Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 799
Offentligt
1463761_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 799)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Økofin den 12. februar 2001
Dette rådsmøde 2329 (5696/01 presse 35) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 9. februar 2001. Dansk delegationsleder: Ambassadør, fast repræsentant Poul
Skytte Christoffersen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
PUNKTAFGIFTER PÅ MINERALOLIER: Afsluttede drøftelser om - og godkendte konklusionerne vedrørende - den
generelle beslutning om forlængelse af undtagelserne fra punktafgifter på mineralolier
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM
*
- Produkt- og kapitalmarkedernes funktion: Påhørte kommissionens fremlæggelse af den tredje rapport fra december
2000 herom
- De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker: Havde en orienterende drøftelse herom og dokument vil
blive forelagt til vedtagelse den 12. marts 2001
ØMU
*
- Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
(FO):
Nåede til politisk enighed om forordning herom
- Spørgsmål vedrørende euromønterne - Rådets konklusioner: Se teksten
TILLÆGS- OG ÆNDRINGSBUDGET VEDRØRENDE BSE-RELATEREDE FORANSTALTNINGER
(FO):
Bekræftede den enighed, som er opnået i Coreper med kvalificeret flertal og fastlagde forslaget hertil
*
E-HANDEL - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN: Påhørte fremlæggelse af Kommissionens meddelelse om
e-handel
og finansielle tjenesteydelser
*
INVESTERINGSINSTITUTTER
(FO):
Rådet sendte direktivudkastet tilbage til Coreper til yderligere behandling med
henblik på at nå til enighed inden den 1. marts 2001
*
GENNEMFØRELSE AF STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN: Fortsatte sin årlige gennemgang af medlemsstaternes
stabilitets- og vækstprogrammer
*
- Danmarks opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
- Irlands opdaterede konvergensprogram, 2001-2003
- Irland - Rådets henstilling
(FO)
- Grækenlands stabilitetsprogram, 2000-2004
- Frankrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
- Italiens opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
- Østrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
- Det Forenede Kongeriges opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0002.png
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN: Formandskabet orienterede ministrene om situationen
med hensyn til kontakterne med tredjelande vedrørende beskatning af renteindtægter
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
*
- Tilskyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet for så vidt angår det civilretlige område -
Grotius-programmet (civilret): Vedtog en rådsforordning om videreførelse i 2001 heraf
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØEL
*
- Oprindelsesregler - Afgørelser vedrørende Estland og Slovakiet: Nåede til enighed om, at Associeringsrådet EU-
Estland og Associeringsrådet EU-Slovakiet hver især skal vedtage afgørelser om oprindelsesregler ved skriftlig
procedure
- Slovenien - deltagelse i fællesskabsprogrammet Life: Vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning i
associeringsrådet vedrørende Sloveniens deltagelse heri
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
*
- Marokko - gennemførelse af artikel 73 i associeringsaftalen: Vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal
indtage i associeringsrådet hertil
ANTIDUMPING
*
- Importen af kaliumpermanganat med oprindelse i Folkerepublikken Kina: Vedtog en forordning om indførelse af en
endelig antidumpingtold på importen heraf
ANTISUBSIDIER
*
- Import af stænger af rustfrit stål med oprindelse i Indien: Vedtog ændring af forordning (EF) nr. 2450/98 om indførelse
af en endelig udligningstold herpå
LANDBRUG
*
- Direktiv om tilrettelæggelse af kontrol på foderstofområdet: Vedtog fælles holdning med henblik på ændring af direktiv
95/53/EF herom
- Direktiv om scrapie: Vedtog ændring af direktiv 91/68/EØF herom
DET INDRE MARKED OG FORBRUGERPOLITIK
*
- Direktivet om produktsikkerhed i almindelighed: Vedtog fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet
herom
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
- Handlingsprogrammet om social udstødelse: Vedtog fælles holdning om oprettelse af et EF-handlingsprogram til
fremme af medlemsstaternes samarbejde om bekæmpelse heraf
ÅBENHED
*
- Aktindsigt i Rådets dokumenter: Godkendte svaret på den bekræftende begæring om aktindsigt fra Adam CRAIG, idet
den
danske,
finske og svenske delegation stemte imod
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. økofin behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
økofinministerrådsmøde den 19. januar 2001:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0003.png
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 6. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 28. februar 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (12-02-2001) - Press: 35 - Nr: 5696/01
5696/01 (Presse 35)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2329. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 12. februar 2001 i Bruxelles
Formand:
Bosse RINGHOLM
Kongeriget Sveriges finansminister
INDHOLD
DELTAGERE 4
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
PUNKTAFGIFTER PÅ MINERALOLIER
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM
*
- Produkt- og kapitalmarkedernes funktion
- De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
ØMU
*
- Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0004.png
- Spørgsmål vedrørende euromønterne - Rådets konklusioner
TILLÆGS- OG ÆNDRINGSBUDGET VEDRØRENDE BSE-RELATEREDE FORANSTALTNINGER
*
E-HANDEL - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
*
INVESTERINGSINSTITUTTER
*
GENNEMFØRELSE AF STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN
*
- Danmarks opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
- Irlands opdaterede konvergensprogram, 2001-2003
- Irland - Rådets henstilling
- Grækenlands stabilitetsprogram, 2000-2004
- Frankrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
- Italiens opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
- Østrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
- Det Forenede Kongeriges opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
*
- Tilskyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet for så vidt angår det civilretlige område -
Grotius-programmet (civilret)
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØEL
*
- Oprindelsesregler - Afgørelser vedrørende Estland og Slovakiet
- Slovenien - deltagelse i fællesskabsprogrammet Life
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
*
- Marokko - gennemførelse af artikel 73 i associeringsaftalen
ANTIDUMPING
*
- Importen af kaliumpermanganat med oprindelse i Folkerepublikken Kina
ANTISUBSIDIER
*
- Import af stænger af rustfrit stål med oprindelse i Indien
LANDBRUG
*
- Direktiv om tilrettelæggelse af kontrol på foderstofområdet
- Direktiv om scrapie
DET INDRE MARKED OG FORBRUGERPOLITIK
*
- Direktivet om produktsikkerhed i almindelighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0005.png
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
- Handlingsprogrammet om social udstødelse
ÅBENHED
*
- Aktindsigt i Rådets dokumenter
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 64 23, 02/285 84 15 eller 02/285 63 19.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Tyskland:
Caio KOCH-WESER
Grækenland:
Yannos PAPANTONIOU
Spanien:
Rodrigo de RATO y FFIGAREDO
Frankrig:
Laurent FABIUS
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Vincenzo VISCO
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Joaquim PINA MOURA
Manuel BAGANHA
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Sven HEGELUND
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
***
Kommissionen:
Finansminister
Ambassadør, fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Minister for statens finanser, budget og
økonomisk planlægning
Premierminister, finansminister
Økonomiminister, transportminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser og finansielle
spørgsmål
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0006.png
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES MIRA
Michaele SCHREYER
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Tomasso PADOA-SCHIOPPA
Mario DRAGHI
Norman GLASS
Medlem
Medlem
Medlem
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Medlem af Den Europæiske Centralbanks
direktion
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
PUNKTAFGIFTER PÅ MINERALOLIER
Under frokosten afsluttede Rådet sine drøftelser og godkendte konklusionerne vedrørende den generelle beslutning om
forlængelse af undtagelserne fra punktafgifter på mineralolier, hvilket baner vej for en tidlig vedtagelse af denne
afgørelse samt af en række specifikke undtagelser på området.
I hovedsagen
var Rådet enigt om:
- teksten til den generelle beslutning i bilag A til det kompromisdokument, som det franske formandskab havde forelagt
den 19. december 2000
- at der for så vidt angår undtagelserne for vejgodstransportvirksomheder i 2002 skal ske en relevant nedsættelse af det
årlige refusionsbeløb i forhold til 2001. Ved "det årlige refusionsbeløb" forstås resultatet af de to elementer kvotens
maksimale størrelse (40 000 l pr. køretøj pr. år) og/eller refusionsbeløbet pr. liter
- at i forhold til det indre markeds normale funktion rejser de sektorspecifikke undtagelser spørgsmålet om punktafgifter
og tilsvarende foranstaltninger. Der skal gøres fremskridt på dette område
- at den generelle beslutning vil blive endeligt vedtaget sammen med de 5 særbeslutninger, der tillader visse
medlemsstater at anvende differentierede punktafgiftssatser for mineralolie, når de parlamentariske
undersøgelsesforbehold med hensyn til særbeslutningerne er frafaldet.
Rådet noterede sig følgende erklæring fra Kommissionen til optagelse i Rådets protokol:
"Kommissionen mener, at fiskale subsidier til fordel for vejgodstransportsektoren og især en forlængelse af sådanne
subsidier ikke er i fuld overensstemmelse med målsætningerne for Fællesskabets miljø-, transport- og energipolitik.
Derfor agter Kommissionen ikke at foreslå yderligere forlængelser af undtagelserne til fordel for vejgodstransporten
efter 2002."
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM
-
Produkt- og kapitalmarkedernes funktion
Rådet påhørte kommissær BOLKESTEINs fremlæggelse af Kommissionens tredje rapport fra december 2000 om
produkt- og kapitalmarkedernes funktion, der imødekommer det ønske, som blev fremsat af Det Europæiske Råd i
Cardiff i juni 1998 som led i strukturreformen. Der vil blive taget hensyn til dette dokument ved udarbejdelsen af et
dokument om nøglespørgsmålene vedrørende de overordnede retningslinjer for de øko nomiske politikker med henblik
på Det Europæiske Råd i Stockholm i marts.
