Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 803
Offentligt
1463757_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 803)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Telekommunikation den 3. oktober 2000
Dette rådsmøde 2293 (11712/00 presse 348) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 29. september 2000. Dansk delegationsleder: Statssekretær for forskning og
telekommunikation Knud Larsen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
UBUNDTET ADGANG TIL ABONNENTNET
(FO):
Gav enstemmigt sin principielle tilslutning til Kommissionens
forslag herom
*
YDERLIGERE ÅBNING AF FÆLLESSKABETS MARKED FOR POSTTJENESTER: Noterede sig Kommissionens
præsentation heraf og pålagde COREPER at udføre forarbejdet for en mere indgående drøftelse heraf på samlingen i
december
*
TELEKOMMUNIKATION
- FÆLLES RAMMEBESTEMMELSER FOR ELEKTRONISKE KOMMUNIKATIONSNET OG {{SPA}}
TJENESTER: Understregede betydningen af de fælles rammebestemmelser og noterede sig formandskabets rapport
herom 5
ADMINISTRATION AF INTERNETTET
- ORGANISATION OG ADMINISTRATION AF INTERNETTET {{SPA}} resolution {{SPA}} se teksten 8
- OPRETTELSE AF EU SOM TOPDOMÆNE: Noterede sig resultaterne af den offentlige høring herom og opfordrede
Kommissionen til at forelægge Rådet et forslag til afgørelse om oprettelse heraf så hurtigt som muligt
*
eINDHOLD-PROGRAMMET:
Noterede sig de fremskridt, der er gjort
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
TELEKOMMUNIKATION
- Revisionsrettens særberetning om transeuropæiske telekommunikationsnet: Vedtog konklusioner {{SPA}} se teksten
*
EKSTERNE FORBINDELSER
- Forbindelserne med AVS-staterne og OLT: Godkendte en skrivelse om bankens vederlag
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. telekommunikation behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående telekommunikationsministerrådsmøde den 2. maj 2000:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0002.png
Bruxelles, den 22. februar 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (03-10-2000) - Press: 348 - Nr: 11712/00
11712/00 (Presse 348)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2293. samling i Rådet
- TELEKOMMUNIKATION -
Luxembourg, den 3. oktober 2000
Formand:
Christian PIERRET
Den Franske Republiks statssekretær under
økonomi-, finans- og industriministeren, med
ansvar for industri
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
UBUNDTET ADGANG TIL ABONNENTNET
*
YDERLIGERE ÅBNING AF FÆLLESSKABETS MARKED FOR POSTTJENESTER
*
TELEKOMMUNIKATION
- FÆLLES RAMMEBESTEMMELSER FOR ELEKTRONISKE KOMMUNIKATIONSNET OG -TJENESTER 5
ADMINISTRATION AF INTERNETTET
- ORGANISATION OG ADMINISTRATION AF INTERNETTET - resolution 8
- OPRETTELSE AF EU SOM TOPDOMÆNE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0003.png
eINDHOLD-PROGRAMMET
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
- Revisionsrettens særberetning om transeuropæiske telekommunikationsnet
*
EKSTERNE FORBINDELSER
- Forbindelserne med AVS-staterne og OLT
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 60 83 eller 02/285 68 08.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Louis SIX
Danmark:
Knud LARSEN
Tyskland:
Siegmar MOSDORF
Grækenland:
Alexandros VOULGARIS
Spanien:
Ana Maria BIRULES Y BERTRAN
Baudilio TOME MUGURUZA
Frankrig:
Christian PIERRET
Irland:
Mary O'ROURKE
Italien:
Michele LAURIA
Luxembourg:
François BILTGEN
Nederlandene:
Monique DE VRIES
Østrig:
Michael SCHMID
Portugal:
Guilhermino RODRIGUES
Finland:
Olli-Pekka HEINONEN
Juhani KORPELA
Sverige:
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for forskning og
telekommunikation
Statssekretær, medlem af Forbundsdagen, under
