Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1462753_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 60)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. oktober 2001
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til
Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF,
86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og
på frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk oprindelse og visse produkter af vegetabilsk oprindelse,
herunder frugt og grøntsager, SANCO/2127/01 og SANCO/2503/01.
Forslaget kommer til afstemning i Den Stående Plantesundhedskomité den 16. oktober 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0002.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF,
86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på
frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk oprindelse og visse produkter af vegetabilsk oprindelse,
herunder frugt og grøntsager
Kommissionens arbejdsdokumenter SANCO/2127/01 og SANCO/2503/01
Kommissionen har ved SANCO/2127/01 af 8. juni 2001 fremsendt et foreløbigt arbejdsdokument om fastsættelse af
midlertidige EU-maksimalgrænseværdier for pesticidrester. Til mødet i Den Stående Plantesundhedskomité den 16. til
17. oktober 2001 er et revideret dokument sat på dagsordenen til eventuel afstemning (SANCO/2127/01 rev 1). Det
reviderede dokument er endnu ikke modtaget. Forslaget SANCO/2503/01, der ligeledes er på dagsor denen til eventuel
afstemning er fremsat i en hasteprocedure med den begrundelse, at de eksisterende grænseværdier for flere af disse
stoffer kan give anledning til væsentlige overskridelser af det acceptable daglige indtag. Dokumentet er modtaget den 10.
oktober 2001. Det bemærkes, at der er tale om to forslag til Kommissions direktiver, som begge er en del af EU’s
pesticidprogram.
Forslag om maksimalgrænseværdier for så vidt angår stoffer, som er optaget på bilag I til direktiv 91/414, behandles i en
III a-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen
direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget
uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Han dler Rådet ikke inden en frist på højst tre
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslag om maksimalgrænseværdier for så vidt angår de stoffer, som
ikke
er optaget på bilag I af direktiv 91/414, behandles i
en III b-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen
direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget med
simpelt flertal, vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke
inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
I forbindelse med gennemførelsen af EU’s pesticidprogram fastsættes løbende maksimalgrænseværdier for pesticidrester
i konkrete produkter. Grænseværdierne fastsættes på baggrund af dels en vurdering af det sundhedsmæssigt acceptable
og dels en vurdering af den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den ønskede virkning. Den mest begrænsende
af disse t orer bestemmer grænseværdien.
I SANCO/2127/01 rev. 1 fastsættes grænseværdier for stofferne flupyrsulfuron-methyl, pymetrozin og kresoximmethyl. For
så vidt angår flupyrsulfuron-methyl, fremgår den foreslåede grænseværdi af det foreliggende arbejdsdokument. De foreslåede
konkrete grænseværdier for de øvrige to stoffer kendes ikke.
I SANCO/2503/01 fastsættes grænseværdier for stofferne oxydemeton methyl, dimethoat, vinclozolin, methamidophos,
acephat, amitraz, lambdacyhalothrin, cypermethrin, fenbutatin, metalaxyl, chlorothalonil og ethephon. For så vidt angår
stofferne oxydemeton methyl, dimethoat, dichlofluanid, sænkes de eksisterende grænseværdier til det lavest målbare niveau
(LOD), på grund af sundhedsmæssig betænkelighed vedrø ;rende indtaget i nogle medlemslande. For så vidt angår de øvrige
stoffer, hæves den eksisterende grænseværdi for det maksimale restindholdet i en række produkter på baggrund af andre
medlemslandes notificering af en højere GAP (god landbrugsmæssig praksis).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0003.png
Fødevaredirektoratet vurderer at grænseværdierne i SANCO/2127/01 rev. 1 for så vidt angår flupyrsulfuron-methyl vil øge
beskyttelsesniveauet, idet forslaget ikke vil give overskridelser af det acceptable indtag, og idet der ikke i forvejen er fastsat
danske eller EU-harmoniserede grænseværdier for stoffet. For så vidt angår de øvrige to stoffer, har Fødevaredirektoratet
ikke været i stand til at vurde re de sundhedsmæssige konsekvenser.
Fødevaredirektoratet vurderer, at grænseværdierne i SANCO/2503/01 for så vidt angår oxydemeton methyl, dimethoat,
dichlofluanid vil give en væsentlig forøgelse af beskyttelsesniveauet, mens forslaget for så vidt angår de øvrige stoffer
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, idet det ikke vil medføre overskridelser af det acceptable indtag.
Regeringen agter at anmode Kommissionen om at udsætte afstemningen om SANCO/2127/01 rev. 1,
idet der ikke foreligger oplysninger om to af de stoffer, som ifølge dagsordenen skal sættes til
afstemning i Den Stående Komité for Plantesundhed den 16. – 17. oktober. Hvis forslaget alligevel
sættes til afstemning fastholdes det, at de foreslåede grænseværdier skal være sundhedsmæssigt
accepta åfremt man ved afstemningen ikke har været istand til at vurdere grænseværdierne, agter
regeringen at stemme imod. Regeringen agter endvidere at stemme for dokument SANCO/2503/01,
idet man vurderer, at de foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable, eller at de øger
beskyttelsesniveauet i forhold til de gældende grænseværdier.
