Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 822
Offentligt
1463738_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 822)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
23. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til Kommissionens beslutning om en undtagelse for Danmark fra bilag III, stk 2(b) og artikel 9 i
direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der
stammer fra landbruget.
MILJØstyrelsen
21. februar 2001
Internationalt Kontor/HKr J.nr. M 1034-0051
MEM-0339-MST
NOTAT til EUROPAUDVALGET
Forslag til Kommissionens beslutning om en undtagelse for Danmark fra bilag III, stk 2(b) og artikel
9 i direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af
nitrater, der stammer fra landbruget.
På de følgende sider følger grundnotat om ovennævnte forslag.
Der forventes afstemning om forslaget den 28. februar 2001 ved komitéprocedure.
Formålet med forslaget er at imødekomme en ansøgning fra Danmark om en undtagelse fra nitratdirektivets
generelle krav om, at der maksimalt må tilføres husdyrgødning svarende til 170 kg kvælstof pr. hektar (kg
N/ha). Uden forslaget ville kravet skulle gennemføres i Danmark fra 19. december 2002. Danmark har søgt
om en undtagelse fra kravet for kvægbrug med et sædskifte, hvor der dyrkes afgrøder med et sær ligt højt
kvælsofoptag på mere end 70% af bedriftens areal. Med forslaget lægger Kommissionen op til, at den danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463738_0002.png
ansøgning om, at disse brug tillades at tilføre husdyrgødning svarende til 230 kg N/ha, kan imødekommes i
første omgang frem til 1. august 2004 under iagttagelse af en række betingelser.
Det fremgår af aftalen om vandmiljøplan II, at Danmark skal ansøge Kommissionen om en undtagelse i
overensstemmelse med ovenstående. En vedtagelse af forslaget vil indebære, at der fortsat vil være kvægbrug,
som tilfører op til 230 kg N/ha på ca. 5 % af landbrugsarealet. Undtagelsen vil omfatte ca. 146.000 dyrenheder
i kvæg svarende til ca. 15% af den danske kvægbestand og til knap 6 % af det samlede husdyrhold.
Det er regeringens opfattelse, at indholdet af Kommissionens forslag er tilpasset den eksisterende regulering af
anvendelsen af husdyrgødning på en hensigtsmæssig måde. Det er ligeledes regeringens opfattelse, at en
mindre del af kvægsektoren kan benytte sig af muligheden for at udbringe husdyrgødning svarende til 230 kg
N/ha uden, at det har væsentlig indflydelse på effekten af den generelle miljøregulering af landbruget.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Skov- og Naturstyrelsen
21. februar 2001 Kontoret for landbrug og bioteknologi
GRUNDNOTAT
Forslag til Kommissionens beslutning om en undtagelse for Danmark fra bilag III, stk 2(b) og artikel
9 i direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af
nitrater, der stammer fra landbruget.
1. Status
Kommissionen har d. 24.01.2001 fremsendt ovennævnte forslag til medlemslandene. Forslaget har hjemmel i
direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der
stammer fra landbruget (nitratdirektivet).
Forslaget forventes at blive sat til afstemning den 28. februar 2001 på møde i den tekniske komité under
nitratdirektivet.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at imødekomme en ansøgning fra Danmark om en undtagelse
efter nitratdirektivets bilag III, stk 2b. Det fremgår af artikel 1 i Kommissionens udkast til beslutning, at
Danmark har søgt om en undtagelse for kvægbrug med et sædskifte, hvor der dyrkes afgrøder med et særligt
højt kvælstofoptag på mere end 70% af bedriftens areal.
Direktivets generelle krav er, at der maksimalt årligt tilføres husdyrgødning svarende til 170 kg kvælstof pr.
hektar (kg N/ha). Der opereres med en overgangsfase frem til 19. december 2002, hvor der må tilføres 210 kg
N/ha. Danmark har ansøgt om en undtagelse således at kvægbrug, der drives med ovennævnte sædskifte, i
stedet kan udbringe husdyrgødning svarende til 230 kg N/ha.
Det fremgår af artikel 3 om gødningsanvendelse i Kommissionens forslag til beslutning, at der kan tilføres op
til 230 kg N/ha på følgende vilkår:
• at den samlede kvælstoftilførsel per hektar svarer til 10% under økonomisk optimum for den pågældende
afgrøde,
• at årlige gødningsplaner og regnskaber skal føres på hver enkelt bedrift,
• hver bedrift, som ønsker at benytte sig af undtagelse, skal i forbindelse med afgivelse af
gødningsregnskab årligt meddele, om man ønsker at benytte sig af undtagelsen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463738_0003.png
• at der tages jordprøver for identifikation af indholdet af kvælstof og fosfor i dyrkningsjorden (mindst
hvert 3. år på mindst hver 5. hektar) med henblik på at gøde optimalt,
• at husdyrgødning ikke bringes ud om efteråret før slet af græs samt at ompløjning efterfølges af en
afgrøde med et højt kvælstofbehov.
