Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 345
Offentligt
1462241_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 345)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 291 (Løbenr. 5228)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2396, RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
den 6. og 7. december 2001
Dette rådsmøde 2396 (14581/01 Presse 444) blev ikke behandlet af Europaudvalget på
grund af folketingsvalg, men i stedet debatteret på partilederniveau i Statsministeriet.
Dansk delegationsleder: Minister for flygtninge, indvandrere og integration, Bertel
HAARDER, Statssekretær i Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration,
Niels PREISLER og Statssekretær i Justitsministeriet, Michael LUNN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURERNE FOR OVERGIVELSE MELLEM MEDLEMSSTATERNE;
14 delegationer kunne tilslutte sig et kompromisforslag fra formandsskabet, der fastsætter rammer for en europæisk
arrestordre og procedurer for overgivelse mellem medlemsstaterne. En delegation stemte imod
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME – RAMMEAFGØRELSE; Enighed om rammeafgørelse om bekæmpelse af
terrorisme med undtagelse af tre delegationers forbehold. Afgørelsen indeholder definition af terrorismens mål og
tilslutning om strafferetlige sanktioner
*
EUROJUST; Enighed om oprettelse af Eurojust (med fire delegationers forbehold for parlamentariske forbehold).
Eurojust skal fremme og forbedre koordineringen af arbejdet med efterforskning- og retsforfølgelse i medlemsstaterne
*
BEKÆMPELSE AF SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG BØRNEPORNOGRAFI; Meget bred enighed om
kompromisforslag fra formandsskabet, der har til formål at definere hvilken adfærd, der bør sanktioneres strafferetligt i
de nationale lovgivninger
*
HARMONISERING AF STRAFFERAMMERNE; Samtlige delegationer støttede fortsatte drøftelser om en tilnærmelse
af de strafferetlige sanktioner på grundlag af en skala med fire forskellige sanktionsniveauer
*
EUROPOL; Bemyndigelse af Europols direktør til indgåelse af samarbejdsaftale med USA om udveksling af strategiske
oplysninger, med undtagelse af videregivelse af personoplysninger.
*
UNDERTEGNELSE AF AFTALEN MELLEM EUROPOL OG USA; Europols direktør og USA’s ambassadør
undertegnede ovenfor nævnte samarbejdsaftale
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME; Rådet noterede sig en redegørelse fra Europols direktør for drøftelser og
fremskridt i analysen af terrortruslen efter begivenhederne den 11. september
*
TILDELING OG FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS; Drøftelse af minimumsstandarder for tildeling og
fratagelse af flygtningenstatus
*
FORVALTNING AF GRÆNSEKONTROLLEN; Rådet påhørte en redegørelse fra formandskabet om forvaltning af
kontrollen med Den Europæiske Unions ydre grænser og søgte derefter at nå frem til fælles retningslinjer for det fortsatte
arbejde.
*
GENNEMFØRELSESBESTEMMELSER FOR EURODAC; Rådet noterede sig rapport om tekniske inspektioner forud
for vedtagelsen af gennemførelsesbestemmelserne for Eurodoc
*
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE; Bekræftede drøftelser i Det Blandede Udvalg om ophævelse af
visumpligt for rumænske statsborgere
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0002.png
EVENTUELT
- OPFØLGNING AF SARAJEVO-ERKLÆRINGEN; Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om møde i
Beograd som led i gennemførelsen af Sarajevo-erklæringen
*
DET BLANDEDE UDVALG
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE; Godkendte ophævelse af visumpligt
*
SIS II; Godkendte undersøgelse, der sigter mod at indføre en teknologi med den nødvendige kapacitet til at kunne
modtage alle medlemsstaterne i et udvidet Europa i SIS II-systemet.
*
RAPPORT FRA FORMANDSKABET OM DET KONSULÆRE SAMARBEJDE; Det Blandede Udvalg noterede sig
en rapport om det lokale konsulære samarbejde. Der blev givet støtte til fortsatte drøftelser
*
SITUATIONSRAPPORT VEDRØRENDE VISA; Med forbehold af Europa Parlamentets udtalelser er der bred enighed
om et ensartet format for visa og et ensartet format for skemaer til visumansøgninger
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
- Fælles skala til vurdering af trusler mod officielle repræsentanter, der besøger EU – Henstilling; Rådet vedtog en
henstilling om indførelse af en fælles skala til vurdering af trusler mod officielle repræsentanter, der besøger Den
Europæiske Union (dok.
