Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 361
Offentligt
1462225_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 361)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. februar 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende
forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes sat til afstemning på den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462225_0002.png
Internationalt Kontor J. nr. M 7042-0059
lkj/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler. Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 6.-7. december 2001
og forventes til afstemning den 25-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Da sulfosulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-
stoffer på bilag I. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til –
inden for rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i d ældende land.
Sulfosulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Irland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Stoffet er vurderet ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i
vinterhvede. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet
sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter. Hovedkonklusionen for sundhed er, at
blæretumorerne, der blev konstateret i museforsøget, ikke har relevans for mennesker, samt at det ikke er nødvendigt at
fastsætte en akut referencedosis. Med hensyn til miljø konkluderede komiteen, at der ikke var nogen risiko for
langtidseffekter på regnorm ved den anvendte dosis af sulfosulfuron på trods af nedbrydnin gsprodukternes persistens.
Miljøstyrelsen har imidlertid vurderet, at der ikke er tilstrækkelige oplysninger om nedbrydningsprodukternes effekter på
jordorganismer. Endvidere viser det væsentligste forsøg (lysimeterforsøget), at der sker en udvaskning til grundvandet af
et af sulfosulfurons nedbrydningsprodukter (M8) i en koncentration over grænseværdien. Det er således efter Danmarks
opfattelse ikke dokumenteret, at der kan findes anvendelse indenfor EU, hv or nedbrydningsprodukt M8 ikke udvaskes
til grundvandet i uacceptable koncentrationer.
Da sulfosulfuron på det foreliggende grundlag må vurderes at udgøre en risiko for grundvandet, agter Regeringen at
stemme imod Kommissionens forslag om optagelse af sulfosulfuron på bilag I til direktivet om plantebeskyttelsesmidler.
Det skal bemærkes, at det nuværende beskyttelsesniveau for grundvandet kan opretholdes selvom stoffet optages på
bilag I, idet Danmark kan undlade at godkende sulfosulfuron-holdige midler, såfremt der er uacceptabel udvaskning
under danske forhold.
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 7042-0059
MASE/STM/CDH/11
LKJ/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462225_0003.png
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/1525/00 rev. 1 "Commission Directive ../.../EC Amending Annex
I to Council Directive 91/414/EEC concerning the placing of plant protection products on the market to include
sulfosulfuron as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 6.-7. december 2001. Forslaget forventes til
afstemning den 25-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger
proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Da sulfosulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-
stoffer på bilag I. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til –
inden for rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i d ældende land.
2. Formål og indhold
Sulfosulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Irland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage
aktivstoffet sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af sulfosulfuron ud fra det ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i
vinterhvede - vist, at sulfosulfuron og sulfosulfuron-holdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis
artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed
eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler,
aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen.
Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Ved denne vurdering skal der ifølge direktivudkastet særligt tages hensyn til beskyttelse af grundvandet og beskyttelse af
dyr og planter i vandmiljøet ved anvendelse af sulfosulfuron.
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier til brug for den nationale
vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en udtalelse (SCP/SULFO/002-
Final) den 30. november 2000, som er offentliggjort den 11. december 2000. Komitéen blev spurgt om forekomsten af
blæretumorer i et museforsøg af 18 måneders varighed; om nødvendigheden af at fastsætte en akut referencedosis og om
nødvendigheden af et langtidsforsøg med regnorm. Hovedkonklusionen for su ndhed er, at blæretumorerne, der blev
konstateret i museforsøget, ikke har relevans for mennesker, samt at det ikke er nødvendigt at fastsætte en akut
referencedosis.
Med hensyn til miljø konkluderede komiteen, at der ikke var nogen risiko for langtidseffekter på regnorm ved den
anvendte dosis af sulfosulfuron på trods af nedbrydningsprodukternes persistens. Derudover nævner komitéen, at det er
usandsynligt, at mængden af de uidentificerede metabolitter (M5, M6 og M8) vil overstige 0,1
µ
g/l ved
forårsanvendelsen på 20 g/ha. Komiteen anbefaler, at disse metabolitter bliver kemisk bestemt og videnskabeligt
vurderet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
Der
er
tale
om
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462225_0004.png
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Der er i dag ikke godkendt sulfosulfuron-holdige midler i Danmark, men
der er ansøgt om provisorisk godkendelse af produktet Monitor, der indeholder sulfosulfuron. Miljøstyrelsen har
behandlet denne ansøgning og vurderet, at visse af sulfosulfurons nedbrydningsprodukter er relativt persistente og, at der
ikke er tilstrækkelige oplysninger om deres effekter på jordorganismer. Endvidere viser det væ sentligste forsøg
(lysimeterforsøget), at der sker en udvaskning af et af sulfosulfurons nedbrydningsprodukter. Der foreligger ikke
yderligere dokumentation til belysning af sulfosulfurons og dets nedbrydningsprodukters udvaskning under andre
forhold. På denne baggrund er ansøgeren i færd med at fremskaffe yderligere oplysninger med henblik på, at
Miljøstyrelsen kan færdigbehandle ansøgningen.
