Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1464445_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 81)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 16. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ar-bejdsministeriets grundnotat om Europa-Kommissionens
forslag til Rådets direktiv vedrørende den europæiske aftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for arbejdstagere i civil
luftfart uden fast arbejdssted, som er indgået af Sammenslutningen af Europæiske luftfartsselska-ber (AEA), European
Transport Workers' Federation (ETF), Euro-pean Cockpit Association (ECA), Den Europæiske Organisation for R
egionale Luftfartsselskaber (ERA) og Den Internationale Charter-flysammenslutning (IACA), KOM(2000) 382 endelig
udgave.
Ala
8. kontor
21. september 2000
Sag nr. 7171-0022
AM0110
Notat
(Fremsendt elektronisk fra Arbejdsministeriet d. 21.09.00 til uåbnet post-kasse.)
Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464445_0002.png
Grundnotat om Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv vedrørende den europæiske aftale om tilrettelæggelse
af arbejdstiden for arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted, som er indgået af Sammenslutningen af Europæiske
luftfartsselskaber (AEA), Euro-pean Transport Workers' Federation (ETF), European Cockpit Asso-ciation (ECA), Den
Europæiske Organisation for Regionale Luftfarts-selskaber (ERA) og Den Internationale Charterflysammenslutning (I
ACA).
KOM(2000) 382 endelig udgave.
Resumé
Forslaget gennemfører en europæiske aftale om arbejdstid for ansatte i civil luftfart indgået mellem arbejdsmarkedets
parter i sektoren for civil luftfart. Medlemsstaterne eller arbejdsmarkedets parter kan fastsætte andre lovgivningsmæssige
eller aftalebaserede bestemmelser end dem, der gælder ved direktivets vedtagelse under forudsætning af, at direktivets
minimumsforskrifter overholdes. Selve aftalen sikrer, at arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdss ted er berettiget
til fire ugers årlig ferie med løn. Desuden indeholder aftalen bestemmelser om gratis helbredskontrol, natarbejde,
beskyttelse af sikkerhed og sundhed, arbejdets tilrettelæggelse og registrering af oplysninger om arbejdsmønstre.
1. Indledning
Europa-Kommissionen har den 28. juni 2000 fremsendt et direktivforslag til Rådet vedrørende den europæiske aftale om
tilrettelæggelse af arbejds-tiden for arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted, KOM(2000) 382 endelig udgave.
Direktivforslaget har hjemmel i Amsterdamtraktatens artikel 139, stk. 2. Direktivets bestemmelser er
minimumsforskrifter, og medlemsstaterne kan således indføre strengere regler på området.
2. Baggrund og indhold
Rådet vedtog i 1993 direktiv 93/104/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden. Formålet
med dette direktiv var at sikre arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdet. En række sektorer var
imidlertid ikke omfattet af dette direktiv, herunder sektoren for civil luftfart.
I overensstemmelse med Amsterdamtraktaten har Kommissionen konsul-teret arbejdsmarkedets parter om muligheden
for et fællesskabsinitiativ på luftfartsområdet. Arbejdsmarkedets parter indgik herefter den 22. marts 2000 en europæisk
aftale om tilrettelæggelsen af arbejdstiden for ansatte i civil luftfart uden fast arbejdssted. Aftalen indeholder en fælles
anmodning om, at aftalen iværksættes ved en afgørelse, som Rådet træffer på fors lag af Kommissionen.
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag har til formål at iværksætte den europæiske aftale om tilrettelæggelsen af arbejdstiden for
arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted, som blev indgået den 22. marts 2000 af de organisationer, der
repræsenterer arbejdstagere og arbejdsgivere i den civile luftfartssek-tor: Sammenslutningen af Europæiske
luftfartsselskaber (AEA), European Transport Workers' Federation (ETF), European Cockpit Association (ECA), Den
Europæ ;iske Organisation for Regionale Luftfartsselskaber (ERA) og Den Internationale Charterflysammenslutning
(IACA).
Forslaget lægger op til, at gennemførelsen af direktivet under ingen om-stændigheder kan begrunde en reduktion i det
generelle beskyttelsesniveau for arbejdstagere i luftfartssektoren. Dette forhindrer dog ikke medlems-staterne eller
arbejdsmarkedets parter i at fastsætte andre lovgivningsmæs-sige eller aftalebaserede bestemmelser end dem, der gælder
ved direktivets vedtagelse. Dette gælder under forudsætning af, at direktivets minimums-forskrifter overhol des.