-
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Rådet havde en orienterende drøftelse om udarbejdelsen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
på grundlag af en note fra formandskabet, bidrag fra Rådet (det indre marked) og Rådet (beskæftigelse og social- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0007.png
arbejdsmarkedspolitik) og det forberedende arbejde, som er udført af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og
Udvalget for Økonomisk Politik.
Under drøftelsen gav ministrene udtryk for tilfredshed med formandskabets holdning til dokumentet om
nøglespørgsmålene, der bør være politikorienteret, koncist og målrettet, for at Det Europæiske Råd kan tage en
konstruktiv drøftelse om de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker både med hensyn til
makroøkonomiske politikker og økonomiske reformer. Der var bred enighed mellem ministrene om de frems atte forslag
og udvælgelsen af de nøglespørgsmål, som der skal fokuseres på i de næste overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker, herunder:
- behovet for at opretholde makroøkonomisk stabilitet, navnlig for at undgå procykliske budgetpolitikker, således at der
kan skabes monetære betingelser, som fører til økonomisk vækst og fortsat jobskabelse. Samtidig er det helt afgørende,
at der er sunde offentlige finanser, for at man kan imødegå de budgetmæssige følger af den udfordring, som
befolkningernes stigende gennemsnitsalder frembyder på længere sigt;<>
- behovet for en arbejdsmarkedsreform med henblik på at mindske arbejdsløsheden og øge arbejdskraftudbuddet;
- behovet for fortsat at imødegå virkningerne af befolkningernes stigende gennemsnitsalder og, hvis det er nødvendigt, at
reformere pensionssystemerne;
- behovet for at fortsætte de økonomiske reformer af produktmarkederne for at styrke væksten og
beskæftigelsespotentialet i EU ved at fremme nyskabelser og konkurrenceevne, samtidig med at forbrugerne får øgede
fordele;
- behovet for at skabe et integreret europæisk finansielt marked, som vil bidrage mærkbart til øget vækst og
beskæftigelse ved at gennemføre de forskellige foranstaltninger i handlingsplanen vedrørende finansielle tjenesteydelser
og handlingsplanen for risikovillig kapital.
På baggrund af dagens drøftelser vil der blive udarbejdet et udkast til dokument om nøglespørgsmål i tæt samarbejde
mellem formandskabet, Kommissionen, sekretariaterne for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og Udvalget for
Økonomisk Politik samt Rådets sekretariat. Dette dokument vil blive drøftet i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og
for de relevante deles vedkommende i Udvalget for Økonomisk Politik på deres kom mende møder. Dokumentet vil
derefter blive forelagt til vedtagelse på samlingen i Rådet (økonomi og finans) den 12. marts 2001.
ØMU
-
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådet nåede til politisk enighed om en forordning om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Formålet med
forordningen er at sikre euroen et højt beskyttelsesniveau mod falskmøntneri. Den tager sigte på at forbedre den retlige
beskyttelse af eurosedler og euromønter i god tid inden deres indførelse pr. 1. januar 2002. Forordningen omfatter
behandling af tekniske og statistiske oplysninger om forfalskning, behandling af operationelle og s trategiske oplysninger
og samarbejde og gensidig bistand.
I henhold til forordningen er kreditinstitutter, og andre institutioner, der som led i deres virksomhed deltager i håndtering
og udlevering af pengesedler og mønter til offentligheden, herunder institutter, hvis aktivitet består i veksling af
pengesedler og mønter i forskellig valuta, som f.eks. vekselkontorer, forpligtet til at tage alle eurosedler og euromønter,
som de har fået i hænde, og som de ved eller har tilstrækkelige grunde til at tro er falske , ud af omløb. De overgiver dem
straks til de kompetente nationale myndigheder. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
institutter, der undlader at opfylde deres forpligtelser, kan pålægges sanktioner, der skal være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Forordningen indeholder også bestemmelser vedrørende:
- De kompetente nationale myndigheders indsamling af og adgang til tekniske og statistiske oplysninger og ECB's rolle
- De kompetente nationale myndigheders forpligtelse til at videresende falske pengesedler og mønter til identifikation til
de nationale analysecentre (NAC) eller de nationale møntanalysecentre (NCAC) - der skal oprettes af medlemsstaterne -
og til at meddele ECB resultaterne heraf
- Samarbejdet mellem de kompetente nationale myndigheder om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0008.png
- Centralisering af oplysningerne på nationalt plan
- Definitionen af kompetente nationale myndigheder (det sidste udestående spørgsmål vedrørende dette punkt blev løst
ved vedtagelsen af en erklæring fra Rådet, som tager hensyn til den eksisterende situation i to medlemsstater med hensyn
til politiets og de retlige myndigheders kompetence)
- Forbindelserne med tredjelande og de relevante internationale organisationer
- Ikke-autoriserede pengesedler
Forordningen bygger på artikel 123, stk. 4, i TEF for så vidt angår medlemsstater inden for ØMU'en. En parallel
forordning, som bygger på artikel 308 i TEF, skal sikre, at forordningen ligeledes finder anvendelse på medlemsstater
uden for ØMU'en.
Den Europæiske Centralbank afgav udtalelse den 20. december 2000. Europa-Parlamentet er blevet hørt, men har endnu
ikke afgivet udtalelse. De tekster, som der er opnået enighed om, vil blive sendt til Europa-Parlamentet, så det kan tage
hensyn til dem ved udarbejdelsen af sin udtalelse. Teksten vil også blive sendt til ECB til orientering.
Det bemærkes, at beskyttelsen af euroen mod kriminel aktivitet inden for rammerne af medlemsstaternes strafferetlige
systemer vil blive sikret ved et søjle 3-instrument, som for øjeblikket drøftes i Gruppen vedrørende Retlige og Indre
Anliggender.
-
Spørgsmål vedrørende euromønterne - Rådets konklusioner
Brug af euromønter og prøveeksemplarer heraf med henblik på at gøre synshæmmede eller psykisk handicappede
fortrolige med euroen
1. Hvis euroen skal accepteres af den brede befolkning, er det væsentligt, at folk kan genkende eurosedler og
euromønter. Det er af særlig betydning at opøve sårbare befolkningsgrupper heri. I alle medlemsstaterne er der for
øjeblikket aktioner i gang med henblik herpå.
2. Den Europæiske Centralbank er i samarbejde med Kommissionen og de europæiske repræsentanter for sårbare
grupper ved at udfærdige prøvesedler med henblik på en sådan opøvning. Kommissionen er i samarbejde med
direktørerne for medlemsstaternes valutaer og de europæiske repræsentanter for sårbare grupper ved at udfærdige
passende prøveeksemplarer. Ministrene hilser disse initiativer velkomne.
3. Ministrene finder, at de sårbare grupper også bør have mulighed for at gøre sig fortrolige med de virkelige euromønter
i de pengeudstedende organers forhåndenværende lokaler, i Euromønttestcentrene eller på andre sikre steder, som
medlemsstaterne skal indrette i samarbejde med de nationale repræsentanter for sårbare grupper.
Tilpasning af betingelserne for udlån af euromønter og prøveeksemplarer heraf til relevante industrier
4. I forlængelse af Rådets konklusioner af 14. december 2000 om omstilling af møntautomater nåede ministrene til
enighed om en tilpasning af betingelserne for udlån af euromønter og prøveeksemplarer heraf til møntautomatindustrien.
Medlemsstaterne kan herefter fra henholdsvis den 1. april og den 1. juli 2001 nedsætte de finansielle garantier for
sådanne udlån til nærmere angivne niveauer.
TILLÆGS- OG ÆNDRINGSBUDGET VEDRØRENDE BSE-RELATEREDE FORANSTALTNINGER
Rådet, der bekræftede den enighed, som er opnået i Coreper med kvalificeret flertal, fastlagde forslaget til tillægs- og
ændringsbudget (FTÆB) 1/2001 til finansiering af et sæt BSE-relaterede foranstaltninger, som Rådet (landbrug) var nået
til enighed om på samlingen i januar.
FTÆB afsætter en bevilling til ekstraudgifter på 971 mio. EUR, hvoraf 726 mio. EUR vil være midler, som er taget fra
den disponible aktionsmargen under udgiftsområde 1a. De 726 mio. EUR vil blive dækket fuldstændigt af overskuddet
fra sidste år. De resterende 245 mio. EUR kommer fra de tilpasninger af overslagene for landbrugsudgifterne, som
skyldes en ajourført euro-dollar-vekselkurs i overensstemmelse med artikel 8 i Rådets forordning af 26. september 2000
om budgetdisciplin.
Efter vedtagelsen af FTÆB påhørte Rådet en redegørelse fra kommissær SCHREYER om de mulige fremtidige
budgetmæssige følger af BSE-krisen og havde en kort drøftelse om dette spørgsmål. Under drøftelsen understregede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0009.png
flere ministre, at eventuelle nye BSE-relaterede udgifter ikke må overstige de øvre grænser, der er til rådighed under
udgiftsområde 1a. Andre delegationer gav udtryk for betænkel ighed med hensyn til den måde, hvorpå overskuddene fra
strukturfondbevillingerne for 1999/2000 blev anvendt til finansiering af ekstraudgifter på landbrugsområdet.