8168/01).
*
- Politisamarbejde med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af vold og uroligheder i forbindelse med fodboldkampe
med international dimension - Resolution
*
- Det Europæiske Politiakademi (Cepol); Godkendelse af finansforordning samt dets budget og arbejdsprogram for 2002
*
- Sirene; Vedtagelse af budget for fase II, samt serveren til on-line hjælp for regnskabsåret 2002
*
- Sisnet; Vedtagelse af budget for 2002
*
- Europol - Forhandlinger om udveksling af personoplysninger; Vedtagelse af ændringsafgørelse, der bemyndiger
Europols direktør til at indlede forhandlinger om aftaler med tredjelande og organisationer, der ikke er tilknyttet EU
*
- Udvidelse af Europols mandat til at omfatte bekæmpelse af international kriminalitet; Vedtagelse af udvidet til at
omfatte de former for grov international kriminalitet, som er anført i bilaget til Europol-konventionen (dok.
14195/01 +
14196/01).
*
- Anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II); Vedtagelse af forordning og en afgørelse om udviklingen
af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (dok.
14160/01 + 14161/01).
*
- Schengen - katalog over henstillinger; Tilslutning til principper og målsætninger i rapport om bedste praksis i Schengen
samarbejdet
*
- Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri; Vedtagelse af afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
*
- Organiseret kriminalitet i EU; Rådet noterede sig situationsrapport
*
- Indbyrdes tilnærmelse af statistikkerne over beslaglæggelser af narkotika og ulovligt anvendte prækursorer; Vedtagelse
af henstilling
*
EKSTERNE FORBINDELSER
- Den Koreanske Halvøs energiudviklingsorganisation (KEDO); Vedtagelse af fælles holdning om EU’s deltagelse i
KEDO
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0003.png
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT
CIVILBESKYTTELSE behandlet på andre rådsmøder siden det foregående ministerrådsmøde den 16. november
2001:
Rådsmøde, 2397, ALMINDELIGE ANLIGGENDER, d. 10. december 2001 (alm. del – bilag endnu ikke udgivet)
Handlingsplan vedrørende retlige og indre anliggender, Rådet vedtog en EU- handlingsplan vedrørende udfordringer og
strategiske mål og fastsætter specifikke aktioner på områderne for grænsekontrol, visum og organiseret kriminalitet.
Epidemiologiske indikatorer, Rådet vedtog en resolution om indførelse af de fem vigtigste epidemiologiske indikatorer
på narkotikaområdet.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen:
Dette
rådsmøde blev ikke behandlet af Folketingets Europaudvalg på grund af folketingsvalg, men i stedet diskuteret på
partilederniveau i Statsministeriet.
Bruxelles, den 18. februar 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
14581/01 (Presse 444)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2396. samling i Rådet
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE -
den 6. og 7. december 2001 i Bruxelles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0004.png
Formand:
Marc VERWILGHEN
Kongeriget Belgiens justitsminister
Antoine DUQUESNE
Kongeriget Belgiens indenrigsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURERNE FOR OVERGIVELSE
MELLEM
MEDLEMSSTATERNE
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME – RAMMEAFGØRELSE
*
EUROJUST
*
BEKÆMPELSE AF SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG
BØRNEPORNOGRAFI
*
HARMONISERING AF STRAFFERAMMERNE
*
EUROPOL
*
UNDERTEGNELSE AF AFTALEN MELLEM EUROPOL OG USA
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
*
TILDELING OG FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS
*
FORVALTNING AF GRÆNSEKONTROLLEN
*
GENNEMFØRELSESBESTEMMELSER FOR EURODAC
*
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE
*
EVENTUELT
- OPFØLGNING AF SARAJEVO-ERKLÆRINGEN
*
DET BLANDEDE UDVALG
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE
*
SIS II
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0005.png
RAPPORT FRA FORMANDSKABET OM DET KONSULÆRE SAMARBEJDE
*
SITUATIONSRAPPORT VEDRØRENDE VISA
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
- Fælles skala til vurdering af trusler mod officielle repræsentanter, der besøger EU
– Henstilling
*
Politisamarbejde med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af vold og
