Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 677
Offentligt
1463878_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 677)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 436 (Løbenr. 9229)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde landbrug den 19. december 2000
Dette rådsmøde 2322 (14520/00 presse 481) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 8. december 2000. Dansk delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug
og fiskeri Ritt Bjerregaard.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FØDEVARESIKKERHED/DEN EUROPÆISKE FØDEVAREMYNDIGHED - ÅBEN DEBAT: Det fremgik af denne
debat, at delegationerne som helhed finder, at det haster med at tage stilling til dette forslag, hvis linje de alt i alt deler 4
OVERFØRBARE SPONGIFORME ENCEPHALOPATIER (TSE)
(FO):
Tilkendegav positiv politisk holdning til
teksterne om regler for forebyggelse og bekæmpelse af visse overførbare spongiforme encephalopatier samt om ændring
af Rådets direktiv 91/68/EØF for så vidt angår scrapie 5
HANDELSNORMER FOR ÆG
(FO):
Vedtog ændringerne af forordning (EØF) nr. 1907/90 om handelsnormer for æg 5
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SVINEKØD: Vedtog erklæring - se teksten 6
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SUKKER
(FO)
: Efter en grundig drøftelse konstaterede formandskabet, at
et kvalificeret flertal af delegationerne gik ind for, at den nuværende ordning forlænges i fem produktionsår 7
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR BANANER
(FO):
Nåede med kvalificeret flertal til principiel enighed om
ændring af forordning (EØF) nr. 404/93 herom 8
SUPPLERENDE NATIONAL STØTTE TIL DESTILLATION AF VISSE PRODUKTER FRA VINSEKTOREN
(TYSKLAND, ITALIEN, FRANKRIG): Vedtog tre beslutninger, hvori destillation af visse produkter fra vinsektoren
erklæres forenelig med det fælles marked 9
EVENTUELT 10
- FÆLLES REGLER FOR DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIKS ORDNINGER FOR DIREKTE STØTTE:
Noterede sig forslag fra Kommissionen om ændring af forordning (EF) nr. 1259/99 herom
- MARKEDSSITUATIONEN FOR OKSEKØD: Den irske delegation anmodede med støtte fra andre delegationer
Kommissionen om at undersøge muligheden for hurtigt at træffe foranstaltninger, der kan afhjælpe denne situation
- KONSEKVENSERNE FOR HØR- OG HAMPESEKTOREN AF OVERSVØMMELSERNE I DET FORENEDE
KONGERIGE: UK opfordrede Kommissionen til at søge en hurtig og enkel løsning på dette problem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0002.png
- OLIVENOLIE: Den italienske delegation anmodede på baggrund af Domstolens seneste dom om handelsnormerne for
olivenolie Kommissionen om at drøfte spørgsmålene om mærkning af olivenolie
- BESKYTTELSE MOD BSE: Kommissionen og formanden fandt, at spørgsmålet om opfølgning af foranstaltningerne
mod BSE i fremtiden bør tages op til regelmæssig behandling
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
LANDBRUG
*
- Indførsel af visse animalske produkter, fiskerivarer og levende toskallede bløddyr: Forlænger beslutning 95/408/EØF
herom i tre år
- Udgifter på veterinærområdet: Vedtog beslutningen om ændring af beslutning 90/424/EØF herom
- Fåre- og gedekød: Vedtog ændring af forordning (EØF) nr. 3493/90 herom
- Foder med særlige ernæringsformål: Vedtog fælles holdning om ændring af direktiv 79/373/EØF og ophævelse af
direktiv 91/357/EØF
- Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked*
(FO):
Vedtog en forordning
herom
HANDELSPOLITIK
*
- Tekstiler: Vedtog undertegnelse af forlængelse og ændring af aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab
og Ukraine herom
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
- Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked*
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. landbrug behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
landbrugsministerrådsmøde den 4. december 2000:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
• Forslag til forordning om fælles markedsordning for ris og ændring af forordning 1251/99/EF
(FO)
(jf. EUU-
dagsorden pk. 1)
• Forslag til ændring af direktiv 68/193/EØF (jf. EUU-dagsorden pk. 9)
• Forslag til forordning om videreførelse i op til et år af visse planer for forbedring af kvalitet og fremme af