Formandskabet konkluderede, at:
- Rådet under henvisning til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Nice erindrer om, at det finansielle overslag skal
overholdes, selv hvis der bliver behov for supplerende foranstaltninger i relation til BSE;
- Rådet gør opmærksom på, at Kommissionen i overensstemmelse med Rådets forordning om budgetdisciplin straks og
senest ved vedtagelsen af FBF for 2002 bør forelægge forslag om besparelser, hvis prognoserne viser, at det finansielle
overslag er truet.
E-HANDEL - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Rådet påhørte kommissær BOLKESTEINs fremlæggelse af Kommissionens meddelelse om
e-handel
og finansielle
tjenesteydelser,
et nøglespørgsmål i udviklingen af et integreret europæisk marked for finansielle tjenesteydelser, der
som aftalt på Det Europæiske Råd i Lissabon skal være afsluttet inden 2005.
Direktivet om
e-handel
skal sikre, at online-tjenesteydelser der frit kan stilles til rådighed i Fællesskabet. Hjørnestenen i
direktivet er ''klausulen om det indre marked", der vil sætte leverandører af online-tjenester i stand til at stille deres
ydelser til rådighed overalt i EU på grundlag af de regler, der gælder i den medlemsstat, hvori de er etableret. Direktivet
indeholder en række undtagelser fra klausulen om det indre marked og skab er en ordning for elektronisk handel på tværs
af grænserne, som adskiller sig fra den ordning, der anvendes for andre former for fjernsalg. Kommissionen ser navnlig
på samspillet mellem det nyligt vedtagne direktiv om
e-handel
og den fremtidige lovgivning om finansielle
tjenesteydelser.
For at overvinde de betydelige forskelle mellem de nationale regler, der opsplitter det indre marked for finansielle
tjenesteydelser, foreslår Kommissionen en ny politikramme, som omfatter tre indsatsområder:
-
et program for harmonisering af bestemmelserne i og uden for kontraktforhold.
For at bane vej for en ordning,
hvor oprindelseslandsprincippet i praksis lægges til grund for samtlige finansservicesektorer og fjernsalgsformer, må
man sørge for en yderligere harmonisering ikke blot af de centrale markedsføringsregler, men også på service/sektor-
niveau, således at forbrugerne får adgang til indbyrdes sammenlignelig information af høj kvalit et. For så vidt angår
kontraktforpligtelser skal det overvejes, hvordan finansielle tjenesteydelser frit kan udbydes på detailsalgsniveau i hele
EU under retligt sikre forhold;
-
målrettede foranstaltninger til styrkelse af forbrugernes tillid til at deres rettigheder er sikret ved handel på
tværs af grænserne og i forbindelse med betalinger over internettet.
Der skal oprettes et EU-dækkende system af
instanser, der kan tage sige af klager over finansielle tjenesteydelser, således at man også uden at gå til retten får en
hurtig og effektiv bilæggelse af tvister i forbindelse med handel på tværs af grænserne. Der vil blive truffet
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden, herunder forbrugernes retlige sikkerhed, i forbindelse med online-betaling
inden for EU;
-
udbygning af samarbejdet mellem tilsynsmyndighederne.
Tilsynsmyndighederne i aftagerlandet afhænger i stadig
højere grad af tilsynsmyndigheden i det land, hvor leverandøren er etableret. Kommissionen agter i samarbejde med
medlemsstaterne at føre løbende kontrol med tilsynsordningerne for tjenesteydelser på tværs af grænserne.
Under den første drøftelse havde ministrene lejlighed til at fremsætte bemærkninger til de principper, der ligger til grund
for Kommissionens meddelelse, og navnlig hensigtsmæssigheden af klausulen om det indre marked, der bygger på
princippet om oprindelseslandet.
INVESTERINGSINSTITUTTER
Rådet overvejede kort et kompromis fra formandskabet om de udestående spørgsmål vedrørende andet direktivet om
investeringsinstitutter (om ændring af direktiv 85/611/EØF om samordning af love og administrative bestemmelser om
visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer). Rådet sendte direktivudkastet tilbage til Coreper til yderligere
behandling med henblik på at nå til enighed inden den 1. marts 2001. En så dan aftale vil bane vej for en samtidig
vedtagelse inden denne dato af en fælles holdning vedrørende de to forbundne direktiver om investeringsinstitutter,
sådan som det blev aftalt under den orienterende drøftelse den 17. juli 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0010.png
Det direktiv, der drøftes i dag, sigter mod at øge forbrugerbeskyttelsen og forbrugernes tillid til finansielle produkter ved
at indføre bestemmelser om administrationsselskaber og et forenklet prospekt. Søsterdirektivet - hvis tekst Rådet nåede
til enighed om den 17. oktober 2000 - sigter navnlig mod at udvide listen over aktiver, som et investeringsinstitut må
investere i.
Under drøftelsen tog ministrene fat på de resterende udestående spørgsmål, navnlig kapitalkravene til
investeringsinstitutters administrationsselskaber. I den forbindelse søgte ministrene at nå til enighed om tre specifikke
spørgsmål, nemlig kravene til startkapitalens størrelse, hvorvidt og på hvilket niveau der skal kræves løbende kapital, og
endelig hvorvidt kravene til løbende kapital kan omfattes af banker ell er forsikringsselskabers garantier.
GENNEMFØRELSE AF STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN
Rådet, der fortsatte sin årlige gennemgang af medlemsstaternes stabilitets- og vækstprogrammer, gennemgik
programmerne for Danmark, Irland, Grækenland, Frankrig, Italien, Østrig og Det Forenede Kongerige og vedtog
udtalelser om disse programmer samt en henstilling vedrørende Irland og en afgørelse om offentliggørelse af denne
henstilling.
Rådet besluttede også at offentliggøre udtalelserne.
Teksterne til Rådets udtalelser og henstillingen vedrørende Irland er gengivet i det følgende:
-
Danmarks opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 1), særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg {{SPA}}
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 gennemgik Rådet Danmarks opdaterede konvergensprogram, der dækker perioden 2000-2005.
Ifølge det opdaterede konvergensprogram forventes der budgetoverskud på mellem 2,6-2,9% af BNP for hele perioden,
og den konsoliderede bruttogæld antages at blive reduceret til 34% af BNP i 2005. I 2000 viste budgetoverskuddet sig at
blive større end oprindeligt beregnet og androg 2,7% af BNP, hvilket først og fremmest skyldtes, at væksten blev
stærkere end forventet.
Det makroøkonomiske scenario i det opdaterede program viser, at den årlige reale BNP-vækst, der blev opjusteret til
2,4% i 2000, vil falde til omkring 1,7% i årene 2001-2005. Rådet noterer, at dette vækstscenario er blevet nedjusteret i
forhold til den tidligere opdatering, og at programmets antagelser om produktivitetsstigninger er moderate efter
international målestok. I betragtning af den danske økonomis kraftige udvikling i de seneste år, s&aeli g;rlig de store
investeringer i maskiner og udstyr og de iværksatte strukturreformer, kunne der forventes en noget stærkere udvikling i
vækst og produktivitet. En sådan moderat produktivitetsstigning kan desuden medføre en yderligere forringelse af
omkostningskonkurrenceevnen for danske virksomheder, hvis de relative lønomkostninger igen bliver for høje.
Inflationen begyndte at stige i 1999 og forblev relativ høj i 2000. Ifølge det opdaterede program vil inflationen gradvis
falde frem til 2002, efterhånden som de udenlandsk inducerede prisstigninger vil aftage, ligesom lønstigningerne skulle
blive lidt mere moderate som følge af en svagere indenlandsk efterspørgsel. Rådet mener, at inflationsudsigterne som
antaget i det opdaterede program forekommer sandsynlige, men Rådet gentager sin henstilling til d en danske regering
om at træffe yderligere foranstaltninger i tilfælde af betydelige opadgående ændringer( 2), herunder budgetændringer, så
meget mere som medlemskabet af ERM2 klart begrænser den monetære politiks rolle i bekæmpelsen af inflationspresset.
Rådet noterer med tilfredshed, at Danmark fortsætter med at opfylde konvergenskriteriet vedrørende den lange rente, og
at valutakursen er forblevet stabil over for euroen, også efter folkeafstemningen den 28. september 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0011.png
Med hensyn til de offentlige finanser konstaterer Rådet med tilfredshed, at de danske myndigheder fortsætter
bestræbelserne på at fastholde store budgetoverskud. Danmark opfylder dermed klart kravet i stabilitets- og vækstpagten
om en budgetstilling, der ligger "tæt på balance eller udviser overskud" i hele programperioden.
Budgetkonsolideringsstrategien, der blev skitseret i den tidligere opdatering af programmet, fastholdes i det store og
hele, idet de primære udgifter i forhold til BNP og skattebyrden falder over programperioden. For 2001 opererer det
opdaterede program imidlertid med en lille stigning i både de primære udgifter i forhold til BNP og skattebyrden. Rådet
ville have foretrukket en reduktion af begge størrelser i alle årene.
Rådet opfordrer til at udfolde bestræbelser på at begrænse realstigningen i de offentlige udgifter til målet på 1% pr. år. I
2001 forventes amterne og kommunerne desuden at hæve skatterne klart over de tærskler, der er aftalt med staten. Da
disse aftaler mellem staten og kommuner og amter, som tager sigte på at begrænse stigningerne i det offentlige forbrug
og skatterne, ofte tidligere er blevet brudt, opfordrer Rådet den danske regering til i overensstemmelse med
henstillingerne i de overordnede økonomiske retningslinjer at styrke den institutionelle ramme for at undgå
overskridelser i fremtiden.
