Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1462227_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 359)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. februar 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. februar 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde (retlige
og indre anliggender) den 28. februar – vedlægges Fødevareministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenens punkt 27.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462227_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 19. februar 2002
LFM0603
SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (Retlige og Indre anliggende)
den 28. februar 2002
27.
Anmodninger om tilladelse til at yde statsstøtte til krisedestillation af vin.
a. Frankrig
KOM dok. foreligger ikke
b) Italien
Kom dok foreligger ikke
A-pkt.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462227_0003.png
27. Anmodning om tilladelse til yde statsstøtte til krisedestillation af vin.
a) Frankrig
KOM dok. foreligger ikke
b) Italien
KOM dok. foreligger ikke
(A-pkt.)
Revideret genoptryk af aktuelt notat af 7. februar 2002. Ændringer er markeret i marginen.
Baggrund
Frankrig og Italien har fremsat anmodninger om i medfør af EF-traktatens art. 88, stk. 2, 3. afsnit at få Rådets tilslutning
til, at national støtte til destillation af visse produkter i vinsektoren er forenelig med Fællesmarkedet.
EF-traktatens art. 88, stk. 2, 3. afsnit, 1. led har følgende ordlyd:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462227_0004.png
"På begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat ydet eller planlagt støtte,
uanset bestemmelserne i art. 87 eller de i art. 89 nævnte forordninger, skal betragtes som forenelig med fællesmarkedet,
hvis ganske særlige omstændigheder berettiger en sådan beslutning."
Formål og indhold
Ifølge art. 29, stk. 1, i Rådets forordning nr. 1493/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for vin, kan
Fællesskabet yde støtte til destillation af bordvin og af vin egnet til fremstilling af bordvin for at støtte markedet for vin
og således lette den fortsatte forsyning med vindestillater til de dele af sektoren for konsumalkohol, som traditionelt
anvender denne form for alkohol.
Ifølge art. 30, stk. 1, i samme forordning, kan der indføres krisedestillation i tilfælde af ekstraordinære
markedsforstyrrelser som følge af stor overskudsproduktion og/eller kvalitetsproblemer.
Forvaltningskomitéen for Vin har den 8. februar 2002 i henhold til art. 30, stk. 1 givet tilladelse til krisedestillation af 8
mio. hl. bordvin. Krisedestillationen er fordelt med 4. mio. hl. til Frankrig og 4. mio. hl. til Italien.
Frankrig har anmodet Rådet om tilladelse til at yde statsstøtte til de producenter, som leverer til krisedestillation efter art.
30 for derved bringe prisen op på 2,74 euro/hl., som er det beløb, der forventes ydet til frivillig destillation iht. art. 29. På
grundlag af den fællesskabspris, der blev fastlagt for den seneste krisedestillation anslås den samlede udgift til at være
ca. 38,84 mio. euro.
Den franske regering har oplyst, at den har igangsat en vidtgående omstruktureringsplan i vinsektoren med henblik på at
tilpasse sektoren til markedets vilkår. Der er således sket en reduktion af bedrifterne i Languedoc med 26% og en reduktion i
arealerne på 14%. Denne omstrukturering begynder nu at bære frugt, idet høsten af bordvin i 1999 var på 25,2 mio. hl., mens
høsten i 2000 var på 23,4 mio. h l. og i 2001 på 21,5 mio. hl.
Selvom erhvervsomstillingen således allerede er iværksat og begynder at virke, kræves der efter fransk opfattelse både
yderligere tid og yderligere foranstaltninger før problemerne i sektoren er løst. Den foreliggende anmodning om statsstøtte til
krisedestillation tager således sigte på at løse et kortsigtet problem, men er samtidig en forudsætning for, at reformer på
længere sigt kan gennemføres p&ar ing; de bedst mulige vilkår. Den store uligevægt mellem udbud og efterspørgsel, der har
bevirket behovet for krisedestillation, skyldes især, at lagrene fortsat vokser. Lagrene for bordvin er således siden 1999
forøget med 62 pct., mens der er sket et fald i vinavlernes indtægt fra bordvin med 18 pct. i 2001.
Frankrig har således oplyst, at når lagrene fortsat er for store skyldes det, at de foranstaltninger, der blev
iværksat under det seneste markedsår, ikke var tilstrækkelige til at genetablere ligevægten på markedet. Man
forsøgte således også i 2000 og 2001 at afhjælpe situationen gennem krisedestillation. Af budgetmæssige
grunde måtte omfanget af krisedestillationerne imidlertid begr&a elig;nses, hvorfor der nu i 2002 er givet
mulighed for yderligere krisedestillation på de ovenfor nævnte 4. mio. hl. Denne krisedestillation betragtes
derfor som en forlængelse af sidste markedsårs krisedestillation.
Rådet godkendte i december 2000 og juni 2001 med enstemmighed, at der kunne ydes national støtte til de
producenter, der leverede til krisedestillationerne i markedsåret 2000/01.
Frankrig henleder i sin anmodning endvidere Rådets opmærksomhed på, at reformen af vinsektoren ikke har
haft den tilsigtede virkning, og at det derfor er nødvendigt med foranstaltninger vedrørende
markedsmekanismerne og markedsordningens struktur. Frankrig foreslår f.eks., at der på længere sigt
indføres en obligatorisk krisedestillation for de medlemsstater, der ønsker dette. Der er ikke hermed tale om
indførelse af en ny støtteordning, men udelukkende et fransk forslag om en fremtidig justering af den
gældende markedsordnings regler vedrørende krisedestillation.
Italien har fremsat en tilsvarende anmodning om tilladelse til at yde statsstøtte til de producenter, som
leverer til krisedestillation, for derved at bringe prisen op på 2,12 euro/hl. som er det beløb, der forventes
ydet til frivillig destillation iht. art. 29. Den samlede udgift anslås til at være ca. 8,27 mio. euro.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462227_0005.png
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §2- udvalget (landbrug) har Landbrugsrådet anført, at statsstøtteforanstaltningerne principielt bør
forhindres.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg (forhandlingsoplæg) torsdag den 14. februar
2002, jf. aktuelt notat af 7. februar 2002.