Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1462277_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 309)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. februar 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 14. februar 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde (landbrugsministre)
den 18.-19. februar 2002 – vedlægges Fødevareministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for
rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 7. februar 2002
LFM nr. 0599
AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (landbrug) den 18. februar 2002
1.
Forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af særlige regler til udryddelse af afrikansk svinepest og ændring af
direktiv 92/119/EØF for så vidt angår sygdommen Teschen og afrikansk svinepest.
KOM dok. (2002) 51 endelig
Præsentation
Side
3
2.
Forslag fra Kommissionen til Rådets forordning om fastsættelse af præmier og garantitærskler for tobak i blade efter
sortsgruppe og medlemsstat for høsten 2002, 2003, 2004 og om ændring af forordning (EØF) nr. 2075/92.
KOM dok. (2001) 684
Drøftelse
Side 4
3.
Den italienske ministers forelæggelse af Italiens holdning til landbrugspolitikken i forbindelse med
midtvejsevalueringen af Agenda 2000.
KOM dok. foreligger ikke
Drøftelse
Side 6
4.
Anmodninger om tilladelse til at yde statsstøtte til destillation af vin.
a. Frankrig
KOM dok. foreligger ikke
b) Italien
Kom dok foreligger ikke
Vedtagelse
Side 9
5.
Forberedelse af ministermøde med kandidatlandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0003.png
Drøftelse
Side 11
6.
Forberedelse af anden samling i UNFF (FN´s skovreform) – Rådets konklusioner.
A-pkt.
Side 13
7.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2019/93 om særlige
foranstaltninger for visse landbrugsprodukter til fordel for de mindre øer i Det Ægæiske Hav
KOM dok. (2001) 638 endelig
A-pkt
Side 15
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG) DEN 18. FEBRUAR 2002
1. Forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af særlige regler til udryddelse af afrikansk svinepest og
ændring af direktiv 92/119/EØF for så vidt angår sygdommen Teschen og afrikansk svinepest.
KOM dok. (2002) 51 endelig
Nyt notat
Baggrund og formål
Kommissionen har netop fremlagt et forslag om bekæmpelse af sygdommen afrikansk svinepest, og Kommissionen vil på
rådsmødet i februar 2002 præsentere forslaget. Sygdommen er meget smitsom, men er kun forekommet få gange i
Fællesskabet.
Der eksisterer ikke specifikke EU regler for bekæmpelse af sygdommen. En regulering har til formål at forøge
sikkerheden mod en eventuel spredning af sygdommen til EU og at vedtage specifikke regler til bekæmpelse.
Bekæmpelse af den analoge sygdom klassisk svinepest er reguleret i EU.
Gældende dansk ret
Afrikansk svinepest er omfattet af lov nr. 351 af 2. juni 1999 om sygdomme og infektioner hos dyr.
Konsekvenser
En regulering af bekæmpelsen af sygdommen vil fremme beskyttelsesniveauet.
Høring
§2-udvalget vil blive hørt om forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0004.png
2
.
Forslag fra Kommissionen til Rådets forordning om fastsættelse af præmier og garantitærskler for
tobak i blade efter sortsgruppe og medlemsstat for høsten 2002, 2003, 2004 og om ændring af forordning
(EØF) nr. 2075/92.
KOM dok (2001) 684
Uændret genoptryk af grundnotat af 28. december 2001.
Baggrund
Kommissionen har med KOM (2001) 684 af 21. november 2001 fremsendt forslag til Rådets forordning om fastsættelse af præmier og
garantitærskler for tobak i blade efter sortsgruppe og medlemsstat for høsten 2002, 2003, 2004 og om ændring af forordning (EØF) nr.
2075/92.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelse af den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Forslaget falder i to dele; dels en fastsættelse af præmier og garantitærskler for en treårig periode og dels en ændring af visse
bestemmelser i den fælles markedsordning for tobak.
