Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 964
Offentligt
1463600_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 964)
Det Europæiske Råd
(Offentligt)
_____________________________________________
UDU, Alm. del - bilag 258 (Løbenr. 14135)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsministeriets følgebrev om erklæring
vedrørende grundlæggende færdigheder (Basic Skills).
Bilaget til følgeskrivelsen er ikke produceret i Centraladministrationen og forefindes derfor ikke i elektronisk
form.
Den britiske undervisnings- og arbejdsminister David Blunkett skrev i august 2001 til kollegaerne i
Danmark, Irland og Portugal om opfølgning på mødet i DER/Lissabon marts 2000.
Blunkett foreslog, at ministrene fra de fire lande sammen udarbejdede et input til mødet i
DER/Stockholm om grundlæggende færdigheder for voksne. Alle ministre bakkede op bag
initiativet.
I erklæringen er indsatsen koncentreret om den del af befolkningerne, der må antages at have de
dårligste forudsætninger for at bidrage til samt få udbytte af mulighederne i et vidensbaseret
samfund. Det drejer sig både om unge, der dropper ud af uddannelsessystemet, og voksne med
færdigheder og kvalifikationer på lavt niveau.
OECD tal (International Adult Literacy Survey) viser, at i alle medlemsstater er der en betragtelig del
af befolkningerne, der har {{SPA}} eller vil få {{SPA}} funktionelle problemer i forhold til de krav, der
vil bliver stillet til den enkelte i et vidensbaseret samfund.
Begrebet grundlæggende færdigheder (Basic Skills) bliver i denne sammenhæng defineret bredt som
betegnelse for evnen til at integrere læse-, skrive-, lytte- og talefærdigheder, at kunne regne samt have
matematisk forståelse, basal IT-kompetence samt øvrige færdigheder, der er nødvendige for at begå
sig i hverdagslivet.
Begrebet er således ikke entydigt knyttet til beskæftigelsen, men også til forudsætningerne for at
udfolde sine fulde muligheder som aktiv borger i samfundet.
I erklæringen opfordres der til, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463600_0002.png
1. DER/Stockholm iværksætter en ny strategi på dette område, der skal implementeres i et fælles
samarbejde mellem to ministerråd (Uddannelse samt Beskæftigelse/Socialpolitik).
2. Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne styrke anvendelsen af de eksisterende
fællesskabsprogrammer, fonde og instrumenter på dette område.
3. Opfordre arbejdsmarkedets parter og andre nøglespillere til at bidrage til "Basic Skills"
strategier og initiativer.
4. En rapport om fremskridt på dette område bliver præsenteret til DER/Madrid i foråret 2002.
Som tillæg til erklæringen er der udarbejdet en rapport samt en række eksempler på god praksis.
Erklæringen er fremsendt til den svenske undervisningsminister Thomas Östros og den svenske minister med ansvar på
beskæftigelsesområdet Mona Sahlin.