uroligheder i
forbindelse med fodboldkampe med international dimension - Resolution
*
- Det Europæiske Politiakademi (Cepol)
*
- Sirene
*
- Sisnet
*
- Europol - Forhandlinger om udveksling af personoplysninger
*
- Udvidelse af Europols mandat til at omfatte bekæmpelse af international
kriminalitet
*
- Anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
*
- Schengen - katalog over henstillinger
*
- Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
*
- Organiseret kriminalitet i EU
*
Indbyrdes tilnærmelse af statistikkerne over beslaglæggelser af narkotika og
ulovligt anvendte
prækursorer
*
EKSTERNE FORBINDELSER
- Den Koreanske Halvøs energiudviklingsorganisation (KEDO)
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN Justitsminister
Antoine DUQUESNE Indenrigsminister
Danmark:
Bertel HAARDER Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Niels PREISLER Statssekretær i Ministeriet for flygtninge, indvandrere og
integration
Michael LUNN Statssekretær i Justitsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0006.png
Tyskland:
Otto SCHILY Forbundsindenrigsminister
Hansjörg GEIGER Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Grækenland:
Philippos PETSALNIKOS Justitsminister
Michalis CHRISOCHOÏDIS Minister for offentlig orden
Spanien:
Mariano RAJOY BREY Første viceministerpræsident og indenrigsminister
Ángel ACEBES PANIAGUA Justitsminister
Frankrig:
Marylise LEBRANCHU Seglbevarer, justitsminister
Daniel VAILLANT Indenrigsminister
Irland:
John O'DONOGHUE Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Italien:
Roberto CASTELLI Justitsminister
Claudio SCAJOLA Indenrigsminister
Luxembourg:
Luc FRIEDEN Justitsminister
Nederlandene:
Benk KORTHALS Justitsminister
Klaas Georg de VRIES Indenrigsminister og minister for forbindelserne inden for
Kongeriget
Ella KALSBEEK Statssekretær for justitsspørgsmål
Østrig:
Dieter BÖHMDORFER Forbundsjustitsminister
Ernst STRASSER Forbundsindenrigsminister
Portugal:
António COSTA Justitsminister
Nuno SEVERIANO TEIXEIRA Indenrigsminister
Finland:
Ville ITÄLÄ Indenrigsminister
Johannes KOSKINEN Justitsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0007.png
Sverige:
Thomas BODSTRÖM Justitsminister
Gun-Britt ANDERSSON Statssekretær, udenrigsministeriet, med ansvar for
internationalt
udviklingssamarbejde, migration og indvandring
Det Forenede Kongerige:
Angela EAGLE Statssekretær ("Parliamentary Under-Secretary of State"),
Kommissionen:
António VITORINO Medlem
Deltagere i Det Blandede Udvalg:
Island:
Solveig PETURSDOTTIR Justitsminister
Norge:
Erna SOLBERG Kommunal- og regionalminister
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURERNE FOR
OVERGIVELSE MELLEM MEDLEMSSTATERNE
Rådet gennemgik på grundlag af et samlet kompromisforslag fra formandskabet et
udkast til rammeafgørelse om en europæisk arrestordre og procedurerne for
overgivelse mellem medlemsstaterne.
Formandskabet kunne på baggrund af denne gennemgang fastslå, at der var
tilslutning fra 14 delegationer til kompromisforslaget. En delegation kunne ikke
tilslutte sig dette forslag.
De vigtigste elementer i kompromisforslaget er følgende:
Et bredt anvendelsesområde for arrestordren. Specielt medfører denne overgivelse
uden kontrol af dobbelt strafbarhed for en liste over 32 lovovertrædelser (jf. lister i
bilaget, s. 19), under forudsætning af at disse lovovertrædelser straffes med en
frihedsstraf af en maksimal varighed på mindst 3 år i udstedelseslandet.
En klausul om territorialitet, som gør det frivilligt at fuldbyrde en arrestordre for
lovovertrædelser begået i fuldbyrdelseslandet eller for handlinger, som har fundet
sted i et tredjeland, men som ikke anerkendes som lovovertrædelser i
fuldbyrdelseslandet.
En klausul om tilbagevirkende kraft, som giver en medlemsstat mulighed for at
behandle anmodninger, der er indgivet inden rammeafgørelsens vedtagelse, efter de
eksisterende instrumenter nden for udlevering.
BEKÆMPELSE AF TERRORISME - RAMMEAFGØRELSE
Rådet nåede med forbehold af parlamentariske forbehold fra tre delegationer til
enighed om rammeafgørelsen om bekæmpelse af terrorisme i overensstemmelse
med mandatet fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den 21. september og
Det Europæiske Råd den 19. oktober 2001 i Gent.
