Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 741
Offentligt
1463817_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 741)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk
luftfartssikkerhedsagentur, KOM (2000) 595.
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Løbenr.
: 5. februar 2001
: 222-85
: TM0186
:
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om fælles regler for civil
luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur. KOM(2000) 595.
Resumé
Kommissionen ønsker med oprettelsen af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur og fælles regler for civil luftfart at
etablere et højt, ensartet niveau af fælles bestemmelser på luftfartssikkerhedsområdet i Europa. Det er hensigten, at det
fælles agentur skal bistå Kommissionen og erstatte det nuværende uformelle samarbejde i JAA ( Joint Aviation
Authorities).
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten, særlig artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter art. 251 (fælles
beslutningstagen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463817_0002.png
På rådsmødet (transport) den 2. oktober 2000, præsenterede Kommissionen sit forslag til forordning om oprettelse af en
myndighed for luftfartssikkerhed i Europa i form af et fællesskabsagentur. Forslaget omfatter tillige forslag til etablering
af fælles regler inden for den civile luftfart, idet det er foreslået, at den eksisterende forordning om teknisk
harmonisering (3922/91) skal ophæves.
Et europæisk agentur for luftfartssikkerhed skal erstatte de europæiske luftfartsadministrationers samarbejdsorganisation
Joint Aviation Authorities (JAA). JAA har i dag 28 europæiske lande som medlemmer, herunder EU-medlemslandene.
JAA er baseret på en uformel aftale mellem luftfartsadministrationerne blandt de lande, der også er medlem af European
Civil Aviation Conference (ECAC).
JAA{{PU2}}s opgave er at udarbejde harmoniserede tekniske og operative bestemmelser på luftfartens område.
Sådanne bestemmelser vedrører bl.a. luftfartøjers og andre luftfartsprodukters konstruktion, benyttelse og
vedligeholdelse. Derudover udføres typecertificering af luftfartøjer, der herefter kan benyttes af medlemmerne som
grundlag for nationale godkendelser.
De bestemmelser, som JAA vedtager, er ikke juridisk bindende, men anvendes dog i vidt omfang af JAA-
medlemslandene. I Danmark bliver JAA-reglerne, de såkaldte JAR{{PU2}}s (Joint Aviation Requirements), løbende
indarbejdet i Bestemmelser for civil luftfart (BL).
JAA{{PU2}}s effektivitet har til tider været udsat for kritik, blandt andet fordi der skal være fuldstændig enighed
mellem medlemslandene om de bestemmelser, som JAA udarbejder. Dette gør proceduren både vanskelig og langsom.
I medfør af Rådets forordning 3922/91 om harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer indenfor civil
luftfart, skal de bestemmelser, som vedtages af JAA, inkorporeres i bilaget til forordningen, hvorved de bliver gældende
EU-ret. Ændringer til eksisterende JAR{{PU2}}s inkorporeres gennem komitologiproceduren.
Forordningen foreskriver, at alle EU-medlemslande skal være medlem af JAA, for dermed at sikre harmoniseringen i
fællesskabet.
Forordningen har ifølge Kommissionen ikke virket efter hensigten, idet inkorporeringsprocessen har vist sig at være
ganske vanskelig, bl.a. i forbindelse med et betydeligt oversættelsesarbejde af de omfattende tekniske regelsæt. I visse
EU-lande kræves det nemlig, at al EU-lovgivning foreligger på nationalsproget, mens man i JAA traditionelt arbejder på
engelsk.
Disse forhold har været medvirkende til, at Kommissionen i december 1996 forelagde Rådet en henstilling, hvorved
Kommissionen ønskede bemyndigelse til at indlede forhandlinger om oprettelse af en europæisk organisation baseret på
en konvention med ansvar for civil luftfartssikkerhed i Europa. Behandlingen i Rådet af denne henstilling medførte, at
Rådet i juni 1998 nåede til enighed om indholdet af et forhandlingsmandat, hvorved Kommi ssionen fik bemyndigelse til
at indlede forhandlinger med en række europæiske lande, der ikke er medlem af EU, om oprettelse af en sådan
organisation.
