Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 390
Offentligt
1462196_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 390)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. februar 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 1. marts 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(økonomi- og finansministre) den 5. marts 2002 – vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets notat
vedrørende dagsordenens punkt 15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462196_0002.png
AKTUELT NOTAT
11. kontor
J.nr. 221/DG17-0005
Ref. SVF
Den 26. februar 2002
Forslag til Rådets og Europa-Parlamentets Beslutning om at ændre Beslutning Nr 154/96/EC om retningslinier
for Transeuropæiske Netværk på energiområdet (TEN energi)
KOM(2002) xxx af xx 2002
R esu mé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462196_0003.png
Kommissionens forslag til ændrede retningslinier for støtteordningen Transeuropæiske Net på energiområdet indebærer en
stærkere betoning af TEN-projekters bidrag til realisering af det indre marked på el- og gasområdet og større vægt på
energiforsyningssikkerhed. Som noget nyt foreslår Kommissionen, at listen med " projekter af fælles interesse" defineres
tematisk i stedet for geografi sk, og at der desuden etableres en særlig liste (benævnt "projekter af europæisk interesse") med
"prioriteringsakser" eller kerneområder, som angiver, de geografiske områder, der bør prioriteres højt når støttemidlerne skal
allokeres. Kommissionen foreslår støttemulighederne til "projekter af europæisk interesse" forbedret. Loftet for anlægsstøtte
til den type projekter foreslås h&ae lig;vet fra 10 til 20%.
1. Status
Kommissionen har endnu ikke officielt fremsendt forslaget til ændring af Beslutning 1254/96/EC om Retningslinier
for Transeuropæiske Netværk (TEN) på energiområdet.
Forslaget har hjemmel i artikel 154 og artikel 155 i Traktaten. Beslutning om nye retningslinier for denne ordning skal
vedtages med kvalificeret flertal efter reglerne om fælles beslutningstagen i artikel 251.
Transeuropæiske netværk for energi er en støtteordning på fællesskabsniveau med henblik på udviklingen af den
europæiske infrastruktur på energiområdet.
De eksisterende retningslinier er fra 1996 og svarer ikke længere til den aktuelle energipolitiske situation i Fællesskabet.
Hertil kommer, at retningslinierne er udformede så det er nødvendigt løbende at foretage tilføjelser, hvis nye projekter
skal blive berettiget til at opnå støtte. Sådanne tilføjelser er tidskrævende, da de kræver både Rådets og Europa-
Parlamentets samtykke.
Allerede i forbindelse med fremlæggelse af grønbogen:" På vej mod en europæisk strategi for
forsyningssikkerhed" (KOM (2000) 769) i slutningen af år 2000 tilkendegav Kommissionen, at den ønskede en
modernisering af retningslinierne for Transeuropæiske Netværk på energiområdet.
De seneste år har det samlede årlige støttetilsagn ligget på omkring 20 mio euro. Dette niveau forventes fortsat i de
kommende år. Bevillingsspørgsmålet behandles i ECOFIN regi og er ikke kædet sammen med revisionen af
retningslinierne.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse.
Kommissionen og det spanske formandskab lægger op til, at der skal træffes overordnede principbeslutninger i sagen
på det kommende møde i Det Europæiske Råd i Barcelona, den 15.-16. februar 2002.
1.
Formål og indhold
Kommissionen anfører, at formålet med den foreslåede revision er at tilrette TEN, således at ordningen bedre fremmer
realiseringen af ét velfungerende konkurrencepræget indre el- og gasmarked og medvirker til at forbedre Fællesskabets
energiforsyningssikkerhed.
Kommissionen anfører videre, at dens forslag til nye retningslinier vil ajourføre støtteordningen i lyset af den udvikling, der
har fundet sted siden 1996. I hovedtræk indebærer forslaget, at:
• De støtteberettigede projekter defineres på en bredere måde end hidtil, idet projekter defineres tematisk i stedet for
geografisk. Det vil ifølge Kommissionen bibringe støtteordningen den nødvendige flexibilitet og medføre, at
retningslinierne ikke behøver hyppige revisioner.
• Støtte- eller prioritetskriterierne ændres, således at gennemførelse af det indre marked gennem prioritering af "missing
links", løsning af flaskehalsproblemer og integration i de nationale energinet af energiproduktion, baseret på
vedvarende energikilder, fremhæves som særligt vigtige projekter.
• Forsyningssikkerhed, herunder forsyningen af de allermest perifere områder i EU, samt energiforbindelserne til 3.
lande, får stærkere vægt. Disse hensyn kan desuden medvirke til at TEN-projekterne fremover bliver mere orienteret
mod ansøgerlandene.
• For de projekter, som opnår betegnelsen "projekter af europæisk interesse" foreslås loftet for
anlægsstøtte
hævet fra
10 til 20%. Dette er dog ikke den del af retningslinierne for TEN energi, men vil indgå i den samtidige revision af den
finansielle forordning for TEN, som vil blive behandlet i ECOFIN-regi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462196_0004.png
• Kommissionens rapportering til Rådet og Europaparlamentet ændres fra hvert andet år til hvert fjerde år.
