Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 739
Offentligt
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 739)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
ilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler i køretøjer på under 3,5 tons, KOM
(2000) 815.
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaternes lovgivning vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler
i køretøjer på under 3,5 tons. KOM(2000)815
Resumé
Direktivforslaget har til formål at øge trafiksikkerheden indenfor Fællesskabets område ved at fastsætte
krav om obligatorisk anvendelse af barnefastholdelsesanordninger for alle børn under 12 år. Derudover
stiller direktivforslaget krav om, at barnefastholdelsesanordninger skal opfylde en given teknisk standard,
samt at bagudvendte barnefastholdelsesanordninger ikke må anvendes i forbindelse med airbag på førersædet
i p assagersiden. Endelig udvider direktivforslaget ordningen med seleanvendelsespligt til at gælde for alle
køretøjer.
Høringen er ikke afsluttet, hvorfor supplerende notat følger.
Direktivforslaget vil kræve en ændring af færdselsloven, idet der i dag udelukkende er krav om fastspændelse
af børn under 3 år i barnefastholdelsesanordninger. Den udvidede seleanvendelsespligt for alle køretøjer
findes allerede i færdselsloven.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat under henvisning til artikel 71, stk.1 EF, og skal
vedtages efter artikel 251 EF, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med
Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget har til formål at øge trafiksikkerheden for alle, der befinder sig i et
køretøj i trafikken, således både børn og voksne. Anvendelsen af
barnefastholdelsesanordninger bidrager til en betydelig nedsættelse af omfanget af
kvæstelser i tilfælde af en trafikulykke, ligesom det forventes, at et betydeligt antal af
dødsulykker med passagerer i busser kan forhindres såfremt passagerer i busser
anvender sikkerhedsseler , når disse findes.
Direktivforslaget er et ændringsforslag til det eksisterende direktiv 91/671/EØF
vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler i køretøjer under 3,5 tons, og
består af tre dele:
1. Obligatorisk anvendelse af barnefastholdelsesordninger (uden de i direktiv
91/671/EØF mulige undtagelsesmuligheder for børn mellem 3 og 12 år). Samt
bestemmelse om, at barnefastholdelsesordninger skal være godkendt efter
den tekniske standard ECE-regulativ 44.03, dets ækvivalent eller enhver
senere tilpasning heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Forbud mod anvendelse af bagudvendte barnefastholdelsesanordninger på
forsædet i passagersiden i biler med airbag, medmindre airbag{{PU2}}en er
deaktiveret.
3. En udvidelse af selepligten i direktiv 91/671/EØF til at gælde alle førere og
passagerer i alle køretøjer, d.v.s. også i busser og lastbiler.
Ad 1. Ifølge direktiv 91/671/EØF skal børn under 12 år med en legemshøjde under
150 cm fastholdes af en barnefastholdelsesanordning tilpasset barnets højde og
vægt. Der findes imidlertid mulighed for, at børn på 3 år eller derover fastholdes af
en voksenfastholdelsesanordning. Derudover har medlemsstaterne mulighed for, at
tillade, at børn under 3 år ikke fastholdes af et særligt fastholdelsessystem på bagsæ
derne, hvis et sådant ikke er til rådighed i køretøjet. Disse undtagelsesmuligheder
foreslås nu slettet, således, at alle børn under 12 år uanset, hvor de er placeret i
køretøjet, skal anvende en barnefastholdelsesanordning tilpasset barnets højde og
vægt. Dette vil indebære, at bilister, der kører med børn mellem 3 og 12 år (indtil 36
kg) og som ikke allerede er i besiddelse af særligt tilpasset si kkerhedsudstyr til
børn, vil skulle anskaffe dette.
De store fremskridt, der er sket indenfor de sidste 25 år vedrørende
fastholdelsesanordninger for børn, er alle medtaget i ECE-regulativ 44.03, der
således indeholder de nyeste forbedringer og fornyelser blandt andet for så vidt
angår afprøvningsprocedurer og styrke.
Ad 2. Bagudvendte barnefastholdelsesanordninger til små børn er langt den sikreste
form for fastholdelse af disse børn i forbindelse med kørsel. Såfremt
fastholdelsesanordningen placeres på forsædet i passagersiden og en eventuel
airbag udløses, kan dette medføre en stor risiko for alvorlige kvæstelser. Køretøjer
med airbag i passagersiden skal ifølge direktiv 2000/3/EF være forsynet med et
mærke, som g&osla sh;r føreren af køretøjet opmærksom på denne risiko.