afsætningen (jf. EUU-dagsorden pk. 10)
• Forslag til forordning om den fælles markedsordning for landbrugsethanol (jf. EUU-dagsorden pk. 14)
Bruxelles, den 23. januar 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
14520/00 (Presse 481)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0003.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2322. samling i Rådet
- LANDBRUG -
den 19. december 2000 i Bruxelles
Formand:
Jean GLAVANY
Den Franske Republiks landbrugs- og
fiskeriminister
INDHOLD
DELTAGERE 3
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
FØDEVARESIKKERHED/DEN EUROPÆISKE FØDEVAREMYNDIGHED - ÅBEN DEBAT 4
OVERFØRBARE SPONGIFORME ENCEPHALOPATIER (TSE) 5
HANDELSNORMER FOR ÆG 5
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SVINEKØD 6
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SUKKER 7
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR BANANER 8
SUPPLERENDE NATIONAL STØTTE TIL DESTILLATION AF VISSE PRODUKTER FRA VINSEKTOREN
(TYSKLAND, ITALIEN, FRANKRIG) 9
EVENTUELT 10
FÆLLES REGLER FOR DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIKS ORDNINGER FOR DIREKTE STØTTE 10
MARKEDSSITUATIONEN FOR OKSEKØD 10
KONSEKVENSERNE FOR HØR- OG HAMPESEKTOREN AF OVERSVØMMELSERNE I DET FORENEDE
KONGERIGE 10
OLIVENOLIE 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0004.png
BESKYTTELSE MOD BSE 11
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
*
Indførsel af visse animalske produkter, fiskerivarer og levende toskallede bløddyr
*
Udgifter på veterinærområdet
*
Fåre- og gedekød
*
Foder med særlige ernæringsformål
*
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked*
*
HANDELSPOLITIK
*
Tekstiler
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 78 33 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jaak GABRIËLS
Danmark:
Ritt BJERREGAARD
Tyskland:
Karl-Heinz FUNKE
Grækenland:
Georgios ANOMERITIS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Jean GLAVANY
Irland:
Joe WALSH
Italien:
Alfonso PECORARO SCANIO
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Laurens-Jan BRINKHORST
Østrig:
Landbrugsminister og minister for små og
mellemstore virksomheder
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
skovbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Landbrugs- og fiskeriminister
Minister for landbrug, fødevarer og udvikling af
landdistrikterne
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0005.png
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Luís CAPOULAS SANTOS
Finland:
Kalevi HEMILÄ
Sverige:
Margareta WINBERG
Det Forenede Kongerige:
Nick BROWN
***
Kommissionen:
David Byrne
Franz FISCHLER
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Viceminister, Ministeriet for Landbrug, Fiskeri
og Fødevarer
Medlem
Medlem
FØDEVARESIKKERHED/DEN EUROPÆISKE FØDEVAREMYNDIGHED - ÅBEN DEBAT
Rådet havde på grundlag af Kommissionens forslag en offentlig debat om spørgsmålet om fødevaresikkerhed og om den
kommende europæiske fødevaremyndighed.
Det fremgik af denne debat, at delegationerne som helhed finder, at det haster med at tage stilling til dette forslag, hvis
linje de alt i alt deler. De deler navnlig det synspunkt, at gennemførelsen af de generelle principper i
fødevarelovgivningen, som Kommissionen anbefaler (videnskabeligt grundlag, forsigtighedsprincippet, sporbarhed,
åbenhed) i alle led i fødevarekæden ud fra et nyt helhedssyn, skal føre til en klar og sammenhængende juridisk ramme
med d e højeste standarder for menneskers og dyrs sundhed. Den højst mulige beskyttelse af menneskers og dyrs
sundhed vil således være sikret på EF-plan, hvor beslutningerne fortrinsvis skal tages.
Det fremgik ligeledes af denne debat, at der er bred enighed om, at det er uomgængeligt nødvendigt med en uafhængig
og åben evaluering på højt niveau af de sundhedsmæssige risici, således at der garanteres en effektiv styring af risiciene,
og de ansvarlige myndigheder kan træffe de rigtige afgørelser på rette tidspunkt. Fødevaremyndigheden bør derfor
bidrage på passende vis til fødevaresikkerhed i fødev arekæden og dermed hindre kriser. Det var opfattelsen, at det i
krisesituationer tilkommer myndigheden - gennem videnskabelige udtalelser - bedst og snarest muligt at informere
Kommissionen og medlemsstaterne om de hasteforanstaltninger, der bør træffes.