Rammeafgørelsen fastlægger mål og terrorhandlinger samt
minimum/maksimumsstrafferammerne for forskellige typer lovovertrædelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0008.png
Med hensyn til definitionen af terrorismens mål valgte Rådet en ordlyd, der gør det
muligt at opnå en balance mellem behovet for effektivt at bekæmpe
terrorhandlinger og sikre de grundlæggende friheder og rettigheder for at sikre, at
legitime handlinger, f.eks. i forbindelse med faglige aktioner eller
antiglobaliseringsbevægelser, ikke på nogen måde kan være omfattet af dens
anvendelsesområde.
For så vidt angår strafferetlige sanktioner mod terrorhandlinger gav Rådet i
overensstemmelse med de fælles retningslinjer, der blev tilvejebragt på samlingen
den 16. november, sin tilslutning til en ordning med en maksimumsfrihedsstraf på
mindst 15 år for ledelse af en terroristgruppe og på 8 år for de øvrige overtrædelser
i tilknytning til en terroristgruppe, der specifikt er omhandlet i rammeafgørelsen.
For de øvrige terr orhandlinger opereres der med skærpede straffe i forhold til
straffene for almindelige lovovertrædelser i henhold til medlemsstatens nationale
ret.
EUROJUST
Rådet nåede med forbehold af parlamentariske forbehold fra fire delegationer til
politisk enighed om afgørelsen om oprettelse af Eurojust. Enigheden blev opnået i
overensstemmelse med den tidsplan, som Det Europæiske Råd traf afgørelse om i
Tammerfors, og i henhold til hvilken ordningen for oprettelse af enheden skulle
vedtages inden udgangen af 2001.
Der skal mindes om, at formålet med Eurojust-enheden er at fremme og forbedre
koordineringen mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder af
efterforskningen og retsforfølgningen i medlemsstaterne, under hensyn til enhver
anmodning fra en kompetent national myndighed og enhver oplysning fra et organ,
der er kompetent i medfør af bestemmelser, der fastsættes inden for rammerne af
traktaterne. Enheden har også til opgave at gøre det lettere at yde international gens
idig retshjælp og efterkomme anmodninger om udlevering og at yde anden støtte til
de kompetente myndigheder i medlemsstaterne med henblik på at gøre deres
efterforskning og retsforfølgning mere effektiv.
Hver medlemsstat skal i overensstemmelse med sit retssystem udstationere en
offentlig anklager, dommer eller polititjenestemand med tilsvarende kompetence
som sit nationale medlem af Eurojust. Hvert nationale medlem kan lade sig bistå af
en person eller om nødvendigt og med kollegiets samtykke, lade sig bistå af flere
personer.
Afgørelsen om oprettelse af Eurojust træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende. Fra denne dato ophører den midlertidige
retlige samarbejdsenhed (Pro- Eurojust) med at eksistere.
Efter de overgangsforanstaltninger, der er fastsat i ordningen, udøver de nationale
medlemmer af den foreløbige enhed i en periode på højst to år hvervet som
nationale medlemmer af Eurojust indtil den endelige udnævnelse af det nationale
medlem fra den pågældende medlemsstat.
Afgørelsen om enhedens hjemsted træffes senere af Det Europæiske Råd.
BEKÆMPELSE AF SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG
BØRNEPORNOGRAFI
Rådet konstaterede, at der var meget bred enighed om et kompromisforslag fra
formandskabet vedrørende hovedelementerne i en rammeafgørelse om bekæmpelse
af seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.
Et spørgsmål er fortsat uafklaret, da en delegation har foreslået at ændre de
nærmere retningslinjer for undtagelse fra forpligtelsen til strafferetlig
kriminalisering af virtuel børnepornografisk adfærd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0009.png
Formålet med udkastet til rammeafgørelsen er at definere hvilken adfærd i
forbindelse med seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi, der bør
sanktioneres strafferetligt i de nationale lovgivninger. Ordningen indeholder en
definition af børnepornografisk materiale og lovovertrædelser i forbindelse med
seksuel udnyttelse af børn. Der er ligeledes fastsat effektive sanktioner, der står i et
rimeligt forhold til lovovertrædelserne, o g som har afskrækkende virkning,
herunder bødestraf, for at straffe seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.
HARMONISERING AF STRAFFERAMMERNE
Rådet havde en kort orienterende drøftelse af den metode, der skal anvendes for at
harmonisere de strafferetlige sanktioner.