forbundsministeren for økonomi og teknologi
Statssekretær for transport og kommunikation
Minister for videnskab og teknologi
Statssekretær for telekommunikation og
informationssamfundet
Statssekretær under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for industri
Minister for offentlig virksomhed
Statssekretær for kommunikation
Arbejdsminister, minister med ansvar for
kommunikation
Statssekretær for transport, kommunikation og
offentlige arbejder
Forbundsminister for transport, innovation og
teknologi
Statssekretær for transport
Trafik{{SPA}} og kommunikationsminister
Statssekretær for trafik og kommunikation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0004.png
Björn ROSENGREN
Birgitta HEIJER
Det Forenede Kongerige:
Patricia HEWITT
Erhvervsminister, minister for beskæftigelse og
kommunikation
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Viceminister, Handels- og Industriministeriet,
minister for mindre virksomheder og elektronisk
handel
***
Kommissionen:
Fritz BOLKENSTEIN
Erkki LIIKANEN
Medlem
Medlem
UBUNDTET ADGANG TIL ABONNENTNET
Rådet gav sin enstemmigt sin principielle tilslutning til Kommissionens forslag om en forordning om ubundtet adgang til
abonnementnet, der skal indføre loyal konkurrence på abonnementnetniveau.
Det pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte sine bestræbelser i dialog med Europa-Parlamentet med
henblik på vedtagelse af forordningen under førstebehandlingen inden årets udgang.
Abonnentnettet er det fysiske kredsløb mellem kunden og teleoperatørens lokalcentral eller tilsvarende anlæg i
abonnentnettet.
Forslaget er i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Feira, hvor dette emne
fremhæves som en prioritet på kort sigt, og hvor det understreges, at der er behov for at indføre større konkurrence inden
for abonnentnet inden udgangen af 2000. Den manglende konkurrence i denne del af markedet ses som en væsentlig
hindring for udbredt levering af billig adgang til Internettet.
Kommissionens forslag til forordning er relativt kort og enkelt, idet det kun er centreret om det mest nødvendige for at
nå målet om større konkurrence. Der fastsættes en grundlæggende forpligtelse for etablerede operatører til inden den
31. december 2000 at give adgang til abonnentnettet i form af fælles brug og fuld adgang og at offentliggøre et
standardtilbud. De nationale tilsynsmyndigheder skal sikre, at prisen for ubundtet adgang t il abonnentnet overholder
princippet om omkostningsægthed, og de får beføjelse til om nødvendigt at pålægge ændringer af standardtilbuddet samt
tildeles en rolle i løsningen af tvister.
YDERLIGERE ÅBNING AF FÆLLESSKABETS MARKED FOR POSTTJENESTER
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af forslaget, der tager sigte på at ændre visse bestemmelser i direktiv af
15. december 1997 om åbning af Fællesskabets marked for posttjenester. Rådet havde en indledende drøftelse af dette
forslag. Denne meningsudveksling, der viste, at medlemsstaterne stadig har forskellige holdninger, drejede sig især om
de vigtigste bestemmelser, der skal sikre gradvis og kontrolleret åbning af postsekt oren, således som foreslået af
Kommissionen: indførelse af nye definitioner især af særlige tjenester, nedsættelse af pris- og vægtgrænserne på
eneretsområdet til 50 g og to og en halv gange standardtaksten i 2003 samt forslag om en ny fase for 2007, der skal
defineres nærmere.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at sørge for, at der gøres hurtige fremskridt i sagen med henblik på en
mere indgående drøftelse i Rådet, så der kan opnås politisk enighed på samlingen i december.
