Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 892
Offentligt
1462818_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 892)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler i køretøjer på under 3,5 tons
KOM(2000)815.
Grundnotatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. februar 2001.
Supplerende grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler
i køretøjer på under 3,5 tons. KOM(2000)815
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462818_0002.png
Idet der henvises til det fremsendte grundnotat af 6. februar 2001 vedrørende ovennævnte
forslag, fremsendes hermed høringssvar.
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af følgende organisationer m.v.:
Amtsrådsforeningen, AUTIG, Bestillingskontorernes Sammenslutning,
Brancheforeningen for Limousine Service i Danmark, Bus Danmark A/S,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, Danmarks Automobilforhandler
Forening, Dansk Kørelærer Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk Taxi Forbund,
Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danmarks Transportforskning,
Danske Kørelæreres Landsforbund, De Danske Bilimportører, Forbrugerrådet, Forenede
D anske Motorejere, Kommunernes Landsforening, Københavns Aktive Taxiforening,
Sammenslutningen af Københavns Taxi, Specialarbejderforbundet i Danmark,
Storkøbenhavns Taxinævn og Storkøbenhavns Taxivognmænds
Arbejdsgiversammenslutning.
De Danske Bilimportører
udtrykker ønske om, at pligt til at anvende sikkerhedsseler udelukkende
skal vedrøre køretøjer udstyret med seler. Dette for at imødegå et uhensigtsmæssigt krav om
eftermontering. Derudover ønsker DDB, at reglerne skal være klare og letforståelige. Endelig
anfører DDB, at bestemmelserne i direktivet bør tage højde for, at der i andre dele af verden kan
anvendes bestemmelser, der er tilsvarende sikre men ikke i fuldstændig sammenfald med EU-
bestemmelserne og at disse systemer bør kunne anvendes i medlemslandene.
Sammenslutningen Københavns Taxa
anfører, at hvis reglerne for taxichaufførers brug af
sikkerhedsseler, når der befinder sig kunder i taxien, ændres, vil dette indebære en ikke uvæsentlig
forringelse af sikkerheden for chaufføren.
Danmarks Transportforskning
anfører, at forslaget formentlig vil medføre øget brug af udstyr
tilpasset børns højde og vægt. DTF anbefaler, at den advarsel, der i dag skal være i passagersiden i
biler med airbag og på bagudvendte barnestole gøres mere iøjnefaldende.