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF,
86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på
frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk oprindelse og visse produkter af vegetabilsk oprindelse,
herunder frugt og grøntsager
Kommissionens arbejdsdokumenter SANCO/2127/01 og SANCO/2503/01
Resumé
I forbindelse med gennemførelsen af EU’s pesticidprogram fastsættes løbende maksimalgrænseværdier for pesticidrester
i konkrete produkter. Grænseværdierne fastsættes på baggrund af dels en vurdering af det sundhedsmæssigt acceptable
og dels en vurdering af den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den ønskede virkning. Den mest begrænsende
af diss aktorer bestemmer grænseværdien.
Kommissionen har sat to forslag på dagsordenen. I SANCO/2127/01 rev. 1 fastsættes grænseværdier for stofferne flupyrsulfuron-methyl,
pymetrozin og kresoximmethyl. For så vidt angår flupyrsulfuron-methyl fremgår den foreslåede grænseværdi af det foreliggende arbejdsdokument. De
foreslåede konkrete grænseværdier for de øvrige to stoffer kendes ikke.
I SANCO/2503/01 fastsættes grænseværdier for stofferne oxydemeton methyl, dimethoat, vinclozolin, methamidophos, acephat, amitraz,
lambdacyhalothrin, cypermethrin, fenbutatin, metalaxyl, chlorothalonil og ethephon. For så vidt angår stofferne oxydemeton methyl, dimethoat,
dichlofluanid sænkes de eksisterende grænseværdier til det lavest målbare niveau (LOD), på grund af sundhedsmæssig betænkelighed vedrø rende
indtaget i nogle medlemslande. For så vidt angår de øvrige stoffer fastsættes en konkret grænseværdi for det maksimale restindholdet i en række
produkter.
Fødevaredirektoratet vurderer at grænseværdierne i SANCO/2127/01 rev. 1 for så vidt angår flupyrsulfuron-methyl vil øge beskyttelsesniveauet,
idet forslaget ikke vil give overskridelser af det acceptable indtag, og idet der ikke i forvejen er fastsat danske eller EU-harmoniserede grænseværdier
for stoffet. For så vidt angår de øvrige to stoffer har Fødevaredirektoratet ikke været i stand til at vurder e de sundhedsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0004.png
Fødevaredirektoratet vurderer at grænseværdierne i SANCO/2503/01 for så vidt angår oxydemeton methyl, dimethoat, dichlofluanid vil give en
væsentlig forøgelse af beskyttelsesniveauet, mens forslaget for så vidt angår de øvrige stoffer vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, idet det
ikke vil medføre overskridelser af det acceptable indtag.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2127/01 af 8. juni 2001 fremsendt et foreløbigt arbejdsdokument om fastsættelse af
midlertidige EU-maksimalgrænseværdier for pesticidrester. Til mødet i Den Stående Plantesundhedskomité den 16. til 17.
oktober 2001 er et revideret dokument sat på dagsordenen til eventuel afstemning (SANCO/2127/01 rev 1). Det reviderede
dokument er endnu ikke modtaget. Forslaget SANCO/2503/01, der ligeledes er på dagsor denen til eventuel afstemning er
fremsat i en hasteprocedure med den begrundelse, at de eksisterende grænseværdier for flere af disse stoffer kan give
anledning til væsentlige overskridelser af det acceptable daglige indtag. Dokumentet er modtaget den 10. oktober 2001. Det
bemærkes, at der er tale om to forslag til Kommissions direktiver, som begge er en del af EU’s pesticidprogram.
Forslagene er fremsat med hjemmel i:
• Artikel 5 i Rådets direktiv 76/895/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i frugt og
grøntsager
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og
på korn
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og
på levnedsmidler af animalsk oprindelse
• Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse
produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager samt
• Artikel 4(1)f i Rådets direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Forslag om maksimalgrænseværdier for så vidt angår stoffer, som er optaget på bilag I af direktiv 91/414, behandles i en III
a-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget uændret med
kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Hand ler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet.
Forslag om maksimalgrænseværdier for så vidt angår de stoffer, som ikke er optaget på bilag I af direktiv 91/414, behandles i
en III b-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen
direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget med
simpelt flertal, vedtage forslaget uændret med kvalificeret flert al eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke
inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I forbindelse med EU’s pesticidprogram skal der fastsættes harmoniserede grænseværdier for indhold af pesticidrester i
fødevarer af hensyn til forbrugernes sikkerhed og for at muliggøre den frie samhandel i Fællesskabet. Forslagene udmønter
således allerede besluttede rammebestemmelser.
Formål og indhold
Forslagene er en del af EU’s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige
pesticider i Fællesskabet.
EU’s pesticidprogram indebærer, at alle pesticider med tiden vil blive sundheds- og miljømæssigt vurderet efter ens
kriterier, ligesom der i alle medlemslande vil gælde fælles grænseværdier for det maksimalt tilladte restindhold af
pesticider i fødevarer. Der vil blive foretaget en grundig vurdering af sikkerheden for restindholdet af hvert enkelt
pesticid i hver enkelt fødevaregruppe. Der vil blive opstillet en positivliste o pesticider, som medlemsstaterne må
godkende til anvendelse på deres område.
Direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler har til formål at opbygge en fælles EU-positivliste
over de aktivstoffer, der må indgå i plantebeskyttelsesmidler. Stoffer, som er fundet acceptable på grundlag af
videnskabelig dokumentation, optages på den fælles positivliste i bilag I til direktiv 91/414. De maksimalgrænseværdier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0005.png
for restindhold, som fastsættes som følge af tilladelse til anv endelse i marken, optages løbende i bilagene til følgende
direktiver:
• Rådets direktiv 90/642 – vegetabilske produkter, herunder frugt og grøntsager
• Rådets direktiv 86/362 – korn og kornprodukter
• Rådets direktiv 86/363 – animalske produkter (restindhold fra fodermidler)
Ved forslaget, SANCO/2127/01 rev 1, forventes en række nationale midlertidige maksimalgrænseværdier, der er fastsat i
enkelte medlemsstater i forbindelse med nationale godkendelser af plantebeskyttelsesmidler med indhold af stoffet at
blive harmoniseret. Forslaget om fælles grænseværdier for maksimalt restindhold i fødevarer følger som konsekvens af
tidligere fællesskabsbeslutninger om at optage en række aktivstoffer p&a ring; den fælles positivliste i bilag I til direktiv
91/414. Miljøstyrelsen repræsenterer Danmark i forhandlinger om optagelse af stoffer på bilag I til direktiv 91/414.
Forslaget omfatter stofferne flupyrsulfuron-methyl, pymetrozin og kresoximmethyl. De nationale godkendelser i
medlemsstaterne til anvendelse af flupyrsulfuron-methyl, pymetrozin og kresoximmethyl er givet i henhold til de fælles
krav i direktiv 91/414. Kommissionen er herefter forpligtet til at fremsætte forslag om en fælles grænseværdi for
restindhold af stoffet i fødevarer, som følge af godkendelse til anvendelse i marken. Grænsevæ rdierne i forslaget er
fastlagt ud fra såvel en streng sundhedsmæssig vurdering som krav om effektiv pesticidanvendelse i god
landbrugsmæssig praksis (GAP).
Ifølge det foreløbige arbejdsdokument SANCO/2127/2001 indebærer forslaget, at der fastsættes midlertidige
grænseværdier for restindhold af flupyrsulfuronmethyl i samtlige fødevaregrupper frugt, grønt og korn.
• Der fastsættes en midlertidig fælles grænseværdi for restindholdet af flupyrsulfuron-methyl i korn på 0,02* mg/kg.
Grænseværdien følger af en anvendelse af stoffet i henhold til god landbrugsmæssig praksis (GAP) og den
sundhedsmæssige vurdering, som er udtrykt i det acceptable daglige indtag (ADI). Se nedenfor for mere om GAP
og ADI.
• For alle andre vegetabilske produktgrupper fastsættes for flupyrsulfuron-methyl en midlertidig fælles grænseværdi
for restindholdet svarende til det laveste målbare niveau for en given analysemetode (LOD- lower limit of
analytical determination). Disse grænseværdier fastsættes, hvor en godkendt behandling ikke vil give målbare
restindhold, eller hvis der ikke er fremlagt data til en vurdering af restindhold i overensstemmelse med k ravene i
direktiv 91/414/EØF, for at beskytte forbrugerne mod restindhold fra anvendelser, der ikke er godkendt af
myndighederne.
• Grænseværdiforslagene for pymetrozin er endnu ikke fremsat i et revideret dokument, og stoffet har ikke tidligere
været omfattet af EU regulering.
• Den midlertidige EU maksimalgrænseværdi for kresoximmethyl for jordbær foreslås hævet for at imødekomme en
notificering fra et medlemsland i henhold til direktiv 91/414 artikel 4(1)f. Værdien fremgår endnu ikke af
dokumentet.
Det vides ikke konkret, hvorledes Kommissionens reviderede forslag (SANCO/2127/01 rev 1) afviger fra det
foreliggende arbejdsdokument.
Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptabelt.
Kriterierne for EU’s sundhedsmæssige vurdering af stoffet er fastlagt i direktiv 91/414. EU’s sundhedsmæssige
vurdering følger de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundhedsorganisationen WHO.
De midlertidige grænseværdier i forslaget forventes at blive permanente efter en periode, hvis medlemsstaterne ikke
inden da i overensstemmelse med direktiv 91/414/EØF har notificeret andre midlertidige grænseværdier til
Kommissionen.
Dok. SANCO/2503/01 omfatter stofferne oxydemeton methyl, dimethoat, dichlofluanid, lambdacyhalothrin, amitraz,
cypermethrin, ethephon, fenbutatinoxyd, metalaxyl og chlorothalonil. Disse stoffer er allerede i dag omfattet af
harmoniserede maksimalgrænseværdier. Stofferne er under revurderingsprogrammet for optagelse på bilag I af direktiv
91/414; men disse vurderinger er så vidt vides endnu ikke afsluttet.
Kommissionen oplyser, at forslaget vedrørende stofferne oxydemeton methyl, dimethoat, dichlofluanid fremsættes med
kort varsel på grund af sundhedsmæssig betænkelighed vedrørende indtaget i nogle medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0006.png
1. Alle grænseværdierne foreslås reduceret til det laveste målbare niveau LOD.
Maksimalgrænseværdierne for de to stoffer lambdacyhalothrin og amitraz ændres på grundlag af anmodning om
revurdering af maksimalgrænseværdier fastsat i dir 2000/42/EF på baggrund af ny dokumentation.
