Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1099
Offentligt
1461494_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1099)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 514 (Løbenr. 20704)
FIU, Alm. del - bilag 130 (Løbenr. 20829)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2446 ØKOFIN – BUDGET den 19. juli 2002
Dette rådsmøde (10852/02 Presse 206) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
18. juli 2002. Dansk delegationsleder: Finansminister Thor PEDERSEN.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
RESULTATET AF SAMRÅDSMØDET MED EUROPA-PARLAMENTET; Se tekst
*
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2003; Opnåelse af enighed
(FO)
*
BILAG I
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ØKONOMI OG FINANS
Markedsmisbrug; Vedtagelse af fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug) (dok.
9359/02).
*
EKSF
Udløbet af EKSF-traktaten - overførsel af de af EKSF indgåede internationale aftaler; Vedtagelse af afgørelse om, hvilke konsekvenser udløbet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab (EKSF) har for de internationale aftaler, der er indgået af EKSF (dok.
9403/02).
*
Foranstaltninger som følge af udløbet af EKSF-traktaten; Vedtagelse af forordning om ændring af Rådets forordning om overgangsbestemmelser vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger
samt undersøgelser, klager og ansøgninger vedrørende antidumping og antisubsidier, der er iværksat men endnu ikke afsluttet (dok.
10602/02).
*
AVS
*
Foreløbigt forslag til De Europæiske Fællesskabers almindelige budget for regnskabsåret 2003 – Finansielle oplysninger om de europæiske udviklingsfonde(dok.
10049/02).
*
Forlængelse af mandatet for direktøren for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne (TCL)
(dok. 10904/02).
*
Forlængelse af mandatet for direktøren for Centret for Virksomhedsudvikling (CVU) (dok.
10903/02)
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Bekæmpelse af menneskehandel; Vedtagelse af rammeafgørelse (dok.
9576/02)
*
DET INDRE MARKED
Forhandlinger med kandidatlandene - Aftaler om overensstemmelsesvurdering - Aftaler om gensidig anerkendelse; Bemyndigelse af Kommissionen
*
LANDBRUG
Frø; Vedtagelse af direktiv om handel med frø af olie- og spindplanter (dok.
9922/01 og 10044/02)
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. økonomi og finans (budget) behandlet på andre rådsmøder siden det foregående økonomi og finansministerrådsmøde den 12. juli 2002:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen den 18. juli 2002, 4. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 27. august 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
10852/02 (Presse 206)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0002.png
2446. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS (BUDGET) -
den 19. juli 2002 i Bruxelles
Formand:
Thor PEDERSEN
Kongeriget Danmarks finansminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RESULTATET AF SAMRÅDSMØDET MED EUROPA-PARLAMENTET
*
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2003
*
BILAG I
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMI OG FINANS
*
Markedsmisbrug*
*
EKSF
*
Udløbet af EKSF-traktaten - overførsel af de af EKSF indgåede internationale aftaler
*
Foranstaltninger som følge af udløbet af EKSF-traktaten
*
AVS
*
Foreløbigt forslag til De Europæiske Fællesskabers almindelige budget for regnskabsåret 2003 – Finansielle oplysninger om de europæiske udviklingsfonde
*
Forlængelse af mandatet for direktøren for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne (TCL)
*
Forlængelse af mandatet for direktøren for Centret for Virksomhedsudvikling (CVU)
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
*
Bekæmpelse af menneskehandel
*
DET INDRE MARKED
*
Forhandlinger med kandidatlandene - Aftaler om overensstemmelsesvurdering - Aftaler om gensidig anerkendelse
*
LANDBRUG
*
Frø*
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frans VAN DAELE
Ambassadør, fast repræsentant
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Caio KOCH-WESER
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Grækenland:
Georgios FLORIDIS
Statssekretær for økonomiske og finansielle spørgsmål
Spanien:
Maria Elvira RODRIGUEZ HERRER
Frankrig:
Alain LAMBERT
Statssekretær for budget og udgifter
Viceminister under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for budgettet og
budgetreformen
Irland:
Tom PARLON
Italien:
Vito TANZI
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Bernard BOT
Viceminister, Finansministeriet, med særligt ansvar for
Kontoret for Offentlige arbejder
Statssekretær for økonomiske og finansielle spørgsmål
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Ambassadør, fast repræsentant
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0003.png
Østrig:
Alfred FINZ
Portugal:
Norberto ROSA
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Statssekretær for budgetspørgsmål
Finland:
Suvi-Anne SIIMES
Minister i Finansministeriet
Sverige:
Curt MALMBORG
Det Forenede Kongerige:
Ruth KELLY
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær for økonomiske spørgsmål, Finansministeriet
***
Kommissionen:
Michaele SCHREYER
Medlem
RESULTATET AF SAMRÅDSMØDET MED EUROPA-PARLAMENTET
Forud for gennemgangen og fastlæggelsen af budgetforslaget for regnskabsåret 2003 havde Rådet som sædvanlig et møde med en delegation fra Europa-Parlamentet i medfør af den interinstitutionelle
aftale om budgetdisciplin. Denne delegation blev ledet af Terrence WYNN, formand for Budgetudvalget, og omfattede:
Guido PODESTÀ (næstformand), Joan COLOM i NAVAL (næstformand), Göran FÄRM (ordfører for 2003-budgettet, sektion III (Kommissionen)), Per STENMARCK (ordfører for de øvrige sektioner i
2003-budgettet), Kathalijne BUITENWEG, Den DOVER, Barbara DÜHRKOP, Markus FERBER, Salvador GARRIGA, Juan NARANJO ESCOBAR, Esko Olavi SEPPÄNEN, Rijk van DAM, Kyösti
VIRRANKOSKI og Ralf WALTER, medlemmer af Budgetudvalget.
Samrådsmødet, der blev forberedt af en trilog den 11. juli, omfattede seks emner vedrørende budgetproceduren for året 2003, nemlig:
Landbrug
Efter en udveksling af synspunkter besluttede Rådet og Europa-Parlamentet at genoptage behandlingen af landbrugsudgifterne i november på grundlag af den ændringsskrivelse, Kommissionen
fremlægger til efteråret.