Rådsforordning nr. 2075/92 blev ændret ved Rådsforordning nr. 1636/98. Kommissionen skal i medfør af ændringerne, der havde
virkning fra høsten 1999, inden 1. april 2002 fremlægge en rapport om, hvordan markedsordningen for råtobak fungerer. Rapporten vil
kun kunne omfatte oplysninger fra høsten 1999 og delvis høsten 2000.
Kommissionen har imidlertid i forbindelse med den systematiske evaluering af landbrugsforanstaltningerne iværksat en evaluering af
den fælles markedsordning for råtobak, hvorved der gøres status over virkningerne af EU reguleringen på området. Kommissionen
forventer, at disse konklusioner foreligger ved udgangen af 2002. På baggrund heraf forventes der i første kvartal af 2003 at blive
fremsat et forslag, som vil følge retningslinie rne fra Kommissionens meddelelse om en EU-strategi for en bæredygtig udvikling
(KOM(2002) 264). Dette indebærer bl.a. en tilpasning af tobaksordningen med henblik på udfasning af tobaksstøtten og
foranstaltninger til omstilling af sektoren.
Det er på denne baggrund, at Kommissionen ønsker at fastsætte støttesatserne for en tre-årig periode, således at der er tid til at afslutte
den igangværende evaluering, at vedtage nye retningslinier for en reform af området og at gennemføre en omstilling af sektoren.
Forslaget indeholder bestemmelser om nedsættelse af præmien for sortsgruppe V. Dette skyldes, at denne sortsgruppe har
afsætningsvanskeligheder, og med en præmienedsættelse tilskyndes producenterne til enten at omstille produktionen til andre sorter
eller til at nedlægge produktionen som led i programmet for tilbagekøb af kvoter. Forslaget indeholder endvidere en ajourføring af
produktionsprofilen for de forskellige sorter fordelt på lande. Dette sker på grundlag de seneste tre høstårs anmodninger om
overførelser inden for garantitærsklerne, og som har gjort det muligt at omlægge produktionen til de sorter, der er størst efterspørgsel
efter. Endelig sker der en tilpasning mellem mængderne inden for visse sortsgrupper, hvor der tages højde for de seneste års udbud og
efterspørgsel efter de pågældende sorter. Dette vil medføre en budgetbespar else på 13,7 MEUR det første år og på 31,4 MEUR for
hvert af de to følgende år.
For så vidt angår ændringerne i den gældende markedsordning, indebærer forslaget bl.a. en ændring af den hidtidige auktionsordning,
således at der i modsætning til tidligere vil blive mulighed for auktion af en enkelt sortsgruppe, hvilket vil kunne medføre bedre priser.
Der foreslås herudover en ophævelse af den nationale reserve, der havde til formål at fremme dannelsen af mere effektive
bedriftsstrukturer. Dette er imidlertid ikke lykkedes efter hensigten, men har i stedet medført administrative og driftsmæssige
komplikationer.
Der foreslås endeligt en ændring af aktiviteterne for Fællesskabsfonden for tobak. Fællesskabsfonden blev oprettet for at udvikle
agronomisk forskning i en mindre skadelig og mere miljøvenlig produktion samt for at iværksætte informationskampagner om
tobakprodukters skadelige virkninger. Den agronomiske forskning har imidlertid ikke givet tilstrækkelig merværdi i forhold til de
administrative vanskeligheder, hvorfor det foreslås , at den agronomiske forskning udskiftes med foranstaltninger, der skal fremme
omlægning af tobaksproduktionen til andre afgrøder samt omstilling til andre jobskabende aktivitetsområder.
Forslaget indebærer, at der sker en øget overførsel til Fællesskabsfonden for tobak, således at der nu i alt foretages en tilbageholdelse
af præmien med 2% i 2002, 3% i 2003 og 5 % i 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0005.png
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Ingen.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark udover indvirkningen på EU-budgettet.
Forslaget medfører en besparelse på EU-budgettet på 13,7 MEUR i 2003 og på 31,4 MEUR i 2004 og 2005.