Som afslutning på denne debat ønskede formanden at understrege, at fødevaresikkerheden i Europa er forbedret, på den
ene side fordi det har været nødvendigt med en bedre håndtering af BSE-krisen fra Fællesskabets side, og på den anden
side i kraft af det grundlæggende arbejde, Kommissionen har udført siden hvidbogen fra januar.
OVERFØRBARE SPONGIFORME ENCEPHALOPATIER (TSE)
Den 4. december 2000 viste Rådet tydelig vilje til inden årets udgang at nå til enighed (med henblik på en fælles
holdning) om et udkast til en samlet forordning om TSE, der skal omfatte alle de bestemmelser, der allerede er vedtaget
på EF-plan til bekæmpelse af BSE.
I dag tilkendegav Rådet en positiv politisk holdning til teksterne om
regler for forebyggelse og bekæmpelse af visse overførbare spongiforme encephalopatier og om
ændring af Rådets direktiv 91/68/EØF for så vidt angår scrapie.
Det pålagde Generalsekretariatet for Rådet at gennemgå disse tekster efter den relevante procedure, så det - på samlingen
i januar 2001 - formelt kan vedtage en fælles holdning, der skal meddeles Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0006.png
HANDELSNORMER FOR ÆG
Rådet vedtog ændringerne af forordning (EØF) nr. 1907/90 om handelsnormer for æg.
Denne forordning tager hovedsagelig sigte på fra 1. januar 2004 at gøre det obligatorisk at give oplysning om
produktionssystemet på æggene og pakningen og at forenkle klassificeringen af æggene ved at sammenlægge de
nuværende klasser B og C.
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SVINEKØD
Rådet vedtog følgende erklæring:
"Rådet takker Kommissionen for dens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2759/75 om den
fælles markedsordning for svinekød og tager Europa-Parlamentets udtalelse til efterretning.
Rådet noterer sig, at de nuværende markedsreguleringsinstrumenter blev anvendt i et hidtil uset omfang under sidste
krise, og at denne krise har haft følger for opretholdelsen af den europæiske model for et landbrug, som er
multifunktionelt, bæredygtigt og jævnt fordelt på hele Den Europæiske Unions område, og som overholder sundheds- og
miljøbeskyttelsesbestemmelserne.
Rådet konstaterer dog, at der ikke kan samles et kvalificeret flertal af medlemsstaterne om Kommissionens forslag.
Derfor ønsker Rådet fortsat at undersøge andre alternative muligheder for bedre at kunne foregribe forstyrrelser på
markedet og samtidig respektere markedsmekanismerne og forbedre denne sektors konkurrenceevne på europæisk plan
under iagttagelse af miljøbestemmelserne.
Rådet anmoder Kommissionen om at træffe alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at styrke pålideligheden af
markedsprognoserne, eventuelt ved at undersøge mulighederne for at inddrage de oplysninger, der indsamles inden for
rammerne af sundhedsovervågningsprogrammerne.
Rådet anmoder ligeledes Kommissionen om at overveje alternative konjunkturforanstaltninger til at afbøde kriser, idet
markedets dynamik skal bevares, og der skal tages hensyn til producenternes nødvendige konkurrenceevne.
Da styrkelsen af svinekødsprodukter på indbringende udenlandske markeder bidrager til at stabilisere markederne,
ønsker Rådet, at Kommissionen udnytter ordningen med støtte til salgsfremme i tredjelande fuldt ud."
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR SUKKER
Efter en grundig drøftelse konstaterede formandskabet, at et kvalificeret flertal af delegationerne:
gik ind for, at den nuværende ordning forlænges i fem produktionsår (2001/2002 til 2005/2006) med en række ændringer
som følger af dagens drøftelser, og som bygger på dokumenter forelagt af formandskabet;
var enigt om, at drøftelserne vil kunne afsluttes på et senere tidspunkt på betingelser, som tager hensyn til det
ovennævnte flertals holdning, og når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse;
fandt, at forslaget til fordel for de mindst udviklede lande (LDC) bør tages op igen for sukkersektorens vedkommende, så
det bringes i overensstemmelse med den ovennævnte holdning.
Kommissionen opretholdt sit forslag, og Europa-Parlamentets udtalelse afventes.
DEN FÆLLES MARKEDSORDNING FOR BANANER
Rådet nåede på grundlag af Kommissionens forslag, der er ændret for at tage hensyn navnlig til Europa-Parlamentets
udtalelse, med kvalificeret flertal - da den britiske delegation var imod - til principiel enighed om et udkast til forordning
om ændring af forordning (EØF) nr. 404/93 om den fælles markedsordning for bananer.
