Skatteudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2000) 0641 Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets
grundnotat om forslag til Rådets forordning der fastlægger gennemførelses-
bestemmelser for direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdiafgiftssy-
stem, KOM(2004) 641.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0002.png
2
SKATTEMINISTERIET
Departementet
8. november 2004
Grundnotat
om
Forslag til Rådets forordning der fastlægger gennemførelsesbestemmelser
for direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdiafgiftssystem, KOM
(2004) 641
Resumé
Forslaget har til formål, gennem fastsættelse af bindende gennemførelsesbestemmelser for an-
vendelse af 6. momsdirektiv, at sikre en ensartet fortolkning af direktivets bestemmelser, såle-
des at tilfælde af dobbeltmoms og ingen moms undgås i forbindelse med grænseoverskridende
handel og det indre marked kan fungere bedst muligt.
De bestemmelser, der foreslås fastsat i Rådets gennemførelsesforordning har hidtil eksisteret
som ikke bindende retningslinier for fortolkninger – udstukket efter, at drøftelser blandt med-
lemslandene i Momskomiteen har vist enighed herom.
1. Baggrund
Momskomiteen, som er nedsat i henhold til artikel 29 i 6. momsdirektiv,
har gennem en længere årrække drøftet specifikke fortolkningsspørgsmål
og på baggrund af disse drøftelser udarbejdet retningslinier. Formålet har
været i størst muligt omfang at sikre, at medlemslandene har en ensartet
fortolkning af bestemmelserne i direktivet, således at tilfælde af dobbelt-
moms eller ingen moms i den grænseoverskridende handel kan undgås.
Retningslinierne har imidlertid ikke været bindende for medlemslandene.
Da såvel medlemslande som Kommissionen fandt, at en ensartet fortolk-
ning af 6. momsdirektivs bestemmelser er så væsentlige for det indre mar-
keds funktion, at de burde være bindende, blev et forslag om, at Rådet
med enstemmighed kan vedtage bindende gennemførelsesbestemmelser,
vedtaget i foråret 2004 med indsættelse af artikel 29a.
2. Indhold
Kommissionen har gennemgået de retningslinier, som i perioden 1977 til
2003 er udarbejdet med enstemmighed blandt medlemslandene, og hvor
de fortsat er anvendelige, foreslås de nu at få bindende status gennem den
foreslåede Rådsforordning.
Kommissionen understreger, at de oprindelige retningslinier blev udar-
bejdet i relation til konkrete fortolkningsspørgsmål, og at den foreslåede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
konvertering til bindende retningslinier ikke ændrer, at de enkelte be-
stemmelser har et begrænset anvendelsesområde og ikke automatisk kan
overføres til andre lignende tilfælde.
Herudover anføres, at de gennemførelser der fastsættes alene har virkning
for moms, der forfalder efter forordningens ikrafttræden.
Forslaget består af i 9 kapitler med sammenlagt 27 artikler, hvor kapitel I
(artikel 1) lister op, hvilke artikler i 6. momsdirektiv der fastsættes gen-
nemførelsesbestemmelser til og kapitel IX (artikel 27) er ikrafttrædelses-
bestemmelse.
De mellemliggende kapitler med 25 artikler er delt op i følgende:
Kapitel II om afgiftspligtige personer og afgiftspligtige transaktioner, som
vedrører direktivets artikel 4 og 6.
Kapitel III om leveringssted, som vedrører direktivets artikel 9
Kapitel IV om det afgiftspligtige beløb, som vedrører direktivets artikel 11
Kapitel V om fritagelser, som vedrører direktivets artikel 13 og 15
Kapitel VI om fradragsret, som vedrører direktivets artikel 18
Kapitel VII om særordninger, som vedrører direktivets artikel 25 til 26c
Kapitel VIII om overgangsbestemmelser, som vedrører direktivets artikel
28a og 28b.
Det største kapitel er kapitel III om leveringssted med i alt 10 artikler,
hvilket afspejler væsentligheden af, at det i forbindelse med den grænse-
overskridende handel sikres, at der er en ensartet opfattelse i medlemslan-
dene af, i hvilket land en leverance skal momses – netop for at undgå
dobbelt eller ingen momsning. Alle bestemmelserne i kapitlet vedrører le-
veringsstedet for ydelser – ingen leveringsstedet for varer.