TELEKOMMUNIKATION
-
FÆLLES RAMMEBESTEMMELSER FOR ELEKTRONISKE KOMMUNIKATIONSNET OG -TJENESTER
Rådet understregede betydningen af de fælles rammebestemmelser og noterede sig formandskabets rapport om, hvor
langt man er kommet med arbejdet med de fremtidige fælles rammebestemmelser for telekommunikation og pålagde De
Faste Repræsentanters Komité aktivt at fortsætte arbejdet med denne sag, så Rådet kan drøfte den mere indgående på
samlingen i december.
Denne pakke med forslag, som blev vedtaget af Kommissionen i juli i år, skal tilpasse de gældende fællesskabsregler for
telekommunikation til de gennemgribende forandringer, der er sket i telekommunikations, medie- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0005.png
informationsteknologisektorerne. Konvergensen mellem disse sektorer gør det nemlig ifølge Kommissionen nødvendigt,
at alle transmissionsnet og tilhørende tjenester underkastes de samme regler, hvis det vækst-, konkurrenceevne- og
jobskabel sespotentiale, der ligger i informationssamfundet, skal udnyttes bedst muligt.
De rammebestemmelser, som Kommissionen anbefaler, består af
- en pakke på fem direktiver om harmonisering af lovgivningen, der skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet,
nemlig et rammedirektiv og fire særdirektiver (tilladelser for net og tjenester, adgang og samtrafik, forsyningspligt samt
beskyttelse af personoplysninger)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ubundtet adgang til abonnementnet; under hensyn til denne sags
hastende karakter, skal den have førsteprioritet og behandles adskilt fra de øvrige forslag og kan derfor ikke længere
betragtes som en del af disse nye rammebestemmelser
- et direktiv, som Kommissionen skal vedtage, om konkurrence på markederne for elektroniske kommunikationsmidler
- Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fællesskabets radiospektrumpolitik.
Præsentation af de forskellige forslag
1. Rammedirektivet
(Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester)
Formålet med dette direktiv er at opstille principper for de nationale tilsynsmyndigheders virke. Direktivet definerer
navnlig disses opgaver inden for fordeling og allokering af radiofrekvenser og numre samt allokering af
anlægsrettigheder.
Det samler endvidere de bestemmelser, som særdirektiverne har til fælles, og som bl.a. fastlægger:
- begrebet "stærk markedsposition" og den procedure for analyse af markedet, som den nationale tilsynsmyndighed skal
anvende for at kunne pålægge visse virksomheder specifikke forpligtelser
- de procedurer, der skal følges for at få en ensartet anvendelse af de nye rammebestemmelser, for at bilægge tvister
mellem virksomheder samt for at løse problemer med adgang til markedet i tredjelande
- komitologiprocedurer (nedsættelse af et kommunikationspolitisk udvalg) og oprettelse af en gruppe på højt plan, hvori
repræsentanter for de nationale tilsynsmyndigheder får sæde.
2. Direktiv om adgang og samtrafik
(Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet
og tilhørende faciliteter)
Dette særdirektiv har til formål at privilegere kommercielle forhandlinger mellem parterne for så vidt angår aftaler om
adgang og samtrafik, idet der opstilles en fast ramme for indgreb fra den nationale tilsynsmyndigheds side, når dette
måtte vise sig nødvendig, f.eks. for at korrigere, når markedsmekanismerne åbenlyst ikke fungerer, som de skal.
3. Direktiv om tilladelser
(Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester)
Det er meningen, at dette direktiv skal erstatte det nuværende direktiv 97/13/EF om generelle og individuelle tilladelser.
Det knæsætter princippet om generelle tilladelser undtagen ved allokering af radiofrekvenser og numre og indfører nye
begrænsninger for, hvilke betingelser der kan pålægges tjenesteudbydere. Det forenkler procedurerne for opnåelse af
tilladelser ved at afskaffe informationskravene og reducere overensstemmelseskontrollens omfang.
4. Direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder
(Forslag til direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0006.png
I dette direktiv samles gældende fællesskabsbestemmelser vedrørende forsyningspligt og brugerrettigheder.
