Europaudvalget 2000-01
Rådsmøde 2371
Offentligt
12188/01 (Presse 333)
(OR. fr)
2371. samling i Rådet
-
DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME -
- den 27. september 2001 i Bruxelles
-
Formænd:
Charles PICQUE
Økonomiminister og minister for videnskabelig
forskning, med ansvar for storbypolitik
Renaat LANDUYT
Flamsk arbejdsminister og minister for turisme
for Kongeriget Belgien
Internet: http://ue.eu.int/Newsroom
E-mail: [email protected]
12188/01 (Presse 333 - G)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0002.png
27.IX.2001
INDHOLD
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TURISME
TURISME FOR ALLE ........................................................................................................................6
RESULTATERNE AF BRUGGE-KONFERENCEN (1.-2. JULI 2001) ..................................6
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER ..............................................................................6
TURISMEASPEKTET PÅ ANDRE POLITIKOMRÅDER......................................................8
FORBRUGERPOLITIK
FORBEREDELSERNE TIL INDFØRELSEN AF EUROEN (SET FRA FORBRUGERNES
SYNSVINKEL) - ÅBEN DEBAT .......................................................................................................9
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER ...............................................................10
KOSTTILSKUD ................................................................................................................................11
AFTALERET .....................................................................................................................................12
DEN EUROPÆISKE FØDEVAREAUTORITET ............................................................................13
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER...........................................13
DET INDRE MARKED
EF-PATENTER..................................................................................................................................14
FORSIKRINGSMÆGLERVIRKSOMHED......................................................................................15
STATUT FOR DET EUROPÆISKE SELSKAB..............................................................................16
FORSYNINGSPLIGTYDELSER......................................................................................................17
OFFENTLIGE KONTRAKTER........................................................................................................18
EF-DESIGN .......................................................................................................................................19
FRI BEVÆGELIGHED FOR VARER - KONKLUSIONER ...........................................................20
GRÆNSEOVERSKRIDENDE BETALINGER I EURO .................................................................22
FRI BEVÆGELIGHED FOR PERSONER.......................................................................................22
ERHVERVELSE OG BESIDDELSE AF VÅBEN...........................................................................23
BEGRÆNSNING AF MARKEDSFØRING OG ANVENDELSE AF VISSE FARLIGE
STOFFER OG PRÆPARATER ........................................................................................................23
BESKYTTELSE AF FODGÆNGERE - FORPLIGTELSER FRA DEN EUROPÆISKE
AUTOMOBILINDUSTRIS SIDE .....................................................................................................24
REVISION AF LÆGEMIDDELLOVGIVNINGEN.........................................................................25
STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK ............................................................................26
STANDARDISERINGENS ROLLE I EUROPA..............................................................................27
MOD EN STRATEGISK VISION FOR BIOVIDENSKAB OG BIOTEKNOLOGI.......................27
EVENTUELT.....................................................................................................................................28
OVERDREVEN GÆLDSÆTNING HOS FORBRUGERNE .................................................28
PROBLEMET MED ULYKKER I HJEMMET.......................................................................28
KOORDINERING AF FERIEPERIODERNE.........................................................................28
12188/01 (Presse 333 - G)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.IX.2001
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DET INDRE MARKED ........................................................................................................................
I
Informationssamfundet .............................................................................................................................................I
Humanmedicinske lægemidler..................................................................................................................................I
Produktsikkerhed i almindelighed ............................................................................................................................I
Erhvervschaufførers arbejdstid - indledning af forligsproceduren.......................................................................... II
Direktiv om bussers største tilladte længde ............................................................................................................ II
6. miljøhandlingsprogram ....................................................................................................................................... II
Nationale emissionslofter og store fyringsanlæg* .................................................................................................III
ESBO-konventionen ..............................................................................................................................................III
Samarbejdsaftaler mellem Euratom og Rusland inden for den nukleare sektor.....................................................III
Samarbejdsaftale mellem Euratom og Kasakhstan inden for den nukleare sektor.................................................IV
Finansiel støtte til projekter vedrørende teknisk kulforskning...............................................................................IV
Kontrolforanstaltninger for fiskeri efter visse bestande af stærkt vandrende fiskearter.........................................IV
Veterinærlægemidler .............................................................................................................................................. V
Det Økonomiske og Sociale Udvalg....................................................................................................................... V
FORBRUGERPOLITIK........................................................................................................................
I
LANDTRANSPORT .............................................................................................................................
II
MILJØ .................................................................................................................................................
II
FORSKNING ......................................................................................................................................III
FISKERI .............................................................................................................................................IV
LANDBRUG ........................................................................................................................................V
BESKIKKELSER .................................................................................................................................V
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 62 19 eller 02/285 81 11.
12188/01 (Presse 333 - G)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0004.png
27.IX.2001
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Charles PICQUÉ
Magda AELVOET
Renaat LANDUYT
Danmark:
Ole STAVAD
Tyskland:
Alexander MÜLLER
Grækenland:
Milena APOSTOLAKI
Spanien:
Ramón de MIGUEL Y EGEA
Frankrig:
François PATRIAT
Irland:
Tom KITT
Økonomiminister og minister for videnskabelig forskning, med
ansvar for storbypolitik
Minister for forbrugerbeskyttelse, folkesundhed og miljø
Flamsk arbejdsminister og minister for turisme
Erhvervsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Forbrugerbeskyttelse,
Levnedsmidler og Landbrug
Statssekretær for udvikling
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær under økonomi-, finans- og industriministeren, med
ansvar for SMV, handel, håndværk og forbrug
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og Beskæf-
tigelse, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål, forbrugerrettig-
heder og international samhandel
Minister uden portefølje, med ansvar for EF-politik
Statssekretær for erhvervspolitik
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Stedfortrædende fast repræsentant
Italien:
Rocco BUTTIGLIONE
Mario VALDUCCI
Luxembourg:
Marc UNGEHEUER
Nederlandene:
Dick BENSCHOP
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Margarida FIGUEIREDO
12188/01 (Presse 333 - G)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0005.png
27.IX.2001
Finland:
Kimmo SASI
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Hans-Eric HOLMQUIST
Det Forenede Kongerige:
Melanie JOHNSON
Minister for udenrigshandel og Europaminister
Minister med ansvar for handel, Udenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær for konkurrence og forbruger- og markedsspørgsmål
*
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
David BYRNE
Erkki LIIKANEN
*
*
Medlem
Medlem
Medlem
12188/01 (Presse 333 - G)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0006.png
27.IX.2001
TURISME
TURISME FOR ALLE
RESULTATERNE AF BRUGGE-KONFERENCEN (1.-2. JULI 2001)
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om den europæiske ministerkonference, der
blev afholdt den 1.-2. juli 2001 i Brugge, og formandskabets konklusioner. Konferencen fandt
sted som led i opfølgningen af konklusionerne fra samlingen i Rådet (turisme og beskæfti-
gelse) den 21. juli 1999.