Formandskabet kunne efter denne drøftelse fastslå, at samtlige delegationer støttede
de fortsatte drøftelser om en tilnærmelse af de strafferetlige sanktioner på grundlag
af en skala med fire forskellige sanktionsniveauer, hvori der i hver foreslås et
strafinterval, der skal fastsættes efter den nationale lovgivning i hver medlemsstat,
dvs.:
niveau 1: straffe, der kan medføre udlevering (almindelig regel)
niveau 2: straffe, hvor maksimumsstraffen mindst er på mellem 1 og 5 år
(specifikke kriterier)
niveau 3: straffe, hvor maksimumsstraffen mindst er på mellem 5 og 10 år
(specifikke kriterier)
niveau 4: straffe, hvor maksimumsstraffen er på over 10 år (tilfælde, hvor der
kræves strengeste
straf).
Hvad angår en specifik lovovertrædelse, der er omhandlet i en rammeafgørelse, vil
Rådet efter denne ordning kun skulle nå til enighed om valget af niveau. Intervallet,
der er fastsat på dette niveau, giver hver medlemsstat en fleksibilitet til at
sanktionere lovovertrædelser med frihedsstraffe, der er i overensstemmelse med
den nationale strafferetsplejelov.
Der skal mindes om, at Rådet (RIA) på samlingen den 17. og 28. september 2001
på udtrykkelig opfordring af tre delegationer påtog sig at fremskynde arbejdet med
at fastlægge den overordnede metode, der skal anvendes i forbindelse med
harmonisering af strafferammerne.
EUROPOL
Rådet bemyndigede Europols direktør til at indgå en samarbejdsaftale med USA
om udveksling af strategiske oplysninger, med undtagelse af videregivelse af
personoplysninger.
Formålet med aftalen er gennem udveksling af oplysninger at styrke samarbejdet
mellem Europol og USA i bekæmpelsen af alle former for alvorlig kriminalitet og
navnlig terrorisme. Dette samarbejde skal ske inden for forebyggelse, afsløring,
udryddelse og efterforskning af alvorlige former for kriminalitet.
Med hensyn til udveksling af personoplysninger bemyndigede Rådet efter at have
noteret sig rapporten om databeskyttelse vedrørende USA, der er udarbejdet af
Europol, Europol til at indlede forhandlinger med USA om indgåelse af en aftale på
dette område.
Disse afgørelser ligger i forlængelse af konklusionerne fra samlingen i Rådet (RIA)
den 20. september 2001 og tager sigte på at styrke forbindelserne mellem Europol
og USA.
UNDERTEGNELSE AF AFTALEN MELLEM EUROPOL OG USA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0010.png
I tilknytning til rådssamlingen undertegnede Europols direktør, Jürgen
STORBECK, og USA's ambassadør, Rockwell SCHNABEL, ovennævnte
samarbejdsaftale mellem Europol og USA i overværelse af justits- og
indenrigsministrene i medlemsstaterne i Den Europæiske Union og USA's
udenrigsminister, Colin POWELL.
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Rådet noterede sig en detaljeret redegørelse fra Europols direktør, Jürgen
STORBECK, for de igangværende drøftelser og de fremskridt, der er gjort i
analysen af terrortruslen efter begivenhederne den 11. september og mandatet til
Europol fra Det Europæiske Råd den 20. september 2001.
Europols direktør henviste navnlig til den meget betydelige mængde ubearbejdede
eller allerede behandlede oplysninger fra USA om Al-Qaida-netværkets aktiviteter
på Den Europæiske Unions område. Disse oplysninger er ved at blive analyseret i
en ny specialenhed under Europol. Han noterede generelt, at der var sket en meget
positiv ændring i medlemsstaternes beredvillighed til at viderebringe oplysninger
til Europol, selv om der består visse problemer, navnli g af juridisk karakter.
Rådet noterede sig i den forbindelse ligeledes et initiativ fra den tyske delegation,
hvori der foreslås supplerende foranstaltninger med hensyn til bekæmpelse af
terrorisme, og pålagde Artikel 36- Udvalget og Det Strategiske Udvalg at
gennemgå forslaget fra den tyske delegation. Endelig noterede Rådet sig
afslutningen af den toårige ajourføring af listen over terrororganisationer, den
såkaldte "3. søjle-lister", primært til operativ bru g.
TILDELING OG FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS
Rådet havde en drøftelse af minimumsstandarderne for procedurer for tildeling og
fratagelse af flygtningestatus på grundlag af et direktivforslag fra Kommissionen.