Høring
I §2- udvalget (landbrug) har Landbrugsrådet anført, at støtteforanstaltningerne til tobak principielt bør afvikles.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat den 28. december 2001 til Folketingets Europaudvalg.
3
.
Landbrugspolitikken i forbindelse med midtvejsevalueringen af Agenda 2000
- Italiens holdning.
KOM dok. foreligger ikke
Nyt notat
Baggrund
Italien vil på det kommende rådsmøde den 18. februar 2002 præsentere sin holdning til den kommende midtvejsevaluering af Agenda
2000. Italien har til det formål udarbejdet et memorandum.
Formål og indhold
Italien finder, at mange faktorer taler for, at der skal indledes en ny proces til gennemgribende ændring af landbrugspolitikken på
mellemlangt og langt sigt. Italien fremhæver bl.a., at landbruget skal ikke bare kunne frembringe produkter. Der skal også tages
hensyn til fødevaresikkerhed, kvalitetssikring af produkterne, miljøbeskyttelse og landskabsbevaring. Denne udvikling skal ledsages af
nye hensyn i fællesskabspolitikken, der skal sikr e, at forbrugerne opfatter den som et fødevaresystem, der reelt tager sigte på
yderligere at forbedre standarderne for kvalitet, hygiejne og miljøhensyn.
Som baggrund for Italiens situation anfører Italien, at Italien står ugunstigt i fordelingen af de finansielle midler til den fælles
landbrugspolitik, idet det italienske landbrug producerer 16 pct. af Fællesskabets landbrugsproduktion, men kun modtager 11-12 pct.
af støtten fra EUGFL, Garantisektionen.
Fra et ikke rent finansielt perspektiv finder Italien, at størstedelen af de gældende markedsordninger ikke er i overensstemmelse med
det italienske produktionsapparat, idet bl.a. udformningen af oksekødspræmierne, ordningen med historisk udbytte fra
hovedafgrøderne, sidestillingen af olieafgrøder med korn og foranstaltninger i mejerisektoren strider mod Italiens interesser og
ødelægger produktionspotentialet.
Italien anser det af økonomiske, sociale og miljømæssige grunde for strategisk vigtigt at sikre et levedygtigt landbrug på hele det
nationale område. Italien finder, at den fælles landbrugspolitik skal forsynes med nye instrumenter, der giver de enkelte medlemsstater
mulighed for at udnytte de bedste aspekter af deres landbrug og styre udviklingen i større overensstemmelse med forbrugernes krav.
Med henblik herpå er det ifølge Ital ien ikke nok at styrke den nuværende politik for landdistriktsudvikling, som efter Italiens
opfattelse ikke generelt kan styre mange landbrugsvirksomheders adfærd; markedspolitikken vil ifølge Italien skulle integreres.
Italien fremsætter på ovennævnte baggrund en række konklusioner, hvor følgende særligt kan fremhæves:
a. Det anses for nødvendigt at bevare den fælles landbrugspolitiks rolle og at forkaste alle hypoteser om stramninger inden for
sektoren eller renationalisering, og der skal skabes forudsætninger for, at den fælles landbrugspolitik fortsat kan opfylde den
funktion, den hidtil har haft i Europas opbygning.
b. Ændringen af den fælles landbrugspolitik skal ikke kun bestå i en overførsel af finansielle midler fra markedsforanstaltningerne
til politikken for landdistriktsudvikling, men markedspolitikken skal også tilpasses til de nye krav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0006.png
c. Den første søjle i den fælles landbrugspolitik skal udvides med nye former for støtte. Markedspolitikken bør således på grundlag
af erfaringerne med de rammebeløb, der er indført i oksekødssektoren udbygges med et sæt foranstaltninger, blandt hvilke
medlemsstaterne kan vælge de der egner sig til deres produktion, når de beslutter at forhøje støtten til de
landbrugsvirksomheder, der udm&a elig;rker sig for så vidt angår kvalitet, beskæftigelse og miljø.