Næst mest omfattende er kapitel V om fritagelser med 5 artikler.
Bilaget givet en samlet oversigt over de forhold, som reguleres ved for-
ordningsforslaget.
Det er hensigten, at opnås der under fremtidige drøftelser i Momskomite-
en af konkrete fortolkningsspørgsmål enighed blandt medlemslandene om
en given fortolkning, vil dette fortolkningsbidrag kunne indsættes som en
ny bindende bestemmelse ved at Kommissionen fremsætter forslag om
ændring af forordningen til Rådets vedtagelse.
3. Retsgrundlag
Forslaget har basis 6. momsdirektiv, særlig artikel 29a, og skal vedtages
med enstemmighed efter høring af Europa-parlamentet i henhold til
Traktatens artikel 93.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forslaget vil blive sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at gennemførelsesbestemmelserne er i overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet, idet de er nødvendige for at
sikre en ensartet anvendelse af momssystemet i 6. momsdirektiv og er i
overensstemmelse med Traktatens artikel 5, 3. afsnit.
Regeringen er enig i Kommissionens synspunkt og finder endvidere, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet en ensartet
fortolkning af bestemmelserne er nødvendig af hensyn til en korrekt funk-
tion af det indre marked.
6. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske, administrative
eller statsfinansielle konsekvenser, da det ikke skønnes at medføre æn-
dringer i forhold til gældende dansk regelfortolkning.
.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet
Forslaget vurderes hverken at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da det ikke skønnes at medføre ændringer
i forhold til gældende dansk regelfortolkning.
8. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at medføre lovændring.
9. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Folketinget har ikke tidligere været orienteret om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0005.png
5
BILAG – Forslagets enkelte bestemmelser
Forslagets
artikel
Art. 2
Bestemmelsens indhold
Direktiv
bestemmelse
Fastslår, at Europæiske Øko- Art. 4, stk. 1
nomiske Interessegrupper kan
leverer en momspligtig ydel-
se/varer som en selvstændig
momspligtig person
Fastslår, at salg af en option i Art. 6, stk. 1
sig selv er et salg af en ydelse.
Fastslår, i stk. 2, at det, at sam-
le en maskine (når delene er
leveret af køber), er en ydelse.
Fastslår, i stk. 1, at følgende 2 Art. 9 (1)
ydelser har leveringssted (det
sted, hvor momsen skal beta-
les) i sælgers land:
Momslov
bestemmelse
§ 3, stk. 1
Art. 3
§ 4, stk. 1
Art. 4
§ 15, stk. 1
leje af jernbanevogne
og
ydelser i forbindelse
med en begravelse,
hvis er er tale om en
samlet ydelse.
Gør det klart, hvor momsen
skal betales, når en virksom-
hed har hjemsted for den øko-
nomiske virksomhed i et EU-
land og desuden fast forret-
ningssted i et andet EU-land.
Art. 5
Fastslår, at leveringsstedet for Art. 9 (1), § 18
samling af en maskine, jf. for- litra c
slagets art. 3, der ikke bliver en
del af en fast ejendom, er det
sted, hvor ydelsen faktisk ud-
føres.
Art. 6 – 13 Fastslår, at for følgende ydelser Art. 9 (2) § 15, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0006.png
6
Art. 6
Art. 7
Art. 8
Art. 9
Art. 10
Art. 11
er leveringsstedet i den afgifts- litra e
pligtige aftager land:
tekstoversættelse
3. lands virksomhe-
ders salg af TV-
rettigheder til fod-
boldkampe
den ydelse det er, at
anmode om refusioner
agenters ydelser i en-
ten eget navn og på
vegne af køber, eller i
egent navn og på veg-
ne af sælger.
Trailere og semi-
trailerere
Art. 12 og
13
Herudover defineres om-
fanget af direktivbe-
stemmelsen om leve-
ringssted for radio- og
TV udsendelsesydelser.
Det fastslås, at ydelser
som optagelser, trans-
missionsrettigheder, leje
af udstyr og faciliteter
ikke omfattes.
