Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1018
Offentligt
1461574_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1018)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 883 (Løbenr. 19105)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2435 FISKERI den 11. juni 2002
Dette rådsmøde 2435 (9557/02 Presse 172) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 7. juni 2002. Dansk delegationsleder: Fødevareminister Mariann FISCHER BOEL
og statssekretær, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Poul OTTOSEN.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
DYBHAVSBESTANDE; Politisk enighed om TAC kvoter, samt fastlæggelse af generel indstilling til forslaget om
licenser på grundlag af et kompromis fra formandskabet, som Kommissionen kunne tilslutte sig
(FF)
*
GENOPRETTELSE AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDENE; Bemærkninger fra delegationerne
*
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK; Præsentation fra Kommissionen af forslagspakke
*
ULOVLIGT FISKERI - Rådets konklusioner; Se tekst
*
EVENTUELT
Uformelt møde mellem generaldirektørerne for fiskeri; Orientering fra formandskabet om mødet
*
Seminar om kontrollen med og gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik; Orientering fra formandskabet om
resultaterne af seminar
*
Torskebestandsforholdene i Østersøen; Orientering fra Sverige. Støttet af
Danmark
og Kommissionen gjorde de
gældende, at ifølge ICES's videnskabelige udtalelse for nylig er torskesituationen i Østersøen yderst foruroligende,
navnlig for så vidt angår østbestanden
*
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde; Planlagte datoer for de næste tre samlinger i Rådet (fiskeri) under det
danske
formandskab
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
MILJØ
Reduktion af emissionerne af forurenende stoffer fra to- og trehjulede motordrevne køretøjer; Vedtagelse af direktiv (UK
undlod at stemme)
*
Sjette miljøhandlingsprogram; Vedtagelse af afgørelse om at fastlægge Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram for
perioden 2001-2010 (dok.
3618/1/02)
i overensstemmelse med det fælles udkast, der er aftalt med Europa-Parlamentet,
som led i den fælles beslutningsprocedure
*
REVISIONSRETTEN
Counterpartmidler hidrørende fra strukturtilpasningsstøtte i form af direkte budgetstøtte (7. og 8. EUF): særberetning nr.
5/2001 fra Revisionsretten - Rådets konklusioner; Se tekst
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. fiskeri behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
fiskeriministerrådsmøde den 17. december 2001:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0002.png
Rådsmøde 2402 Landbrug d. 19. december 2001 (alm. del – bilag 436)
Orienteringspriser; Rådet vedtog forordningen om fastsættelse for fangståret 2002 af orienteringspriserne for fiskerivarer
som anført i bilag I og II og af EF's producentpris for fiskerivarer som anført i bilag III til forordning (EF) nr. 104/2000
Rådsmøde 2406 Almindelige anliggender d. 28. januar 2002 (alm. del – bilag 561)
Omstrukturering af Fællesskabets fiskerisektor i perioden 1. januar 1997 til 31. december 2001; Rådet vedtog en
beslutning om ændring af beslutning 97/413/EF om mål og detaljerede regler for en omstrukturering af Fællesskabets
fiskerisektor.
De nærmere regler og betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet; Rådet vedtog en forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 2792/1999
Rådsmøde 2407 ØKOFIN d. 12. februar 2002 (alm. del – bilag 589)
Genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav; Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger for 2002.
Forhandlinger mellem EU og USA; Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger med De Forenede
Staters regering om indgåelse af en international fiskeriaftale (GIFA).
Rådsmøde 2410 Landbrug d. 12. februar 2002 (alm. del – bilag 581)
Bæredygtig udvikling i den fælles fiskeripolitik, Rådets konklusioner
Rådsmøde 2412 Det indre marked, forbrugerpolitik og turisme d. 1. marts 2002 (alm. del – bilag 589)
Aftalen mellem EU og Gabon: Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Den Gabonesiske Republik om fiskeri ud for Gabons kyst
Rådsmøde 2420 Transport og telekommunikation d. 25.-26. marts 2002 (alm. del – bilag 770)
EF-fiskeriprotokol/Den Gabonesiske Republik; Vedtagelse af forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse af
de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen med Den Gabonesiske Republik
Rådsmøde 2422 Landbrug d. 22. april 2002 (alm. del – bilag 778)
Aftale med Guinea; Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne og om
midlertidig anvendelse af aftale.