Forsyningspligten udvides ikke, men der indføres en procedure for revision af direktivets anvendelsesområde. Endvidere
præciseres brugernes rettigheder (f.eks. adgang til telefonistassistance, nummeroplysningstjenester og
nummerportabilitet) og de foranstaltninger, der skal holde forsyningspligtyderne skadesløse.
5. Direktiv om beskyttelse af personoplysninger
(Forslag til direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor)
Formålet med dette direktiv er at ajourføre direktiv 97/66/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred inden for telesektoren, som passer bedre til taletelefoni end til Internetanvendelse.
6. Beslutning om radiospektrumpolitikker
(Forslag til beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det Europæiske Fællesskab)
Den foreslåede beslutning har til formål i en hensigtsmæssig udvalgsprocedureramme at bemyndige Kommissionen til at
stille forslag til harmonisering af radiospektrumanvendelsen, idet medlemsstaterne forpligtes til at offentliggøre
oplysninger om denne. Beslutningen har endvidere til formål at nedsætte en rådgivende gruppe (Tjenestemandsgruppen
for Spektrumpolitik), der har til opgave at rådgive Kommissionen i spørgsmål vedrørende ra diofrekvensspektret.
Endelig indeholder beslutningen bestemmelser, der skal gøre det lettere at vedtage fælles holdninger med henblik på
internationale forhandlinger om frekvensspektret (f.eks. UIT og CMR).
7. Udkast til Kommissionens direktiv
(Udkast til Kommissionens direktiv om konkurrence på markederne for elektroniske kommunikationstjenester)
Dette forslag samler i én tekst bestemmelserne i direktiv 90/388/EØF og de fem ændringsdirektiver. Der er dog ikke
udelukkende tale om en konsolidering af teksterne, idet en række bestemmelser, der anses for forældede efter
liberaliseringen af telekommunikationssektoren, ifølge direktivet skal udgå. Det skal endvidere bemærkes, at teksten er
vedtaget af Kommissionen i form af et udkast for at gøre det muligt inden den endelige vedtagelse at h& oslash;re
medlemsstaterne, Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget samt
offentligheden i bred forstand.
ADMINISTRATION AF INTERNETTET
-
ORGANISATION OG ADMINISTRATION AF INTERNETTET - resolution
Rådet
- understregede betydningen af på internationalt plan at have en rimelig organisation og administration af Internettet i
betragtning af den aktuelle udbredelse af denne kommunikationsinfrastruktur og af den stadig større rolle den vil spille i
fremtiden i Den Europæiske Union og i verden
- vedtog nedenstående resolution, og
- besluttede at lade den offentliggøre i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1. DER MINDER OM
- sluterklæringen fra den europæiske ministerkonference i Bonn (6.-8. juli 1997), hvori der navnlig tales om at oprette "et
internationalt anerkendt og gennemsigtigt system til styring af domænenavnesystemet",
hvori "Europa
sikres passende
repræsentation",
- EU's og USA's fælleserklæring (af 5. december 1997) om elektronisk handel, hvori der navnlig lægges vægt på
regeringernes rolle, som består i at "levere
en klar, sammenhængende og forudsigelig juridisk ramme ... og sikre en
tilstrækkelig beskyttelse af almennyttige interesser som privatlivets fred, intellektuel ejendomsret, forebyggelse af svig,
forbrugerbeskyttelse og offentlig sikkerhed",
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0007.png
- at større hensyn til de offentlige politikker og fortsat internationalisering af administrationen af Internetadresser og
-domænenavne er væsentlige målsætninger for Den Europæiske Union,
- betydningen af at udvikle den elektroniske handel, hvilket kræver en effektiv og gennemsigtig administration af de
ressourcer, som domænenavne og Internetprotokol (IP)-adresser udgør, herunder ikke mindst med indførelsen af den nye
generation af adresser efter IPv6-standarden,
2. UDTRYKKER TILFREDSHED MED
- Kommissionens meddelelse af 11. april 2000 om Internettets organisation og administration,
- medlemsstaternes og Kommissionens hidtidige samordnede indsats i denne proces samt det europæiske
Interneterhvervs og den europæiske private sektors aktive medvirken til oprettelsen af Internet Corporation for Assigned
Names and Numbers (ICANN),
- at Det Mellemstatslige Rådgivende Udvalg (GAC) under ICANN har gjort det muligt at gøre de offentlige politikker
gældende og har fastsat en klar og afbalanceret ordning for landekodetopdomænenavne (ccTLD),
- det arbejde, der er udført i de berørte internationale organisationer, herunder navnlig Verdensorganisationen for
Intellektuel Ejendomsret (WIPO) og Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU),
3. KONSTATERER
- at der er gjort en række betydelige fremskridt med hensyn til administrationen af adresser og domænenavne, f.eks.
