Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1464455_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 71)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
12. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets redegørelse for dagsordenspunkterne 1a) -
1c) fra rådsmøde (transportministre) den 2. oktober 2000.
4. oktober 2000Sag 95-813-28/LVS
Rådsmøde (transport) - Maritime punkter2. oktober
2000
1. a) Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 95/21/EF om håndhævelse over for
skibe, der anløber Fællesskabets havne og sejler i farvande under medlemsstaternes
jurisdiktion,
af
internationale
standarder
for
skibes
sikkerhed,
for
forureningsforebyggelse og for leve- og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol), KOM
(2000)142
Formanden konkluderede, at der i rådet var opbakning til direktivet og det derfor kunne sendes videre til Europa Parlamentet
for videre behandling.
1. b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller
tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog. KOM(2000) 142
Danmark kunne hæve sit forbehold, men understregede, at der alene var tale om en "common-approach" - fælles tilgang til
forhandlingerne og at alle EU-lande måtte være fleksible i forhandlingerne i IMO.
Formanden pegede på, at der er fleksibilitet i den fælles tilgang og at denne fælles tilgang var et godt grundlag for at nå
resultater i IMO-forhandlingerne.
1 c) Kommissionens meddelelse om sikkerhed til søs og olietransport. KOM(2000)142
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464455_0002.png
Danmark erklærede sig enig i sigtet med 2. fase af ERIKA-meddelelsen og mindede i den forbindelse om, at der
ville være færre problemer hvis alle lande overholdte sine flagstatsforpligtelser. Desuden mindede Danmark om, at
man generelt burde søge at regulere søfarten i globalt regi fordi det er et globalt erhverv. Danmark fandt ikke, at
der var behov for en selvstændig europæisk ordning for olieerstatning, men at man burde forhøje loftet på den
eksisterende globale ordning. Danmark forholdt sig i øvrigt kritisk til Kommissionens forslag om en europæisk
struktur for sikkerhed til søs. På det sociale og arbejdsmarkedspolitiske område pegede Danmark på, at man i
første omgang burde skabe sig et overblik over allerede eksisterende regional og international regulering.
Formanden konkluderede, at der var opbakning til at forbedre sikkerheden til søs og understregede behovet for at
søge internationale løsninger.