Aftale med Seychellerne; Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftale.
Aftale med Sydafrika; Rådet vedtog to beslutninger om bemyndigelse af Spanien og Portugal til at videreføre aftalerne
om de gensidige fiskeriforbindelser med Den Sydafrikanske Republik
Rådsmøde 2429 Udviklingssamarbejde den 30. maj 2002 (alm. del – bilag endnu ikke udgivet)
Seychellerne – Guinea; Vedtagelse af forordning om indgåelse af en protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og
det finansielle bidrag, der er omhandlet i aftalen om fiskeri ud for Seychellerne, for perioden 18. januar 2002 -
17. januar 2005. De medlemsstater, der har fået tildelt fiskerimuligheder, er Spanien, Frankrig, Italien, Det Forenede
Kongerige og Portugal.
(dok. 6574/02
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, X. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 1. august 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0003.png
9557/02 (Presse 172)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2435. samling i Rådet
- FISKERI -
den 11. juni 2002
Formand:
Miguel ARIAS CAÑETE
Kongeriget Spaniens minister for landbrug,
fiskeri og fødevarer
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DYBHAVSBESTANDE
*
GENOPRETTELSE AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDENE
*
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
*
ULOVLIGT FISKERI - Rådets konklusioner
*
EVENTUELT
*
Uformelt møde mellem generaldirektørerne for fiskeri
*
Seminar om kontrollen med og gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik
*
Torskebestandsforholdene i Østersøen
*
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
MILJØ
Reduktion af emissionerne af forurenende stoffer fra to- og trehjulede motordrevne køretøjer*
*
Sjette miljøhandlingsprogram
*
REVISIONSRETTEN*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0004.png
Counterpartmidler hidrørende fra strukturtilpasningsstøtte i form af direkte budgetstøtte (7. og 8. EUF): særberetning nr.
5/2001 fra Revisionsretten - Rådets konklusioner
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vera DUA
Danmark:
Mariann FISCHER BOEL
Poul OTTOSEN
Tyskland:
Martin WILLE
Grækenland:
Georgios DRYS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Dermot AHERN
Italien:
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Flamsk miljø- og landbrugsminister
Fødevareminister
Statssekretær, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Fødevarer og Landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for kommunikation og naturressourcer
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Luxembourg:
Marc UNGEHEUER
Nederlandene:
Geke FABER
Østrig:
Werner WUTSCHER
Portugal:
Armando SEVINATE PINTO
Luís FRAZÃO GOMES
Statssekretær under fiskeriministeren, med
ansvar for fiskeri
Finland:
Kare HALONEN
Sverige:
Margareta WINBERG
Det Forenede Kongerige:
Elliot MORLEY
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister og minister med ansvar for
ligestilling
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrug, naturforvaltning og
fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Landbrug
og Skovbrug samt Miljø og Vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0005.png
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
Medlem
DYBHAVSBESTANDE
Rådet nåede med flertal til politisk enighed om forslaget om TAC (samlede tilladte fangstmængder) og kvoter og
fastlagde en generel indstilling til forslaget om licenser på grundlag af et kompromis fra formandskabet, som
Kommissionen kunne tilslutte sig. De to forslag vil blive vedtaget samtidig på en kommende rådsamling efter
vedtagelsen og behandlingen af Europa-Parlamentets udtalelse om licensforslaget. Kompromiset omfatter bl.a. en fælles
erklær ing fra Rådet og Kommissionen vedrørende TAC- og kvoteforslaget og to erklæringer fra Kommissionen
vedrørende licensforslaget.
