Coreper blev bedt om at arbejde videre med sagen med henblik på, at Kommissionen kan få et udvidet mandat til
forhandlingerne med USA, når situationen tillader det.
Dagsordenspunkt 9. Etablering af et fælles europæisk luftrum
Rådet noterede sig rapporten fra gruppen på højt niveau. Rapporten vil blive grundigt gennemarbejdet i såvel
Kommissionen som i de nationale administrationer. Rådet afventer Kommissionens vurdering og vil herefter have en
dyberegående drøftelse af sagen.
Dagsordenspunkt 10. Galileo
På baggrund af uenighed mellem Kommissionen og en række medlemslande om betingelserne for igangsættelse af
Galileo-projektets udviklings- og testfase blev der ikke truffet beslutning herom. Formandskabet udtrykte ønske om, at
betingelserne for fortsættelsen af projektet kan fastlægges i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske
Råds møder i Köln, Feira og Nice på transportministerrådsmødet i april 2001.
Dagsordenspunkt 11. Jernbanepakken (Ændring af direktiv 91/440/EØF og direktiv 95/18/EF samt
direktivforslag til er-statning af direktiv 95/19/EF)
Rådet vedtog med enstemmighed de tre direktiver.
Dagsordenspunkt 12. Forslag til direktiv om arbejdstid for mobile arbejdstagere i vejtransportsektoren
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om et særdirektiv vedrørende arbejdstid for mobile arbejdstagere
i vejtransportsektoren. Direktivet, der fastsætter minimumsregler, finder anvendelse på mobile arbejdstagere, der udfører
aktiviteter, der er omfattet af Rådets forordning 3820/85/EØF vedrørende køre- og hviletid eller Europæisk
overenskomst om arbejdet for besætninger på køretøjer i international Vejtransport (AETR). Den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid fastsættes til 48 timer med et absolut maximum på 60 timer pr. uge. Selvstændige omfattes ikke af
direktivet, men Kommissionen vil gennemføre en undersøgelse af konsekvenserne heraf og vil i givet fald tre år efter
direktivets gennemførelse fremlægge forslag til, hvordan selvstændige vil kunne omfattes af direktivet. Kommissionen
gav tilsagn om, at den i løbet af januar 2001 vil fremlægge forslag til revision af Rådets forordning 3820/85/EØF om
køre- og hviletid.
Dagsordenspunkt 13. Forslag om ændring af forordning (EEC) nr. 881/92 om adgang til markedet for
vejgodstransport i Fællesskabet og til og fra en medlemsstat eller i transit gennem en eller flere medlemsstater
angående fælles chaufførattest
Rådet vedtog et sæt konklusioner, hvori det tilkendegives, at det med henblik på at bekæmpe chaufføransættelser, der
ikke er i overensstemmelse med gældende regler om løn- og arbejdsvilkår, vil være hensigtsmæssigt at indføre et
certifikat for den enkelte chauffør, der skal udstedes af de kompetente nationale myndigheder som dokumentation for, at
gældende ansættelsesvilkår i det lan d, hvor den pågældende vognmandsvirksomhed er etableret, er opfyldt. I første
omgang lægges der op til, at der alene skal udstedes certifikater for chauffører fra tredjelande.
Danmark afgav en erklæring om, at man før en endelig stillingtagen til et forslag fra Kommissionen herom finder det
nødvendigt at få afklaret en række spørgsmål, herunder at få analyseret de administrative og økonomiske konsekvenser
og den manglende fleksibilitet for virksomhederne set i forhold til det, der kan opnås med en sådan ordning samt få
klargjort de ensartede krav for, hvilke oplysninger der skal foref indes om bl.a. arbejds- og opholdstilladelse og
overenskomstforhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463913_0003.png
Dagsordenspunkt 14. Forslag til direktiv vedrørende et gennemsigtigt, harmoniseret sæt regler for
kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport på bestemte vejstrækninger (weekend bans)
Rådet havde en kort orienterende drøftelse om Kommissionens reviderede forslag om kørselsrestriktioner for lastbiler.
Coreper blev anmodet om at arbejde videre med forslaget med henblik på, at Rådet kan træffe beslutning på
transportministerrådsmødet den 5.-6. april 2001.
Dagsordenspunkt 15. Forslag vedrørende uddannelse af vejtransportchauffører
Kommissionen oplyste, at den vil fremkomme med en forslag vedrørende uddannelse af vejtransportchauffører med
henblik på at højne kvaliteten i erhvervet.
Dagsordenspunkt 16. Ændring af forordning 3820/85/EØF om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale
område inden for vejtransport
I forbindelse med behandlingen af sagen om arbejdstid for mobile arbejdstagere på vejtransportområdet
(dagsordenspunkt 12) meddelte Kommissionen, at den i løbet af januar 2001 vil fremlægge forslag til en revision af
forordning 3820/85/EØF om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport (køre- og
hviletid).
Dagsordenspunkt 17. Forslag til forordning om medlemsstaternes håndtering af krav vedrørende offentlig
trafikbetjening inden for personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje
Formandskabet konkluderede på baggrund af en orienterende drøftelse, at der var enighed på en række væsentlige
punkter, herunder at forslaget sikrer, at offentlig passagertransport såvel som generelle serviceinteresser får en væsentlig
rolle, at det under visse omstændigheder og betingelser er nødvendigt at give økonomiske tilskud, og disse skal være i
overensstemmelse med traktaten, og at soci ale aspekter er væsentlige.
En række medlemslande påpegede, at enigheden om jernbanepakken ikke dækker passagertransportservice. De fandt, at
det ville være passende at holde sig til det nu aftalte, især hvad angår udvikling af fællesskabets jernbaner, og at man
ikke skulle gå i gang med en ny skærpelse af konkurrencen.
Flere medlemsstater nævnte, at der skal være den nødvendige fleksibilitet af hensyn til lokale forhold og
nærhedsprincippet.
Rådet bad Coreper om at arbejde videre med sagen under hensyn-tagen til delegationernes synspunkter.
Dagsordenspunkt 18. Forslag til forordning om støtte til samordning af transport ad jernbane, landevej og indre
vandveje
Emnet blev ikke taget op som et selvstændigt punkt på rådsmødet, men blev drøftet sammen med dagsordenspunkt 17.
Dagsordenspunkt 19. Forslag til direktiv om sommertid
Rådet vedtog Kommissionens forslag, som indebærer, at den nuværende sommertidsordning (sommertid fra sidste
søndag i marts til sidste søndag i oktober) fortsætter fremover.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463913_0004.png
Dagsordenspunkt 20. Fordeling af tilladelser til lastvognskørsel i Schweiz
Punktet var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet, idet forslaget om fordeling af tilladelser til lastvognskørsel i
Schweiz fra 1. januar 2001 forinden var vedtaget endeligt i skriftlig rådsprocedure.