internationalisering af ICANN's bestyrelse, indførelse af konkurrence på registratorniveau, indførelse af
tvistbilæggelsesordninger i forbindelse med generiske topdomænenavne (gTLD),
- at reformen af administrationen af Internettet dog stadig befinder sig i en overgangsfase, som ikke giver anledning til at
tro, at de mål, Den Europæiske Union har sat sig med hensyn til administrationen af domænenavne, er nået,
- at en række vigtige spørgsmål endnu ikke er afklaret, herunder navnlig:
a) karakteren af og de nærmere regler for de offentlige myndigheders afbalancerede og ensartede tilsyn med visse af
ICANN's aktiviteter
b) reglerne for generiske domænenavne, bl.a. ejendomsret til databaser og adskillelse af registraturernes og
registratorernes aktiviteter
c) tildeling af visse ccTLD til en anden administrator efter anmodning fra den berørte regering
d) de i Fællesskabet etablerede registraturers forhold dels til de offentlige myndigheder, dels til ICANN
e) overførsel af styringen af rodserversystemet fra USA's handelsministerium til ICANN under passende internationalt
tilsyn fra de offentlige myndigheder,
- at disse spørgsmål skal behandles under hensyntagen dels til hele det internationale samfunds interesser, dels til
indholdet af de offentlige politikker, der f.eks. vedrører områder som konkurrence, beskyttelse af personoplysninger og
respekt for den intellektuelle ejendomsret,
4, TILSKYNDER
- til implementering af de principper, der er vedtaget af GAC,
- WIPO til at fortsætte sit arbejde med anerkendelse af rettigheder og anvendelse af navne i domænenavnesystemet.
WIPO opfordres desuden til som hjælp til ccTLD-administratorerne at udarbejde frivillige politiske og praktiske
retningslinjer med henblik på at bekæmpe uretmæssig registrering af beskyttede navne og registrering i ond tro, samt på
at bilægge tvister herom,
- ITU til fortsat at deltage aktivt i de internationale drøftelser og initiativer vedrørende organisation og administration af
Internettet, navnlig spørgsmål i forbindelse med Internetadresser og -protokoller,
5. BESLUTTER AT OPFORDRE MEDLEMSSTATERNE TIL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0008.png
- at konsultere hinanden med henblik på at fastlægge fælles europæiske holdninger til dette spørgsmål i de relevante
internationale fora og at opnå en reel internationalisering af administrationen af Internettet,
- at tage behørigt hensyn til de politiske mål, der er opstillet i Kommissionens meddelelse, indenfor rammerne af
Fællesskabets politikker for informationssamfundet og for forskning og udvikling,
- i overensstemmelse med nationale bestemmelser at udmønte de principper, som GAC har fastlagt for administration af
domænenavne, og
6. BESLUTTER AT PÅLÆGGE KOMMISSIONEN
- at tilskynde til en samordning af politikkerne for administration af Internettet, nærmere bestemt ved fastlæggelse af
passende rammer for organisering og strukturering af aktiviteterne på dette område,
- i samråd med medlemsstaterne at fortsætte sine bestræbelser på at nå frem til en reel internationalisering af
administrationen af Internettet under overholdelse af såvel de offentlige politikker som internationale aftaler, og
- at etablere et europæisk net, som samler al den videnskabelige, tekniske og juridiske ekspertviden, der findes i
medlemsstaterne, inden for administration af domænenavne, adresser og Internetprotokoller.