d. Italien indtager i denne fase en negativ holdning til en fuldstændig afkobling af markedsforanstaltningerne, idet Italien bl.a.
anfører, at hvis denne ordning anvendes på markafgrøder, vil det betyde, at støtten bliver den samme for de forskellige afgrøder
og ville derfor medføre, at en politik til styring af markedet i vid udstrækning ville blive opgivet. Italien er dog åben over for
nogle muligheder for delvis afkobling (med arealstøtte) i de sektorer, hvor støtten stadig beregnes i forhold til
produktionsmængden, som f.eks. olivenolie og citrusfrugter.
e. Italien tager kraftig afstand fra degressiv støtte, uanset hvilken form der anvendes og hvor stor en nedsættelse der påtænkes.
f. Italien tager forbehold med hensyn til ideen om at gøre modulering obligatorisk på nuværende stadium i programmet for
landdistriktsudvikling, idet Italien som begrundelse herfor bl.a. anfører, at det ikke forekommer logisk at overføre finansielle
midler til et flerårigt program, der nærmer sig sin afslutning. Desuden skal ordningerne vedrørende landdistriktsudvikling tages
op til fornyet overvejelse i forbindelse med udvidelsen.
g. Italien finder, at man omhyggeligt bør overveje muligheden for gradvis at indføre nye områder med medfinansiering af
fællesskabsforanstaltningerne, også markedsordningerne. Således finder Italien, at en rimelig udvidelse af brugen af obligatorisk
medfinansiering på lang sigt ville gøre det muligt at bevare midlerne til sektoren på et niveau, der ligger i nærheden af det
nuværende beløb. Medfinansiering kunne i følge Italien f.eks. indføres for de nye foranstaltninger, der er nævnt i litra c).
h. Midtvejsevalueringen bør ifølge Italien skabe ligevægt i fordelingen af støtten mellem produktionssektorerne og mellem
medlemsstaterne og fjerne de nuværende forvridninger. Endvidere lægger Italien vægt på, at der gøres en større indsats for at
forenkle fællesskabsbestemmelserne. På specifikke områder anfører Italien bl.a. følgende: Systemet med historisk udbytte, som
danner grundlaget for beregningen af støtten til hovedafgrøderne, bør tages op til revision. Det anses ifølge Italien for
nødvendigt at øge støtten til dyrkningen af hård hvede og citrusfrugter, og der skal foretages passende ændringer af ordningen
for citrusfrugter (ved indførelse af en hektarstøtte). Italien finder det nødvendigt at foretage en omlægning af politikken
vedrørende planteproteiner, idet det efter Italiens opfattelse ik ke er acceptabelt, at EU giver afkald på sin rolle som producent af
olie- og proteinafgrøder og bliver afhængig af import fra tredjelande. For så vidt angår oksekød ønsker Italien en generel
revision af sektoren for at fjerne de nuværende skævheder i fordelingen af støtten mellem medlemsstaterne og den deraf
følgende konkurrenceforvridning. Italien finder endelig, at mælkekvoterne skal tages op til fornyet drøftelse, idet de t dog ifølge
Italien er for tidligt at forsøge at nå til politisk enighed om den fremtidige ordning for sektoren.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse om det italienske memorandum.
Konsekvenser
Italiens præsentation af sine holdninger har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet udtalt, at man generelt tager afstand fra de italienske synspunkter.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
.
Anmodning om tilladelse til yde statsstøtte til destillation af vin.
a) Frankrig
KOM dok. foreligger ikke
b) Italien
KOM dok. foreligger ikke
Nyt notat
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0007.png
Frankrig og Italien har fremsat anmodninger om i medfør af EF-traktatens art. 88, stk. 2, 3. afsnit, at få Rådets tilslutning til, at
national støtte til destillation af visse produkter i vinsektoren er forenelig med Fællesmarkedet.