Rådet noterer med tilfredshed, at de danske myndigheder fortsat sigter på at reducere bruttogælden i forhold til BNP
væsentligt med henblik på at tage højde for den fremtidige finansielle byrde som følge af befolkningens aldring.
Fokuseringen på spørgsmål om langfristet holdbarhed i det opdaterede program hilses velkommen, og Rådet opfordrer
den danske regering til at fortsætte sine bestræbelser på at tage højde for spørgsmålene i forbindelse med befolkningens
aldring.
Rådet opfordrer de danske myndigheder til fortsat at prioritere strukturreformerne højt på den økonomisk-politiske
dagsorden. Specielt kan det vise sig at være nødvendigt at udfolde bestræbelser for at øge arbejdsudbuddet. Rådet
opfordrer derfor myndighederne til at overveje skattenedsættelser på arbejdsindkomst også efter 2002, for hvilket år der
allerede er planlagt en skattenedsættelse. Da den danske økonomi i øjeblikket ser ud til at operere på et output-niveau,
der ligger lidt over den potentielle produktion, skulle en sådan skattenedsættelse imidlertid kompenseres af udlignende
budgetforanstaltninger for ikke at øge risikoen for overophedning.
-
Irlands opdaterede konvergensprogram, 2001-2003
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1977 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 3), særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 gennemgik Rådet 2000-opdateringen af Irlands stabilitetsprogram, der dækker perioden 2001-
2003.
Rådet konstaterer, at den irske økonomi fortsat vokser hurtigt i 2000, med en forventet real BNP-vækst på 10,7% i 2000-
opdateringen. Væksten i beskæftigelsen i 2000 anslås til 4,5%, og arbejdsløsheden falder yderligere til gennemsnitlig
4,1%. Inflationspresset er taget til, og den gennemsnitlige forbrugerprisindeksinflation steg til - 5,3% i 2000. Mens dette
opsving i prisinflationen til dels skyldes eksterne og midlertidige faktorer, som efterhånde n ventes at falde ud af
forbrugerprisindekset, er den indenlandsk genererede inflation også steget, husprisinflationen er fortsat meget høj, og
lønningerne stiger hurtigt.
En stærk økonomisk vækst førte til, at fremskrivningerne i 1999-opdateringen af stabilitetsprogrammet med henblik på
en forbedring i budgetsituationen blev overskredet med en bred margin. Rådet konstaterer med tilfredshed, at den
offentlige balance for 2000 fortsat viser et stort overskud, som anslås til omkring 4,7% af BNP, og at der på ny blev
opnået en betydelig reduktion af den offentlige gældskvote.
Fremskrivningerne for perioden 2001 til 2003 viser en gennemsnitlig overskudskvote på 4,2%, idet gældskvoten falder
yderligere til under en fjerdedel af BNP senest i 2003. Rådet konstaterer med tilfredshed, at Irland, ligesom i det
oprindelige program og dets 1999-opdatering, fuldt ud opfylder forpligtelserne i stabilitets- og vækstpagten i hele den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0012.png
omfattede periode. Det forventede offentlige overskud er helt klart tilstrækkeligt i hvert enkelt år til at give en sikke
rhedsmargen, således at referenceværdien på 3% af BNP ikke overskrides under normale konjunktursvingninger.
Det makroøkonomiske scenario, der ligger til grund for disse fremskrivninger, forudsætter et mindre fald i den reale
BNP-vækst og i inflationen i perioden. Det positive produktionsgab forventes efter de anslåede 4,5% BNP-trend i 2000
at toppe i 2001 med 5,4% for derefter gradvis at falde. I den forbindelse mener Rådet, at den stimulerende karakter af
2001-budgettet indebærer en betydelig risiko for de positive udsigter for vækst og inflation, der tegnes i 2000-o
pdateringen. Rådet mener, at dette budget - hvis væsentligste foranstaltninger er indirekte og direkte skattesænkninger og
væsentlige stigninger i de løbende udgifter og kapitaludgifterne - er procyklisk. Rådet mener, at det vil øge
efterspørgslen med mindst 0,5% af BNP, og at dets eventuelle udbudsvirkninger sandsynligvis vil være små på kort sigt,
hvorved overophedningen og inflationspresset vil blive forværret, og det positive pro duktionsgab vil blive udvidet.
Især strategien med at opnå stigninger i arbejdsstyrken gennem en lempelse af den direkte skattebyrde, der blev anbefalet
i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2000 for så vidt angår arbejdsmarkedet, virker
formentlig ikke så effektivt som tidligere, og det stramme arbejdsmarked kan udmærket hindre yderligere bestræbelser
på at fremme løntilbageholdenhed gennem direkte skattesænkninger. Mens indirekte skattes&a elig;nkninger har en
engangsvirkning på prisniveauet, har de formentlig ingen varig virkning på inflationsraten, men virker klart stimulerende
på efterspørgslen.
Eftersom den monetære politik nu er fastlagt for euroområdet som helhed og ikke længere er til rådighed som instrument
på nationalt plan, skal de andre politikker, herunder budgetpolitikken, anvendes mere aktivt. På baggrund heraf mener
Rådet, at finanspolitikkens planlagte bidrag til det makroøkonomiske policy-mix i Irland ikke er hensigtsmæssigt. Rådet
gør opmærksom på, at det gentagne gange, senest i sine overordnede retni ngslinjer for de økonomiske politikker fra
2000, har opfordret de irske myndigheder til at sikre økonomisk stabilitet gennem finanspolitikken. Rådet beklager, at
denne anbefaling ikke blev fulgt i 2001-budgettet til trods for udviklingen i løbet af 2000, som tydede på en stigende
overophedning. Rådet mener, at den irske finanspolitik i 2001 ikke er i overensstemmelse med de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker for så vidt angår bud getpolitikken. Rådet har derfor besluttet sammen med
denne udtalelse at rette en henstilling i henhold til artikel 99, stk. 4, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab med henblik på at bringe denne uoverensstemmelse til ophør.
Rådet glæder sig over, at 2000-opdateringen tager fat på spørgsmålet om en strukturreform. Rådet konstaterer især med
tilfredshed de fremskridt, der er sket med hensyn til den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser med oprettelsen
af "National Pensions Reserve Fund", som ved udgangen af 2000 allerede beløber sig til ca. 6,3% af BNP. Rådet glæder
sig også over de fortsatte bestræbelser på at forbedre de offentlige fi nansers tilstand gennem en reform af
skatte-/tilskudssystemet og tilsagnene om større kapitaludgifter til opfyldelse af Irlands infrastrukturelle behov.
- Irland - Rådets henstilling
med henblik på at bringe den manglende overensstemmelse mellem den økonomiske politik i Irland og de
overordnede retningslinjer til ophør
Anvendelse af artikel 99, stk. 4, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 99, stk. 4,
som henviser til henstilling fra Kommissionen, og
som tager følgende i betragtning:
Den 19. juni 2000 henstillede Rådet i sin henstilling om de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og
Fællesskabets økonomiske politikker til de irske myndigheder, at de allerede i 2000 burde være klar til at anvende
budgetpolitikken til at sikre økonomisk stabilitet i betragtning af den betydelige overophedning af økonomien, og at
2001-budgettet skulle indrettes efter dette mål.
Den 6. december 2000 forelagde Irland 2000-opdateringen af sit stabilitetsprogram, som indeholder målsætningerne på
budgetområdet for perioden frem til 2003, og som skal læses sammen med 2001-budgettet, der blev offentliggjort
samme dato.
I sin udtalelse af 12. februar 2001 om 2000-opdateringen af det irske stabilitetsprogram i overensstemmelse med
artikel 5, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97( 4), giver Rådet udtryk for, at de irske budgetplaner for 2001 ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0013.png
er i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for så vidt angår
budgetpolitikken.
Den rette virkemåde af samordningen af økonomiske politikker i euroområdet forudsætter, at de instrumenter, der er til
rådighed efter artikel 99, stk. 4, anvendes i rette tid.
Det Europæiske Råd i Helsingfors den 10. og 11. december 1999 understregede, at de eksisterende processer og
ordninger for Rådets samordning af den økonomiske politik bør anvendes effektivt, og at politikkernes gennemførelse
bør overvåges nøje.
Der er konstateret følgende:
1. Den irske økonomi har været meget succesfuld og fortsatte med at vokse meget hurtigt i 2000, idet der forventes en
real BNP-vækst på lige over 10% for 2000. Som følge heraf er de forventninger til budgettet, der var indeholdt i 1999-
opdateringen af stabilitetsprogrammet, blevet overopfyldt i betydeligt omfang. Gældskvoten forventes at falde til 24% af
BNP i 2003. Med et positivt produktionsgab øgedes inflationspresset i Irland i løbet af 2000. HIC P-inflationen var 5,3%
i gennemsnit i 2000. Mens den hurtige stigning i inflationsraten i løbet af 2000 til dels skyldes eksterne og midlertidige
faktorer, som forventes gradvis at falde ud af forbrugerprisindekset, har der også været et øget bidrag fra den
indenlandsk genererede inflation, hvilket fortsat giver anledning til bekymring.
2. Den 6. december 2000 blev det irske budget for 2001 fremlagt. De vigtigste foranstaltninger er: en direkte skattepakke
(bestående af skattesænkninger og øgede tilskud) med en helårsomkostning på omkring 1,5% af BNP; indirekte
skattesænkninger med en helårsomkostning på 0,4% af BNP; en 18% stigning i de bevilgede løbende udgifter i forhold
til det budgetterede resultat for 2000 (hvoraf ca. 40% går til lønudgifter) og en 29% stigning i de bevilgede
kapitaludgifter. Ifølge 2000-opdateringen af Irlands stabilitetsprogram forventes der en reduktion af det generelle
offentlige overskud i 2001 på 0,4% af BNP (tidligere 4,7% af BNP), hvilket medfører en forværring af den
underliggende budgetstilling.