Formandskabet konstaterede efter drøftelsen, at Rådet generelt tilsluttede sig
arkitekturen i asylproceduren på europæisk plan og nåede frem til en række
retningslinjer for det fremtidige direktiv om minimumsstandarder for tildeling og
fratagelse af flygtningestatus.
FORVALTNING AF GRÆNSEKONTROLLEN
Rådet påhørte en redegørelse for en rapport fra formandskabet om et europæisk
koncept for forvaltning af kontrollen med Den Europæiske Unions ydre grænser og
havde derefter en bordrunde med henblik på at nå frem til fælles retningslinjer for
det fortsatte arbejde.
Formandskabet konstaterede efter Rådets drøftelse, at delegationerne støttede den
generelle fremgangsmåde i rapporten. Denne fremgangsmåde tager sigte på at
tilgodese følgende målsætninger:
styrke og standardisere den europæiske grænsekontrol
bistå kandidatlandene med tilrettelæggelsen af kontrollen ved de kommende
ydre grænser i EU ved iværksættelse af et operationelt samarbejde
lette krisestyringen i forbindelse med grænsekontrol
forebygge ulovlig indvandring og andre former for grænseoverskridende
kriminalitet.
GENNEMFØRELSESBESTEMMELSER FOR EURODAC
Rådet noterede sig oplysninger fra den franske delegation om forløbet af de
igangværende tekniske inspektioner i medlemsstaterne, for at Frankrig kan overføre
"rullede" fingeraftryk til den centrale enhed Eurodac. Delegationen vil snarest gøre
rede for sin evaluering af disse inspektioner, således at udkastet til forordning om
gennemførelsesbestemmelserne for Eurodac hurtigt kan vedtages.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0011.png
Der skal erindres om, at Rådet den 11. december 2001 vedtog en forordning om
oprettelse af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk fra asylansøgere i
medlemsstaterne med henblik på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen
for at kunne identificere ansøgere, som har ansøgt om asyl i mere end en
medlemsstat. Rådet skal efter artikel 22, stk. 1, i forordningen vedtage
gennemførelsesbestemmelserne enstemmigt.
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE
Rådet bekræftede drøftelserne i Det Blandede Udvalg om ophævelse af
visumpligten for rumænske statsborgere ved passage af EU's grænser fra den 1.
januar 2002 i overensstemmelse med de bestemmelser, der er fastsat for Rumænien
i forordningen om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal
være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de
tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav, og vedtog ovennævnte
erklæring.
Ophævelsen af visumpligten for rumænske statsborgere bliver effektiv fra
tyvendedagen efter afgørelsens offentliggørelse i EFT.
"Rådets erklæring om det fortsatte samarbejde med Rumænien vedrørende
afgørelsen om fritagelse for visumpligten:
"Til opfølgning af rapporten fra Kommissionen til Rådet om rumænske
statsborgeres fritagelse for visumkrav af 29.6.2001, KOM (2001) 361 endelig, har
Rådet besluttet at iværksætte fritagelsen for visumpligten for rumænske
statsborgere fra den 1. januar 2002.
Rådet glæder sig over de skridt, Rumænien har taget og overvejer at tage, og
noterer sig de præcise og konkrete tilsagn, Rumænien har givet for at garantere
sikkerheden og forebygge ulovlig indvandring i Den Europæiske Unions
medlemsstater. Det ønsker, at disse skridt vil føre til en faktisk forbedring.
I forbindelse med de analyser, som Gruppen vedrørende Kollektiv Vurdering med
deltagelse af medlemsstaterne og Kommissionens instanser har foretaget
vedrørende de fremskridt, som de enkelte kandidatlande har gjort, og det de endnu
mangler at gøre for at kunne bringe sig i overensstemmelse med gældende
fællesskabsret på området retlige og indre anliggender, vil Rådet lægge særlig vægt
på konsekvenserne for den indre sikkerhed og ul ovlig indvandring i
medlemsstaterne samt på følgende aspekter:
Grænsekontrol udført ved indrejse, transit og udrejse
Visumpolitik
Rejsedokumenter og identitetspapirer
Lovbestemmelser om indvandring og asyl
Love og andre lovbestemmelser om statsborgerskab og statsløse personer
Tilbagetagelse af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig ulovligt i
medlemsstaterne
Den økonomiske og sociale dimension.
Rådet vil på baggrund af evalueringen med jævne mellemrum i Rådet og om
nødvendigt træffe afgørelse om passende foranstaltninger i overensstemmelse med
traktaten."