EF-traktatens art. 88, stk. 2, 3. afsnit, 1. led har følgende ordlyd:
"På begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat ydet eller planlagt støtte, uanset
bestemmelserne i art. 87 eller de i art. 89 nævnte forordninger, skal betragtes som forenelig med fællesmarkedet, hvis ganske særlige
omstændigheder berettiger en sådan beslutning."
Formål og indhold
Ifølge art. 29, stk. 1, i Rådets forordning nr. 1493/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for vin, kan Fællesskabet yde
støtte til destillation af bordvin og af vin egnet til fremstilling af bordvin for at støtte markedet for vin og således lette den fortsatte
forsyning med vindestillater til de dele af sektoren for konsumalkohol, som traditionelt anvender denne form for alkohol.
Ifølge art. 30, stk. 1, i samme forordning, kan der indføres krisedestillation i tilfælde af ekstraordinære markedsforstyrrelser som følge
af stor overskudsproduktion og/eller kvalitetsproblemer.
Frankrig har sendt en anmodning til Kommissionen om tilladelse til at foretage krisedestillation på 4,5 mio. hl., jf. art 30 i Rfo.
1493/1999, idet markedet for bordvin er kommet i vanskeligheder som følge af en kraftig uligevægt mellem udbud og efterspørgsel.
Kommissionen behandler i øjeblikket denne anmodning.
Frankrig har anmodet Rådet om tilladelse til at yde statsstøtte til de producenter, som leverer til destillation efter art. 30 for en mængde
på 4,5 mio. hl. og derved bringe prisen op på 2,74 euro/hl., som er det beløb, der forventes yde til frivillig destillation iht. art. 29. På
grundlag af den fællesskabspris, der blev fastlagt for den seneste krisedestillation anslås den samlede udgift til at være ca. 45,36 mio.
euro. Frank rig henviser bl.a. til, at der et sket et fald i vinavlernes (bordvin) indtægt med 18 pct. i 2001, og at lagrene for bordvin
siden 1999 er forøget med 62 pct.
En tilsvarende anmodning er modtaget fra Italien for en mængde på 5 mio. hl. for derved at bringe prisen op på 2,12 euro/hl. som er
det beløb, der forventes yde til frivillig destillation iht. art. 29. Den samlede udgift anslås til at være ca. 8,27 mio. euro.
Frankrig henleder i sin anmodning endvidere Rådets opmærksomhed på, at reformen af vinsektoren ikke har haft den tilsigtede
virkning, og at det derfor er nødvendigt med foranstaltninger vedrørende markedsmekanismerne og markedsordningens struktur.
Frankrig foreslår f.eks., at der indføres en obligatorisk krisedestillation for de medlemsstater, der ønsker dette.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §2- udvalget (landbrug) har Landbrugsrådet anført, at statsstøtteforanstaltningerne principielt bør forhindres.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
5
.
Forberedelse af møde med kandidatlandene
KOM dok. foreligger ikke.
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved SEC(2002) 95 og SEC(2002) 102, begge af 30. januar 2002 fremsendt et rammedokument om
udvidelsesforhandlingerne om kapitel 7 (den fælles landbrugspolitik) samt en informationsnote om den fælles finansielle ramme 2004-
2006 for udvidelsesforhandlingerne. Dokumenterne er oversendt til Rådet den 30. januar 2002.
På rådsmødet ventes en drøftelse af Kommissionens udspil om de overordnede rammer for tiltrædelsesforhandlingerne om kapitlerne
landbrug, strukturfonde og budgettet. I overensstemmelse med "road map" for forhandlingerne er det det spanske formandskabs
ambition at fastlægge fælles holdninger til disse tre budgettunge kapitler i første halvår 2002. Kommissionen ventes at fremlægge
udkast til fælles EU holdnin ger til disse kapitler i løbet af februar og marts.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0008.png
Formål og indhold
I sit udspil tager Kommissionen udgangspunkt i eksisterende acquis og lægger op til, at en udvidelse med op til 10 lande kan holdes
inden for det samlede finansielle overslag fra DER/Berlin. Med respekt for denne ramme foreslår Kommissionen visse justeringer, der
giver mulighed for, at 10 lande optages i 2004 (og ikke seks lande i 2002 som forudset i Berlin). Kommissionen understreger, at de
opstillede løsningsmodeller ikke præjudicerer fremtidige ændrin ger i f.eks. den fælles landbrugspolitik og principperne for EU’s
fremtidige finansiering.
