Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1462748_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 65)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. oktober 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende
revision af Kommissionens meddelelse fra 1997 om aftaler af ringe betydning, der ikke falder ind under EF-
traktatens artikel 81, stk. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462748_0002.png
Revision af Kommissionens meddelelse
fra 1997 om aftaler af ringe betydning,
der ikke falder ind under EF-traktatens
artikel 81, stk. 1
Resumé
12. oktober 2001
Sag 3:1105-0202-10
/KSI
Kommissionen har fremlagt et forslag til
en modernisering af den såkaldte
"bagatelmeddelelse", der gælder for
anvendelsen af EF-traktatens artikel 81,
stk. 1. Denne artikel indeholder et forbud
mod konkurrencebegrænsende aftaler.
En kommissionsmeddelelse gengiver den
retstilstand, som efter Kommissionens
opfattelse gælder på en givent område.
Kommissionen er ikke forpligtet til
foretage høring af medlemsstaterne over
nye eller reviderede meddelelser.
Medlemsstaterne ikke har formel
indflydelse på udformningen heraf.
Imidlertid planlægger Kommissionen et
møde med eksperter fra medlemsstaterne,
hvor disse vil få lejlighed til at udtale sig
om udkastet.
Meddelelsen fastlægger på baggrund af
markedsandele, hvilke aftaler der ikke er
mærkbare konkurrencebegrænsninger og
dermed falder uden for forbudet i artikel
81, stk. 1.
Hovedelementet i forslaget er en
forhøjelse af bagatelgrænserne fra 5% til
10% for horisontale aftaler (aftaler ml.
aktører på samme omsætningsled – typisk
konkurrenter) og fra 10% til 15% for
vertikale aftaler (aftaler ml. aktører på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462748_0003.png
forskellige omsætningsled – f.eks. en
producent og en forhandler).
Meddelelsen fastlægger kun, hvornår der
ikke
foreligger
en
mærkbar
konkurrencebegrænsning.
Derimod
indeholder den ikke længere regler om,
hvornår der ikke foreligger en mærkbar
påvirkning af samhandlen mellem
medlemsstaterne.
Baggrund og indhold
Kommissionen sendte den 19. maj 2001 et udkast til en revideret såkaldt "bagatelmeddelelse" i bred høring.
Den gældende bagatelmeddelelse er fra 1997. Meddelelsen definerer de aftaler, der på grund af deres ringe betydning ikke er
omfattet af EF-traktatens artikel 81, stk. 1, der forbyder aftaler m.v., der har til formål eller til følge at begrænse
konkurrencen.
Det er en betingelse for, at en aftale eller samordnet praksis kan være omfattet af forbudet i artikel 81, stk. 1, at aftalen dels
mærkbart påvirker samhandlen, dels mærkbart begrænser konkurrencen.
Kommissionen har nu haft lejlighed til at indvinde erfaringer med anvendelsen af 1997-meddelelsen og foreslår på baggrund
heraf følgende ændringer:
• Meddelelsen skal fremover kun fastlægge, hvornår der ikke foreligger en mærkbar konkurrencebegrænsning. Derimod
udgår definition af, hvornår der ikke foreligger en mærkbar samhandelspåvirkning
• Markedsandelskriterierne for henholdsvis vertikale (aftaler mellem ikke-konkurrenter) og horisontale aftaler (aftaler
mellem konkurrenter) forhøjes fra henholdsvis 10% til 15% og fra 5% til 10%
• Indførelse af et markedsandelskriterium på 5% for aftaler på et marked, hvor konkurrencen allerede er begrænset som
følge af et tilsvarende antal aftaler (såkaldt "kumulativ effekt")
• Oplistning af samtlige hardcore-kriterier (aftalebestemmelser, der ikke må findes i en aftale for, at den kan nyde godt af
meddelelsen). Det svarer til de kriterier, der findes i de gældende EU-gruppefritagelsesforordninger for vertikale,
henholdsvis visse horisontale aftaler. I disse gruppefritagelser fastlægges de kriterier, der ikke må optræde i en aftale
for, at aftalen skal være fritaget fra forbudsbestemmelserne i EU-konkurrencereglerne {{SPA} at det er nødvendigt
først at anmelde aftalen til Kommissionen.