Sagen har imidlertid ikke kunne bringes væsentlig frem grundet en række institutionelle og konstitutionelle
problemstillinger, hvorfor der nu fokuseres på et europæiske agentur som løsningsmulighed.
Overordnet indebærer forslaget, at agenturet skal bistå Kommissionen med at udarbejde udkast til fælles standarder,
udarbejde udtalelser til Kommissionen, assistere Kommissionen med henblik på udarbejdelse af
gennemførelsesforanstaltninger og bidrage med teknisk, videnskabelig og administrativ ekspertise.
Agenturet kan endvidere selv vedtage vejledende tekstmateriale til brug for ensartet anvendelse af forordningen og de
regler som udstedes i medfør heraf. Agenturet kan desuden selv udføre tekniske inspektioner m.v., kontrollere reglernes
overholdelse og ikke mindst udstede, ændre eller inddrage typegodkendelser. Agenturet kan derudover agere, når særlige
sikkerhedsmæssige forhold gør dette påkrævet.
Den egentlige vedtagelse af tekniske forskrifter m.v. skal ifølge forslaget ske i overensstemmelse med
fællesskabsprocedurerne herom. Det vil sige enten vedtages efter forslag fra Kommissionen af Europa Parlamentet og
Rådet eller gennem komitologiproceduren.
Forslaget indebærer, at der i forbindelse med regeludarbejdelse er en række aktører indblandet. Disse er Rådet og
Parlamentet, Kommissionen, Kommissionen og medlemslandene gennem komitologiproceduren, agenturet og endelig de
nationale luftfartsadministrationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463817_0003.png
Forslaget refererer til Chicago-konventionen, og i forslaget er optaget Anneks 8 som grundlag for regulering af forhold
vedrørende luftdygtighedsområdet.
Agenturet vil inden for sit ansvarsområde blive ledet af en bestyrelse, hvori hvert EU-medlemsland er repræsenteret.
Desuden er der repræsentanter fra kommissionen og repræsentanter fra Europa-Parlamentet. Beslutninger i bestyrelsen
tages med kvalificeret flertal (2/3) og hvert medlem skal have én stemme.
Den daglige ledelse af agenturet skal varetages af en generaldirektør.
2. Gældende dansk ret
Fælles sikkerhedsmæssige bestemmelser på luftfartsområdet bliver løbende revideret med hjemmel i luftfartsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 769 af 16. august 2000, og bliver indarbejdet i Bestemmelserne for Civil Luftfart (BL{{PU2}}er).
3. Høring
Følgende organisationer og virksomheder er blevet anmodet om deres eventuelle kommentarer til forslaget: AOPA
Danmark, Dansk Flyvelederforening, Danske Pilotorganisationers Samråd, Erhvervenes Transportudvalg,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Cimber Air A/S, SAS Danmark A/S, Maersk Air, Muk Air, Premiair A/S, SAS
Danmark Afdeling AX, Star Air A/S, Sterling European Airlines A/S, Sun-Air of Scandinavia A/S, Københavns
Lufthavne A/S, Billund Lufthavn og Dansam.
Så snart høringssvarene foreligger, vil disse blive fremsendt i et supplerende grundnotat.
4. Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslagets vedtagelse kan medføre behov for ændringer i de administrative forskrifter (BL{{PU2}}er).
Forslagets vedtagelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslagets formål er ifølge Kommissionen at etablere et højt, ensartet niveau af fælles bestemmelser på
luftfartssikkerhedsområdet, hvorfor det i forslaget er anført, at forslaget er i overensstemmelse med ovennævnte
principper.
6. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om det tidligere forslag vedrørende oprettelse af en europæisk organisation for civil luftfartssikkerhed blev
fremsendt til udvalget den 3. februar 1997.
Sagen har tidligere været nævnt i Folketingets Europaudvalg den 7. marts 1997, den 13. juni 1997, den 5. december 1997
og den 16.. marts 1998 til orientering og den 12. juni 1998 med henblik på forhandlingsoplæg. Sagen har desuden været
nævnt i udvalget den 27. november 1998, den 3. december 1999, den 24. marts 2000, 23. juni 2000, den 29. september
2000 samt den 15. december 2000 til orientering.