Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1464454_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 72)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 12. oktober 2000
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 11. oktober 2000 (Alm. del - bilag 53) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 4.
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen N.1, J.nr. 400.A.2-8 Den 11. oktober 2000
Besvarelse af spørgsmål 4 (Alm. del - bilag 53)
Spørgsmål:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 6. oktober 2000 - oversende et notat vedrørende forslag i
regeringskonferencen om overvågningsprocedure vedrørende menneskerettigheder samt om Europarådets
overvågningsprocedure.
Svar:
1. Forslag i regeringskonferencen om eventuel ændring af TEU art. 7
TEU art. 7 handler om de foranstaltninger, EU kan træffe, såfremt et medlemsland groft og vedvarende overtræder de
grundlæggende rettigheder, som EU respekterer i medfør af TEU art. 6. I dag er der i medfør af TEU art. 7 mulighed for,
at Det Europæiske Råd kan fastslå, at et medlemsland groft og vedvarende overtræder principper i TEU art. 6, hvorefter
Rådet med kvalificeret flertal kan beslutte at suspendere visse af de af medlemslandets rettigheder, som flyder af EU-
medlemskabet.
Det har i regeringskonferencen været drøftet, om der burde foretages en udbygning af TEU art. 7, således at der etableres
en forudgående procedure til konstatering af, om der foreligger en risiko for brud på/trussel mod de fundamentale
principper, samt hvilke redskaber Rådet kan tage i anvendelse som reaktion herpå.
I regeringskonferencen har der været præsenteret konkrete forslag til traktatændring fra Belgien, Østrig, det tidligere
portugisiske formandskab samt Kommissionen.
Det bemærkes, at også vismandsrapporten om Østrig indeholder en anbefaling om en overvågningsmekanisme i EU.
Vismændenes anbefaling har ikke karakter af et tekstforslag, men indeholder nogle lidt mere løse anbefalinger om
udvikling af en mekanisme til forebyggelse, overvågning og evaluering af medlemslandes overholdelse af fælles
europæiske værdier.
Forslagene adskiller sig på følgende dimensioner:
1) Iværksættelsesprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464454_0002.png
2) Rådets reaktionsmuligheder.
3) Det pågældende medlemslands involvering.
4) Andet
Ad 1: Iværksættelse
Det belgiske forslag er det mest vidtgående forslag. Herefter kan Rådet med kvalificeret flertal fastslå, at der foreligger
en trussel om overtrædelse af EU's grundlæggende principper. Det mindst vidtgående forslag er det østrigske. Det er
alene Det Europæiske Råd, som kan konstatere - med enstemmighed (det pågældende medlemslands stemme tages ikke i
betragtning) - at der foreligger en risiko for overtrædelse af principper i TEU art . 6. Forud for denne beslutning, skal
Rådet drøfte sagen på grundlag af en rapport fra Kommissionen. Der skal foreligge en objektiv begrundet fare for
overtrædelse af principperne. Det portugisiske formandskab udarbejdede et kompromis mellem de to forslag. Herefter
kan Rådet med et flertal på 9/10-dele af medlemslandene fastslå, om der foreligger en risiko. Kommissionen præsenterer
et fjerde forslag, hvorefter Rådet med 2/3 af sine medlemmer (antal medl emmer, ikke kvalificeret flertal efter TEF art.
205) kan fastslå, at der foreligger en trussel.
Der er enighed om, at initiativ til iværksættelse af proceduren kan tages af en tredjedel af medlemslandene eller
Kommissionen. Kommissionen foreslår, at også Europa-Parlamentet skal tildeles en initiativret. Hvad angår Europa-
Parlamentet bemærkes det i øvrigt, at alle forslag - bortset fra det belgiske - indebærer, at der skal indhentes en
samstemmende udtalelse.
Ad 2: Rådets reaktionsmuligheder
Det mest vidtgående forslag er igen det belgiske. Herefter kan Rådet rette en henstilling, eventuelt ledsaget af passende
foranstaltninger. Østrig foreslår, at Rådet - efter at Det Europæiske Råds med enstemmighed har konstateret, at der
foreligger en objektiv begrundet risiko - med kvalificeret flertal kan rette passende henstillinger til den pågældende
medlemsstat. Det portugisiske formandskab og Kommissionen foreslår, at Rådet kan rett e en passende henstilling.
Ad 3: Det pågældende medlemslands involvering
I det belgiske, portugisiske og i Kommissionens forslag opfordres det pågældende medlemsland til at fremsætte sine
bemærkninger.
Her adskiller det østrigske forslag sig ved at lægge vægt på inddragelse af det pågældende medlemsland gennem hele
forløbet. Medlemslandet skal 1) inddrages i den forudgående drøftelse i Rådet, 2) høres i forbindelse med Det
Europæiske Råds konstatering af, om der foreligger en risiko, og 3) høres i forbindelse med Rådets eventuelle beslutning
om passende henstillinger.
Ad 4: Andet
Belgien foreslår en ændring i den gældende bestemmelse i TEU art. 7, således at Det Europæiske Råd kan træffe
beslutning om grove og vedvarende brud på principperne ved kvalificeret flertal og ikke ved enstemmighed, som det er
tilfældet i dag (det pågældende medlemslands stemme tages ikke i betragtning).
Østrig foreslår at indføre et stk. 4, hvorved det fastslås, at medlemslandene kun må foretage konstateringer, rette
henstillinger og træffe beslutninger i forbindelse med grove og vedvarende overtrædelser af principperne i TEU art. 6
ved anvendelse af de procedurer, som foreslås indført i TEU art. 7.
2. Europarådets overvågningsprocedurer
Den vigtigste overvågningsmekanisme i Europarådet er den individuelle klageadgang til den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, som alle Europarådets 41 medlemsstater har accepteret. Der er også en mellemstatslig
klageadgang.
Til supplering af den retlige efterprøvelse af klager over krænkelser af menneskerettighederne har Ministerkomiteen
vedtaget en mere proaktiv mekanisme til at overvåge medlemslandenes forpligtelser vedrørende demokrati,
menneskerettigheder og retsstatsprincipper (monitorering). Hvert år gennemgår Ministerkomiteen de enkelte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464454_0003.png
medlemslandes gennemførelse af deres forpligtelser på udvalgte områder (hidtil: ytringsfrihed, demokratiske
institutioner, re tssystemer, lokalt demokrati, dødsstraf og politi og sikkerhedsstyrker). Ministerkomiteens gennemgang
kan føre til yderligere drøftelser med enkelte stater, som har særlige problemer, men proceduren er som udgangspunkt af
generel (tematisk) karakter.
Europarådets uafhængige komité mod racisme, ECRI, overvåger bekæmpelse af racisme og racediskrimination i
medlemslandene bl.a. baseret på en dialog med medlemslandenes myndigheder. ECRIs aktivitet er ikke begrænset til
overgreb fra myndighederne, men omfatter f.eks. også mere generelle racistiske/diskriminerende tendenser i
befolkningen, medierne mv.
Den 1. januar 2000 optog Europarådets nye kommissær for menneskerettigheder sin virksomhed. Kommissæren har ikke
til opgave at behandle konkrete klagesager, men skal mere generelt udbrede kendskabet til Europarådets
meneskerettighedsværn.
En række af Europarådets konventioner på menneskerettighedsområdet, først og fremmest Socialpagten og
Konventionen om forebyggelse af tortur, har endvidere etableret særlige overvågningsmekanismer.
Også Europarådets Parlamentariske Forsamling gør en betydelig og effektiv indsats for at
medvirke til de nye medlemsstaters omstilling til respekt for menneskerettighederne i det europæiske system.