OPRETTELSE AF EU SOM TOPDOMÆNE
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om resultaterne af den offentlige høring om oprettelse af topdomænet
".eu", samt om visse delegationers positive indlæg om dette emne.
Det opfordrede Kommissionen til at forelægge Rådet et forslag til afgørelse om oprettelse af et domænet så hurtigt som
muligt og senest inden november.
Domænet ".eu" vil kunne sætte skub i den elektroniske handel og i fuld åbenhed fremme overgangen til
informationssamfundet i Europa.
Der mindes om, at Det Europæiske Råd i Lissabon understregede, hvor vigtigt det er, at både erhvervslivet og borgerne
har adgang til en global kommunikationsinfrastruktur til en overkommelig pris samt til en bred vifte af tjenesteydelser.
Kommissionens handlingsplan
eEurope,
der blev godkendt af Det Europæiske Råd i Feira, har indkredset domænet ".eu"
som en aktion, der skal gennemføres inden udgangen af år 2000. Topdomænet ".eu" - et tegn på europæisk identitet for
leverandører af tjenesteydelser og oplysninger på Internettet - skal tjene den elektroniske handel, uddannelsesformål,
offentlige ydelser, biblioteker, videnskabelige og kulturelle institutioner og gavn e alle slutbrugerne.
eINDHOLD-PROGRAMMET
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort, samt indlæggene fra nogle delegationer om Kommissionens forslag til
beslutning om et flerårigt program til fremme af udvikling og brug af europæisk digitalt indhold på de globale net og til
fremme af den sproglige mangfoldighed i informationssamfundet. Det opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til
aktivt at fortsætte arbejdet, så Rådet kan nå til politisk enighed om denne sag p& aring; den kommende samling i Rådet
(telekommunikation).
Med fremsættelsen af dette forslag har Kommissionen ønsket at afhjælpe det problem, der består i, at om end
betydningen af det digitale indhold i den fremvoksende "nye" økonomi er stadigt stigende, stammer meget af den
information, der er tilgængelig på Internettet, stadig fra USA.
Programmet sigter derfor imod at udvikle det betydelige potentiale for digitalt indhold, der eksisterer i Europa, med
henblik på at overvinde kløften mellem Europa og USA. Det skal bemærkes, at den
eEurope-handlingsplan,
der blev
godkendt af Det Europæiske Råd i Feira, allerede har understreget betydningen af en indsats på dette område.
I programmet, der er udviklet på grundlag af erfaringerne med INFO 2000- og MLIS-programmerne (Multilingual
Information Society Initiative), foreslås en indsats på tre specifikke områder: udnyttelse af information i den offentlige
sektor, sproglig og kulturel tilpasning og støtte til katalysatorer på markedet. Formålet med disse aktioner er at skabe et
klima, der er gunstigt for erhvervsinitiativer, hvor europæisk kreativitet, kulturel mangfoldighed og tek nologiske fordele
kan udnyttes kommercielt.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0009.png
TELEKOMMUNIKATION
Revisionsrettens særberetning om transeuropæiske telekommunikationsnet
Rådet vedtog følgende konklusioner om Revisionsrettens særberetning nr. 9/2000 om transeuropæiske
telekommunikationsnet (TEN)
"Rådet har med interesse gennemgået ovennævnte rapport og noterer sig Revisionsrettens konstateringer og
kritikpunkter vedrørende udformningen og gennemførelsen af EU's politik vedrørende programmet for transeuropæiske
telekommunikationsnet (TEN-telekomprogrammet).