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Det belgiske formandskab mener, at så mange mennesker som muligt i vores samfund skal
have lejlighed til at deltage i turistaktiviteter, og at de nuværende økonomiske, fysiske og
psykologiske forhindringer bør begrænses mest muligt. Formandskabet afholdt en europæisk
ministerkonference den 1.-2. juli 2001 i Brugge om temaet "Turisme for alle" og især handi-
cappede personers adgang til turisme. Efter denne konference indkaldte formandskabet Rådets
arbejdsgruppe til møde den 4. september 2001, da den er det ideelle forum for en mere detal-
jeret behandling af spørgsmålet blandt eksperter. Rådets arbejdsgruppe drøftede indholdet af
udkastet til formandskabets konklusioner. På dette møde og på den europæiske ministerkonfe-
rence i Brugge var der bred enighed om emnet i almindelighed og om handicappede personers
adgang i særdeleshed samt vilje til i fællesskab at arbejde videre med dette fremover.
Formandskabet opfordrer Rådet til at
1.
NOTERE sig det sammenfattende dokument til opfølgning af Rådets konklusioner af
21. juni 1999 om de foreløbige resultater af gruppemøderne - status pr. 1. juli 2001 - der
blev omdelt på den europæiske ministerkonference i Brugge den 1.-2. juli 2001;
NOTERE sig, at der for hvert prioriteret område (information, uddannelse, kvalitet, bæ-
redygtig udvikling samt informations- og kommunikationsteknologi) foreslås retnings-
linjer og specifikke aktioner;
ERKENDE, at gruppernes arbejdsmetoder har været særdeles effektive, idet de har
kombineret sagkundskab fra forskellige medlemsstater samt fra turistbranchen og andre
interessentgrupper og er nået til enighed om, hvilke foranstaltninger der først og frem-
mest skal træffes.
2.
12188/01 (Presse 333 - G)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.IX.2001
3.
På baggrund af drøftelserne på den europæiske ministerkonference i Brugge, at ER-
KENDE nødvendigheden af
så vidt muligt at gøre turistaktiviteter tilgængelige for visse målgrupper, navnlig
for unge og ældre, familier, der lever i fattigdom, arbejdsløse og handicappede,
med henblik på at fremme lige muligheder og inddrage dem i samfundet. Den
faktiske implementering skal foretages af regeringerne, den berørte sektor og an-
dre interessenter, der er aktive på dette område, og som har erfaring på området
at lægge særlig vægt på, inden for rammerne af de forskellige fællesskabspro-
grammer, projekter, der direkte eller indirekte vil indvirke positivt på en befolk-
nings eller bestemte målgruppers deltagelse i turisme, idet der her henses både til
social velfærd og økonomisk politik. Dette gælder navnlig projekter, der skal
støttes af de europæiske strukturfonde (herunder Den Europæiske Socialfond og
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling), eller inden for rammerne af sær-
programmer som f.eks. 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling,
med henblik på at støtte samarbejdet mellem medlemsstaterne om bekæmpelse af
social udstødelse og udnytte Det Europæiske Handicapår 2003
at lade specifikke moduler vedrørende modtagelse af og ydelse af service til han-
dicappede indgå i uddannelsesprogrammer for ansatte i turistbranchen
at tilvejebringe forenklede mærkningssystemer på turismeområdet samt passende
tilgængelighedsskriterier med henblik på at kunne give gennemskuelig informa-
tion om de forskellige aspekter af udbuddet på turismeområdet.
4.
Formandskabet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til, inden for deres re-
spektive kompetenceområder og under overholdelse af nærhedsprincippet,
i Kommissionens endelige meddelelse om rammer for europæisk turismes fremtid
dels at medtage generelle foranstaltninger vedrørende handicappedes adgang til
turistfaciliteter og -aktiviteter og specifikke foranstaltninger til forenklede mærk-
ningssystemer på turismeområdet og passende tilgængelighedskriterier, dels at
fremme specifikke uddannelsesmoduler og -programmer vedrørende modtagelse
af og ydelse af service til handicappede
inden for det officielle program for Det Europæiske Handicapår 2003 at sørge for
særlige foranstaltninger vedrørende handicappedes deltagelse i turisme
at tilvejebringe et instrument, der gør det muligt at udarbejde en systematisk over-
sigt over initiativer og foranstaltninger til fremme af særlige målgruppers delta-
gelse i turisme, og at muliggøre en passende informationsudveksling mellem
medlemsstaterne.
12188/01 (Presse 333 - G)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.IX.2001
TURISMEASPEKTET PÅ ANDRE POLITIKOMRÅDER
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om turismeaspektet på andre politikområder
og henstillede til Kommissionen, at den på næste samling i Rådet (det indre marked, forbru-
gerpolitik og turisme) den 26. november forelægger en orienterende note om virkningerne og
følgerne for turistindustrien i Fællesskabet af begivenhederne den 11. september i USA.
Formandskabet har efter ministerkonferencen den 1.-2. juli 2001 i Brugge udarbejdet en ori-
enterende note om "turisme for alle". I denne note uddybes en række emner, der kan tjene som
eksempler på sager, som turistsektoren på europæisk niveau er konfronteret med.
Som følge heraf behandler formandskabets note specielt følgende emner:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Harmonisering af momssatser i hotel- og restaurationsbranchen og i den kollektive
transport
Harmonisering af retten til skattemæssigt fradrag af momsen
Harmonisering af kommerciel kommunikation
Fødevarehygiejne
Rejseledere og turistførere i EU
Lufttrafikregulering.
12188/01 (Presse 333 - G)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0009.png
27.IX.2001
FORBRUGERPOLITIK
FORBEREDELSERNE TIL INDFØRELSEN AF EUROEN (SET FRA FORBRUGERNES
SYNSVINKEL) - ÅBEN DEBAT
Rådet havde en åben debat - som blev tv-transmitteret til pressen og offentligheden - om medlems-
staternes forberedelser til indførelsen af euroen (set fra forbrugernes synsvinkel).