Rådet og Europa-Parlamentet bemærkede, at Kommissionen senere vil behandle spørgsmålet om, hvorvidt det beløb, der er foreslået i Kommissionens foreløbige budgetforslag (FBF) til udryddelse af
dyresygdomme, er tilstrækkeligt.
Internationale fiskeriaftaler
Rådet og Europa-Parlamentet havde til hensigt at acceptere det foreløbige forslag, som fremsat af Kommissionen.
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP)
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen var enige om nødvendigheden af at sikre midler til civile aktioner inden for rammerne af de finansielle overslag.
De var ligeledes under henvisning til punkt 23 i den interinstitutionelle aftale, som fortsat er gældende, enige om at anvende nødhjælpsreserven til humanitær bistand og, når omstændighederne kræver
det, til civil krisestyring.
Som led i en samlet aftale om budgettet for 2003 var Europa-Parlamentet og Rådet enige om at fortsætte drøftelserne om spørgsmål vedrørende FUSP.
Administrative udgifter (Udgiftsområde 5):
På baggrund af den særlige situation i udgiftsområde 5 i de finansielle overslag i 2003, der navnlig skyldes en forøgelse af udgifterne til forberedelse af udvidelsen, nåede Rådet og Europa-Parlamentet
frem til en aftale om institutionernes administrative udgifter på grundlag af følgende principper:
Forberedelsen af udvidelsen er en central prioritet i 2003. Budgetmyndigheden er enig om inden for rammerne af de finansielle overslag at sørge for, at fællesskabsinstitutionerne får tilstrækkelige
bevillinger og incitamenter til at forberede udvidelsen i 2003.
at overholde loftet under udgiftsområde 5 i de finansielle overslag i 2003 og ikke at anvende fleksibilitetsinstrumentet til administrative udgifter.
at bestræbe sig på at finansiere offentliggørelsen af gældende fællesskabsret ved frontloading og foregribelse af udgifterne i budgettet for 2002 med en tilsvarende reduktion af belastningen af budgettet
for 2003 og under samtidig overholdelse af gentlemanaftalen. Begge budgetmyndighedens parter forpligter sig til at fremme "frontloading"-proceduren, der består i opsamlingsoverførsler inden for
institutionerne samt eventuelt et tillægs- og ændring sbudget.
på dette stadium at opføre 11 mio. EUR til udgifter knyttet til udvidelsen (herunder offentliggørelse af gældende fællesskabsret) i den relevante del af Kommissionens budget og 18 mio. EUR
udelukkende af juridiske årsager i en særlig øremærket reserve i Rådets budget. Den særlige reserve til offentliggørelse af gældende fællesskabsret vil blive overført i overensstemmelse med
"frontloading"-operationen, som om den var en del af Kommissionens budget.
at overholde de beløb, der er opført under udgiftsområde 5 i budgetforslaget for Rådet (430 mio. EUR uden medregning af ovennævnte særlige reserve til offentliggørelse af gældende fællesskabsret) og
for Europa-Parlamentet, i overensstemmelse med gentlemanaftalen.
at bevare en passende margen under loftet i overensstemmelse med artikel 12 i den interinstitutionelle aftale.
at følge op på rapporterne fra generalsekretærerne om udviklingen inden for udgiftsområde 5 og om det interinstitutionelle samarbejde, der allerede har ført til en besparelse på 0,5% af de faste udgifter i
alle institutioner.
- Rådet har endvidere accepteret de exceptionelle førtidspensionsforanstaltninger, herunder for det personale, der arbejder for Europa-Parlamentets politiske grupper.
Fleksibilitetsinstrumentet
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen blev enige om udkastet til følgende erklæring om programmet for omstrukturering af den spanske og den portugisiske fiskerflåde:
"Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen bekræfter deres tilsagn om inden for rammerne af budgettet for 2003 at finansiere de 27 mio. EUR vedrørende programmet for omstilling af flåden, der ikke
blev opført på budgettet for 2002. De tre institutioner forpligter sig til at finde en løsning inden afslutningen af budgetproceduren for 2003.
Europa-Parlamentet og Rådet noterer sig også Kommissionens forslag i ændringsskrivelse 1/2003 om at finansiere yderligere 32 mio. EUR, der indgår i anmodningen om at anvende
fleksibilitetsinstrumentet til reformen af den fælles fiskeripolitik."
Betalingsbevillinger
Europa-Parlamentet og Rådet var enige om, at det er meget vigtigt, at budgetdisciplinen og en forsvarlig økonomisk forvaltning overholdes, idet de ønsker at bevare en så lav forhøjelsessats for
betalingsbevillinger som muligt på baggrund af Rådets førstebehandling.
For så vidt angår
2002-budgettet
nåede Europa-Parlamentet og Rådet til enighed om at anvende
nødhjælpsreserven
til Afghanistan, det sydlige Afrika og Palæstina (overførsel nr. 24/02) for et samlet
beløb på 65 mio. EUR fordelt på følgende måde:
Afghanistan: 25 mio. EUR;
Det sydlige Afrika: 30 mio. EUR;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0004.png
Palæstina: 10 mio. EUR.
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2003
Efter mødet med Europa-Parlamentet nåede Rådet på grundlag af det forberedende arbejde i De Faste Repræsentanters Komité og de aftaler, der blev opnået med Europa-Parlamentet på samrådsmødet, til
enighed om forslaget til det almindelige budget for 2003.
Det vedtagne budgetforslag for 2003 bygger på følgende elementer:
– hvert af de årlige udgiftslofter i de finansielle overslag for 2000-2006 overholdes,
– der afsættes så vidt muligt tilstrækkelige margener under lofterne for de forskellige udgiftsområder, bortset fra udgiftsområde 2 og 7,
– Den Europæiske Unions forskellige prioriteter finansieres på hensigtsmæssig vis.
Hvad angår bevillingerne til forpligtelser blev der i forbindelse med fastlæggelsen af budgetforslaget taget hensyn til mulighederne for at udnytte bevillingerne.
For bevillingerne til betalinger blev der ved kontrollen med stigningen i bevillingernes omfang især taget hensyn til gennemførelseskapaciteten, det sandsynlige tempo for de betalinger, der henføres til
saldoen for uindfriede forpligtelser, samt presset på de nationale budgetter.