Elektronisk leverede ydelser
er beskrevet i Bilag l til direk-
tivet. I forslaget gives en kla-
rere definition og der nævnes
en række yderligere ydelser
(herunder digitaliserede pro-
dukter og on-line auktions-
ydelser). Endvidere foretage
en negativ afgrænsning ved
eksempler på, hvad der ikke
kan anses som værende elek-
tronisk leverede ydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0007.png
7
Et gebyr for betaling med kort
må ikke nedbringe den moms-
pligtige værdi af et salg, når
den opkrævede pris er ens
uanset, om der betales kontant
eller med kort.
Art. 15
Udtrykket ”faglig uddannelse
eller omskoling” præcises
nærmere og det gøres klart, at
længden af kurset er uden be-
tydning.
Art. 16
Fastslår, at platinum nobles
ikke omfattes af momsfritagel-
sen.
Art. 17 og Fastslår, at udtrykket ”trans-
18
portmiddel til privat brug”
også omfatter et transportmid-
del
anvendt
til
ikke-
forretningsmæssig brug af for-
eninger og offentlige myndig-
heder.
Det gøres klart, at når det skal
fastslås, hvorvidt et varekøb
overstige grænsen for tilladt
momsfri udførsel, skal værdien
udregnes på basis af faktura-
værdien inkl. moms. Den sam-
lede værdi af flere varer må
kun anvendes, hvis alle varerne
er på samme faktura.
Art. 19
Fastslår, at luftfartskontrol-
ydelser i lufthavns zoner skal
anses for momsfritaget, når
ydelsen er nødvendig for fly,
som anvendes af luftfartssel-
skaber, der hovedsagelig flyver
i udenrigsfart.
Art. 20
Fastslår, at når elektronisk
fortoldning er mulig, skal et
”import dokument” kunne
være et elektronisk dokument,
når dette kan danne baggrund
Art. 14
Art. 11
§ 27
Art. 13A (1), § 13, stk. 1, nr. 3
litra i
Art.
13B, § 13, stk. 1, nr. 11,
litra d, nr. 4
litra d
Art. 15, stk. § 34, stk. 1, nr. 5
2
Art. 15, stk. § 34, stk. 1, nr. 7
2
Art. 18 (1)
Momsbekendtgørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0008.png
8
Art. 21
Art. 22
Art. 23
Art. 24
for kontrol af fradragsretten.
Præciserer regler for udregning
af procenten for standartgodt-
gørelse i særordningen for
landbrugere
I forbindelse med særordnin-
gen for investeringsguld fast-
sættes, hvilke vægte, som ud-
trykket ”vægt, godkendt af
guldmarkederne” i det mindste
dækker samt at priserne på den
årlige liste over mønter, der
omfattes af ordningen, fastsæt-
tes efter værdien pr. 1. april.
I forbindelse med særordnin-
gen for elektronisk leverede
ydelser (fra 3.lande) foretages
nogle præciseringer af reglerne
i vedrørende:
Udelukkelsen fra ord-
ningen, herunder at
dette kan ske umiddel-
bart efter at betingel-
serne for at deltage i
ordningen ikke længere
er opfyldt.
Gennemførelse af kor-
rektioner for overbeta-
linger og fejlbetalinger
Afrundingsregler (in-
gen afrunding)
Præcisering af, at skal en er-
hvervelse momses i erhvervel-
seslandet, men ved en fejl ikke
er blevet det, skal den momses
i erhvervelseslandet uanset
momsbehandlingen i sælgers
land. Eventuel godtgørelse af
moms betalt af sælger godtgø-
res af sælgers land i henhold til
dette lands regler.
Art. 25 (3)
DK anvender ikke
særordningen
Art. 26b A
§ 73a
Art. 26c B
§ 66
Art.28a (1)
§ 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
117962_0009.png
9
Art. 25
Art. 26
Fastslår, at en privatpersons Art. 28 a (1) § 11
medflytning af et nyt trans-
portmiddel i forbindelse med
flytning til et andet EU-land
ikke er en intra-EU erhvervel-
se, forudsat det ikke kan påvi-
ses at flytning var påtænkt ved
købet af transportmidlet.
Præcisere, at hvis fjernsalgs- Art. 28b B § 14, stk. 2 og § 49,
grænsen overskrides i løbet af (2)
stk. 3
et kalenderår, skal alene salge-
ne efter grænsen overskridelse
samt det følgende års salg æn-
dre leveringssted (momses i
forbrugslandet).