Ved debattens afslutning fremsatte formanden følgende bemærkninger:
-
medlemsstaterne skal udvise stor agtpågivenhed, for at overgangen til euro kan forblive pris-
neutral. Der skal træffes en række foranstaltninger, for at der kan opretholdes kontrol med pri-
serne;
-
-
kommunikationen skal være didaktisk og understrege det forhold, at priserne ikke påvirkes af
euroen;
kommunikationen afhænger ikke kun af staterne. De erhvervsdrivende skal også formidle de
forskellige aktioner, som de gennemfører for at opretholde prisniveauerne ved overgangen til
den fælles valuta;
-
-
-
-
-
-
visse medlemsstater understreger den betydning, konkurrencen spiller, samt forbrugernes
egen rolle;
medlemsstaterne skal give et godt eksempel hvad angår afrundinger i forbindelse med over-
gangen til den fælles valuta;
SMV'erne er i færd med at tilpasse sig, men skal ikke desto mindre fortsat være et priviligeret
mål for uddannelses- og informationskampagnerne;
angivelsen af dobbelte priser har vist sig at være meget nyttig og er fortsat et vigtigt didaktisk
redskab;
medlemsstaterne gør en stor indsats for at imødegå svig og bedrageri;
alle medlemsstaterne er yderst opmærksomme på og påpasselige med at bevare euroens tro-
værdighed og beskytte forbrugerne.
12188/01 (Presse 333 - G)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0010.png
27.IX.2001
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Rådet nåede til politisk enighed med kvalificeret flertal, idet den luxembourgske delegation stemte
imod, om sin fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om fjernsalg af finansielle tje-
nesteydelser. Når teksten har fået sin endelige udformning, vil denne fælles holdning blive vedtaget
formelt og sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling, jf. den fælles beslutningsprocedure i
traktaten.
Formålet med denne fælles holdning er at supplere rammedirektiv 97/7/EF af 20. maj 1997 om for-
brugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg. Den sigter mod en høj grad af
harmonisering af de nationale bestemmelser og et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. De vigtigste
elementer er, at forbrugerne skal have detaljerede oplysninger inden indgåelse af aftalen og fortry-
delsesret.
12188/01 (Presse 333 - G)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0011.png
27.IX.2001
KOSTTILSKUD
Rådet nåede til politisk enighed med kvalificeret flertal, idet den østrigske, danske og græske dele-
gation stemte imod, og den spanske delegation undlod at stemme, om sin fælles holdning med hen-
blik på vedtagelse af direktivet om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kost-
tilskud. Når teksten er blevet endeligt udformet, vil denne fælles holdning blive vedtaget formelt og
sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling, jf. den fælles beslutningsprocedure i traktaten.
I Fællesskabet markedsføres et stigende antal produkter som levnedsmidler, der indeholder koncen-
trerede kilder af næringsstoffer og præsenteres som tilskud til de næringsstoffer, der indtages via
den normale kost. Der er navnlig tale om vitaminer, mineraler, aminosyrer, essentielle fedtsyrer,
fibre og forskellige planter og urteekstrakter.
De nationale regler i medlemsstaterne for disse produkter er forskellige og kan hindre den frie be-
vægelighed for disse produkter, skabe ulige konkurrencevilkår og således direkte påvirke det indre
markeds funktion.
I første omgang bør dette direktiv fastlægge særlige regler for vitaminer og mineraler, der anvendes
som ingredienser i kosttilskud. Kosttilskud, der indeholder vitaminer eller mineraler samt andre in-
gredienser, bør også overholde de særlige regler for vitaminer og mineraler, der er fastlagt i dette
direktiv.
12188/01 (Presse 333 - G)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0012.png
27.IX.2001
AFTALERET
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse om europæisk aftaleret.
Denne meddelelse, som Kommissionen vedtog i juli 2001, har skabt debat om de potentielle pro-
blemer i det indre marked som følge af forskelle mellem medlemsstaternes aftaleretlige bestemmel-
ser. Formålet med meddelelsen er at få retningslinjer til overvejelse af behovet for eventuelle fæl-
lesskabsaktioner.
Meddelelsen omfatter fire forskellige muligheder, som skal drøftes:
-
-
At lade markedet løse ethvert problem, der konstateres.
At identificere de elementer, der er fælles for de fleste nationale aftaleretlige bestemmelser og
gøre dem til nyttige retningslinjer for nationale lovgivere, når de udarbejder lovforslag, for
nationale retter og voldgiftsmænd, når de træffer afgørelse, og for de kontraherende parter,
når de udformer en kontrakt.
At revidere og ændre hele den eksisterende fællesskabslovgivning på aftalerettens område for
at forenkle og forbedre kvaliteten af denne.
At oprette et nyt juridisk instrument på fællesskabsplan, der f.eks. kunne være en frivillig mo-
del valgt af de kontraherende parter eller et sikkerhedsnet i tilfælde af, at parterne ikke har
aftalt nogen løsning på et eventuelt problem.
-
-
12188/01 (Presse 333 - G)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0013.png
27.IX.2001
DEN EUROPÆISKE FØDEVAREAUTORITET
Rådet noterede sig det hidtidige arbejde med dette forslag til forordning. Rådet besluttede at opfor-
dre De Faste Repræsentanters Komité til at gøre alt, hvad den kan i forbindelse med Europa-
Parlamentets andenbehandling for at tilnærme de to institutioners synspunkter og dermed gøre det
lettere at vedtage forordningen inden årets udgang.
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af to forslag til forordning, dvs. et forslag om
sporbarhed og mærkning af genetisk modificerede organismer og foder fremstillet af genetisk modi-
ficerede organismer, og et andet om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer. Rådet anmo-
dede sine relevante instanser om aktivt at gøre fremskridt med arbejdet.
12188/01 (Presse 333 - G)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0014.png
27.IX.2001
DET INDRE MARKED
EF-PATENTER
Under frokosten noterede Rådet sig en rapport fra formandskabet om forløbet af drøftelserne og
havde en bred udveksling af synspunkter om de fortsat uafklarede problemer med hensyn til opret-
telsen af et EF-patent. Efter at have noteret sig de største vanskeligheder, som delegationerne har
med det udkast til fælles strategi, som formandskabet har foreslået, forpligtede dette sig til at gøre,
hvad der står i dets magt, for at udarbejde en kompromistekst, som alle delegationerne vil kunne
støtte, for at der kan opnås enighed i indeværende år. Det henstilles til De Faste Repræsentanters
Komité aktivt at fortsætte arbejdet med alle aspekter af oprettelsen af et EF-patent. Formanden for
Rådet henledte opmærksomheden på, at alle delegationerne har understreget nødvendigheden af, at
der oprettes et troværdigt EF-patent.