Denne ændring indeholder en totrinsløsning. I første omgang vil der være en ordning med kontingenter til en
overgangstoldsats, som både opretholder det nuværende bundne kontingent på 2,2 mio. tons og det autonome kontingent
på 353 000 tons, idet begge kontingenter er med en sats på 75 {{X80}} pr. ton og står åbne for alle leverandører. Et nyt,
tredje kontingent på 850 000 tons vil stå &ari t for alle leverandører med en maksimumstold på 300 {{X80}} pr. ton.
Der vil blive fastsat en maksimal toldpræference på 300 {{X80}} pr. ton for AVS-bananer. Et rent toldsystem træder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0007.png
senest i kraft ved udgangen af overgangsperioden den 1. januar 2006. Den fælles toldtarif, der skal anvendes på dette
tidspunkt, fastsættes af Rådet på baggrund af resultaterne af de forhandlinger, der skal føres med bananleverandørerne i
henh kel XXVIII i GATT.
Rådet besluttede formelt at vedtage denne forordning på en kommende samling efter den endelige udformning af teksten
i Jurist-lingvist-Gruppen.
Rådet noterede sig ligeledes Kommissionens ønsker med hensyn til de interne foranstaltninger i banansektoren.
Kommissionen har navnlig påtaget sig at undersøge spørgsmålene om forbedring af ordningerne for udbetaling af
godtgørelse, om foranstaltninger for at hjælpe producenterne i tilfælde af naturkatastrofer og om gennemgang af
udviklingen i den økonomiske situation inden for sektoren, herunder producenternes indkomst.
SUPPLERENDE NATIONAL STØTTE TIL DESTILLATION AF VISSE PRODUKTER FRA VINSEKTOREN
(TYSKLAND, ITALIEN, FRANKRIG)
Rådet vedtog på anmodning fra den tyske, italienske og franske regering i henhold til EF-traktatens artikel 88, stk. 2,
tredje afsnit, tre beslutninger, hvori den planlagte støtte i Tyskland (Rheinland-Pfalz), i Italien (produktion af Asti og af
Moscato d'Asti) og i Frankrig til destillation af visse produkter fra vinsektoren erklæres forenelig med det fælles marked.
Disse foranstaltninger udgør en supplerende støtte i forhold til de foranstaltninger, der er vedtaget af Kommissionen
vedrørende destillation i henhold til artikel 29 og 30 i forordning (EF) nr. 1493/99 om den fælles markedsordning for
vin, for at rette op på den uligevægt, der er konstateret på de pågældende markeder.
I øvrigt opfordrede formanden for Rådet Kommissionen til at vurdere, hvordan destillationerne virker.
EVENTUELT
FÆLLES REGLER FOR DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIKS ORDNINGER FOR DIREKTE STØTTE
Rådet noterede sig et forslag forelagt af Franz FISCHLER om ændring af forordning (EF) nr. 1259/99 om fastlæggelse
af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte.
MARKEDSSITUATIONEN FOR OKSEKØD
Efter de seneste velkendte problemer inden for oksekødssektoren erklærede den irske delegation, for hvem denne sektor
udgør en af de vigtigste indtægtskilder, sig meget bekymret over tabet af en række vigtige markeder i tredjelande navnlig
på grund af forringelsen af handelsbetingelserne i denne sektor.
Den irske delegation anmodede med støtte fra andre delegationer Kommissionen om at undersøge muligheden for hurtigt
at træffe foranstaltninger, der kan afhjælpe denne situation, navnlig ved en aktiv diplomatisk indsats over for tredjelande
og en målrettet forhøjelse af eksportrestitutionerne.
KONSEKVENSERNE FOR HØR- OG HAMPESEKTOREN AF OVERSVØMMELSERNE I DET FORENEDE
KONGERIGE
Det Forenede Kongeriges delegation gjorde Rådet og Kommissionen - som har givet udtryk for solidaritet -
opmærksomme på, at hør- og hampeproducenterne i Det Forenede Kongerige er i vanskeligheder som følge af den
seneste tids dårlige vejrforhold. Den opfordrede Kommissionen til at søge en hurtig og enkel løsning på dette problem
inden for rammerne af de gennemførelsesbeføjelser, den har fået overdraget.