3. Budgettet for 2001 vil sætte yderligere skub i efterspørgslen i Irland, og dets udbudsvirkninger vil sandsynligvis være
begrænsede på kort sigt. Det vil derfor forværre overophedningen og inflationspresset og udvide det positive
produktionsgab, som ifølge 2000-opdateringen vil toppe på 5,4% af BNP-trend i 2001.
4. Strategien med at opnå stigninger i arbejdsstyrken gennem en lempelse af den direkte skattebyrde, som blev anbefalet
for arbejdsmarkedets vedkommende i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2000, virker
formentlig ikke så godt som tidligere, fordi den blev brugt i forbindelse med en ekspansiv budgetpolitik, og det stramme
arbejdsmarked kunne udmærket tænkes at virke hæmmende på yderligere bestræbelser på at fremme l&osl
ash;ntilbageholdenhed gennem direkte skattesænkninger. Mens indirekte skattesænkninger har en engangsvirkning på
prisniveauet, har de derudover formentlig ingen varig indvirkning på inflationsraten, men virker klart stimulerende på
efterspørgslen. I betragtning af den førte fælles monetære politik for euroområdet som helhed er finanspolitikkens
planlagte bidrag til det makroøkonomiske policy-mix uhensigtsmæssigt.
5. Det irske budget for 2001 er ekspansivt og procyklisk og derfor ikke i overensstemmelse med Rådets overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker for 2000, hvori det hedder, at de irske myndigheder "allerede i 2000 bør være
klar til at anvende budgetpolitikken til at sikre økonomisk stabilitet i betragtning af den betydelige overophedning af
økonomien; 2001-budgettet skal indrettes efter dette mål". Kommissionen vurderer, at restriktive tiltag svarende til
mindst 0,5% af BNP ville kunne modvirke den ekspansive karakter af budgetplanerne for 2001.
HENSTILLER:
1. Med henblik på at fjerne den uoverensstemmelse med de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, der
ligger i budgetplanerne for 2001, bør den irske regering træffe udlignende budgetforanstaltninger i løbet af indeværende
finansår. Ifølge de makroøkonomiske antagelser i 2000-opdateringen af stabilitetsprogrammet skulle dette sikre, at der
ikke sker en reduktion af det underliggende budgetoverskud fra 2000.
2. Kommissionen opfordres til igennem 2001 at aflægge rapport om den økonomiske og budgetmæssige udvikling i
Irland. Rådet vil nøje overvåge denne udvikling og især vurdere overensstemmelsen med de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker.
3. Denne henstilling er rettet til Irland.
Udfærdiget i Bruxelles, den [12. februar 2001].
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0014.png
På Rådets vegne
Formand
- Grækenlands stabilitetsprogram, 2000-2004
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 5), særlig artikel 5, stk. 2,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den [12. februar 2001] undersøgte Rådet Grækenlands første stabilitetsprogram, der dækker perioden 2000-2004.
Stabilitetsprogrammet blev afleveret af den græske regering inden for seks måneder fra vedtagelsen af Rådets beslutning
( 6) af 19. juni 2000 om Grækenlands tilslutning til den fælles valuta den 1. januar 2001.
Stabilitetsprogrammets fremskrivninger tyder på en robust vækst i det reale BNP, som forventes at stige fra 4,1% i 2000
til 5,5% i 2004, og som vil blive understøttet at et højt investeringsniveau, en stærk eksport og et vedholdende
privatforbrug. Rådet er af den opfattelse, at stabilitetsprogrammets prognoser med hensyn til væksten i det reale BNP er
ambitiøse, og at de ligger på kanten af det realistiske. Programmet indeholder også et alter nativt scenario med en lavere,
men stadig kraftig vækst i det reale BNP. Dette scenario bygger på en formodning om højere priser på importeret olie.
Med udgangspunkt i et makroøkonomisk baseline-scenario forventes det offentlige at notere et overskud på 0,5% af BNP
i 2001, som vil stige til 2% af BNP i 2004. Programmet bygger på den finanspolitiske konsolideringsstrategi, som hidtil
har været grundlaget for de græske konvergensprogrammer, og som består i at sikre et stort overskud på den primære
balance, men dog understøttet af en betydelig reduktion i rentebetalingerne opgjort som en procentdel af BNP takket
være lavere rentesatser og en faldende gældsbyrde. Den offentlige gældsbyrde forventes at falde med 20 procentpoint til
84% af BNP i 2004.
Rådet mener, at den fremskrevne budgetstilling giver en tilstrækkelig sikkerhedsmargen til at forhindre det offentlige
underskud i at overskride 3% af BNP under normale omstændigheder og er i overensstemmelse med kravene i stabilitets-
og vækstpagten. Rådet bifalder programmets finanspolitiske konsolideringsstrategi, der er centreret omkring store
primære overskud, som er afgørende for en hurtig nedbringelse af den stadig meget høje offentlige gælds kvote og for
forberedelserne på de fremtidige udfordringer, navnlig den stigende ældreforsørgerbyrde. Rådet er imidlertid af den
opfattelse, at denne strategi primært bør bygge på passende kontrol med stigningen i de primære udgifter gennem klare
og bindende standarder med det formål at nedbringe de løbende udgifters andel af BNP.
Rådet advarer om, at i en situation med høj BNP-vækst, jf. fremskrivningerne i programmet, kombineret med en
lempelse af de monetære vilkår kan der opstå et nyt inflationspres. Rådet mener, at det er nødvendigt at dæmme op for
risikoen for en overophedning af økonomien gennem målrettet støtte fra indenlandske politikker, navnlig en stram
finanspolitik med tilbageholdenhed med de løbende udgifter og løntilbageholdenh ed.
Rådet noterer sig, at programmet omfatter en række markedsliberaliseringsforanstaltninger og taler om udformning af
passende lovgivningsmæssige rammer og strukturelle reformer på arbejds-, produkt- og kapitalmarkederne, og at der
bebudes en reform af socialsikringssystemet i 2001. Rådet mener imidlertid, at stabilitetsprogrammets ambitiøse mål for
væksten og beskæftigelsen samt de udfordringer, som fremtiden vil bringe, fordrer en mere målrette t reformindsats.
Rådet tilskynder den græske regering til at fremskynde gennemførelsen af de nødvendige reformer, navnlig på
arbejdsmarkedet og af socialsikringssystemet, med henblik på øge økonomiens potentiale, styrke dens konkurrenceevne
og forbedre vilkårene for holdbar vækst og jobskabelse.
Rådet finder, at Grækenlands stabilitetsprogram er i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker. Rådet opfordrer de græske myndigheder til at være særlig opmærksom på behovet for en reform
af pensionssystemet og tage fat på problemet med de budgetmæssige følger af befolkningens aldring i opdateringen af
stabilitetsprogrammet.
- Frankrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0015.png
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 7), særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 undersøgte Rådet Frankrigs opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2002-2004.
Den økonomiske vækst har været kraftig de sidste to år og stort set levet op til forventningerne i det opdaterede
stabilitetsprogram fra 1999. 2000 var det tredje år i træk, hvor den franske økonomi registrerede en kraftig BNP-vækst
med relativ lav inflation. Ledigheden fortsatte med at falde og nåede ned på 9,2% i november sammenlignet med 10,9%
et år tidligere. Trods dette betydelige fald i ledigheden var løn- og prisudviklingen fortsat meget moderat. Den samlede
inflation steg fra 0,5% i 1999 til 1,7% sidste år, hovedsagelig som følge af stigningen i oliepriserne.
Rådet noterer sig, at takket være bedre resultater end forventet i 1999 og en lavere vækst i udgifterne en oprindeligt
forudset vil det offentlige underskud i 2000, der anslås til 1,4% af BNP, blive lavere end oprindeligt forventet. Den
offentlige gældskvote i 2000, der anslås til 58,4% af BNP, var også et procentpoint lavere end det oprindelige mål. De
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker sigter mod at benytte ekstra indtægt er til en hurtigere
nedbringelse af det offentlige underskud. Rådet finder derfor, at der kunne være opnået et bedre budgetresultat i 2000 i
betragtning af den gunstige udvikling i økonomien og de offentlige finanser.
De budgetmæssige fremskrivninger i det opdaterede program bygger, som tidligere, på to makroøkonomiske scenarier,
nemlig et forsigtigt scenario, under hvilket den potentielle vækst forbliver på sit nuværende niveau på 2,5% om året, og
et gunstigt scenario, under hvilket den potentielle vækst skønnes at stige gradvist til 3% takket være højere investeringer
og en større vækst i beskæftigelsen. Fra 2001 forventes den reale BNP-vækst at følge et af de to ikke-inflationære
scenarier. Det gunstige scenario fremstilles som det økonomisk-politiske mål og det mest sandsynlige udfald. I begge
tilfælde formodes inflationen at forblive på et lavt niveau i hele programperioden.
Rådet er af den opfattelse, at programmets to makroøkonomiske scenarier indeholder en række plausible værdier for
BNP-væksten mellem 2002 og 2004, og at Frankrigs makroøkonomiske resultater de seneste år tyder på, at landet vil
være i stand til at fastholde en højere ikke-inflationær vækst end tidligere, og dét takket være en stigning i
kapitalakkumulationen og et fald i den strukturelle ledighed. I betragtning af ove nstående mener Rådet, at det gunstige
scenarios makroøkonomiske fremskrivninger er realistiske.