EVENTUELT
OPFØLGNING AF SARAJEVO-ERKLÆRINGEN
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om mødet med højtstående
embedsmænd den 30. november 2001 i Beograd som led i gennemførelsen af
Sarajevo-erklæringen, som navnlig vedrører en uddybning af det regionale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0012.png
samarbejde inden for asyl og indvandring og tilpasning til europæiske standarder
på disse områder.
DET BLANDEDE UDVALG
Det Blandede Udvalg på ministerplan med Island og Norge holdt møde om
formiddagen den 7. december under forsæde af den islandske justitsminister,
Solveig PETURSDOTTIR, og behandlede følgende spørgsmål:
VISUMPLIGT FOR RUMÆNSKE STATSBORGERE
Det Blandede Udvalg godkendte foranstaltningen vedrørende ophævelse af
visumpligten for rumænske statsborgere.
SIS II
NYE FUNKTIONER
Det Blandede Udvalg godkendte en undersøgelse med henblik på indførelse af en
teknologi med den nødvendige kapacitet til at kunne modtage alle medlemsstaterne
i et udvidet Europa i SIS II-systemet.
Undersøgelsen skal navnlig behandle adgangen for Europol, Eurojust,
registreringsmyndighederne og eventuelt medlemsstaternes sikkerhedstjenester til
SIS II.
Det Blandede Udvalg havde i øvrigt en første drøftelse af andre
beskæftigelsesmuligheder for SIS II, navnlig systematisk registrering af visa, der er
udstedt af medlemsstaterne, eller registrering af uromagere.
RAPPORT FRA FORMANDSKABET OM DET KONSULÆRE
SAMARBEJDE
Det Blandede Udvalg noterede sig en rapport om det lokale konsulære samarbejde.
Ministrene understregede i deres indlæg deres støtte til de tanker og forslag, der er
fremsat i rapporten, og gav deres støtte til de fortsatte drøftelser under det spanske
formandskab efter de retningslinjer, der er skitseret i rapporten.
I rapporten betones navnlig de mangler, man har været ude for i visse retsinstanser
for så vidt angår det konsulære samarbejde, ligesom mulige løsninger identificeres.
SITUATIONSRAPPORT VEDRØRENDE VISA
Det Blandede Udvalg noterede sig, at der med forbehold af Europa-Parlamentets
udtalelse var bred enighed om et ensartet format for visa og et ensartet format for
skemaer til visumansøgninger.
Det Blandede Udvalg gav ligeledes sin tilslutning til en afgørelse om de
administrative udgifter ved visumansøgninger, som i nær fremtid skal forelægges
Rådet til vedtagelse.
BILAG:EUROPÆISK ARRESTORDRE
Liste over de lovovertrædelser, som medfører overgivelse uden kontrol af
dobbelt strafbarhed, under forudsætning af at de i udstedelseslandet straffes
med en frihedsstraf af en maksimal varighed på mindst tre år:
deltagelse i en kriminel organisation
terrorisme
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0013.png
menneskehandel
seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi
ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer
ulovlig handel med våben, ammunition og eksplosive stoffer
bestikkelse
svig, herunder svig, der skader De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser i
henhold
til konventionen af 26. juli 1995 om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers
finansielle
interesser og protokollen hertil af 29. november 1996
hvidvaskning af udbyttet fra strafbart forhold
falskmøntneri og forfalskning af euroen
internetkriminalitet
miljøkriminalitet, herunder ulovlig handel med truede dyrearter og ulovlig handel
med truede
plantearter og træsorter
sluserkriminalitet
forsætligt manddrab, grov legemsbeskadigelse
ulovlig handel med menneskevæv og -organer
bortførelse, frihedsberøvelse og gidseltagning
racisme og fremmedhad
organiseret eller væbnet tyveri
ulovlig handel med kulturgoder, herunder antikviteter og kunstgenstande
bedrageri
afkrævning af beskyttelsespenge og pengeafpresning
efterligninger og fremstilling af piratudgaver af produkter
forfalskning af officielle dokumenter og ulovlig handel med falske dokumenter
forfalskning af betalingsmidler
ulovlig handel med hormonpræparater og andre vækstfremmende stoffer
ulovlig handel med nukleare og radioaktive materialer
ulovlig handel med stjålne motorkøretøjer
voldtægt
brandstiftelse
strafbare handlinger omfattet af Den Internationale Straffedomstols
straffemyndighed
skibs- eller flykapring
sabotage.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt
tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Fælles skala til vurdering af trusler mod officielle repræsentanter, der besøger
EU - Henstilling
Rådet vedtog en henstilling om indførelse af en fælles skala til vurdering af trusler
mod officielle repræsentanter, der besøger Den Europæiske Union (dok.