Der blev også taget hensyn til den gennemgang, der efter den interinstitutionelle aftale skal foretages til efteråret, af en ændringsskrivelse vedrørende landbrugsudgifterne og udgifterne i forbindelse med
fiskeriaftalerne for at tage hensyn til de ajourførte anslåede behov.
På baggrund af ovennævnte fremgangsmåde vedtog Rådet et budgetforslag for 2003, der fastsætter en generel stigning i forhold til budgettet for 2002 for bevillinger til forpligtelser på 0,9% og for
bevillinger til betalinger på 1,4%. De samlede bevillinger til betalinger svarer hermed til 1,01% af Fællesskabets BNI. De detaljerede beløb efter udgiftsområde og aktionsområde er opført nedenfor og i
tabellen i bilaget.
De vigtigste elementer under de forskellige udgiftsområder vedrørende
aktions- og administrationsudgifterne
er anført nedenfor.
a) for så vidt angår
landbrugsudgifterne
(udgiftsområde 1 i de finansielle overslag):
– en lineær nedskæring af de bevillinger, der er ansøgt om i FBF, med et beløb på 275 mio. EUR for alle kapitlerne under underudgiftsområde 1a (markedsudgifter), hvis bevillinger overstiger 1,5 mia.
EUR, ledsaget af følgende udkast til erklæring:
"Rådet opfordrer Kommissionen til at forelægge et ændringsbudget, hvis det viser sig, at bevillingerne på budgettet for 2003 ikke er tilstrækkelige til at dække udgifterne til den fælles landbrugspolitik
under udgiftsområde 1a i de finansielle overslag."
Denne nedskæring er i overensstemmelse med den generelle tendens, nemlig en kontrolleret vækst i bevillingerne til betalinger, der både skal afspejle sig i de obligatoriske udgifter (underudgiftsområde
1a) og i de ikke-obligatoriske udgifter (andre udgiftsområder); der tages også hensyn til den seneste udvikling på landbrugsmarkederne;
– en beslutning om ikke at godkende bevillingerne til to foranstaltninger, for hvilke der ikke er noget retsgrundlag (andre foranstaltninger på veterinærområdet, dyrevelfærd og folkesundhed,
genressourcer);
– godkendelse af Kommissionens FBF for så vidt angår bevillingerne til udvikling af landdistrikterne (underudgiftsområde 1b);
b) for så vidt angår
strukturforanstaltningerne
(udgiftsområde 2 i de finansielle overslag):
– godkendelse af FBF for så vidt angår bevillingerne til forpligtelser i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Berlin;
– en lineær nedskæring af de bevillinger til betalinger, der er anmodet om i FBF, med 525 mio. EUR for strukturfondene på grund af omfanget af de seneste års underudnyttelse af bevillingerne ledsaget
af følgende udkast til erklæring:
"Rådet opfordrer Kommissionen til at forelægge et ændringsbudget, hvis det viser sig, at bevillingerne til betalinger på budgettet for 2003 til strukturfondene ikke er tilstrækkelige til at dække de
betalinger, der skal foretages."
– beslutning om på nuværende stadium ikke at opføre de 27 mio. EUR til bevillinger til forpligtelser i forbindelse med programmet for omstrukturering af den spanske og den portugisiske fiskerflåde på
budgettet, idet der foreslås et udkast til fælles erklæring med Europa-Parlamentet og Kommissionen i forbindelse med samrådsmødet (jf. side 7 under "fleksibilitetsinstrumentet");
c) for så vidt angår de
interne politikker
(udgiftsområde 3 i de finansielle overslag):
– de foreslåede beløb til flerårige programmer godkendes ved fælles beslutningstagning, og beløbene for visse af dem tilpasses under hensyn til Rådets fælles holdning eller til resultatet af drøftelserne i
Rådet. For så vidt angår de transeuropæiske transportnet godkendtes følgende udkast til erklæring fra Rådet:
"Rådet understreger, at nedskæringerne af bevillingerne til de transeuropæiske transportnet ikke berører projekter for de områder, der grænser op til kandidatlandene."
– begrænsning af bevillingerne for visse af de budgetposter, der ikke bygger på de flerårige programmer, navnlig for BA-posterne, samt for visse agenturer, når der er foreslået en meget stor forhøjelse i
FBF;
– beslutning om ikke at godkende to forberedende foranstaltninger på et ikke-fællesskabsområde (sport og kulturelt samarbejde) på budgettet for 2003;
– bevillingerne til særlige årlige begivenheder forhøjes under hensyn til de særlige olympiske lege i 2003;
d) for så vidt angår de
eksterne politikker
(udgiftsområde 4 i de finansielle overslag):
– en nedskæring af bevillingerne ved hjælp af mindre nedsættelser af et begrænset antal budgetposter;
– en forhøjelse af bevillingerne til Østtimor og FUSP;
– bevillingerne til førtiltrædelsesstrategien til fordel for Middelhavslandene i udgiftsområde 4 i de finansielle overslag opretholdes, idet disse opføres under titlen "Førtiltrædelsesstrategi"; den græske
delegation afgav følgende erklæring:
"Den græske delegation henstiller, at man frem for alt bestræber sig på at finde en teknisk ordning, der gør det muligt at klassificere bevillingerne til Cypern og Malta i den rette kategori, dvs. i kategori 7 i
de finansielle overslag (førtiltrædelsesstrategi). Den understreger desuden en sådan ordnings politiske betydning og budgetneutralitet."
e) Ved behandlingen af institutionernes
administrative udgifter
er følgende principper blevet lagt til grund:
overholdelse af det nuværende loft i udgiftsområde 5 i de finansielle overslag
og behersket vækst i de administrative udgifter ekskl. pensioner, således at der bevares en tilstrækkelig margen under loftet
i dette udgiftsområde med henblik på at kunne imødekomme eventuelle senere behov.
I den forbindelse nåede Rådet og Europa-Parlamentet til enighed om institutionernes administrative udgifter (jf. ovenfor, side 5).