Ifølge det opdaterede program forventes der et offentligt overskud på 0,2% af BNP i 2004 under det gunstige scenario og
et underskud på 0,5% under det forsigtige scenario. Alt afhængigt af det makroøkonomiske scenario forventes den
offentlige gældskvote at falde fra 58,4% i 2000 til 54,5% eller 53%. Denne udvikling afspejler hovedsageligt fremskridt
på den strukturelle front. Rådet beklager imidlertid, at der under det forsigtige scenario fortsat vil eksi stere et underskud
i 2004. Skønt den forventede budgetstilling giver en tilstrækkelig sikkerhedsmargen mod at overskride
underskudsreferenceværdien på 3% af BNP under normale omstændigheder, jf. kravet i stabilitets- og vækstpagten,
mener Rådet, at den franske regering også bør stræbe efter en situation med balance på budgettet i 2004 under det
forsigtige scenario og et budgetoverskud forud for 2004 under det gunstige scenario. Sådann e resultater vil også være på
linje med Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram fra 1999.
Rådet ser med tilfredshed på, at man er ved at gennemføre en omfattende skattereform, uden at den samlede fiskale trend
bringes i fare. Denne reform er i overensstemmelse med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker vedrørende foranstaltninger til forbedring af den måde, som arbejdsmarkedet fungerer på. Rådet
bifalder budgetstrategien, der bygger på styring af væksten i de reale udgifter. Rådet mener imidlertid, at en
budgetpolitik, der bygger på udgiftslofter, forudsætter, at der findes effektive mekanismer til at holde igen på udgifterne i
tilfælde af, at de løber løbsk, navnlig i sundhedssektoren. Rådet opfordrer derfor den franske regering til at indføre
sådanne mekanismer, der gør det muligt at overholde udgiftsnormerne. Rådet noterer sig, at udgiftsstigningen i henhold
til finansloven for 2001 (opgjort til 1,8% i faste priser) t egner sig for en væsentlig del af normen for den samlede
stigning i hele perioden 2001-2003, som i henhold til det opdaterede program fra 1999 lyder på 4% opgjort i faste priser.
Desuden noterer Rådet sig, at normen for den samlede udgiftsstigning er blevet opjusteret til 4,5% i faste priser fra 2002
til 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0016.png
Efter Rådets opfattelse ville en mindre stigning i udgifterne være ønskelig for at mindske det offentlige underskud
hurtigere. Rådet mener endvidere, at et eventuelt budgetmæssigt spillerum først og fremmest bør benyttes til at styrke
budgetstillingen og forebygge konsekvenserne af fremtidige udfordringer, navnlig den byrde, som befolkningens aldring
vil lægge på det offentlige budget. I den forbindelse vil yderligere fremskridt med pensionreformen være velkommen.
-
Italiens opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 8), særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 gennemgik Rådet Italiens opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2000-2004. Rådet
konstaterer med tilfredshed, at målene for den offentlige budgetbalance i 2000 og årene derefter er blevet revideret som
anbefalet i de overordnede økonomiske retningslinjer. Rådet ser ligeledes positivt på, at reduktionen af gældskvoten til
under 100% af BNP i 2003 bekræftes på trods af, at m ålet i 2000 er højere i forhold til den første opdatering af
stabilitetsprogrammet. I betragtning af den fortsat høje gældskvote og de fremtidige udfordringer med hensyn til de
offentlige finansers langsigtede holdbarhed som følge af befolkningens aldring finder Rådet, at Italiens reviderede
finanspolitiske mål kunne have været mere ambitiøse.
Rådet noterer, at Italien vil fortsætte den budgetpolitiske strategi, der er skitseret i det oprindelige program, og som sigter
på at holde det primære overskud på et højt niveau og reducere de løbende udgifter i procent af BNP sideløbende med en
vis lempelse af skattebyrden. Højere skatteindtægter end forventet har understøttet de nedskæringer af skatten og
socialsikringsbidragene, der er skitseret i programmet. Det primæ re overskud forventes at stige i procent af BNP og at
komme til at ligge på 5,5% af BNP i gennemsnit for hele perioden. Den underliggende budgetstilling i programperioden
giver en sikkerhedsmargen mod at overskride underskudstærsklen på 3% af BNP under normale konjunkturudsving,
hvilket indebærer, at Italien vil fortsætte med at opfylde kravene i stabilitets- og vækstpagten indtil 2004.
Rådet bemærker, at der er risici for, at den budgetmæssige ramme, der er skitseret i det opdaterede stabilitetsprogram,
måske ikke vil blive som planlagt. De makroøkonomiske fremskrivninger, der viser en betydelig acceleration i BNP-
væksten fra en årlig stigning på 1,4% i 1999 til over 3% i 2002-2004, kan også være optimistiske i lyset af den seneste
udvikling i det eksterne miljø; på den anden side er antagelserne vedrørend e renteniveauet temmelig konservative på
baggrund af den seneste udvikling på kapitalmarkederne.
De foreliggende data giver endvidere ikke i øjeblikket mulighed for at foretage en endelig vurdering af gennemførelsen
af budgettet i 2000. Hvis det offentlige underskud var højere end det nye mål på 1,3% af BNP, ville Italien ikke fuldt ud
være på linje med udtalelserne fra Rådet sidste år og med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker fra juni 2000. For 2001 og årene derefter er der bekymring for, at den stigning i de planlagte
indtægter, der har begrundet nedskæringen af skatter og socialsikringsbidrag, kan vise sig ikke at være rent strukturel, og
at de udgiftsreducerende foranstaltninger, der blev indført med finansloven for 2001, kan vise sig ikke at være fuldt ud
effektive.
I lyset af ovenstående betragtninger opfordrer Rådet Italien til resolut at forpligte sig til at overholde programmets mål.
De primære overskud bør ligge på de høje niveauer, der følger fremskrivningerne i programmet. Enhver afvigelse fra de
planlagte underskudsmål og målene for de primære overskud bør straks tages op til vurdering, og der bør træffes
korrigerende foranstaltninger. Dette bør sikres ved en stra m styring af de løbende primære udgifter. Rådet opfordrer
Italien til at supplere reduktionen af de løbende primære udgifter i forhold til BNP med en mere effektiv og mere
omfattende rationalisering af de offentlige udgifter med henblik på at forbedre udbudssidebetingelserne i økonomien.
Skønt Italien opfylder kravene i stabilitets- og vækstpagten, bør de italienske myndigheder desuden udnytte enhver
mulighed for at forbedre de fremtidige budgetmål og fremskynde konsolideringsprocessen for at accelerere reduktionen
af den offentlige gældskvote. Rådet henstiller, at fremtidige beslutninger om at reducere skatter og socialsikringsbidrag
bør modsvares af udlignende udgiftsnedskæringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0017.png
På linje med både sin udtalelse( 9) om det oprindelige stabilitetsprogram og sin udtalelse om det første opdaterede
program( 10) bemærker Rådet, at Italien ikke har taget yderligere skridt til at imødegå de mellemfristede
strukturproblemer, som pensionsudgifter og andre aldersrelaterede budgetudgifter kan skabe for de offentlige finanser.
Den fornyede vurdering af parametrene for pensionssystemet, der efter planen skal finde sted senere i år, bør i kke
udsættes. Rådet tilskynder Italien til beslutsomt at gå i gang hermed. Finansloven for 2001 indeholder ganske vist nogle
få isolerede foranstaltninger om pensioner, men Rådet anbefaler en mere global tilgang til problemet. Revurderingen af
pensionssystemet burde finde sted inden for rammerne af en bredere gennemgang af det italienske velfærdssystem.
-
Østrigs opdaterede stabilitetsprogram, 2000-2004
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 11), særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 undersøgte Rådet Østrigs opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2000-2004.
Ifølge det opdaterede program forventes det offentlige underskud at falde fra 1,4% af BNP i 2000 til en stilling med
balance på budgettet i 2002 og årene derefter. Den offentlige bruttogæld forventes at falde fra 61,1% af BNP til under
referenceværdien på 60% i 2002 og til 55,3% af BNP i 2004. Rådet noterer sig med tilfredshed, at det nuværende
program tilsigter en væsentlig hurtigere nedbringelse af det offentlige underskud i overensstemmelse med R& aring;dets
henstilling i udtalelsen om den sidste opdatering( 12). Desuden anerkender Rådet, at det er hensigten at nå de fastsatte
mål uden at gribe til de éngangsforanstaltninger, der indgik i den forrige opdatering.
Rådet noterer sig, at trods en vækst, der var højere end forudset, er det forventede underskud for 2000 i denne seneste
opdatering ikke lavere end forudset i den forrige opdatering, når der ses bort fra de UMTS-indtægter, der ikke
oprindeligt var budgetteret med. Rådet henstillede i sin udtalelse om den forrige opdatering og i de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker fra juni 2000, at der i tilfælde af en højere vækst e nd forventet burde
tilstræbes et bedre resultat for underskuddet. De foreliggende oplysninger gør det for øjeblikket ikke muligt at forelægge
en endelig vurdering af gennemførelsen af budgettet i 2000. Hvis resultatet for statens samlede underskud ikke er lavere
end målet på 1,7% af BNP, vil Østrig ikke have levet fuldt op til Rådets udtalelse fra sidste år og henstillingerne i de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
Programmets fremskrivninger af underskuddet bygger på et makroøkonomisk scenario, under hvilket output-væksten
forventes at falde fra sit cykliske højdepunkt på 3,5% i 2000 til 2,3% i 2003 for derefter igen at stige til 2,5% i 2004.