1. For lambdacyhalothrin på grapefrugter, appelsiner og pomelo ændres grænseværdien fra 0,02* mg/kg til 0,5
mg/kg. For vildtvoksende bær og frugter ændres grænseværdien fra 0,02* mg/kg til 0,2 mg/kg. For tomater ændres
grænseværdien fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. For spinat ændres grænseværdien fra 0,02* mg/kg til 0,5 mg/kg
2. For amitraz på appelsiner ændres grænseværdien fra 1 mg/kg til 0,05* mg/kg, For kernefrugter bl.a. æbler og
pærer ændres grænseværdien fra 1 mg/kg til 0,5 mg/kg. For humle ændres grænseværdien fra 50 mg/kg til 20
mg/kg, for alle fødevaregrupper ændres LOD fra 0,02* mg/kg til 0,05* mg/kg
På baggrund af nye eller ændrede anvendelser af stofferne cypermethrin, ethephon, fenbutatinoxyd, metalaxyl og
chlorothalonil fremsættes forslag om ændring af følgende maksimalgrænseværdier:
1. For cypermethrin på asparges ændres grænseværdien fra 0,05* mg/kg til 0,1 mg/kg
2. For ethephon på ananas ændres grænseværdien fra 0,5 mg/kg til 2 mg/kg
3. For fenbutatinoxid ændres grænseværdien fra 0,05* mg/kg til 2 mg/kg
4. For metalaxyl ændres grænseværdien på forårsløg fra 0,05* mg/kg til 0,2 mg/kg og på endivie og friske urter fra
0,02* mg/kg til 1 mg/kg.
5. For chlorothalonil på knoldselleri ændres grænseværdien fra 0,5 mg/kg til 1 mg/kg
Generel teknisk orientering
Det kan til orientering oplyses, at EU’s optagelse af et pesticid på bilag I til direktiv 91/414 indebærer en streng vurdering af
stoffet i forhold til menneskers og dyrs sundhed. Den sundhedsmæssige vurdering fører til fastlæggelsen af stoffets
faregrænse NOAEL (No Adverse Effect Level). Dette niveau udtrykker det højeste indhold af pesticid, der ved dyreforsøg
ikke har givet reaktioner.
Ud fra NOAEL fastsætter man et acceptabelt dagligt indtag for stoffet, ADI. ADI er den mængde af stoffet, som et
menneske kan spise hver dag uden sundhedsmæssige betænkeligheder. ADI’en bliver typisk sat til at være en 100-del af
NOAEL. Faktoren afhænger af, hvor godt den sundhedsmæssige vurdering er dokumenteret i forhold til menneskelig
påvirkning. I forlængelse heraf fastsættes den akutte referencedosis (ArfD), som er de lig;ngde af stoffet, som man kan
indtage uden akutte risici.
Det kan til orientering oplyses, at GAP (Good Agricultural Practice) er et internationalt anerkendt princip for
landbrugsproduktion, hvorefter man kun må anvende netop den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den ønskede
virkning i produktionen. Da landbrugsproduktion i høj grad er afhængig af klimatiske forhold, vil den mængde pesticid, der
er nødvendig for at opnå den ønskede virkning i produktionen, variere naturligt mellem EU’s medlemslande. GAP fastsættes
i Danmark af Miljøstyrelsen på grundlag af en udtalelse dels fra Danmarks JordbrugsForskning Flakkebjerg og dels fra
Fødevaredirektoratet, ud fra en vurdering af mængden af pesticid, som er nødvendig for at opnå det ønskede formål
(bekæmpelse eller lignende), anvendelseshyppighed og sprøjtefrist før høst. For nogle kombinationer af pesticider og
produkter har Danmar AP, der ligger højt sammenlignet med andre EU-lande, for andre kombinationer har Danmark en lav
GAP.
EU’s fastlagte procedure for harmonisering af grænseværdier for restindhold af pesticider tager hensyn til det land, som har
den højeste GAP og dermed det højeste restindhold af et givent pesticid. Det er således de højeste værdier af restindhold af
pesticider, som bliver ophøjet til harmoniseret EU-maksimalgrænseværdier. Det er selvfølgelig under betingelse af, at stoffet
opfylder de fastlagte kriterier for godk e af pesticider, og at restindhold som følger af en anvendelse i henhold til højeste GAP
ikke fører til en overskridelse af det acceptable daglige indtag for det pågældende pesticid.
Det bemærkes, at danske landmænd skal følge den nationalt fastsatte GAP i anvendelse af pesticider, uanset at EU’s
grænseværdier for restindhold af pesticider i de færdige produkter måtte give mulighed for en større anvendelse af pesticider i
produktionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0007.png
Endelig kan det til orientering oplyses, at pesticider kun må indgå i landbrugsproduktionen, hvis deres specifikke anvendelse
er godkendt. Godkendelse til anvendelse på en afgrøde medfører således ikke ret til anvendelse på andre afgrøder. For de
anvendelser, som et pesticid er forbudt til eller endnu ikke godkendt til, bliver maksimalgrænseværdien for restindhold af det
pågældende pesticid sat til LOD (lower limit of analytical determination). LOD er udtryk for det lavest målbare niveau med
en given analysemetode. Grænseværdien bliver ikke sat til et absolut nul, da dette i en analytisk og kontrolmæssig
sammenhæng ikke giver mening, hvis målemetoden ikke kan påvise helt ned til det absolutte nul.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Der er ikke fastsat danske midlertidige maksimalgrænseværdier for stofferne flupyrsulfuronmethyl og pymetrozin.