Denne margen skal bl.a. give mulighed for under denne budgetprocedure at opføre driftsbevillinger for 2003 til
De Europæiske Fællesskabers databeskyttelsesansvarlige
i budgettets sektion VIII, idet der
inden for den frigjorte margen er afsat et beløb i størrelsesordenen 2,5 mio. EUR hertil
fastsættelse af de administrative budgetter
efter følgende fremgangsmåde:
= hensyntagen til
de førudvidelsesudgifter,
der er absolut nødvendige for de enkelte institutioner. Den foreslåede budgetramme til forberedelse af udvidelsen giver samtlige institutioner mulighed for at
oprette nye stillinger eller for at opføre bevillinger til hjælpeansatte, idet der lægges særlig vægt på anmodninger på det sproglige område
= fordeling af førudvidelsesudgifterne. De institutioner, der har måttet afholde store udgifter til forberedelse af udvidelsen, har fået tildelt en forhøjelsessats på over 3,5%
= fremførsel af visse udgifter til det følgende regnskabsår, navnlig for så vidt angår fast ejendom, edb og opnormeringer af stillinger. Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget er
således blevet opfordret til at fremføre visse udgifter vedrørende fast ejendom
= en nedskæring på 0,5% af
institutionernes løbende udgifter,
der skyldes effektiviseringsgevinster som følge af det interinstitutionelle samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0005.png
= begrænsning af institutionernes løbende udgifter, idet der foreslås en yderligere nedskæring på 0,5% af de forelagte ansøgninger, og idet der ikke bevilges oprettelse af nye stillinger i forbindelse med
den løbende drift og heller ingen omnormeringer eller opnormeringer med budgetvirkninger i 2003
– accept af det beløb, Kommissionen har foreslået i sit foreløbige budgetforslag for så vidt angår
pensionsudgifterne.
For så vidt angår Rådets budget godkendtes følgende erklæring:
"Rådet træffer på grundlag af den igangværende tekniske gennemgang afgørelse om, hvilke yderligere projekter der skal gennemføres inden for sektoren ESFP-kommunikations- og informationssystemer
(CIS), idet der er enighed om, at disse skal finansieres inden for rammerne af afsnit III i Rådets budget."
f) for så vidt angår udgifterne i forbindelse med
førtiltrædelsesinstrumenterne
(udgiftsområde 7 i de finansielle overslag):
– bevillingerne til forpligtelser i FBF godkendes;
– de bevillinger til betalinger, der er anmodet om i FBF, nedsættes med 300 mio. EUR i betragtning af de foregående års underudnyttelse af bevillingerne.
g) for så vidt angår
indtægterne:
– FBF godkendes med forbehold af de tekniske tilpasninger, der bliver nødvendige på grund af de ændringer, der foretages i udgifterne i forbindelse med budgetforslaget.
Med hensyn til det disponible overskud for 2002 vedtog Rådet følgende erklæring:
"Rådet minder om erklæringen om gennemførelsesprofilen for 2002-budgettet, der blev vedtaget i november 2001, og understreger i denne ånd nødvendigheden af at fastlægge budgettet på grundlag af
realistiske vurderinger af betalingen af bevillinger. Det anmoder også Kommissionen om at angive det forventede overskud i 2002 i en ændringsskrivelse."
De
forberedende foranstaltninger og de pilotprojekter,
som Kommissionen har foreslået, godkendes bortset fra to. Der er lagt særlig vægt på at overholde bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale for så vidt angår
retsgrundlaget.
Med hensyn til den i FBF foreslåede
kontoplan
blev Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) ligesom tidligere ikke medtaget.
Rådet fulgte den
klassifikation,
som Kommissionen har foreslået i sit FBF, idet det understregede, at samtlige udgifter til pensioner, den fælles landbrugspolitik og veterinær- og plantesundhedsområdet i
medfør af den interinstitutionelle aftale er obligatoriske udgifter.
Sammenfatning af drøftelserne:
(i mio. EUR)
Tekst
Førstebehandling
Forskel i forhold til
FBF 2003
Procentvis forskel i
forhold til budget 2002
Disponibel
margen
under
gældende
finansielle
overslag
Forpligtelser
1. Landbrug
1a. Markedsudgifter
1b. Udvikling af
landdistrikterne
I alt
2.
Strukturforanstaltninger
3. Interne politikker
4. Eksterne politikker
5. Administration
6. Reserver
7. Førtiltrædelsesstøtte
Tilsammen
heraf obligatoriske
udgifter
heraf ikke-obligatoriske
udgifter
Betalingsbevillinger, i %
af BNI
33 968,00
6.673,97
4.891,88
5.364,53
434,00
3.386,00
99.548,23
41.587,56
57.960,67
40 131,85
4 698,00
44 829,85
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
40 131,85
4 698,00
44 829,85
33 013,09
6.112,15
4.680,61
5.364,53
434,00
2.557,40
96.991,63
41.643,00
55.348,63
- 288,00
0
- 288,00
- 27,00
- 41,00
- 20,00
- 71,80
0
0
- 447,80
- 288,00
- 159,80
- 288,00
0
- 288,00
- 525,00
- 19,60
- 11,00
- 71,80
0
- 300,00
- 1.215,40
- 288,00
- 927,40
1,2
2,2
1,3
0,4
1,8
1,9
3,6
- 35,8
1,7
0,9
0,70
1,10
1,2
2,2
1,3
2,8
- 0,7
0,3
3,6
- 35,8
1,5
1,4
0,70
1,90
2 548,15
0
2 548,15
0
122,04
80,12
16,47
0
0
2.766,78
1,01
De nærmere enkeltheder i denne undersøgelse findes i bilag I til dette dokument.