Kompromiset består af følgende elementer:
TAC og kvoter fastsættes for 2003 og 2004 (med en årlig revisionsklausul) på grundlag af reviderede statistiske
oplysninger og ikke længere på grundlag af 2002-oplysninger. Tre arter slettes på TAC-listerne (dybhavshaj, berycider
og middelhavsskælbrosme). Kompromiset omfatter således otte arter, der er omfattet af TAC, mod oprindelig 11 arter.
Til gengæld omfatter licensforslaget 46 arter i stedet for 21.
TAC fastsættes i fællesskabsfarvande og i internationale farvande i det omfang, det ifølge videnskabelige udtalelser er
nødvendigt at begrænse fangsterne. Ifølge den fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen skal Kommissionen senest i
2003 anmode ICES om en videnskabelig udtalelse.
Den begrænsning af fiskeriindsatsen, der er omhandlet i licensforslaget, udelukker for fremtiden lange, brosme og
spidstandet blankesten. Disse arter er imidlertid med i TAC- og kvoteforslaget.
Bestandene vil være omfattet enten af en licensordning (begrænsning af fiskeriindsatsen) eller af TAC og kvoter eller af
begge.
Der fastsættes en generel bifangstkvote (pulje) i stedet for en kvote på 10 tons for hvert land med fiskeri i en bestemt
zone. Kvoterne for sort sabelfisk, skolæst, spidstandet blankesten, orange savbug og lange er blevet forhøjet i visse
fiskerizoner.
Fiskeriindsatsen reguleres ved forordning nr. 2027/95.
I licenskompromiset indsættes der et alternativ til det satellitbaserede fartøjsovervågningssystem (FOS). Hvis dette
system rammes af tekniske funktionsforstyrrelser, rapporteres skibets geografiske position hver anden time til
kyststaterne.
Der fastsættes en generel revisionsklausul i licenskompromiset, hvorefter Kommissionen kan forelægge Rådet og
Europa-Parlamentet en rapport om forvaltning af dybhavsbestandene inden den 30. juni 2005. Der vil i mellemtiden
blive indhentet videnskabelige oplysninger for at fastslå den fremtidige udvikling i TAC, bl.a. for det ikke-industrielle
fiskeri.
De to forslag vil blive vedtaget og gennemført samtidig pr. 1. januar 2003.
GENOPRETTELSE AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDENE
Rådet noterede sig delegationernes bemærkninger på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet og pålagde Coreper
at arbejde aktivt videre med forordningsforslaget, så det hurtigt kan vedtages, når Europa-Parlamentet har afgivet
udtalelse.
Rådet drøftede især følgende aspekter af forslaget:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0006.png
- opretholdelse af TAC på et stabilt niveau: TAC skal fastsættes på et niveau, som muliggør en årlig forøgelse af
torskebestandene med 30% og af kulmulebestandene med 15%, idet der fastsættes en øvre og en nedre grænse på 50%
for så vidt angår tilladte TAC-ændringer fra det ene år til det andet
- systemet med begrænsning af fiskeriindsatsen baseres på antallet af dage på havet pr. år og pr. skib: flere delegationer
ønsker forenklede procedurer
- skærpelse af kontrollen, især ved hjælp af det satellitbaserede fartøjsovervågningssystem (FOS) for skibe med en
længde på over 15 m
- forhøjelse af ophugningspræmiens maksimumsbeløb inden for rammerne af det finansielle instrument til udvikling af
fiskeriet (FIUF).
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
Rådet noterede sig kommissær Fischlers præsentation af pakken af forslag, der tager sigte på en reform af den fælles
fiskeripolitik, samt delegationernes indlæg, og det pålagde Rådets organer at arbejde intensivt videre med
Kommissionens forslag og meddelelser.
Flere delegationer stillede sig på dette stadium positivt til reformmålene i forslagene, uden at dette berører deres mere
specifikke forbehold med hensyn til visse aspekter af de foreslåede bestemmelser.