Det fremgår endvidere af artikel 4 i Kommissionens udkast til beslutning, at der vedrørende plantedække
gælder:
• at 70% af arealet, som den pågældende bedrift har til udbringning af gødning, skal tilsås med græs eller
græsefterafgrøde, roer eller afgrøder, som undersås med en efterafgrøde,
• at græsefterafgrøder ikke må ompløjes før 1. marts,
• at græsarealer i omdrift generelt pløjes sent om foråret,
Det fremgår af artikel 5 i Kommissionens udkast til beslutning, at undtagelsen gives under forudsætning af, at
der gennemføres en overvågning af vandmiljøtilstanden i Danmark med hensyn til forekomst af nitrat.
Resultaterne af den årlige overvågningsaktivitet skal fremsendes til Kommissionen ved udgangen af hhv. 2002
og 2003.
Beslutningen om at bevilge Danmark en undtagelse efter nitratdirektivet gælder frem til 1. august 2004 (artikel
6). Efter anmodning fra de danske myndigheder kan Kommissionen forlænge undtagelsen på baggrund af
resultaterne fra overvågningen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Krav om en maksimal tilførsel af husdyrgødning per hektar (harmonikravet) er fastsat i Miljø- og
Energiministeriets bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. nr. 550 af 24.
juli 1998, som implementerer dele af nitratdirektivet. Den vil blive ændret i overensstemmelse med indholdet
af Kommissionens beslutning om en dansk undtagelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for centrale eller decentrale
myndigheder. Aktiviteter vedrørende overvågning vurderes at være indeholdt i vandmiljøplanens
overvågningsprogram (NOVA) og aktiviteter vedr. kontrol er alene mindre tilføjelser til eksisterende
kontrolaktiviteter.
Det vurderes, at forslaget vil medføre besparelser for kvægsektoren, idet omkostningerne ved en tilpasning til
skærpede krav om tilførsel af husdyrgødning undgås.
Beskyttelsesniveau:
Kvægbrug skal i dag overholde en grænseværdi for tilførsel af husdyrgødning på 210 kg N/ha. Forslaget
vurderes derfor reelt at indebære en videreførsel af det eksisterende beskyttelsesniveau, idet undtagelsen dog
indebærer, at der fortsat vil være kvægbrug, som tilfører op til 230 kg N/ha på ca. 5 procent af
landbrugsarealet. Uden forslaget ville samtlige danske brug skulle tilpasse sig direktivets krav om e n maksimal
tilførsel af husdyrgødning på 170 kg N/ha senest d. 19. december 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463738_0004.png
Den større tilførsel af husdyrgødning vil medføre en mindre forøgelse i udvaskningen. Som det fremgår af
Kommissionens eksaminering af den omfattende dokumentation, som Danmark har indgivet som baggrund
for undtagelsen, så lægges der vægt på, at Danmark for andre driftsgrene af landbruget (svinebrug og fjerkræ)
stiller krav om en maksimal husdyrgødningstilførsel på 140 kg/N ha, hvilket indebær er, at mere end 50% af
det danske landbrugsareal maksimalt modtager husdyrgødning på et niveau, som ligger ca. 20% under
direktivets krav.
1. Høring
Rammenotat om forslaget har været i skriftlig høring i miljøspecialudvalget. Der er modtaget bemærkninger fra
Plantedirektoratet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Danske Vandværkers Forening, SID, NOAH, Det
Økologiske Råd og Danmarks Naturfredningsforening.
SID, NOAH, Det Økologiske Råd og Danmarks Naturfredningsforening mener ikke, at Danmark bør have en
undtagelse fra direktivets generelle krav. SID og NOAH frygter, at en undtagelse for Danmark vil få andre
lande til også at søge om undtagelser. Danmarks Naturfredningsforening mener, at undtagelsen harmonerer
dårligt med vandmiljøplanen og ammoniakhandlingsplanen.
Hertil bemærkes, at det eksplicit fremgår af aftalen om Vandmiljøplan II, at Danmark skal søge om en
dispensation som den, forslaget indebærer.
Det Økologiske Råd anfører, at forslaget ikke giver garanti mod overgødskning, idet kravet retter sig mod den
enkelte bedrift. Rådet så hellere, at kravet rettede sig mod den enkelte mark. Rådet er samtidig af den
opfattelse, at kravet om, at der skal tages jordprøver hvert 3. år for at identificere indholdet af kvælstof og
fosfor, er utilstrækkeligt. Rådet anfører endvidere, at undtagelsen vil berør e ca. 25% af kvægproduktionen,
hvilket ifølge Rådets opfattelse er for meget. Rådet foreslår, at undtagelsen kun bør rette sig mod små
bedrifter.
SID anfører, at hvis der er flertal for undtagelsen, bør det sikres, at der gennemføres en offentlig kontrol af,
om vilkårene for undtagelsen overholdes.
Danske Vandværkers Forening (DVF) anfører et generelt synspunkt om, at danske vandforsyninger ofte har
problemer med nitrat, særligt i områder med store husdyrprodudktioner, og at der er en tendens til stigende
koncentrationer af nitrat på trods af initiativerne i vandmiljøplanen. DVF noterer sig, at forslaget langt henad
vejen er i overensstemmelse med den eksisterende regulering af området. Samtidig anerkendes det, at kravet
om dokumentation f or jordenes indhold af kvælstof og nitrat muligivs vil føre til en bedre fordeling af
husdyrgødningen, og at fristen for ompløjning af græsefterafgrøder må siges at udgøre en forbedring i forhold
til de eksisterende regler.