For så vidt angår forløbet af drøftelserne henvises der til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Lissabon, som senere er blevet bekræftet af Det Europæiske Råd i Feira og Stockholm, hvori der
opfordres til, at EF-patentet, herunder brugsmodellen, indføres inden udgangen af 2001. Forslaget
til forordning har til formål at skabe et enhedspatent, der gælder på hele Den Europæiske Unions
område, og det foreslås, at det meddeles af Den Europæiske Patentmyndighed (EPM) i München i
henhold til patenterbarhedskravene og -procedurerne i den europæiske patentkonvention (EPK) og
gennemførelsesforordningen hertil.
På samlingen den 30.-31. maj 2001 nåede Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) til
enighed om en fælles strategi som retningslinjer for det fortsatte arbejde. Efterfølgende har drøftel-
serne i de kompetente fora i Rådet navnlig drejet sig om den finansielle ordning, de nationale pa-
tentmyndigheders rolle, sprog samt den fortsatte behandling af artiklerne i forordningsforslaget.
12188/01 (Presse 333 - G)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0015.png
27.IX.2001
FORSIKRINGSMÆGLERVIRKSOMHED
Rådet noterede sig formandskabets rapport om forløbet af arbejdet med denne sag. Det anmodede
De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte sine bestræbelser for at afslutte gennemgangen af
forslaget i god tid før næste samling den 26. november 2001.
Det foreslåede direktiv tager sigte på at opstille retlige rammer for forsikringsmægleres erhvervs-
mæssige virksomhed i hele EU. Direktivet hører sammen med de tre livsforsikringsdirektiver
(79/267/EØF, 90/619/EØF og 92/96/EØF) og de tre skadesforsikringsdirektiver (73/239/EØF,
88/357/EØF og 92/49/EØF), og det tager hensyn til de forskellige lovgivningsmæssige ændringer,
der er sket siden vedtagelsen af direktiv 77/92/EØF om forsikringsmæglere.
Der fastsættes minimumskrav både til mæglernes erhvervsmæssige kompetence og til de oplysnin-
ger, som forbrugerne får ved udfærdigelsen af en aftale. I henhold til direktivet vil registrerede
mæglere få mulighed for at yde deres tjenester efter klare juridiske regler inden for det indre marked
og således bidrage til, at forsikringsmarkederne kan fungere effektivt efter stringente standarder.
12188/01 (Presse 333 - G)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0016.png
27.IX.2001
STATUT FOR DET EUROPÆISKE SELSKAB
Efter en gennemgang af ændringsforslagene fra Europa-Parlamentet, der var blevet hørt på ny som
følge af Rådets indstilling i december 2000, besluttede Rådet ikke at acceptere disse ændringer. Rå-
det bekræftede, at det agter at vedtage forordningen formelt på samlingen i Rådet (beskæftigelse og
social- og arbejdsmarkedspolitik) den 8. oktober 2001 samtidig med direktivet, der skal supplere
statutten for Det Europæiske Selskab for så vidt angår medarbejderindflydelse.
Der erindres om, at den enighed, Det Europæiske Råd i Nice i begyndelsen af december 2000 nåede
om spørgsmålet om medarbejderindflydelse, gjorde det muligt at få gang i sagen efter 30 års for-
handlinger. På samlingen den 20. december 2000 nåede Rådet (beskæftigelse og social- og arbejds-
markedspolitik) så frem til en positiv indstilling med henblik på at opnå politisk enighed og beslut-
tede at høre Europa-Parlamentet på ny.
12188/01 (Presse 333 - G)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0017.png
27.IX.2001
FORSYNINGSPLIGTYDELSER
Rådet noterede sig, at Kommissionen i nær fremtid agter at vedtage en rapport om forsyningspligt-
ydelser, og bemærkede sig væsentlige bidrag herom fra flere delegationer, som bevidnede med-
lemsstaternes interesse for dette spørgsmål. Rådet vil drøfte Kommissionens rapport på samlingen
den 26. november for at udarbejde et bidrag til Det Europæiske Råd i Laeken i december.
Der erindres om, at formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Nice den 7., 8. og
9. december 2000 indeholder et afsnit om forsyningspligtydelser, hvori Det Europæiske Råd efter at
have noteret sig Kommissionens meddelelse af 20. september 2000 om forsyningspligtydelser og
godkendt erklæringen om forsyningspligtydelser, som Rådet vedtog den 30. november 2000, opfor-
drer Rådet og Kommissionen til at fortsætte arbejdet inden for rammerne af disse retningslinjer
samt bestemmelserne i traktatens artikel 16. Det Europæiske Råd noterede sig, at Kommissionen i
tæt samarbejde med medlemsstaterne agter at overveje, hvordan der kan sikres større forudsigelig-
hed og retssikkerhed ved anvendelsen af konkurrenceretten i forbindelse med tjenesteydelser af al-
mindelig økonomisk interesse. Rådet og Kommissionen aflægger rapport om gennemførelsen af
disse retningslinjer til Det Europæiske Råd i december 2001.
12188/01 (Presse 333 - G)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0018.png
27.IX.2001
OFFENTLIGE KONTRAKTER
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om dette prioriterede område og anmodede De
Faste Repræsentanters Komité om aktivt at fortsætte arbejdet.
Der er to formål med den nye lovgivningspakke,
forslag til direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige indkøbs-
kontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter
forslag til direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter om
vand- og energiforsyning samt transport,
som Kommissionen præsenterede på samlingen i Rådet (det indre marked) i maj 2000: Det første er
at forenkle de eksisterende EF-direktiver og gøre dem klarere, og det andet er at tilpasse dem til de
moderne administrative behov i et økonomisk miljø, som forandrer sig på grund af faktorer som
f.eks. liberaliseringen af telekommunikationen eller overgangen til den nye økonomi. Med henblik
på at forbedre gennemsigtigheden i tildelingsprocessen og bekæmpe bestikkelse og organiseret
kriminalitet omfatter lovgivningspakken også foranstaltninger med henblik på at få fastlagt klarere
kriterier for tildeling af kontrakten og udvælgelsen af tilbudsgiverne.
De to forslag tager sigte på:
indførelse af elektroniske indkøbsmekanismer og de konsekvenser, som dette vil medføre
med hensyn til reduktion af fristerne i en udbudsprocedure;
tydeliggørelse af bestemmelserne vedrørende de tekniske specifikationer, som gør det muligt
at sikre en reel konkurrence gennem deltagelse af flest mulige tilbudsgivere og, ikke mindst,
innovative virksomheder;
styrkelse af bestemmelserne vedrørende tildelingskriterierne;
forenkling af de tærskler, hvis antal er reduceret; og
indførelse af et fælles glossar for offentlige kontrakter.
12188/01 (Presse 333 - G)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0019.png
27.IX.2001
EF-DESIGN
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til den sidste hindring for en vedtagelse af
forslaget til forordning om EF-design. Det pålagde De Faste Repræsentanters Komité at udarbejde
forordningen, så Rådet kan vedtage den uden yderligere drøftelse på en kommende samling.