Restindhold af stofferne er omfattet af den generelle bestemmelse i § 7, stk. 2, i fødevareloven (lov nr. 471 af 1. juli 1998),
hvilket indebærer, at de ikke må forekomme i et restindhold, der på baggrund af en sundhedsmæssig vurdering kunne være
betænkeligt.
De øvrige stoffer er omfattet af EU maksimalgrænseværdier i pesticidbekendtgørelsen.
Konsekvenser
Vedtages de to forslag, kan de implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Såfremt grænseværdierne for flupyrsulfuronmethyl og pymetrozin (jf. SANCO/2127/01 rev. 1) lever op til
rammebetingelserne for fastsættelse af grænseværdier øges beskyttelsesniveauet, da grænseværdierne vil sætte et præcist loft
for det tilladte restindhold af de to stoffer i fødevarer og da der ikke i forvejen er fastsat grænseværdier for disse stoffer.
Fødevaredirektoratet har på grundlag af en dansk gennemsnitsdiæt beregnet, at grænseværdierne i det foreløbige
arbejdsdokument vil medføre et såkaldt teoretisk maksimalt indtag af flupyrsulfuron-methyl for voksne svarende til 0,5 % af
det fastsatte acceptable daglige indtag (ADI) og for børn 1,2 % af ADI.
Såfremt grænseværdien for kresoximmethyl på jordbær lever op til rammebetingelserne for fastsættelse af grænseværdier vil
beskyttelsesniveauet fortsat være højt med betydelig margen til rammerne for det sundhedsmæssigt acceptable, selvom
restindholdet fra den nye anvendelse skønnes at kunne give en mindre forøgelse af indtaget af stoffet.
Siden modtagelsen af forslaget, SANCO/2503/2001, har Fødevaredirektoratet kun haft lejlighed til at foretaget en meget
overordnet sundhedsmæssig vurdering af forslaget. En reduktion af grænseværdierne for oxydemeton methyl, dimethoat og
dichlofluanid vil medføre en betydelig forøgelse af beskyttelsesniveauet, her har Fødevaredirektoratet på nationalt plan
allerede anmodet Miljøstyrelsen om at inddrage visse danske anvendelser. De øvrige ændringer vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable, idet de ikke vil medføre overskridelser af ADI eller ARfD.
Høring
Det foreløbige arbejdsdokument SANCO/2127/01 har tidligere været sendt i høring i en række organisationer i henhold til
fødevarelovens §6, i §2-udvalget (landbrug) samt det Rådgivende Fødevareudvalg.
SID
har givet udtryk for, at der ikke må findes pesticidrester i nogle fødevarer eller foderstoffer. SID fandt derfor, at der bør
arbejdes for, at der ikke forefindes pesticidrester i fødevarer eller foderstoffer. Hvis dette ikke er muligt, bør restindholdet
være så lavt som muligt.
FødevareIndustrien
har udtalt, at de generelt mener, at det for at sikre et ensartet niveau for forbrugerbeskyttelse, lige
konkurrencevilkår og fri varebevægelighed er meget vigtigt, at grænseværdier for uønskede stoffer i fødevarer, herunder
maksimalgrænseværdier for pesticidrester, fastlægges på EU niveau.
Landbrugsrådet, Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug
havde ingen bemærkninger til forslaget.
Notat udarbejdet på baggrund af de seneste oplysninger (vedr. SANCO/2127/01 rev.1 og SANCO/2503/01) har
endvidere været sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg samt §2-udvalget (landbrug samt frugt og grønt).
Dokumentet, SANCO/2503/2001, har grundet den sene modtagelse ikke været i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0008.png
FDB
har i den forbindelse meddelt, at man ikke kan tilslutte sig, at grænseværdien for kresoxim-methyl på jordbær
hæves – i særdeleshed ikke når det ikke fremgår, hvilke konkrete grænseværdier, der foreslås. FDB kan i øvrigt ikke
kommentere forslagene, da de konkrete grænseværdiforslag ikke foreligger.
Økonomaforeningen
kan tilslutte sig forslagene til trods for, at Økonomaforeningen mener, at landbrugsproduktionen
bør tilrettelægges således, at der ikke vil forekomme pesticider i eller på levnedsmidler.