Der lægges i Kommissionens udspil op til hovedvægt på landdistriktsstøtte for at støtte omstrukturering og modernisering af
landbrugssektoren i kandidatlandene. Der foreslås en gradvis indfasning i den direkte støtte i to tempi. De nye medlemmer modtager
25% af fuld direkte støtte i 2004, 30% i 2005 og 35% i 2006. Derefter fortsætter indfasningen gradvist procentuelt, så kandidatlandene
i 2013 deltager fuldt ud i den fæ lles landbrugspolitik, som den måtte se ud til den tid.
Kommissionens udspil ventes drøftet på uformelt rådsmøde (udenrigsministre) den 8.-9. februar, på Ecofin den 12. februar samt
udenrigsrådsmødet og landbrugsrådsmødet den 18.-19. februar 2002.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om Kommissionens udspil.
Høring
I §2-udvalget (landbrug) har Landbrugsrådet udtalt en positiv holdning til Kommissionens udspil og bl.a. hæftet sig ved, at forslaget
sikrer overholdelse af Berlinloftet. Landbrugsrådet har påpeget, at det er vigtigt at fastholde det nuværende niveau for
fødevaresikkerhed i Fællesskabet, og at der på dette område ikke kan gåes på kompromis. Landbrugsrådet har endvidere anført, at
tidsperioden frem til år 2006 levner tid til nærmere undersøgelser med henblik på reformer. Det er understreget, at udvidelsen skal ses
som en samfundsmæssig opgave og ikke en landbrugsopgave isoleret set.
Dansk Industri har anført, at man hellere havde set en mere grundlæggende reform af den fælles landbrugspolitik for at sikre bedre
lighed mellem de nuværende EU-lande og kandidatlandene og overholdelse af WTO-forpligtelserne. Det foreliggende forslag var dog
en farbar vej.
Mejeriforeningen har generelt udtalt en positiv holdning, men samtidig udtrykt bekymring for, at der kan opstå problemer med
kvoterne især på mejeriområdet, såfremt kandidatlandene opnår højere kvoter.
Udvalget har fremhævet kandidatlandenes behov for strukturudvikling, hvorfor det er i kandidatlandenes egen interesse at begrænse
omfanget af den direkte støtte.
Endvidere har udvalget peget på behovet for at vurdere evt. problemer i relation til eksportloftet i GATT samt veterinære og
dyrevelfærdsmæssige problemer vedr. eksport af levende dyr fra kandidatlandene bl.a. som følge af et lavt prisniveau i disse lande.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
1. Forberedelse af anden samling i De Forenede Nationers Skovforum (UNFF)
Rådets konklusioner
KOM dok. foreligger ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0009.png
Nyt notat.
Baggrund
UNFF (United Nations Forum on Forests) blev etableret i 2000 under FN´s Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC) for en femårig
periode, med et møde om året. UNFF sigter mod praktisk udmøntning af eksisterende IPF (Intergovernmental Panel on Forests) /IFF
(Intergovernmental Forum on Forests) -anbefalinger, bl.a. vedrørende udvikling og udmøntning af bæredygtig skovdrift. Der arbejdes
endvidere for en styrkelse af det internationale samarbejde på skovområdet, herunder sikring af en positiv sammenhæng mellem handel med
træ og bæredygtig skovdrift. Endelig vil UNFF også kunne skabe rammerne for en egentlig skovkonvention, som i givet fald vil skulle
forhandles som opfølgning på UNFF. Konventionen er således stadig på dagsordenen, men tidligst i 2005.