Medlemsstaterne skal ifølge Kommissionens forslag fastsætte sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af, at direktivets
bestemmelser overtrædes på nationalt plan. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Direktivforslaget skal være gennemført ved lov eller aftale senest to år efter forslagets vedtagelse. Medlemsstaterne skal
sikre de nødvendige for-anstaltninger til at sikre de resultater, der er foreskrevet i direktivet.
Aftalen
Aftalens tekst er ikke indarbejdet i Kommissionens forslag, men er vedlagt som et bilag hertil.
Aftalen sikrer minimumsforskrifter for arbejdstiden for ansatte i civil luft-fart uden fast arbejdssted.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464445_0003.png
Aftalen foreskriver, at arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted er berettiget til fire ugers årlig ferie med løn i
overensstemmelse med de be-tingelser, der er fastsat i national lovgivning eller praksis.
Aftalen indeholder desuden bestemmelser om gratis helbredskontrol, nat-arbejde, beskyttelse af sikkerhed og sundhed,
arbejdets tilrettelæggelse og registrering af oplysninger om arbejdsmønstre.
I §8 er der indeholdt bestemmelser om den maksimal årlige arbejdstid. Den maksimale årlige arbejdstid inklusiv stand-
by perioder som defineret ved gældende lovgivning er på 2000 timer, hvoraf blokflyvetiden er be-grænset til 900 timer.
Aftalen foreskriver, at den årlige arbejdstid skal for-deles så ligeligt over et år, som det er mest praktisk.
Endelig har arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted ret til at af-holde syv fridage i hver kalendermåned og 96
fridage på årsbasis. Perio-derne kan omfatte lovbestemte hvileperioder.
3. Danske regler
I Danmark er arbejdstid reguleret i henholdsvis arbejdsmiljøloven og i kollektive overenskomster og aftaler.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen argumenterer for, at behovet for fællesskabsinitiativ blandt andet hænger sammen med, at
arbejdsmarkedets parter i forbindel-se med proceduren, som foreskrevet i traktatens artikler, er blevet enige om, at det er
nødvendigt med en fællesskabindsats på området. Kommis-sionen argumenterer desuden for, at behovet for
fællesskabsinitiativer også hænger sammen med, at lufttransport indgår som en integreret del af Fæl-lesskabets ko
mpetenceområde, og at lufttransportsektoren er et område, hvor konkurrencen er hård.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan få konsekvenser for arbejdsmiljøloven og for kollektive overenskomster og aftaler.
Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er ikke muligt at give et skøn over eventuelle samfundsmæssige kon-sekvenser.
7. Høring
Forslaget har været til skriftlig høring i EF-specialudvalget for arbejds-markedet og sociale spørgsmål, samt hos
Ligestillingsafdelingen i By- og Boligministeriet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
LO støtter forslagets gennemførelse og dermed den europæiske aftale, som direktivet omfatter.
LO er opmærksom på, at forslaget kan få konsekvenser for arbejdsmiljø-loven og for kollektive overenskomster og
aftaler og går ud fra, at der ta-ges højde for dette i forbindelse med implementeringen af direktivet.
FTF finder, at det er vigtigt at sikre sig, at direktivet vil være gældende for alle arbejdstagere i civil luftfart uden fast
arbejdssted og ikke kun for afta-leparterne.
FTF påpeger, at det er af største vigtighed, at det er den danske oversæt-telse af aftalebilaget, der er gældende, således at
der ikke åbnes mulighed for at selskaberne kan udlægge fridage på udestationer i forbindelse med ophold under
tjenesten. Af den danske oversættelse fremgår det af § 9, at fridage skal afholdes på ansættelsesstedet. Dette fremgår ikke
med samme tydelighed i den engelske originaltekst.
FTF fremhæver vigtigheden af, at direktivet følges op af et Flyvetidsdirek-tiv, idet Arbejdstidsdirektivet ikke dækker
arbejdstid og hvile på dagen inden for en kortere periode.
Personalestyrelsen, Ligestillingsafdelingen i By- og Boligministeriet, Ener-gistyrelsen, Erhvervsministeriet, DA og
Amtsrådsforeningen har ingen bemærkninger til forslaget.
8. Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464445_0004.png