SID, Landbrugsrådet, Landboforeningerne og Danske Slagterier
har meddelt, at de ikke har nogle bemærkninger til
de to forslag.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat vedr. SANCO 2127/01 blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 7. september 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0009.png
DA
SANCO/2503/2001
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.9.2001
SANCO/2503/2001
Udkast
KOMMISSIONENS DIREKTIV 2001/…/EF
g;LLESSKABER
af __ 2001
om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i og på frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk
oprindelse og visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager
EN
Udkast
KOMMISSIONENS DIREKTIV 2001/…/EF
irektiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i og på frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk oprindelse og visse produkter af
vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0010.png
af __ 2001
om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i og på frugt og grøntsager, korn, levnedsmidler af animalsk
oprindelse og visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets direktiv 76/895/EØF af 23. november 1976 om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester på og i frugt og grøntsager, senest ændret ved direktiv 97/41/EF, særlig artikel 5,
under henvisning til Rådets direktiv 86/362/EØF af 24. juli 1986 om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af
pesticidrester i og på korn, senest ændret ved direktiv 1999/71/EF, særlig artikel 10,
under henvisning til Rådets direktiv 90/642/EØF af 27. november 1990 om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grønsager, senest ændret ved direktiv
2000/24/EF, særlig artikel 7, og
ud fra følgende betragtninger:
• For korn og produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager, afspejler grænseværdierne
anvendelsen af de minimumsmængder af pesticider, der skal til for at opnå effektiv plantebeskyttelse, anvendt på en
sådan måde, at der opnås den lavest mulige toksikologisk acceptable restkoncentration, især med hensyn til
miljøbeskyttelse og forbrugernes skønnede indtagelse gennem føden. For l evnedsmidler af animalsk oprindelse afspejler
grænseværdierne dyrenes indtagelse af korn og produkter af vegetabilsk oprindelse, der er behandlet med pesticider, og i
relevante tilfælde de direkte konsekvenser af anvendelsen af veterinærlægemidler. EF's maksimalgrænseværdier
repræsenterer den øvre grænse for de mængder af sådanne restkoncentrationer, der kan påvises i produkter, når
producenterne har fulgt god landbrugsprak sis.
• Der bør løbende holdes øje med maksimalgrænseværdierne for pesticider, som kan ændres under hensyntagen til nye
oplysninger og data. Maksimalgrænseværdierne sættes til bestemmelsesgrænseværdien, hvis anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler til godkendte anvendelsesformål ikke medfører påviselige pesticidrester i eller på
levnedsmidlet, eller hvis der ikke er nogen godkendte anvendelsesform&ar ing;l, eller hvis de anvendelsesformål, der er
godkendt af medlemsstaterne, ikke er blevet underbygget med de nødvendige data, eller hvis anvendelsesformål i
tredjelande, der medfører restkoncentrationer i eller på levnedsmidler, som kan blive bragt i omsætning på EF's marked,
ikke er blevet underbygget med de nødvendige data.
• For dimethoat, oxydemeton-methyl og dichlofluanid har nogle medlemsstater meldt om betænkeligheder med hensyn
til forbrugernes indtagelse og meddelt Kommissionen, at de har til hensigt at ændre de nationale maksimalgrænseværdier
i henhold til artikel 8 i direktiv 90/642/EØF, og Kommissionen har fået forelagt forslag om ændring af EF's
maksimalgrænseværdier, som er blevet gennemgået i henhold til artikel 8 i direktiv 90/642/ EØF. Efter at have
gennemgået de forelagte data har Kommissionen konkluderet, at nogle af maksimalgrænseværdierne bør ændres i
betragtning af de mulige risici for forbrugerne.
• Efter offentliggørelsen af direktiv 2000/42/EF modtog Kommissionen anmodninger, underbygget af yderligere data,
om at tage de niveauer, som maksimalgrænseværdierne for lambda-cyhalothrin og amitraz på visse levnedsmidler var
blevet sat til i henhold til direktiv 2000/42/EF, op til fornyet overvejelse. Ansøgningerne og dataene blev gennemgået, og
for nogle kombinationers vedkommende var dataene tilstrækkelige til at gøre det berettige t at fastsætte en
maksimalgrænseværdi over bestemmelsesgrænseværdien. For andre kombinationers vedkommende er de foreliggende
oplysninger stadig utilstrækkelige, og der bør fastsættes maksimalgrænseværdier på bestemmelsesgrænseværdien. For
andre kombinationers vedkommende er de nu foreliggende oplysninger tilstrækkelige til at vise, at fastsættelsen af en
maksimalgrænseværdi over bestemmelsesgrænsev& aelig;rdien kan give anledning til en uacceptabel akut eller kronisk
eksponering af forbrugerne for restkoncentrationerne. I sådanne tilfælde bør maksimalgrænseværdierne fortsat være
fastsat på bestemmelsesgrænseværdien.
• Kommissionen har modtaget oplysninger om nye eller ændrede anvendelsesformål for cypermetrin på asparges,
ethephon på ananas, fenbutatinoxyd på peberfrugter, metalaxyl på forårsløg og chlorothalonil på knoldselleri. De
oplysninger, der underbygger disse anvendelsesformål, er blevet evalueret, og de nuværende maksimalgrænseværdier i
bilagene til direktiverne bør ændres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0011.png
• Forbrugernes livslange eksponering for alle pesticiderne i dette direktiv via levnedsmidler er blevet vurderet efter de
procedurer og den praksis, der følges i EF, under hensyntagen til de retningslinjer, der er offentliggjort af
Verdenssundhedsorganisationen, og det er blevet beregnet, at de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i dette direktiv,
ikke giver anledning til overskridelse af den acceptable daglige indtagelse.