Der erindres om, at Rådet på samlingen den 30. november 2000 nåede til politisk enighed om alle
elementer i forordningsforslaget bortset fra et enkelt. Der er under de efterfølgende kontakter taget
et stort skridt frem imod en løsning af dette sidste punkt. Ifølge forordningsforslaget, som kræver
enstemmighed i Rådet, skal der skabes et EF-design, som er gyldigt i hele Fællesskabet, og som vil
blive registreret af Harmoniseringskontoret i Alicante, som siden 1996 har forvaltet EF-varemærket.
12188/01 (Presse 333 - G)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0020.png
27.IX.2001
FRI BEVÆGELIGHED FOR VARER - KONKLUSIONER
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af beretning om anvendelsen af forordning (EF)
nr. 2679/98 om fri bevægelighed for varer og vedtog konklusionerne heraf.
I Kommissionens beretning undersøges resultaterne af gennemførelsen af ovennævnte forordning,
siden den trådte i kraft. Formålet med forordningen er at bekæmpe de alvorlige hindringer for fri
bevægelighed for varer i det indre marked. Parallelt med vedtagelsen af forordningen blev der ved-
taget en rådsresolution for at give udtryk for Rådets og alle medlemsstaternes politiske tilsagn om at
bistå Kommissionen i dens bestræbelser for at styrke den fri bevægelighed.
Med vedtagelsen af nedenstående konklusioner støtter Rådet en mere dynamisk strategi ved anven-
delsen af forordningen, bl.a. ved at vedtage en håndbog og ved at oprette et websted.
"RÅDET,
SOM HENVISER til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes rege-
ringer, forsamlet i Rådet den 7. december 1998, om fri bevægelighed for varer samt til de forpligtel-
ser, der er indgået heri, og
SOM ERINDRER OM, at fri bevægelighed for varer er en af de fundamentale forudsætninger for
det indre marked,
1.
2.
NOTERER SIG beretningen fra Kommissionen om anvendelsen af forordning (EF)
nr. 2679/98,
UNDERSTREGER, at det er vigtigt for aktørerne, Kommissionen og medlemsstaterne, at der
i tilfælde af en handelshindring eller en eventuelt kommende handelshindring hurtigt gives så
fuldstændige oplysninger som muligt, navnlig om arten af de eventuelle hindringer for den
frie bevægelighed for varer og om, hvor de er forekommet, samt om alternative ruter, og at
der foregår regelmæssige udvekslinger af oplysninger om forordningens anvendelse,
ER ENIGT OM på grundlag af de erfaringer, der er gjort i løbet af forordningens begrænsede
anvendelsesperiode, at forordningen bør anvendes endnu mere aktivt af medlemsstaterne og
Kommissionen i tæt samarbejde, idet der tages hensyn til de grundlæggende rettigheder, her-
under retten eller friheden til at strejke, som fremhævet i ovennævnte resolution, og således
som de anerkendes af medlemsstaterne,
3.
12188/01 (Presse 333 - G)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0021.png
27.IX.2001
4.
HILSER Kommissionens forslag velkommen for så vidt angår:
vedtagelsen af en håndbog til medlemsstaterne og aktørerne; den bør udarbejdes af
Kommissionen i tæt samarbejde med medlemsstaterne og under hensyn til de økonomi-
ske aktørers ønsker, og bør navnlig gøre rede for, hvilke procedurer der skal følges, hvis
en eventuelt kommende hindring kan forudses, eller hvis der forekommer en faktisk
hindring for den frie bevægelighed
bevidstgørelsen af medierne og de økonomiske aktører, navnlig ved hjælp af et særligt
websted,
5.
NOTERER SIG med interesse Kommissionens forelæggelse af et foreløbigt udkast til stan-
dardformular, der skal hjælpe medlemsstaterne med at opfylde deres forpligtelser i henhold til
forordningens artikel 3, stk. 1, og OPFORDRER Kommissionen til at færdiggøre denne stan-
dardformular i samarbejde med medlemsstaterne,
ERINDRER endelig om, at medlemsstaterne i ovennævnte resolution, var enige om, "at der
skal forefindes hurtige og effektive undersøgelsesprocedurer for enhver, der er blevet krænket
som følge af en traktatovertrædelse, der er forårsaget af en hindring som defineret i artikel 1 i
forordning (EF) nr. 2679/98."
6.
12188/01 (Presse 333 - G)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0022.png
27.IX.2001
GRÆNSEOVERSKRIDENDE BETALINGER I EURO
Kommissionsmedlem BOLKENSTEIN præsenterede Kommissionens forslag, som har til formål at
reducere bankgebyrer for grænseoverskridende betalinger i euro til et niveau, der ligger på linje
med de gebyrer, der gælder på nationalt plan. Rådet noterede sig disse samt en række delegationers
indlæg.
FRI BEVÆGELIGHED FOR PERSONER
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslaget til direktiv om unionsborgeres og de-
res familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område. Rådet er
enigt med Kommissionen i, at forslaget er vigtigt, og anmodede De Faste Repræsentanters Komité
om snarest at påbegynde gennemgangen af forslaget.
Forslaget vil blive behandlet i Rådet (det indre marked), men da det omfatter flere sektorer, dvs. det
indre marked, retlige og indre anliggender samt visse sociale og arbejdsmarkedsmæssige aspekter,
vil Rådet (almindelige anliggender) og Coreper II blive orienteret om, hvorledes arbejdet skrider
frem, efterhånden som forslaget behandles i de øvrige rådssammensætninger.
12188/01 (Presse 333 - G)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0023.png
27.IX.2001
ERHVERVELSE OG BESIDDELSE AF VÅBEN
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af rapporten om gennemførelsen af Rådets direktiv
91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben, der har til formål at lette våbenkontrollen inden
for det indre marked med fri bevægelighed uden indre grænser.
Kommissionen bekræfter i sin rapport, at den har til hensigt at forelægge lovforslag først i 2002,
som tager hensyn til det arbejde, der er gjort i FN-regi.