Under en bordrunde drøftede Rådet især følgende aspekter af reformen:
fastsættelsen af TAC og kvoter: nogle delegationer stillede sig forbeholdent med hensyn til en eventuel overførsel af
kompetence fra Rådet til Kommissionen for så vidt angår den årlige forvaltning af TAC og kvoter
begrænsning af fiskeriindsatsen og afskaffelse af statsstøtte
de planlagte omstruktureringsforanstaltningers sociale virkninger: nogle delegationer fremhævede nødvendigheden af
sociale ledsageforanstaltninger af længere varighed i forbindelse med ophugningen af de ældste fartøjer
hensyntagen til fiskeriets særlige dimension i regionerne i den yderste periferi.
ULOVLIGT FISKERI - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri:
"RÅDETS KONKLUSIONER VEDRØRENDE ULOVLIGT, URAPPORTERET OG UREGULERET FISKERI
1. Rådet erkender betydningen af den internationale handlingsplan med henblik på at forebygge, afværge og bekæmpe
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, der blev vedtaget af FAO i 2001 inden for rammerne af adfærdskodeksen for
ansvarligt fiskeri, som sætter sig som et generelt mål at opnå et bæredygtigt og holdbart fiskeri.
2. Rådet tilkendegiver sin tilfredshed med Kommissionens meddelelse om en EF-handlingsplan med henblik på at
bekæmpe ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.
3. Rådet betragter bekæmpelsen af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri som en prioritet, der skal sikre fiskeriets
bæredygtighed, og anser det for nødvendigt at forbedre og styrke de juridiske instrumenter for at imødegå denne form for
fiskeri med passende og effektive midler.
4. Rådet anerkender Kommissionens initiativ til at foreslå passende foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt,
urapporteret og ureguleret fiskeri, herunder foranstaltninger, der vil kunne vedtages af flagstaten, havnestaten eller
kyststaten, og handelsforanstaltninger.
5. Rådet opfordrer Kommissionen til på Fællesskabets vegne i de regionale fiskeriorganisationer at gå i spidsen for
bekæmpelsen af denne form for fiskeri med henblik på at indføre passende og effektive foranstaltninger, der er i
overensstemmelse med international ret, herunder
- udarbejdelse af registre over tilladte fartøjer
- udarbejdelse af lister over stater/enheder, der ikke samarbejder med de regionale fiskeriorganisationer, og mod hvilke
der vil kunne iværksættes handelsforanstaltninger vedtaget af de regionale fiskeriorganisationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0007.png
- udarbejdelse af fangstdokumenter eller statistikker for alle de arter, hvor der er behov for det.
6. Rådet støtter afholdelsen af en international konference om bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri,
der finder sted den 25. og 26. november 2002 i Santiago de Compostela, Spanien, og anmoder Kommissionen om i
nødvendigt omfang at tage hensyn til konklusionerne fra denne konference, når der skal forberedes en
fællesskabsholdning med henblik på FAO-mødet i 2003, som skal behandle dette spørgsmål.
7. Rådet tilskynder Kommissionen til at gennemføre de initiativer, der indgår i EF-handlingsplanen vedrørende ulovligt
fiskeri, og som falder ind under Fællesskabets kompetence."
EVENTUELT
Uformelt møde mellem generaldirektørerne for fiskeri (den 9., 10. og 11. maj 2002 på Lanzarote)
Rådet noterede sig formandskabets orientering. Drøftelserne om den fremtidige strukturpolitik for fiskerisektoren har
vist, at et flertal af delegationerne går ind for at finde en afløser for de flerårige udviklingsprogrammer (FUP), og at der
er delte meninger om anvendelsen af statsstøtten (nedbringelse af kapaciteten eller modernisering af flåden).
Seminar om kontrollen med og gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik (den 21. og 22. maj 2002 i Madrid)
Formandskabet orienterede Rådet om resultaterne af seminaret om kontrollen med og gennemførelsen af den fælles
fiskeripolitik den 21. og 22. maj 2002 i Madrid, og Rådet noterede sig de konklusioner, som man var nået frem til på
seminaret.
