Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 800
Offentligt
1463760_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 800)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
EPU, Alm. del - bilag 377 (Løbenr. 10828)
Den 14. februar 2001
Til udvalgets orientering følger vedlagt notat om hovedindholdet i de nye rammebestemmelser for statsstøtte til
miljøbeskyttelse samt en kopi af rammebestemmelserne.
Svend Auken Knud Pedersen
Orientering om de nye EF- rammebestemmelser for statsstøtte til
miljøbeskyttelse
Den 8. februar 2001
EU-Kommissionen har vedtaget nye rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse. De nye rammebestemmelser
trådte i kraft den 3. februar 2001 ved offentliggørelsen i EF-Tidende. De afløser de tidligere rammebestemmelser fra
1994 og skal gælde indtil udgangen af 2007.
Rammebestemmelserne angiver de kriterier, som EU-Kommisionen fremover vil lægge til grund for sin vurdering af, om
medlemsstaternes påtænkte støtteforanstaltninger er forenelige med fællesmarkedet.
Der har vist sig behov for nye rammebestemmelser som følge af stadig flere foranstaltninger fra medlemsstaternes side,
særligt inden for energisektoren, og som følge af at disse foranstaltninger ofte antager hidtil sjældent anvendte former,
navnlig afgiftslempelser og -fritagelser. Samtidig forventes markedsbaserede støtteordninger, som det danske grønne
certifikatmarked, i stigende grad at overtage de traditionelle fastprisstøtteordninger.
Støtteordningerne på miljøområdet forventes ikke berørt af Kommissionens nye rammebestemmelser.
De væsentligste ændringer på energiområdet er:
For
investeringsstøtte
er basisstøttesatsen forhøjet fra 30 til 40% for investeringer til fremme af vedvarende energi, af
energibesparelser og af kombineret el- og varmeproduktion. Der er endvidere mulighed for at få en ekstra bonus på 10%
for små og mellemstore virksomheder, for virksomheder, der er beliggende i regionalstøtteområder, samt for
investeringer i vedvarende energi, som gør det muligt at forsyne et helt samfund, f.eks. en &osl ash;. Afhængigt af de
enkelte tilfælde kan investeringsstøttesatsen således nå helt op på 50%.
For
driftsstøtte
er udgangspunktet, at støtte højst kan tildeles i 5 år, og at den skal være degressiv, dvs. aftagende. Der
gælder dog særlige regler for bl.a. afgiftslempelser, vedvarende energi og kombineret el- og varmeproduktion.
For så vidt angår
afgiftslempelser eller {{SPA}}fritagelser
er der mulighed for at yde visse virksomheder dispensation i
en periode på op til 10 år uden degressivitet, når modtagervirksomhederne forpligter sig til at indgå aftaler om
miljøforbedringer eller fortsat skal betale en betydelig andel af de pågældende afgifter selv efter en nedsættelse. Ved
udgangen af perioden på 10 år bevarer medlemsstaterne muligheden for p&arin at notificere de pågældende
foranstaltninger til Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463760_0002.png
For
vedvarende energi
kan medlemsstaterne tildele støtte efter fire forskellige valgmuligheder:
1. Støtte til at kompensere forskellen mellem produktionsomkostningerne for vedvarende energi og markedsprisen på
el i hele afskrivningsperioden for anlæggene. Det overlades til medlemsstaterne at fastsætte afskrivningstiden. Når
der er behov for det, kan støtten også dække en rimelig forrentning af kapitalen for at tiltrække investeringer i
denne aktivitetsform.
2. Støtte via markedsinstrumenter, såsom grønne certifikater eller udbudssystemer, idet medlemsstaterne dog skal
sikre, at systemerne ikke fører til overkompensering.
3. Støtte i forhold til de eksterne omkostninger, der undgås. Produktion af vedvarende energi gør det muligt at undgå
meget høje eksterne omkostninger for samfundet, som det fremover vil være muligt at beregne. I den udstrækning
disse eksterne omkostninger ikke bæres af de ansvarlige virksomheder, kan der for at opveje det handicap, som
vedvarende energi lider under, tildeles støtte til producenter af sådan energi i forhold til de omkostninger , der
undgås. Der præciseres dog en række betingelser for at undgå enhver risiko for overkompensering.
4. Støtte i overensstemmelse med de generelle bestemmelser for driftsstøtte, dvs. støtte i højst fem år, som principielt
skal være degressiv.
For
kombineret el- og varmeproduktion
gælder det, at der kan gives støtte til både offentlig og industriel kraftvarme
ud fra de samme valgmuligheder, som gælder for vedvarende energi.
Kommissionen foreslår, at eksisterende støtteordninger bringes i overensstemmelse med de nye rammebestemmelser
inden den 1. januar 2002. Der kan muligvis blive tale om visse justeringer i
enkelte danske ordninger på energiområdet, men i det store og hele forventes det, at de eksisterende ordninger kan
rummes inden for de nye rammebestemmelser.