BEGRÆNSNING AF MARKEDSFØRING OG ANVENDELSE AF VISSE FARLIGE
STOFFER OG PRÆPARATER
Rådet nåede til politisk enighed med enstemmighed om sin fælles holdning vedrørende forslaget til
direktiv om ændring af direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af
visse farlige stoffer og præparater. Det drejer sig i det foreliggende tilfælde om pentabromodiphe-
nylether (pentaBDE) (24. ændring). Når teksten er blevet endeligt udformet på fællesskabssprogene,
vil den fælles holdning blive vedtaget og sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Pentabromodiphenylether (pentaBDE) er et bromholdigt flammehæmmende stof, som næsten ude-
lukkende anvendes ved fremstilling af fleksibelt polyurethanskum til møbler og polstring. Miljørisi-
koen i forbindelse med pentaBDE er blevet vurderet. Risikovurderingen viste, at det er nødvendigt
at reducere pentaBDE's påvirkning af miljøet, som opstår i forbindelse med fremstilling og anven-
delse af pentaBDE-holdigt polyurethanskum. På grundlag af risikovurderingen foreslog Kommissi-
onen den 15. januar 2001 at forbyde anvendelsen og markedsføringen af varer, der indeholder
pentaBDE. Hvad angår de andre bromholdige flammehæmmende stoffer, der anvendes til andre
formål end polyurethanskum, dvs. decaBDE og octaBDE, er det blevet foreslået, at man afventer
resultatet af den igangværende risikoevaluering.
12188/01 (Presse 333 - G)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0024.png
27.IX.2001
BESKYTTELSE AF FODGÆNGERE - FORPLIGTELSER FRA DEN EUROPÆISKE
AUTOMOBILINDUSTRIS SIDE
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse om beskyttelse af fodgængere og afventer med inte-
resse den rapport, der forventes at foreligge i december 2001 om forløbet af denne sag.
Kommissionen har forelagt en meddelelse om beskyttelse af fodgængere og forpligtelser fra den
europæiske automobilindustris side. I meddelelsen beskrives resultaterne af Kommissionens vurde-
ring af emnet. I december 2000 undersøgte Kommissionen muligheden for ved hjælp af frivillige
forpligtelser fra industriens side at øge beskyttelsen af fodgængere og andre trafikanter mod skader.
Den har indledt drøftelser med Foreningen af Europæiske Automobilfabrikanter (ACEA) og paral-
lelle forhandlinger med de japanske og koreanske automobilfabrikanters organisationer. I febru-
ar 2001 blev der afholdt en offentlig høring, hvor alle interesserede kunne tilkendegive deres
mening.
Første fase af drøftelserne med den europæiske industri blev afsluttet i juli 2001. Industrien har for-
pligtet sig til at træffe nogle foranstaltninger for henholdsvis den passive og den aktive beskyttelse
(herunder f.eks. elektroniske sensorer). På grundlag af de øvrige europæiske organers udtalelser og
erfaringer vil Kommissionen beslutte, om der også er behov for retsakter. I Japan og Republikken
Korea har automobilindustrien meddelt, at den vil indføre en tilsvarende forpligtelse i slutningen af
indeværende år.
Kommissionen agter at udsætte beslutningen om, hvorvidt den vil acceptere en frivillig forpligtelse
også i fremtiden, eller om den skal foreslå enten et rammedirektiv eller et traditionelt direktiv, til
senest december 2001.
12188/01 (Presse 333 - G)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0025.png
27.IX.2001
REVISION AF LÆGEMIDDELLOVGIVNINGEN
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af følgende forslag om revision af lægemiddellov-
givningen:
ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2309/93 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer
for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret-
telse af det europæiske agentur for lægemiddelvurdering,
ændring af direktiv om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler,
ændring af direktiv om oprettelse af en fællesskabskodeks for veterinærlægemidler.
(Disse to
direktiver er ikke vedtaget endnu, men Kommissionen har allerede tilkendegivet, at den agter
at ændre dem.)
Revisionen af den europæiske lægemiddellovgivning tilsigter følgende:
at sikre et højt beskyttelsesniveau for den europæiske borgers sundhed (patienterne skal hur-
tigst muligt have adgang til innovative og sikre lægemidler),
at sikre øget kontrol med markedet (styrkelse af lægemiddelovervågningen),
at forbedre dyresundhedsniveauet (flere veterinærlægemidler),
at fuldføre det indre marked for lægemidler under hensyntagen til globaliseringens udfordrin-
ger,
at etablere en retlig ramme, der tilgodeser den europæiske konkurrenceevne,
at rationalisere og forenkle systemet og procedurerne og gøre dem mere gennemsigtige.
Hertil kommer, at Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering (EMEA i London) vil få ud-
videde beføjelser. Det overvejes ligeledes at revidere den decentrale procedure (der f.eks. finder an-
vendelse på generiske lægemidler) og mæglingsproceduren.
12188/01 (Presse 333 - G)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0026.png
27.IX.2001
STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse for det hidtidige arbejde med strategien for en ny
kemikaliepolitik.
Der erindres om, at Kommissionen offentliggjorde sin hvidbog om strategien på dette område i fe-
bruar 2001.
Hvidbogen vil blive fulgt op af lovgivningsmæssige initiativer fra Kommissionens side. Der over-
vejes især et nyt enkelt sammenhængende system for alle kemikalier (REACH-modellen, registre-
ring, vurdering og godkendelse/hurtig begrænsning af kemikalier). Systemet skal forvaltes af med-
lemsstaterne og Det Europæiske Kemikaliekontor (EBC). Det er nødvendigt at samarbejde med in-
dustrien (f.eks. underretning af myndighederne og risikoevaluering).
Den nye strategi indebærer, at følgende retsakter skal ændres eller konsolideres:
Rådets direktiv 67/548/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt
eller ved lov fastsatte bestemmelser om klassificering, emballering og etikettering af farlige
stoffer, som ændret;
Rådets direktiv 88/379/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt
eller ved lov fastsatte bestemmelser om klassificering, emballering og etikettering af farlige
stoffer, der for nylig er blevet afløst af direktiv 1999/45/EF;
Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 om vurdering af og kontrol med risikoen ved eksiste-
rende stoffer;
Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt
eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater.
12188/01 (Presse 333 - G)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0027.png
27.IX.2001
STANDARDISERINGENS ROLLE I EUROPA
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en rapport om gennemførelsen af Rådets reso-
lution om standardiseringens rolle i Europa. Rådet vedtog denne resolution i oktober 1999 og bad
Kommissionen om inden den 30. juni 2001 at aflægge rapport til Rådet om de aktioner, den måtte
have gennemført til opfølgning af resolutionen.
MOD EN STRATEGISK VISION FOR BIOVIDENSKAB OG BIOTEKNOLOGI
Rådet noterede sig Kommissionens hensigter for så vidt angår forberedelsen af en strategi for bio-
teknologien i Europa.
Der erindres om, at Kommissionen i september 2001 indledte en offentlig høring om biovidenskab
og bioteknologi. Med henblik herpå har den offentliggjort et høringsoplæg med titlen "Mod en
strategisk vision for biovidenskab og bioteknologi", som oplister en bred vifte af spørgsmål i rela-
tion til bioteknologien.
