Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 394
Offentligt
1462192_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 394)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 369 (Løbenr. 7075)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat om forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur, KOM (2002) 23.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462192_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
: 27. februar 2002
: 601-36
Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et europæisk
jernbaneagentur. KOM(2002) 23.
Resumé
Formålet med forslaget er at oprette et europæisk jernbaneagentur for sikkerhed og interoperabilitet. Ifølge forslaget vil
agenturet have en bestyrelse, der udpeges af Kommissionen og Rådet, mens den daglige ledelse varetages af en
administrerende direktør. Agenturet vil skulle have ca. 100 ansatte. Agenturets budget forventes at være på 14,5 mio. euro (ca.
109 mio. kr.) årligt.
Agenturet vil få til opgave at fremkomme med udtalelser og anbefalinger inden for jernbanesikkerhed og interoperabilitet for
at opnå en harmonisering med henblik på at skabe forudsætningerne for en reel markedsåbning for jernbanegodstransport.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning er modtaget i Rådssekretariatet den 25. januar 2002. Det er fremsat under henvisning til EU-
traktaten, særlig artikel 71, stk. 1, og vil skulle vedtages med kvalificeret flertal efter procedurerne i artikel 251 (fælles
beslutningstagen).
Agenturets organisation m.v.
Formålet med forslaget er at etablere et europæisk jernbaneagentur for sikkerhed og interoperabilitet. Agenturet skal være en
integreret del af fællesskabssystemet, og det skal være det tekniske organ, som giver Fællesskabet de nødvendige midler i
hænde til at iværksætte effektive foranstaltninger med henblik på interoperabilitet og jernbanesikkerhed.
Forslaget indebærer, at agenturet får en bestyrelse, som skal føre tilsyn med agenturet. Bestyrelsen skal bestå af seks
repræsentanter, som udnævnes af Kommissionen, og seks repræsentanter, som udnævnes af Rådet, samt tre repræsentanter
uden stemmeret, som udnævnes på grundlag af deres kompetence inden for jernbanesektoren. Bestyrelsen vedtager bl.a.
agenturets arbejdsprogram og dets budget.
Bestyrelsen skal udpege en administrerende direktør, der bl.a. vil få ansvaret for agenturets budget, arbejdsprogram og
personaleanliggender. Den administrerende direktør må ikke modtage instruktioner fra medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462192_0003.png
Agenturets personalebehov anslås til ca. 100 ansatte. Disse forventes fortrinsvis rekrutteret fra jernbanesektoren og vil
normalt blive ansat på femårs kontrakter. Kommissionen anslår det årlige budget 14,5 mio. euro pr. år, hvilket er mindre end
0,6 pct. af EU’s årlige udgifter til jernbaneprojekter.
Agenturets kompetencer
Agenturet kan afgive henstillinger og udtalelser. Agenturet får ikke nogen selvstændig beslutningskompetence; dets
kompetence begrænses til udførelsen af tekniske opgaver for Kommissionen og medlemsstaterne.
Forslaget indeholder bestemmelser om inddragelse af eksperter fra jernbanesektoren og høring af interessenter.
Jernbanesikkerhed
Agenturet skal varetage følgende opgaver vedrørende jernbanesikkerhed:
1. Udforme udkast til den tekniske del af fælles sikkerhedsmål og metoder, samt fælles format til sikkerhedscertifikater.
2. Undersøge nye nationale sikkerhedsforskrifter.
3. Overvåge sikkerhedsniveauet i jernbanesektoren.
4. Forelægge en rapport om jernbanesikkerhed hvert andet år.
5. Afgive udtalelser om sikkerhedsrelaterede emner i forbindelse med markedsåbning for jernbanetransport.
6. Etablere en offentlig tilgængelig hjemmeside på internettet med oplysninger om jernbanevirksomheders
sikkerhedscertifikater m.v.
Interoperabilitet
Agenturet skal varetage følgende opgaver vedrørende interoperabilitet:
1. Udarbejde den tekniske del af tekniske specifikationer for interoperabilitet.
2. Tilrettelægge samarbejdet mellem de organer, der er bemyndiget af medlemsstaterne, til at gennemføre proceduren for
vurdering af overensstemmelse eller anvendelsesegnethed af interoperabilitetskomponenter.
3. Føre tilsyn med de bemyndigede organer og rapportere til Kommissionen, der kan bringe sagen op over for det
udvalg, der er nedsat i medfør af interoperabilitetsdirektiverne.
4. Rapportere hvert andet år om udviklingen inden for interoperabilitet.
5. Foretage en teknisk vurdering af infrastrukturprojekter, der modtager EU-støtte.
6. Afgive henstillinger vedrørende etableringen af en fælles europæisk certificering af vedligeholdelsesværksteder.
7. Afgive henstillinger vedrørende fælles regler for uddannelse af jernbanepersonale.
8. Afgive henstillinger vedrørende fælles standarder for registrering af rullende materiel.
9. Etablere en offentlig tilgængelig liste over alle relevante dokumenter vedrørende certificering af rullende materiel.
2. Gældende dansk ret
Lov nr. 336 af 1. maj 1996 om jernbanesikkerhed m.v., som ændret ved lov nr. 1120 af 29. december 1999.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende organisationer:
Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for
Handel, Transport og Service, ARRIVA Danmark A/S, Danmarks TransportForskning, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Industri, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Speditører, Det Kommunale Kartel, DSB,
Erhvervenes Transportudvalg, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Privathavne, Fælleskontoret for Privatbanerne,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462192_0004.png
HK/Stat , Trafik & Jernbane, Hovedstadens Udviklingsråd, Jernbanearbejdernes Fagforening, Kombi Dan A/S,
Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Metro Service A/S, NOAH-Trafik, Railion
Denmark A/S, Sammenslutningen af Danske Havne, Specialarbejderforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel, Sund og
Bælt Holding A/S, TraXion A/S, Ørestadsselskabet I/S og Øresundsbrokonsortiet.
Et supplerende grundnotat vil blive fremsendt, når høringssvarene foreligger.
4. Lovgivningsmæssige- og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formålet med agenturet er at bidrage til den tekniske og sikkerhedsmæssige harmonisering, som er
nødvendig for at opnå en reel markedsåbning på jernbaneområdet. Den påtænkte markedsåbning
vurderes at kunne medføre stigende konkurrence inden for jernbaneerhvervet, hvilket vil komme
brugere og forbrugere til gode.
6. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Kommissionen anfører at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet oprettelsen af et
specialiseret organ, der kan finde frem til fælles løsninger på problemer vedrørende jernbanesikkerhed og interoperabilitet
ikke kan udføres af medlemsstaterne alene. Regeringen er enig heri.
7. Tidligere forelæggelser i Europaudvalget
Europaudvalget har ikke tidligere modtaget notater om sagen.