Denne udvikling svarer til en årlig gennemsnitsvækst på 2,6% over prognoseperioden. Rådet er af den opfattelse, at
forventningerne til væksten er realistiske i betragtning af de gode udbuds- og efterspørgsel sforhold, der kendetegner den
østrigske økonomi på nuværende tidspunkt.
Den underliggende budgetstilling, der implicit ligger i målene for underskuddets størrelse, er i overensstemmelse med
kravene i stabilitets- og vækstpagten fra og med 2001, hvilket vil sige, at de offentlige finanser er tilstrækkeligt solide til
at kunne klare normale konjunkturudsving uden at overskride underskudsreferenceværdien på 3% af BNP. Rådet noterer
sig med tilfredshed, at Østrig, i overensstemmelse med Rådets henstillinger, nu overholder s tabilitets- og vækstpagten
på et tidligere tidspunkt, hvilket er rimeligt i betragtning af de gunstige økonomiske vilkår på nuværende tidspunkt.
Rådet noterer sig imidlertid, at i de første år af programperioden hviler nedbringelsen af underskuddet først og fremmest
på foranstaltninger på indtægtssiden. Det betyder, at det allerede høje skattetryk i Østrig vil stige yderligere i 2001 og
mere end opveje virkningerne af indkomstskattereformen fra 2000. Rådet opfordrer derfor den østrigske regering til at
overveje andre foranstaltninger, der kunne bidrage til at sænke skatt etrykket væsentligt, navnlig foranstaltninger med
henblik på at mindske beskatningen af arbejdskraft, dog uden at fravige den aktuelle budgettilpasningskurs.
Rådet mener, at det for at opnå et budget i balance i 2002 er afgørende, at der bør føres en stram budgetpolitik på alle
regeringsniveauer. Det er især vigtigt i betragtning af den usikkerhed, der er forbundet med beregningen af besparelserne
inden for den offentlige forvaltning og med resultatet af pensionsreformen. Desuden er de udgiftsbegrænsninger, der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0018.png
nødvendige på delstatsniveau for at tilvejebringe det overskud, der kræves i henhold til den nationale stabilitetspagt,
stadig ikke nærmere specificeret.
Rådet anerkender, at over halvdelen af den samlede planlagte konsolidering i 2003 vil stamme fra udgiftsbegrænsninger.
Dette kræver, at resultaterne af budgetkonsolideringen befæstes og budgetdisciplinen fastholdes i 2003 og årene derefter.
Ethvert supplerende forbrug eller yderligere indtægtstab, herunder dem, der er omhandlet i programmet, vil
nødvendigvis skulle opvejes af tilsvarende udgiftsbegrænsninger. I betragtning af dels de mellem- og langsigtede
udfordringer for de offentlige finanser, ikke mindst som følge af den stigende ældrekvote, dels behovet for at gøre de
offentlige finanser mere befordrende for investering og vækst finder Rådet, at det er nødvendigt at fortsætte den fiskale
tilpasning med beslutsomhed.
Rådet anerkender de igangværende strukturelle reformer af den østrigske økonomi, der er i overensstemmelse med de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politiske. Den seneste reform af førtidspensionsordningen hilses især
velkommen. Rådet opfordrer imidlertid den østrigske regering til at gå videre med sine reformbestræbelser for bedre at
sikre og bevare holdbare offentlige finanser på mellemlang og lang sigt. Navnlig er der behov for yderligere
omlægninger af pensionssystemet og en reform af sundhedssektoren. Rådet opfordrer myndighederne til at fremkomme
med flere oplysninger om dette spørgsmål i næste opdatering af programmet. Desuden bør den igangværende reform af
den offentlige sektor og ændringerne af overførselsindkomstsystemet forfølges med beslutsomhed. Rådet tilskynder den
østrigske regering til beslutsomt at gå videre med reformern e af produkt- og kapitalmarkederne med henblik på at øge
konkurrencen og dermed tiltrække risikovillig kapital, styrke iværksætterånden og opnå forbedret selskabsstyring.
-
Det Forenede Kongeriges opdaterede konvergensprogram, 2000-2005
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR {{SPA}}
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker( 13), særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg {{SPA}}
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2001 gennemgik Rådet Det Forende Kongeriges opdaterede konvergensprogram, der dækker perioden
1999-00 til 2005-06. Programmet opererer med et offentligt overskud på 1,1% af BNP i 2000-01, et mindre overskud i
2001-02, balance i 2002-03 og underskud på omkring 1% af BNP i de tre følgende år til 2005-06. Rådet konstaterer med
tilfredshed, at der satses på makroøkonomisk stabilitet på grundlag af sunde penge- og finanspolitis ke foranstaltninger
samt strukturreformer.
Programmet er baseret på en makroøkonomisk ramme, der implicerer, at BNP-væksten, der lå på 3% i 2000, derefter vil
komme til at ligge tæt på trenden - sat til 2�½% - hvilket Rådet finder er et realistisk, om end forsigtigt skøn. Endvidere er
fremskrivningerne i programmet af de offentlige finanser af forsigtighedsgrunde baseret på en lavere trendvækst end
antaget, nemlig 2¼%.
Med hensyn til inflation og rentesatser opfylder Det Forenede Kongerige fortsat konvergenskriterierne med en vis
margen. Rådet noterer, at den pengepolitiske ramme for inflationsmålsætningen, hvor Bank of England har det
operationelle ansvar for renteændringer, har været en vigtig betingelse for at sikre lave inflationsforventninger. Rådet
noterer, at Det Forenede Kongeriges inflationsmålsætning under de nuværende økonomisk-politiske rammevilk& aring;r
ifølge programmet vil blive realiseret i programperioden.
Det Forenede Kongerige har opfyldt konvergenskriteriet vedrørende den lange rente i nogen tid. Dette bidrager til at
bekræfte troværdigheden af Det Forenede Kongeriges stabilitetsorienterede rammevilkår for den makroøkonomiske
politik. Det noteres, at selv om der er tegn på reduceret valutakursvolatilitet, kan det ikke konkluderes, at denne
økonomisk-politiske ramme har skabt en stabil valutakurs. Derfor henstiller Rådet, at Det Forenede Kongerige fortsa t
fører en stabilitetsorienteret politik med henblik på at sikre valutakursstabilitet, der igen kan hjælpe til at befæste et
stabilt økonomisk miljø.
De offentlige finanser er i 2000/01, 2001/02 og 2002/03 samlet set tæt på balance i underliggende termer og således på at
opfylde kravene i stabilitets- og vækstpagten. Rådet noterer imidlertid, at der vil opstå et konstant underskud på 1% af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0019.png
BNP i planens sidste år, der vil være større end underskuddene på omkring �½% af BNP i de to sidste år i den tidligere
opdatering. Dette vil ikke være i overensstemmelse med kravet o m, at budgetstillingen skal være "tæt på balance eller
udvise overskud" som fastsat i stabilitets- og vækstpagten. Rådet erkender, at det ifølge fremskrivningerne skyldes, at
der er anvendt et meget forsigtigt skøn for trendvæksten på 2,25% pr. år, samt at der er foretaget øgede offentlige
investeringer som procent af BNP. Hvis trendvæksten som forventet bliver højere, vil overholdelsen af de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker kræve en mere ambitiøs budgetsaldo. Den specifikke henstilling til Det
Forenede Kongerige i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker anbefalede Det Forenede Kongerige at
fortsætte med at øge det offentlige overskud gennem en nedsættelse af de offentlige udgifter i forhold til BNP, men det
blev også anbefalet at gøre dette under nøje overholdelse af statens udgifter, således at statens underliggend e finanser i
det store og hele forbliver uændret. Rådet tilskynder derfor regeringen til at være opmærksom på enhver forringelse af de
offentlige finanser, der kan bringe dem ud af kurs i forhold til stabilitets- og vækstpagten, og til at træffe forebyggende
foranstaltninger, hvis det skulle blive nødvendigt.
Rådet konstaterer, at den offentlige gældskvote i Det Forenede Kongerige forbliver under 60% af BNP og forventes at
falde til 40% i 2000-01. Rådet noterer med tilfredshed, at bruttogældskvoten påregnes reduceret yderligere til 35% af
BNP i 2004-05.
Rådet hilser de strukturelle reformer i programmet velkommen. Det noterer med tilfreds, at fremskridtene med de
økonomiske reformer vil bidrage til at hæve produktiviteten til konkurrenternes produktivitetsniveauer og sikre
yderligere forbedringer på arbejdsmarkedet.
Rådet noterer sig, at programmet både indeholder langsigtede fremskrivninger af de offentlige finanser og en beskrivelse
af de politikker, som kan tages i anvendelse for at mindske følgerne af befolkningens aldring, og ser med tilfredshed på
den bæredygtige situation, som fremskrivningen munder ud i.
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN
Under frokosten orienterede formandskabet ministrene om situationen med hensyn til kontakterne med tredjelande
vedrørende beskatning af renteindtægter.
Eurogruppens formand, den belgiske finansminister Didier REYNDERS, aflagde rapport om Eurogruppens drøftelser
samme morgen om følgende emner: styrkelse af samordningen af den økonomiske politik i Eurogruppen, inddragelse af
fiskal koordination og strukturpolitikker samt den fremgangsmåde, der skal anvendes i forbindelse med de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker med hensyn til Euroområdet. Eurogruppens ministre holdt også uformelle
dr&osla sh;ftelser om det irske stabilitetsprogram.