Torskebestandsforholdene i Østersøen
Den svenske delegation orienterede Rådet om torskebestandsforholdene i Østersøen. Denne delegation, der blev støttet
af den danske delegation, gjorde gældende, at ifølge ICES's videnskabelige udtalelse for nylig er torskesituationen i
Østersøen yderst foruroligende, navnlig for så vidt angår østbestanden. Den understregede, at det er nødvendigt at
gennemføre planer for genoprettelse af bestandene, og oplyste, a t Sverige har iværksat foranstaltninger i den henseende
på nationalt plan, idet man især har indført garn med større masker, trawlere til selektivt fiskeri og regulerede
fangstperioder af hensyn til fornyelsen af bestandene.
Kommissær Fischler var enig i disse delegationers analyse og foruroligelse og oplyste, at Kommissionen på næste møde
i Østersø-fiskerikommissionen i september 2002 vil slå til lyd for følgende fire foranstaltninger:
begrænsning af torskebifangsterne i forbindelse med fiskeri efter fladfisk
overvejelse af mindstemålet for torsk
revision af redskabernes maskestørrelse
revision af de fiskerizoner, hvor torskefiskeri er tilladt.
Rådet noterede sig den svenske og den danske delegations samt Kommissionens indlæg.
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde
Den danske delegation oplyste Rådet om de planlagte datoer for de næste tre samlinger i Rådet (fiskeri) under det danske
formandskab, der begynder den 1. juli 2002. Der er tale om følgende datoer:
den 14. oktober 2002 i Luxembourg
den 18. november 2002 i Bruxelles
den 16.-17. december 2002 i Bruxelles.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
MILJØ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0008.png
Reduktion af emissionerne af forurenende stoffer fra to- og trehjulede motordrevne køretøjer*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet den britiske delegation undlod at stemme, direktivet om reduktion af
emissionerne af forurenende stoffer fra to- og trehjulede motordrevne køretøjer og om ændring af direktiv 97/24/EF
(dok.
3615/02)
i overensstemmelse med det fælles udkast, der var blevet aftalt med Europa-Parlamentet den 1. maj 2002
som led i den fælles beslutningsprocedure.
Direktivet fastsætter navnlig strengere emissionsgrænser for to- og trehjulede køretøjer end i direktiv 97/24/EF. Disse
grænser skal gælde fra 2003 for nye køretøjstyper og fra 2004 for alle køretøjstyper, med det formål at bidrage til at
reducere kulbrinteemissionerne.
Sjette miljøhandlingsprogram
Rådet vedtog afgørelsen om fastlæggelse af Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram for perioden 2001-2010 (dok.
3618/1/02)
i overensstemmelse med det fælles udkast, der var blevet aftalt med Europa-Parlamentet den 1. maj 2002 som
led i den fælles beslutningsprocedure.
Sjette miljøhandlingsprogram udgør miljødelen af Fællesskabets strategi for bæredygtig udvikling. Det viderefører visse
af målene i det foregående program, der sluttede i 2000, idet det er koncentreret om fire prioriterede indsatsområder,
nemlig klimaændringer, natur og biodiversitet, miljø og sundhed og naturressourcer og affald.
REVISIONSRETTEN
Counterpartmidler hidrørende fra strukturtilpasningsstøtte i form af direkte budgetstøtte (7. og 8. EUF):
særberetning nr. 5/2001 fra Revisionsretten - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og anmodede Rådet (udviklingssamarbejde) om at tage dem med i sine overvejelser
(dok.