8168/01).
Politisamarbejde med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af vold og
uroligheder i forbindelse med fodboldkampe med international dimension –
Resolution
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0014.png
Rådet vedtog en resolution vedrørende en håndbog med henstillinger for det
internationale politisamarbejde og foranstaltninger med henblik på forebyggelse og
bekæmpelse af vold og uroligheder i forbindelse med fodboldkampe med
international dimension, som mindst en medlemsstat deltager i (dok.
13858/01).
Det Europæiske Politiakademi (Cepol)
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, godkendte
Cepols finansforordning samt dets budget for 2002 (dok.
12872/01).
Rådet noterede sig også Cepols årlige arbejdsprogram for 2002 (dok.
12871/01).
Sirene
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog
budgettet for Sirenenettet, fase II, samt serveren til on-line hjælp for regnskabsåret
2002.
Sisnet
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog
Sisnets budget for år 2002 samt det foreløbige forslag til budget for Sisnet for
2002.
Europol - Forhandlinger om udveksling af personoplysninger
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse 2000/C 106/01 af 27. marts
2000 om bemyndigelse af Europols direktør til at indlede forhandlinger om aftaler
med tredjelande og organisationer, der ikke er tilknyttet EU (dok.
13923/01).
Denne afgørelse vil gøre det muligt at indlede forhandlinger med Monaco og
Kontoret for Narkotikabekæmpelse og Kriminalitetsforebyggelse (ODCCP).
Udvidelse af Europols mandat til at omfatte bekæmpelse af international
kriminalitet
Rådet vedtog en afgørelse om udvidelse af Europols mandat til fra den 1. januar
2002 at omfatte de former for grov international kriminalitet, som er anført i bilaget
til Europol-konventionen (dok.
14195/01 + 14196/01).
Anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
Rådet vedtog en forordning og en afgørelse om udviklingen af anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II) (dok.
14160/01 + 14161/01).
Schengen - katalog over henstillinger
Rådet gav sin tilslutning til principperne og målsætningerne i den rapport, der er
udarbejdet af Gruppen vedrørende Schengen-evaluering med hensyn til
udarbejdelsen af kataloget over henstillinger og bedste praksis samt til planerne om
snarest at forelægge kandidatlandene et katalog vedrørende grænser, tilbagetagelse
og udsendelse.
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådet vedtog:
en afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri (dok.
13436/01).
en ændring af rammeafgørelse 2000/383/RIA om styrkelse af beskyttelsen
mod falskmøntneri, ved hjælp af strafferetlige og andre sanktioner, i
forbindelse med indførelsen af euroen (dok.
13437/01).
Ordningen vedrører
specielt de foranstaltninger, der skal tages i gentagelsestilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462241_0015.png
Disse tekster styrker de foranstaltninger, der allerede er vedtaget i første og tredje
søjle til bekæmpelse af falskmøntneri, herunder navnlig forfalskning af euroen.
Organiseret kriminalitet i EU
Rådet noterede sig situationsrapporten om organiseret kriminalitet i EU i 2000.
Indbyrdes tilnærmelse af statistikkerne over beslaglæggelser af narkotika og
ulovligt anvendte prækursorer
Rådet vedtog en henstilling om indbyrdes tilnærmelse af de retshåndhævende
myndigheders statistikker over beslaglæggelser af narkotika og ulovligt anvendte
prækursorer (dok.
12411/01).
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Koreanske Halvøs energiudviklingsorganisation (KEDO)
Rådet vedtog:
en fælles holdning om Den Europæiske Unions deltagelse i KEDO.
Formålet for Den Europæiske Union er at bidrage til en samlet løsning på
spørgsmålet om spredning af kernevåben på Koreahalvøen. På denne
baggrund og i overensstemmelse med KEDO's målsætninger deltager Den
Europæiske Union i denne meget vigtige internationale aktion inden for ikke-
spredning af kernevåben og nuklear sikkerhed.
en afgørelse om godkendelse af Kommissionens indgåelse af aftalen mellem
Det Europæiske Atomenergifællesskab og Den Koreanske Halvøs
energiudviklingsorganisation (KEDO).