I dokumentet gøres der rede for Kommissionens nuværende overvejelser, og der stilles en række
specifikke spørgsmål, som den specielt gerne vil have reaktion på. Der kommes navnlig ind på føl-
gende emner: de foreliggende teknologiske muligheder og sikker brug af disse; støtte til forsknin-
gen, de etiske og samfundsmæssige implikationer af forskningen og de teknologiske anvendelser,
informationsbehov og inddragelse af offentligheden, lovgivningen vedrørende GMO'er på kort og
lang sigt, de forskellige strategier på internationalt plan og i de forskellige internationale organer og
udviklingslandenes specifikke behov.
12188/01 (Presse 333 - G)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0028.png
27.IX.2001
EVENTUELT
OVERDREVEN GÆLDSÆTNING HOS FORBRUGERNE
Rådet noterede sig den belgiske delegations note om initiativerne vedrørende overdreven
gældsætning hos forbrugerne i Det Europæiske Fællesskab.
Da overdreven gældsætning i dag berører et meget stort antal europæiske borgere i alle med-
lemsstaterne i dag, finder den belgiske delegation, at der bør gøres en koordineret indsats på
fællesskabsplan for at begrænse de skadelige følger af overdreven gældsætning. I den forbin-
delse foreslår delegationen, at der oprettes et europæisk net.
PROBLEMET MED ULYKKER I HJEMMET
Rådet noterede sig et indlæg fra den belgiske delegation, som gerne vil henlede opmærksom-
heden på den hvidbog, som ngo'en Ecosa har udarbejdet om problematikken om ulykker i
hjemmet. I rapporten fremsættes der vigtige bemærkninger om denne problematik og slås til
lyd for større EF-koordination på området.
Den belgiske delegation opfordrer endvidere Rådet og Kommissionen til at overveje dette
spørgsmål og behandle det på et senere tidspunkt.
KOORDINERING AF FERIEPERIODERNE
Rådet noterede sig en orienterende note fra den østrigske delegation, der behandler spørgs-
målet om en bedre sæsonmæssig fordeling af turismen på EU-plan ved at træffe visse foran-
staltninger med henblik på at gøre turiststrømmene mere fleksible behandles. Til opfølgning
af dette østrigske initiativ, som flere delegationer stillede sig positivt til, blev det henstillet til
Kommissionen, at den - selv om Fællesskabets beføjelser på området er meget begrænsede -
undersøger spørgsmålet og snarest forelægger Rådet informationer herom.
12188/01 (Presse 333 - G)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0029.png
27.IX.2001
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse
i Rådets mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
DET INDRE MARKED
Informationssamfundet
Rådet vedtog afgørelsen om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at føre for-
handlinger i de kompetente instanser i Europarådet om et forslag til konvention om information og
samarbejde på det retlige område vedrørende informationssamfundets tjenester. Kommissionen
fører forhandlingerne i konsultation med det særlige udvalg, der er udpeget af Rådet. Formålet med
forhandlingerne er at gøre det muligt inden for konventionen at indføre et system for obligatorisk
forhåndsmeddelelse om forslag til forskrifter (uden status quo-perioder) og en mekanisme til regel-
mæssigt administrativt samarbejde med tredjelande.
Humanmedicinske lægemidler
Rådet vedtog et direktiv om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Da fællesskabslovgivningen på området er blevet ændret flere gange på væsentlige områder, bør en
række direktiver kodificeres og samles i en enkelt tekst, således at de kan fremtræde klart og ratio-
nelt.
FORBRUGERPOLITIK
Produktsikkerhed i almindelighed
Som følge af den enighed, der blev konstateret den 25. juni 2001 på mødet i Forligsudvalget mellem
Europa-Parlamentet og Rådet, vedtog Rådet formelt direktivet om produktsikkerhed i almindelig-
hed. Med forbehold af Europa-Parlamentets godkendelse af det fælles udkast vil direktivet blive
endeligt vedtaget.
Dette direktiv, som ændrer direktiv 92/59/EØF, som blev vedtaget i juni 1992, indeholder klarere
og mere effektive regler, så kun sikre produkter markedsføres. Det overordnede mål med direktivet
er at harmonisere medlemsstaternes foranstaltninger med henblik på at indføre en generel pligt til
kun at markedsføre sikre produkter for derved at sikre både et sammenhængende, højt beskyttelses-
niveau for forbrugernes sikkerhed og sundhed i hele EU og et indre marked, der fungerer efter hen-
sigten.
(For yderligere oplysninger om direktivets indhold: se pressemeddelelse 10236/01 Presse 258.)
12188/01 (Presse 333 - G)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0030.png
27.IX.2001
LANDTRANSPORT
Erhvervschaufførers arbejdstid - indledning af forligsproceduren
Da Rådet ikke kunne godkende alle de ændringer, Europa-Parlamentet har vedtaget ved anden-
behandlingen af den fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om tilrettelæggelse af
arbejdstid inden for vejtransport for mobile arbejdstagere og selvstændige chauffører, bør der
anmodes om indledning af forligsproceduren.
Direktiv om bussers største tilladte længde
Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet den danske delegation stemte imod, sin fælles holdning
vedrørende en ændring af direktiv 96/53/EØF om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og den største tilladte vægt i international trafik for visse køretøjer i
brug i Fællesskabet.
Sigtet med direktivudkastet er at harmonisere bussers største tilladte længde og ændre deres krite-
rier for manøvredygtighed, navnlig med henblik på at sikre fri, effektiv trafik i Fællesskabet og vel-
fungerende cabotagekørsel inden for persontransport. Ifølge forslaget skal den største tilladte
længde ligge på 12 m for busser med to aksler, på 15 m for busser med flere end to aksler og på
18,75 m for busser med påhængskøretøj.
MILJØ
6. miljøhandlingsprogram
Til opfølgning af den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet (miljø) den 7. ju-
ni 2001, vedtog Rådet formelt sin fælles holdning vedrørende forslaget til afgørelse om fastlæggelse
af Fællesskabets nye miljøhandlingsprogram. Den fælles holdning sendes nu til Europa-Parlamentet
til andenbehandling i overensstemmelse med den fælles beslutningsprocedure.
Med forslaget indføres et miljøhandlingsprogram for Fællesskabet, som løber over de næste ti år.
Det fokuserer navnlig på klimaændringer, natur og biodiversitet, miljø og sundhed og livskvalitet
samt naturressourcer og affaldshåndtering. For hvert af disse områder opstiller programmet de vig-
tigste miljømålsætninger og visse miljømål, og der peges på en række tiltag, hvormed de kan nås.
