Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1462413_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 173)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
17. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets redegørelse for rådsmøde
(transport og telekommunikation – transport- og postområdet) den 6.-7. december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462413_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 14. december 2001
: 121-33
: SJo
: 3. Kontor
Referat vedrørende Rådsmøde (transport og telekommunikation) den 6.-7. december 2001 (transport- og
postområdet)
Dagsordenspunkt 3. Kommissionens Hvidbog om den fælles transportpolitik.
Formandskabet redegjorde uden debat for sine konklusioner om Hvidbogen, hvori man principielt tilslutter sig
Kommissionens analyse af den europæiske transportsektors aktuelle situation. Det tilkendegives endvidere bl.a. at
prissætningen på transportområdet bør afspejle de reelle samfundsmæssige omkostninger, at åbningen at
transportmarkederne bør ledsages af sociale foranstaltninger og at anvendelsen af multimodal transport er et centr alt
element i tilvejebringelsen af en bedre balance mellem transportformerne. Formandskabet udtrykte endvidere håb om, at
hvidbogen gøres til genstand for en grundig debat i Rådet og at Kommissionen vil fremlægge forslag i overensstemmelse
med Rådets tilkendegivelser.
Dagsordenspunkt 4. Marco Polo – forslag til forordning vedr. et program til fremme af kombineret transport
Punktet var taget af dagsordenen.
Dagsordenspunkt 5. Galileo
Rådet havde en drøftelse af spørgsmålet om frigivelse af 450 mio. €,
som er reserveret i EU-budgettet til Galileo, og om
forslaget til oprettelse af et fællesforetagende i henhold til traktatens art. 171 med henblik på styring og administration af
projektets næste fase. Der blev ikke truffet beslutning om frigivelse af budgetmidler eller oprettelse af et fællesforetagende,
idet en række lande, h r Danmark, tilkendegav, at sagen på nuværende tidspunkt ikke er moden til beslutning. Det skyldes
navnlig, at forudsætningerne for projektets finansiering er ændret som følge af en nylig fremkommet konsulentrapport og at
denne rapport er kommet så sent, at der ikke har været tid nok til at drøfte den.
Arbejdet med sagen fortsætter med henblik på at sikre, at der et godt finansielt grundlag for projektet, idet formanden
udtrykte håb om, at der så kan træffes en beslutning på det kommende rådsmøde (transport og telekommunikation) i marts
2002.
Dagsordenspunkt 6. Sikkerhed inden for civil luftfart
Rådet nåede frem til politisk enighed med henblik på fælles holdning om forslaget til forordning om fastsættelse af fælles
bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462413_0003.png
Rådet noterede sig endvidere en rapport fra den tværfaglige ad hoc gruppe, som blev nedsat på det ekstraordinære rådsmøde
(transportministre) den 14. september 2001. Rådet gav udtryk for sin støtte til rapportens anbefalinger og opfordrede
Kommissionen til at fremlægge relevante forslag med henblik på opfølgning af disse anbefalinger.
Dagsordenspunkt 7. Følgerne for luftfartsbranchen af terrorangrebene i USA.
Rådet konstaterede, at terrorangrebene i USA har haft betydelige økonomiske konsekvenser for luftfartssektoren.
Rådet noterede sig beslutningen på ECOFIN-mødet den 4. december om, at de nuværende statslige
forsikringsgarantiordninger i medlemsstaterne forlænges til udgangen af marts 2002 og tilkendegav, at målet er hurtigst muligt
at komme tilbage til en markedsorienteret situation på området.
Dagsordenspunkt 8. Støj fra flyvemaskiner
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse for sit forslag til direktiv vedrørende støj fra flyvemaskiner.
Dagsordenspunkt 9. Forslag til direktiv om indberetning af hændelser inden for civil luftfart
Formanden redegjorde for status i sagen, idet videre fremskridt er afhængig af, at der findes en løsning i spørgsmålet om
status for lufthavnen i Gibraltar.
Dagsordenspunkt 10. Forslag til direktiv om kabinebesætninger inden for civil luftfart: sikkerhedskrav og bevis for
faglige kvalifikationer
Formanden konstaterede, at det ikke var muligt at komme videre i sagen, idet en række delegationer fortsat har forbehold.
Dagsordenspunkt 11. Forslag til forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) 3922/91 om harmonisering af
tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart
Formanden redegjorde for status i sagen, idet videre fremskridt er afhængig af, at der findes en løsning i spørgsmålet om
status for lufthavnen i Gibraltar.
Dagsordenspunkt 12. Transatlantiske forbindelser på luftfartsområdet
Rådet noterede sig Kommissionens tilkendegivelse om, at Kommissionen i den aktuelle situation betragter det som
hensigtsmæssigt at genoptage drøftelserne om et udvidet forhandlingsmandat til Kommissionen vedrørende en luftfartsaftale
mellem Fællesskabet og USA.
Dagsordenspunkt 13. Forslag til direktiv om uddannelse af chauffører til transport af gods og passagerer
Drøftelsen viste, at der er kvalificeret flertal i Rådet for forslaget. Danmark afgav en erklæring om, at man ikke for
indeværende kan støtte forslaget, der har væsentlige økonomiske konsekvenser, men at Danmark vil søge at få afhandlet
finansieringen af forslaget inden for den nærmeste tid.
Dagsordenspunkt 14. Forslag til forordning om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport
Formanden redegjorde for status i sagen.
Dagsordenspunkt 15. Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 92/6/EØF om montering og anvendelse af
hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser og motorkøretøjer.
Drøftelsen viste, at der er kvalificeret flertal i Rådet for forslaget, der indebærer, at busser over 5 tons og vare- og lastbiler
over 3,5 tons efter nogle overgangsperioder skal være forsynet med hastighedsbegrænser, således at den højest mulige
hastighed for busser bliver 100 km/t og den højest mulige hastighed for vare- og lastbiler bliver 90 km/t.
Dagsordenspunkt 16. Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler i køretøjer på under 3,5 tons.
Sagen var taget af dagsordenen.
Dagsordenspunkt 17. Sikkerhed i tunneller
Kommissionen redegjorde for sit kommende forslag vedrørende sikkerhed i tunneller.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462413_0004.png