Rådet er stort set enig i de anbefalinger, som Revisionsretten giver i sin rapport for at forbedre situationen. Navnlig bør
Kommissionen
{{SPA}} give Rådet og Europa-Parlamentet detaljerede oplysninger om foranstaltningerne under TEN-
telekomprogrammet samt en vurdering af, hvorvidt målene er nået, idet der lægges særlig vægt på konsekvenserne for de
fremtidige aktiviteter under TEN-telekomprogrammet;
{{SPA}} foretage flere kontroller på stedet for at sikre, at telekommunikationsprojekterne finansieres og gennemføres i
overensstemmelse med reglerne, og at resultaterne svarer til de mål, der er fastsat i kontrakterne.
Desuden konstaterer Rådet med tilfredshed, at Kommissionen har fastlagt nye retningslinjer for
strukturfondsinterventionerne inden for telekommunikationssektoren i forbindelse med den nye programmeringsperiode
2000-2006( 1) og forelagt dem for medlemsstaterne.
Endelig ser Rådet med tilfredshed på den tilbundsgående evaluering, som Kommissionen i øjeblikket foretager af
aktionerne inden for rammerne af TEN-telekomprogrammet og Kommissionens tilsagn om at fremlægge forslag til
revision af retningslinjerne for TEN-telekomprogrammerne på grundlag af denne evaluering og den tekniske udvikling."
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med AVS-staterne og OLT
- Skrivelse til formanden for Den Europæiske Investeringsbank
Rådet godkendte en skrivelse fra formanden for Den Europæiske Union til formanden for Den Europæiske
Investeringsbank om bankens vederlag.
Den Europæiske Investeringsbank foretager efter mandat fra Fællesskabet en række transaktioner i forbindelse med det
finansielle og faglige samarbejde med AVS-staterne og OLT. Betingelserne for dette mandat og særlig bankens vederlag
behandles i en brevveksling mellem formanden for Rådet for Den Europæiske Union og bankens formand.
- Midlertidig anvendelse af den interne aftale om finansiering og forvaltning af Fællesskabets bistand
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, nåede til enighed om en intern aftale om finansiering og forvaltning af
Fællesskabets bistand til AVS-staterne, som svarer til bestemmelserne om programmering og gennemførelse i aftalen.
Aftalen træder først i kraft, når den er vedtaget af alle medlemsstaterne i overensstemmelse med deres
forfatningsmæssige bestemmelser.
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, godkendte i dag en afgørelse om midlertidig
anvendelse af den interne aftale om finansiering og forvaltning af Fællesskabets bistand i henhold til finansprotokollen
til partnerskabsaftalen mellem staterne i Afrika, Vestindien og Stillehavet og Det Europæiske Fællesskab og dets
medlemsstater, undertegnet i Cotonou (Benin) den 23. juni 2000, og om finansiel bistand til de oversøiske lande og ter
ritorier, på hvilke EF-traktatens fjerde del finder anvendelse.
Med henblik herpå finder følgende bestemmelser i den interne aftale om 9. Europæiske Udviklingsfond midlertidig
anvendelse
1) artikel 14, 15, 16 og artikel 19, stk. 1 til 4, om programmeringsprocessens forløb
2) artikel 21 til 27 med henblik på programmeringsprocessens forløb
3) artikel 29 og 30 med henblik på forberedelserne til investeringsfacilitetens iværksættelse, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463757_0010.png
4) artikel 31 med henblik på vedtagelse af finansforordningen.
Denne afgørelse forbliver i kraft indtil ikrafttrædelsen af den interne aftale, men senest indtil den 1. juni 2002.
Footnotes:
( 1) Meddelelse fra Kommissionen om strukturfondene og deres samordning med samhørighedsfonden {{SPA}}
Retningslinjer for programmer for perioden 2000-2006 {{SPA}} EFT C 267 af 22. september 1999, s. 2.