UNFF 2 afholdes 4. – 15. marts 2002 i New York. Der er planlagt ministerdeltagelse i dagene 13. og 14. marts. Det er hensigten, at
der skal fremsendes en ministerdeklaration fra UNFF 2 til Verdenstopmødet i Johannesborg
.
Formål og indhold
Med henblik på forberedelse af fællesskabets deltagelse i de forhandlinger, som forestår under UNFF 2 er der udarbejdet
udkast til rådskonklusioner.
Af udkast til rådskonklusionerne for UNFF 2 (af 29/1 2002) fremgår bl.a., at:
- Rådet understreger vigtigheden af mødets ministerdeltagelse, som den første lejlighed hvor ministre, med ansvar for
skove, kan mødes i UNFF-regi og komme i dialog med CPF (Collaporative Partnership on Forests) organisationer, civile
repræsentanter og andre interesseorganisationer. Rådet betoner vigtigheden af, at ministerdeltagelse retter
opmærksomheden imod skovemner og deres tilknytning til bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse. UNFF sk al
på denne måde bidrage til fuld anerkendelse af skove i tilknytning til disse temaer i nationale og internationale
sammenhænge.
- Rådet betoner, at UNFF 2 er en god lejlighed for UNFF-medlemmer, deltagere, CPF-medlemmer, civile repræsentanter
mv. til åbent at udveksle erfaringer i implementeringen af IPF/IFF forslagene. Denne debat forventes at øge fokus på
allerede opnåede fremskridt, samt føre til beslutninger eller anbefalinger til alle relevante aktører. Lovgivning og
regeringsførelse for bekæmpelse af ulovlig skovhugst og relaterede emner bør fremhæ ves som et højaktuelt emne.
- Rådet understreger, at en af de store udfordringer i gennemførelsen af bæredygtig skovdrift er at gøre den
selvfinansierende i det lange løb. Offentlige, private, lokale og internationale kræfter har komplementære roller i arbejdet
for at nå dette mål. Bæredygtig skovdrift er vigtig for imødekommelse af menneskelige behov og i bekæmpelsen af
fattigdom. I denne sammenhæng ligger en opgave med at støt te især de fattigste udviklingslande i udarbejdelse af
nationale skovprogrammer incl. strategier for national finansiering. EU fastholder sin tilknytning til
udviklingssamarbejdet, herunder til at alle donorlande bør nå målet på 0,7% GNP så hurtigt som muligt.
- Rådet peger endvidere på, at ministersegmentet fra UNFF 2 bør sende en deklaration til WSSD (verdenstopmødet i
Johannesborg i september), som bl.a.:
• overfor WSSD understreger skovenes mangeartede funktioner og deres betydning for bæredygtig udvikling samt
tilskynde WSSD til at udforske løsninger på aktuelle problemer såsom illegal skovhugst og til at overveje
skovrelaterede problemstillinger i nær tilknytning til en bæredygtig økonomisk-, økologisk-, social- og kulturel
udvikling, såvel nationalt som internationalt.
• indtager en positiv holdning overfor COP 6 (Conference of the Parties – møde i regi under
Biodiversitetskonventionen) under Biodiversitetskonventionen, vedrørende forberedelsen af et revideret,
handlingsorienteret CBD (Biodiversitetskonventionen) -arbejdsprogram for biodiversitet i skov, som bl.a. fremmer
implementering af IPF/IFF forslag af relevans for biodiversitet i skov.
• tilskynder til effektivt samarbejde og koordination imellem CBD og UNFF ved at lade sekretariaterne for de to
processer samarbejde på områder hvor der, i de to arbejdsprogrammer, kan identificeres gensidig interesse.
- Rådet fremhæver, at rollerne imellem UNFF og andre skovrelaterede konventioner klarlægges med henblik på at der
sikres gensidig sammenhæng og samarbejde imellem de enkelte fora.