BILAG I
FORDELING PÅ UDGIFTSOMRÅDER I DE FINANSIELLE OVERSLAG "UDGIFTER I ALT"
BUDGETBEHANDLINGEN
2003
Tekst
Finansielle overslag
2003
Budget 2002
Forpligtelser Betalinger Forpligtelser
1. Landbrug
- Markedsudgifter (afsnit
B1-1 til B1-3)
Margen
- Ledsageforanstaltninger
(afsnit B1-4)
Margen
I alt 1
47.378
44 255 080
000
44 255 080
000
4.698
42.680
39 660 080
000
39 660 080
000
40 419 850
000
2 260 150 000
40 419 850
000
40 131 850
000
2 548 150 000
0
0
2,2%
2,2%
40 131 850 -288.000.000
000
-288.000.000
1,2%
1,2%
Betalinger
Foreløbigt forslag 2003
Forpligtelser
Betalinger
Forslag Rådets
førstebehandling
Forpligtelser
Betalinger
Forskel i
værdi
Forpligtelser
Betalinger
Forskel i %
Forpligtelser Betalinger
1
2
3
3-2
3/1
4.595.000.000 4.595.000.000 4.698.000.000 4.698.000.000 4.698.000.000 4.698.000.000
0
45 117 850
000
45 117 850
000
0
44 829 850
000
44 829 850 -288.000.000
000
-288.000.000
1,3%
1,3%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0006.png
Margen
2. Strukturforanstaltninger
- Mål 1 (kapitel B2-10)
- Mål 2 (kapitel B2-11)
- Mål 3 (kapitel B2-12)
- Andre
strukturforanstaltninger
(uden for mål 1) (kap. B2-13)
- EF-initiativer (kapitel B2-
14)
- Innovative foranstaltninger
og teknisk bistand
(kap. B2 16)
- Omstilling af fiskeriet
(B2-2)
Subtotal strukturfonde
- Samhørighedsfonden (afsnit
B2-3)
I alt 2
Margen
3. Interne politikker
- Andre
landbrugsforanstaltninger
(afsnit B2-5)
- Andre regionale
foranstaltninger (afsnit B2-6)
- Transport (afsnit B2-7)
- Andre foranstaltninger
vedrørende fiskeri og havet
(afs. B2-9)
55.320.000
61.220.000
33.968
21 329 627
745
18 818 000
000
2 260 150 000
2 548 150 000
21 577 061
305
19 700 635
000
21 577 061
305
19 366 559
000
0
0
0
0
-334.076.000
-75.999.000
-63.754.000
-8.731.000
1,2%
-2,1%
2,0%
1,8%
2,9%
1,0%
10,0%
33,2%
3.729.793.231 4.360.000.000 3.651.793.231 4.481.548.000 3.651.793.231 4.405.549.000
3.646.007.301 3.360.000.000 3.718.927.200 3.759.542.000 3.718.927.200 3.695.788.000
168.900.000
380.000.000
171.900.000
514.840.000
171.900.000
506.109.000
1.860.322.000 2.327.000.000 1.866.017.000 2.319.437.000 1.866.017.000 2.280.103.000
144.349.723
245.000.000
143.301.264
183.095.000
143.301.264
179.989.000
0
0
-39.334.000
-3.106.000
0,3%
-0,7%
-2,0%
-26,5%
170.000.000
31 049 000
000
39.000.000
29 529 000
000
27.000.000
31 156 000
000
79.000.000
31 038 097
000
0
31 129 000
000
79.000.000 -27.000.000
30 513 097 -27.000.000
000
0
0
-525.000.000
0
-525.000.000
-100,0%
0,3%
1,8%
0,4%
102,6%
3,3%
-3,8%
2,8%
2.789.000.000 2.600.000.000 2.839.000.000 2.500.000.000 2.839.000.000 2.500.000.000
33 838 000
000
32 129 000
000
33 995 000
000
-27.000.000
33 538 097
000
33 968 000
000
0
33 013 097 -27.000.000
000
42.097.000
63.897.000
42.097.000
63.897.000
0
0
-23,9%
4,4%
15.000.000
29.000.000
65.130.000
15.000.000
26.000.000
59.080.000
15.000.000
53.150.000
70.420.000
15.000.000
37.925.000
64.420.000
15.000.000
47.150.000
70.420.000
15.000.000
35.925.000
64.420.000
0
-6.000.000
0
0
-2.000.000
0
0,0%
62,6%
8,1%
0,0%
38,2%
9,0%
- Uddannelse, erhvervsuddannelse og ungdom (afsnit B3 1) 523 350
000
- Kultur og det audiovisuelle
område (afsnit B3-2)
- Information og
kommunikation (afsnit B3-3)
- Beskæftigelse og den
sociale dimension (afsnit
B3-4)
- Bidrag til europæiske
politiske partier (afsnit B3-5)
- Energi (afsnit B4-1)
- Kontrol med nuklear
sikkerhed under Euratom
(afsnit B4-2)
- Miljø (afsnit B4-3)
- Støtte til genopbygning
(afsnit B5-2)
- Det indre marked (afsnit
B5-3)
- Industrien (afsnit B5-4)
- Arbejdsmarkedet og teknisk innovation (afsnit B5-5) 104 600 000
- Statistiske oplysninger
(afsnit B5-6)
- De transeuropæiske net
(afsnit B5-7)
34.000.000
677.000.000
116.700.000
113.705.600
157.955.000
523.075.000
125.920.000
102.280.000
141.345.000
553.700.000
117.500.000
92.015.000
172.125.000
512.200.000
102.900.000
87.387.000
154.014.000
551.200.000
115.500.000
90.215.000
170.925.000
510.800.000
101.900.000
85.793.000
152.814.000
-2.500.000
-2.000.000
-1.800.000
-1.200.000
-1.400.000
-1.000.000
-1.594.000
-1.200.000
5,3%
-1,0%
-20,7%
8,2%
-2,3%
-19,1%
-16,1%
8,1%
7.000.000
33.000.000
17.700.000
6.300.000
34.550.000
17.600.000
7.000.000
48.000.000
18.800.000
7.000.000
39.000.000
18.700.000
7.000.000
40.000.000
18.800.000
7.000.000
36.000.000
18.700.000
0
-8.000.000
0
0
-3.000.000
0
0,0%
21,2%
6,2%
11,1%
4,2%
6,3%
196.030.000
898.000
184.805.000
0
140.660.000
20.000.000
898.000
167.260.000
61.971.000
128.650.000
31.500.000
600.930.000
136.430.000
5.000.000
230.550.000
22.650.000
611.000
199.637.000
0
103.000.000
35.400.000
725.200.000
145.910.000
7.200.000
202.982.000
20.000.000
611.000
174.885.000
0
128.850.000
31.600.000
669.640.000
144.236.000
6.500.000
230.050.000
22.650.000
611.000
195.637.000
0
103.000.000
35.400.000
710.200.000
145.910.000
7.200.000
202.482.000
20.000.000
611.000
173.479.000
0
128.850.000
31.600.000
-500.000
0
0
-4.000.000
0
0
0
-500.000
0
0
-1.406.000
0
0
0
-7.500.000
0
0
0
-19.600.000
17,4%
0,7%
-32,0%
5,9%
00
-1,5%
4,1%
4,9%
2,0%
18,0%
0,0%
1,8%
44,0%
0,0%
-32,0%
3,7%
-100,0%
0,2%
0,3%
10,2%
5,7%
30,0%
-2,7%
-0,7%
- Forbrugerpolitik og forbrugerbeskyttelse (afsnit B5-1) 22 500 000
662.140.000 -15.000.000
144.236.000
6.500.000
0
0
0
- Samarbejde om retlige og indre anliggender (afsnit B5 8) 143 020
000
- Bekæmpelse af svig (afsnit
B5-9)
- Forskning og teknologisk
udvikling (undersektion B6)
I alt 3
Margen
4. Foranstaltninger udadtil
- Førtiltrædelse - Cypern og
Malta (kapitel B7-04)
- Førtiltrædelse - Tyrkiet
(kapitel B7-05)
- Den Europæiske
Udviklingsfond (afsnit B7-1)
- Fødevarehjælp og
støtteforanstaltninger (kap.