Bagudvendte barnefastholdelsesanordninger er ligeledes forsynet med en advarsel
om den omtalte risiko. For at forhindre, at små børn på trods af disse advarsler
placeres bagudvendt på forsædet i passagersiden, hvor der findes en airbag, skal det
forbydes at placere bagudvendte barnefastholdelsesanordninger på forsædet i
passagersiden, medmindre en eventuel airbag er deaktiveret.
Ad 3. I Direktiv 91/671/EF gælder der en seleanvendelsespligt for personbiler under
3,5 tons. Det foreliggende direktivforslag søger at udvide seleanvendelsespligten til
at gælde alle køretøjer, hvis disse er udstyret med seler. Under henvisning til
nærhedsprincippet ønsker direktivforslaget ikke at placere ansvaret for anvendelsen
af sikkerhedsseler, men statuerer dog en oplysningspligt, hvorefter passagerer i
minibusser, busser og lastbiler informeres om s eleanvendelsespligten på en måde,
som operatøren finder hensigtsmæssig.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til færdselslovens § 80, stk. 2, skal børn under 3 år i stedet for
sikkerhedssele anvende barnestol eller andet tilpasset sikkerhedsudstyr. Børn, der er
fyldt 3 år, men ikke 7 år
kan
i stedet for sikkerhedssele anvende særligt tilpasset
sikkerhedsudstyr (f.eks. selepude).
I Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 13. marts 2000 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr fremgår det af punkt 10.07.001 (2), at ved sæder
bortset fra førersædet, hvor der er monteret airbag, skal der være en advarsel mod
brug af bagudvendende barnestol.
EU-reglerne om montering af sikkerhedsseler i køretøjer er ikke alle obligatoriske,
men er alle gennemført i Danmark.
I henhold til færdselslovens § 80, stk. 1, skal en person, der under kørsel i bil,
motorcykel eller knallert benytter en siddeplads forsynet med sikkerhedssele,
benytte denne sele.
Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer:
Amtsrådsforeningen, AUTIG, Bestillingskontorernes Sammenslutning, Brancheforeningen
for Limousine Service i Danmark, Bus Danmark A/S, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk Kørelærer Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Taxi Forbund, Dansk Transport og Logistik, Danske
Busvognmænd, Danmarks Transportforskning, Danske Kørelæreres Landsforbund, De
Danske Bilimportører, Forbrugerrådet, Forene de Danske Motorejere, Kommunernes
Landsforening, Københavns Aktive Taxiforening, Sammenslutningen af Københavns Taxi,
Specialarbejderforbundet i Danmark, Storkøbenhavns Taxinævn og Storkøbenhavns
Taxivognmænds Arbejdsgiversammenslutning.
Høringsfristen løber indtil den 22. februar 2001, hvorefter et supplerende notat vil blive
fremsendt.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil kræve en ændring af færdselslovens § 80, stk. 2, for så vidt angår børn
fra 3-12 år. Derudover vil forslaget kræve en ændring af Trafikministeriets bekendtgørelse
nr. 109 af 17. februar 1995 om brug af sikkerhedsseler m.v. vedrørende børn mellem 3 og
12 år samt opfyldelse af den tekniske standard ECE-regulativ 44.03.
Forbudet mod anvendelse af bagudvendt barnestol i kombination med airbag vil ligeledes
kræve ændring af den nævnte bekendtgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pligten til at anvende sikkerhedsseler i alle køretøjer giver ikke anledning til
lovgivningsmæssige ændringer.
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at ville mindske antallet af hårdt kvæstede børn i køretøjer i forbindelse
med uheld.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Medlemsstaternes forskellige fortolkninger af direktiv 91/671/EØF medfører problemer i
trafikken indenfor Fællesskabet. På denne baggrund anfører Kommissionen, at
direktivforslaget anses for at være det bedste mål for at opnå øget trafiksikkerhed, samtidig
med, at det fremmer harmoniserede juridisk bindende regler for al passagerbefordring.
Tidligere forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.