Kommissionen skal udarbejde syv temastrategier med henblik på opstilling af yderligere kvantifi-
cerbare og tidsbestemte mål. Disse strategier omfatter luftkvalitet, havmiljø, ressourceanvendelse,
pesticider, genvinding af affald, jordbeskyttelse og bymiljø. De bør kunne gennemføres senest fem
år efter programmets vedtagelse.
12188/01 (Presse 333 - G)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0031.png
27.IX.2001
De initiativer, der skal tages med henblik på at opfylde programmets mål, skal bestå af en række
foranstaltninger, herunder lovgivning, frivillige aftaler, bedre oplysning og inddragelse af forbru-
gere, virksomheder og offentlige organer. Disse initiativer skal forelægges efterhånden og senest
fire år efter programmets vedtagelse.
Nationale emissionslofter og store fyringsanlæg*
På grundlag af enigheden i juni mellem Europa-Parlamentet og Rådet i Forligsudvalget vedtog
Rådet formelt de to direktiver, som markerer en vigtig etape i Fællesskabets strategi i bekæmpelsen
af luftforureningen. Der er tale om følgende
ændring af direktiv 88/609/EØF om begrænsning af visse forsurende luftforurenende emis-
sioner (svovldioxid, nitrogenoxider, støv) fra store fyringsanlæg og
direktivet om nationale emissionslofter for fire luftforurenende stoffer (svovldioxid, nitrogen-
oxider, flygtige organiske forbindelser og ammoniak).
Europa-Parlamentet godkendte teksterne på plenarsamlingen den 20. september 2001. Direktiverne
er hermed endeligt vedtaget.
(For yderligere oplysninger om indholdet af disse to direktivet: jf. pressemeddelelse 10244/01
Presse 266).
ESBO-konventionen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at for-
handle en protokol om strategisk miljøvurdering. Denne vil blive knyttet til FN/ECE's Esbo-
konvention af 1991 om vurdering af virkningerne på miljøet på tværs af landegrænserne.
FORSKNING
Samarbejdsaftaler mellem Euratom og Rusland inden for den nukleare sektor
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indgå to samarbejdsaftaler
mellem Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom) og Den Russiske Føderation om nuklear
sikkerhed og kontrolleret nuklear fusion.
Partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem Fællesskaberne og deres medlemsstater på den ene side
og Rusland på den anden side, som trådte i kraft den 1. december 1997, fastslår nemlig, at parterne
skal samarbejde inden for den nukleare sektor.
12188/01 (Presse 333 - G)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0032.png
27.IX.2001
I henhold til aftalen om nuklear sikkerhed omfatter samarbejdet navnlig følgende områder:
a)
Forskning vedrørende reaktorsikkerhed
b)
Strålingsbeskyttelse
c)
Forvaltning af nukleart affald
d)
Nedlukning, dekontaminering og demontering af nukleare anlæg
e)
Forskning og udvikling vedrørende regnskab og kontrol med nukleare materialer.
Samarbejdet gennemføres navnlig ved:
udveksling af tekniske oplysninger ved hjælp af rapporter, besøg, seminarer, tekniske møder
osv.
udveksling af personale mellem involverede laboratorier og/eller organer, også i uddannelses-
øjemed
udveksling af prøver, materialer, instrumenter og apparater til forsøg
afbalanceret deltagelse i fælles undersøgelser og aktiviteter.
Samarbejdsaftale mellem Euratom og Kasakhstan inden for den nukleare sektor
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indgå en samarbejdsaftale
mellem Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom) og Republikken Kasakhstan inden for
kontrolleret nuklear fusion.
Målet med aftalen er at opretholde og intensivere samarbejdet mellem parterne på de områder, der
er dækket af deres respektive fusionsprogrammer, for at styrke den videnskabelige forståelse og
teknologiske formåen, der ligger til grund for et fusionsenergisystem. Samarbejdet kan især dreje
sig om undersøgelser, fusionsteknologi, anvendt plasmafysik og programpolitik og -planer. Samar-
bejdet kan omfatte udveksling og tilvejebringelse af information, udveksling og tilvejebringelse af
personale, møder, udveksling og tilvejebringelse af prøver, instrumenter og apparater med henblik
på forsøg, evaluering samt deltagelse i fælles undersøgelser og aktiviteter.
Finansiel støtte til projekter vedrørende teknisk kulforskning
Rådet vedtog en samstemmende udtalelse i henhold til EKSF-traktatens artikel 55 om finansiel
støtte til projekter vedrørende teknisk kulforskning.
FISKERI
Kontrolforanstaltninger for fiskeri efter visse bestande af stærkt vandrende fiskearter
Rådet vedtog forordningen om visse kontrolforanstaltninger for fiskeri efter visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter.
12188/01 (Presse 333 - G)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454116_0033.png
27.IX.2001
EF har siden den 14. november 1997 været kontraherende part i den internationale konvention om
bevarelse af tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT). Denne konvention fastlægger rammebe-
stemmelser for det regionale samarbejde om bevarelse og forvaltning af bestandene af tunfisk og
beslægtede arter i Atlanterhavet og tilstødende farvande gennem oprettelsen af en international
kommission for bevarelse af tunfiskebestanden i Atlanterhavet og vedtagelsen af henstillinger om
bevarelse og forvaltning i det område, konventionen gælder, og som bliver bindende for de kontra-
herende parter. ICCAT har vedtaget en række henstillinger, der indebærer visse forpligtelser med
hensyn til kontrol og overvågning, bl.a. vedrørende indsamling og overførsel af statistiske oplys-
ninger, inspektion i havn, satellitovervågning af fartøjer, observation af fartøjer, omladning og kon-
trol af ikke-kontraherende parters fartøjer og statsløse fartøjer. Disse henstillinger iværksættes med
den vedtagne forordning.
LANDBRUG
Veterinærlægemidler
Rådet vedtog et direktiv om oprettelse af en fællesskabskodeks for veterinærlægemidler.
Da fællesskabslovgivningen på dette område ved flere lejligheder har været underkastet omfattende
ændringer, bør direktiverne kodificeres og samles i en enkelt tekst, således at bestemmelserne kan
fremtræde klart og rationelt.
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog afgørelser om udnævnelse af to medlemmer af Det Økonomiske og Sociale Udvalg:
Jean-Marc BILQUEZ beskikkes som medlem af Det Økonomiske og Sociale Udvalg som
efterfølger for Jean-Claude QUENTIN for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs.
indtil den 20. september 2002;
Eric SENECHAL beskikkes som medlem af Det Økonomiske og Sociale Udvalg som efter-
følger for Lucien REBUFFEL for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den
20. september 2002.
________________________
12188/01 (Presse 333 - G)
V
DA