• Ingen særlige regler for små og mellemstore virksomheder, idet der fremover skal anvendes en mere økonomisk
tilgangsvinkel. Det afgørende er således virksomhederne styrke på markedet i form af markedsandele – og ikke
omsætning m.v. og antal ansatte.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er blevet hørt, men har ikke afgivet noget høringssvar til Kommissionen. Europa-Parlamentet har dog
den 4. oktober 2001 i dets udkast til beslutning om Kommissionens XXX. beretning om konkurrencepolitikken anført, at
Parlamentet
"glæder sig over Kommissionens udkast til en "de minimis"-meddelelse, da den vil gære det lettere for de små og mellemstore
virksomheder at overholde EU-ko nkurrencereglerne"…og… "glæder sig især over udkastets mere økonomiske indfaldsvinkel sammenholdt med
den gældende meddelelse fra 1997".
i dets udkast til beslutning om Kommissionens XXX. beretning om konkurrencepolitikken anført, at Parlamentet
"glæder sig
over Kommissionens udkast til en "de minimis"-meddelelse, da den vil gære det lettere for de små og mellemstore virksomheder at overholde EU-ko
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke vurderet forslaget i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462748_0004.png
Gældende dansk ret
Da Kommissionens forslag er en meddelelse, er den kun bindende for Kommissionen og foregriber derfor ikke EF-domstolens eller Retten i Første
Instans fortolkning af artikel 81, stk. 1.
I medfør af konkurrencelovens 23a påser Konkurrencerådet overholdelsen af bestemmelserne i EF-traktatens artikel 81 og artikel 82 og retsakter
udstedt i tilknytning hertil. Der tilstræbes en EU-konform fortolkning af konkurrenceloven, medmindre loven eksplicit tilsiger noget andet.
På denne baggrund må det forventes, at Konkurrencerådet i en sag om eventuel overtrædelse af artikel 81, stk. 1, vil inddrage den ændrede
bagatelmeddelelse ved afgørelsen af, om der foreligger en overtrædelse.
Høring
Der blev den 21. maj 2001 iværksat høring af medlemmerne af EF-Specialudvalget vedr. konkurrenceregler. Fristen for medlemmernes
fremsendelse af bemærkninger blev fastsat til den 15. juli 2001.
Ved ovennævnte høringsfrists udløb var der modtaget høringssvar fra følgende medlemmer af EF-Specialudvalget:
Advokatrådet støtter forslaget.
Danmarks Rederiforening mener, at definitionen af "forbundne virksomheder" er udvidet og, at denne udvidelse ikke bør støttes, idet den
komplicerer anvendelsen.
Dansk Industri (DI) har i sit høringssvar henvist til udkastet til høringssvar fra erhvervsorganisationen "Orgalime", der repræsenterer ca.
100.000 virksomheder inden for den mekaniske, elektriske og metalliske industri i 20 europæiske lande.
Grundlæggende er DI - i medfør af Orgalimes høringssvar - positivt indstillet over for udkastet til en revideret bagatelmeddelelse. Det påpeges dog,
at udkastet indeholder visse uoverensstemmelser. Således bør det i punkt 3 tilføjes, at aftaler mellem små og mellemstore virksomheder (SMV’er)
ikke påvirker samhandlen mærkbart. Endvidere påpeges det, at punkt 12 i relation til SMV’er ikke er formuleret entydig edes kunne man læse
udkastet derhen, at SMV’er kun falder uden for artikel 81, stk. 1’s anvendelsesområde, hvis disse virksomheder falder under tærsklerne i punkt
8. Endelig anføres det, at der ikke er behov for at anvende den normale definition af SMV’er – som fastlagt i Kommissionens anbefaling nr.
96/280 EØF - i denne sammenhæng. Man foreslår indført højere tærskler for antal ansatte (500) og omsætning/balance . og Euro 54 mio.).
Håndværksrådet har også henledt opmærksomheden på, at forslagets punkt 12 bør tydeliggøres i relation til samhandelskriteriet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må skønnes at have begrænsede samfundsøkonomiske konsekvenser.
Den foreslåede forhøjelse af bagatelgrænserne i relation til det relevante marked (fra 5% til 10% for aftaler mellem konkurrenter og fra 10%-15%
for aftaler mellem ikke-konkurrenter) kan dog udgøre en lettelse for små og mellemstore virksomheder, idet disse virksomheder fremover vil have
lettere ved at overholde EU-konkurrencereglerne.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462748_0005.png