• Hvor det er relevant, er den akutte eksponering af forbrugerne for disse pesticider via hvert af de levnedsmidler, der
kan indeholde restkoncentrationer af disse pesticider, blevet vurderet efter de procedurer og den praksis, der følges i EF,
under hensyntagen til de retningslinjer, der er offentliggjort af Verdenssundhedsorganisationen. Det er blevet beregnet, at
de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i dette direktiv, ikke giver anledning til akutte toksiske vir kninger.
• EF's handelspartnere er blevet konsulteret om grænseværdierne i dette direktiv via Verdenshandelsorganisationen, og
der er taget hensyn til deres kommentarer til disse grænseværdier.
• Der er taget hensyn til udtalelserne fra Den Videnskabelige Komité for Planter, navnlig råd og henstillinger, hvad
angår beskyttelsen af forbrugere af levnedsmidler, der er behandlet med pesticider. Den af
Verdenssundhedsorganisationen beskrevne, ovenfor nævnte metodologi, som anvendes af de rapporterende
medlemsstater og kontrolleres og evalueres af Kommissionen inden for Den Stående Komité for Plantesundhed, er i
overensstemmelse med retningslin jerne fra Den Videnskabelige Komité for Planter.
• De i dette direktiv fastsatte foranstaltninger er i overensstemmelse med udtalelse fra Den Stående Komité for
Plantesundhed -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I bilag II til direktiv 76/895/EØF foretages følgende ændringer:
Oplysningerne om "dimethoat", "omethoat", "dichlofluanid", "oxydemeton-methyl", "demeton-S-methyl" og "demeton-
S-methylsulfon" udgår.
Artikel 2
Maksimalgrænseværdierne for restkoncentrationer i bilaget til dette direktiv føjes til eller erstatter dem, der er opført i
bilag II til direktiv 90/642/EØF for de pågældende pesticider.
Artikel 3
Maksimalgrænseværdierne
for
restkoncentrationer
i
bilag
II
til
direktiv
90/642/EØF
for
pesticid-/produktkombinationerne i denne artikel erstattes af følgende: cypermetrin på asparges: 0,1 mg/kg, ethephon på
ananas: 2 mg/kg, fenbutatinoxyd på peberfrugter: 2 mg/kg, metalaxyl på forårsløg: 0,2 mg/kg, metalaxyl på endivie og
friske urter: 1 mg/kg chlorothalonil på knoldselleri: 1 mg/kg.
Artikel 4
I del A i bilag II til direktiv 86/362/EØF indsættes følgende:
Pesticidrest
Summen af oxydemeton-methyl og
demeton-S-methylsulfon udtrykt som
oxydemeton-methyl
Summen af dimethoat og omethoat
udtrykt som dimethoat
Dichlofluanid
Maksimalgrænseværdi i mg/kg
0,02 (*) korn
0,05 (*) korn
0,05 (*) korn
(*) angiver bestemmelsesgrænseværdien
Artikel
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0012.png
Følgende indsættes i del B i bilag II til direktiv 86/363/EØF:
Pesticidrest
Maksimalgrænseværdi (mg/kg)
i kød, herunder fedt, kødvarer,
slagteaffald og animalsk fedt som
anført i bilag I under KN-kode
0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00
00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00,
0210, 1601 00 og 1602
Summen af
oxydemeton-
methyl og
demeton-S-
methylsulfon
udtrykt som
oxydemeton-
methyl
Summen af
dimethoat og
omethoat udtrykt
som dimethoat
Dichlofluanid
0,05 (*)
0,05 (*)
0,05 (*)
0,02 (*)
i mælk og
mejeriprodukter
som anført i
bilag I under
KN-kode 0401,
0402, 0405 00
og 0406
0,02 (*)
i friske æg uden
skal, fugleæg og
æggeblommer som
anført i bilag I
under KN-kode
0407 00 og 0408
0,02 (*)
0,05 (*)
0,05 (*)
0,05 (*)
(*) Angiver bestemmelsesgrænseværdien
Artikel 6
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest
den 30. april 2002. De underretter straks Kommissionen herom.
De anvender disse bestemmelser fra den 1. maj 2002.