Kommissionen vurderer, at det vil resultere i bedre rapporter, som i stedet for stort set at bestå af en opremsning af
hvilke konkrete projekter, der har fået støtte, vil blive mere analyserende og vurderende.
Ændringerne må forventes at medføre at flere projekter, vil kunne blive støtteberettigede, men vil formentlig også føre til at
TEN støttemidlerne på energiområdet vil blive koncentreret på færre store projekter og i højere grad end hidtil vil blive
allokeret til anlægsprojekter. En afledt konsekvens kan blive et stigende pres for forhøjelse af bevillingen, som hidtil har været
på 20-25 mi o. euro årligt.
I henhold til Traktatens bestemmelser i artikel 155 om Transeuropæiske Netværk, skal retningslinierne for TEN indeholde
"mål og prioriteter for de aktioner, som påtænkes gennemført" og der skal fastlægges projekter "af fælles interesse".
Kommissionens forslag overholder disse rammer og går et skridt videre, i det der ud fra en omfattende liste med projekter
"af fælles interesse" opstilles en meget kortere liste med 7 og 5 såkaldte
prioritetsakser
dvs -kerneområder på henholdsvis el- og
naturgas-området. Disse 12 områder udgør tilsammen: "Prioriterede projekter af europæisk interesse". Det er inden for disse
områder, at Kommissionen vil prioritere fremtidens støtte, og det er ifølge forslaget kun projekter, som kan relateres hertil,
der vil kunne opnå op til 20% investeringsstøtte.
I den Meddelelse der ledsager Kommissionens forslag til nye retningslinjer foreslår Kommissionen en fast kvantitativ
målsætning for udviklingen af eloverføringskapaciteten, nemlig at hvert enkelt medlemslands overføringskapacitet skal svare
til 10% af den nationale produktionskapacitet. Der lægges op til en principbeslutning om denne målsætning på mødet i Det
Europæiske Råd i Barcelona den 15.-16. marts 2002.
Gældende dansk ret
Der findes ikke en dansk statsstøtteordning til udbygning af den overordnede infrastruktur på el- og naturgasområdet. Lov
om elforsyning og lov om naturgasforsyning regulerer infrastrukturen på hhv. el- og naturgasområdet.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Fællesskabet er i henhold til Traktatens artikel 155 forpligtet til at opstille et sæt retningslinier for Transeuropæiske netværk
på energiområdet omfattende mål og prioriteter.
I den meddelelse der ledsager forslaget påpeger Kommissionen, at spørgsmålet om tilvejebringelse af en passende
energiinfrastruktur er et anliggende både for de europæiske el- og naturgasselskaber, medlemslandene og Fællesskabet. Den
enkelte medlemsstat, og de energiselskaber, der opererer i medlemsstaten, er ansvarlig for energiinfrastrukturen, men på
grund af det indre marked, og det gælder især for el, er energiforsyningen i det e nkelte medlemsland ikke kun afhængig af
den nationale infrastruktur, men også påvirket af infrastrukturen i andre lande.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at energiinfrastrukturen ikke kun er et nationalt anliggende, men også kræver
indsatser på fællesskabsniveau. Regeringen anser støtteordningen Transeuropæiske Netværk for et blandt flere virkemidler til
at fremme et velfungerende indre energimarked og sikre Europas energiforsyning. Regeringen finder endvidere, at forslaget
ikke går videre end det er nødvendigt for at opnå de opstillede m& aring;l.
1. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens forslag har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget medfører ikke statsfinansielle konsekvenser, men kan få positive økonomiske konsekvenser for netselskaberne på
el- og naturgasområdet, idet nye retningslinier vil gøre det lettere for danske selskaber at søge om tilskud til vurdering,
forberedelse og projektering af anlægsprojekter inden for energiinfrastrukturen.
Forslaget om nye retningslinier vil øge EU’s energiforsyningssikkerhed og forbedre den europæiske energiinfrastruktur.
Derved vil forslaget fremme et mere effektivt og konkurrencepræget europæisk marked for el og gas og derigennem kunne
medvirke til lavere forbrugerpriser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462196_0005.png
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en begrænset positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Europa og Danmark. Kommissionens
forslag indebærer, at TEN som noget nyt vil kunne støtte projekter, som integrerer el produceret på basis af vedvarende
energi i det overordnede net, og det vil alt andet lige medføre en reduktion af den europæiske energisektors CO
2
-udledning.
Det må dog forventes, at milj&oslas h;forbedringen både nationalt og i Europa, bliver af begrænset omfang.
1. Høring
Forslaget er den 11. februar sendt i ekstern høring med svarfrist den 25. februar 2002. Høringsparterne var Elsam, Energi E2,
Eltra, Elkraft system, DONG A/S og Dansk Energi.
Ingen af høringsparterne havde bemærkninger til forslaget til revision af retningslinjerne. Der var derimod enkelte specifikke
bemærkninger til listen i bilaget med forslag til konkrete projekter.
1. Tidligere forelæggelse
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.