OLIVENOLIE
Den italienske delegation anmodede på baggrund af Domstolens seneste dom om handelsnormerne for olivenolie
Kommissionen om at drøfte spørgsmålene om mærkning af olivenolie og navnlig om angivelse af produktets oprindelse i
forbindelse med det forslag, der er under udarbejdelse, om reform af den fælles markedsordning for olivenolie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0008.png
BESKYTTELSE MOD BSE
I forbindelse med gennemførelsen af Rådets beslutninger af 4. december gjorde den belgiske delegation Rådet og
Kommissionen opmærksom på, at der er mange praktiske vanskeligheder. Delegationen fandt det strengt nødvendigt at
få nærmere oplysninger og klare og præcise tilsagn hvad angår:
omfanget af Fællesskabets deltagelse i finansieringen af de hurtige tester,
EF-finansiering af de andre foranstaltninger, der er vedtaget (navnlig forbud mod kød- og benmel og udbredelse af
testerne).
Den belgiske delegation insisterede kraftigt på, at finansieringsmåderne harmoniseres, så de foranstaltninger, som Rådet
vedtog den 4. december, kan gennemføres optimalt, og der kan undgås konkurrenceforvridninger mellem producenter.
En stor del af delegationerne støttede denne holdning.
Kommissionen og formanden fandt, at spørgsmålet om opfølgning af foranstaltningerne mod BSE i fremtiden bør tages
op til regelmæssig behandling.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
LANDBRUG
Indførsel af visse animalske produkter, fiskerivarer og levende toskallede bløddyr
Rådet vedtog en beslutning om ændring af beslutning 95/408/EØF om betingelserne for opstilling i en overgangsperiode
af midlertidige lister over tredjelandsvirksomheder, hvorfra medlemsstaterne kan indføre visse animalske produkter,
fiskerivarer og levende toskallede bløddyr. Denne beslutning forlænger beslutning 95/408/EØF i tre år.
Udgifter på veterinærområdet
Rådet vedtog beslutningen om ændring af beslutning 90/424/EØF om visse udgifter på veterinærområdet.
De specifikke veterinærforanstaltninger, der er fastlagt i beslutning 90/424/EØF, finansieres fra den 1. januar 2000 af
Garantisektionen under Den Europæiske Udvikings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL) med henblik på at nå de
mål, der er opstillet i traktatens artikel 33, stk. 1.
Fåre- og gedekød
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 3493/90 om almindelige regler for ydelse af præmien til
fåre- og gedekødsproducenter.
Forordning (EØF) nr. 3493/90 definerer "producent i et ugunstigt stillet område". Definitionen har givet anledning til
fortolkningsproblemer og har også vanskeliggjort kontrol, da dyrenes fysiske tilstedeværelse på landbrugsarealerne har
skullet kontrolleres. Reglerne bør formuleres på en sådan måde, at nævnte definition bliver lettere forståelig for
landbrugerne og enklere at kontrollere. Definitionen af begrebet "producent i et ug unstigt stillet område" bør derfor
ændres
Foder med særlige ernæringsformål
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om ændring af direktiv 79/373/EØF om handel
med foderblandinger og om ophævelse af Kommissionens direktiv 91/357/EØF.
Ved Rådets direktiv 79/373/EØF er der fastsat regler for handel med foderblandinger i Fællesskabet. For så vidt angår
mærkning, tager direktiv 79/373/EØF sigte på objektivt og så præcist som muligt at oplyse landbrugerne om
foderblandingers sammensætning og brug.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0009.png
Ifølge direktiv 79/373/EØF har der hidtil for foderstoffer til produktionsdyr kunnet anvendes en smidig
mærkningsordning begrænset til angivelse af fodermidlerne uden oplysning om deres mængde og med mulighed for
fortsat at angive fodermiddelkategorier i stedet for fodermidlerne selv.
BSE-krisen (bovin spongiform encephalopati) og den nylige dioxinkrise har dog vist, at de nuværende bestemmelser er
utilstrækkelige, og at mere detaljerede, både kvalitativt og kvantitativt, oplysninger om sammensætningen af
foderblandinger bestemt til produktionsdyr er påkrævede.
Detaljerede kvantitative oplysninger om sammensætningen kan medvirke til at sikre tilbagesporingen af potentielt
kontaminerede fodermidler til bestemte partier, hvilket vil gavne folkesundheden og forhindre spild af produkter, som
ikke udgør en signifikant risiko for folkesundheden.
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked*
Rådet vedtog en forordning om oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked.