15522/01):
"Rådet
1. ser med tilfredshed på særberetning nr. 5/2001 fra Revisionsretten om counterpartmidler hidrørende fra
strukturtilpasningsstøtte i form af direkte budgetstøtte (7. og 8. EUF); beretningen omfatter 23 finansieringsaftaler
indgået mellem 1994 og 1999 med otte AVS-lande;
2. noterer sig,
– at Kommissionen fra 1998 har lagt de finansielle revisioner i fastere rammer, og
– at modtagerlandenes reformer af forvaltningen af de offentlige finanser er iværksat for nylig og først vil kunne få fuld
virkning på mellemlang sigt;
3. er overbevist om, at direkte budgetstøtte for mange udviklingslande potentielt er et effektivt støtteinstrument, navnlig
med henblik på at opnå en makroøkonomisk stabilitet, der er en nødvendig forudsætning for at iværksætte en vedvarende
proces for så vidt angår strukturreformer og effektiv bekæmpelse af fattigdommen i det omfang, disse lande træffer
budgetmæssige foranstaltninger og fører sektorpolitikk er i overensstemmelse med pålidelige normer og
resultatindikatorer;
4. er dog opmærksom på, at denne fremgangsmåde rummer visse risici for så vidt angår eventuelle mangler ved de
nationale procedurer for afholdelse af og kontrol med de offentlige udgifter i disse lande;
5. er i meget vid udstrækning enigt i Revisionsrettens analyser og anbefalinger, navnlig for så vidt angår a)
nødvendigheden af lade det forhold, at denne budgetstøtte, målrettet eller ej, stilles til rådighed, være ledsaget - om
muligt på forhånd - af relevant teknisk støtte til budgetmyndighederne og de ansvarlige for udgifterne inden for de
forskellige sektorer med henblik på at bidrage til at forbedre situationen; b) behove t for en permanent koordinering med
gruppen af bistandsydere, navnlig IMF og Verdensbanken; c) de risici, som dette instrument indebærer for så vidt angår
klare ansvarsforhold i proceduren for budgetforvaltning og de endelige konsekvenser for de befolkningsgrupper, der
modtager bistand;
6. tilkendegiver sin tilfredshed med, at Kommissionen ligeledes i hovedtræk er enig i Revisionsrettens analyser og
anbefalinger, og at den allerede har påbegyndt visse reformer på de områder, der berøres af Revisionsrettens
anbefalinger;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461574_0009.png
7. giver på ny udtryk for sin holdning, der går ud på, at man, når der skal rettes op på visse tidligere uregelmæssigheder
og fejl, bør give myndighederne i tredjelande støtte og tilskyndelse til at iværksætte de reformer, som er nødvendige for
at sikre en god offentligt forvaltning på det økonomiske og politiske område under overholdelse af normerne for åbenhed
og ansvar;
8. opfordrer ud fra disse målsætninger Kommissionen til:
– at føre indgående tilsyn med kvaliteten af forvaltningen af de offentlige finanser i modtagerlandene og kontrollere
omfanget af de udgifter, der afholdes til de sociale sektorer, samt deres formelle rigtighed;
– at styrke koordineringen og samarbejdet med samtlige bistandsydere, navnlig IMF og
Verdensbanken;
– hurtigst muligt og under hensyntagen til bidragene fra medlemslandene og IFI at færdiggøre fastlæggelsen af rammen
for de resultatindikatorer, som skal anvendes;
– at opstille klare retningslinjer, så dens tjenestegrene bliver bedre i stand til at vurdere de fremskridt, der gøres i
forvaltningen af de offentlige finanser og med hensyn til kvaliteten af udgiftsforvaltningen i hvert enkelt af de berørte
lande;
– at præcisere vilkårene for udbetaling, opfølgning og kontrol for så vidt angår hvert enkelt program i forbindelse med
godkendelsen af det pågældende forslag om finansiering;
– at sikre en optimal arbejdsfordeling mellem sine tjenestegrene for så vidt angår på den ene side ansvaret for
opfølgningen i forbindelse med den overordnede makroøkonomiske og institutionelle støtte og på den anden side
ansvaret for vurderingen af politikkerne inden for de sociale sektorer;
– i samarbejde med IMF at sikre en større forudsigelighed for så vidt angår den årlige budgetstøtte, uanset
finansieringskilden;
9. vil følge de fremskridt, som Kommissionen gør på dette område, og opfordrer den til regelmæssigt at orientere Rådet
og Parlamentet herom, første gang om et år."