B7-20)
- Humanitær bistand (kapitel
B7-21)
- Samarbejde med
udviklingslandene i Asien
(kapitel B7-30)
21.000.000
0
0
455.000.000
6.796
6.100.000
4.055.000.000 3.751.687.600 4.055.000.000 3.650.000.000 4.055.000.000 3.650.000.000
6.557.813.600 6.157.356.600 6.714.965.000 6.131.747.000 6.673.965.000 6.112.147.000 -41.000.000
81.035.000
122.035.000
20.432.000
0
0
420.810.000
25.000.000
149.000.000
0
454.600.000
17.825.000
40.000.000
0
396.500.000
25.000.000
149.000.000
17.825.000
40.000.000
0
0
0
0
0 oo
0 oo
0
19,0%
oo
oo
-0,1%
-12,8%
454.600.000
396.500.000
0
-5,8%
441.845.000
488.000.000
441.845.000
465.110.000
470.000.000
546.000.000
470.000.000
468.953.000
470.000.000
556.500.000
470.000.000
474.953.000
0
10.500.000
0
6.000.000
6,4%
14,0%
6,4%
2,1%
346.671.500
318.366.000
330.000.000
295.200.000
324.000.000
292.200.000
-6.000.000
-3.000.000
-6,5%
-8,2%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0007.png
- Samarbejde med
udviklingslandene i
Latinamerika (kapitel B7-31)
- Samarbejde med
udviklingslandene i det
sydlige Afrika (kapitel B7-
32)
- Samarbejde med
tredjelande i
Middelhavsområdet
(kapitel B7-40)
- MEDA (kapitel B7-41)
- Samarbejde med landene i
Mellemøsten (kap. B7-42)
- Andre foranstaltninger
(kapitel B7-43)
- EBRD (kapitel B7-51)
- Samarbejde med de nye
uafhængige stater og
Mongoliet (kapitel B7-52)
- Andre foranstaltninger
(kapitel B7-53)
- Samarbejde med landene i
Balkanregionen (kap. B7-54)
- Andre
samarbejdsforanstaltninger
(afsnit B7-6)
- Demokrati og
menneskerettigheder (afsnit
B7-7)
- Internationale fiskeriaftaler
(kapitel B7-80)
124.790.000
148.470.000
127.000.000
127.500.000
127.000.000
127.500.000
0
0
1,8%
-14,1%
45.000.000
108.990.000
0
88.624.000
0
88.624.000
0
0
-100,0%
-18,7%
715.570.000
92.750.000
8.000.000
0
473.900.000
488.000.000
71.700.000
15.000.000
8.438.000
542.720.000
640.370.000
105.500.000
8.000.000
0
502.370.000
520.000.000
92.000.000
20.000.000
8.438.000
497.100.000
640.370.000
105.500.000
8.000.000
0
490.370.000
520.000.000
92.000.000
20.000.000
8.438.000
0
0
0
0
0
0
0
0 oo
-6.000.000
-10,5%
13,7%
0,0%
6,6%
28,3%
33,3%
0,0%
491.100.000 -12.000.000
3,5%
-9,5%
0
765.000.000
419.578.500
0
781.680.000
411.160.500
0
684.560.000
467.120.000
0
775.000.000
446.827.000
0
684.560.000
447.120.000
0
775.000.000
0
0
0 oo
0
-10.000.000
-10,5%
6,6%
oo
-0,9%
6,2%
436.827.000 -20.000.000
104.000.000
100.740.000
88.500.000
90.000.000
88.500.000
90.000.000
0
0
-14,9%
-10,7%
193.193.000
196.226.000
194.000.000
79.862.000
199.106.000
90.545.000
194.000.000
79.862.000
199.106.000
90.545.000
0
0
0
0
0,4%
1,5%
1,5%
-0,2%
- Eksterne aspekter af visse fællesskabspolitikker 78 702 000 90 752 000
(kapitel B7-81 til B7-87)
- Den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik (afs. B8-0)
I alt 4
Margen
5. Administrative udgifter
- Personale og medlemmer
(afsnit A-1) (ekskl.
pensioner)
- Ejendomme, materiale og
forskellige driftsudgifter
(afsnit A-2)
- Særlige opgaver (afsnit
A-3)
- Interinstitutionelt
samarbejde (afsnit A-4)
- Delegationerne (afsnit A-6)
- Decentrale udgifter (afsnit
A-7)
- Omkostninger ved reformen
(A-9)
- Særlige reserver (afsnit
A-10)
Kommissionen i alt (ekskl.