Hvis sulfosulfuron optages på bilag I, træder optagelsen i kraft den 1. juli 2003. Producenterne kan derefter søge om
godkendelse af sulfosulfuron-holdige midler i Danmark under henvisning til direktivet. Miljøstyrelsen skal i så fald
foretage en vurdering ud fra de ovennævnte principper og med inddragelse af de nye oplysninger. Direktivet skal være
implementeret inden 31. december 2002, og inden 31. december 2003 skal eventuelle provisoriske go dkendelser være
ændret i overensstemmelse med direktivet.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Sulfosulfuron og sulfosulfuron-holdige midler er ikke godkendt i Danmark. Ved behandlingen af den provisoriske
ansøgning er det vurderet, at en række af sulfosulfurons nedbrydningsprodukter er relativt persistente, og at disses effekt
på jordorganismer ikke er tilstrækkeligt belyst.
Efter den videnskabelige komités udtalelse er de tre omtalte nedbrydningsprodukter blevet identificeret, og deres
koncentration er beregnet. Beregningerne viste, at nedbrydningsprodukt M8 kan udvaskes til grundvandet i en
koncentration over grænseværdien. Der er imidlertid ikke enighed om fortolkningen af disse forsøg, og det er efter
Danmarks opfattelse ikke dokumenteret, at der kan findes anvendelse indenfor EU, hvor nedbrydningsprodukt M8 ikke
udvaskes til gru ndvandet i uacceptable koncentrationer.
For så vidt angår grundvandet lægger direktivet vægt på, at der skal tages særligt hensyn for at sikre, at der ikke sker en
uacceptabel forurening, når medlemslandene skal vurdere ansøgninger nationalt. Miljøstyrelsen vurderer derfor, at
beskyttelsesniveauet vil kunne opretholdes for grundvandet, idet Danmark kan undlade at godkende sulfosulfuron-
holdige midler, selvom sulfosulfuron optages på bilag I, såfremt der er uacc eptabel udvaskning under danske forhold.
For dyr og planter i vandmiljøet lægger direktivet ligeledes vægt på, at der skal tages særligt hensyn for at sikre, at der
ikke sker en uacceptabel effekt på disse. Vandmiljøet vil kunne beskyttes ved afstandskrav til vandmiljøet (sprøjtefri
zoner); størrelsen af disse zoner afhænger af vurderingen for de enkelte midler.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede
regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af
den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder re gler for hvordan stoffers
gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark for så vidt angår sulfosulfuron, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt
for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en
erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er
vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af sulfosulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere
fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462225_0005.png
harmoniserede maksimalgrænseværdier for sulfosulfuron på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø). Der er modtaget i alt fem høringssvar.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) og SID støtter, at Danmark stemmer imod optagelse af sulfosulfuron på bilag I
til direktivet.
Det Økologiske Råd støtter ligeledes kraftigt, at Danmark stemmer imod optagelse af stoffet med henvisning til, at
stoffet udgør en trussel mod grundvandet i EU og ikke kan leve op til direktivets krav om et højt beskyttelsesniveau.
Også de Danske Vandværkers Forening bakker op om den danske holdning om at stemme imod optagelse af stoffet på
bilag I til direktivet. Det anføres, at stoffets metabolitter (nedbrydningsprodukter) ikke er kemisk identificeret, og at det
derfor er vanskeligt at detektere en eventuel forurening af grundvandet.
Endelig støtter Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug, at Danmark stemmer imod optagelse af stoffet.
Organisationerne finder det uheldigt, at risikoen for udvaskning af metabolitter ikke indgår i den gældende EU-vurdering
af aktivstoffer.