- Endelig lægger Rådet vægt på, at der på UNFF 2 vedtages et sæt specifikke kriterier som kan danne grundlag for
evaluering af UNFF-processen ved UNFF-5 samlingen.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0010.png
Er ikke relevant, idet der er tale om rådskonklusioner i relation til en international konference.
Konsekvenser
Anbefalingerne til deklaration lægger primært op til rent processuelle initiativer, som ikke umiddelbart har konsekvenser
for Danmark. Det forudses, at resultatet af de pågældende processer ikke har konsekvenser, der ligger væsentligt ud over
den danske skovpolitik. Det gælder såvel lovgivningsmæssige som økonomiske og administrative konsekvenser.
Rådskonklusionerne udtrykker fuld støtte til udviklingssamarbejdet, herunder til det fælles mål at alle donorlandene
hurtigst muligt når et bidrag på 0,7 % GNP. Danmarks bidrag ligger noget over dette niveau, hvorfor rådskonklusionerne
ikke vurderes at have økonomiske konsekvenser.
Anbefalingerne vurderes ikke at have indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har i forbindelse med første samling været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. maj 1997 (jf. aktuelt notat af
9. maj 1997), den 21. januar 2000 (jf. aktuelt notat af 13. januar 2000), den 17. marts 2000 (jf. supplerende aktuelt notat af 22.
marts 2000) og den 14. april 2000 (jf. aktuelt notat af 12. april 2000). Sagen har været forelagt for Folketingets Miljø og
Planlægningsudvalg den 28. marts 2000 (jf. notat af marts 2000) samt den 6. april 2000 ved Samr åd vedrørende 8. møde i
FN’s Kommission for Bæredygtig Udvikling.
7
.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2019/93 om særlige
foranstaltninger for visse landbrugsprodukter til fordel for de mindre øer i Det Ægæiske Hav
KOM(2001) 638 endelig
Nyt notat.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2001) 638 af 7. november 2001 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning
(EØF) nr. 2019/93 om særlige foranstaltninger for visse landbrugsprodukter til fordel for de mindre øer i Det Ægæiske Hav.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelse af den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kommissionen har i henhold til Rådets forordning nr. 2019/93 udarbejdet en beretning om den økonomiske situation for de mindre øer
i Det Ægæiske Hav. På anmodning fra Kommissionen har eksterne konsulenter endvidere udarbejdet evalueringsrapporter om
gennemførelsen af forordningen. Det er blevet undersøgt, om forordningens målsætninger er nået, og hvilke ændringer der eventuelt
skal foretages.
På baggrund heraf er der fremsat forslag om ændring af den gældende ordning. Ændringerne tager sigte på at tage større hensyn til de
særlige forhold i øområderne samt til de hidtidige resultater ved gennemførelsen af RFO nr. 2019/93.
På grund af forhold inden for nogle sektorer på øerne i Det Ægæiske Hav, er der visse støtteforanstaltninger, der har vist sig uegnede
at anvende. Det drejer om sig støtte til privat oplagring af visse lokalt fremstillede oste, initiativprogrammer for udvikling af
produktionen af frugt, grøntsager og blomster og lagring af den lokale produktion af hedvin. Det foreslås derfor, at disse
foranstaltninger ikke fortsætter.
Andre foranstaltninger justeres eller udbygges, f.eks. i form af ændrede støttesatser eller mængdemæssige ændringer. Der sker
endvidere tilpasninger pga. ændringer af anden EU-lovgivning. Foranstaltninger vedrører bl.a. områderne for traditionel husdyravl,
kartofler, vin, oliven og honning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462277_0011.png
Endvidere sker der en udvidelse af strukturforanstaltningerne. Der åbnes således op for en øget støtte til investeringer, der bl.a. har til
formål at fremme diversificering, omstrukturering eller omlægning til et bæredygtigt landbrug. Der gives endvidere øget adgang til
støtte til investeringer i små og mellemstore virksomheder, der forarbejder og afsætter lokale landbrugsprodukter.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Ingen.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget medfører ikke ekstra udgifter på EU-budgettet.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.