pensioner)
- Pensioner (alle institutioner,
Kapitel A-19)
Kommissionen i alt
- Europa-Parlamentet (S1)
- Rådet (S2)
- Domstolen (S4)
- Revisionsretten (S5)
- Det Økonomiske og Sociale
Udvalg (S6)
- Regionsudvalget (S7)
- Den Europæiske
Ombudsmand (S8 A)
- Den Europæiske
Tilsynsførende (S8 B)
Øvrige institutioner i alt
I alt 5
Margen
6. Reserver
- Monetær reserve (afsnit
B1-6)
- Nødhjælpsreserve (afsnit
B7-91)
- Garantireserve (kapitel B0-
23, B0-24)
I alt 6
Margen
434
250.000.000
213.000.000
213.000.000
676.000.000
250.000.000
213.000.000
213.000.000
676.000.000
5.381
4.972
30.000.000
35.000.000
40.000.000
48.000.000
47.500.000
50.000.000
7.500.000
2.000.000
-11.000.000
58,3%
1,9%
42,9%
0,3%
4.803.000.000 4.665.439.500 4.911.882.000 4.691.618.000 4.891.882.000 4.680.618.000 -20.000.000
60.118.000
80.118.000
1.399.294.000 1.399.294.000 1.437.485.000 1.437.485.000 1.403.485.000 1.403.485.000 -34.000.000
-34.000.000
0,3%
0,3%
401.792.000
401.792.000
416.266.000
416.266.000
416.266.000
416.266.000
0
0
3,6%
3,6%
307.984.760
91.919.000
273.300.000
223.033.000
3.500.000
0
307.984.760
91.919.000
273.300.000
223.033.000
3.500.000
0
323.305.000
100.354.000
305.586.000
245.032.000
0
0
323.305.000
100.354.000
305.586.000
245.032.000
0
0
304.022.687
100.354.000
305.586.000
234.289.466
0
11.000.000
304.022.687 -19.282.313
100.354.000
305.586.000
0
0
-19.282.313
0
0
-10.742.534
0
11.000.000 oo
-53.024.847
0
-53.024.847
0
-580.000
-4.862.778
-2.314.211
-6.724.754
-3.901.808
-396.862
0
-18.780.413
-71.805.260
-1,3%
9,2%
11,8%
5,0%
-100,0%
-1,3%
9,2%
11,8%
5,0%
-100,0%
oo
234.289.466 -10.742.534
0
11.000.000
0
11.000.000
2.700.822.760 2.700.822.760 2.828.028.000 2.828.028.000 2.775.003.153 2.775.003.153 -53.024.847
688.119.000
688.119.000
735.786.000
735.786.000
735.786.000
735.786.000
0
2,7%
6,9%
3,6%
1,6%
11,5%
2,5%
-8,6%
4,2%
7,4%
8,6%
-100,0%
3,6%
3,6%
2,7%
6,9%
3,6%
1,6%
11,5%
2,5%
-8,6%
4,2%
7,4%
8,6%
-100,0%
3,6%
3,6%
3.388.941.760 3.388.941.760 3.563.814.000 3.563.814.000 3.510.789.153 3.510.789.153 -53.024.847
1.035.000.000 1.035.000.000 1.051.644.375 1.051.644.375 1.051.644.375 1.051.644.375
401.882.000
147.951.626
84.753.280
78.343.128
36.405.018
3.912.326
1.272.000
401.882.000
147.951.626
84.753.280
78.343.128
36.405.018
3.912.326
1.272.000
448.593.000
156.499.800
79.757.500
88.374.714
43.003.244
4.645.510
0
448.593.000
156.499.800
79.757.500
88.374.714
43.003.244
4.645.510
0
448.013.000
151.637.022
77.443.289
81.649.960
39.101.436
4.248.648
0
448.013.000
151.637.022
77.443.289
81.649.960
39.101.436
4.248.648
0
0
-580.000
-4.862.778
-2.314.211
-6.724.754
-3.901.808
-396.862
0
1.789.519.378 1.789.519.378 1.872.518.143 1.872.518.143 1.853.737.730 1.853.737.730 -18.780.413
5.178.461.138 5.178.461.138 5.436.332.143 5.436.332.143 5.364.526.883 5.364.526.883 -71.805.260
-55.332.143
16.473.117
0
217.000.000
217.000.000
434.000.000
0
0
217.000.000
217.000.000
434.000.000
0
217.000.000
217.000.000
434.000.000
0
0
217.000.000
217.000.000
434.000.000
0
0
0
0
0
0
0
0
-100,0%
1,9%
1,9%
-35,8%
-100,0%
1,9%
1,9%
-35,8%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0008.png
7. Førtiltrædelsesstøtte
- Landbrug (kapitel B7-01)
- ISPA (kapitel B7-02)
- PHARE (ansøgerlandene)
(kapitel B7-03)
I alt 7
Margen
Tilsammen
Margen
heraf obligatoriske udgifter
heraf ikke-obligatoriske
udgifter
Bevillinger til betalinger i %
af BNI
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
ØKONOMI OG FINANS
Markedsmisbrug*
Rådet har vedtaget en fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug) (dok.
9359/02).
De vigtigste ændringer i forhold til Kommissionens oprindelige tekst er foretaget som følge af de af Europa-Parlamentet foreslåede ændringer, som næsten alle er indarbejdet i den fælles holdning.
Der erindres om, at forslaget til direktiv indfører EF-retsregler for forebyggelse, afsløring og undersøgelse af markedsmisbrug og pålæggelse af sanktioner, der omfatter såvel insiderhandel som
kursmanipulation, for at skabe sikkerhed hos markedsdeltagerne med hensyn til begreber og retshåndhævelse.
EKSF
Udløbet af EKSF-traktaten - overførsel af de af EKSF indgåede internationale aftaler
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog en afgørelse om, hvilke konsekvenser udløbet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF)
har for de internationale aftaler, der er indgået af EKSF (dok.
9403/02).
EKSF-traktaten udløber den 23. juli 2002, og fra den 24. juli 2002 er de anliggender, der er omhandlet i EKSF-traktaten, omfattet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab; det blev derfor
besluttet at overføre de rettigheder og forpligtelser, der følger af de internationale aftaler, der er indgået af EKSF, til Det Europæiske Fællesskab.