Artikel 7
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen
ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 8
Dette direktiv træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 9
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Kommissionens vegne
Medlem af Kommissionen
Bilag
Pesticidrest og maksimalgrænseværdi (mg/kg)
Grupper af og eksempler på
individuelle produkter, for hvilke
maksimalgrænseværdierne gælder
Summen af
oxydemeton-
methyl og
Summen af
dimethoat og
omethoat
Dichlofluanid
Lambda-
cyhalothrin
Amitraz (summen
af amitraz plus
alle dets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0013.png
demeton-S-
methylsulfon
udtrykt som
oxydemeton-
methyl
1. Frugter, friske, tørrede
eller ubehandlede,
konserveret ved frysning,
ikke tilsat sukker; nødder
i)
CITRUSFRUGTER
Grapefrugter
Citroner
Limefrugter
Mandariner (herunder
klementiner og lignende
krydsninger)
Appelsiner
Pampelmus
Andre
ii)
NØDDER, også afskallede
Mandler
Paranødder
Akajounødder
Kastanjer
Kokosnødder
Hasselnødder
Queenslandnødder
Pekannødder
Pinjefrø
Pistacienødder
Valnødder
Andre
iii)
KERNEFRUGTER
Æbler
Pærer
Kvæder
Andre
iv) STENFRUGTER
Abrikoser
Kirsebær
Ferskner (herunder
nektariner og lignende
krydsninger)
Blommer
Andre
v) BÆR OG SMÅ
FRUGTER
a) Spisedruer og druer til
vinfremstilling
Spisedruer
Druer til vinfremstilling
0,02*
udtrykt som
dimethoat
metabolitter
indeholdende 2,4
dimethyl
anilinbestanddelen
udtrykt som
amitraz)
0,05*
0,05*
0,05*
0,5
0,5
0,5
0,02*
0,05*
0,05*
0,1
0,5
0,05*
0,2
0,2
0,1
0.05*
0,2
0,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0014.png
b) Jordbær (undtagen
vildtvoksende)
c) Stængelfrugter (undtagen
vildtvoksende)
Brombær
Korbær
Loganbær
Hindbær
Andre
d) Andre små frugter og
bær (undtagen
vildtvoksende)
Blåbær
Tranebær
Ribs og Solbær
Stikkelsbær
Andre
e) Vildtvoksende bær og
frugter
vi) DIVERSE
FRUGTER
Avocadoer
Bananer
Dadler
Figner
Kiwifrugter
Kumquats
Litchi
Mangofrugter
Oliven
Passionsfrugter
Ananas
Granatæbler
Andre
2. Grøntsager, friske eller
ubehandlede, frosne eller
tørrede
i) ROD- OG
KNOLDGRØNTSAGER
Rødbeder
Gulerødder
Knoldselleri
Peberrod
Jordskokker
Pastinakker
Persillerod
Radiser
Skorzonerrod
Søde kartofler
Kålroer
Turnips
0,1
0,1
0,02*
0,05*
0,05*
0,1
0,1
0,02*
0,2
0,02*
0,05*
0,02*
0,05*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0015.png
Yams
Andre
ii) LØG
Hvidløg
Løg
Skalotteløg
Forårsløg
Andre
iii) GRØNTSAGER
BESTÅENDE AF
FRUGT ELLER
BLOMSTERSTAND
a)
Solanacea
Tomater
Peberfrugter
Auberginer
Andre
b)
Cucurbitae
- spiselig skræl
Agurker
Asier
Courgetter
Andre
c)
Cucurbitae
- uspiselig
skræl
Meloner
Græskar
Vandmeloner
Andre
d) Sukkermajs
iv) KÅL
a) Blomsterkål
Broccoli (herunder
calabrese)
Blomkål
Andre
b) Hovedkål
Rosenkål
Hvid- og rødkål
Andre
c) Bladkål
Kinakål
Grønkål
Andre
d) Kålrabi
v)
BLADGRØNTSAGER
OG FRISKE URTER
a) Salat og lignende
Karse
Vårsalat
Hovedsalat
1
0,02*
0,05*
0,05
0,2
0,02*
0,02*
0,1
0,02*
0,05*
0,05*
0,05
0,05*
0,02*
0,1
0,5
0,02*
0,1
0,5 (b)
0,05*
0,05*
0,5 (b)
0,02*
0,02*
0,05*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0016.png
Bredbladet endivie
Andre
b) Spinat og lignende
Spinat
Bladbeder
Andre
c) Brøndkarse
d) Julesalat
e) Urter
Kørvel
Purløg
Persille
Selleriblade
Andre
vi) BÆLGFRUGTER
(friske)
Bønner (med bælg)
Bønner (uden bælg)
Ærter (med bælg)
Ærter (uden bælg)
Andre
vii) STÆNGEL
GRØNTSAGER (friske)
Asparges
Spanske artiskokker
Bladselleri
Fennikel
Artiskokker
Porrer
Rabarber
Andre
viii) SVAMPE
Champignoner (undtagen
vildtvoksende)
b) Vildtvoksende
champignoner
3. BÆLGFRUGTER
Bønner
Linser
Ærter
Andre
4. OLIEFRØ
Hørfrø
Jordnødder
Valmuefrø
Sesamfrø
Solsikkefrø
Rapsfrø
Sojabønner
Sennepsfrø
0,05*
0,1*
0,05*
0,02*
0,02*
0,05*
0,05*
0,02*
0,5
0,02*
0,05*
0,02*
0,05*
0.3
0,2
0,02*
0,2
0,2
0,02*
0,05*
0,05*
0,02*
0,02*
0,02*
1
0,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462753_0017.png
Bomuldsfrø
Andre
5. KARTOFLER
Nye kartofler
Spisekartofler
6. TE (tørrede blade og
stilke, også gærede, af
Camellia sinensis)
sinensis
7. HUMLE (tørret), også
humlepellets og ikke-
koncentreret pulver
0,1*
0,1*
0,1*
1
0,02*
0,05*
0,05*
0,02*
1
0,05*
0,05*
0,1*
0,1*
0,1*
0,1*
10
20
* Angiver bestemmelsesgrænseværdien
b) afhænger af forsøg for anden sæson - der skal forelægges resultater inden 1. maj 2001