Det er hensigten med forordningen at harmonisere og forenkle den gældende ordning for oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked. Med den nye ordning fastsættes bl.a., at
oplysningskampagner og kollektive salgsfremstød af generisk karakter (PR-virksomhed, reklame og udbredelse af
videnskabelige oplysninger) finansieres af Fællesskabet med 50%, erhvervs- eller brancheorganisationerne med 30% og
medlemsstaterne med 20%. Man skal i den forbindelse undgå overlapning med salgsfremstød, der gennemføres af
virksomheder eller myndigheder såvel nationalt som regionalt.
HANDELSPOLITIK
Tekstiler
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af aftalen i form af brevveksling om
forlængelse og ændring af aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Ukraine om handel med
tekstilvarer samt om bemyndigelse til midlertidig anvendelse.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 15. december 2000 (19.12)
(OR. fr)
14657/00
ADD 1
LIMITE
AGRI 170
AGRIFIN 138
ADDENDUM TIL A-PUNKTS-NOTE
fra:
Specialkomitéen for Landbrug
efter mødet den:
27. november 2000
til:
Rådet
Tidl. dok. nr.:
13712/00
Komm. forsl. nr.:
11274/00 - KOM(2000) 538 endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0010.png
Vedr.:
Vedtagelse af Rådets forordning om oplysningskampagner og salgsfremstød for
landbrugsprodukter på det indre marked
ERKLÆRINGER FRA KOMMISSIONEN
TIL OPTAGELSE I RÅDETS MØDEPROTOKOL
Erklæring vedrørende EF-logoet for økologisk produktion
Kommissionen vil stille sig positivt til foranstaltninger, der har til formål at udbrede kendskabet til EF-logoet for
økologisk produktion i hele Fællesskabet.
Erklæring vedrørende næringsværdi
Kommissionen vil sikre, at salgsfremmende foranstaltninger, der vedrører næringsværdi, er videnskabeligt forsvarlige.
Erklæring ad artikel 9, stk. 3
Kommissionen vil udvise fleksibilitet i forbindelse med anvendelsen af artikel 9, stk. 3; beslutningerne træffes under alle
omstændigheder efter afstemning i forvaltningskomitéen.
Erklæring ad artikel 1, stk. 2
Salgsfremmende foranstaltninger er almindeligvis af generisk karakter og bør tjene til oplysning om de pågældende
europæiske produkters egenskaber. Som led i disse foranstaltninger kan det overvejes at præsentere et bredt udsnit af
europæiske produkter, herunder også varemærker, dog selvfølgelig uden at sidstnævnte bliver dominerende.
Erklæring ad artikel 2
Kommissionen bekræfter, at den ved anvendelsen af denne forordning vil tage hensyn til de nationale bestemmelser af
restriktiv art vedrørende salgsfremstød for vin og spiritus, der gælder i medlemsstaterne, for så vidt som disse
bestemmelser er i overensstemmelse med fællesskabsretten.
Erklæring ad artikel 10, stk. 2
Medlemsstaternes ansvar som omhandlet i artikel 10, stk. 2, er ingen nyskabelse; de er således allerede pålagt ansvaret
for at foretage lignende former for kontrol (f.eks. i forbindelse med forvaltningen af restitutioner til særlige
anvendelsesformål og den indirekte forvaltning af kontrakter om aktuelle salgsfremstød samt ordningen for
salgsfremmende tiltag i tredjelande). Med henblik på at lette kontrollen for så vidt angår de specifikke foranstaltni nger
bør betingelserne for samarbejde mellem de kompetente tjenester i de berørte medlemsstater præciseres i
gennemførelsesbestemmelserne til denne forordning.
Erklæring vedrørende hastetilfælde
Kommissionen bekræfter, at den i hastetilfælde hurtigst muligt vil iværksætte de procedurer, der er fastsat i denne
forordning, for at imødegå de problemer, der opstår.
Erklæring vedrørende regionale myndigheder
Kommissionen bekræfter, at medlemsstaterne kan fastsætte, at de regionale myndigheder, der har til opgave at træffe
salgsfremmende foranstaltninger, kan gøres ansvarlige for gennemgangen af programmerne, for medlemsstatens
finansiering samt for kontrol og betalinger.
Erklæring vedrørende blomsterdyrkning
Kommissionen bekræfter, at den på baggrund af evalueringsrapporterne om de tre salgsfremmende kampagner for
blomsterdyrkning vil undersøge, om det er hensigtsmæssigt at medtage denne sektor på listen over produkter, der skal
fremmes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463878_0011.png