Philippe MAYSTADT, formand for EIB, gav en kort redegørelse for bankens aktiviteter i 2000: den samlede långivning,
aktiviteterne i tiltrædelseslandene og Innovation 2000-inititativet i relation til Luxembourg-processen.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tilskyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet for så vidt angår det civilretlige
område - Grotius-programmet (civilret)
Rådet vedtog en rådsforordning om videreførelse - i 2001 - af tilskyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne
inden for retsvæsenet for så vidt angår det civilretlige område (Grotius-programmet (civilret) - fælles aktion
96/636/RIA).
Grotius-programmet (civilret) har navnlig til formål at fremme det gensidige kendskab til retssystemerne mellem
aktørerne inden for retsvæsenet og lette det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne på det civilretlige område.
Danmark deltager ikke i programmet i overensstemmelse med den protokol, der er knyttet til traktaten.
FORBINDELSERNE MED DE ASSOCIEREDE CØEL
Oprindelsesregler - Afgørelser vedrørende Estland og Slovakiet
Rådet nåede til enighed om, at Associeringsrådet EU-Estland og Associeringsrådet EU-Slovakiet hver især skal vedtage
afgørelser om oprindelsesregler ved skriftlig procedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0020.png
I første halvår af 1997 blev der vedtaget et system, hvorefter der for hele Europa blev foretaget en kumulation af
oprindelsesreglerne. I 1998 og 1999 blev dette system ændret to gange for at udvide dets anvendelsesområde og foretage
visse forbedringer af dets funktionsmåde. Formålet med Kommissionens nuværende forslag er at få gennemført en række
ændringer af teknisk art.
I oktober 2000 forelagde Kommissionen et sæt forslag for Rådet om ændring af protokollerne om definition af begrebet
"varer med oprindelsesstatus" og om metoderne for administrativt samarbejde med de associerede lande i Central- og
Østeuropa samt med EFTA- og EØS-landene.
For CØEL vil disse tilpasninger blive gennemført ved afgørelser truffet af de forskellige associeringsråd.
Slovenien - deltagelse i fællesskabsprogrammet Life
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende Sloveniens deltagelse i
Fællesskabets finansielle instrument for miljøet (Life).
Der erindres om, at Life ifølge Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1655/2000 af 17. juli 2000 om det
finansielle instrument for miljøet (Life), særlig artikel 6, er åben for deltagelse fra ansøgerlandene i Central- og
Østeuropa på vilkårene i de associeringsaftaler, der er indgået med disse lande, og på grundlag af bestemmelserne i den
afgørelse, som det enkelte associeringsråd skal træffe.
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Marokko - gennemførelse af artikel 73 i associeringsaftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal indtage i associeringsrådet
vedrørende gennemførelsen af artikel 73 i Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden side.
Ifølge artikel 73 i associeringsaftalen skal der nedsættes en arbejdsgruppe til løbende og regelmæssig evaluering af
gennemførelsen af de sociale bestemmelser, herunder en regelmæssig dialog på det sociale område. Dialogen omfatter
alle problemer vedrørende migration og ulovlig indvandring. På grund af betydningen af migrationsspørgsmålene og
gennemførelsen af handlingsplanen for Marokko vedrørende asyl- og migrati on har Gruppen på Højt Plan vedrørende
Asyl og Indvandring opfordret til, at der hurtigt oprettes et forum, som skal drøfte disse spørgsmål, og til, at den gruppe,
som er omhandlet i artikel 73, anvendes til dette formål.
ANTIDUMPING
Importen af kaliumpermanganat med oprindelse i Folkerepublikken Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af kaliumpermanganat med
oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Denne forordning bestemmer, at de antidumpingforanstaltninger, som på nuværende tidspunkt gælder for importen af
kaliumpermanganat med oprindelse i Kina, skal videreføres.
Der indføres således en endelig antidumpingtold for importen af kaliumpermanganat med oprindelse i Folkerepublikken
Kina.
Tolden fastsættes til 1,26 EUR/kg af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet.
ANTISUBSIDIER
Import af stænger af rustfrit stål med oprindelse i Indien
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2450/98 om indførelse af en endelig udligningstold på
importen af stænger af rustfrit stål med oprindelse i Indien.
Efter denne forordning ændres artikel 1, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 2450/98 ved tilføjelse af følgende selskab til
listen over selskaber, som er omfattet af foranstaltningerne:
Producent
Toldsats (%)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0021.png
Taric-
tillægskode
{{SPA}} Hindustan Stainless, Plot No.165, Road No.1,
Kalomboli Warehousing Complex, Kalamboli, Taluka
{{SPA}} Panvel, Dist {{SPA}} Raigad, Indien.
LANDBRUG
Direktiv om tilrettelæggelse af kontrol på foderstofområdet
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 95/53/EF om principperne for tilrettelæggelse af offentlig kontrol på foderstofområdet, samt direktiv
70/524/EØF, 96/25/EF og 1999/29/EF vedrørende foder.
Som følge af den alvorlige dioxinkontaminering af produkter til foderbrug, som for nylig har fundet sted, fandt man det
nødvendigt at forbedre styringen af de risici, der gør det umuligt at sikre det beskyttelsesniveau for menneskers eller dyrs
sundhed eller for miljøet, som er fastsat i forordningen vedrørende foder. Dette direktiv indfører bestemmelser, som
kræver, at medlemsstaterne skal udarbejde beredskabsplaner for håndtering af kriser i foderse ktoren.
Der er allerede indført et system, som gør det muligt for medlemsstaterne i alle led af foderstofproduktionskæden at blive
underrettet af de erhvervsdrivende om visse tilfælde, hvor lovgivningen om uønskede stoffer og produkter ikke er
overholdt. På baggrund af den indhøstede erfaring og de tilsvarende bestemmelser i fællesskabslovgivningen om
produktsikkerhed i almindelighed bør systemet forbedres og udvides, så det kan anvendes i alle de tilfælde, hvor en
erhvervsdrivende konstaterer, at et produkt til foderbrug udgør en alvorlig risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller
for miljøet.
For øjeblikket er der pligt til at underrette de øvrige medlemsstater og Kommissionen, hvis et parti fodermidler eller
foderstoffer, som ikke overholder maksimalgrænseværdierne for uønskede stoffer eller produkter, kan forventes sendt til
andre medlemsstater. Dette system for hurtig udveksling af oplysninger er indarbejdet i direktiv 95/53/EF. Det fastsætter
standardiserede procedurer for dets funktion, så det i fremtiden kan anvendes i alle tilfælde, hv or et produkt bringer
menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet i fare, og for forbedring af kontrolordningen som helhed.
Direktiv om scrapie
Efter at der blev opnået enighed på samlingen den 19. december, vedtog Rådet direktivet om ændring af direktiv
91/68/EØF for så vidt angår scrapie.
Direktiv 91/68/EØF fastsætter de dyresundhedsmæssige betingelser vedrørende scrapie, herunder markedsføring af får
og geder. Direktiver tager bestemmelserne i direktiv 91/68 op til fornyet overvejelse på baggrund af videnskabelige
udtalelser om flere aspekter af transmissibel spongiform encephalopati.
DET INDRE MARKED OG FORBRUGERPOLITIK
Direktivet om produktsikkerhed i almindelighed
Efter at der blev opnået enighed på samlingen den 30. november 2000, vedtog Rådet en fælles holdning med henblik på
vedtagelse af direktivet om produktsikkerhed (se pressemeddelelse 13633/00 (Presse 446 - G) af 30. november 2000 for
flere detaljer).
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Handlingsprogrammet om social udstødelse
På grundlag af den enighed, der var blevet opnået på samlingen i Rådet (beskæftigelse og social og
arbejdsmarkedspolitik) den 27.-28. november 2000, vedtog Rådet formelt en fælles holdning vedrørende den foreslåede
afgørelse om oprettelse af et EF-handlingsprogram til fremme af medlemsstaternes samarbejde om bekæmpelse af social
udstødelse. Den fælles holdning vil nu blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i overensstemmelse med
proceduren for fælles beslutningstagning.
16,1
8407
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463761_0022.png
Fællesskabets handlingsprogram er et led i Lissabon-strategien for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse, der
blev udformet af Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000. Der blev fastlagt mål på EF-plan i oktober 2000.
Medlemsstaterne skal forelægge nationale handlingsplaner for første gang i juni 2001.
Programmet og de nationale handlingsplaner sigter mod at skabe større indsigt i social udstødelse, mainstreaming af
bekæmpelse af social udstødelse i medlemsstaternes og Fællesskabets politikker samt udformning af prioriterede
aktioner. Nærmere detaljer findes i pressemeddelelse nr. 13862/00 (Presse 454).
ÅBENHED
Aktindsigt i Rådets dokumenter
Rådet godkendte svaret på den bekræftende begæring om aktindsigt fra Adam CRAIG, idet den danske, finske og
svenske delegation stemte imod.
Footnotes:
( 1) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 2) Rådets udtalelse af 28. februar 2000 om Danmarks opdaterede konvergensprogram for perioden 1999-2005.
( 3) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 4) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 5) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 6) EFT L 167 af 7.7.2000.
( 7) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 8) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 9) EFT C 68 af 11.3.1999.
( 10) EFT C 98 af 6.4.2000.
( 11) EFT L 209 af 2.8.1997.
( 12) EFT C 162/1 af 10.6.2000.
( 13) EFT L 209 af 2.8.1997.