I forlængelse af denne afgørelse vedtog Rådet en afgørelse, hvorved Det Europæiske Fællesskab (EF) indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der følger af de internationale aftaler, der er indgået af
EKSF med tredjelande (dok.
10335/02).
Rådet besluttede desuden, at Kommissionen skal underrette de berørte tredjelande og foretage de nødvendige tekniske ændringer for at gøre aftalerne forenelige
med EF-regle rne og om nødvendigt føre forhandling om ændringer af aftalerne.
Foranstaltninger som følge af udløbet af EKSF-traktaten
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 963/2002 om overgangsbestemmelser vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger vedtaget i henhold til
Kommissionens beslutninger nr. 2277/96/EKSF og nr. 1889/98/EKSF samt undersøgelser, klager og ansøgninger vedrørende antidumping og antisubsidier, der er iværksat i medfør af disse beslutninger,
men endnu ikke afsluttet (dok.
10602/02).
Forordningen ajourf&o slash;rer bilagene i forordning nr. 963/2002 for at tage hensyn til de ændringer, der er vedtaget til nogle af disse foranstaltninger.
Kommissionens beslutning nr. 2277/96/EKSF af 28. november 1996 vedrører beskyttelse mod dumpingtold fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab. Kommissionens
beslutning nr. 1889/98/EKSF af 3. september 1998 vedrører beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
AVS
Foreløbigt forslag til De Europæiske Fællesskabers almindelige budget for regnskabsåret 2003 – Finansielle oplysninger om de europæiske udviklingsfonde
Rådet besluttede, at et dokument fra Kommissionen med en række finansielle oplysninger om de europæiske udviklingsfonde vedlægges forslaget til budget for 2003 i overensstemmelse med de aftaler,
der blev indgået i 1979 som led i budgetbehandlingen
(dok. 10049/02).
Forlængelse af mandatet for direktøren for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne (TCL)
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af AVS-EF-Ambassadørudvalget om forlængelse af mandatet for Carl Barrington GREENIDGE som direktør for Det Tekniske Center for Samarbejde på
Landbrugsområdet og i Landdistrikterne (TCL)
(dok. 10904/02).
Rådet besluttede at sende AVS udkastet til afgørelse med henblik på vedtagelse i AVS-EF-Ambassadørudvalget.
Carl Barrington Greenidge blev ved afgørelse af 28. februar 2000 udnævnt til direktør. Hans første embedsperiode gik fra 1. marts 2000 til 31. august 2002.
Forlængelse af mandatet for direktøren for Centret for Virksomhedsudvikling (CVU)
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af AVS-EF-Ambassadørudvalget om forlængelse af mandatet for Fernando MATOS ROSA som direktør for Centret for Virksomhedsudvikling (CVU) indtil
den 28. februar 2005 (dok.
10903/02).
Rådet besluttede at sende AVS-parten udkastet til afgørelse med henblik på vedtagelse i AVS-EF-Ambassadørudvalget.
Fernando Matos Rosa var ved afgørelse af 28. februar 2000 blevet udnævnt for perioden fra 1. marts 2000 til 31. august 2002.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Bekæmpelse af menneskehandel
Rådet vedtog en rammeafgørelse om bekæmpelse af menneskehandel (dok.
9576/02).
Rammeafgørelsen indfører sanktioner over for gerningsmændene, som er tilstrækkeligt strenge til, at
menneskehandel omfattes af de instrumenter, der allerede er vedtaget med henblik på bekæmpelse af organiseret kriminalitet. Desuden skulle den bidrage til at forebygge og bekæmpe menneskehandel.
DET INDRE MARKED
Forhandlinger med kandidatlandene - Aftaler om overensstemmelsesvurdering - Aftaler om gensidig anerkendelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om:
aftaler om overensstemmelsesvurdering af industrivarer med kandidatlandene;
aftaler om gensidig anerkendelse med de kandidatlande, som Fællesskabet har indgået associerings-, frihandels- eller partnerskabsaftaler med;
ændringer af sådanne aftaler, der allerede er i kraft.
Denne afgørelse ændrer desuden forhandlingsdirektiverne om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om aftaler om gensidig anerkendelse samt retningslinjerne med henblik på
forhandling af europæiske aftaler om overensstemmelsesvurdering for at tage hensyn til den nye udvikling.
LANDBRUG
41 296 967
100
57 339 387
638
41 366 363
100
54 290 024
138
102.315
102.938
98 636 354
738
95 656 387
238
3.386
555.000.000
1.109.000.000
370.000.000
564.000.000
542.900.000
564.000.000
342.900.000
667.500.000
0
0
0
0
-200.000.000
-100.000.000
0
-300.000.000
1,6%
1,8%
1,7%
1,7%
-7,3%
-5,2%
1,7%
-1,5%
704.400.000 1.129.000.000
767.500.000 1.129.000.000
1.664.000.000 1.520.650.000 1.693.000.000 1.547.000.000 1.693.000.000 1.547.000.000
3.328.000.000 2.595.050.000 3.386.000.000 2.857.400.000 3.386.000.000 2.557.400.000
0
99 996 029
143
41 875 554
321
58 120 474
822
98 207 044
143
41 931 002
321
56 276 041
822
1,02%
0
99 548 223
883
41 587 554
321
57 960 669
562
96 991 638 -447.805.260 -1.215.405.260
883
41 643 002 -288.000.000
321
55 348 636 -159.805.260
562
1,01%
-288.000.000
-927.405.260
0,92%
1,40%
2 318 970 857 4 730 955 857 2 766 776 117 5 946 361 117
0,7%
1,1%
0,7%
1,9%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461494_0009.png
Frø*
Rådet vedtog direktivet om handel med frø af olie- og spindplanter (dok.
9922/01 og 10044/02).
Direktivet ændrer direktiv 2002/571/EF. Det medtager i sit anvendelsesområde frø af hybridsorter af olie-
og spindplantearter ud over frø fra solsikke og tillader at de markedsføres. Direktivet træder i kraft den 1. juli 2002. Medlemsstaterne har et år, indtil den 30. juni 2003, til at sætte de nødvendige love og
administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet.
Kommissionen oplyste i en erklæring, at den vil fastlægge kravene til mærkningsbestemmelser for frø af sammensatte sorter.